de Subsidieverordening OndernemersfondsenLingewaard 2013

Geldend van 20-12-2012 t/m heden

Subsidieverordening Ondernemersfondsen Lingewaard2013

De raad van de gemeente Lingewaard, gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 6 november 2012.

Besluit vast te stellen:

de Subsidieverordening OndernemersfondsenLingewaard 2013

Artikel 1

Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet: de Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    Subsidieaanvrager: de Ondernemersvereniging Bemmel, de Winkeliers Vereniging Gendt en de Ondernemersvereniging Huissen;

  • c.

    Activiteiten: elke vorm van handelen door de subsidieaanvrager die het bevorderen van de collectieve belangenbehartiging van de ondernemers in voornoemde kernen van Lingewaard om zaken die gebiedsgericht collectief aangepakt kunnen worden te realiseren;

  • d.

    Subsidie: een subsidie voor activiteiten die binnen een kalenderjaar plaatsvinden en die het college van burgemeester en wethouders van belang acht, zonder deze naar aard en inhoud te willen beïnvloeden;

  • e.

    Verordening reclamebelasting: de in gemeente Lingewaard geldende verordening reclamebelasting, zoals voor de eerste keer vastgesteld op 13 december 2012 voor het belastingjaar 2013 en eventueel later gewijzigd of opgevolgd.

  • f.

    Activiteitengebieden: de winkelgebieden in Bemmel, in Gendt en in Huissen, zoals die zijn aangegeven op de bij de Verordening reclamebelasting behorende kaarten.

Artikel 2

Reikwijdte en beleidsuitgangspunten bij subsidieverstrekking

  • 1.

    Deze verordening is van toepassing op de activiteiten die de subsidieaanvrager ten behoeve van de gemeente ontwikkelt en uitvoert in de activiteitengebieden in Bemmel, Gendt en Huissen.

  • 2.

    De verordeningen reclamebelasting Huissen, Gendt en Bemmel 2013 dienen als financiële basis voor enige subsidieverstrekking vanuit deze subsidieverordening.

  • 3.

    Subsidiëring vindt plaats in de vorm van een boekjaarsubsidie.

Artikel 3

Subsidieaanvraag

1.De aanvraag om subsidie wordt bij het college van burgemeester en wethouders

ingediend uiterlijk zes weken voor aanvang van het boekjaar.

  • 2.

    De aanvraag om subsidie gaat vergezeld van:

    • a.

      een beschrijving van de activiteiten voor het boekjaar waarop de aanvraag

betrekking heeft;

  • b.

    een begroting;

  • c.

    een opgave van eventueel bij anderen aangevraagde subsidie voor dezelfde activiteiten, met daarbij de stand van zaken met betrekking tot de beoordeling van die aanvraag of aanvragen.

    • 3.

      Bij een eerste aanvraag om subsidie deelt de subsidieontvanger de volgende gegevens mede:

      • a.

        de samenstelling van het bestuur;

      • b.

        de oprichtingsakte;

      • c.

        de statuten;

  • d.

    het huishoudelijk reglement.

    • 4.

      In afwijking van het eerste lid wordt de aanvraag voor het boekjaar 2013 uiterlijk binnen dertien weken na inwerkingtreding van onderhavige verordening bij het college van burgemeester en wethouders ingediend.

Artikel 4

Beslissing op een aanvraag

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders beslist op een aanvraag als bedoeld in artikel 3 van deze verordening binnen acht weken nadat de volledige gegevens zijn ontvangen.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders kan de in het eerste lid genoemde termijn met ten hoogste zes weken verlengen. Van deze verlenging ontvangt de subsidieaanvrager een mededeling.

Artikel 5

Subsidieverlening

  • 1.

    Als het college van burgemeester en wethouders een subsidie verleent, wordt in de subsidiebeschikking aangegeven op welk bedrag de subsidieontvanger maximaal aanspraak heeft, zijnde per genoemde ondernemersvereniging nooit meer dan de voor dat jaar voor de betreffende kern te verwachten inkomsten aan reclamebelasting minus de te verwachten perceptiekosten voor de gemeente Lingewaard voor de heffing en invordering van de reclamebelasting in de betreffende kern, inclusief kosten van bezwaar en beroep.

  • 2.

    Bij de beschikking tot verlening van de subsidie geeft het college van burgemeester en wethouders zo concreet mogelijk aan voor welke activiteiten de subsidie in het betreffende boekjaar moet worden aangewend, alsmede welke effecten daarmee beoogd worden.

Artikel 6

Weigeringgronden subsidie

Naast de in de artikelen 4:25 en 4:35 van de wet genoemde gevallen, kan de subsidie voorts worden geweigerd indien gegronde redenen bestaan om aan te nemen dat:

a.de activiteiten van de subsidieaanvrager niet gericht zullen zijn op het ontwikkelen en

uitvoeren van activiteiten gericht op de gemeente en de betrokken gebieden;

b.de gelden niet of niet voldoende besteed zullen worden aan het doel waarvoor de

subsidie beschikbaar wordt gesteld;

c.de subsidieaanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten ontplooit die in strijd zijn

met de wet, het algemeen belang of de openbare orde;

d.de subsidieaanvrager ook zonder subsidieverstrekking over voldoende gelden, hetzij

uit eigen middelen, hetzij uit middelen van derde kan beschikken om de kosten van de activiteiten te dekken;

  • e.

    de subsidieverstrekking niet (meer) past binnen het beleid van de gemeente;

  • f.

    de subsidieontvanger wijzigingen in aanwending van de subsidie niet vooraf ter beoordeling heeft voorgelegd aan het College;

  • g.

    de subsidieontvanger de activiteiten waarvoor subsidie is verkregen, beëindigt;

  • h.

    de subsidieontvanger de voorschriften in deze verordening, of de verplichtingen vermeld in de beschikking of in de uitvoeringsovereenkomst bij de beschikking niet nakomt;

  • i.

    de subsidieontvanger in surseance van betaling of in staat van faillissement geraakt.

Artikel 7

Verplichtingen van de subsidieontvanger

1.De subsidieontvanger is verplicht het college van burgemeester en wethouders zo

spoedig mogelijk op de hoogte te stellen van:

a.ontwikkelingen die van belang kunnen zijn voor het door de gemeente te

voeren beleid;

b.ontwikkelingen die ertoe kunnen leiden dat activiteiten niet kunnen worden

verwezenlijkt.

2.Het college van burgemeester en wethouders kan aan de subsidieverlening overige

verplichtingen verbinden. In ieder geval kunnen verplichtingen worden opgenomen

ten behoeve van het beperken of wegnemen van nadelige gevolgen van subsidie voor derden.

3.Het college van burgemeester en wethouders kan bepalen dat de subsidieontvanger

een reserve en/of voorziening vormt.

Artikel 8

Toezicht en controle

  • 1.

    Door het college van burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaren of andere personen hebben desgevraagd inzage in administratieve en financiële bescheiden van de subsidieontvanger, daaronder begrepen adviezen van externe deskundigen. Zij ontvangen alle inlichtingen die voor een juiste uitoefening van hun functie in het algemeen en voor de beoordeling van de gesubsidieerde activiteiten nodig zijn.

  • 2.

    De door het college van burgemeester en wethouders aangewezen accountant heeft de bevoegdheid tot review op de verrichte werkzaamheden van de controlerend accountant van de subsidieontvanger. De subsidieontvanger draagt er zorg voor dat de accountant hiermee instemt.

  • 3.

    Als een derde de administratie voert, is de subsidieontvanger verplicht om volledige medewerking te verlenen en zo nodig toestemming te geven voor inzage bij deze derde.

Artikel 9

Subsidievaststelling

  • 1.

    De subsidieontvanger dient binnen dertien weken na afloop van de activiteiten/het boekjaar een aanvraag tot subsidievaststelling als bedoeld in artikel 4:44 van de wet in, tenzij bij de subsidieverlening een andere termijn is gesteld.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders stelt de subsidie vast binnen zes

maanden nadat de aanvraag tot vaststelling is ontvangen.

3.Het college van burgemeester en wethouders kan de in het voorgaande lid vermelde termijn met drie maanden verlengen. Van deze verlenging ontvangt de

subsidieontvanger die de aanvraag tot vaststelling heeft ingediend een mededeling.

4.De hoogte van het vast te stellen subsidiebedrag zal nooit hoger kunnen zijn dan de opbrengst van de reclamebelasting in de betreffende kern minus de perceptiekosten die de gemeente Lingewaard heeft gemaakt voor de heffing en invordering van de reclamebelasting, inclusief kosten van bezwaar en beroep voor de betreffende kern.

Artikel 10.

Voorschotverlening

  • 1.

    Het College is bevoegd tot het verstrekken van voorschotten en het verbinden van voorwaarden daaraan.

  • 2.

    Indien subsidie wordt verstrekt, bedraagt het eerste voorschot maximaal 50% van de subsidie betreffende de aanvraag.

  • 3.

    De overige voorschotten worden in 2 termijnen betaald (25-25%)

  • 4.

    Indien de activiteiten niet worden uitgevoerd, of de subsidiemiddelen niet conform de projectaanvraag zijn besteed, zullen de al uitbetaalde voorschotten aan de verstrekker moeten worden terugbetaald.

Artikel 11

Gegevens bij de aanvraag tot vaststelling

  • 1.

    De subsidieontvanger voldoet aan de in artikel 4:45 van de wet bedoelde verplichting door een door het bestuur gewaarmerkt verslag van de activiteiten te overleggen. Het verslag bevat in ieder geval:

  • a.

    een beschrijving van de aard en de omvang van de uitgevoerde activiteiten;

  • b.

    een vergelijking tussen de nagestreefde en de gerealiseerde doelstellingen en

een toelichting op de verschillen.

  • 2.

    De subsidieontvanger voldoet aan de in artikel 4:45, tweede lid, van de wet bedoelde verplichting door een door het bestuur gewaarmerkte rekening van baten en lasten en een balans met een toelichting daarop te overleggen. De rekening moet op dezelfde wijze zijn ingericht als de bij de aanvraag overgelegde begroting.

  • 3.

    Als het college van burgemeester en wethouders dat noodzakelijk vindt, legt de

instelling naast de in het voorgaande genoemde gegevens het eerste en tweede lid tevens een verklaring van een accountant over.

4.Het college van burgemeester en wethouders kan vrijstelling verlenen van een of meer onderdelen zoals genoemd in het eerste en tweede lid indien naleving

daarvan redelijkerwijs niet verlangd kan worden of daarmee geen aantoonbaar belang is gediend.

Artikel 12

Nadere regels

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd nadere regels te stellen ter uitvoering van de verordening.

Artikel 13

Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking.

Artikel 14

Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Subsidieverordening Ondernemersfondsen Lingewaard 2013.

De burgemeester, de griffier,

S.P.M. de Vreeze Th.G.L.Greep

Deze verordening wordt bekendgemaakt…..