Vuurwerk verkoop beleid 2013

Geldend van 27-06-2013 t/m heden

Intitulé

Vuurwerk verkoop beleid 2013

Het beleid met betrekking tot de verkoop van vuurwerk op grond van artikel 1:72 van de Algemene Plaatselijke Verordening.

Inleiding

Algemeen

De vuurwerkramp in Enschede vormde de aanleiding om de Nederlandse vuurwerkregelgeving drastisch te herzien. In maart 2002 is het Vuurwerkbesluit in werking getreden en in de loop der tijd is het besluit aangevuld/gewijzigd. In het Besluit zijn onder andere regels opgenomen voor het opslaan van vuurwerk en de afstanden die daarbij moeten worden aangehouden tot (geprojecteerde) kwetsbare objecten. Hieronder worden onder andere woningen, zorgcentra, winkels, scholen en kerken verstaan.

Daarnaast is in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Katwijk geregeld dat het verboden is om consumentenvuurwerk ter beschikking te stellen zonder vergunning van het college. In deze beleidsregels worden de regels voor de verkoop van consumentenvuurwerk vastgesteld.

De opslag, verkoop en het afsteken van professioneel vuurwerk valt buiten het bereik van dit beleid. Indien men professioneel vuurwerk wil afsteken dan dient men een vergunning aan te vragen bij de Omgevingsdienst West-Holland (bevoegd gezag namens Provincie). De Omgevingsdienst vraagt vervolgens aan de burgemeester een verklaring van geen bezwaar af te geven.

Doel

Dit beleid is geschreven om regulerend op te kunnen treden ten aanzien van de hoeveelheid verkooppinten van consumentenvuurwerk in de gemeente Katwijk. Daarnaast zijn in de APV de in dit verband te beschermen belangen genoemd: openbare orde, openbare veiligheid, volksgezondheid en de bescherming van het milieu. Het doel van het beleid is, kaders te stellen waarin de bescherming van deze belangen nader is uitgewerkt.

Bevoegdheid

Het college is op grond van artikel 2:72 APV bevoegd deze vergunning te verlenen en hieraan voorschriften te verbinden die strekken tot bescherming van de belangen in verband waarmee de vergunning is vereist.

Doelgroepen

Naast de (potentiële) verkopers van consumentenvuurwerk, is dit document ook bedoeld voor andere belanghebbenden zoals: het bestuur, de gemeentelijke organisatie van Katwijk en omwonenden van de vuurwerkverkooppunten.

Totstandskomingsproces

In 2009 is er een collegevoorstel gedaan om de vuurwerk verkoopvergunning voor onbepaalde tijd te gaan verlenen. In dit voorstel zijn ook de kaders voor de vuurwerk verkoopvergunning opgenomen. Deze kaders worden nu, in aangepaste vorm, geformaliseerd tot beleid.

Het concept buurwerk verkoop beleid heeft zes weken ter inzage gelegen met de mogelijkheid daarop te reageren. Via de media zijn de burgers hierop geattendeerd. Er zijn geen reacties ingediend.

Leeswijzer

Dit document volgt de volgende stappen: wettelijk kader, beleid, vergunningverlening en toezicht en handhaving.

Wettelijk kader

Voor het afgeven van een vergunning voor het in de uitoefening van een bedrijf of nevenbedrijf ter beschikking stellen dan wel voor het ter beschikking stellen aanwezig te houden van consumentenvuurwerk zijn verschillende wetten en regelgeving van belang. De belangrijkste worden hieronder genoemd.

Wet milieubeheer

De locatie waar vuurwerk wordt opgeslagen valt onder de Wet milieubeheer. Deze bedrijven moeten voldoen aan de algemene regels van het Vuurwerkbesluit. Als bedrijven meer dan 10.000 kilogram consumentenvuurwerk hebben opgeslagen dan is een omgevingsvergunning (activiteit milieu) nodig. Bij minder dan 10.000 kilo moet de opslag worden gemeld bij de gemeente.

In het Vuurwerkbesluit en de omgevingsvergunning zijn voorschriften opgenomen om de veiligheid te garanderen voor omwonenden.

Vuurwerkbesluit

Het Vuurwerkbesluit regelt onder meer het in- en uitvoeren, opslaan, bewerken, afleveren, het voorhanden hebben en het afsteken van vuurwerk.

De verkoop van consumentenvuurwerk is volgens artikel 2.3.2 van het Vuurwerkbesluit alleen toegestaan op 29, 30 en 31 december. Als een van deze dagen een zondag is, geldt 28 december ook als verkoopdatum. Op zondag mag er geen vuurwerk worden verkocht. Op grond van artikel 2.3.6 van het Vuurwerkbesluit mag het vuurwerk alleen tijdens de jaarwisseling van 31 december 10.00 uur ’s ochtends tot 1 januari 02.00 uur ’s ochtends worden afgestoken. Afsteken of voorhanden hebben buiten deze tijden kan worden bestraft met een geldboete.

Fop- en schertsvuurwerk mag daarentegen het hele jaar door worden verkocht (art. 2.3.7 van het Vuurwerkbesluit) en afgestoken. Het betreft hier onder meer boobytraps, sterretjes, knalbonbons, confettibommen, trektouwtjes en Bengaals vuur.

Per levering mag, volgens artikel 2.3.3 van het Vuurwerkbesluit, niet meer dan 25 kg verkocht worden.

Daarnaast zijn in het Vuurwerkbesluit onder andere zaken geregeld als de minimumleeftijd om vuurwerk te mogen kopen, de maximale hoeveelheid vuurwerk die mag worden opgeslagen, de afstand tot woningen, scholen en ziekenhuizen, bedrijven en recreatiecentra en de milieutechnische eisen waar een opslag aan moet voldoen.

Algemeen Plaatselijke Verordening

Op basis van artikel 2:72 APV is het verboden om vuurwerk te verkopen in Katwijk. Het college kan aan een bedrijf of nevenbedrijf een vergunning verlenen voor het verkopen van consumentenvuurwerk tijden de door het Vuurwerkbesluit aangewezen verkoopdagen. Een dergelijke vergunning is persoonsgebonden en wordt voor onbepaalde tijd verleend.

Op grond van artikel 2.73 APV kan het college locaties aanwijzen waar het verboden is om vuurwerk af te steken. Ten tijde van het schrijven van dit beleid heeft het college geen gebruik gemaakt van deze aanwijzingsbevoegdheid. Wel is het, op grond van ditzelfde artikel, verboden om consumentenvuurwerk op of aan de weg of op een voor publiek toegankelijke plaats af te steken als dat gevaar, schade of overlast kan veroorzaken.

Bestemmingsplannen

De verkoop van vuurwerk valt onder detailhandel. Dit betekent dat, daar waar detailhandel is toegestaan, de verkoop van vuurwerk is toegestaan mits voldaan wordt aan de wettelijke (veiligheids) eisen zoals bijvoorbeeld gesteld in het Vuurwerkbesluit.

Daarnaast is bij het ontwerpen van een bestemmingsplan het Vuurwerkbesluit leidend voor de vestigingsmogelijkheden, omdat in dat besluit de veiligheidsafstanden al zorgvuldig zijn bepaald. Gelet op die veiligheidsafstanden worden verkooppunten met een opslagcapaciteit tot 10.000 kg in de bebouwde kom toegestaan. Verkooppunten met een capaciteit van meer dan 10.000 kg vereisen een grotere veiligheidsafstand en een lokale belangenafweging.

Beleid

Algemeen

Indien voldaan is aan de wettelijke vereisten is het opslaan van consumentenvuurwerk veilig. Er gelden zeer strenge veiligheidseisen en er vindt goede controle plaats. De wetgeving stelt aan de opslag in een woonomgeving geen andere eisen dan aan een opslag daarbuiten. Er is derhalve vanuit het thema veiligheid geen reden om de verkoop van vuurwerk te weigeren uit een woonomgeving. Ondanks dit gegeven is vesting van een verkooppunt niet altijd wenselijk in verband met de maatschappelijke onrust die dit kan veroorzaken. Gelet hierop acht het college het noodzakelijk om gemeentelijk beleid vast te stellen.

Het in het bezit zijn van een vergunning van het college voor de verkoop van consumentenvuurwerk laat onverlet dat men ook aan overige regelgeving moet voldoen. Zo kan het zijn dat er op grond van de Wet milieubeheer een melding gedaan moet worden of dat er een vergunning nodig is. Tevens moet de vestiging van het vuurwerkverkooppunt passen binnen het bestemmingsplan.

Criteria

Voor de beoordeling van de vergunning aanvraag voor een nieuw vuurwerkverkooppunt op grond van artikel 2:72 APV gelden in ieder geval de volgende criteria:

  • Er geldt een spreiding en maximumstelsel. Binnen de kern “oude gemeente Katwijk” zijn maximaal zes (tijdelijk zeven) vuurwerkverkooppunten toegestaan, binnen de kerk “oude gemeente Valkenburg” is maximaal 1 vuurwerkverkooppunt toegestaan, binnen de kern “oude gemeente Rijnsburg” zijn maximale drie verkooppunten toegestaan. Hieronder wordt dit stelsel nader toegelicht.

  • Onder het belang van de handhaving van de openbare orde (hieronder valt ook de bescherming van dieren) kan overlast worden begrepen, als het om de bescherming van de kwetsbare medemens gaat of het belang van de volksgezondheid die door overlast dreigt te worden aangetast. De vergunning kan daarom worden geweigerd als het verkooppunt zich bevindt in de nabijheid van bejaardenhuizen en dierenasiels.

  • Het vuurwerkverkooppunt dient goed bereikbaar te zijn in geval van calamiteiten.

  • Een vuurwerkverkooppunt heeft een verkeer aanzuigende werking, derhalve dient er voldoende parkeergelegenheid voor consumenten te zijn in de directe omgeving van het vuurwerkverkooppunt.

Bij de beoordeling van een vergunningaanvraag zal ook rekening gehouden worden met eerdere resultaten van controles door politie, brandweer en het team Toezicht en Handhaving Bebouwing.

Tevens zal iedere aanvraag worden voorgelegd aan de politie, brandweer en de afdeling Ruimte en Veiligheid om deze te toetsen aan de belangen openbare orde en openbare veiligheid.

Spreiding en maximumstelsel

Naast het uitsluiten van vuurwerkverkooppunten via het bestemmingsplan of andere wetgeving voert de gemeente Katwijk een spreidingsbeleid van verkooppunten om op deze manier het aantal verkooppunten en de bijbehorende opslag te reguleren. Het college acht dit noodzakelijk omdat ondanks het feit dat aan een dergelijk opslag de nodige voorschriften zijn verbonden het toestaan van dergelijke opslag plaatsen in bijvoorbeeld woonwijken voor de nodige maatschappelijke onrust kan zorgen. Tevens is het onwenselijk dat er concentraties van vuurwerkverkooppunten ontstaan.

In de gemeente Katwijk wordt in het belang van de openbare orde en veiligheid een maximumstelsel gehanteerd voor wat betreft het aantal verkooppunten in de gemeente Katwijk. Er geldt een maximum van tien verkooppunten in de gehele gemeente met dien verstande dat er in de kern Katwijk zes verkooppunten zijn toegestaan, in de kern Rijnsburg drie verkooppunten en in de kern Vakenburg één verkooppunt. Hierbij is rekening gehouden met het aantal inwoners per kern.

Op dit moment is het echter zo dat er nog geen verkooppunt in de kern Valkenburg is en er zeven verkooppunten in de kern Katwijk zijn. Ten behoeve van het spreidingsbeleid wordt er zodra dit beleid in werking is getreden tijdelijk een maximum van elf verkooppunten toegestaan. Dit geeft de mogelijkheid aan ondernemers in de kern Valkenburg om daar een vuurwerk verkooppunt te starten. Het betreft hier echter een tijdelijk maximum. Zodra een ondernemer in de kern Katwijk stopt met de verkoop van vuurwerk dan komt dat punt te vervallen zodat er weer een maximum van tien verkooppunten geldt.

Uiteraard dient het vuurwerkverkooppunt te voldoen aan de geldende wet- en regelgeving en in het bezit te zijn van alle benodigde vergunningen (bijv. milieuvergunning) alvorens men vuurwerk mag opslaan en verkopen.

Locaties

Ten tijde van het schrijven van dit beleid kent de gemeente Katwijk reeds de volgende verkooppunten:

In de kern: voormalige gemeente Katwijk

Adres

Huidig bedrijf

Wijk

Princestraat 11-15a

Intertoys

Katwijk aan Zee

Badstraat 17

Halfords

Katwijk aan Zee

De Waal Malefijtstraat 111

Dump Katwijk

Katwijk aan Zee

Hoornesplein 23

Primera

Hoornes

Hoornesplein 57-61

Top 1 Toys

Hoornes

Rijnstraat 141

Tuincentrum de Uiver

Katwijk aan den Rijn

Wassenaarseweg 71a

Tuincentrum Moerkerk

Katwijk aan den Rijn

Op dit moment is er geen ruimte voor een nieuw vuurwerkverkooppunt. Er geldt tijdelijk een maximum van zeven verkooppunten voor deze kern. Zodra één van deze punten komt te vervallen wordt deze nieuw opnieuw ingevuld. Er geldt dan een maximum van zes verkooppunten in deze kern.

In de kern: voormalige gemeente Rijnsburg

Adres

Huidig bedrijf

Korte Voorhouterweg 8

EKL

Brouwerstraat 55a

Van Giezen Tweewielers

Noordwijkerweg 36

Tuincentrum de Mooij

Op dit moment is er geen ruimte voor een nieuw vuurwerkverkooppunt. Er geldt tijdelijk een maximum van drie verkooppunten in deze kern.

In de kern: voormalige gemeente Valkenburg

Op dit moment is er nog geen vuurwerkverkooppunt in deze kern. Er is ruimte voor één punt.

Persoonsgebonden vergunning

De vergunning is persoonsgebonden. Dit betekent dat de vergunning niet overdraagbaar is. Zodra het pand een nieuwe exploitant krijgt dient deze een nieuwe vergunning aan te vragen. Pas als de nieuwe exploitant niet binnen drie jaar na overname van het bedrijf een dergelijke vergunning aanvraagt, is er ruimte om vergunning te verlenen om elders een vuurwerkverkooppunt te vestigen.

Inschrijving nieuwe locatie

Als een van de bestaande vuurwerkverkooppunten een jaar geen gebruik maakt van de voor onbepaalde tijd verleende vuurwerkverkoopvergunning wordt de vergunning ingetrokken. Andere ondernemers kunnen dan in aanmerking komen voor een vuurwerk verkoopvergunning.

Indien een vuurwerkverkooplocatie komt te vervallen dan volgt er een inschrijvingsprocedure. Op de gemeentepagina wordt twee maal bekendgemaakt dat men zich tot een bepaalde datum kan inschrijven indien men interesse heeft om een vuurwerkverkooppunt te starten. De inschrijvingen ondergaan een 1e snelle toets om te bekijken of conform de geldende wet- en regelgeving en het beleid, het mogelijk is om op de gevraagde locatie een vuurwerkverkooppunt te beginnen. Middels verloting wordt uit de overgebleven inschrijvingen een gegadigde getrokken. De gegadigde wordt verzocht binnen een bepaalde termijn een aanvraag in te dienen. De aanvraag wordt volledig getoetst aan de geldende wet- en regelgeving en het beleid. Indien de aanvraag voldoet wordt de vergunning verleend. Indien de aanvraag niet voldoet wordt deze afgewezen en wordt de tweede gegadigde verzocht een aanvraag in te dienen. Etc.

Er wordt geen wachtlijst gehanteerd. Gegadigden die op het moment dat dit beleid in werking treedt op de wachtlijst staan hebben wel nog het eerste recht.

Vergunningverlening

Algemeen

Voor de verkoop van vuurwerk is een vergunning vereist. De procedure voorschriften voor het verlenen van een vergunning staan de Algemene wet bestuursrecht en in de APV.

Procedure aanvragen vuurwerk verkoopvergunning

Een ieder die vuurwerk wil verkopen binnen de gemeente Katwijk moet op grond van het bepaalde in de APV een aanvraag hiervoor indienen bij het college.

De aanvraag doorloopt een aantal stappen:

  • -

    Toets met betrekking tot indieningstermijn

  • -

    Toets op ontvankelijkheid

  • -

    Besluit en leges

  • -

    Publicatie van het besluit

Elk van deze stappen wordt hierna kort toegelicht.

Toets met betrekking tot indieningstermijn

Uiterlijk drie weken vóór het tijdstip waarop de aanvrager de vergunning nodig heeft dient de aanvraag te zijn ingediend.

Als een aanvraag binnen de gestelde termijn nog onvolledig is, krijgt de aanvrager een redelijke termijn om de ontbrekende gegevens alsnog in te leveren. Wordt aan deze oproep geen gehoor gegeven, dan zal de aanvraag in principe niet verder worden behandeld.

Ten overvloede wordt nog vermeld dat de exploitant er rekening mee dient te houden dat de activiteit in het bestemmingsplan dienst te passen. Alvorens een aanvraag in te dienen dient men zich ervan te vergewissen dat er planologische toestemming is en dat men in het bezit is/ kan komen van de overige benodigde vergunningen, ontheffingen, meldingen op grond van andere wetgeving, zoals bijvoorbeeld de Wet milieubeheer.

Toets op de ontvankelijkheid

Volgens artikel 4:1 en 4:2 Awb is een aanvraag ontvankelijk indien:

  • 1.

    De aanvraag ondertekend is en tenminste bevat:

    • a.

      De naam en adres van de aanvrager;

    • b.

      De dagtekening

  • 2.

    De aanvrager voorts de gegevens en bescheiden verschaft die voor de beslissing op de aanvraag nodig zijn en waarover hij redelijkerwijs de beschikking kan krijgen. Het betreft hier in ieder geval:

    • -

      Gegevens van de aanvrager: naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres

    • -

      Gegevens van het bedrijf: naam, adres, telefoonnummer en mailadres

    • -

      Het adres waar de vuurwerkverkoop plaats gaat vinden

    • -

      Opgave van de hoeveelheid vuurwerk welke voor de verkoop beschikbaar zal zijn

Besluit en leges

De gemeente heeft de verplichting om binnen 8 weken na ontvangst van de (volledige) aanvraag een beslissing te nemen. Mocht deze termijn onverhoopt niet haalbaar blijken, dan stelt de gemeente de aanvrager hiervan schriftelijk op de hoogte. De beslissing zal uiterlijk 8 weken later worden genomen.

Aan de verkoopvergunning kunnen voorschriften worden verbonden, indien dit nodig is wegens dwingende redenen van algemeen belang (openbare orde en openbare veiligheid). De vergunning is persoonsgebonden en wordt voor onbepaalde tijd verleend. Ten overvloede wordt nog vermeld dat de exploitant er rekening mee dient te houden dat een ander in het bestemmingsplan past.

De vergunning kan ook door het college worden geweigerd in het belang van de openbare orde en de openbare veiligheid. In dat geval zal de aanvrager eerst in de gelegenheid worden gesteld om zijn zienswijze, schriftelijk of mondeling, te geven over de voorgenomen weigering (conform artikel 4:7 Awb). Wanneer deze zienswijzen geen aanleiding geven om af te wijken van de voorgenomen weigering, dan zal een weigeringsbesluit volgen.

Gedurende zes weken na de verzenddatum van het besluit bestaat er voor belanghebbenden de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen. De vergunning is pas onherroepelijk als er geen rechtsmiddelen meer open staan,

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag worden leges in rekening gebracht conform de legesverordening.

Publicatie van het besluit

Het besluit van de verleende vuurwerk verkoop vergunning wordt gepubliceerd in de Katwijksche Post, de Rijnsburger, de Valkenburger en op de gemeentelijke website. Door het besluit te publiceren wordt kennis gegeven van de besluitvorming en worden belanghebbenden in de gelegenheid gesteld om bezwaar aan te tekenen.

Wijziging/intrekken vergunning

Conform artikel 1:6 van de APV kan de vergunning worden ingetrokken of gewijzigd:

  • a.

    Indien ter verkrijging daarvan onjuiste dan wel onvolledige gegevens zijn verstrekt;

  • b.

    Indien op grond van een verandering van de omstandigheden of inzichten opgetreden na het verlenen van de vergunning of ontheffing, intrekking of wijziging noodzakelijk is vanwege het belang of de belangen ter bescherming waarvan de vergunning of ontheffing is vereist;

  • c.

    Indien de aan de vergunning of ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen;

  • d.

    Indien van de vergunning of ontheffing geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarin gestelde termijn dan wel, bij gebreke van een dergelijke termijn, binnen een redelijke termijn;

  • e.

    Indien de houder of zijn rechtsverkrijgende dit verzoekt.

Voorschriften en beperkingen aan de vergunning

Op grond van artikel 1:4 van de APV kunnen aan de vergunning voor de verkoop van vuurwerk voorschriften en beperkingen worden verbonden die strekken tot bescherming van de belangen in verband waarmee de vergunning is vereist. Deze belangen zijn: openbare orde en openbare veiligheid.

Toezicht en handhaving

Algemeen

Het doel van toezicht en handhaving is te controleren of bestaande wet- en regelgeving wordt nageleefd en of wordt gehandeld in overeenstemming met de vergunning.

De vergunninghouder is verantwoordelijk voor de naleving van de bestaande wet- en regelgeving en de in de vergunning gestelde voorschriften.

De politie, brandweer en het team Toezicht en Handhaving Bebouwing van de gemeente Katwijk zijn belast met het toezicht op de naleving en handhaving van de bestaande wet- en regelgeving en de in de vergunning gestelde voorschriften.

Overtredingen en sancties

Op overtredingen van de regels rusten sancties. Deze sancties kunnen bestuurlijk (denk aan een dwangsom, bestuursdwang of het intrekken van de vergunning) en/of strafrechtelijk van aard zijn. Geconstateerde overtredingen kunnen gevolgen hebben voor de vergunningsverlening in de toekomst.

1. Verkoop van vuurwerk zonder vergunning op grond van artikel 2:72 APV:

Dit is een overtreding van de APV gemeente Katwijk. De strafbepaling bepaalt dat er wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of een geldboete van de tweede categorie, bovendien kan worden gestraft met de openbaarmaking van de rechterlijke uitspraak.

2. Niet naleven van de in de vergunning gestelde voorschriften:

Bestuursrechtelijk traject

Na constatering volgt – afhankelijk van de ernst van de overtreding – een waarschuwingsbrief dan wel een last onder dwangsom of bestuursdwang om herhaling van de overtreding te voorkomen. Bij iedere volgende overtreding kan de dwangsom onmiddellijk verbeurd worden verklaard.

Strafrechtelijk traject

Dit is een overtreding van de APV van de gemeente Katwijk. De strafbepalingen bepaalt dat er wordt gestraft met een hechtenis van ten hoogste drie maanden of een geldboete van de tweede categorie, bovendien kan worden gestraft met de openbaarmaking van de rechterlijke uitspraak.