Klachtenregeling gemeente Katwijk

Geldend van 04-04-2014 t/m heden

Intitulé

Klachtenregeling gemeente Katwijk

De raad van de gemeente Katwijk;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Katwijk van 28 januari 2014;

gelet op artikel 147, eerste lid van de Gemeentewet

B E S L U I T :

Klachtenregeling gemeente Katwijk vast te stellen

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Algemene bepaling

  • 1. De behandeling van klachten vindt plaats overeenkomstig de bepalingen van de titels 9.1 en 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2. In aanvulling hierop zijn op de behandeling van klachten de volgende bepalingen van toepassing.

Artikel 1.2 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    klacht:

een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een persoon werkzaam onder verantwoordelijkheid van dat bestuursorgaan of een lid van dat bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen;

  • b)

    bestuursorgaan :

    • 1.

      de gemeenteraad van de gemeente Katwijk;

    • 2.

      het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk ;

    • 3.

      de burgemeester van de gemeente Katwijk;

    • 4.

      de Commissie bezwaarschriften van de gemeente Katwijk.

  • c)

    een gedraging :

het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door:

  • 1.

    een bestuursorgaan;

  • 2.

    een lid van het bestuursorgaan;

  • 3.

    een ambtenaar of een daarmee op grond van diens werkzaamheden gelijk te stellen persoon (inclusief arbeidscontractanten) in de uitoefening van zijn functie, alsmede een gewezen ambtenaar.

Artikel 1.3 Klachtencoördinator

  • 1. Er is een klachtencoördinator, die een coördinerende taak heeft bij de behandeling van klachten en die de behandelingsprocedures bewaakt bij klachten die zijn opgenomen in deze regeling en bij de titel 9.1 en 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2. Een medewerker van de afdeling Bedrijfsvoering fungeert als klachtencoördinator.

  • 3. De klachtencoördinator fungeert tevens als contactpersoon voor de Nationale ombudsman.

Hoofdstuk 2 Binnenkomst klachten

Artikel 2.1 Indiening schriftelijke klachten

  • 1. Een klacht wordt schriftelijk of via de daartoe opengestelde digitale weg op de website van de gemeente Katwijk met een DigiD-code, ingediend bij het bestuursorgaan waarop de klacht betrekking heeft.

  • 2. De klacht wordt doorgeleid naar de klachtencoördinator.

Artikel 2.2 Mondelinge en telefonische klachten

  • 1. Mondelinge en telefonische klachten worden doorgeleid naar de klachtencoördinator.

  • 2. De klachtencoördinator wijst de klager op de mogelijkheid om de klacht schriftelijk of via de daartoe opengestelde digitale weg op de website van de gemeente Katwijk met een DigiD-code, in te dienen. Indien de klager daar niet toe bereid is, dan stelt de klachtencoördinator de klacht op schrift en legt deze ter ondertekening aan de klager voor.

Artikel 2.3 Ontvangstbevestiging en registratie

  • 1. De klachtencoördinator bevestigt namens het bestuursorgaan schriftelijk de ontvangst van de klacht. Hierbij wordt aangegeven bij wie de klacht in behandeling is en wat de verdere gang van zaken is.

  • 2. De klachtencoördinator draagt zorg voor de registratie van de klacht.

Hoofdstuk 3 Behandeling van klachten

Paragraaf 3.1 Klachten gericht tegen een gedraging van een medewerker van een afdeling

Artikel 3.1.1 Klachtbehandeling

De klachtencoördinator stelt de klacht ter behandeling in handen van het afdelingshoofd onder wiens verantwoordelijkheid de medewerker de werkzaamheden waarop de klacht betrekking heeft, uitvoert. Indien het een medewerker van de Concernstaf of Flexafdeling betreft, stelt de klachtencoördinator de klacht ter behandeling in handen van de Directeur. Indien onduidelijk is wie de klacht in behandeling gaat nemen, beslist de klachtencoördinator.

Artikel 3.1.2 Horen

  • 1. Als de klacht niet naar tevredenheid van de klager wordt afgehandeld, kan hij hierover contact opnemen met de klachtencoördinator.

  • 2. De klachtencoördinator organiseert in overleg met de Algemeen Directeur een hoorzitting waarin de klager en degene op wie de klacht betrekking heeft in elkaars aanwezigheid worden gehoord.

  • 3. De Algemeen Directeur zit het horen voor.

  • 4. De klachtencoördinator is aanwezig bij het horen en stelt daarvan een verslag op.

  • 5. Ambtshalve of op verzoek van een der partijen kunnen partijen afzonderlijk worden gehoord.

  • 6. Wanneer partijen afzonderlijk zijn gehoord, wordt ieder van hen door middel van toezending van het verslag op de hoogte gesteld van het verhandelde tijdens het horen van de andere partij en in de gelegenheid gesteld daarop te reageren.

Artikel 3.1.3 Rapportage

  • 1. De klachtencoördinator stelt het verslag van de hoorzitting en het conceptoordeel voor de voorzitter genoemd in artikel 3.1.2. lid 3 op.

  • 2. Nadat het eindoordeel aan de klager is toegezonden binnen de in artikel 9:11 van de Algemene wet bestuursrecht genoemde termijn, zorgt de klachtencoördinator er voor dat het verzonden eindoordeel ter kennisname aan het betrokken bestuursorgaan wordt gestuurd.

Paragraaf 3.2 Overige klachten

Artikel 3.2.1 Klachtbehandelaar

De klachtencoördinator stelt de klacht ter behandeling in handen van de volgende klachtbehandelaar:

  • a.

    De Algemeen Directeur indien het een gedraging van een afdelingshoofd betreft;

  • b.

    De burgemeester namens het college indien het een gedraging van een lid van de directie betreft;

  • c.

    De burgemeester indien het een gedraging van het college of een lid daarvan betreft;

  • d.

    De loco-burgemeester indien het een gedraging van de burgemeester betreft;

  • e.

    De voorzitter van de gemeenteraad indien het een gedraging van de gemeenteraad of een lid daarvan betreft;

  • f.

    De griffier indien het een gedraging van een griffiemedewerker betreft;

  • g.

    De voorzitter van de werkgeverscommissie indien het een gedraging van de griffier betreft;

  • h.

    De burgemeester indien het een gedraging van de voorzitter van de Commissie bezwaarschriften van de gemeente Katwijk betreft;

  • i.

    De voorzitter van de Commissie bezwaarschriften indien het een gedraging van een lid of de secretaris van de Commissie bezwaarschriften van de gemeente Katwijk betreft.

Indien onduidelijk is wie de klacht in behandeling gaat nemen, beslist de klachtencoördinator.

Artikel 3.2.2 Horen

  • 1. Als de klacht niet naar tevredenheid van de klager wordt afgehandeld, kan hij hierover contact opnemen met de klachtencoördinator.

  • 2. De klachtencoördinator organiseert in overleg met de in artikel 3.2.1 van deze regeling aangewezen klachtbehandelaar een hoorzitting waarin de klager en degene op wie de klacht betrekking heeft in elkaars aanwezigheid worden gehoord.

  • 3. De in artikel 3.2.1 van deze regeling aangewezen klachtbehandelaar zit het horen voor.

  • 4. De klachtencoördinator is aanwezig bij het horen en stelt daarvan een verslag op.

  • 5. Ambtshalve of op verzoek van een der partijen kunnen partijen afzonderlijk worden gehoord.

  • 6. Wanneer partijen afzonderlijk zijn gehoord, wordt ieder van hen door middel van toezending van het verslag op de hoogte gesteld van het verhandelde tijdens het horen van de andere partij en in de gelegenheid gesteld daarop te reageren.

Artikel 3.2.3 Rapportage

  • 1. De klachtencoördinator stelt het verslag van de hoorzitting en het conceptoordeel voor de voorzitter genoemd in artikel 3.2.2. lid 3 op.

  • 2. De aangewezen klachtbehandelaar en de klachtencoördinator bekrachtigen het oordeel door het te ondertekenen.

  • 3. Nadat het eindoordeel aan de klager is toegezonden binnen de in artikel 9:11 van de Algemene wet bestuursrecht genoemde termijn, zorgt de klachtencoördinator er voor dat het verzonden eindoordeel ter kennisname aan het betrokken bestuursorgaan wordt gestuurd.

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 4.1 Inlichtingen

Degene bij wie de klacht in behandeling is, is bevoegd bij het desbetreffende bestuursorgaan dan wel ambtenaren alle inlichtingen in te winnen dan wel bescheiden op te vragen of in te zien betreffende de gedraging waarop de klacht betrekking heeft. Het desbetreffende bestuursorgaan dan wel ambtenaren zijn- behoudens wettelijke beperkingen- verplicht binnen een gestelde termijn aan dit verzoek te voldoen.

Artikel 4.2 Tussentijds beëindigen procedure

Ingeval naar de mening van de klager de procedure niet verder hoeft te worden voortgezet omdat tijdens de procedure voldoende aan de klacht is tegemoet gekomen, wordt dit door de klachtbehandelaar namens het bestuursorgaan schriftelijk aan klager bevestigd.

Artikel 4.3 Nationale ombudsman

Bij het toezenden van het eindoordeel als genoemd in artikel 3.2.3, derde lid, van deze regeling, wordt vermeld binnen welke termijn klager eventueel een verzoekschrift kan indienen bij de Nationale ombudsman te

Den Haag.

Artikel 4.4 Jaarverslag

De klachtencoördinator brengt over ieder afgelopen kalenderjaar aan het desbetreffende bestuursorgaan schriftelijk verslag uit over de ervaringen met zowel het interne als het externe klachtenrecht. Daarbij wordt inzicht gegeven in het aantal klachten, de aard van de klachten, de wijze van afdoening en de (eventuele) maatregelen, die naar aanleiding daarvan zijn getroffen.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Bij het toezenden van het eindoordeel

Artikel 5.1 Onvoorziene situaties

In gevallen waarin de Algemene wet bestuursrecht en deze regeling niet voorzien beslist het desbetreffende bestuursorgaan.

Artikel 5.2 Inwerkingtreding

  • 1. Deze regeling treedt in werking de dag na bekendmaking.

  • 2. De huidige interne klachtenregeling gemeente Katwijk wordt ingetrokken met ingang van de datum van inwerkingtreding genoemd in lid 1.

Artikel 5.3 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als: “Klachtenregeling gemeente Katwijk”.

Ondertekening

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouder, de burgemeester, de gemeenteraad van Katwijk en de Commissie bezwaarschriften,
Het college voornoemd,
d.d.
De secretaris, de burgemeester,
De burgemeester voornoemd,
d.d.
De burgemeester
De gemeenteraad voornoemd,
d.d.
De voorzitter, de griffier,
De Commissie bezwaarschriften voornoemd,
d.d.
De voorzitter, de secretaris,
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Katwijk
in zijn openbare vergadering van 27 februari 2014, waarop volgens het vergaderschema de raad een besluit neemt      
De griffier
De voorzitter