Regeling vervallen per 01-01-2022

Verordening Klachtadviescommissie Landerd 2012

Geldend van 30-06-2012 t/m 31-12-2021

Intitulé

Verordening Klachtadviescommissie Landerd 2012

Agendapunt:

Registratienummer: 2012/960

De raad van de gemeente Landerd;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van Landerd d.d.14 februari 2012;

gelet op afdeling 9.1.3 van de Algemene wet bestuursrecht

B E S L U I T:

Vast te stellen de:

“Verordening Klachtadviescommissie Landerd 2012”

Artikel 1 Begripsomschrijving

klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop

een bestuursorgaan of een persoon werkzaam onder

verantwoordelijkheid van dat bestuursorgaan, zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of

rechtspersoon heeft gedragen;

bestuursorgaan: a. de gemeenteraad, b. het college van burgemeester,

c.de burgemeester

gedraging: het in bepaalde aangelegenheid handelen of nalaten te handelen

jegens een natuurlijke- of rechtspersoon door een bestuursorgaan;

klager: elke natuurlijke- of rechtspersoon die een klacht als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna:Awb)

heeft ingediend;

beklaagde: het bestuursorgaan waartegen of een persoon, werkzaam onder

de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan tegen wie, een

klacht is ingediend;

klachtbehandelaar: het bestuursorgaan, of diegene die volgens de Instructie klachtbehandeling

aangewezen is een klacht te behandelen, tegen wie de klacht is gericht of

onder wiens verantwoordelijkheid de gedraging heeft plaatsgevonden.

Op pag.7 van de Instructie is in een schema de taakverdeling

opgenomen van de bij de klachtbehandeling betrokken functies; klachtcoördinator: degene die zorg draagt voor de coördinatie, registratie,

rapportage, voortgang van de behandeling van klachten

en die de onafhankelijke persoon in de klachtadviescommissie

bijstaat;

KAC: onafhankelijke klachtadviescommissie die in de formele fase van

de klachtbehandelingsprocedure de klager en beklaagde hoort en

aan de klachtbehandelaar advies over de klacht uitbrengt;

Instructie

klachtbehandeling: bijlage van de Verordening Klachtadviescommissie Landerd 2012

die vastgesteld wordt door het college.

Artikel 2 De klachtadviescommissie

  • 1. Er is een gemeentelijke klachtadviescommissie als bedoeld in artikel 9:14 Algemene wet bestuursrecht.

  • 2. De klachtadviescommissie bestaat uit een onafhankelijk persoon bijgestaan door de klachtcoördinator.

  • 3. De onafhankelijke persoon, als bedoeld in bovengenoemd lid, wordt door het college van burgemeester en wethouders bij besluit benoemd voor de termijn van vier jaar en kan terstond worden herbenoemd.

  • 4. De onafhankelijk persoon, als bedoeld in bovengenoemd lid, wordt door het college van burgemeester en wethouders geschorst en ontslagen.

  • 5. De onafhankelijke persoon kan op elk moment ontslag nemen.

  • 6. Het aftredend onafhankelijk persoon blijft zijn/haar functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

  • 7. De vergoeding voor de onafhankelijk persoon is gelijk aan de vergoeding van de leden van de raad- en bezwaarschriftencommissie.

Artikel 3 Instructie klachtbehandeling Landerd 2012

Klachten worden afgehandeld volgens de door burgermeester en wethouders vast te stellen Instructie klachtbehandeling Landerd 2012.

Artikel 4 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na die waarop zij is bekend gemaakt. Met ingang van die datum komt de “Klachtenregeling gemeente Landerd 2007” te vervallen.

Artikel 5 Algemene wet bestuursrecht

Op deze verordening is de afdeling 9.1.3 van de Algemene wet bestuursrecht expliciet van toepassing.

Artikel 6 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening Klachtadviescommissie Landerd 2012”

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering
van de raad der gemeente Landerd
van 24 mei 2012.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
J.Huijs W.C. Doorn-van der Houwen