Regeling vervallen per 01-01-2021

Besluit op de organisatie van de gemeente Korendijk

Geldend van 01-12-2012 t/m 31-12-2020

Intitulé

Besluit op de organisatie van de gemeente Korendijk

Organisatiebesluit

Het college van de gemeente Korendijk,

gelet op artikel 160 van de Gemeentewet en de artikelen 4, 5, 11 en 13 van de Financiële verordening gemeente Korendijk ex artikel 212 Gemeentewet;

besluit vast te stellen:

Besluit op de organisatie van de gemeente Korendijk

Artikel 1 Begripsbepaling

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    afdeling: iedere organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie die op grond van dit besluit een eigen verantwoordingsplicht aan de algemeen directeur heeft.

  • b.

    budgethouder: ambtenaar van de gemeente aan wie middelen zijn toegekend in de vorm van budgetten of investeringskredieten en aan wie het (onder-)mandaat is toegekend bestedingen te verrichten ten laste van de aan hem toegekende budgetten en investeringskredieten.

  • c.

    juridische rechtmatigheid: het voldoen van beheershandelingen en de vastlegging daarvan aan gemeentelijke-, nationale - en Europese wet- en regelgeving.

  • d.

    financiële rechtmatigheid: het voldoen van beheershandelingen en de vastlegging daarvan aan gemeentelijke-, nationale- en Europese wet- en regelgeving op het gebied van de uitgangspunten voor het financieel beleid, de regels voor het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie.

§ 1 De ambtelijke organisatie

Artikel 2 Organisatie-eenheden

De ambtelijke organisatie van de gemeente is, afgezien van de griffie, ingedeeld in de volgende afdelingen:

  • a.

    Staf;

  • b.

    afdeling Bedrijfsvoering;

  • c.

    afdeling Dienstverlening;

  • d.

    afdeling Ontwikkeling en Beheer.

Artikel 3 Hoofdtaken van de staf

De algemene taak van de staf is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:

  • a.

    Algemeen bestuurlijke aangelegenheden;

  • b.

    Organisatiebeleid;

  • c.

    Voorlichting;

  • d.

    Juridische zaken;

  • e.

    Bovenlokale relaties;

  • f.

    Personeelszaken;

  • g.

    Veiligheid;

  • h.

    Secretariaat;

alsmede het daarover verantwoording afleggen.

Artikel 3a Hoofdtaken van de afdeling Bedrijfsvoering

De algemene taak van de afdeling Bedrijfsvoering is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:

  • a.

    Gemeentelijke financiële administratie;

  • b.

    Het financiële beleid;

  • c.

    Archiefwet;

  • d.

    Treasury;

  • e.

    Informatiebeleid en interne informatievoorziening;

  • f.

    Planningsinstrumenten;

  • g.

    Automatisering;

  • h.

    Investering bedrijfsmiddelen;

  • i.

    Huisvesting van de organisatie;

  • j.

    Ondersteuning bedrijfsprocessen;

  • k.

    Ondersteuning griffie;

alsmede het daarover verantwoording afleggen.

Artikel 3b Hoofdtaken van de afdeling Dienstverlening

De algemene taak van de afdeling Dienstverlening is de zorg voor de beleidsontwikkeling, werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:

  • a.

    Burgerzaken;

  • b.

    Algemene Plaatselijke Verordening;

  • c.

    Drank- en Horecawetgeving;

  • d.

    Servicemeldpunt;

  • e.

    Ruimtelijke ontwikkeling;

  • f.

    Bouw- en Woningtoezicht;

  • g.

    Handhaving bouwregelgeving en ruimtelijke ontwikkeling;

  • h.

    Volkshuisvesting;

  • i.

    Welzijn;

  • j.

    Volksgezondheid;

  • k.

    Beleid gericht op het bereiken van een zoveel mogelijk gelijkwaardig potentieel voor deelname aan de maatschappij;

  • l.

    Onderwijs;

  • m.

    Sport en recreatie;

  • n.

    Jeugd en jongerenbeleid;

  • o.

    Ouderenbeleid;

  • p.

    Subsidies voor verenigingen;

  • q.

    Klantcontact;

  • r.

    Regionale samenwerking binnen de domeinen Samenleving en Veiligheid;

alsmede het daarover verantwoording afleggen.

Artikel 3c Hoofdtaken van de afdeling Ontwikkeling en Beheer

De algemene taak van de afdeling Ontwikkeling en Beheer zorg voor de werkvoorbereiding, de werkuitvoering en de evaluatie gericht op het gebied van:

  • a.

    Beheer en onderhoud van de openbare ruimte en begraafplaatsen;

  • b.

    Verkeer;

  • c.

    Gebouwenbeheer;

  • d.

    Wet milieubeheer;

  • e.

    Civieltechnische werken;

  • f.

    Ontwikkeling en inrichting nieuwe woongebieden;

  • g.

    Regionale samenwerking binnen de domeinen Ruimte, Economie en Landschap,

alsmede het daarover verantwoording afleggen.

Artikel 4 Structuur afdelingen

  • 1.

    De afdelingen zijn ingedeeld op basis van de hoofdtaken genoemd in de artikelen 3, 3a, 3b en 3c.

  • 2.

    Voor wijzigingen van de indelingen van de organisatie in afdelingen of de toewijzing van taken aan afdelingen betrekt het college vooraf de algemeen directeur (secretaris).

  • 3.

    De secretaris overlegt de verandering met het gemeentelijke managementteam.

  • 4.

    De algemeen directeur (secretaris) kan in overleg met het gemeentelijke managementteam de hoofdtaken en de toedeling daarvan aan afdelingen nader preciseren en daartoe aanwijzingen geven.

Artikel 5 Leiding dagelijks beheer

  • 1.

    Onder de verantwoordelijkheid van het college berust de zorg voor het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie, met uitzondering van de griffie, bij de secretaris. Hij is algemeen directeur. Hij kan uit eigen beweging aanwijzingen geven aan de afdelingshoofden en aanwijzingen geven om de kwaliteit van het gemeentelijk beleid en de samenhang van het gemeentelijk beleid te verzekeren.

  • 2.

    Onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur (secretaris) berust het dagelijks beheer van een afdeling bij het afdelingshoofd van de afdeling.

  • 3.

    De functie van afdelingshoofd van de staf wordt uitgeoefend door de algemeen directeur (secretaris).

  • 4.

    Voor de uitoefening van één of meer van zijn bevoegdheden verleent het college mandaten en volmachten aan de algemeen directeur (secretaris). Onder mandaat wordt verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen (artikel 10:1 Algemene wet bestuursrecht).

  • 5.

    Indien een ander mandaat wordt gegeven dan het in het voorgaan de lid genoemde dan zal dat in de mandatenlijst expliciet worden vermeld.Indien in een verleend mandaat het verlenen van ondermandaten niet is uitgesloten, is de functionaris aan wie het desbetreffende mandaat is verleend, bevoegd tot het verlenen van ondermandaten.

Artikel 6 Functionarissen financiële organisatie (inclusief administrateur

1.Het college stelt hierover nadere regels op. De meest actuele regels ten tijde van het vaststellen van dit document zijn te vinden in het treasurystatuut onder IRS 2010/469.

Artikel 7 Benoeming, schorsing, ontslag en vervanging functionarissen

  • 1.

    Het college wijst de afdelingshoofden aan als locosecretaris. Bij afwezigheid van de algemeen directeur (secretaris) wordt zijn functie uitgeoefend door één van de locosecretarissen.

  • 2.

    de algemeen directeur wijst de plaatsvervangende afdelingshoofden aan. De afdelingshoofden worden vervangen door afdelingshoofden (horizontale vervanging). Bij afwezigheid van het afdelingshoofd wordt zijn functie uitgeoefend door het plaatsvervangend afdelingshoofd.

  • 3.

    Bij afwezigheid van de beheerder financiën en van de administrateur regelt het afdelingshoofd bedrijfsvoering vervanging.

  • 4.

    De algemeen directeur (secretaris) wordt benoemd, geschorst en ontslagen door het college.

  • 5.

    De afdelingshoofden worden op voordracht van de algemeen directeur (secretaris) benoemd, geschorst en ontslagen door het college.

Artikel 8 Ondersteunende werkzaamheden deelneming in rechtspersonen

  • 1.

    Bij oprichting en deelneming in rechtspersonen als bedoeld in het tweede lid van artikel 160 van de Gemeentewet, bepaalt de secretaris na raadpleging van het college, welke afdelingen ten behoeve van de vertegenwoordigers van het gemeentebestuur ter zake ondersteunende werkzaamheden verrichten.

  • 2.

    Ambtenaren die als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur deel uitmaken van enig bestuur of raad van rechtspersonen, zijn verplicht om op nader door het college te bepalen wijze verslag uit te brengen aan het college omtrent hun werkzaamheden als bestuurslid van de desbetreffende rechtspersoon.

  • 3.

    De in het tweede lid genoemde vertegenwoordigers van het gemeentebestuur in door het college opgerichte rechtspersonen en de in het eerste lid aangewezen afdelingen bevorderen voor zover mogelijk, dat het beheer van deze rechtspersonen voldoet aan de regels, die gelden voor de gemeentelijke afdelingen.

§ 2 Functies

Artikel 9 Algemeen directeur (secretaris)

1.Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college berust het dagelijks beheer van de

ambtelijke organisatie, met uitzondering van de griffie, bij de algemeen directeur (secretaris).

  • 2.

    Ten aanzien van de ambtelijke organisatie met uitzondering van de griffie heeft de algemeen directeur (secretaris) onverminderd de gezamenlijke verantwoordelijkheid van het managementteam en de bevoegdheden van de afdelingshoofden de eindverantwoordelijkheid voor:

    • a)

      een voldoende kwaliteit van de ambtelijke advisering en ondersteuning van de bestuursorganen;

    • b)

      het tijdig en toereikend voorzien van de bestuursorganen van de nodige ambtelijke adviezen en ondersteuning;

    • c)

      de planning van de activiteiten en de uitvoering daarvan met inachtneming van het door de bestuursorganen ter zake vastgestelde beleid;

    • d)

      de coördinatie en samenhang van het handelen van de organisatieonderdelen van de ambtelijke organisatie;

    • e)

      de juridische- en financiële rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gemeentelijke beleid en beheer;

    • f)

      de voorbereiding en uitvoering van de begroting alsmede de verantwoording over het gevoerde beleid;

    • g)

      de tijdige implementatie van nieuwe en gewijzigde wet- en regelgeving.

  • 3.

    De algemeen directeur (secretaris) oefent zijn taak op grond van dit artikel waar nodig uit in nauwe samenwerking met het managementteam

  • 4.

    De burgemeester houdt jaarlijks een gesprek met de algemeen directeur (secretaris) over zijn functioneren. Op verzoek van een van beiden wordt hierbij ook een beoordeling gegeven.

Artikel 10 Ondersteuning college

  • 1.

    De algemeen directeur (secretaris) draagt onverminderd de verantwoordelijkheid van de burgemeester de zorg voor een goede voorbereiding van de vergaderingen van het college.

  • 2.

    De algemeen directeur (secretaris) draagt desgevraagd en uit eigen beweging er zorg voor dat de leden van het college over alle informatie kunnen beschikken die zij behoeven om hun functie goed te kunnen uitoefenen

  • 3.

    De algemeen directeur (secretaris) adviseert desgevraagd het college bij het nemen van beslissingen.

  • 4.

    De algemeen directeur (secretaris) is verantwoordelijk voor een snel en adequaat verloop van de voorbereiding van de besluitvorming.

  • 5.

    De algemeen directeur (secretaris) is verantwoordelijk voor een tijdige en correcte uitvoering van de beslissingen van het college.

  • 6.

    De algemeen directeur (secretaris) draagt zorg voor het bijhouden van een presentielijst, het vastleggen van de beslissingen van het college in een besluitenlijst en het openbaar maken van de besluitenlijst van het college.

  • 7.

    Ten aanzien van de in dit artikel omschreven taken kan het college de algemeen directeur (secretaris) nadere regels stellen.

Artikel 11 Ondersteuning commissies

Tenzij bij afzonderlijke regeling anders is bepaald, is artikel 10 van overeenkomstige toepassing met betrekking tot door het college ingestelde bestuurscommissies.

Artikel 12 Informatieplicht

De algemeen directeur (secretaris) draagt er zorg voor dat de afdelingshoofden tijdig op de hoogte worden gesteld van alle door de raad en het college genomen besluiten waaraan consequenties voor de betreffende afdeling zijn verbonden.

Artikel 13 Aansturing afdelingshoofden

  • 1.

    Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college berust de zorg voor het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie bij de algemeen directeur (secretaris). Hij bevordert, onverminderd de verantwoordelijkheid van de afdelingshoofden, de samenwerking en samenhang tussen de organisatorische eenheden. Hij kan na overleg met het college aanwijzingen geven aan de afdelingshoofden om die samenwerking en samenhang te verzekeren.

  • 2.

    De algemeen directeur (secretaris) voert met ieder afdelingshoofd de beoordelingsgesprekken en functioneringsgesprekken conform de vigerende regeling.

Artikel 14 Afdelingshoofd Bedrijfsvoering

Onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur draagt het afdelingshoofd bedrijfsvoering de zorg voor:

  • a.

    het middelenbeheer;

  • b.

    het coördineren van en ondersteunen bij het opstellen van de afdelingsplannen;

  • c.

    het opzetten en in stand houden van de administratieve organisatie en het planning en control systeem van de gemeente. Hij legt de administratieve organisatie en het planning en control systeem vast in beschrijvingen van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, alsmede in procedures, werkafspraken en tijdsplanningen. Het geheel wordt ter goedkeuring aan het college voorgelegd;

  • d.

    de bewaking van de financiële planning van de gemeentelijke begrotingscyclus en de aansluiting daarvan op de beleidsplanning, de afdelingsplannen en het door de raad vastgestelde beleid;

  • e.

    de voorbereiding en de uitvoering van de periodieke onderzoeken naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het door het college gevoerde bestuur. Hij neemt hierbij de kaders uit de “Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Korendijk” in acht;

  • f.

    de voorbereiding en de begeleiding van de aanbesteding van de accountantscontrole van de gemeenterekening. Hij treedt hierbij op in nauw overleg met de griffier. Hij draagt eveneens de zorg voor de facilitering van de accountant bij de voorbereiding en uitvoering van de accountantscontrole en neemt hierbij het gestelde in artikel 5 van de “Controleverordening gemeente Korendijk “ in acht en ziet er op toe, dat ook de andere ambtenaren van de gemeente deze regels in acht nemen;

  • g.

    de bewaking van de financiële rechtmatigheid. In dit kader doet hij voorstellen aan het college over het (doen) uitvoeren van audits;

  • h.

    het toetsen van beleidsvoornemens en voorstellen aan het college op bedrijfseconomische aspecten.

    • 2.

      Het afdelingshoofd bedrijfsvoering treedt bij de uitoefening van zijn taken in nauw overleg op met de algemeen directeur (secretaris), geeft advies aan de afdelingshoofden, voor zover het middelenbeheer, de administratieve organisatie, het planning en control systeem, de informatievoorziening, de financiële rechtmatigheid, de doelmatigheid en doeltreffendheid en de voorbereiding en ondersteuning van de accountantscontrole betreft.

    • 3.

      Het afdelingshoofd bedrijfsvoering is tevens gemeentecontroller. Vanuit die functie kan het afdelingshoofd bedrijfsvoering gevraagd en ongevraagd rechtsreeks aan het college adviseren.

Artikel 15 Afdelingshoofd

  • 1.

    Onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur (secretaris) draagt een afdelingshoofd met in achtneming van de gemeentebrede kaders de zorg voor: het opstellen van en de uitvoering van het afdelingsplan, de bewaking van de juridische rechtmatigheid bij de uitvoering van het afdelingsplan, de uitvoering van de aan de afdeling toegewezen bestuursopdrachten, het opvolgen van de aanwijzingen van de algemeen directeur.

  • 2.

    Onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur (secretaris) draagt een afdelingshoofd met in achtneming van de gemeentebrede kaders de zorg voor: het middelen beheer van de afdeling, het in stand houden van de administratieve organisatie van de afdeling, het bijhouden van de aan zijn afdeling toegewezen administraties, het tijdig en volledig aanleveren van de juiste bestuurlijke informatie, en de bewaking van de financiële rechtmatigheid bij de uitvoering van de taken van de afdeling.

  • 3.

    Elk afdelingshoofd is belast met het opstellen van een procedure, waarin wordt aangegeven op welke wijze de afdeling omgaat met vragen, suggesties en klachten van burgers en hoe de algemeen directeur (secretaris) over deze burgerreacties wordt geïnformeerd.

  • 4.

    Een afdelingshoofd draagt de zorg voor het toetsen van voorstellen die in opdracht van het college (via de algemeen directeur (secretaris)) voor het college worden voorbereid, op:

    • -

      de tijdigheid, de juistheid en de volledigheid van de gegeven informatie;

    • -

      de juridische rechtmatigheid, de financiële rechtmatigheid, de doelmatigheid en doeltreffendheid,

alsmede de aanwijzing van ambtenaren van de afdeling, die de verantwoordelijkheid zullen dragen voor de uitvoering van de voorgestelde besluiten.

§ 3 Financiële organisatie

Artikel 16 Afdelingshoofd bedrijfsvoering

  • 1.

    Onder de verantwoordelijkheid van het afdelingshoofd bedrijfsvoering draagt de afdeling bedrijfsvoering zorg voor:

    • a)

      het opstellen van de gemeentebegroting en de aansluiting op de daaraan ten grondslag liggende werk- en middelenplannen;

    • b)

      het opstellen van de voor- en najaarsnota en de jaarrekening en het jaarverslag voor de gemeente als geheel;

    • c)

      het in stand houden en het juiste gebruik van het gemeentelijke rekeningschema en de gemeentelijke productenlijst;

    • d)

      de tijdigheid, de volledigheid, de juistheid en de toereikendheid van de onder zijn verantwoordelijkheid gevoerde administraties en verstrekte informatie;

  • 2.

    Onder de verantwoordelijkheid van het afdelingshoofd bedrijfsvoering draagt de afdeling bedrijfsvoering tevens de zorg voor de afdrachten sociale premies, de aangiften rijksbelastingen, de declaraties BTW compensatiefonds en de kwartaalaanlevering van financiële gegevens aan het CBS.

Artikel 17 Vermogensbeheer (beheerder gemeentefinanciën en kassier)

  • 1.

    De beheerder gemeentefinanciën is verantwoordelijk voor de uitvoering van het beheren en doen beleggen van overtollige financiële middelen en het aantrekken van financiële middelen bij een tekort. De beheerder gemeentefinanciën voert de aan hem toegewezen taken uit in nauwe samenwerking met het hoofd financiën.

  • 2.

    De beheerder gemeentefinanciën voert zijn taken uit onder toezicht van het afdelingshoofd bedrijfsvoering (gemeentecontroller) en binnen de kaders van de “Wet Financiering decentrale overheden” en de “Financiële verordening gemeente Korendijk” en het besluit “Treasurystatuut gemeente Korendijk”.

  • 3.

    Het afdelingshoofd bedrijfsvoering is verantwoordelijk voor het tijdig nemen van de vereiste invorderingsmaatregelen en van de wettelijke vervolgingsmaatregelen bij het in gebreke blijven van debiteuren.

  • 4.

    Onder de verantwoordelijkheid van de beheerder gemeentefinanciën berust de zorg voor het chartale kasbeheer inzake debiteurenbetalingen bij de kassiers van de afdeling bedrijfsvoering en Dienstverlening. De kassiers zijn belast met alleen de inning van debiteurenbetalingen in contant geld en dienen zorg te dragen voor minimaal wekelijkse afstorting van overtollige gelden aan de beheerder gemeentefinanciën en een deugdelijke afrekening van de verkregen ontvangsten aan de beheerder gemeentefinanciën en de administrateur.

Artikel 18 Administratie

  • 1.

    De administratie voor de bedrijfsvoering van de gemeente bestaat uit:

    • a.

      de financiële administratie van de gemeente als geheel en de niet per afdeling verbijzonderde administraties;

    • b.

      de per afdeling verbijzonderde administraties.

  • 2.

    De afdeling bedrijfsvoering voert de financiële administratie van de gemeente en de niet per afdeling verbijzonderde administraties.

  • 3.

    Iedere afdeling voert de door het afdelingshoofd bedrijfsvoering toegewezen per afdeling verbijzonderde administraties.

  • 4.

    Ieder administratie wordt gevoerd overeenkomstig het “Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten”, de verordening opgesteld op grond van artikel 212 Gemeentewet en de inrichtingseisen, zoals vastgesteld door het afdelingshoofd bedrijfsvoering.

§ 4 Gemeentelijk managementteam

Artikel 19 Gemeentelijk managementteam

  • 1.

    De algemeen directeur(secretaris) en de afdelingshoofden vormen het gemeentelijk managementteam.

  • 2.

    De secretaris is voorzitter van het gemeentelijk managementteam.

  • 3.

    Bij afwezigheid van de algemeen directeur (secretaris) treedt een afdelingshoofd op als voorzitter van het gemeentelijk managementteam. Ingeval van afwezigheid van een lid van het gemeentelijk managementteam anders dan de secretaris worden de taken / belangen van het afwezige afdelingshoofd behartigd door de conform artikel 7 aangewezen vervanger.

  • 4.

    De voorzitter van het gemeentelijk managementteam stelt de vergaderdata en de agenda voor de vergaderingen van het gemeentelijk managementteam vast. Ieder lid van het gemeentelijk managementteam kan zaken voor plaatsing op de agenda bij de voorzitter indienen en de voorzitter verzoeken in bijzondere omstandigheden een extra vergadering bijeen te roepen. De voorzitter zorgt er voor, dat de agenda en bijbehorende stukken worden gereed gemaakt en zo mogelijk ten minste twee dagen voor de vergadering in het bezit zijn van de leden van het gemeentelijk managementteam.

  • 5.

    Indien de agenda daartoe aanleiding geeft, nodigt de voorzitter andere dan de in het eerste lid bedoelde leden uit om aan een desbetreffende vergadering van het gemeentelijk managementteam deel te nemen.

  • 6.

    De voorzitter neemt, gehoord de meningsvorming binnen het gemeentelijk managementteam, de benodigde besluiten. Hierbij wordt bij voorkeur een besluit genomen dat door de meerderheid van het gemeentelijk managementteam wordt gesteund. De algemeen directeur draagt, ook bij afwezigheid in een vergadering, de eindverantwoordelijkheid voor de besluitvorming.

Artikel 20 Taken gemeentelijk managementteam

Het gemeentelijk managementteam heeft tot doel het goed functioneren van de ambtelijke organisatie te bevorderen door middel van:

  • a.

    de coördinatie van en de advisering over het middelenbeleid;

  • b.

    het vaststellen van de inhoud van afdelingoverstijgende adviezen;

  • c.

    de coördinatie van activiteiten tussen afdelingen onderling en in relatie tot het bestuur;

  • d.

    de coördinatie van de planning, prioriteitenstelling en voortgang van de beleidsvoorbereiding, beleidsuitvoering en verantwoording;

  • e.

    de informatie-uitwisseling van gemeenschappelijke zaken;

  • f.

    signaleren en oplossen van personele knelpunten;

  • g.

    tijdig signaleren van relevante ontwikkelingen.

§ 5 Beleidsvoorbereiding, begroting, beleidsuitvoering en rekening

Artikel 21 Bestuursopdrachten

  • 1.

    Voor de beleidsvoorbereiding kan het college bestuursopdrachten geven aan de algemeen directeur (secretaris).

  • 2.

    Een bestuursopdracht geeft het kader aan voor de inbreng bij het ontwikkelen van beleid.

  • 3.

    De algemeen directeur (secretaris) draagt de zorg voor uitvoering van bestuursopdrachten door de ambtelijke organisatie.

Artikel 22 Begrotingscyclus

De gemeentelijke begrotingscyclus omvat de volgende stukken:

  • a.

    de kadernota;

  • b.

    de begroting inclusief het beleidsplan en het investeringsplan;

  • c.

    de productraming en afdelingsplannen;

  • d.

    de voorjaarsnota;

  • e.

    de najaarsnota;

  • f.

    de jaarrekening en het jaarverslag.

Artikel 23 Budgettoedeling en begrotingsuitvoering

  • 1.

    Op basis van de door de raad vastgestelde begroting en het investeringsplan stelt het college de productraming en de investeringskredieten vast. Het college wijst de producten met bijbehorende budgetten uit de productraming en de investeringskredieten toe aan de afdelingen.

  • 2.

    Op basis van de begroting, de beleidsplannen, de vastgestelde investeringskredieten en de productraming van de gemeente, analyseert het afdelingshoofd bedrijfsvoering in overleg met de afdelingshoofden en de algemeen directeur (secretaris) de benodigde doorwerking voor elke afdeling in het afdelingsplan, waarvan de begroting van de afdeling en het investeringsplan van de afdeling deel uitmaken. De afdelingshoofden voeren de wijzigingen door.

  • 3.

    In een afdelingsplan worden de beoogde doelen, taken, activiteiten, te leveren prestaties en in te zetten middelen van een afdeling voor het eerstvolgende jaar beschreven.

  • 4.

    Afdelingsplannen worden vastgesteld door het college.

  • 5.

    Met de vaststelling van de begroting worden de budgetten en investeringskredieten toegewezen aan de afdelingshoofden, die ten aanzien van de desbetreffende budgetten en investeringskredieten invulling geven aan het budgethouderschap.

Artikel 24 Budgetbevoegdheden en plichten

1.Het college stelt hierover nadere regels op. De meest actuele regels ten tijde van het vaststellen van dit document zijn te vinden in de budgethoudersregeling onder IRS 2009/2324.

Artikel 25 Begrotingsdiscipline en begrotingswijzigingen

1.Het college stelt hierover nadere regels op. De meest actuele regels ten tijde van het vaststellen van dit document zijn te vinden in het treasurystatuut onder IRS 2010/469.

Artikel 26 Verantwoording en décharge

  • 1.

    Iedere afdeling legt door middel van de voorjaarsnota, de najaarsota en de jaarstukken verantwoording af over de uitvoering van het afdelingsplan en de uitputting van de ter beschikking gestelde budgetten en investeringskredieten. De afdelingshoofden leveren hiertoe tijdig de benodigde informatie aan aan het afdelingshoofd bedrijfsvoering.

  • 2.

    Aanbieding door het college van de jaarstukken van de gemeente over het gevoerde beheer aan de raad, impliceert de décharge van de ambtelijke organisatie met betrekking tot het gevoerde beheer en de administratie. Zulks behoudens later in rechte gebleken onregelmatigheden.

  • 3.

    Het gestelde in het tweede lid is niet van toepassing voor die afdeling of ambtenaar, waaraan het college vóór aanbieding van de rekening en het verslag aan de raad schriftelijk heeft meegedeeld niet akkoord te gaan met (onderdelen van) de rekening en het verslag.

§ 6 Juridische rechtmatigheid

Artikel 27 Juridische rechtmatigheid

  • 1.

    De secretaris is bevoegd de functie van juridisch controller toe te wijzen. Indien er geen sprake is van een specifieke toewijzing dan is de senior jurist tevens de juridisch controller.

  • 2.

    De juridisch controller draagt onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur (secretaris) en onverminderd de verantwoordelijkheid van de afdelingshoofden de zorg voor:

    • a.

      het toetsen van voorstellen aan het college en overeenkomsten van de gemeente met derden op juridische rechtmatigheid;

    • b.

      het gevraagd en ongevraagd geven van juridisch advies aan de algemeen directeur en de afdelingen;

    • c.

      het opstellen van richtlijnen voor de afdelingen voor het toetsen van voorstellen aan het college en het toetsen van de door de gemeente te verrichten rechtshandelingen op juridische rechtmatigheid;

    • d.

      het toezicht op een juiste toepassing door de gemeentelijke ambtenaren van de afdelingen van gemeentelijke-, nationale- en Europese wet- en regelgeving;

    • e.

      de behandeling van beroepschriften en de behandeling van en beslissingen op verzoek- en bezwaarschriften;

    • f.

      het vertegenwoordigen van de gemeente in gerechtelijke procedures;

    • g.

      het onderhouden van contacten met advocaten en notarissen;

voor zover deze taken niet (mede) door het college aan andere ambtenaren in de organisatie zijn opgedragen.

  • 3.

    De juridisch controller deelt een afdelingshoofd zijn bevindingen mee over de naleving van gemeentelijke, nationale- en Europese wet- en regelgeving door de afdeling van het desbetreffende afdelingshoofd.

  • 4.

    Indien daar aanleiding toe bestaat, doet de juridisch controller aan de algemeen directeur (secretaris) verslag van zijn bevindingen.

Artikel 28 Juridische rechtmatigheid bij afdelingen

Een afdelingshoofd draagt onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur (secretaris) de zorg voor:

  • a.

    de implementatie en een juiste toepassing van gemeentelijke-, nationale- en Europese wet- en regelgeving door de onder zijn afdeling vallende ambtenaren, waarbij de door het college goedgekeurde richtlijnen van de juridisch controller worden nageleefd;

  • b.

    de toetsing van voorstellen van zijn afdeling aan het college en de toetsing van de door zijn afdeling voor de gemeente te verrichten rechtshandelingen op juridische rechtmatigheid.

    § 7 Vaststelling en ingangsdatum

Artikel 29 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 december 2012.

  • 2.

    Dit besluit kan worden aangehaald als Organisatiebesluit gemeente Korendijk.

  • 3.

    De raad zal worden voorgesteld om de organisatieverordening Korendijk 1995, gelijktijdig per 1 december 2012 in te trekken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van 27 november 2012,
de secretaris, de burgemeester,