Instellingsbesluit Commissie Naamgeving Gemeente Kerkrade 2020

Geldend van 11-03-2020 t/m heden

Intitulé

Instellingsbesluit Commissie Naamgeving Gemeente Kerkrade 2020

Het college van de gemeente Kerkrade;

gelet op artikel 2 van de Verordening Naamgeving en nummering (adressen) Gemeente Kerkrade

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet,

besluit vast te stellen het:

Instellingsbesluit Commissie Naamgeving Gemeente Kerkrade 2020

Artikel 1. De Commissie

Er is een commissie die het college adviseert over de naamgeving van de openbare ruimte, hierna te noemen: de Commissie.

Artikel 2. Taak

  • 1. De Commissie brengt, met inachtneming van de door het college vastgestelde beleidsregels, gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan het college over het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en indien nodig aan gemeentelijke bouwwerken.

  • 2. Onder toekennen, zoals bedoeld in het eerste lid, wordt tevens begrepen het wijzigen en intrekken daarvan.

Artikel 3. Samenstelling en lidmaatschap

  • 1. De Commissie bestaat uit:

    a. een voorzitter;

    b. een secretaris;

    c. minimaal vier leden die niet werkzaam zijn bij de gemeente Kerkrade;

    d. de beheerder van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen van de gemeente Kerkrade of diens plaatsvervanger;

    e. de administratief juridisch medewerker verkeer van de gemeente Kerkrade of diens plaatsvervanger.

  • 2. De leden, zoals bedoeld in het eerste lid, onder c, hierna “de leden”, worden door het college benoemd.

  • 3. De leden zijn bij voorkeur ingezetenen van de gemeente Kerkrade.

  • 4. Het college kan plaatsvervangende leden aanwijzen.

  • 5. De leden hebben stemrecht.

  • 6. De leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de voorzitter van de Commissie, die maatregelen treft om in de vacature te voorzien.

Artikel 4. De voorzitter

  • 1. Het college benoemt uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter van de Commissie.

  • 2. De voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter hebben stemrecht.

Artikel 5. Secretaris

  • 1. De gemeentearchivaris van de gemeente Kerkrade, of diens plaatsvervanger, fungeert als secretaris van de Commissie.

  • 2. De secretaris dient de Commissie desgevraagd van advies.

  • 3. De secretaris heeft een adviserende stem.

Artikel 6. Ambtelijk deskundigen

  • 1. De ambtenaren, zoals bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder d en e, hierna “ambtelijk deskundigen”, dienen de Commissie desgevraagd van advies.

  • 2. De ambtelijk deskundigen hebben geen stemrecht.

Artikel 7. Zittingsduur

De zittingsperiode van de leden en de voorzitter eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van het college.

Artikel 8. Tekenen van stukken

De stukken van de Commissie worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris of hun plaatsvervangers.

Artikel 9. Deskundigen

De voorzitter is bevoegd ambtenaren en externe deskundigen uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergadering van de Commissie.

Artikel 10. Werkwijze

  • 1. De Commissie komt bijeen:

    a. wanneer de voorzitter dit nodig acht.

    b. op verzoek van het college.

  • 2. Na overleg met de voorzitter roept de secretaris de leden van de Commissie schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten die zullen worden behandeld. De agenda en vergaderstukken worden minimaal twee weken voor de vergadering aan de leden van de Commissie toegezonden. De agenda en de uitnodiging voor de vergadering worden gepubliceerd in het Elektronisch Gemeenteblad.

  • 3. De Commissie vergadert slechts als een meerderheid van de leden, onder wie de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig is. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen een week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In de nieuwe vergadering kunnen beslissingen worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.

  • 4. De Commissie beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, beslist de voorzitter.

  • 5. De Commissie vergadert en beslist in het openbaar.

  • 6. Het advies van de Commissie aan het college bevat voor zover relevant de zienswijzen van de leden van de Commissie.

Artikel 11. Slotbepalingen

In gevallen waarin dit besluit niet voorziet, beslist de voorzitter van de Commissie.

Met de inwerkingtreding van dit besluit vervalt het Instellingsbesluit Commissie Naamgeving 2013.

Artikel 12. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 11 maart 2020.

Artikel 13. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: ‘Instellingsbesluit Commissie Naamgeving Gemeente Kerkrade 2020’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kerkrade in zijn vergadering van 3 maart 2020.

Het college, De secretaris,

dr. T.P. Dassen-Housen H.J.M. Coumans MPM

Toelichting op het Instellingsbesluit Commissie Naamgeving Gemeente Kerkrade 2020

1. Algemeen

Namen toekennen aan delen van de openbare ruimte is om verschillende redenen van belang. Zo maakt de indeling van een gemeente in straten het mogelijk dat enerzijds burgers en anderzijds dienstverlenende instanties als politie, brandweer, ambulance en posterijen zich snel kunnen oriënteren in een gemeente. Ook is de indeling van een gemeente in straten voor de gemeente zelf van belang. In vrijwel alle gemeentelijke registraties komen immers namen voor en wordt gesorteerd op de alfanumerieke volgorde van namen.

Namen voor de openbare ruimte ontstaan echter niet zomaar. Namen moeten immers in het kader van de Wet Basisregistratie Adressen en Gebouwen worden toegekend. Bovendien dienen de namen aan allerlei eisen te voldoen. Zo moeten de namen bijvoorbeeld bruikbaar zijn in de spreektaal en uniek in de desbetreffende gemeente. Ook is een bepaalde systematiek bij het geven van namen onontbeerlijk. Gelet op het belang van een goede naamgeving en de complexiteit daarvan, verdient het aanbeveling de naamgeving op te dragen aan een gemeentelijke commissie en wel de Commissie Naamgeving.

De Commissie dient rekening te houden met het convenant tussen het Ministerie van l&M en PostNL inzake postcodes van 20 februari 2014.

De bevoegdheid tot het toekennen van namen aan de openbare ruimte berust bij het college van burgemeester en wethouders. Op basis van artikel 84 van de Gemeentewet kan het college de Commissie Naamgeving instellen, die het college ten behoeve van deze taak adviseert. De Commissie kan naar eigen inzicht en op basis van de eerder door het college vastgestelde beleidsregels namen bedenken voor delen van de openbare ruimte.

2. Artikelsgewijze toelichting

Artikel 2

De Commissie adviseert het college over de naamgeving aan delen van de openbare ruimte, zoals gedefinieerd in de "Verordening naamgeving en adressering Gemeente Kerkrade 2018".

Artikel 4

De Commissie Naamgeving is een commissie van advies aan het college. Hierdoor verdient het aanbeveling om het commissielid dat lid is van het college te benoemen als voorzitter van de Commissie.

Artikel 10

De Commissie wordt in ieder geval op verzoek van de voorzitter of het college bijeengeroepen wanneer nieuwe namen moeten worden toegekend of namen herzien. Herziening van namen kan onder andere

wenselijk zijn als gevolg van een gewijzigde verkeerssituatie, waardoor de bestaande naamgeving of de vindbaarheid van panden bemoeilijkt is.