Mandaatregeling Gemeente Leiderdorp 2013

Geldend van 01-01-2013 t/m heden

Intitulé

Mandaatregeling Gemeente Leiderdorp 2013

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiderdorp,

de burgemeester van de gemeente Leiderdorp en

de gemeentesecretaris/ algemeen directeur van de gemeente Leiderdorp,

ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

Gelet op de wettelijke voorschriften in het bijzonder het bepaalde in artikel 168 en 171 van de Gemeentewet,

Gelet op artikel 31 van het Organisatiebesluit Gemeente Leiderdorp 2006,

Gelet op Afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en het Burgerlijk Wetboek;

Overwegende,

dat het voor het efficiënt functioneren van de gemeente Leiderdorp wenselijk is een mandaatregeling en mandaatregister vast te stellen;

dat bevoegdheden kunnen worden overgedragen;

dat in dit besluit publiekrechtelijke en privaatrechtelijke bevoegdheden aan functionarissen in de organisatie worden toegekend om hen in staat te stellen deze taken rechtmatig uit te voeren;

Dat de organisatiestructuur de functionarissen aanduidt als afdelingshoofd, coördinator en medewerker;

B e s l u i t e n vast te stellen het

Besluit mandaat, volmacht en machtiging Leiderdorp 2013 en het Mandaatregister Leiderdorp 2013

Artikel 1 Definities

In dit besluit en de daarop rustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van Leiderdorp;

  • b.

    de burgemeester: de burgemeester van Leiderdorp als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte;

  • c.

    de algemeen directeur: de algemeen directeur/gemeentesecretaris van de gemeente Leiderdorp;

  • d.

    het afdelingshoofd: hoofd van een afdeling van de gemeente Leiderdorp;

  • e.

    coördinator : manager van een team, cluster, of deel van een afdeling,

  • f.

    medewerker: medewerker van een team, cluster of afdeling ;

  • g.

    de gemeente: de gemeente Leiderdorp als publiekrechtelijk lichaam en als privaatrechtelijk rechtspersoon;

  • h.

    de raad: de gemeenteraad van Leiderdorp;

  • i.

    mandaat: de bevoegdheid om namens het college, de burgemeester en gemeentesecretaris besluiten te nemen;

  • j.

    volmacht: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • k.

    machtiging: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

  • l.

    mandaatregister: de bijlage bij het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Leiderdorp, waarin is beschreven welke bevoegdheden aan functionarissen zijn ( onder- )gemandateerd, overgedragen en toegekend.

Artikel 2 Toepassingsbereik Algemeen

  • 1.

    Voor de toepassing van deze Mandaatregeling en de bijlage Mandaatregister wordt met mandaat , de verlening van volmacht en machtiging, gelijkgesteld.

  • 2.

    Het mandaat omvat tevens alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.

  • 3.

    Tenzij sprake is van besluiten met een routinematig karakter geldt het mandaat niet ten aanzien van stukken gericht aan de Kroon, een minister, een staatssecretaris, een commissaris van de Koningin en een college van Gedeputeerde Staten.

Artikel 3 Mandaatverlening

  • 1.

    Het college, de burgemeester, de gemeentesecretaris/algemeen directeur verlenen mandaat aan de functionaris, zijnde de afdelingshoofden, coördinatoren en medewerkers , zoals bedoeld in de bijlage Mandaatregister.

  • 2.

    Het verlenen van mandaat of ondermandaat aan functionarissen die niet werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever, blijft voorbehouden aan het bevoegde bestuursorgaan.

  • 3.

    De mandaatverlening wordt vastgelegd in het Mandaatregister. De algemeen directeur wijst een functionaris aan voor het beheer van het mandaatregister.

Artikel 4 Bevoegdheden van de mandataris

  • 1.

    Het bestuursorgaan dat mandaat verleent, kan het mandaat geheel of gedeeltelijk en al dan niet tijdelijk, intrekken. Een dergelijk besluit wordt schriftelijk vastgelegd.

  • 2.

    Indien er sprake is van voorwaarden, staat dit aangegeven in het Mandaatregister.

  • 3.

    Er kunnen in aanvulling of afwijking van deze mandaatregeling , nadere voorwaarden worden verbonden aan het verlenen van mandaat of ondermandaat.

Artikel 5 Verplichtingen van de gemandateerde

  • 1.

    Functionarissen maken van het hun verleende mandaat slechts gebruik ten aanzien van aangelegenheden die behoren tot hun werkterrein, of de hoofdtaken van de afdeling waarvoor zij werkzaam zijn.

  • 2.

    Mandaten worden verleend onder de voorwaarde dat de gemandateerde het bestuursorgaan dat mandaat heeft verleend op een zorgvuldige wijze informeert over het gebruik van de gemandateerde bevoegdheden.

  • 3.

    Niet naleving door een gemandateerde van het bepaalde in het eerste en het tweede lid doet niet af aan de rechtsgeldigheid van de op grond van een in mandaat genomen beslissing, voor zover deze beslissing redelijkerwijs past binnen de mandaatverlening.

Artikel 6 Grenzen van het mandaat

  • 1.

    Bij de uitoefening van gemandateerde bevoegdheden wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wettelijke regelingen, aanwijzingen, richtlijnen en dergelijke van rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of bestuursorganen in acht genomen.

  • 2.

    Indien aan een krachtens mandaat te nemen besluit financiële consequenties zijn verbonden, moeten deze blijven binnen de desbetreffende begrotingspost of een in de het Mandaatregister genoemde begrenzing.

Artikel 5 Vooroverleg en afstemming

  • 1.

    Indien daartoe aanleiding bestaat, legt de gemandateerde een te nemen besluit voor aan het afdelingshoofd of de coördinator.

  • 2.

    Indien nodig of raadzaam, wordt het voorgenomen besluit voorgelegd aan de portefeuillehouder binnen het bevoegde bestuursorgaan.

  • 3.

    Het bepaalde in het eerste lid en tweede lid geldt indien:

    • a.

      het voornemen bestaat tot aanvulling of afwijking van gevoerd beleid;

    • b.

      er raakvlakken zijn met in opdracht of projectmatig voorbereide en uitgevoerde taken;

    • c.

      indien er rekening mee moet worden gehouden dat de portefeuillehouder en/of het bevoegde bestuursorgaan op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;

    • d.

      uit een te nemen besluit niet te voorziene financiële of andere bestuurlijk-juridische consequenties kunnen voortvloeien.

Artikel 6. Ondertekening

1.Ingeval de in dit besluit bedoelde bevoegdheid wordt uitgeoefend onder verantwoordelijkheid van burgemeester en wethouders worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

Burgemeester en wethouders van gemeente Leiderdorp

namens dezen,

gevolgd door de afdeling, handtekening, naam en functieaanduiding van de ondertekenaar

2.Ingeval de in dit besluit bedoelde bevoegdheid wordt uitgeoefend onder verantwoordelijkheid van de burgemeester worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

Burgemeester van gemeente Leiderdorp

namens dezen,

gevolgd door de afdeling, handtekening, naam en functieaanduiding van de ondertekenaar

3.Als de in dit besluit bedoelde bevoegdheid wordt uitgeoefend onder de verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris/algemeen directeur, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

Secretaris van gemeente Leiderdorp

namens deze,

gevolgd door de afdeling, handtekening, naam en functieaanduiding van de ondertekenaar

Artikel 7 Mandaat Servicepunt 71

In afwijking van hetgeen gesteld is in dit besluit gelden voor de Gemeenschappelijke Regeling

Servicepunt 71 de bepalingen zoals neergelegd in het Mandaatbesluit Servicepunt 71/ de

gemeente Leiderdorp.

Artikel 8 Slotbepalingen en citeertitel

  • 1.

    De Mandaatregeling en het bijbehorende Mandaatregister treden in werking op 1 januari 2013.

  • 2.

    Voor de in het eerste lid genoemde datum, genomen reglement mandaat, volmacht en machtiging van 21 januari 2003 wordt met de inwerkingtreding van de Mandaatregeling en het Mandaatregister gemeente Leiderdorp 2013, ingetrokken.

  • 3.

    Bij strijdigheid tussen de Mandaatregeling en het Mandaatregister, gaat de tekst van het Mandaatregister voor.

  • 4.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Mandaatregeling en Mandaatregister Leiderdorp 2013.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 29 januari 2013.
Burgemeester en Wethouders van Leiderdorp,
De burgemeester van Leiderdorp ,
de Secretaris, de Burgemeester,
gemeentesecretaris/algemeen directeur, burgemeester van Leiderdorp,