Verordening functioneringsgesprekken burgemeester Laarbeek 2012

Geldend van 21-12-2012 t/m heden

Intitulé

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester Laarbeek 2012

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester Laarbeek 2012,vastgesteld door de gemeenteraad van Laarbeek op 12 december 2012

(bekendgemaakt en in werking getreden op )

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. gesprekken: functioneringsgesprekken van de raad met de burgemeester.

b. commissie: de commissie die is samengesteld uit leden van de raad die het functionerings- gesprek voeren.

c. informanten: wethouder(s) of gemeentesecretaris die de commissie van informatie voorzien.

d.commissaris: commissaris van de Koningin in de provincie Noord-Brabant.

Artikel 2 Algemene bepalingen

1. De raad voert gesprekken met de burgemeester en stelt daarvoor een commissie samen.

2. De commissie voert een keer per jaar een gesprek met de burgemeester.

3.Het verslag van het laatste gesprek in een ambtsperiode weegt mee bij het oordeel over een eventuele herbenoeming van de burgemeester.

Artikel 3 Procedure en tijdschema

1. De griffier agendeert en organiseert de functioneringsgesprekken.

2.De gesprekken worden afgestemd op de klankbordgesprekken die de commissaris met de burgemeester voert.

3. De griffier onderhoudt de contacten met het Kabinet van de commissaris.

Artikel 4 Samenstelling commissie

1. De commissie bestaat uit de fractievoorzitters en de waarnemend raadsvoorzitter.

  • 2.

    Plaatsvervangende leden worden niet benoemd.

  • 3.

    Secretaris van de commissie is de griffier, die de commissie in haar werkzaamheden bijstaat.

  • 4.

    De commissie kan zich laten informeren door wethouder(s) en/of gemeentesecretaris.

Artikel 5 Voorzitterschap commissie

  • 1. De waarnemend raadsvoorzitter is voorzitter van de commissie.

  • 2. De voorzitter leidt het gesprek.

  • 3. De voorzitter treedt in voorkomende gevallen op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten.

Artikel 6 Geheimhouding

  • 1.

    De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de verslagen en het behandelde tijdens de gesprekken.

  • 2.

    De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 3.

    De leden voorkomen dat de vertrouwelijkheid en geheimhouding op enigerlei wijze in gevaar komt. In de voorbereiding kunnen de leden daarom alleen gebruik maken van eigen kennis en ervaring, van openbare bronnen en van voor dit doel vertrouwelijk verkregen informatie van wethouder(s) en/of gemeentesecretaris. Het op andere wijze inwinnen van inlichtingen of informatie of overleg met derden is uitgesloten.

  • 4.

    De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de verslagen noch informatie daarover en over het behandelde tijdens de gesprekken aan raadsleden die geen lid zijn van

de commissie noch aan anderen, behoudens in afzonderlijke verordeningen over herbenoeming gemaakte expliciete uitzonderingen.

  • 5.

    De commissie noch de raad zal de geheimhouding, waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.

  • 6.

    De commissie treft een voorziening voor de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaar- borgd bij het beheer van documenten, het voeren van de correspondentie en de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 7.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 8.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de griffier en de informanten.

Artikel 7 Voorbereiding gesprek

  • 1. De leden en de burgemeester krijgen de gelegenheid om eerdere verslagen bij de griffier in te zien.

  • 2. De leden en de burgemeester krijgen de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren.

  • 3. Uiterlijk tien dagen voor het gesprek ontvangen de leden en de burgemeester van of namens de voorzitter een schriftelijke uitnodiging, waarin plaats, tijdstip, agenda en bespreekpunten worden vermeld.

  • 4. Bij verhindering van meer dan 1/3 van de leden zorgt de griffier voor een nieuwe afspraak.

Artikel 8 Gesprek

  • 1.

    Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.

  • 2.

    Tijdens het gesprek hebben zowel de leden als de burgemeester de mogelijkheid hun meningen over en ervaringen met de geagendeerde bespreekpunten toe te lichten.

  • 3.

    Uitgangspunt bij het gesprek gedurende de ambtstermijn is de profielschets waarop de burgemeester is benoemd en de eventuele nadere afspraken die gemaakt zijn bij de herbenoeming.

  • 4.

    De volgende onderwerpen komen tijdens het gesprek aan de orde: a. het functioneren van de burgemeester als voorzitter van de raad en zijn rol in het presidium en het overleg met de fracties en de fractievoorzitters; b. het functioneren van de burgemeester als voorzitter van het college;

    • c.

      de burgemeester en de invulling van zijn eigen portefeuille, met name de handhaving van de openbare orde en veiligheid; d. de burgemeester en zijn rol in het proces van dualisme; e. de burgemeester als beleidscoördinator en kwaliteitsbewaker voor de onderwerpen, genoemd in artikel 170 van de Gemeentewet; f. de burgemeester en zijn contacten met de inwoners, organisaties en bedrijven;

    • g.

      de burgemeester als ambassadeur en vertegenwoordiger van de gemeente in regio, provincie, rijk en Europa;

    • h.

      de burgemeester en zijn contacten met ambtenaren, met name de gemeentesecretaris, de griffier en het management van de gemeentelijke organisatie;

    • i.

      de burgemeester en zijn nevenfuncties;

    • j.

      de burgemeester en (zijn rol als bewaker van) integriteit;

      k. de burgemeester en zijn aan de profielschets gerelateerde competenties;

      l. alle overige door de leden en de burgemeester ingebrachte bespreekpunten.

  • 5.

    In een tweede deel van het gesprek wordt gesproken over de ontwikkelingen van de gemeente en de rol van de burgemeester daarin.

  • 6.

    Het gesprek wordt ook gebruikt om wederzijdse wensen voor de toekomst kenbaar te maken en om eerder gemaakte afspraken te evalueren.

Artikel 9 Verslaglegging

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor de verslaglegging.

  • 2.

    Het verslag bevat de feitelijke gegevens van tijd, plaats en (rol van de) aanwezigen bij het gesprek.

  • 3.

    Het verslag geeft een duidelijk en feitelijk beeld van het besprokene en de conclusies en eventuele afspraken.

  • 4.

    Het conceptverslag wordt binnen twee weken na het gesprek voorgelegd aan de leden en de burgemeester.

  • 5.

    De griffier past, wanneer daartoe aanleiding is, het conceptverslag aan.

  • 6.

    Het verslag wordt vastgesteld door de voorzitter en ondertekend door de voorzitter, de burgemeester en de griffier.

  • 7.

    Een afschrift van het vastgestelde verslag wordt aan de burgemeester en de commissaris gestuurd.

Artikel 10 Archivering

  • 1. De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder een afschrift van het vastgestelde verslag.

  • 2. Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door de griffier vernietigd.

Artikel 11 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de datum van bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als “Verordeningfunctioneringsgesprekken burgemeester Laarbeek2012.”

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Laarbeek van 12 december 2012.

De raad voornoemd,

De plv. griffier, de wnd. voorzitter

J.M.Th.M. Sprengers W.P.H.van Osch