Regeling vervallen per 01-07-2021

Verordening elektronische publicaties gemeente Landerd

Geldend van 01-01-2014 t/m 30-06-2021

Intitulé

Verordening elektronische publicaties gemeente Landerd

De raad van de gemeente Landerd,

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 11 februari 2014;

Overwegende, dat artikel 139 van de Gemeentewet sinds 1 januari 2014 bepaalt dat algemeen verbindende voorschriften in werking treden door bekendmaking in een elektronisch gemeenteblad;

Dat het wenselijk is ook andere besluiten bekend te maken of van aanvragen of ontwerpbesluiten kennisgeving te doen in het elektronisch gemeenteblad;

Gelet op de artikelen 139 en 147, eerste lid van de Gemeentewet en de artikelen 2:14 tweede lid, 3:12 en 3:42 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

B E S L U I T :

Vast te stellen de volgende:

Verordening elektronische publicaties gemeente Landerd

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Landerd;

  • b.

    burgemeester: de burgemeester van de gemeente Landerd;

  • c.

    gemeenteblad: een elektronische uitgave voor bekendmaking als bedoeld in artikel 139, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet en artikel 3:42, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • d.

    bericht: (ontwerp-)besluit, aanvraag, melding, beslissing of mededeling.

Artikel 2 Gemeenteblad

Artikel 2 Gemeenteblad1. Tenzij de wet een andere vorm van bekendmaking of kennisgeving dwingend voorschrijft, vindt in het gemeenteblad, naast de wettelijk voorgeschreven bekendmaking van algemeen verbindende voorschriften:

  • a.

    De bekendmaking plaats van de volgende besluiten:

    • 1.

      Beleidsregels en overige besluiten die niet tot een of meer belanghebbenden zijn gericht (besluiten van algemene strekking), en

    • 2.

      Overige door het college of de burgemeester, ieder voor zover bevoegd, aan te wijzen besluiten;

  • b.

    De kennisgeving plaats van de door het college of de burgemeester, ieder voor zover bevoegd, aan te wijzen berichten.

    • 2.

      Het gemeenteblad geeft het college uit op http://www.officielebekendmakingen.nl of op een nader door het college te bepalen internetadres.

    • 3.

      Een gemeenteblad bevat:

      • a.

        de titel gemeenteblad;

      • b.

        de naam van het college als uitgevend bestuursorgaan;

      • c.

        de datum van de uitgifte;

      • d.

        het volgnummer;

      • e.

        het bevoegde tot de gemeente behorende bestuursorgaan bij het besluit of het object, en

      • f.

        het (ontwerp-) besluit of het bericht, of de zakelijke inhoud ervan met de vermelding waar en wanneer dit of de bijbehorende bijlage ter inzage ligt.

Artikel 3. Andere bekendmakingen

Het college of de burgemeester, ieder voor zover bevoegd, kan:

  • a.

    in bijzondere omstandigheden bepalen dat een besluit of ontwerp ervan op een andere geschikte wijze wordt bekendgemaakt of kennisgegeven;

  • b.

    de berichten aanwijzen waarvoor de kennisgeving uitsluitend elektronisch geschiedt als bedoeld in artikel 2:14, tweede lid, van de Awb, door plaatsing op de gemeentelijke website www.landerd.nl

Artikel 4 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt met terugwerkende kracht op 1 januari 2014 in werking.

Artikel 5 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening elektronische publicaties gemeente Landerd..

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 maart 2014
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,

Nota-toelichting Verordening elektronische publicaties gemeente Landerd

Algemeen Elektronische publicaties verordeningen

Sinds 1 januari 2014 komt artikel 139, eerste tot en met vierde lid, van de Gemeentewet te luiden:

Artikel 139 Gemeentewet

  • 1.

    Besluiten van het gemeentebestuur die algemeen verbindende voorschriften inhouden, verbinden niet dan wanneer zij zijn bekendgemaakt in het gemeenteblad.

  • 2.

    De uitgifte van het gemeenteblad geschiedt elektronisch op een algemeen toegankelijke wijze. Na de uitgifte blijft het gemeenteblad elektronisch op een algemeen toegankelijke wijze beschikbaar. Indien elektronische uitgifte geheel of gedeeltelijk onmogelijk is, voorziet het gemeentebestuur in een vervangende uitgave. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden omtrent het bepaalde in de eerste en tweede volzin nadere regels gesteld.

  • 3.

    In afwijking van het eerste lid kan een besluit als bedoeld in dat lid bepalen dat een bij het besluit behorende bijlage wordt bekendgemaakt door terinzagelegging.

  • 4.

    Voor het inzien van een overeenkomstig het eerste lid bekendgemaakt besluit worden geen kosten in rekening gebracht.

  • 5.

    Bij de bekendmaking van een besluit dat aan goedkeuring is onderworpen, wordt de dagtekening vermeld van het besluit waarbij die goedkeuring is verleend of wordt de mededeling gedaan van de omstandigheid dat ingevolge artikel 10:31, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht een besluit tot goedkeuring wordt geacht te zijn genomen.

Sinds 1 januari 2014 zijn gemeenten en andere decentrale overheden wettelijk verplicht hun regelgeving elektronisch bekend te maken. Daarvoor is in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse zaken de Gemeenschappelijke Voorziening voor Officiele Publicaties (GVOP) ontwikkeld. De GVOP maakt de regeling bekend, zodat deze in werking treedt, en maakt deze vervolgens raadpleegbaar in de Centrale Voorziening Decentrale Regelgeving (CVDR), een landelijke voorziening die sinds 1 januari 2011 geraadpleegd kan worden via www.overheid.nl. Met de GVOP beschikt de gemeente over een elektronisch Gemeenteblad voor de bekendmaking van verordeningen dat aan alle wettelijke eisen voldoet.

Elektronische bekendmaking en kennisgeving van andere(ontwerp)besluiten en berichten

Bekendmaking is een vereiste voor de inwerkingtreding van een besluit en is wettelijk geregeld in artikel 3:40 en volgende van de Awb.

· Artikel 3:41 Awb

  • 1.

    De bekendmaking van besluiten die tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, geschiedt door toezending of uitreiking aan hen, onder wie begrepen de aanvrager.

· Artikel 3:42 tweede lid Awb

  • 2.

    De bekendmaking van besluiten van een niet tot de centrale overheid behorend bestuursorgaan die niet tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, geschiedt door kennisgeving van het besluit of van de zakelijke inhoud ervan in een van overheidswege uitgegeven blad of een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad, dan wel op een andere geschikte wijze. Elektronische bekendmaking vindt uitsluitend plaats in een van overheidswege uitgegeven blad, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald.

Daarnaast is kennisgeving van aanvragen, meldingen en (ontwerp)besluiten (in deze verordening aangeduid als berichten) van belang. Een kennisgeving is bedoeld om ander in de gelegenheid te stellen een zienswijze of bezwaar in te dienen tegen een (ontwerp)besluit (bijv. artikel 3:12 Awb). Op grond van artikel 2:14 lid 2 Awb is het mogelijk om bij verordening te bepalen dat de kennisgeving van terinzagelegging van besluiten uitsluitend elektronisch geschiedt. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft dit bevestigd in o.a. de uitspraak van 15 augustus 2012 (LJN BX4676).

Deze verordening biedt het college of de burgemeester, ieder voor zover bevoegd, de mogelijkheid om berichten aan te wijzen waarvan de kennisgeving uitsluitend elektronisch plaatsvindt. Berichten hebben betrekking op een (ontwerp-)besluit, aanvraag, melding of andere beslissing.

Bij berichten kan daarnaast worden gedacht aan niet formele algemene mededelingen zoals ophaaltijden van huishoudelijk afval etc.

Uitgangspunt is dat zoveel mogelijk uitsluitend elektronisch wordt gepubliceerd. Dat kan zijn in het gemeenteblad bij formele berichtgeving en op de website bij informatieve mededelingen.

Voordelen elektronische bekendmaking en kennisgeving

De opkomst van elektronische media, in het bijzonder van internet, en de daaruit voortvloeiende mogelijkheden om burgers snel, goedkoop en volledig te informeren, geven steeds meer gemeenten in Nederland aanleiding officiële berichten elektronisch te publiceren.

De voorkeur voor plaatsing van overheidsinformatie op internet houdt verband met de grotere toegankelijkheid van informatie die via dit medium wordt aangeboden. Het gebruik van internet heeft de laatste jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt.

Het elektronisch gemeenteblad kan via de door het Rijk ontwikkelde GVOP worden gepubliceerd op de site www.officielebekendmakingen.nl Deze site biedt de mogelijkheid een gratis abonnement te nemen op de e-mail service bekendmakingen. Hiermee wordt de abonnee met enige regelmaat automatisch via de email op de hoogte gebracht van relevante ontwikkelingen in de directe woonomgeving.

Door de vaststelling van de Verordening elektronische publicaties kunnen de publicaties in De Omroeper op den duur komen te vervallen. Het is raadzaam om nog enige tijd in De Omroeper een verwijzing naar de digitale bekendmaking in het gemeenteblad op te nemen.

Artikelsgewijs

Artikel 1

Geen toelichting

Artikel 2

Lid 1 aanhef en onder a 1

Naast de wettelijk verplichte bekendmaking van de verordeningen zal het gemeenteblad ook gebruikt worden voor de formele:

  • a.

    Bekendmaking van beleidsregels

  • b.

    Bekendmaking van besluiten die niet tot een of meer belanghebbenden zijn gericht (besluiten van algemene strekking). Het betreft hier concretiserende besluiten van algemene strekking zoals de aanwijzing van hondenuitlaat routes.

  • c.

    Kennisgeving van door het college of de burgemeester (ieder voor zover bevoegd) aan te wijzen

  • 1.

    aanvragen (bijv. aanvragen om omgevingsvergunningen

  • 2.

    meldingen (op grond van de APV of Wabo)

  • 3.

    (ontwerp)besluiten (bijv. ontwerp-omgevingsvergunning waartegen zienswijzen kunnen worden ingediend) en

  • 4.

    besluiten (bijv. evenementenvergunning of omgevingsvergunning waartegen bezwaar of beroep kan worden ingediend).

In beginsel vindt publicatie alleen in het gemeenteblad plaats. Daarnaast zal bij wijze van service in een ander medium een verwijzing naar de formele bekendmaking plaatsvinden.

Sommige besluiten dienen op basis van bijzondere wetten op een andere wijze bekend te worden gemaakt. Het betreft ruimtelijke plannen en verkeersbesluiten.

Lid 1, aanhef onder a2.

Op grond van deze bepaling kunnen andere besluiten worden aangewezen. Gedacht kan hierbij worden aan besluiten gericht tot een of meer belanghebbenden die niet kunnen worden toegezonden of uitgereikt (bijv. omdat adres of identiteit niet bekend is). Op dit moment is het op grond van artikel 2:14, lid 1 Awb nog niet mogelijk een dergelijk besluit uitsluitend op te nemen in een elektronisch gemeenteblad. Zodra deze mogelijkheid wel aanwezig is kan het bevoegd bestuursorgaan besluiten dat bekendmaking uitsluitend in het gemeenteblad geschied.

Lid 2, aanhef en onder b.

Op grond van dit lid kan het bevoegde orgaan besluiten kennisgeving van berichten op te nemen in het gemeenteblad. Artikel 3 maakt het daarnaast mogelijk om kennisgeving van berichten uitsluitend te doen op de website van de gemeente. Het gaat dan uitsluitend om informele mededelingen. De ervaring met het GVOP zal moeten leren welk medium uiteindelijk de voorkeur zal verdienen.

Lid 3 onder f.

Verordeningen, beleidsregels en besluiten van algemene strekking worden integraal opgenomen in het gemeenteblad. Bij kennisgeving van (ontwerp)besluiten die tot een of meerder personen zijn gericht (besluiten op aanvraag) zal dat, in ieder geval zolang nog de werking van het GVOP nog niet optimaal is, nog niet het geval zijn. Het besluit zelf wordt integraal ter visie gelegd.

Artikel 3

Met deze bepaling kan in bijzondere omstandigheden worden afgeweken van de algemene uitgangspunten. Te denken valt aan informele mededelingen.