Regeling vervallen per 01-01-2020

Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering

Geldend van 02-03-2017 t/m 31-12-2019

Intitulé

Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen;

gelezen het voorstel van 12 maart 2014, kenmerk 14ADV00134;

gelet op het bepaalde in artikel 6, lid 3 van de Bezoldigingsregeling gemeente Kampen 2001;

gelet op de eerdere instemming van de Ondernemingsraad op 2 maart 2006 voor RATO als functiewaarderingsmethode;

gelet op de bereikte overeenstemming in de commissie voor Georganiseerd Overleg over de wijziging van de procedureregeling op 29 mei 2013;

besluit vast te stellen de volgende regeling:

Procedureregeling Functiebeschrijving en -waardering

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    bestuurder: de bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden;

  • -

    bezwaarschriftencommissie: de ingestelde commissie als bedoeld in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    directie: als bedoeld in het Organisatiestatuut gemeente Kampen;

  • -

    externe deskundige: een erkend externe deskundige die gecertificeerd is om te werken met RATO;

  • -

    takenpakket: het samenstel van feitelijke taken en/of werkzaamheden dat de functiehouder op basis van een vastgestelde (generieke) functiebeschrijving dient uit te voeren;

  • -

    functiebeschrijving: de generieke beschrijving die krachtens een algemeen verbindend voorschrift door het college als zodanig is vastgesteld voor één of meerdere gelijkwaardige taakpakketten;

  • -

    functieboek: het geheel van alle vastgestelde functiebeschrijvingen;

  • -

    functiehouder:

    • de ambtenaar in de zin van de Collectieve en Lokale Arbeidsvoorwaardenregeling, of

    • de werknemer met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht, als bedoeld in artikel 2:5 van de Collectieve en Lokale Arbeidsvoorwaardenregeling is aangegaan;

  • -

    functiewaardering: het bepalen van de relatieve functiewaarde van een functiebeschrijving aan de hand van de in RATO vastgelegde waarderingsmethode;

  • -

    Toetsingscommissie: de commissie die belast is met de toetsing van het functiewaarderingsadvies.

Artikel 2 Vaststelling functiebeschrijvingen

  • 1. De bestuurder, of namens deze de leidinggevende, stelt in samenspraak met de externe deskundige per functie een beschrijving op conform het daarvoor gebruikelijke format binnen de gemeente.

  • 2. De beschrijving wordt besproken binnen de directie en door of namens de bestuurder voorlopig vastgesteld. De voorlopig vastgestelde functiebeschrijving wordt door de bestuurder ter informatie aangeboden aan de Ondernemingsraad.

  • 3. Indien sprake is van een organisatiebrede functiebeschrijvingsronde, of indien sprake is van een organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de Wet op de Ondernemingsraden, dan stelt de bestuurder de Ondernemingsraad in de gelegenheid advies uit te brengen over de voorgenomen vaststelling van de beschrijvingen. Artikel 25 lid 2 tot en met 6 en artikel 26 van de Wet op de Ondernemingsraden zijn in dat geval van overeenkomstige toepassing.

  • 4. Met inachtneming van het bepaalde in lid 2 of 3 legt de bestuurder de functiebeschrijvingen ter vaststelling voor aan het college. Het college stelt de functiebeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschift vast.

  • 5. Gezamenlijk vormen de functiebeschrijvingen het functieboek voor de gemeente.

Artikel 3 Wijziging functiebeschrijvingen

  • 1. Bij wijziging van de structuur, taken of doelstellingen van de organisatie wordt door of namens de bestuurder bezien of de vastgestelde functiebeschrijvingen volledig en/of toereikend zijn. Het selecteren, wijzigen of opstellen van nieuwe functiebeschrijvingen verloopt volgens de procedure als beschreven in artikel 2.

  • 2. Als de Ondernemingsraad van mening is dat door wijzigingen als bedoeld in lid 1 de functiebeschrijvingen niet meer actueel zijn, kan zij een verzoek tot heroverweging indienen bij de bestuurder.

Artikel 4 De functiewaardering

  • 1. In opdracht van het college worden alle functiebeschrijvingen gewaardeerd met de in RATOvastgelegde functiewaarderingsmethode door de externe deskundige.

  • 2. De waarderingsresultaten worden opgenomen in een advies functiewaardering en aan de toetsingscommissie als bedoeld in artikel 5 beschikbaar gesteld. Het waarderingsadvies bevat in ieder geval:

    • a.

      een motivering, gerubriceerd per invalshoek en dimensie, van de subscores en de totaalscore per functiebeschrijving;

    • b.

      een overzicht van de functiewaarderingsresultaten van alle functiebeschrijvingen;

    • c.

      een gecombineerd overzicht van de functiewaarderingsresultaten van alle beschrijvingen.

Artikel 5 De toetsingscommissie

  • 1. De toetsingscommissie functiewaardering bestaat uit:

    • a)

      twee leden namens de directie en in dienst van de gemeente Kampen;

    • b)

      twee leden namens de werknemersdelegatie in het Georganiseerd Overleg en in dienst van de gemeente Kampen;

    • c)

      een onafhankelijk voorzitter, aan te wijzen door de leden onder a en b.

  • 2. Aan de toetsingscommissie wordt een functionaris als secretaris toegevoegd. Hij/zij heeft geen stemrecht.

  • 3. De externe deskundige als bedoeld in artikel 4 is adviseur van de toetsingscommissie. Hij/zij heeft geen stemrecht.

  • 4. De toetsingscommissie toetst het waarderingsadvies op onderlinge samenhang en opbouw en op een juiste toepassing van de functiewaarderingsmethode en adviseert het college van Burgemeester en Wethouders over haar bevindingen. Het staat de toetsingscommissie vrij informanten te raadplegen.

  • 5. Bij vergaderingen van de toetsingscommissie zijn in ieder geval de helft van de leden, de voorzitter van de toetsingscommissie en de vaste adviseur aanwezig.

  • 6. De Toetsingscommissie kan bij een kleine onderhoudsronde de toetsing schriftelijk af doen.

Artikel 6 Vaststelling functiewaardering en conversietabel

  • 1. Het college stelt de waarderingen vast met inachtneming van de adviezen van de toetsingscommissie. Afwijking van het advies kan slechts plaatsvinden op basis van zwaarwegende argumenten. Het college stelt de waarderingen van de functiebeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschift vast.

  • 2. Het college stelt op basis van de vastgestelde gemeentelijke salarisstructuur, na verkregen overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg, een conversietabel vast. Wijziging van de gemeentelijke salarisstructuur vindt niet plaats zonder overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg.

  • 3. Door middel van toepassing van de vastgestelde conversietabel worden de waarderingen van alle functiebeschrijvingen omgezet naar functionele schalen.

Artikel 7 Voorbereiding indelingsadvies, indelingsbesluit, bezwaar en beroep (organisatiebrede ronde)

  • 1.

    De directie adviseert het college over de indeling van de taakpakketten in de vastgestelde functiebeschrijvingen.

  • 2.

    In geval van een organisatiebrede functiebeschrijvingsronde, of indien sprake is van een ingrijpende organisatorische verandering, wordt het indelingsadvies ter toetsing voorgelegd aan de externe deskundige.

  • 3.

    De directie maakt schriftelijk aan de functiehouder bekend welke functiebeschrijving op zijn/haar takenpakket van toepassing gaat worden (indelingsbesluit). In dit voorgenomen indelingsbesluit zijn tevens de gevolgen opgenomen voor de inschaling, het salaris en de toegekende salaristoelage(n).

  • 4.

    De functiehouder wordt in de gelegenheid gesteld zijn/haar zienswijze over de indeling op de vastgestelde beschrijving kenbaar te maken. De termijn voor het kenbaar maken van de zienswijze bedraagt twee weken. De zienswijze wordt schriftelijk en gemotiveerd kenbaar gemaakt aan het college. Het college legt de zienswijze ter advisering voor aan de directie.

  • 5.

    Na het verstrijken van de termijn als bedoeld in lid 4, maakt het college, indien van toepassing na heroverweging van de ingediende zienswijze(n) van de functiehouder(s) en het advies van de directie, schriftelijk en gemotiveerd aan de functiehouder bekend in welke functiebeschrijving het takenpakket van de functiehouder is ingedeeld en wat de gevolgen zijn voor de inschaling, het salaris en de toegekende salaristoelage(n). Deze mededeling is een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuurdrecht.

Artikel 8 Nieuwe en gewijzigde taken (individuele herzieningen)

  • 1. Indien aan een functiehouder nieuwe of gewijzigde taken worden opgedragen, dan heroverweegt de directie de indeling in de functiebeschrijving, na en met inachtneming van het advies van team Personeel en Organisatie, Juridische Zaken en Communicatie.

  • 2. Indien deze heroverweging leidt tot een ander indelingsbesluit, dan is het bepaalde in artikel 7 lid 4 en 5 van overeenkomstige toepassing.

  • 3. In het geval dat de heroverweging niet leidt tot een nieuw indelingsbesluit, dan wordt de functiehouder hiervan onverwijld in kennis gesteld door de directie. Deze mededeling is een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 4. Als de functiehouder van mening is dat zijn/haar taken niet meer passen binnen de van toepassing verklaarde generieke beschrijving, kan hij/zij een verzoek voor (her)indeling indienen. Dit verzoek wordt behandeld conform lid 1 t/m 3 van dit artikel.

Artikel 9 Overgangs- en slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet beslist het college.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Procedureregeling functiebeschrijving en –waardering’.

  • 3.

    Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking met terugwerkende kracht tot en met 21 juni 2013.

  • 4.

    De procedureregeling functiebeschrijving en- waardering zoals vastgesteld op 18 juni 2013 wordt ingetrokken.

Ondertekening

Burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen d.d. 18 maart 2014.

J.F. Goedegebure,

de secretaris

drs. mr. B. Koelewijn,

de burgemeester