Regeling vervallen per 11-03-2020

Verordening werkgeverscommissie

Geldend van 22-02-2017 t/m 10-03-2020

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie

De raad van de gemeente Koggenland;

heeft het voorstel van het presidium van 30 januari 2017 gelezen en gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet, de Ambtenarenwet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUIT

  • A.

    een werkgeverscommissie in te stellen, en aan de werkgeverscommissie de bevoegdheden te delegeren zoals vastgelegd in het Delegatiebesluit werkgeverschap raad, en

  • B.

    vast te stellen de

 

Verordening werkgeverscommissie

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de griffiemedewerkers, zoals die door de raad aan de werkgeverscommissie zijn gedelegeerd, met uitzondering van benoeming, schorsing en ontslag van de griffier en griffiemedewerkers en vaststelling van de instructie van de griffier;

  • 2. De werkgeverscommissie voert jaarlijks een planningsgesprek, voortgangsgesprek en evaluatiegesprek met de griffier en griffiemedewerkers.

  • 3. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie bestaat uit tenminste drie raadsleden.

  • 2. De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4. De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel op te treden als adviseur.Hij kan ongevraagd advies geven aan de werkgeverscommissie.

  • 5. De werkgeverscommissie benoemt uit zijn midden een voorzitter.

  • 6. Bij afwezigheid van de voorzitter benoemt de werkgeverscommissie uit zijn midden een plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 3 Taken voorzitter werkgeverscommissie

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van stukken en besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    de praktische invulling van vrije dagen, declaraties en dergelijke in het registratiesysteem in youpp gaat via de voorzitter van de raad.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning van de werkgeverscommissie. De werkgeverscommissie wordt op personeel vlak bijgestaan door het cluster P&O.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier stelt een besluitenlijst op van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert, naast de driemaal per jaar in verband met de gesprekscyclus, tenminste twee maal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden, of de griffie nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Intrekking

Het mandaatbesluit van 9 juni 2008 is ingetrokken.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

Ondertekening

De raad van de gemeente Koggenland,
13 februari 2017, agendapunt 3.05.
de griffier,       
mevrouw drs. P.M. Tromp
de voorzitter,       
R. Posthumus