Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Krimpenerwaard 2019

Geldend van 16-11-2019 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2019

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Krimpenerwaard 2019

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • ambtelijke bijstand: bijstand, verleend door onder het gezag van het college werkzame ambtenaren;

  • bijstand: ondersteuning bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere ondersteuning niet zijnde een verzoek om informatie;

  • fractie: lid dan wel leden van de raad, die door het centraal stembureau verkozen zijn verklaard en de personen die door de raad zijn benoemd tot commissielid zoals bedoeld in artikel 82 Gemeentewet.

Paragraaf 2 Verzoeken om informatie of bijstand

Artikel 2 Verzoek om informatie

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om feitelijke informatie en inzage in of afschrift van bij de raad, burgemeester en wethouders of de burgemeester berustende schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat.

  • 2.

    De griffier verstrekt zo spoedig mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Voor zover daarmee niet aan het verzoek voldaan is, verzoekt de griffier de secretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen die voor zover mogelijk de resterende informatie zo spoedig mogelijk verstrekken.

Artikel 3 Verzoek om bijstand

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om bijstand.

  • 2.

    De verzochte bijstand wordt zo spoedig mogelijk verleend, voor zover dit naar het oordeel van de griffier in redelijkheid kan worden gevergd. Als de griffier de verzochte bijstand niet kan verlenen, verzoekt hij de secretaris om een of meer ambtenaren aan te wijzen die ambtelijke bijstand verlenen.

  • 3.

    De secretaris weigert het verzoek om ambtelijke bijstand als:

    • a.

      naar diens oordeel niet aannemelijk is gemaakt dat de ambtelijke bijstand betrekking heeft op raadswerkzaamheden of

    • b.

      dit naar diens oordeel het belang van de gemeente kan schaden of

    • c.

      het verlenen van de verzochte ambtelijke bijstand naar diens oordeel in redelijkheid niet kan worden gevergd.

  • 4.

    Als de secretaris het verzoek om ambtelijke bijstand weigert, deelt hij dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid door wie het verzoek Is Ingediend.

  • 5.

    De griffier of het raadslid kan de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over het alsnog laten verlenen van de ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

Artikel 4 Geschil over verleende ambtelijke bijstand

  • 1.

    Een raadslid dat niet tevreden is over de aan hem verleende ambtelijke bijstand, kan de griffier verzoeken hierover in overleg te treden met de secretaris.

  • 2.

    Als overleg met de secretaris niet leidt tot een ook voor het raadslid bevredigende oplossing, kan deze de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over de aan hem verleende ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

Artikel 5 Verstrekking informatie over verzoeken om ambtelijke bijstand

Als het college of een of meer leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of over de inhoud van verleende ambtelijke bijstand, richten zij zich tot de griffie.

Paragraaf 3 Fractieondersteuning

Artikel 6 Recht op financiële bijdrage

  • 1.

    De raad verstrekt een in de raad vertegenwoordigde fractie voor de duur van de zittingsperiode een financiële bijdrage ter ondersteuning van het functioneren van de fractie

  • 2.

    De financiële bijdrage bestaat uit een basisbedrag van € 1.000,-- per fractie en een variabel deel van € 75,-- per raadszetel van die fractie.

  • 3.

    De fractie maakt voor de ontvangst van de bijdrage in het kader van de fractiekostenvergoeding gebruik van een bankrekening.

Artikel 7 Besteding en verantwoording financiële bijdrage

  • 1.

    Fracties besteden de financiële bijdrage uitsluitend aan ondersteuning die ertoe strekt om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende of controlerende rol te versterken.

  • 2.

    De financiële bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van uitgaven die in strijd zijn met de wet en de goede zeden of die voor vergoeding op grond van het 'Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers' in aanmerking komen.

  • 3.

    Een fractie legt verantwoording af over de besteding van de ontvangen fractievergoeding in de raadscommissie SBBV en in de daarop volgende raadsvergadering .

  • 4.

    Bij deze verordening is een protocol gevoegd dat nadere regels bevat omtrent het besteden van gelden betreffende de ambtelijke bijstand en fractie ondersteuning. Dit protocol maakt onderdeel uit van deze verordening

Artikel 8 Uitbetaling en verrekening

  • 1.

    De jaarlijkse bijdrage voor fractieondersteuning wordt na het raadsbesluit als voorschot op dat kalenderjaar verstrekt.

  • 2.

    Eventuele terugvorderingen die voortvloeien uit afrekeningen van eerder jaren worden, indien deze vorderingen nog niet zijn voldaan aan de gemeente, verrekend met het over een nieuw jaar uit te betalen voorschot.

Artikel 9 Gevolgen splitsen, samenvoegen en einde bestaan fractie

  • 1.

    Als één of meer raadsleden van één of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of zich aansluiten bij een andere fractie, wordt het voor elk van deze zetels beschikbaar gestelde variabele deel van de financiële bijdrage ter ondersteuning van de fractie waar zij uittreden, toebedeeld aan de nieuw gevormde fractie of aan de fractie waarbij aangesloten wordt.

  • 2.

    Als zich een situatie als bedoeld in het eerste lid voordoet, worden de verleende voorschotten naar evenredigheid van het nog resterende aantal maanden van het jaar waarvoor het voorschot is verleend onverwijld bijgesteld overeenkomstig de uit het eerste lid voortvloeiende verdeling.

  • 3.

    Als een fractie tijdens een zittingsperiode ophoudt te bestaan, vervalt de aanspraak op de financiële bijdrage ter ondersteuning van die fractie met ingang van de maand volgend op de maand waarin hiervan kennisgeving is gedaan aan de raad.

Artikel 10 Verantwoording, controle en vaststelling financiële bijdrage

  • 1.

    De fractie legt voor 14 februari van het jaar volgend op het verslagjaar schriftelijk verantwoording af aan de raad over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning. Alle uitgaven moeten worden onderbouwd door middel van documenten.

  • 2.

    De raad stelt de verantwoording en de hoogte van de eventuele terugvordering van de ontvangen bijdrage vast en neemt daarover een raadsbesluit.

Artikel 11 Inwerkingtreding nieuwe en intrekking oude verordening

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2019 onder gelijktijdige intrekking van de `Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Krimpenerwaard 2015'.

Artikel 12 Overgangsrecht

De 'Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Krimpenerwaard 2015' blijft van toepassing ten aanzien van de op basis van die verordening verleende financiële bijdragen en de verantwoording, controle, vaststelling en afrekening van die financiële bijdragen.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: 'Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Krimpenerwaard 2019'.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van de gemeente Krimpenerwaard van 5 november 2019.

De griffier, dr. M-L van Muijen

De voorzitter, mr. R.S. Cazemier

Toelichting

Algemeen

Deze verordening geeft uitvoering aan artikel 33 van de Gemeentewet. Hieruit volgt dat de raad en individuele raadsleden recht op ambtelijke bijstand. Voor vertegenwoordigde politieke groeperingen (fracties) bestaat daarnaast een recht op fractieondersteuning. Alle (individuele) raadsleden kunnen een beroep doen op deze verordening evenals commissie -niet zijnde raads- leden.

De uitwerking van deze rechten moet door de raad bij verordening worden geregeld. Fractieondersteuning voldoet aan de kenmerken van een subsidie als bedoeld in artikel 4:21, eerste lid, van de Awb, zodat de regels uit titel 4.2 van de Awb daarop van toepassing zijn. Dit betekent dat het besluit van de raad waarmee - na verantwoording en controle - de hoogte van de financiële bijdrage wordt vastgesteld vatbaar is voor bezwaar en beroep.

Artikel 1 Definities

In dit artikel worden definities gegeven van enkele begrippen die in de modelverordening voorkomen en die verduidelijking behoeven omdat de betekenis niet per se voor zich spreekt.

Artikel 2 Verzoek om informatie

Dit artikel bepaalt hoe een verzoek om informatie verloopt. Alle verzoeken om afschrift van of inzage in stukken, los van de vraag of daaromtrent geheimhouding is opgelegd krachtens de artikelen 25, 55 of 86 van de wet, dienen aan de griffier gericht te worden. De griffier geleidt verzoeken om stukken die niet bij de raad berusten door naar het orgaan waar deze wel zijn. De regels over geheimhouding uit de wet blijven vanzelfsprekend van toepassing.

De bijstand wordt zo spoedig mogelijk verleend. Het is niet mogelijk in de verordening hiervoor vaste termijnen op te nemen in verband met de verschillen in aard en omvang van de werkzaamheden voor een verzoek. De griffier ziet er op toe dat er voortgang blijft in het proces.

Artikel 3 Verzoek om bijstand

Dit artikel geeft een regeling voor de aanvraag en het verlenen van bijstand. Aangezien het zowel betrekking heeft op ondersteuning door ambtenaren van de griffie als door ambtenaren van de reguliere ambtelijke organisatie en de term 'ambtelijke bijstand' is voorbehouden aan dit laatste (zie de toelichting bij artikel 1) wordt enkel nog van bijstand gesproken.

Verzoeken om ondersteuning, ongeacht of deze vervolgens geleverd wordt door ambtenaren van de griffie of de reguliere ambtelijke organisatie, verlopen via de griffier. Voor zover de verzochte ondersteuning niet door ambtenaren van de griffie verleend kan worden, verzoekt de griffier de secretaris ambtenaren van de reguliere organisatie aan te wijzen die de ondersteuning verlenen. In de eerdere modelverordening was het doorgeleiden van dit verzoek in het tweede lid geformuleerd als een discretionaire bevoegdheid ('kan'). Nu is de doorgeleiding van het verzoek imperatief geformuleerd.

Artikel 4 Geschil over de kwaliteit van ambtelijke bijstand

In het eerste lid wordt bepaald dat het raadslid dat ontevreden is over de aan hem verleende ambtelijke bijstand, de griffier kan verzoeken daarover met de secretaris in overleg te treden. Het door een raadslid rechtstreeks contact opnemen met de secretaris is immers niet passend. Door het betrekken van de griffier als derde actor kan niet meer gesproken worden van ‘een voor beide partijen bevredigende oplossing’, daarom is besloten dit aan te passen naar ‘een ook voor het raadslid bevredigende oplossing’. Daarmee wordt rekenschap gegeven van het feit dat niet alleen griffier en secretaris overeenstemming zullen moeten bereiken over een oplossing, maar ook dat het raadslid daarmee tevreden is. In het tweede lid is bovendien, naar analogie van artikel 3, vierde lid, en met dezelfde overwegingen, bepaald dat de burgemeester een bemiddelende rol kan spelen als een oplossing als bedoeld in het eerste lid uitblijft.

Artikel 5 Verstrekking informatie over verzoeken om ambtelijke bijstand

Met dit artikel wordt beoogd een voorziening te treffen om de ambtenaar die ambtelijke bijstand aan een raadslid verleent, te beschermen.

Artikel 6 Recht op financiële bijdrage

Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een financiële ondersteuning. De hoogte van het budget voor fractieondersteuning wordt in de gemeentebegroting opgenomen en dus door de raad vastgesteld.

De fractieondersteuning bestaat uit een vast en een variabel deel. Het vaste deel garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich te laten ondersteunen, omdat het functioneren als fractie, ongeacht de omvang daarvan, nu eenmaal een minimum aan kosten met zich meebrengt. De rest van het budget wordt toegekend op basis van het aantal zetels waarover een fractie beschikt. Een grotere fractie vertegenwoordigt meer inwoners van Krimpenerwaard en heeft daardoor een groter recht op ondersteuning.

De fractie is ontvanger van de financiële bijdrage. De definitie van fractie is opgenomen in artikel 1. Hoewel in artikel 33, tweede lid, van de wet is neergelegd dat 'in de raad vertegenwoordigde groeperingen' (politieke partijen) recht hebben op fractieondersteuning, is bedoeld de financiële bijdrage toe te laten komen aan de raadsfractie. In het eerste lid wordt bepaald dat de financiële bijdrage voor de duur van de zittingsperiode van de raad verstrekt wordt, zodat een voorziening voor het jaar van aftreden overbodig is.

Artikel 7 Besteding en verantwoording financiële bijdrage

In dit artikel is vastgelegd waar de financiële bijdrage wel en niet aan mag worden besteed.

In overleg met de agendacommissie wordt jaarlijks een tijdstip afgesproken voor bespreking van het verantwoordingsdocument van de fracties voor de ontvangen fractievergoeding in de raadscommissie SBBV en voor de aanlevering van de stukken. Vervolgens vindt agendering door het presidium in de gemeenteraad plaats.

Artikel 8 Uitbetaling en verrekening

Mochten er terugvorderingen zijn die voortvloeien uit afrekeningen van eerdere jaren, dan worden deze - indien ze nog niet zijn voldaan aan de gemeente - verrekend met het over een nieuw jaar uit te betalen voorschot.

Artikel 9 Splitsing, samenvoegen en einde bestaan fracties

Het kan gebeuren dat de bijdrage aangepast moet worden aan veranderde verhoudingen in de raad. Dit artikel is zo geformuleerd dat het zowel kan dienen voor fracties die bij de verkiezingen blijken te verdwijnen dan wel na de verkiezingen opkomen, maar het kan ook dienen om de mutaties in aantal op te vangen van de zittende fracties.

Bij splitsing van een fractie zal het al eerder verstrekte voorschot direct verrekend moeten worden. Als dat niet zou gebeuren zou een deel van de oorspronkelijke fractie over een te groot voorschot beschikken en zou het andere deel van de oorspronkelijke fractie juist helemaal geen voorschot krijgen. Na het kalenderjaar zou dan alsnog verrekend moeten worden. Het is billijker de verrekening in deze gevallen direct te laten plaatsvinden.

Nieuw toegevoegd is lid 3 over wat er gebeurt als een fractie tijdens een zittingsperiode ophoudt te bestaan. In dat geval vervalt de aanspraak op de financiële bijdrage ter ondersteuning van die fractie met ingang van de maand volgend op de maand waarin hiervan kennisgeving is gedaan aan de raad.

Artikel 10 Verantwoording, controle en vaststelling financiële bijdrage

Het raadsbesluit van 30 januari 2018 is hiermee gewijzigd. Door de fracties verantwoording te laten afleggen over de besteding van de middelen, is controle van de besteding per fractie mogelijk. Fracties leggen alleen verantwoording af over de bijdrage die zij van de gemeente hebben ontvangen.

De griffier kan de verantwoording ter controle voorleggen aan de accountant.

Omdat de termijn voor het indienen (voor 14 februari) kort is, kan het voorkomen dat fracties moeite hebben om bepaalde kosten te voorzien van bonnen. Immers, de rekening van een activiteit in december kan ook nog wel na 1 februari binnenkomen. In de praktijk zal hier coulant mee omgaan worden. Het verslag moet in ieder geval compleet zijn, de onderliggende stukken dienen zo snel mogelijk compleet te worden gemaakt.

Mocht een terugvordering aan de orde zijn, dan levert een besluit van de raad een juridische titel op (waarop bij de rechter een beroep kan worden gedaan). Tegen het besluit kan dan ook bezwaar en beroep worden ingesteld. De fracties krijgen een kopie van het raadsbesluit toegezonden.

De verantwoordelijkheid voor de besteding van de fractievergoedingen ligt bij de raadsleden in die fractie. Mocht het tot een terugvordering komen, dan zijn de zittende raadsleden hoofdelijk aansprakelijk voor de vordering. Dit betekent dat eenieder van de fractieleden (raadsleden) kan worden aangesproken om het gehele verschuldigde bedrag te voldoen. In dit artikel wordt aansluiting gezocht bij de definitie van fractie in de Gemeentewet en wordt ervoor gekozen niet terug te vorderen van eventuele commissieleden. Sommige fracties maken gebruik van een penningmeester. Voor de gemeente blijft echter de fractievoorzitter het formele aanspreekpunt.

Artikelen en 11, 12 en 13

Deze artikelen behoeven geen toelichting.