Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR621926
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR621926/1
Regeling vervallen per 15-01-2022
Mandaatregeling Landerd 2019
Geldend van 01-03-2019 t/m 21-02-2020
Intitulé
Mandaatregeling Landerd 2019Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Landerd, ieder voor zover het ieders bevoegdheden betreft;
overwegende dat het ter bevordering van een snelle, klantgerichte besluitvorming en afdoening van stukken en de efficiency van de gemeentelijke organisatie wenselijk is de uitoefening van bepaalde bevoegdheden en de ondertekening van bepaalde stukken te mandateren aan ambtelijk medewerkers van de gemeente Landerd en aan niet tot de gemeentelijke organisatie behorende andere functionarissen;
Gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht
besluiten:
vast te stellen de volgende:
MANDAATREGELING LANDERD 2019
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
- a.
bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders van Landerd, respectievelijk de burgemeester van Landerd;
- b.
besluit: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling;
- c.
machtiging: de bevoegdheid die een bestuursorgaan verleent om in zijn naam handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
- d.
mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;
- e.
ondermandaat: het verlenen van het mandaat door de gemandateerde aan een ander;
- f.
volmacht: de bevoegdheid die een bestuursorgaan verleent om in zijn naam privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;
Artikel 2 Mandaatverlening aan medewerkers en andere functionarissen
-
1. De uitoefening van de bevoegdheden, aangeduid in het bij dit besluit behorend register, wordt gemandateerd aan de daarin genoemde medewerkers dan wel de daarin genoemde andere functionarissen.
-
2. De mandaten worden verleend binnen het kader van het door het college of de burgemeester vastgestelde beleid, binnen het raam van de toegekende budgettaire bevoegdheden en in overeenstemming met de budgethoudersregeling.
-
3. Indien de uitoefening van de in het mandaatregister opgenomen mandaten het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt dit onderdeel uit van het vermelde mandaat. Dit voor zover daarbij de te nemen besluiten niet leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de gemeentelijke begroting en voorts met inachtneming van de in het register opgenomen bijzondere bepalingen.
-
4. Waar in het mandaatregister is genoemd de bevoegdheid tot het nemen van een positief besluit in (onder)mandaat wordt daaronder mede verstaan het nemen van een negatief besluit, tenzij in het mandaatregister expliciet anders is bepaald.
-
5. Een verleend mandaat, een verleende volmacht of machtiging geldt slechts ten aanzien van de taken binnen het werkgebied van de betreffende afdeling, team of functionaris.
Artikel 3 Ondermandaat
-
1. In de gevallen waar dit in het bij deze regeling behorend register is aangegeven, kunnen de gemeentesecretaris, afdelingshoofden, de directeur van de ODBN, teamleiders, budgethouders en deelbudgethouders de aan hen gemandateerde bevoegdheden ondermandateren aan de onder hen ressorterende medewerkers.
-
2. Van ondermandaat aan medewerkers wordt geen gebruik gemaakt dan na toestemming van het college dan wel de burgemeester. Met het besluit tot vaststelling van deze regeling en het bijbehorende register wordt deze toestemming geacht te zijn gegeven.
-
3. Mandaat en ondermandaat doen geen afbreuk aan de voor de organisatie vastgelegde verantwoordingslijnen.
-
4. Op ondermandaat zijn de overige bepalingen van deze regeling van overeenkomstige toepassing.
Artikel 4 Vervanging
-
1. In geval van afwezigheid van de gemandateerde, de gevolmachtigde of de gemachtigde, treedt de volgens de op dat moment geldende interne vervangingsregeling aangewezen vervanger in zijn/haar plaats.
-
2. Aan afdelingshoofden, de directeur van de ODBN en teamleiders gemandateerde bevoegdheden kunnen te allen tijde worden uitgeoefend door de gemeentesecretaris en de hoger leidinggevende waaronder de leidinggevende werkzaam is.
Artikel 5 Algemene uitzonderingen van mandaat
-
1. Geen mandaat wordt verleend voor het vaststellen van beleidsregels.
-
2. Geen mandaat wordt verleend als artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is.
-
3. Het vermelde in deze mandaatregeling en het bijbehorend mandaatregister laat de Budgethoudersregeling onverlet.
Artikel 6 Geen (onder)mandaat in geval van afwijking van bestaand beleid
De gemandateerden en ondergemandateerden leggen te nemen besluiten die afwijken van bestaand beleid ter besluitvorming voor aan het college dan wel de burgemeester.
Artikel 7 Afstemming
De mandaathouder draagt er zorg voor dat er afstemming met het bestuursorgaan c.q. de portefeuillehouder plaatsvindt voordat een besluit wordt genomen, indien:
- a.
het een aangelegenheid betreft waarover door de raad in een eerder stadium vragen aan het college of de burgemeester zijn gesteld;
- b.
het bestuursorgaan, dan wel de portefeuillehouder dit kenbaar heeft gemaakt;
- c.
het besluit ingrijpende financiële consequenties heeft, zoals budgetoverschrijding of het aangaan van meerjarige verplichtingen;
- d.
een besluit meerdere afdelingen zijn betrokken, van wie het standpunt niet gelijkluidend is;
- e.
het besluit of (rechts)handeling als politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig wordt aangemerkt;
- f.
de aangelegenheid tot kritische berichtgeving in de media heeft geleid dan wel in verband met de aard van de aangelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren.
Artikel 8 Ondertekening besluiten en correspondentie krachtens afdoenings- en ondertekeningsmandaat
Krachtens afdoenings- en ondertekeningsmandaat genomen besluiten en de op de (onder)gemandateerde bevoegdheden betrekking hebbende correspondentie worden door de (onder)gemandateerde als volgt ondertekend:
- a.
ingeval van uitoefening van bevoegdheden namens het college van burgemeester en wethouders:
Burgemeester en wethouders van Landerd,
namens dezen,
daaronder de handtekening (eventueel e-handtekening) van de (onder)gemandateerde, de naam en functie van de (onder)gemandateerde en de naam van de betreffende vakafdeling.
- b.
ingeval van uitoefening van bevoegdheden namens de burgemeester:
De burgemeester van Landerd,
namens deze,
daaronder de handtekening (eventueel e-handtekening) van de (onder)gemandateerde, de naam en functie van de (onder)gemandateerde en de naam van de betreffende vakafdeling.
Artikel 9 Mandaatregister
-
1. Het bij dit besluit behorende mandaatregister, en zoals dit register nadien wordt gewijzigd, geeft een overzicht van de bevoegdheden die zijn gemandateerd en waarvoor door de mandaathouder ondermandaat is verleend.
-
2. Het mandaatregister is openbaar en kan door een ieder worden ingezien.
Artikel 10 Mandaat, volmacht en machtiging
Voor de toepassing van dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt, voor zover van toepassing en in verband met de activiteiten waarvoor mandaat of ondermandaat wordt verleend, met mandaat of ondermandaat gelijkgesteld:
- a.
de verlening van volmacht of ondervolmacht tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, en
- b.
de machtiging om handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
Artikel 11 Bekendmaking en inwerkingtreding
-
1. Deze regeling treedt in werking op de eerste dag, volgende op die waarop bekendmaking heeft plaatsgevonden;
-
2. Op het tijdstip van inwerkingtreding van deze regeling wordt de Mandaatregeling Landerd 2017 ingetrokken.
Artikel 12 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als “Mandaatregeling Landerd 2019”.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Landerd op 19 februari 2019,
de secretaris,
C.C. Boode
de burgemeester,
M.C. Bakermans
Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Landerd op 19 februari 2019,
de burgemeester,
M.C. Bakermans
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd Orgaan |
Gemandateerde Gemachtigde Gevolmachtigde |
Submandaat Submachtiging Subvolmacht |
Voorwaarden Instructies Bijzonderheden |
1. Algemeen (gehele organisatie) |
|||||
1.1 |
Voeren van correspondentie, niet zijnde besluitvorming of het behandelen van klachten over gedragingen, voor zover daar geen bestuurlijke, politieke of andere zwaarwegende aspecten aan zijn verbonden |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
1.2 |
Het ondertekenen van brieven, waarin besluiten van het college van B&W en de burgemeester worden medegedeeld aan betrokkene |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
Betreft ondertekenings-mandaat |
1.3 |
Verstrekken van inlichtingen aan derden omtrent algemeen geldende voorschriften, regelingen, procedures en over feiten en gegevens die geen beleidsaspecten bevatten en het inwinnen bij derden van inlichtingen als hiervoor bedoeld |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
1.4 |
Het besluit om een aanvraag niet in behandeling te nemen o.g.v. art. 4.5 Awb (onvolledige aanvraag) |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
Hieronder valt ook het stellen van een redelijke termijn voor het aanvullen van een onvolledige aanvraag. |
1.5 |
Horen van belanghebbenden als bedoeld in art. 4.7 en 4.8 Awb voorafgaand aan een besluit |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
1.6 |
Nemen van verdagingsbesluiten op aanvraag of ontheffing |
College |
Afdelingshoofd |
Medeweker |
Uitsluitend bij Vergunningen, Handhaving en Toezicht heeft de medewerker onder mandaat. |
1.7 |
Het voeren van en het nemen van de daarbij behorende beslissingen ter voorkoming, voorbereiding of ter beëindiging van strafrechtelijke, civielrechtelijke en bestuursrechtelijke procedures en het instellen van alle rechtsmiddelen in alle instanties zowel eisend als verwerend. |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
M.b.t. het beslissen op een bezwaarschrift bepaalt art. 10.3 Awb dat dit mandaat niet wordt verleend aan degene die het besluit waartegen het bezwaar zich richt, krachtens mandaat heeft genomen |
1.8 |
Publicatie van wettelijk verplichte openbare bekendmakingen in dag- en nieuwsbladen en de Staatscourant alsmede langs elektronische weg |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
1.9 |
Doorzendplicht bij toezending aan een onbevoegd bestuursorgaan, behalve bezwaar- en beroepschriften |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd
|
Medewerker |
|
1.10 |
Vertegenwoordiging in rechte, inclusief het voeren van verweer, bij de bezwaarschriftencommissie en bij de bestuursrechters, voor zover het onderwerp van het geschil valt binnen het taakgebied van de afdeling |
College |
Afdelingshoofd
|
Medewerker |
Verweerschriften en pleitnota’s worden door de medewerker ondertekend via het vierogen principe. Hieronder vallen niet gedingen of procedures die het bestuursorgaan burgemeester aangaan. |
1.11 |
Het doen van aangifte bij de politie in geval van vandalisme, diefstal van gemeentelijke eigendommen en zaken in gemeentelijk beheer |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
1.12 |
Aanwijzing toezichthouders en het afgeven van legitimatiebewijzen aan toezichthouders en niet-toezichthouders. |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
1.13 |
Het selecteren van inschrijvers bij aanbestedingen |
College |
Afdelingshoofd |
|
|
1.14 |
Opvragen van vrijblijvende offertes |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
1.15 |
Het besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot levering van goederen en diensten tot een maximum bedrag van € 50.000,- per overeenkomst. Tot levering van werken tot een maximum van € 100.000,- per overeenkomst.
|
College Burgemeester |
Budgethouder
|
Budgethouder Budget-beheerder Teamleider |
Mits passend binnen de vastgestelde begroting. Conform aanbestedingsbeleid. Met uitzondering van de in het Besluit beschrijving werkzaamheden budgethouder genoemde opdrachten en aanschaffingen en onder verplichting van het voeren van een deugdelijke administratie. Deze bevoegdheid omvat tevens het ondertekenen van de bevoegdheid. |
1.16 |
Opdrachtverlening na openbare of onderhandse aanbesteding tot € 100.000,-. Opdrachtverlening na openbare of onderhandse aanbesteding van € 100.000,- tot € 1.000.000,- |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
|
Conform aanbestedingsbeleid.
Bij opdrachten tussen € 100.000,- en € 1.000.000,- met goedkeuring van de secretaris volgens het ‘vier-ogen principe’. |
1.17 |
Het geven van betalingsopdrachten |
College |
Budgethouder |
Budgethouder Budget-beheerder |
|
1.18 |
Het sturen van een ontvangstbevestiging op een verzoek ingevolge de Wob, Who, Wbp en AVG |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
1.19 |
Het beslissen op verzoeken om inlichtingen als bedoeld in de Wob, Who Wbp en AVG. |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
|
|
1.20 |
Het sturen van een ontvangstbevestiging en herstel verzuim op een ingediend bezwaar/beroepschrift |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Secretaris bezwaren-commissie |
|
1.21 |
Het doorzenden van een bezwaarschrift aan bevoegd bestuursorgaan, onder gelijktijdige mededeling daarvan aan de indiener |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Secretaris bezwaren-commissie |
|
1.22 |
Correspondentie met betrekking tot de behandeling van bezwaarschriften |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Secretaris bezwaren-commissie |
|
1.23 |
Correspondentie met betrekking tot de behandeling van klachten |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Klachten-coördinator |
Niet zijnde besluitvorming of het niet in behandeling nemen van klachten over gedragingen |
1.24 |
Tekenen voor ontvangst van exploten en aangetekende stukken |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
1.25 |
Tekenen van aanvragen om inlichtingen uit het Algemeen Documentatieregister, Strafregister en politieregisters i.k.v. voorstellen koninklijke onderscheidingen |
College |
Afdelingshoofd |
||
1.26 |
Beheer van autorisatie van eHerkenningsmiddelen; waaronder aanvragen E-herkenning en geleideformulieren software E-suite |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
1.27 |
Besluiten tot vernietiging van archiefbescheiden behorende tot het archief |
Gemeente-secretaris |
Afdelingshoofd |
Mandaat geldt niet voor het P&O archief; Gehoord het advies van de BHIC |
|
1.28 |
Overdragen van archiefbescheiden behorende tot het archief aan de gemeentelijke archiefbewaarplaats |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Mandaat geldt niet voor het P&O archief |
|
1.29 |
BAG beheer: het houden van een adressenregister en geautomatiseerde adressenregistratie alsmede een gebouwenregister en geautomatiseerde gebouwenregistratie |
College |
Afdelingshoofd |
Beheerder BAG |
|
1.30 |
Opmaken van ambtelijke verklaringen en verklaringen van constateringen |
College |
Afdelingshoofd |
Beheerder BAG |
|
1.31 |
Bevoegdheden die voortvloeien uit Wbp |
College |
Afdelingshoofd |
||
1.32 |
Het sluiten en ondertekenen van verwerkersovereenkomsten als bedoeld in de AVG |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
Uitsluitend wordt ondermandaat verleend aan de medewerker die bevoegd is tot het sluiten van de hoofdovereenkomst |
1.33 |
Melden van een datalek in de zin van de AVG |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Functionaris gegevens-bescherming |
|
1.34 |
Het vaststellen van een register van verwerkingsactiviteiten in de zin van de AVG |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
||
2. Mandaat aan derden |
|||||
2.1 |
Uitvoeren Leerplichtwet |
College |
De directeur van het Regionaal Bureau Leerplicht en voortijdig schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO) |
|
|
2.2 |
Verlenen van ontheffingen t.b.v. bijzondere transporten |
College |
De directeur van de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) |
|
Verschuldigde leges worden door gemandateerde zelf geïnd. Afschriften verleende ontheffingen worden per omgaande aan college gezonden. |
2.3 |
Ontheffing landbouwverkeer en voertuigen met bijzondere afmetingen op gemeentelijke wegen/B-wegen |
College |
De directeur van de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) |
|
idem |
2.4 |
Schriftelijk bevel handhaving ogv de Wet Kinderopvang |
College |
Inspecteur GGD |
|
|
2.5 |
Toegang Beschermd Wonen voor Brabant Noordoost-oost te bepalen en te organiseren |
College |
College B&W gemeente Oss |
Directeur Dienst publiekszaken Oss en medewerkers |
Conform B&W besluit van 16 december 2014 |
2.6 |
Benoemen gemeentelijke lijkschouwers |
College |
Directeur GGD Hart voor Brabant |
|
|
2.7 |
Voeren van bezwaarprocedures en rechtsgedingen ikv Jeugdwet |
College |
Bestuurder van Ons Welzijn |
Manager Ons Welzijn Teamlid basisteam Jeugd en Gezin ((BJG) |
Conform mandaatbesluit van 1 september 2015 |
2.8 |
Bepalen van voorziening op gebied van Jeugdhulp |
College |
Bestuurder van Ons Welzijn |
Manager Ons Welzijn Teamlid BJG |
Conform mandaatbesluit van 16 december 2014 |
2.9 |
Verzoek tot onderzoek gezagsmaatregel |
College |
Bestuurder van Ons Welzijn |
Manager Ons Welzijn Teamlid BJG |
Conform mandaatbesluit van 16 december 2014 |
2.10 |
Toegang, vooronderzoek, gesprek, verslag onderzoek |
College |
Bestuurder van Ons Welzijn |
Manager Ons Welzijn
|
Conform mandaatbesluit van 16 december 2014 |
2.11 |
Verzoek tot (voorwaardelijke) machtiging of spoedmachtiging gesloten jeugdhulp, inzetten spoedhulp (maximaal vier weken) |
College |
Bestuurder Ons Welzijn Regiodirecteur Bureau Jeugdzorg NO-Brabant. |
Manager Ons Welzijn Teamlid BJG
|
Conform mandaatbesluit 1 september 2015 |
2.12 |
Ingrijpen bij onveilige situaties of anderszins crisis |
College |
Directeur van Ons Welzijn |
Manager Ons Welzijn Teamlid BJG |
Conform mandaatbesluit van 16 december 2014 |
2.13 |
Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling |
College |
directeur Veilig Thuis Brabant Noordoost |
Manager Veilig Thuis Brabant Noordoost |
Conform mandaatbesluit van 1 september 2015 |
3. Financiën |
|||||
3.1 |
Het voeren van routine correspondentie m.b.t. het innen van vorderingen, zoals het rappelleren van achterstallige debiteuren |
Invorderings-ambtenaar |
Medewerker |
|
|
3.2 |
Het leggen van vereenvoudigd derdenbeslag ter uitvoering van een executoriale titel tot terugvordering van geldleningen en Participatiewet gerelateerde vorderingen alsmede van verhaal en boete en het verstrekken van een invorderingsopdracht aan een deurwaarder |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
3.3 |
Beslissen op het gebied van aansprakelijkheid voor zover gelegen binnen het eigen risico van WA verzekeringen. Zowel voor de gemeente als benadeelde als de gemeente als aangesproken partij |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
3.4 |
Doen van aangiften op grond van de Wet omzetbelasting |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
3.5 |
Saldo- liquiditeiten- en geldstroombeheer |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
3.6 |
Bankrelatiebeheer |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
3.7 |
Aangifte compensabele omzetbelasting bij de belastingdienst |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
In het kader van de invoering van een BTW-compensatiefonds. |
3.8 |
besluiten m.b.t. (verzoeken om) kwijtschelding en oninbaarverklaring belastingen |
Invorderings- ambtenaar |
|
|
Tot een maximum van € 1.000,-- per aanslag |
3.9 |
Invordering van andere dan belastingschulden: a. Het opvragen van gegevens van achterstallige betalers bij andere gemeenten en instellingen b. Het indienen van openstaande posten bij de curator in geval van faillissementen of bij de gerechtsdeurwaarder, incassobureau ter invordering. c. Besluiten m.b.t. oninbaar verklaren andere posten dan belastingen |
College |
Invorderings-ambtenaar |
|
Ad c: bedrag tot maximaal € 500,--per geval |
3.10 |
Nemen van invorderingsbeschikking, toepassingsbeschikking en betalingsbeschikking |
College |
Invorderings-ambtenaar |
|
|
3.11 |
Verklaring IV3 jaarrekening |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
3.12 |
Verklaring IV3 begroting |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
3.13 |
Jaarrekening / jaarverslag / accountantsverklaring / verslag van bevindingen CBS |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
4. Personeel & Organisatie |
|||||
4.1 |
Vaststellen functiebeschrijving en waardering |
College Gemeenteraad (in geval van griffier, griffi-eambtenaren) |
Gemeente-secretaris |
|
|
4.2 |
Aangaan, beëindigen en wijzigen dienstverbanden van medewerkers.
|
College |
Gemeente-secretaris |
|
|
4.3 |
Inhuur derden |
College |
Gemeente-secretaris |
Afdelings-hoofden |
Volgens inkoop- een aanbestedingsbeleid; en ivm dekking in overleg met MT |
4.4 |
Uitvoeringsbesluiten betreffende individuele personeelsaangelegenheden van organisatorische aard, zoals: - uitvoering opleidingsplan; - verlenen van verlof; - accorderen declaraties; - werkafspraken - ziekteverzuimbegeleiding. |
College |
Gemeente-secretaris |
Afdelingshoofd Teamleider |
|
4.5 |
Uitvoeringsbesluiten betreffende individuele personeelsaangelegen heden van salaristechnische /rechtspositionele aard: o.a. alle werkzaamheden die voortkomen als verplichting uit de salarisadministratie: - afgeven werkgeversverklaringen collectieve verzekeringen; - uitvoering pensioenwetgeving; - uitvoering sociale verzekeringswet; - correspondentie met de bedrijfsarts; - het doen van jaaropgaven tbv de belastingdienst / bedrijfsvereniging / pensioenfonds |
College |
Gemeente-secretaris |
Medewerker |
|
4.6 |
Vaststelling beoordeling en rechtspositionele besluiten voortvloeiende uit beoordelings- begeleidings- of ontwikkelingsgesprek |
College |
Gemeente-secretaris |
|
Beoordeling wordt overgelaten aan het afdelingshoofd of teamleider |
4.7 |
Besluiten mbt toekenning gratificaties in het kader van beloningsdifferentiaties en jubileum |
College |
Gemeente-secretaris |
|
|
4.8 |
Besluiten inclusief controles m.b.t. uitkeringen |
College |
Uitvoerings-instituut |
|
|
4.9 |
Besluiten inzake overige rechten en verplichtingen ambtenaren |
College |
Gemeente-secretaris |
|
|
4.10 |
Het doen van jaaropgaven t.b.v. de belastingdienst/bedrijfsvereniging/ pensioenfonds |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
5. Samenleving |
|||||
5.1 |
Besluiten over verhuur van zaalruimte en sportaccommodaties |
College |
|
Medewerker |
Betreft jaarlijkse huurovereenkomsten sporthallen, bondsgebouw, parochiehuis Zeeland en gymzaal Reek en incidentele verhuur. |
5.2 |
Beslissen op aanvragen van gehandicaptenparkeerkaarten |
College |
|
Teamleider |
|
5.3 |
Besluiten over verzoeken inzake leerlingenvervoer |
College |
|
Medewerker |
|
5.4 |
Afhandeling subsidieverzoeken |
College |
|
Medewerker |
- bij interpretatieproblemen aan het college voorleggen; - bij afwijzing beslist het college; - subsidieverlening uit ontwikkelingsfonds beslist het college. |
5.5 |
Uitvoering Wet Inburgering |
College |
|
Teamleider |
|
5.6 |
Verstrekkingen voor kinderopvang op grond van de Wet Kinderopvang en Verordening Kinderopvang
|
College |
|
Teamleider |
|
5.7 |
Behandeling aanvragen/wijzigingen Landelijk Register Gastouderopvang |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
5.8 |
Besluiten niet te handhaven o.g.v. de Wet Kinderopvang |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
5.9 |
Waarschuwing i.h.k. handhaving o.g.v. de Wet Kinderopvang |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
5.10 |
Uitvoering participatiefonds voor sportieve en culturele activiteiten en schoolgaande kinderen |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
5.11 |
Beslissen inzake: a. Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, Besluit bijstand voor zelfstandigen, schuldhulpverlening b. Bijzondere bijstand c. Verstrekking minimabeleid d. Wmo e. Vaststellen, uitzetten en afnemen van trajecten bij re-integratiebedrijven f. Voorschot algemene en bijzondere bijstand en overige verstrekkingen g. Instellen bijzonder recherche onderzoek h. Fiattering betaalopdrachten in het kader van diverse uitkeringsregelingen i. het kwijtschelden van vorderingen tot € 1.000,- op grond van de Participatiewet. |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
Alleen besluiten conform wetgeving en conform lijst sociale zaken de zg. A-zaken.
C-zaken moeten naar college |
5.12 |
Het voorbereiden en nemen van besluiten in het kader van de Jeugdwet |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider Adviseur |
Conform mandaatbesluit van 16 december 2014 |
5.13 |
Uitvoering geven aan beleidsregels Sociaal Medische geïndiceerde kinderopvang 2017 |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider Adviseur |
Conform mandaatbesluit van 13 maart 2018 |
5.14 |
Verplichte CORV (Collectieve Opdracht Routeer Voorziening) berichtenverkeer tussen justitiële partijen en gemeentelijk domein. |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider Adviseur |
Conform mandaatbesluit van 16 december 2014 |
5.15 |
Beslissen inzake bijzondere, acute, schrijnende situaties, onder voorwaarden: - bekrachtiging c.q. goedkeuring achteraf (4 ogen principe); - een bedrag van maximaal € 2.000,-per bijzondere situatie.
Onder beslissen wordt mede verstaan: Voor te bereiden Te nemen, in te trekken of te wijzigen Te ondertekenen, en Af te doen. |
Burgemeester College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
Onder voorwaarden van: - bekrachtiging c.q. goedkeuring via: verslaglegging 1 maal per jaar (uiterlijk eind januari over het voorafgaande jaar); - een bedrag van maximaal € 2.000,- per bijzondere situatie. |
5.16 |
Instellen vordering in rechte van alle aan afdeling opgedragen wet- en regelgeving |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
|
|
6. Burgerzaken |
|||||
6.1 |
Uitvoeren van taken Wet basisregistratie personen |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
met uitzondering van de in de wet genoemde regelgevende bevoegdheden |
6.2 |
Aanwijzing mbt verstrekking van gegevens |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
6.3 |
Afnemen verklaring onder ede |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
6.4 |
Afgeven en ondertekenen van de volgende verklaringen/ documenten: - attestatia de vita; - verklaring van legalisatie van handtekening; - uittreksels , verklaringen en inlichtingen uit de BRP; - bewijs van Nederlanderschap |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
6.5 |
Waarmerken fotokopieën originele documenten |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
6.6 |
Verlof afwijkende termijn voor begraving /crematie |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
6.7 |
Verlof tot ontleding |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
6.8 |
Toestemmen opgraven/herbegraven |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
6.9 |
Verlenen en verlengen van recht op eigen graf of nis |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
6.10 |
Besluiten mbt de uitvoering Kieswet en Kiesbesluit |
Burgemeester College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
Taken die in de Kieswet zijn neergelegd bij centraal stembureau of hoofd stembureau worden niet gemandateerd |
6.11 |
Uitvoering van taken ingevolge de Paspoortwet, Besluit Paspoortgelden en uitvoeringsregelingen |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
Tenzij in het besluit anders vermeld en met uitzondering van weigering en vervallenverklaring |
6.12 |
Uitvoering van taken ingevolge de Rijbewijzenwet, Wegenverkeers- reglement m.b.t. afgifte van rijbewijzen |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
6.13 |
Behandelen van aanvragen inzake verklaring omtrent gedrag |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
6.14 |
Het toekennen van een burgerservice nummer en verschaffen van inlichtingen |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
6.15 |
Het waarmerken van stukken ‘voor gezien origineel’ |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
6.16 |
Uitoefening van de bevoegdheden die door de Minister van Vreemdelingenzaken en Integratie bij besluit van 1 april 2004 zijn gemandateerd aan de burgemeester met de mogelijkheid van ondermandaat |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Coördinator |
|
6.17 |
Adviseren aangaande de Rijkswet op het Nederlanderschap en de Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
6.18 |
Opvragen strafregistergegevens en inlichtingen uit de algemene documentatieregisters bij de Centrale Justitiële Documentatie |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
6.19 |
Adviseren aan Ministerie van Justitie inzake naamsverandering |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
6.20 |
Aanwijzen trouwlocaties |
College |
Afdelingshoofd |
Coördinator |
Via delegatieverordening 2013 van raad naar college gedelegeerd |
6.21 |
Aanwijzen eenmalige trouwlocatie |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
6.22 |
Benoemen en ontslaan ambtenaren burgerlijke stand en buitengewone ambtenaren burgerlijke stand |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
Het mandaat betreft alleen het benoemen van een (b)abs voor de duur van een dag. Alle overige benoemingen worden ter besluitvorming voorgelegd aan het college. |
6.23 |
In ontvangst nemen van verzoeken tot het houden van een referendum en ondersteuningsverklaringen |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
7. Realisatie en Beheer |
|||||
7.1 |
Het verlenen/weigeren van toestemming aan nutsbedrijven tot het leggen van kabels/leidingen |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
7.2 |
Nemen van eenvoudige verkeersbesluiten o.g.v art. 15 juncto art. 18 lid 1 onder d Wegenverkeerswet |
College |
Afdelingshoofd |
|
|
7.3 |
Ontheffingen o.g.v. art. 87 Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 |
College |
Afdelingshoofd |
|
Na positief advies van de Adviesgroep verkeer |
7.4 |
Nemen en laten uitvoeren van tijdelijke verkeersbesluiten (max.4 maanden) |
College |
Afdelingshoofd |
|
|
7.5 |
Aanwijzen invalidenparkeerplaats |
College |
Afdelingshoofd |
|
|
7.6 |
Het nemen van besluiten ter uitvoering van de Verordening beheer en gebruik begraafplaats |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
7.7 |
Aanvragen subsidie voor onderhoud bossen |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
7.8 |
Aanvragen subsidie voor verkeer en vervoer |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
7.9 |
Vaststellen van definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten |
College |
Afdelingshoofd |
Beheerder BAG |
|
8. Ruimte |
|||||
8.1 |
Afhandeling vooroverleg reguliere procedure aanvraag omgevingsvergunning |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
8.2 |
Beslissen op verzoek omgevingsvergunning via afwijking bestemmingsplan |
College |
Teamleider |
|
|
8.3 |
Beslissen op aanvragen om omgevingsvergunning, zowel voorbereid met de reguliere alsook met de uitgebreide procedure |
College |
Teamleider |
|
Afdoeningsmandaat: Alleen besluiten waartegen geen bedenkingen/ zienswijzen zijn ingediend.
Ondertekenings-mandaat: voor omgevings-vergunningen, zowel regulier als uitgebreid. Teamleider is bevoegd om een door het college genomen besluit namens het college te ondertekenen. Dit ivm digitalisering vergunningen. |
8.4 |
Het aanhouden van de beslissing op de aanvraag |
College |
Teamleider |
Medewerker |
Aanhoudingsbesluit moet vóór het einde van de beslistermijn bekend zijn gemaakt |
8.5 |
Het intrekken van een omgevingsvergunning |
College |
Teamleider |
|
Alleen als er geen zienswijzen zijn ingediend. |
8.6 |
Het intrekken van een beschikking eerste of tweede fase |
College |
Teamleider |
|
Alleen besluiten waartegen geen bedenkingen/ zienswijzen zijn ingediend |
8.7 |
Wijzigen van voorschriften m.b.t. omgevingsvergunningen |
College |
Teamleider |
|
Alleen als er geen zienswijzen of bedenkingen zijn ingediend voor het tijdstip van de vergunningverlening |
8.8 |
Verlenen vergunningen voor het slopen van een bouwwerk |
College |
Teamleider |
|
Het mandaat geldt alleen indien: - de aanvraag wordt voorbereid met de reguliere voorbereidings-procedure (art.3.7 Wabo); - de aanvraag wordt voorbereid met de uitgebreide voorbereidings-procedure (art. 3.10 Wabo) en er geen zienswijzen of bedenkingen zijn ingediend voor het tijdstip van de vergunningverlening |
8.9 |
Sloopmelding aannemen |
College |
Directeur ODBN |
Procesmanager VTH, Teammanager, Manager SBO |
|
8.10 |
Elektronisch waarmerken en publiceren van ruimtelijke instrumenten |
College |
Teamleider |
Medewerker Machtiging aan derden: Bragis |
|
8.11 |
Beslissen op grond van de Brandbeveiligingsverordening |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
8.12 |
Melding brandveilig gebruik aannemen |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
8.13 |
Goedkeuring Programma van eisen brandmeldinstallatie en ontruimingsinstallatie |
College |
Teamleider |
Medewerker |
Na goedkeuring regionale brandweer |
8.14 |
Correspondentie periodieke veiligheidscontroles |
College |
Teamleider |
Medewerker |
Na goedkeuring regionale brandweer |
8.15 |
Besluiten op verzoeken inzake een activiteit voor een bepaalde termijn |
College |
Teamleider |
|
Mandaat geldt niet als er tegen het ontwerp-besluit zienswijzen zijn ingediend |
8.16 |
Het feitelijk stilleggen van werkzaamheden |
College |
Teamleider |
Aangewezen toezichthouder van de gemeente Aangewezen toezichthouder van de Omgevings-dienst Brabant Noord (ODBN) |
Het mandaat dient (achteraf) bekrachtigd te worden door het Afdelingshoofd of Teamleider. Bij niet-spoedeisende gevallen wordt de portefeuillehouder geïnformeerd. |
8.17 |
Verlenen van omgevingsvergunning voor het oprichten of veranderen van een inrichting |
College |
Teamleider |
|
Betreft ondertekenings-mandaat voor omgevings-vergunningen, zowel regulier als uitgebreid. |
8.18 |
Het beslissen op aanvragen om omgevingsvergunning (artikel 2.4 en 2.6 Wabo), voor zover deze uitsluitend betrekking hebben op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder e n i Wabo, alsmede om in het kader daarvan aanvullende gegevens op te vragen |
College |
Directeur ODBN |
Procesmanager VTH, Teammanager, Manager SBO |
|
8.19 |
Besluiten tot het buiten behandeling laten van een aanvraag op grond van artikel 4:5 Awb voor zover deze betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder e en i van de Wabo |
College |
Directeur ODBN |
Procesmanager VTH, Teammanager, Manager SBO |
|
8.20 |
Besluiten tot het buiten behandeling laten van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1 lid 1, onder e Wabo met toepassing van artikel 2.6 Wabo |
College |
Directeur ODBN |
Procesmanager VTH, Teammanager, Manager SBO |
|
8.21 |
Besluiten tot het buiten behandeling laten van een aanvraag op grond van artikel 3.18 Wabo voor zover deze betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder e van de Wabo |
College |
Directeur ODBN |
Procesmanager VTH, Teammanager, Manager SBO |
Coordinatie met Waterwet bij IPPC-inrichtingen |
8.22 |
Het beslissen op aanvragen om omgevingsvergunning als bedoeld onder 8.18, in het geval een verklaring van geen bedenkingen van een ander bestuursorgaan onderdeel uitmaakt van het besluit |
College |
Directeur ODBN |
Procesmanager VTH, Teammanager, Manager SBO |
|
8.23 |
Het vragen van advies als bedoeld in artikel 2.26 Wabo en hoofdstuk 6 Besluit omgevingsrecht |
College |
Directeur ODBN |
Procesmanager VTH, Teammanager, Manager SBO |
|
8.24 |
Het vragen van een verklaring van geen bedenkingen als bedoeld in artikel 2.27 Wabo en hoofdstuk 6 Besluit omgevingsrecht |
College |
Teamleider, Directeur ODBN |
Medewerker, Procesmanager VTH, Teammanager, Manager SBO |
|
8.25 |
Het beslissen op aanvragen met betrekking tot het wijzigen of intrekken van vergunningen |
College |
Teamleider |
|
Alleen besluiten waartegen geen bedenkingen/ zienswijzen zijn ingediend |
8.26 |
Het ambtshalve of op aanvraag beslissen met betrekking tot het wijzigen van voorschriften of intrekken van vergunningen als bedoeld in artikel 2.31 respectievelijk 2.33 Wabo voor zover deze betrekking hebben op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1 onder e en i van de Wabo |
College |
Directeur ODBN |
Procesmanager VTH, Teammanager, Manager SBO |
|
8.27 |
Het besluiten tot intrekken van een volledig gemandateerde omgevingsvergunning op grond van artikel 3.23 Wabo |
College |
Directeur ODBN |
Procesmanager VTH, Teammanager, Manager SBO |
Afstemming met gemeente. coördinatie met Waterwet bij IPPC-inrichtingen |
8.28 |
Het besluiten tot het buiten behandeling laten van een aanvraag |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
8.29 |
Het toepassen doorbreken aanhouding |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
8.30 |
Het aanhouden van de beslissing op de aanvraag |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
8.31 |
Het verlengen van de termijn met ten hoogste zes weken |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
8.32 |
Het bekendmaken van rechtswege verleende omgevingsvergunning |
College |
Teamleider |
|
|
8.33 |
Het verlengen van de beslistermijn op grond van art. 3.9 lid 2 en 3:18 lid 2 Awb |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
8.34 |
Het besluiten dat de omgevingsvergunning onmiddellijk in werking treedt |
College |
Teamleider |
|
Alleen voor uitzonderinggevallen waarin het wenselijk is dat de beschikking terstond na bekendmaking in werking moet treden |
8.35 |
Het weigeren van een reguliere omgevingsvergunning |
College |
Teamleider |
|
|
8.36 |
Het aangeven - op aanvragen om omgevingsvergunning - dat er sprake is van een vergunningsvrij project |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
8.37 |
Het weigeren van een omgevingsvergunning waarop de uitgebreide voorbereidingsprocedure (art.3.10 Wabo) van toepassing is |
College |
Teamleider |
|
Betreft ondertekening-mandaat |
8.38 |
Verlenen tijdelijke omgevingsvergunning als bedoeld in hfd 2 Wabo |
College |
Teamleider |
|
|
8.39 |
Verlenen en weigeren van omgevingsvergunning activiteit kappen van bomen |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
8.40 |
Verlenen en weigeren van vergunningen of ontheffingen voor reclame op onroerende zaken |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
8.41 |
Het ingevolge artikel 8.41 Wm behandelen van meldingen ingevolge een op artikel 8.40 Wm gebaseerde algemene maatregel van bestuur, alsmede om in het kader daarvan aanvullende gegevens op te vragen |
College |
Directeur ODBN |
Procesmanager VTH, Teammanager, Manager SBO |
|
8.42 |
Het nemen van besluiten over het al dan niet moeten maken van een milieueffectrapportage op basis van artikel 7.17 en volgende (paragraaf 7.6) van de Wet milieubeheer en het op basis van artikel 7.28 en volgende (paragraaf 7.10) van de Wet milieubeheer nemen van besluiten tot het buiten behandeling laten van een aanvraag om een omgevingsvergunning |
College |
Directeur ODBN |
Procesmanager VTH, Teammanager, Manager SBO |
Afstemming met gemeente indien zienswijzen en/of een negatief advies door wettelijke adviseurs zijn/is gebracht |
8.43 |
Het nemen van besluiten over het stellen van maatwerkvoorschriften op grond van de Wet milieubeheer of een mede daarop gebaseerde algemene maatregel van bestuur |
College |
Directeur ODBN |
Procesmanager VTH, Teammanager, Manager SBO |
Afstemming gemeente indien zienswijzen en/of een negatief advies door wettelijke adviseurs zijn/is gebracht |
8.44 |
Vaststellen hogere grenswaarden |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
8.45 |
Verhuren en in gebruik geven van gemeentelijk eigendommen, waaronder groenstroken |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
8.46 |
Aanbieden en verkoop bouwkavels voor woningbouw |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
8.47 |
Aanbieden en verkopen groen- en reststroken |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
8.48 |
Aangaan van kortlopende pachtovereenkomsten |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
8.49 |
Correspondentie en afdoening verzoeken opheffen zelfbewoningsverplichting van 3 jaar |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
8.50 |
Verlenen, weigeren en verlengen van een leegstandsvergunning |
College |
Afdelingshoofd |
|
|
8.51 |
Besluiten tot toekennen, intrekken en, of wijzigen van straatnaamgeving en nummeraanduidingen |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
8.52 |
Verlenen van subsidie voor instandhouding monumenten |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
8.53 |
Uitbetalen van inzamelvergoeding oud papier |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
8.54 |
Alle besluitvorming op grond van de APV, Marktverordening, Zondagswet: |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
Vergunningverlening voor grote evenementen vanaf 1000 personen is niet gemandateerd
Het mandaat vervalt bij verzoeken die al eerder gemengde reacties teweeg brachten, of gemengde reacties teweeg zullen brengen.
Correspondentie verzetten markt en overige praktische zaken mbt de markt ondermandaat aan marktleider |
8.55 |
Verlenen exploitatievergunning |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
Aanpassen exploitatievergunning ondermandaat aan medewerker |
8.56 |
Verlenen vergunning art. 3 Drank- en Horecawet |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
Aanpassen vergunning Drank- en Horecawet aan medewerker |
8.47 |
Aanbieden en verkopen groen- en reststroken |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
8.48 |
Aangaan van kortlopende pachtovereenkomsten |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
8.49 |
Correspondentie en afdoening verzoeken opheffen zelfbewoningsverplichting van 3 jaar |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
8.50 |
Verlenen, weigeren en verlengen van een leegstandsvergunning |
College |
Afdelingshoofd |
|
|
8.51 |
Besluiten tot toekennen, intrekken en, of wijzigen van straatnaamgeving en nummeraanduidingen |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
8.52 |
Verlenen van subsidie voor instandhouding monumenten |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
8.53 |
Uitbetalen van inzamelvergoeding oud papier |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
8.54 |
Alle besluitvorming op grond van de APV, Marktverordening, Zondagswet: |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
Vergunningverlening voor grote evenementen vanaf 1000 personen is niet gemandateerd
Het mandaat vervalt bij verzoeken die al eerder gemengde reacties teweeg brachten, of gemengde reacties teweeg zullen brengen.
Correspondentie verzetten markt en overige praktische zaken mbt de markt ondermandaat aan marktleider |
8.57 |
Verlenen ontheffing art 35. Drank- en Horecawet |
Burgemeester |
Medewerker |
|
|
8.58 |
Alle besluitvorming op grond van de Kermisvoorwaarden gemeente Landerd |
Burgemeester |
Medewerker |
|
|
8.59 |
Verlenen loterijvergunning |
College |
Medewerker |
|
|
8.60 |
Kennisgeving kleine kansspelen/verbod |
College |
Medewerker |
|
|
8.61 |
Verlenen aanwezigheidsvergunning |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
8.62 |
Correspondentie plaatsen inboedel/inventaris op straat in kader ontruiming |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
8.63 |
Waarschuwing/vooraanschrijving/ aanschrijving tot het indienen van aanvragen om vergunning/ontheffing e.d. |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
8.64 |
Waarschuwingsbrief met vooraankondiging tot het opleggen van een last onder dwangsom en het toepassen van bestuursdwang |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
8.65 |
Opschorten van termijn om last uit te voeren |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
8.66 |
Besluiten tot spoedeisende bestuursdwang |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
Besluit ter kennisname aan college |
8.67 |
Besluiten op vezoeken om handhaving |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
8.68 |
Aanschrijven tot het treffen van voorzieningen, maatregelen e.d. |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
8.69 |
Het aan de overtreder voorleggen van een schikkingsvoorstel ingeval van overtreding van de Afvalstoffenverordening |
College |
De bijzondere opsporings-ambtenaar (BOA) aangewezen voor het grondgebied van Landerd |
|
|
Toelichting Mandaatregeling Landerd 2019 (331-2019)
Inleiding
Afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bevat de algemene bepalingen met betrekking tot mandaat. Hierin is bepaald dat een bestuursorgaan mandaat kan verlenen, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich tegen het verlenen van mandaat verzet.
Bij mandaatverlening geeft het college of de burgemeester aan een ambtenaar de bevoegdheid om namens het college een bepaalde bevoegdheid uit te oefenen. Mandaat kan ook aan derden, niet ondergeschikte functionarissen worden verleend.
Anders dan bij delegatie wordt bij mandaat de verantwoordelijkheid voor de gemandateerde bevoegdheid niet overgedragen. De gemandateerde medewerker neemt het besluit en handelt in naam en onder verantwoordelijkheid van het college of de burgemeester.
De besluiten die krachtens mandaat worden genomen, worden wel aan het college of de burgemeester formeel toegerekend. Daarom kan het college of de burgemeester ook ingrijpen waar zij dit nodig acht. Het college of de burgemeester kan altijd een verleend mandaat weer intrekken. Ook zijn zij bevoegd voorwaarden te stellen aan de mandaatverlening en daarmee het verleend mandaat te begrenzen. Het college of de burgemeester is steeds bevoegd deze voorwaarden aan te vullen of te wijzigen.
Afdoeningsmandaat en ondertekeningsmandaat
Er is verschil tussen een afdoeningsmandaat en een ondertekeningsmandaat.
Afdoeningsmandaat verleent aan de gemandateerde de gehele bevoegdheid om te beslissen en af te doen zonder tussenkomst van het college (dit uiteraard binnen de grenzen van het verleende mandaat). Bij afdoeningsmandaat gebeurt ook de ondertekening van uitgaande stukken (brieven, besluiten) door degene die de beslissing heeft genomen. Afdoeningsmandaat houdt dus impliciet tevens het ondertekeningsmandaat in. Het merendeel van de mandaten opgenomen in het mandaatregister zijn afdoeningsmandaten.
Ondertekeningsmandaat is een mandaat waarbij de gemandateerde slechts tot ondertekening bevoegd is van een door het college zelf of de burgemeester genomen besluit. Voor het ondertekenen van brieven, waarin besluiten van het college en de burgemeester aan betrokkenen worden medegedeeld is in het mandaatregister ondertekeningsmandaat verleend.
Mandaatregeling
In deze mandaatregeling zijn begrippen, spelregels en randvoorwaarden opgenomen die duidelijkheid en uniformiteit moeten bieden bij de uitoefening van gemandateerde bevoegdheden.
Mandaatregister
Het mandaatregister maakt onderdeel uit van de mandaatregeling. In het mandaatregister is een integraal overzicht opgenomen van alle bevoegdheden die op basis van mandaat, machtiging of volmacht afgedaan kunnen worden. Per bevoegdheid is aangegeven welke functionaris binnen de organisatie deze op basis van mandaat, machtiging of volmacht uit kan oefenen. Eventuele voorwaarden, instructies of bijzonderheden zijn per bevoegdheid aangegeven.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 – Definities
In dit artikel zijn de definities opgenomen van begrippen die in de Mandaatregeling en het Mandaatregister worden gebruikt. Deze begripsomschrijvingen sluiten aan c.q. zijn gebaseerd op hetgeen hierover al bepaald is in hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) en de daar gehanteerde uitleg.
Artikel 2 – Mandaatverlening aan medewerkers en andere functionarissen
In dit artikel zijn algemene bepalingen over het verlenen van mandaat opgenomen. In dit artikel komt tot uitdrukking dat de bevoegdheden worden gemandateerd conform het mandaatregister dat onderdeel uitmaakt van deze mandaatregeling. Daarnaast is bepaald dat het verleend mandaat niet afdoet aan het gemeentelijk beleid, aan de budgethoudersregeling en het daarvoor beschikbare budget in de gemeentelijke begroting. Tenslotte wordt in dit artikel voor de zekerheid benadrukt dat als uit het mandaatregister een bevoegdheid blijkt tot het nemen van een positief besluit, dit in beginsel ook impliceert dat de gemandateerde bevoegd is ten aanzien daarvan een negatief besluit te nemen.
Artikel 3 – Ondermandaat
In dit artikel is vastgelegd dat functionarissen aan wie op grond van de mandaatregeling en het bijbehorend mandaatregister bevoegdheden gemandateerd zijn ondermandaat kunnen verlenen aan hun ondergeschikten. De gevallen waarin het verlenen van ondermandaat is toegestaan zijn vastgelegd in het mandaatregister.
Artikel 4 – Vervanging
Om de beoogde praktische werkwijze te garanderen is het noodzakelijk dat de gemandateerde kan worden vervangen. Voor de wijze waarop dit plaatsvindt, is de interne vervangingsregeling geldend. Dit betekent dat bij afwezigheid van een teamleider of medewerker deze wordt vervangen door het afdelingshoofd en bij afwezigheid van het afdelingshoofd deze wordt vervangen door zijn aangewezen plaatsvervanger, een collega MT-lid of de gemeentesecretaris.
Artikel 5 – Algemene uitzonderingen van mandaat
Bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden dienen alle van toepassing zijnde wetten, algemene maatregelen van bestuur, voorschriften, verordeningen, raadsbesluiten, circulaires, aanwijzingen, richtlijnen, etc. in acht te worden genomen.
Lid 1:
Deze bepaling spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting.
Lid 2:
Op grond van artikel 10:3 Awb is mandatering toegestaan tenzij een wettelijk voorschrift, of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet. Daarom moet bij het verlenen van een mandaat telkens nagegaan worden of de wettelijke regeling waarop de bevoegdheid is gebaseerd iets zegt over eventueel mandaat. Ook zal nagegaan moeten worden of er andere redenen zijn dat een mandaatverlening is uitgesloten. Bijvoorbeeld omdat er sprake is van besluitvorming met gekwalificeerde meerderheid, beperking van grondrechten, het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, het beslissen op een bezwaarschrift en dergelijke.
Lid 3:
Ten aanzien van bevoegdheden die ten laste van de gemeente financiële gevolgen hebben geldt dat hierin in de begroting van de gemeente moet zijn voorzien. Mocht het mandaatbesluit verschillen met de Budgethoudersregeling dan bepaalt dit lid dat de Budgethoudersregeling prevaleert boven het mandaatbesluit.
Artikel 6 – Geen (onder)mandaat in geval van afwijking van bestaand beleid
Het gebruik maken van de gemandateerde bevoegdheden moet gebeuren met inachtneming van de door het bestuur vastgestelde beleidsrichtlijnen en (financiële) kaders.
Met andere woorden: de grenzen waarbinnen de gemandateerde bevoegdheden worden uitgeoefend moeten duidelijk zijn afgebakend. Dit kan worden bereikt door het te verlenen mandaat zo duidelijk mogelijk te omschrijven en hierbij eenduidige randvoorwaarden te stellen (bijvoorbeeld een maximering van het bedrag waarvoor mandaat wordt verleend, een verplichte afstemming met de portefeuillehouder en het duiden van de beleids- en financiële kaders). Echter, er zullen altijd grensgevallen blijven bestaan.
In dit artikel is bepaald dat (onder)gemandateerde besluiten die afwijken van bestaand beleid ter besluitvorming aan het college moeten worden voorgelegd. Dat geldt tevens indien een aanvraag in afwijking van bestaand beleid geheel of gedeeltelijk wordt afgewezen.
Op gebied van HRM-, Arbobeleid en werving & selectie van personeel is de gemeentesecretaris gemandateerd vanwege zijn eindverantwoordelijkheid voor de (aansturing van de) ambtelijke organisatie. Dit betreft mede beslissingen in afwijking van bestaand beleid. Daarom is zijn mandaat in zoverre geconditioneerd dat zijn beslissingen moeten passen binnen de door het bestuur gestelde financiële en organisatorische kaders en hierover afstemming plaatsvindt in het managementoverleg en met de portefeuillehouder(s).
Artikel 7 – Afstemming
De wethouder is voor zijn portefeuille bestuurlijk de eerst verantwoordelijke, naast de altijd bestaande verantwoordelijkheid van het gehele college voor het (dagelijks) bestuur van de gemeente. Deze bestuurlijke verantwoordelijkheid draagt de wethouder ook voor alle besluiten die ambtelijk krachtens een door het college aan een manager/medewerker verleend mandaat zijn genomen. Om deze bestuurlijke verantwoordelijkheid te kunnen waarmaken, moet een wethouder worden geïnformeerd over zaken die op zijn beleidsvelden spelen. Een gemandateerde ambtenaar is daarom verplicht vooraf afstemming met de portefeuillehouder te hebben over zaken die deze bestuurlijke verantwoordelijkheid raken. Dit geldt niet voor de zuiver routinematige zaken.
In dit artikel zijn daarom begrenzingen opgenomen ten aanzien van het gebruik van gemandateerde bevoegdheden. Het betreft situaties waarin het wenselijk wordt geacht dat afstemming plaatsvindt met het bevoegd bestuursorgaan c.q. de verantwoordelijk portefeuillehouder voordat gebruik wordt gemaakt van de gemandateerde bevoegdheid.
De criteria zijn in het algemeen helder en behoeven geen nadere toelichting. Van de betrokken leidinggevende of medewerker van de gemeente mag worden verwacht dat hij dergelijke begrippen op hun juiste waarde weet te schatten en daar op zorgvuldige wijze mee omgaat.
Ter waarborging van de politieke alsmede de hiërarchische verantwoordelijkheid zal Bovendien in bepaalde gevallen terug moeten worden gekoppeld. Terugkoppeling kan plaatsvinden in het overleg met de betrokken portefeuillehouder of in het werkoverleg.
Artikel 8 – Ondertekening
Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 9 – Mandaatregister
Het mandaatregister maakt onderdeel uit van deze mandaatregeling. Het register is onderverdeeld in zeven kolommen. Hierbij bevat de eerste kolom het volgnummer, de tweede kolom de bevoegdheid, de derde kolom de mandaatgever, de vierde kolom bevat het type bevoegdheid, de vijfde kolom de gemandateerde(n) de zesde kolom de ondergemandateerde(n) en de zevende kolom de instructies/bijzonderheden.
De onderwerpen in deze mandaatlijst zijn algemeen en op afdeling gerubriceerd. Daar waar een algemene omschrijving is gebruikt of het woord “teamleider” of “medewerker” is genoemd als gemandateerde, gaat het om de medewerker die met die taak is belast (functioneel medewerker). De mandaten zijn zoveel mogelijk in volgorde van algemeen naar meer specifiek gerangschikt en per onderwerp bij elkaar.
De omschrijvingen die in het mandaatregister onder “algemeen” zijn opgenomen gelden voor alle afdelingen, voor zover van toepassing. ‘Mandaat aan derden’ zijn bevoegdheden die worden uitgeoefend buiten de gemeente.
De nieuwe mandaatregeling met toelichting en het bijbehorend mandaatregister zullen zowel via de website als in het gemeentehuis en op intranet voor een ieder in te zien zijn.
Artikel 10 – Mandaat, volmacht en machtiging
In dit artikel wordt met (onder)mandaat gelijkgesteld de verlening van (onder)volmacht en de verlening van een machtiging. Van volmacht is sprake als een bestuursorgaan de bevoegdheid verleent om in zijn naam privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten en is daarmee het privaatrechtelijk equivalent van mandaat. Een machtiging strekt tot verlening van de bevoegdheid om feitelijke handelingen te verrichten die geen bestuursrechtelijk besluit of privaatrechtelijke rechtshandeling inhouden.
Met dit artikel wordt geregeld dat de functionaris die op grond van (onder)mandaat bevoegd is een bestuursrechtelijk besluit te nemen, ook bevoegd is alle andere besluiten die genomen moeten worden te nemen en alle andere handelingen kan verrichten die moeten worden verricht binnen het kader van de uitvoering van de verleende bevoegdheid. Als bijvoorbeeld sprake is van een gemandateerde bevoegdheid tot het besluiten over aankoop van onroerend goed op grond van de Gemeentewet, wordt de betreffende functionaris ook bevoegd geacht daartoe de transportakte bij de notaris te ondertekenen – bevoegdheid burgemeester – en de sleutels in ontvangst te nemen.
Alle fases van een dergelijke transactie (publiekrechtelijk, privaatrechtelijk, alsmede feitelijk) zijn aldus voor de beide bestuursorganen door dit mandaat ‘gedekt’.
Artikel 11 – Bekendmaking en inwerkingtreding
Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 12 – Citeertitel
Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl