Regeling vervallen per 21-11-2019

Beleidsregel handhaving illegale prostitutie

Geldend van 26-04-2016 t/m 20-11-2019

Intitulé

Beleidsregel handhaving illegale prostitutie

De Burgemeester van Lisse;

Het college van Burgemeester en wethouders van Lisse

Ieder vanuit zijn bevoegdheid ten aanzien van seksinrichtingen (burgemeester) en escortbedrijven (college) uit hoofdstuk 3 van de Algemene Plaatselijke Verordening Lisse.

Gelet op het bepaalde in

Overwegende dat:

  • Het op grond van 3:4 Algemene plaatselijke verordening verboden is om zonder vergunning een seksinrichting of een escortbedrijf te exploiteren;

  • Het uitgangspunt is dat de ondernemer verantwoordelijk is voor de handhaving van de orde en gezondheid en zedelijkheid in zijn zaak. En op iedere exploitant een zorgplicht rust voor een goede exploitatie en hetgeen in zijn inrichting/zaak plaatsvindt.

  • Het van belang is om handhavingsbeleid vast te stellen op grond van de volgende belangen:

    • a.

      openbare orde;

    • b.

      het voorkomen of beperken van overlast;

    • c.

      het voorkomen of beperken van aantasting van het woon en leefklimaat;

    • d.

      de veiligheid van personen;

    • e.

      de gezondheid en of zedelijkheid;

    • f.

      de arbeidsomstandigheden van de prostitutie;

    • g.

      toezicht op bouw en gebruiksvoorschriften;

    • h.

      ruimtelijke/bestemmingsplan;

    • i.

      naleving Besluit Horeca, sport en recreatie-inrichtingen;

    • j.

      naleving van de Wet Milieubeheer;

    • k.

      bestrijding van uitbuiting (mensenhandel);

    • l.

      ernstig gevaar voor verspreiding van infectieziekte.

BESLUIT:

Vast te stellen de hierna volgende Beleidsregel handhaving illegale prostitutie.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

Voor de toepassing van deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • APV:

  • de algemene plaatselijke verordening van Lisse 2011.

  • Categorie 1:

  • Onder categorie 1 zeer ernstige incidenten in de prostitutiebranche wordt in ieder geval verstaan: schietincidenten, mensenhandel, mensensmokkel, aanwezigheid van een minderjarige, aantreffen van handelsvoorraad drugs, geweld door personeel of bezoekers, aanwezigheid van illegale wapens en steekincidenten.

  • Categorie 2:

  • Onder categorie 2 ernstige incidenten in de prostitutiebranche wordt in ieder geval verstaan: heling en discriminatie.

  • Categorie 3:

  • Onder categorie 3 overtredingen van de bij of krachtens de APV geldende regels wordt in ieder geval verstaan: overtreding sluitingstijden, overtreding gebruiks- en gezondheidsvoorschriften, niet voldoen aan voorschriften.

  • Escortbedrijf:

    de natuurlijke persoon, groep van personen of rechtspersoon die bedrijfsmatig of in een omvang alsof zijn bedrijfsmatig was prostitutie aanbiedt die op een andere plaats dan in de bedrijfsruimte wordt uitgeoefend.

  • Illegale prostitutie:

  • exploitatie zonder vergunning, zoals bedoeld in artikel 3:4 APV en/of exploitatie in strijd met een vergunning zoals bedoeld in artikel 3:4 APV en of exploitatie met vergunning zoals bedoeld in artikel 3:4 APV, maar dat de voorschriften en beperkingen die verbonden zijn aan een verleende vergunning worden overtreden.

  • Prostitutie:

    het zich beschikbaar stellen tot het verrichten van seksuele handelingen met een ander tegen vergoeding.

  • Prostituee:

  • degene die zich beschikbaar stelt tot het verrichten van seksuele handelingen met een ander tegen vergoeding.

  • Seksinrichting:

    de voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was seksuele handelingen worden verricht, of vertoningen van erotisch-pornografische aard plaatsvinden. Onder een seksinrichting worden in elk geval verstaan: een seksbioscoop, seksautomatenhal, sekstheater, een parenclub of een prostitutiebedrijf waaronder tevens begrepen een erotischemassagesalon, al dan niet in combinatie met elkaar.

  • Prostitutie in eigen woning wordt aangemerkt als een seksinrichting. Voor de beantwoording van de vraag of het een voor het publiek toegankelijke ruimte betreft is niet noodzakelijk dat elke willekeurige passant vrijelijk het pand in en uit kan lopen.

  • Schijnbeheer:

    er is sprake van schijnbeheer als degene die zich voordoet als beheerder c.q. exploitant c.q. leidinggevende van een seksinrichting of escortbedrijf niet de feitelijke beheerder c.q. exploitant c.q. leidinggevende is. 1

Artikel 2. Toepassingsbereik

Deze handhavingsbeleidsregel heeft betrekking op illegale prostitutie en de exploitatie van prostitutie die niet past binnen het bestemmingsplan Landelijk gebied/bestemmingsplan herziening begrippen, waarbij is bepaald dat maximaal één prostitutiebedrijf is toegestaan in het landelijk gebied.

Daarbij is uitgangspunt dat op alle illegale prostitutie wordt gehandhaafd. De handhaving vindt plaats conform een handhavingsmatrix.

Artikel 3. Geldigheidsduur maatregelen

Voor de meeste overtredingen geldt dat een maatregel als bedoeld in de handhavingsmatrix een geldigheidsduur van 12 maanden heeft. De termijn van de 12 maanden begint te lopen vanaf de datum van constatering van een overtreding. Dit betekent dat wanneer binnen een jaar nadat de eerste overtreding is geconstateerd weer een overtreding plaatsvindt, wordt overgegaan naar de volgende stap (in de tabel in de handhavingsmatrix).

Artikel 4. Ernst, aard of combinatie van overtredingen en de stappen van de handhavingsmatrix

In principe wordt de matrix toegepast. Het is echter denkbaar dat tegelijkertijd verschillende overtredingen worden begaan. Of dat de overtredingen zo ernstig zijn dat bepaalde stappen moeten worden overgeslagen. Dat zal dan blijken uit de omstandigheden van het geval.

De sluiting van een pand geldt in beginsel voor een periode van zes maanden. Ingeval er aanleiding is tot matiging kan de duur van de sluiting worden beperkt tot een periode van drie maanden. Mocht de ernst en de aard van de feiten daartoe aanleiding geven dan kan de burgemeester besluiten tot sluiting van twaalf maanden.

Als er sprake is van een gewijzigde rechts of exploitatievorm heeft de exploitant de plicht om een nieuwe vergunning aan te vragen. De eventuele nieuwe exploitatievorm en tijden mogen in dat geval pas worden gevoerd als de nieuwe vergunning is verleend.

Indien in een seksinrichting een middel als bedoeld in lijst I en II van de Opiumwet verkocht, afgeleverd, bewerkt, verstrekt dan wel daartoe aanwezig is, kan de burgemeester ook overgaan tot het opleggen van een tijdelijke sluiting op grond van art. 13b Opiumwet. De burgemeester zal dan naast deze beleidsregel haar bevoegdheden gebruiken en de beleidsregel sluitingsbeleid ex artikel 13b Opiumwet kunnen toepassen.

Hoofdstuk 2 Exploitatie zonder de vereiste vergunning

Artikel 5.

In het geval dat de exploitatie zonder de vereiste vergunning, wel binnen het planologisch beleid/bestemmingsplan past, wordt door de burgemeester aangezegd om per omgaande een vergunning aan te vragen.

Tevens wordt aan de exploitant medegedeeld dat de exploitatie zonder vergunning niet tot de mogelijkheden behoort.

Vanaf dat moment mag de seksinrichting niet voor publiek worden open gesteld. De seksinrichting mag pas open indien er positief op de aanvraag is.

Artikel 6.

Indien geconstateerd wordt dat zonder de vereiste vergunning een seksinrichting geëxploiteerd wordt, en de exploitatie niet past binnen het prostitutiebeleid zal de politie van deze illegale situatie een rapport opmaken ten behoeve van de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders. De burgemeester of het college van burgemeester en wethouders zal vervolgens de matrix toepassen.

Artikel 7.

Indien een vergunning is verleend en de vergunning voor de seksinrichting wordt ingetrokken, wordt de handhavingsmatrix toegepast.

Artikel 8.

Alvorens de burgemeester of het college overgaan tot het treffen van een bestuurlijke maatregel, wordt de exploitant uitgenodigd zijn zienswijzen mondeling kenbaar te maken.

De exploitant ontvangt hiervoor een schriftelijke uitnodiging. Bij kleine incidenten of ingeval van onverwijlde spoed kan worden volstaan met een telefonisch zienswijzengesprek. Tijdens het zienswijzengesprek wordt expliciet aangekondigd op welke termijn de exploitant uitsluitsel kan verwachten met betrekking tot de voorgenomen bestuurlijke maatregel, zodat hij, indien gewenst, hiermee rekening kan houden in zijn wijze van bedrijfsvoering (inkopen van voorraden etc.).

Hoofdstuk 3 Handhaving escortbedrijven

Artikel 9.

Bij overtredingen van regels die van toepassing zijn op een escortbedrijf worden via een intrekking van een vergunning of via een last onder dwangsom gehandhaafd, zoals vastgelegd in de matrix die voor escortbedrijven geldig is.

Artikel 10.

Indien een last onder dwangsom wordt opgelegd, wordt voor elke geconstateerde overtreding een bedrag verbeurd. De hoogte van dit bedrag wordt van geval tot geval bepaald door de eisen van evenredigheid en doelmatigheid.

Artikel 11. Overtreding van escortregels in combinatie met andere overtredingen

Indien naast de overtredingen van regels die voor escortbureaus gelden ook andere regels worden overtreden kan worden afgeweken van de handhavingsmatrix.

Van de beleidsregels kan worden afgeweken indien in woningen, lokalen of bij zodanige lokalen behorende erven enzovoorts, waar de bedrijfsmatige prostitutie wordt aangeboden, een middel als bedoeld in lijst I of II van de Opiumwet wordt verkocht, afgeleverd of verstrekt dan wel daartoe aanwezig is. De burgemeester kan onder bijzondere omstandigheden van het geval, het sluitingsbeleid ex. artikel 13b Opiumwet toepassen.

Artikel 12. Hardheidsclausule

Op grond van artikel 4:84 Algemene wet bestuursrecht wordt overeenkomstig deze beleidsregels gehandeld, tenzij dit voor een of meer belanghebbende gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zou zijn in verhouding tot de met de beleidsregels te dienen doelen.

Artikel 13 Citeertitel

Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als ‘beleidsregel handhaving illegale prostitutie Lisse’.

Artikel 14. Vaststelling en inwerkingtreding

Deze beleidsregel wordt vastgesteld door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders. Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de eerste dag na de bekendmaking.

Handhavingsmatrix exploitatie van een seksinrichting zonder de vereiste vergunning. Bevoegd bestuursorgaan: burgemeester

Stap 1

Stap 2

Stap 3

Stap 4

Overtreding

Constatering en actie toezichthouders

Actie gemeente

Actie Openbaar Ministerie

Categorie 1: Zeer ernstige incidenten, zoals:

– Schietincident

– Steekincident

– Mensenhandel/mensensmokkel

– Aantreffen illegale prostituee

– Aantreffen minderjarige prostituee

– Aantreffen wapen

– Aanwezigheid minderjarige bezoeker

– Aantreffen handelsvoorraad drugs/handel in drugs vanuit de inrichting

– Geweld (door personeel of bezoekers)

– Afpersing van personen

– Bedreiging van personen

Rapport opmaken

Bij acute noodzaak volgt een directe sluiting op grond van artikel 2 Politiewet tot het moment dat APV sluiting is geëffectueerd.

1e keer: Bevel tot sluiten van de inrichting (3, 6 of 12 maanden).

In geval van een zeer ernstig incident kan de burgemeester tevens besluiten tot onmiddellijke (spoed)sluiting voor maximaal twee weken.

2e keer Bevel tot sluiting voor onbepaalde tijd van de inrichting en eventueel intrekken exploitatievergunning

Vervolging

Categorie 2: Ernstige incidenten, zoals:

– Heling

– Discriminatie

Rapport opmaken

1e keer: Bestuurlijke waarschuwing

2e keer: Bevel tot sluiting (3, 6 of 12 maanden).

3e keer: Intrekken exploitatievergunning

Vervolging

Categorie 3: overtreding van de bij of krachtens de APV geldende regels

Rapport opmaken

1e keer: Bestuurlijke waarschuwing

2e keer: Bevel tot sluiting (3, 6 of 12 maanden).

3e keer: Intrekken exploitatievergunning

Vervolging

Exploitatie van een seksinrichting in strijd met de APV of vergunningsvoorwaarden. Bevoegd bestuursorgaan: burgemeester

Stap 1

Stap 2

Stap 3

Stap 4

Overtreding

Constatering en actie toezichthouders

Actie gemeente

Actie Openbaar Ministerie

Categorie 1: Zeer ernstige incidenten, zoals:

– Schietincident

– Steekincident

– Mensenhandel / mensensmokkel

– Aantreffen illegale prostituee

– Aantreffen minderjarige prostituee

– Aantreffen wapen

– Aanwezigheid minderjarige bezoeker

– Aantreffen handelsvoorraad drugs/handel in drugs vanuit de inrichting

– Geweld (door personeel of bezoekers)

– Afpersing

– bedreiging

Rapport opmaken

Bij acute noodzaak volgt een directe sluiting op grond van artikel 2 Politiewet tot het moment dat APV sluiting is geëffectueerd.

1e keer: Bevel tot sluiten van de inrichting (3, 6 of 12 maanden).

In geval van een zeer ernstig incident kan de burgemeester tevens besluiten tot onmiddellijke (spoed)sluiting voor maximaal twee weken.

2e keer Bevel tot sluiting voor onbepaalde tijd van de inrichting en eventueel intrekken exploitatievergunning

Vervolging

Categorie 2: Ernstige incidenten, zoals:

– Heling

– Discriminatie

Rapport opmaken

1e keer: Bestuurlijke waarschuwing

2e keer: Bevel tot sluiting (3, 6 of 12 maanden).

3e keer: Intrekken exploitatievergunning

Vervolging

Categorie 3: Overtreding van de bij of krachtens de geldende regels zoals:

– Overtreding sluitingstijden

– Overtreding gebruiks- en gezondheidsvoorschriften

– Niet voldoen aan voorschriften exploitatievergunning

– Afwezigheid beheerder

Rapport opmaken

1e keer: Bestuurlijke waarschuwing

2e keer: Bevel tot sluiting (3, 6 of 12 maanden).

3e keer: Intrekken exploitatievergunning

4e keer: bevel tot sluiting voor onbepaalde tijd en intrekken exploitatievergunning.

 

Exploitatie van een escortbedrijf zonder vergunning. Bevoegd bestuursorgaan: college van burgemeester en wethouders

Stap 1

Stap 2

Stap 3

Stap 4

Overtreding

Constatering en actie toezichthouders

Actie gemeente

Actie Openbaar Ministerie

Exploitatie past niet binnen de APV

Rapport opmaken

Last onder dwangsom

Vervolging

Exploitatie van een escortbedrijf in strijd met de APV of de vergunningvoorwaarden. Bevoegd bestuursorgaan: college van burgemeester en wethouders.

Stap 1

Stap 2

Stap 3

Stap 4

Overtreding

Constatering en actie en toezichthouder

Actie gemeente

Actie Openbaar Ministerie

Categorie 1: Zeer ernstige incidenten zoals: mensenhandel/mensensmokkel, minderjarige prostituee, handel in drugs, handelsvoorraad drugs, geweld, afpersing, bedreiging

Rapport opmaken

1e keer: tijdelijk intrekken van de vergunning (3, 6, 9 maanden).

En het opleggen van een last onder dwangsom.

Vervolging

Categorie 2: Ernstige incidenten zoals:

– Heling en discriminatie

Rapport opmaken

1e keer: bestuurlijke waarschuwing.

2e keer: last onder dwangsom

Vervolging

Categorie 3: Overtreding van de bij of krachtens de APV geldende regels zoals:

– niet voldoen aan voorschriften exploitatievergunning

Rapport opmaken

1e keer: bestuurlijke waarschuwing.

2e keer: last onder dwangsom

Vervolging

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 19 april 2016.

Burgemeester en wethouders van Lisse,
De burgemeester,
L. Spruit.
De secretaris,
J. Schellevis.

Noot
1

Schijnbeheer komt in verschillende vormen voor. Er kan sprake zijn van een situatie waarbij een persoon niet als beheerder of exploitant op de exploitatievergunning staat vermeld, maar wel in de functie van werknemer als exploitant of leidinggevende optreedt.

Het op naam van een andere persoon laten exploiteren van een seksinrichting of escortbedrijf omdat men zelf bijvoorbeeld vanwege antecedenten niet in aanmerking komt voor een exploitatievergunning, kan hiervoor een reden zijn. Hiervoor ontvangt diegene dan vaak een financiële vergoeding. In deze gevallen wordt niet voldaan aan de vergunningvoorschriften en/of is de exploitatievergunning ten gevolge van onjuiste gegevens en bescheiden verleend in welk geval de burgemeester dan wel het college de vergunning zal intrekken.