Regeling vervallen per 16-05-2023

Richtlijnen begrotingswijzigingen Leeuwarden 2016

Geldend van 01-01-2016 t/m 15-05-2023

Intitulé

Richtlijnen begrotingswijzigingen Leeuwarden 2016

Richtlijnen voor het wijzigen van de begroting.

Artikel 1 Definities

  • 1.

    De primitieve begroting is de begroting zoals die initieel door de gemeenteraad voor het betreffende begrotingsjaar wordt vastgesteld.

  • 2.

    Begrotingswijzigingen zijn alle besluiten tot wijziging van de (primitieve) begroting.

  • 3.

    Externe begrotingswijzigingen zijn besluiten tot wijziging van de begroting waar alleen de raad toe bevoegd is.

  • 4.

    Interne begrotingswijzigingen zijn besluiten tot wijziging van de begroting waar behalve de raad ook B&W of directie toe bevoegd zijn.

  • 5.

    De budgetsamenvatting is een overzicht waarin de ontwikkeling van het begrotingssaldo per organisatie-onderdeel wordt weergegeven.

Artikel 2 Doelstellingen begrotingswijzigingen

  • 1.

    Om de diverse functies die de begroting heeft goed te kunnen vervullen is het belangrijk dat de begroting actueel is. Om die reden is het van belang dat besluiten met financiële gevolgen waar mogelijk en zinvol vertaald worden in een begrotingswijziging.

  • 2.

    Zodra het bevoegde orgaan besloten heeft tot wijziging van de begroting, wordt de begrotingsadministratie aangepast. Vooruitlopend op de definitieve besluitvorming is het toegestaan om, ter vergroting van het inzicht in de budgettaire positie, begrotingswijzigingen al met een voorlopige status in de begrotingsadministratie door te voeren.

  • 3.

    Periodiek wordt gecontroleerd door de sector F&A of het begrotingssaldo per organisatie-onderdeel overeenstemt met de in de budgetsamenvatting aangegeven stand na begrotingswijziging.

  • 4.

    Met elkaar samenhangende investeringen worden zoveel als mogelijk als groep door de gemeenteraad vastgesteld en worden dus niet per afzonderlijke investering vastgesteld.

  • 5.

    Het gebruik van stelposten in de begroting moet zoveel als mogelijk voorkomen worden.

Artikel 3 Externe wijzigingen (bevoegdheid raad)

  • 1.

    Er is sprake van een externe wijziging (= raadswijzigingen) in geval van:

  • *

    Wijzigingen tussen programma’s of beleidsproducten (bijvoorbeeld lasten programma A stijgen met € 100.000 en die van programma B dalen met € 100.000);

  • *

    Wijzigingen in de hoogte van lasten en baten binnen een programma of beleidsproduct (bijvoorbeeld lasten en baten van een beleidsproduct stijgen beiden met € 100.000);

  • *

    Wijzigingen tussen en in de hoogte van (autorisatiegroepen van samenhangende) investerings- en projectkredieten;

  • *

    Wijzigingen met betrekking tot beleidsmatig gevoelige onderdelen van de begroting.

Artikel 4 Interne wijzigingen (bevoegdheid ambtelijk apparaat)

  • 1.

    Alle wijzigingen die geen externe wijziging zijn, vormen een interne wijziging.

Artikel 5 Raadsvoorstellen met integraal voorstel tot wijziging van de begroting

  • 1.

    Uitgangspunt is dat in raadsvoorstellen met gevolgen voor de begroting het voorstel tot wijziging van de begroting een integraal onderdeel van het betreffende raadsvoorstel vormt. In het bij het raadsvoorstel behorende raadsbesluit wordt de onderstaande standaardtekst gebruikt:’De raad van de gemeente Leeuwarden besluit de begroting van het dienstjaar ‘t’ overeenkomstig het voorstel te wijzigen.

  • 2.

    Een raadsvoorstel met daarin begrepen een voorstel tot wijziging van de begroting volgt de normale procedure van een raadsvoorstel. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de desbetreffende sectoren in het bijzonder bij het verantwoordelijke hoofd bedrijfsvoering van de betreffende dienst.

  • 3.

    De afdeling F&A coördineert de financieel-administratieve vastlegging van de begrotingswijziging en het verzenden van de model-begrotingswijzigingen met bijbehorende raadsbesluiten naar de provincie.

Artikel 6 Verzamelvoorstellen begrotingswijzigingen

  • 1.

    Externe begrotingswijzigingen van ondergeschikt belang worden niet in afzonderlijke raadsvoorstellen aan de raad voorgelegd. Uit doelmatigheidsoverwegingen worden zij gebundeld aan de raad aangeboden in de vorm van een verzamelvoorstel tot wijziging van de begroting.

  • 2.

    Een bijzondere categorie begrotingswijzigingen zijn wijzigingen van zuiver financieel technische aard zonder beleidsmatige aspecten. Deze worden in het verzamelvoorstel afzonderlijk gepresenteerd als ‘financieel technische wijzigingen’ en niet inhoudelijk toegelicht.

  • 3.

    De hoofden bedrijfsvoering van de diensten zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor de afweging of een begrotingswijziging in een verzamelvoorstel mag worden meegenomen of dat een apart raadsvoorstel vereist is.

  • 4.

    Bij de onder lid 3 te maken afweging welke onderwerpen niet in het verzamelvoorstel thuis horen, kunnen indicatief de volgende criteria gehanteerd worden:

  • a.

    Politiek gevoelige onderwerpen;

  • b.

    Kredietaanvragen groter dan € 500.000, tenzij het geoormerkte gelden betreft of het naar voren halen van investeringen uit het meerjarige investeringsschema;

  • c.

    Kredietaanvragen die de afweging rondom het reguliere proces van de begrotingsvoorbereiding doorkruisen.

  • 5.

    De afdeling F&A coördineert het verzamelvoorstel met begrotingswijzigingen.

  • 6.

    Het verzamelvoorstel met begrotingswijzigingen wordt voorafgaand aan de behandeling in B&W besproken met de portefeuillehouder financiën. De hoofden bedrijfsvoering van de diensten ontvangen gelijktijdig met de wethouder een afschrift van het concept-verzamelvoorstel. De hoofden bedrijfsvoering zijn verantwoordelijk voor de eventuele afstemming met de eigen portefeuillehouder.

  • 7.

    In het verzamelvoorstel kunnen zowel nieuwe begrotingswijzigingen worden opgenomen als wel begrotingswijzigingen waartoe eerder afzonderlijk door B&W al toe besloten is dat zij in een verzamelvoorstel begrotingswijzigingen worden meegenomen.

Artikel 7 Raadsvoorstellen begrotingswijzigingen algemeen

  • 1.

    In het voorstel en bijbehorende raadsbesluit wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van standaardteksten. Deze standaardteksten zijn als bijlage bij deze richtlijnen gevoegd.

  • 2.

    De technische uitwerking van de wijziging (model begrotingswijziging ten behoeve van de provincie) wordt niet ter inzage gelegd voor de raad of commissie. Uitgangspunt is dat in het raadsvoorstel zelf alle voor de raad relevante financiële informatie op een voor iedereen begrijpelijke wijze wordt gepresenteerd.

Artikel 8 Inwerkingtreding

1. Deze richtlijnen treden in werking met terugwerkende kracht tot 1 januari 2016.

Artikel 9 Citeertitel

Deze richtlijnen kunnen worden aangehaald als ‘Richtlijnen begrotingswijzigingen Leeuwarden 2016’.

Ondertekening

Leeuwarden, 24 mei 2016
Burgemeester en wethouders voornoemd,
burgemeester,
secretaris.

Bijlage - Standaardteksten

In raadsvoorstellen waarin wordt voorgesteld de begroting te wijzigen worden bij voorkeur de volgende standaardteksten gebruikt:

“Voor... (onderwerp) wordt een krediet van € ... geraamd.”

Als er uit het krediet kapitaal- of jaarlasten voortvloeien:

“De door dit krediet veroorzaakte kapitaallasten worden geraamd op € ...,-, gespecificeerd als volgt:

  • 1.

    afschrijving ...% van € ...,- € ...

  • 2.

    rente ...% van € ...,- - ...

    Totaal € ...

    De kapitaallasten ad € ... kunnen worden gedekt uit..”

    Of,

    “In de dekking van deze lasten is in de begroting reeds voorzien.”

    Indien er geen kapitaallasten uit het krediet voortvloeien:

    “De dekking van het krediet ad € ... kan plaatsvinden uit..”