Regeling Dubo Stimuleringsfonds 2007

Geldend van 22-02-2007 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2007

Intitulé

SUBSIDIEREGELING DUBO STIMULERINGSFONDS (DSF) 2007 GEMEENTE KERKRADE

De gemeente Kerkrade geeft een extra impuls aan duurzaam bouwen door het instellen van een subsidieregeling met bijbehorend fonds.

Onder Duurzaam Bouwen wordt verstaan het voorkomen of beperken van de gezondheid- en milieuschade in alle fasen van bouwwerken, vanaf de winning van grondstoffen tot en met het herbestemmen of slopen van die bouwwerken, alsmede het benutten van kansen om bouwwerken en hun omgeving een zo hoog mogelijke kwaliteit te geven. Een belangrijk thema daarbij is energie. Het streven is zowel nieuwe als ook bestaande gebouwen (bij renovatie dan wel d.m.v. additionele voorzieningen) zo energie-efficiënt en energiezuinig mogelijk te maken.

Zeker als het gaat om nieuwbouwprojecten, maar ook bij herstructureringopgaven, is het van belang reeds in de initiatieffase de duurzaamheidsthema’s in te brengen. Los van het belang van het treffen van duurzaamheidsvoorzieningen op gebouwniveau – waarop deze Regeling betrekking heeft - sorteren de maatregelen op infrastructureel niveau het meeste effect. Een belangrijke opdracht dus voor woningcorporaties, projectontwikkelaars in samenwerking met de gemeente.

De subsidieregeling is zowel gericht op woningbouwcorporaties en projectontwikkelaars als op de particuliere (ver)bouwer. Zowel nieuwe als bestaande woningen komen in aanmerking.

Bij bestaande woningbouw hoeft geen sprake te zijn van een ingrijpende verbouwing: ook het toepassen van slechts één maatregel uit de betreffende subsidielijst komt voor subsidie in aanmerking.

Naast deze DSF regeling is er tot 1-1-2008 de regeling Energiezuinig wonen van kracht, waarmee eveneens subsidie voor duurzame energiemaatregelen kan worden verkregen. Deze regeling is gekoppeld aan de Actie Energiezuinig wonen en staat boven de DSF-regeling. Het is dus niet mogelijk subsidie te verkrijgen uit beide regelingen voor dezelfde maatregel.

Voor de uitvoering van deze gemeentelijke regeling stelt de gemeente een bedrag ter beschikking door dit te storten in het gemeentelijk Dubo Stimuleringsfonds (DSF).

§ 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1Definities

  • 1.

    Dubo: duurzaam bouwen.

  • 2.

    DCL: Dubo-Centrum Limburg.

  • 3.

    Uitvoerend Orgaan (U.O.): de afdeling Milieu en Bouwen binnen de gemeente Kerkrade die door het college is belast met de uitvoering van de subsidieregeling dan wel het DCL.

  • 4.

    Aanvrager: de aanvraag voor subsidie kan geschieden door een rechtspersoon (woningcorporatie of projectontwikkelaar), dan wel door een natuurlijk persoon, die één of meer dubo-maatregelen uitvoert die voorkomen op de Subsidielijsten en die een beroep doet op deze regeling.

  • 5.

    Reserveringsformulier: vastgesteld modelformulier dat gebruikt wordt om een aanvraag vooraf in te dienen met als doel het verkrijgen van zekerheid over voldoende middelen uit het fonds.

  • 6.

    Gereedmeldingsformulier: vastgesteld modelformulier bestemd voor de aanvrager, dat moet worden ingezonden binnen 13 weken na het aanbrengen, installeren of toepassen van alle apparaten, voorzieningen of maatregelen behorend bij de betreffende aanvraag.

  • 7.

    Indiendatum: de datum waarop door de aanvrager een aanvraagformulier bij het U.O. wordt geboekt (door datumstempel gewaarmerkt).

  • 8.

    Acceptatiedatum: de datum waarop wordt vastgesteld dat een aanvraag aan de daarvoor geldende voorwaarden uit deze Regeling voldoet en verder in behandeling zal worden genomen. De termijn waarbinnen het U.O. een beschikking neemt, is gerelateerd aan de acceptatiedatum.

  • 9.

    Aanschaf: het volledig in eigendom verkrijgen van het apparaat, de voorziening of de maatregel zoals vermeld in de Subsidielijst Woningbouw.

  • 10.

    Woning: gebouw of gedeelte van een gebouw met een permanente woonfunctie;

  • 11.

    Woonfunctie: gebruiksfunctie voor het wonen;

  • 12.

    Woongebouw: gebouw of gedeelte van een gebouw, waarin twee of meer woonfuncties liggen, die zijn aangewezen op een of meer gemeenschappelijke verkeersroutes;

  • 13.

    Nieuwbouw: een woning (of ander gebouw) waarvoor de bouwvergunning is afgegeven, en die op het moment van de aanvraag door de gemeente nog niet voltooid verklaard is. Onder nieuwbouw wordt hier tevens verstaan een nieuwe aan- of uitbouw of nieuw bijgebouw bij een bestaande woning (of ander gebouw).

  • 14.

    Bestaande bouw: een woning (of ander gebouw) waarvoor de bouwvergunning is afgegeven, en die op het moment van de aanvraag door de gemeente voltooid verklaard is.

  • 15.

    Checklijst: lijst met dubo-maatregelen, onderdeel uitmakend van het Convenant Duurzaam Bouwen Parkstad Limburg. De checklijst maakt onderdeel uit van de bouwvergunningprocedure. De checklijst kent een indeling in vaste en variabele maatregelen.

  • 16.

    Vaste maatregel: dubo-maatregel die in principe standaard toepasbaar is, ongeacht de specifieke context van het project, en waarvan in het convenant is overeengekomen deze te allen tijde uit te voeren.

  • 17.

    Variabele maatregel: dubo-maatregel die in het algemeen meerkosten met zich meebrengt, soms ook kostenneutraal dan wel kostennegatief is; in het convenant is overeengekomen de kostenneutrale en kostennegatieve variabele maatregelen te allen tijde uit te voeren.

  • 18.

    Subsidielijst: lijst met rekenmethodiek ter vaststelling van de verlaging van de energieprestatiecoëfficiënt (EPC) c.q. de CO2-emissiereductie, als ook een limitatieve opsomming van apparaten, voorzieningen en maatregelen in nieuwbouwwoningen die voor subsidie in aanmerking komen. Het betreft apparaten, voorzieningen en maatregelen, geselecteerd uit de betreffende variabele maatregelen met meerkosten uit de dubo-checklijst, zoals bedoeld in lid 15. In de Subsidielijst Woningbouw zijn ook opgenomen de subsidiebedragen behorende bij de afzonderlijke apparaten, voorzieningen en maatregelen en zijn netto uit te keren bedragen in Euro. Omschrijving van de maatregelen (bijlage) maakt integraal onderdeel uit van deze Regeling.

  • 19.

    EPC: de Energieprestatiecoëfficiënt. Dit getal is de resultante van een berekening volgens de norm NEN 5128:2004, en geeft aan of aan de gestelde criteria op het gebied van energiebesparing dan wel energie-efficiëntie van de nieuwbouwwoning is voldaan. De EPC-berekening is onderdeel van de bouwvergunningsprocedure op grond van het Bouwbesluit en dient te worden overlegd bij een subsidieaanvraag op grond van deze Regeling indien het een aanvraag voor een nieuwbouwwoning betreft.

Artikel 2 Doel en doelgroepen

Deze subsidieregeling heeft tot doel de toepassing van energie- en/of dubo-maatregelen met zo veel mogelijk CO2-emissiereductie c.q. milieurendement te stimuleren bij de bouw van nieuwe woningen alsmede bij het verbouwen en renoveren van bestaande woningen.

De regeling is van toepassing binnen het grondgebied van de gemeente Kerkrade en is bestemd voor investeerders in de projectmatige bouw alsmede voor de particuliere (ver)bouwer. Onder de eerstgenoemde categorie worden begrepen de rechtspersonen als projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties.

In voorkomende gevallen kan de gemeente Kerkrade ook gebouwen in de non-profitsfeer, zoals scholen, voor de Regeling in aanmerking laten komen. Ook biedt deze Regeling de mogelijkheid één of meerdere maatregelen toe te voegen dan wel te schrappen wanneer daar bijzondere aanleiding toe bestaat.

Voor nieuwe woningen is de werkelijke EPC-verlaging ten opzichte van de geldende norm (0,8 per 01.01.2006) bepalend, uitgedrukt in %-punten. Voor besparingen in de bestaande bouw wordt de subsidie bepaald op basis van CO2-reductie, uitgedrukte in kg CO2. De bepaling van de verlaging van de EPC (DEPC) en CO2-emissiereductie van gekozen maatregelen geschiedt middels het programma “EPC & Kosten V9.0b” van SenterNovem, gratis te downloaden op:

http://www.senternovem.nl/epn/tools_en_aandachtspunten/woningbouw/_60_rekenprogramma_epc_en_kosten/epc_kosten_v90b.asp.

De bepalingsmethodiek, ontwikkeld door SenterNovem en op de betreffende site te downloaden, kijkt naar energieconcepten c.q. naar de samenhang van te treffen maatregelen, en stelt de aanvrager in staat om de beschikbare financiële middelen voor energiemaatregelen zo efficiënt mogelijk in te zetten, waarmee impliciet het toe te kennen subsidiebedrag een zo efficiënt mogelijke bestemming krijgt. Het subsidiebedrag wordt berekend met het programma “DSF-2007”, gekoppeld aan het bovengenoemd programma “EPC en Kosten Versie 9.0b”. Het programma “DSF-2007” genereert zelf een aanvraagformulier.

Artikel 3 Uitkering

Het subsidiebedrag wordt uitgekeerd aan de aanvrager, in overeenstemming met de verdeling zoals beschreven in artikel 23.

Artikel 4 Subsidiebedrag per woning

Het minimale subsidiebedrag per woning bedraagt € 400,-; het maximale subsidiebedrag voor een woning bedraagt maximaal € 2.000,- . De regeling is niet van toepassing voor subsidiebedragen beneden de € 400,- per woning.

§ 2 ACCEPTATIE AANVRAAG

Artikel 5 Acceptatie

  • 1.

    De aanvraag wordt geaccepteerd indien gebruik is gemaakt van het daartoe vastgestelde reserverings- c.q. gereedmeldingsformulier en nadat is vastgesteld dat de aanvraag compleet is.

  • 2.

    Bij acceptatie wordt de aanvraag door een datumstempel gewaarmerkt (indiendatum) en bevestigt het U.O. binnen 4 weken na acceptatiedatum schriftelijk de ontvangst.

  • 3.

    Indien niet aan de onder lid 1 genoemde criteria wordt voldaan, wordt de aanvraag niet geaccepteerd en binnen 2 weken aan de aanvrager geretourneerd.

Artikel 6 Aanvraag is compleet

  • 1.

    De aanvraag is compleet indien het reserveringsformulier of het gereedmeldingsformulier juist en volledig ingevuld, van originele handtekening is voorzien, betrekking heeft op een project binnen de gemeente Kerkrade, bij het U.O. is ingediend en alle bescheiden die onderdeel uitmaken van de procedure zoals vermeld op de betreffende formulieren, zijn bijgevoegd.

  • 2.

    Indien het U.O. heeft vastgesteld dat de aanvraag compleet is, dan geldt de datum 2 weken na de indiendatum van de aanvraag als acceptatiedatum.

Artikel 7 Aanvraag is niet compleet: verzoek tot aanvulling

  • 1.

    Indien de aanvraag niet compleet is verzoekt het U.O. de aanvrager binnen 4 weken na de indiendatum de aanvraag aan te vullen.

  • 2.

    De aanvrager dient binnen 4 weken de aanvulling naar het U.O. te verzenden. Het U.O. kan op verzoek schriftelijk een verlenging van deze termijn toestaan.

  • 3.

    De aanvraag is compleet als de aanvraag na aanvulling juist en volledig en van originele handtekening voorzien, vergezeld gaat van alle bescheiden die op grond van het reserveringsformulier en/of gereedmeldingsformulier meegezonden dienen te worden.

  • 4.

    Indien de aanvraag na aanvulling compleet is dan geldt de indiendatum van de aanvulling als acceptatiedatum.

  • 5.

    Indien de aanvraag, na het verstrijken van de in lid 2 bedoelde termijn, nog niet compleet is, accepteert het U.O. de aanvraag niet. Dit wordt aan de aanvrager meegedeeld binnen 4 weken nadat de in lid 2 bedoelde termijn is verstreken.

§ 3 AFHANDELING AANVRAAG

Artikel 8 Wijze van afhandeling

  • 1.

    Het U.O. ontvangt de aanvraag, voorziet deze van een datumstempel (de indiendatum) en houdt administratie over de binnengekomen aanvragen.

  • 2.

    Het U.O. behandelt de aanvragen vanaf het moment van binnenkomst van het reserveringsformulier of het gereedmeldingsformulier. Ingeval het U.O. het DCL is, verstrekt het DCL eenmaal per kwartaal alle relevante administratieve gegevens aan de gemeente Kerkrade. Bovendien legt het DCL in dat geval In de maand december van elk jaar financiële verantwoording af aan de gemeente Kerkrade.

  • 3.

    Het U.O. gaat bij elke aanvraag vóór het nemen van een beschikking na of het gemeentelijk fonds voldoende middelen bevat om bij positieve beschikking tot betaling te kunnen overgaan.

  • 4.

    Ingeval het U.O. het DCL is, wordt het DCL door de gemeente gemandateerd om een beschikking op de aanvraag te nemen.

  • 5.

    Indien de gemeente besluit de regeling door het DCL te laten uitvoeren, zal een contract worden opgesteld, waarin de afspraken dienaangaande worden vastgelegd.

Artikel 9 Afhandeling aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag is afgehandeld als:

    • a.

      het U.O. heeft beschikt over de aanvraag (artikel 10),

    • b.

      het gereedmeldingsformulier, ondertekend en voorzien van de benodigde bescheiden, is ingediend bij het U.O. en

    • c.

      de betaling door de gemeente is afgehandeld (artikel 21).

  • 2.

    De aanvrager kan te allen tijde zijn aanvraag intrekken (artikel 22).

Artikel 10 Beschikking over aanvraag

  • 1.

    Er is beschikt over de aanvraag wanneer is getoetst aan: de voorwaarden zoals vermeld in artikel 11 en 12 en de basisvoorwaarden (artikel 13).

  • 2.

    Het U.O. kan, voorzover noodzakelijk voor de beoordeling van de aanvraag of voor de goede voorbereiding van de beschikking, de aanvrager verzoeken om binnen 4 weken nadere informatie (artikel 11) of om toestemming vragen voor het plegen van nader onderzoek (artikel 12). De termijn in de eerste volzin van lid 4 van dit artikel wordt in dat geval verlengd met 4 weken.

  • 3.

    Een beschikking over de aanvraag houdt altijd in: een vaststelling van het subsidiebedrag of een afwijzing van de aanvraag.

  • 4.

    Het U.O. deelt de beschikking over de aanvraag binnen 6 weken na de acceptatiedatum schriftelijk aan de aanvrager mee. Deze termijn kan bij schriftelijke mededeling eenmaal worden verlengd met 6 weken.

Artikel 11 Nadere informatie

  • 1.

    De aanvrager heeft voldaan aan eventuele verzoeken om nadere informatie van het U.O. als de aanvrager de nadere informatie binnen een termijn van 4 weken heeft verstrekt. Het U.O. kan schriftelijk een verlenging van deze termijn toestaan.

  • 2.

    Indien de aanvrager niet heeft voldaan aan een verzoek als bedoeld in lid 1, dan beslist het U.O. de aanvraag af te wijzen.

Artikel 12 Nader onderzoek

  • 1.

    Het U.O. kan de aanvrager verzoeken de toezichthouder van Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente Kerkrade:

    • a.

      toegang te verlenen tot het object c.q. de objecten waarop de aanvraag betrekking heeft;

    • b.

      inzage te verlenen in alle boeken en bescheiden en de gelegenheid te bieden daarvan afschrift te nemen;

    • c.

      medewerking te verlenen aan het verstrekken van gegevens door derden.

  • 2.

    Indien het U.O. de aanvrager een verzoek als bedoeld in lid 1 doet, dan dient de aanvrager dit verzoek binnen een termijn van 4 weken in te willigen. Het U.O. kan schriftelijk een verlenging met 2 weken van deze termijn toestaan.

  • 3.

    Indien de aanvrager niet heeft voldaan aan een verzoek als bedoeld in lid 1, dan beslist het U.O. de aanvraag af te wijzen.

Artikel 13 Toets aan basisvoorwaarden

Een aanvraag is getoetst aan de basisvoorwaarden indien:

  • a.

    de aanvraag is getoetst op tijdig indienen (artikel 14) en

  • b.

    het apparaat, de voorziening of de maatregel waarop de voorziening betrekking heeft, getoetst is aan de in de artikelen 15, 17 en 18 gestelde criteria en

  • c.

    het berekende subsidiebedrag is getoetst aan de in de artikelen 4 en 19 gestelde criteria.

Artikel 14 Indienen aanvraag

  • 1. Reservering: een aanvraag kan worden ingediend vóór het aanbrengen, installeren of toepassen van een apparaat, een voorziening of een maatregel met gebruikmaking van het reserverings-formulier. Op deze wijze kan zekerheid worden verkregen over het voorhanden zijn van voldoende financiële middelen in het gemeentelijk fonds.

    De apparaten, voorzieningen of maatregelen dienen uiterlijk 1 jaar na de beschikking te zijn aangebracht, geïnstalleerd of te zijn toegepast. Deze termijn kan op schriftelijk verzoek van de aanvrager met maximaal 1 jaar worden verlengd.

  • 2. Achteraf: een aanvraag kan worden ingediend tot 13 weken nadat de kosten van het aanbrengen, installeren of toepassen van een apparaat, een voorziening of een maatregel zijn betaald en de apparaten, voorzieningen of maatregelen in gebruik zijn genomen met gebruikmaking van het gereedmeldingsformulier. Indien na acceptatie van de aanvraag de financiële middelen in het gemeentelijk fonds ontoereikend zijn, wordt negatief beschikt en zal niet tot uitbetaling worden overgegaan.

  • 3. Indien niet aan de in lid 1 en 2 gestelde termijnen wordt voldaan, beslist het U.O. de aanvraag af te wijzen.

Artikel 15 Toets apparaat, voorziening of maatregel aan criteria

  • 1.

    Een apparaat, voorziening of maatregel voldoet aan de daarvoor gestelde criteria als:

    • a.

      het apparaat, de voorziening of de maatregel voldoet aan de omschrijving, zoals vermeld in de Subsidielijst Woningbouw;

    • b.

      ingeval een aanvraag bij nieuwbouw de vaste maatregelen en de kostenneutrale en kostennegatieve variabele maatregelen uit de Checklijst bij de oplevering van de nieuwbouwwoning(en) zijn gerealiseerd;

    • c.

      indien het energiemaatregelen betreft, dienen deze te zijn gebaseerd op de rekenmethodiek “EPC en Kosten Versie 9.0b” zoals omschreven in maatregel 2 uit de Subsidielijst Woningbouw;

    • d.

      de woning waar het apparaat, de voorziening c.q. de maatregel wordt aangebracht of geïnstalleerd voldoet aan de in artikel 16 gestelde criteria;

    • e.

      de aanschaf en installatie van het apparaat, de voorziening of de maatregel voldoet aan de in artikel 17 gestelde criteria;

    • f.

      het apparaat, de voorziening of de maatregel voldoet aan de overige in artikel 18 gestelde criteria.

  • 2.

    Indien een apparaat, voorziening of maatregel van de aanvraag niet voldoet aan één of meer van de in lid 1 gestelde criteria, beslist het U.O. de aanvraag voor dat apparaat, die voorziening of die maatregel af te wijzen.

  • 3.

    Indien geen van de apparaten, voorzieningen of maatregelen van de aanvraag voldoen aan de in lid 1 gestelde criteria, beslist het U.O. de gehele aanvraag af te wijzen.

Artikel 16 Toets van de woning aan de criteria

1. De woning voldoet aan de gestelde criteria als deze voldoet aan de definitie zoals in punt 10 van artikel 1 omschreven.

Artikel 17 Toets aanschaf en installatie van het apparaat, de voorziening of de maatregel aan de criteria

De aanschaf en installatie van het apparaat, de voorziening of de maatregel voldoet aan de daarvoor gestelde criteria als:

  • a.

    het apparaat, de voorziening of de maatregel of een onderdeel daarvan voorafgaand aan de aanschaf niet eerder is gebruikt;

  • b.

    de aanschaf van het apparaat, de voorziening of de maatregel op of na het inwerkingtreden van deze regeling heeft plaatsgevonden;

  • c.

    het apparaat, de voorziening of maatregel een permanent en deugdelijk karakter heeft en zodanig is aangebracht dat het beoogde milieu- c.q. energie-effect technisch haalbaar geacht kan worden;

Artikel 18 Toets apparaat, voorziening of maatregel aan overige criteria

Het apparaat, de voorziening of de maatregel voldoet aan de overige criteria als er niet eerder subsidie ter zake van het apparaat, de voorziening of maatregel is verstrekt op grond van deze regeling.

Artikel 19 Toets subsidie aan criteria

  • 1.

    De subsidie voldoet aan de criteria als het toe te kennen subsidiebedrag groter is dan of gelijk is aan het minimumbedrag van € 400,- per woning;

  • 2.

    Indien het toe te kennen subsidiebedrag kleiner is dan het minimumbedrag voldoet de aanvraag niet aan de criteria en beslist het U.O. de aanvraag af te wijzen;

  • 3.

    Indien het toe te kennen subsidiebedrag groter is dan het nog beschikbare budget uit het gemeentelijk fonds, wordt negatief op de aanvraag beschikt. Hierbij is de volgorde van de acceptatiedata van de binnengekomen aanvragen bindend.

Artikel 20 Berekening subsidiebedrag

Voor het berekenen van het totale subsidiebedrag worden de volgende stappen doorlopen:

  • 1.

    Het bepalen van het bedrag voor elk apparaat, voorziening of maatregel op de aanvraag, zoals in de Subsidielijst Woningbouw is voorgeschreven.

  • 2.

    Het optellen van de afzonderlijke bedragen zoals bedoeld in lid 1 in het geval van het uitvoeren van meer dan een maatregel.

  • 3.

    Het zo nodig maximaliseren van het totaalbedrag zoals omschreven in artikel 4.

Artikel 21 Afhandelen betaling

De gemeente maakt binnen een periode van zes weken na het vaststellen van het definitieve subsidiebedrag (de beschikking) het uit te keren bedrag over naar de giro- of bankrekening van de aanvrager.

Artikel 22 Intrekken aanvraag door aanvrager

Een aanvrager kan te allen tijde zijn aanvraag schriftelijk intrekken. Er kunnen dan geen rechten meer ontleend worden aan deze aanvraag. Het U.O. zal de aanvraag niet verder in behandeling nemen en dit binnen 2 weken schriftelijk bevestigen aan de aanvrager.

§ 4 FINANCIERING

Artikel 23 Fonds

  • 1.

    Voor de uitvoering van deze subsidieregeling stelt de gemeente Kerkrade een bedrag ter beschikking stellen door dit te storten in het eigen, zelf te beheren, Dubostimuleringsfonds (DSF).

  • 2.

    De gemeente is autonoom in het vaststellen van de hoogte van het onder lid 1 bedoeld bedrag.

  • 3.

    De gemeente kan eventuele restbedragen uit het fonds van het lopende jaar ten goede laten komen aan het fonds van het daaropvolgende jaar.

§ 5 OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 24. Werking en wijziging van de regeling

  • 1.

    Afhankelijk van de respons en het (resterende) budget kan de gemeente, zo nodig en waar van toepassing in overleg met het DCL, de in deze regeling vermelde bedragen qua hoogte, alsmede de bijbehorende voorwaarden, wijzigen.

  • 2.

    Een wijziging, als bedoeld in lid 1, wordt openbaar gemaakt en gaat in op een nader te bepalen datum na openbaarmaking.

  • 3.

    De subsidieregeling treedt in werking op de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin de gemeente de regeling heeft vastgesteld.

Artikel 25 Bezwaar en beroep

  • 1.

    De in artikel 10 genoemde beschikking is een besluit in de zin van de Algemene Wet Bestuursrecht.

  • 2.

    Tegen een besluit als bedoeld in lid 1 kan een bezwaarschrift worden ingediend bij de betreffende gemeente.

  • 3.

    Tegen de beslissing van de gemeente op het bezwaarschrift kan beroep worden ingesteld bij de arrondissementsrechtbank te Maastricht.

Artikel 26 Naam regeling

Deze regeling kan worden aangehaald als de Regeling Dubo Stimuleringsfonds 2007, afgekort tot DSF 2007.

Artikel 27 Bekendmakingen inzake de Regeling

De openstelling van de Regeling wordt op de in de gemeente Kerkrade gebruikelijke wijze bekendgemaakt.

Artikel 28 Communicatie

Bij toekenning van subsidie dient de ontvanger van de subsidie communicatieactiviteiten uit te voeren. De communicatie-activiteiten hebben betrekking op de duurzaamheidsaspecten van het project en worden per project door de afdeling Milieu en Bouwen van de gemeente Kerkrade vastgesteld.

Artikel 29 Uitsluiting DSF regeling

Naast deze DSF regeling is er tot 1-1-2008 de regeling Energiezuinig wonen van kracht, waarmee eveneens subsidie voor duurzame energiemaatregelen kan worden verkregen. Deze regeling is gekoppeld aan de Actie Energiezuinig wonen en staat boven de DSF-regeling. Het is dus niet mogelijk subsidie te verkrijgen uit beide regelingen voor dezelfde maatregel.

SUBSIDIELIJST WONINGBOUW

nr.

Maatregel

Eenheid

Subsidiebedrag in euro

1

EPC-verlaging (∆ EPC) met minimaal 4 %-punten (EPC ≤ 0,76)

∆ EPC in %-punt

100

2

CO2-reductie bestaande bouw. Bepaling op basis van ËPC en Kosten Versie 9.0b en programma DSF-2007

kg CO2-reductie

1

3

Rendementsverbetering collectieve verwarmingsinstallaties.

Bepaling op basis van ËPC en Kosten Versie 9.0b en programma DSF-2007,

kg CO2-reductie

0,5

4

EPC-verlaging op basis van kwaliteits- of gelijkwaardigheidsverklaringen .

∆ EPC in %-punt

100

5a

Hotfill-aansluiting t.b.v. wasmachine (1 per woning)

per aansluiting

60

5b

Hotfill-aansluiting t.b.v. vaatwasmachine (1 per woning)

per aansluiting

60

6a

Installatie voor het opvangen en gebruiken van regenwater t.b.v. de toiletspoeling (alle toiletten) en de buitenkraan

woning

650

6b

Regenwateraansluiting t.b.v. wasmachine als aanvulling op maatregel 6a (1 per woning)

woning

50

7

Kunststofleidingen (niet zijnde PVC) t.b.v. van koud- en warmwatertoevoer of afvoer (riolering) in de gehele woning

woning

125

8

Losgelegde EPDM, TPO of POCB dakbedekking op platte en flauwhellende daken

per m2, max. 60 m2

5

9

Sedum dakbegroeiing in combinatie met maatregel 8

per m2, max. 60 m2

10

10

Hout met FSC-keurmerk als timmerhout voor buitenkozijnen, -deuren en –ramen

per m1 rondom

complete kozijn *

15

Het toe te kennen subsidiebedrag is gemaximeerd op €2.000 per woning. Subsidie kan worden verstrekt zolang het gemeentelijk fonds voldoende middelen bevat om het gehele subsidiebedrag van een aanvraag te kunnen uitkeren. Aanvragen beneden € 400,- per woning komen niet in aanmerking voor subsidie.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Kerkrade in zijn openbare vergadering van 20 december 2006.
De voorzitter, de griffier,
JJM Som, mr. drs. B. Jacobs- van Dongen