Regeling vervallen per 08-06-2017

Evenementenbeleid Lochem

Geldend van 26-02-2008 t/m 09-02-2017

Evenementenbeleid Lochem

Inleiding

In het collegeprogramma 2006 – 2010 “samen werken in balans”, vastgesteld op 1 augustus 2006, is opgenomen dat in 2007 een beleidskader voor de regulering van evenementen moet worden opgesteld. Het doel van het beleidskader is om te komen tot duidelijke spelregels voor het houden van evenementen waarbij rekening wordt gehouden met de draagkracht en het karakter van de verschillende kernen van de gemeente Lochem.

Was het dan zo dat er geen spelregels waren, ontbrak een afwegingskader om tot een goede vergunningverlening te komen? Nee, in tegendeel zelfs. Het belang van openbare orde, het voorkomen en/of beperken van overlast, de veiligheid van personen en/of goederen en eventuele gezondheidsrisico’s zijn criteria die golden en nog steeds gelden bij het verlenen van vergunningen.

Toch is er een aantal redenen waarom behoefte is aan een beleidsnota waarin de bestendige bestuurspraktijk (ofwel de criteria waarop de afgelopen jaren evenementen zijn vergund) en nieuw beleid wordt vastgelegd. Allereerst is door de gemeentelijke herindeling het grondgebied van de gemeente enorm toegenomen. De 9 dorpskernen, 4 buurtschappen en één stadskern hebben een eigen identiteit die ook tot uitdrukking komt in de evenementen die daar worden georganiseerd. Het grote aantal (gemiddeld 200) evenementen dat door verenigingen, stichtingen, particulieren en bedrijven wordt georganiseerd vraagt een niet geringe inspanning van het ambtelijk apparaat. Om bedrijfsmatige redenen (personele bezetting, continuïteit van de dienstverlening, overdraagbaarheid van kennis) is het nodig dat het afwegingskader bij het verlenen van vergunningen, kenbaar voor een ieder, wordt uitgewerkt.

Ten tweede wordt als gevolg van een toenemende omvang van de evenementen en de daaruit voortvloeiende risico’s voor veiligheid en overlast de aanvrager van een evenementenvergunning geconfronteerd met complexere procedures, meer regelgeving en uiteenlopende voorschriften. Er is aan beide kanten behoefte aan structurering en vereenvoudiging van zaken die verband houden met de vergunningaanvragen, vergunningverlening en handhaving van vergunningen. Het evenementenbeleid heeft dan ook primair tot doel te komen tot een efficiënte en effectieve vergunningverlening waarvan zowel de aanvrager, de gemeente en inwoners van onze gemeente profijt hebben. In lijn hiermee is ook bezien waar dereguleringsvoordelen te behalen zijn.

Een ander aspect is de vraag hoe huidige en eventuele nieuwe evenementen passen in de verschillende visies die worden ontwikkeld op gebied van ruimtelijke ontwikkeling, recreatie en toerisme. Op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling krijgt de gemeente Lochem de komende jaren te maken met functieveranderingen in het buitengebied, te beschermen gebieden (onder andere gelegen in de gemeentegrens overschrijdende Ecologische Hoofdstructuur) en een woningbehoefte en daarmee samenhangende uitbreiding van dorpsgrenzen. Tevens, wil het college de gemeente een economische impuls geven door met name de recreatieve en toeristische waarden van de gemeente te versterken. Evenementen kunnen van invloed zijn op deze ontwikkelingen. In hoofdstuk 3 wordt daar nader op ingegaan.

Overleg met organisatoren

Op 18 september 2007 heeft overleg plaatsgevonden over het evenementenbeleid met een groot aantal vertegenwoordigers van de verschillende verenigingen en stichtingen. Hieronder is de uitkomst van dit overleg kort samengevat weergegeven en ook hoe een en ander in het beleid tot uitdrukking komt.

Beveiliging

De afgelopen twee jaar is bij de grotere evenementen gecertificeerde beveiliging als voorschrift in de vergunning opgenomen. In het overleg is besproken welke risico’s op het gebied van veiligheid bij een evenement aan de orde kunnen zijn. Alcohol, publiek van buiten, grote aantallen bezoekers, en verminderde sociale controle. Ook is de vraag gesteld of vrijwilligers moeten worden blootgesteld aan agressief gedrag van bezoekers. Het belang van gecertificeerde beveiliging werd door vrijwel alle aanwezigen erkend.

In het beleid is daarom opgenomen dat bij de grotere evenementen gecertificeerde beveiliging als vast onderdeel van de vergunning wordt opgenomen. Wel zal sprake zijn van maatwerk in goed onderling overleg tussen de organisatoren, de politie en de gemeente.

Vereenvoudiging van aanvragen en vergunningen / deregulering

Er werd verzocht om een vereenvoudiging van het aanvragen van een vergunning. Hieraan wordt tegemoet gekomen door digitaal aanvraagformulieren beschikbaar te stellen. Ook kan via de site van de gemeente een aanvraag digitaal worden ingevuld en ingediend.

De vergunningen worden wel als omvangrijk ervaren. Doch de omvang heeft ermee te maken dat enerzijds politie, brandweer en collega’s van handhaving goed moeten zijn geïnformeerd over hetgeen met de aanvrager van een evenement is afgesproken en anderzijds de aanvrager, indien nodig, moet kunnen worden aangesproken op zijn verantwoordelijkheden.

Om tegemoet te komen aan de vraag naar minder regels en voorschriften kan een aantal activiteiten, onder bepaalde voorwaarden, vrijgesteld worden van de vergunningplicht. De Algemene Plaatselijke Verordening wordt hiervoor aangepast.

Gemeentelijke voorzieningen

Vanuit de organisaties werd opgemerkt dat de gemeentelijke logistiek en interne communicatie kan worden verbeterd. Als voorbeelden werden genoemd: de veegschema’s en werkzaamheden aan en/of langs de weg met consequenties voor de evenementen. Dit is een belangrijk punt en hierop wordt in de uitvoering actie ondernomen.

De organisaties gaven aan gebruik te willen kunnen (blijven) maken van materiële voorzieningen zoals afzetmateriaal, toiletwagens, vlaggenmasten en containers. Bijlage 1 geeft een overzicht van materiaal dat beschikbaar kan worden gesteld aan lokale organisaties.

HOOFDSTUK 1 Oriëntatie

1.1 Stand van zaken

Onder een evenement wordt op basis van artikel 2.24 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor de gemeente Lochem (APV) verstaan een voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van bioscoopvoorstellingen, markten, kansspelen, het in een horeca-inrichting houden van dansavonden en voorstellingen, betogingen, optochten, vertoningen en wedstrijden op de weg.

Voor het mogen houden van een evenement is een vergunning nodig van de burgemeester. De burgemeester kan een vergunning weigeren in het belang van de openbare orde, het voorkomen en/of beperken van overlast, de verkeersveiligheid, de zedelijkheid en/of gezondheid. Behalve de evenementenvergunning is veelal nog meer nodig. U kunt daarbij denken aan een ontheffing voor het geluid, een gebruiksvergunning voor een tent, een artikel 35 ontheffing van de Drank- en Horecawet, een verkeersbesluit voor het afsluiten van wegen.

De afgelopen jaren is het aantal evenementen in de gemeente toegenomen en eveneens worden de evenementen omvangrijker. Meer activiteiten, meer bezoekers, meer muziek, meer alcohol, meer overlast. Deze ontwikkeling in combinatie met het feit dat er ook steeds meer mensen komen wonen in de verschillende kernen die minder nauw betrokken zijn bij de dorpscultuur en de dorpsfeesten heeft tot gevolg dat er bij de gemeente en politie klachten binnenkomen. Hoewel het aantal klachten nog gering is ten opzichte van het totaal aantal evenementen op jaarbasis (ongeveer 200) kan er niet aan worden voorbijgegaan. De klachten hebben vooral betrekking op met geluidsapparatuur versterkte muziek en gebrekkige parkeervoorzieningen.

Medewerkers van gemeente en politie constateren dat in de meeste gevallen de evenementen goed zijn georganiseerd en goed verlopen. Dit mede dankzij de jarenlange ervaring bij de organisatoren en goede samenwerking tussen organisatie, gemeente en politie.

Helaas komen er toch ook vernielingen en vechtpartijen tijdens evenementen voor. Deze veroorzaken schade zowel materieel als immaterieel (imago schade van het evenement bijvoorbeeld). Het is in het belang van alle organisatoren dat dit zoveel mogelijk wordt voorkomen.

1.2 Recente ontwikkelingen

1.2.1 Professionele Beveiliging

Uitgangspunt bij het verlenen van een evenementenvergunning is dat de organisator verantwoordelijk is voor een goed en ordelijk verloop van het evenement. Als gevolg van de toenemende omvang van bepaalde festiviteiten is de afgelopen jaren bij diverse evenementen de inzet van gecertificeerd bewakingspersoneel als vergunningsvoorschrift opgenomen. De aanwezigheid van bewakers werkt preventief en zij kunnen tijdig signaleren wanneer er een gespannen situatie ontstaat waarbij de inzet van politie is gewenst. Daarentegen zijn aan de inzet van gecertificeerd bewakingspersoneel kosten verbonden die soms zwaar drukken op het budget van een vereniging of stichting. Desalniettemin is gebleken dat externe beveiliging een positieve bijdrage levert aan een goed verloop van een evenement en vrijwilligers ontlast van een (te) grote verantwoordelijkheid. Ook in het overleg met de diverse organisaties werd dit bevestigd.

1.2.2 Digitale dienstverlening

De gemeente werkt sinds 1 januari 2005 met een aanvraagformulier voor evenementen. Het formulier is op te vragen, te downloaden van de internetsite van de gemeente en wordt meegestuurd bij de vergunning voor een jaarlijks terugkerend evenement. Een aanvraagformulier helpt enerzijds de aanvrager om alle aspecten die bij een evenement aan de orde zijn te benoemen en anderzijds geeft het de vergunningverlener de informatie die nodig is om een goede vergunning te kunnen opstellen die recht doet aan de werkelijkheid. Aanvragen kunnen ook digitaal worden ingediend.

1.2.3 Deregulering

De Algemene Plaatselijke Verordening (Apv) wordt aangepast in het kader van deregulering. Voor de evenementenvergunning(en) betekent dit dat de burgemeester een aantal categorieën van evenementen kan aanwijzen die worden vrijgesteld van de vergunningplicht dan wel dat kan worden volstaan met een melding. In het beleid is daarvoor een aantal categorieën opgenomen.

1.3 Geluidhinder en geluidnormering

Geluid en met name met geluidsapparatuur versterkte muziek en/of omroepinstallaties vormen de meeste overlast en hinder voor omwonenden. Denkt u bijvoorbeeld aan het geluid in een feesttent of van een kermis. Ongetwijfeld slaken veel omwonenden een zucht van opluchting wanneer het geluid staakt. Daarentegen is het vaak muziek waardoor publiek wordt aangetrokken en de sfeer van het evenement wordt bepaald.

Geluid kan worden gemeten en er kunnen (maximum) normen worden bepaald. Maar het opleggen van een (meetbare) norm als voorschrift in een evenementenvergunning betekent ook dat opgetreden moet worden. Eveneens betekent het opleggen vaneen geluidsnorm bij één evenement dat ook aan andere evenementen een norm moet worden opgelegd om willekeur te voorkomen.

De afgelopen jaren heeft incidenteel een geluidmeting bij een evenement plaatsgevonden. De daarmee verkregen gegevens zijn echter niet zodanig dat aan de hand daarvan normen kunnen worden opgelegd die ook recht doen aan het soort evenement, de locatie van het evenement en het belang van het evenement voor het dorp of de kern waarin het evenement plaatsvindt.

Niet door het opleggen van een norm maar door andere maatregelen wordt wel geprobeerd om de geluidhinder voor omwonenden te beperken. Zo wordt bij een kermis als voorschrift in de vergunning “centraal georganiseerde muziek” opgenomen, wordt rekening gehouden met de tijdsduur van het evenement en wordt deze indien nodig beperkt en wordt eveneens rekening gehouden met de opstelling van podia, eindtijden, omgeving en de draagvlak voor het evenement. Er is vooralsnog geen of onvoldoende aanleiding om deze wijze van regulering aan te passen.

1.4 Publicaties

Het verlenen van een evenementenvergunning is een besluit in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht. Het was gebruikelijk om alleen grote nieuwe evenementen te publiceren in Extra Nieuws en een enkele keer een jaarlijks terugkerend evenement wanneer sprake was van bijzondere omstandigheden.

Omwonenden willen tijdig op de hoogte zijn van een evenement in hun directe omgeving. Om die reden worden vanaf 2008, een keer per maand, evenementenvergunningen gepubliceerd in Extra Nieuws.

Hoofdstuk 2 Beleid

2.1 Inleiding

Gemeente, politie en brandweer moeten op de hoogte zijn van activiteiten op of aan de openbare weg in het belang van de doorgang voor en inzet van hulpdiensten, de veiligheid van bezoekers en het voorkomen van overlast voor omwonenden. Veelal kan niet worden volstaan met een evenementenvergunning maar zijn ook andere vergunningen en ontheffingen nodig. U kunt hierbij denken aan een gebruiksvergunning voor een tent en/of een verkeersbesluit voor het afsluiten van de openbare weg. Het komt ook voor dat organisaties uit voorzorg de gemeente in kennis stellen van een activiteit maar daarvoor geen vergunning noodzakelijk is. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan wandel- en fietsroutes die worden uitgezet, een toertocht van oude trektoren waarbij men zich heeft te houden aan de Wegenverkeerswetgeving etc. En dan zijn er activiteiten die geen evenement zijn maar wel overlast veroorzaken, zoals bijvoorbeeld tuinfeesten op eigen terrein.

De in de gemeente voorkomende activiteiten zijn in dit hoofdstuk ondergebracht in categorieën. Per categorie gelden specifieke aandachtspunten.

Het beleid vormt een afwegingskader bij het beoordelen van een aanvraag om een evenementenvergunning. In de vergunning zelf worden meer gedetailleerd en op het evenement afgestemde voorschriften opgenomen in het belang van openbare orde en veiligheid.

2.2 Categorieën van evenementen

Bij de indeling van evenementen in categorieën is gekeken naar de omvang en welke aspecten van invloed zijn op de veiligheid en overlast. Aandachtspunten in het algemeen zijn:

  • -

    parkeervoorzieningen

  • -

    geluid

  • -

    eindtijden

  • -

    alcohol

  • -

    veiligheid van bezoekers

  • -

    doorgang voor hulpdiensten

  • -

    sanitaire voorzieningen

  • -

    beveiliging

  • -

    EHBO

De volgende categorieën vallen te onderscheiden:

A.Volksfeesten

Volksfeesten, zoals: de jaarlijks terugkerende dorpsfeesten, de volksfeesten in buurtschappen, de Oranjefeesten, de Paasvuren en de Keidagen in Lochem (stad).

Volksfeesten worden sinds jaar en dag georganiseerd in de kernen van de dorpen en buurtschappen en de organisatie ligt in handen van een stichting of vereniging. De volksfeesten zijn belangrijk voor de sociale cohesie in een dorp of buurtschap. De gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor een goed verloop van het evenement is groot en is er is veel draagvlak onder de bevolking.

Het beleid gaat er vanuit dat de wijze waarop de feesten de afgelopen jaren zijn ingevuld ongewijzigd doorgang moet kunnen vinden tenzij veranderende en/of aangescherpte wet- en regelgeving noopt tot bijstelling.

B.Grote evenementen

Incidentele dan wel jaarlijkse terugkerende publieksgerichte evenementen, niet zijnde een volksfeest (categorie A), zoals tentfeesten, trekkertrek, braderieën, muziekevenementen, circussen, motorcross, concoursen en dergelijke.

Deze activiteiten kunnen zowel commercieel als niet commercieel van aard zijn. Het is algemeen bekend dat omwonenden eerder overlast van deze evenementen ervaren omdat de betrokkenheid minder is. Daarentegen kunnen zij een positieve bijdrage leveren aan de levendigheid in de gemeente en ook het recreatieve (en culturele)aanbod in de gemeente versterken.

Heel incidenteel wordt een dusdanig groot besloten feest (niet zijnde een voor publiek toegankelijk evenement) georganiseerd op particuliere grond dan wel bij een horecabedrijf dat feitelijk sprake is van een gelijke belasting voor de omgeving als bij een groot evenement. Hoewel dan geen evenementenvergunning kan worden verleend zijn wel andere vergunningen en ontheffingen nodig.

C.Buurtfeesten

Kleine incidentele dan wel jaarlijks terugkomende buitenfeesten, voor een beperkt gezelschap, op of aan de openbare weg.

Buurtfeesten zijn net als de volksfeesten van belang voor de sociale cohesie in een buurt of wijk. Het zijn veelal kleine feesten met een barbecue en een sportieve activiteit aan het begin of einde van de zomer. De feestjes worden vaak op straat gehouden en/of op de opritten van een aantal woningen en niet voor publiek anders dan de buurtbewoners bedoeld.

D.Kleine evenementen

Evenementen van een beperkte omvang, op of aan de openbare weg. De beperkte omvang wordt bepaald door het aantal te verwachten bezoekers, het zeer beperkt toepassen van geluidsapparatuur en het feit dat geen alcoholhoudende drank wordt geschonken.

Onder een kleine evenement valt bijvoorbeeld een openluchtconcert van een plaatselijke harmonie, een kleine kerstmarkt met een beperkt aantal kramen, een middag kinderspelen op de Kleine Markt in Lochem. Er is geen of slechts geringe sprake van overlast.

E.Bijzondere activiteiten in gebouwen (zonder drank- en horecavergunning)

Het komt geregeld voor dat in kerken, sporthallen en bijvoorbeeld landhuizen evenementen en andere activiteiten worden georganiseerd.

Deze activiteiten vinden niet plaats op of aan de openbare weg maar wel kan de openbare orde en/of de veiligheid in geding zijn. Ook kunnen er andere vergunningen en ontheffingen noodzakelijk zijn en kan de veiligheid voor de bezoekers bij een calamiteit zoals bijvoorbeeld brand in het gebouw een extra aandachtspunt zijn.

F.Wedstrijden op de openbare weg

Jaarlijks wordt een aantal wielerrondes, triatlons dan wel andere sportactiviteiten op de openbare weg georganiseerd. Wanneer bij dergelijke activiteiten veel publiek komt kijken dan wel dat er allerlei andere activiteiten omheen worden georganiseerd is sprake van een (groot) evenement. De vergunningplicht blijft gehandhaafd in het belang van de veiligheid van deelnemers en bezoekers.

G.Feesten (bruiloften en partijen)

Hoewel bruiloften en partijen op eigen terrein geen evenementen maar besloten feesten zijn kan de omgeving er overlast van ondervinden. Met name in de zomermaanden ontvangt de gemeente met regelmaat aanvragen voor een gebruiksvergunning voor een tent en verzoeken om een ontheffing van het geluid. In enkele gevallen is de omvang zodanig dat de belasting voor de omgeving vergeleken kan worden met een groot evenement uit categorie B.

2.3 Vrijstelling van de vergunningplicht voor activiteiten die vallen onder de categorie C (buurtfeesten), E (bijzondere activiteiten in gebouwen) en G (feesten op eigen terrein).

De categorieën C (buurtfeesten) , E (bijzondere activiteiten in gebouwen) en G (feesten op eigenterrein) zijn vrijgesteld van de vergunningplicht indien de activiteiten voldoen aan de volgende voorwaarden:

Categorie C

  • -

    er geen verkeersbesluit nodig is*

  • -

    er geen tent wordt geplaatst groter dan 100 m²

  • -

    er geen artikel 35 ontheffing van de drank- en horecawet nodig is

  • -

    de eindtijd van de activiteit zondag tot en met donderdag uiterlijk 22.00 uur is

  • -

    de eindtijd van de activiteit vrijdag of zaterdag uiterlijk 24.00 uur is

* Er is geen verkeersbesluit nodig indien:

  • ·

    de weg waar het buurtfeest wordt gehouden doodlopend is

  • ·

    de weg geen voor het verkeer doorgaande weg betreft

  • ·

    er geen gevaarzetting ontstaat als gevolg van het tijdelijk afsluiten van de weg

  • ·

    geen provinciale weg betreft

  • ·

    omwonenden zijn geïnformeerd over het tijdelijk afsluiten van de weg

  • ·

    de afsluiting maximaal 12 uur duurt

Categorie E

  • -

    het gebouw beschikt over een gebruiksvergunning en het aantal bezoekers het maximum toelaatbare aantal personen volgens de gebruiksvergunning niet overschrijdt

  • -

    de eindtijd van de activiteit zondag tot en met donderdag uiterlijk 23.00 uur is

  • -

    de eindtijd van de activiteit vrijdag of zaterdag uiterlijk 24.00 uur is

  • -

    er voldoende parkeergelegenheid is voor bezoekers in de naaste omgeving van het gebouw

Indien alcohol wordt geschonken is wel een artikel 35 ontheffing van de Drank- en Horecawet nodig.

Categorie G

  • -

    er geen tent wordt geplaatst groter dan 100m²

  • -

    met geluidsapparatuur versterkte muziek uiterlijk om 24.00 uur wordt beëindigd

  • -

    omwonenden minimaal twee weken voor de activiteit worden geïnformeerd

    2.4 Aanvragen van een evenementenvergunning

2.4.1 Wijze van aanvragen

De aanvraag voor een evenementenvergunning moet schriftelijk en kan per brief, per e-mail en met behulp van het aanvraagformulier voor een evenementenvergunning. Het formulier kan worden aangevraagd en/of gedownload van internet en worden toegestuurd. Op de internetsite van de gemeente kan eveneens, afhankelijk van het soort of categorie evenement, het aanvraagformulier elektronisch worden doorlopen en door middel van ondertekening met het burgerservicenummer digitaal worden verstuurd.

2.4.2 Termijnen en procedure

Aanvragen voor evenementen in de categorieën A en B moeten minimaal 12 weken voor aanvang van het evenement worden ingediend omdat daar altijd ook andere vergunningen en ontheffingen voor nodig zijn. Alle andere aanvragen dienen minimaal 4 weken voor aanvang van het evenement te worden ingediend. De Apv wordt hierop aangepast.

Indien een aanvraag onvolledig is kan op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht worden besloten de aanvraag niet in behandeling te nemen. Alvorens een dergelijk besluit te nemen is de aanvrager wel een redelijke termijn gegeven om de aanvraag aan te vullen. Indien ook na de aanvulling geen zorgvuldige beoordeling kan plaatsvinden wordt een aanvraag niet in behandeling genomen.

Bij evenementen in de categorie A en B kan, in het belang van omwonenden of belanghebbenden, besloten worden de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) te doorlopen.

2.4.3 Uniforme openbare voorbereidingsprocedure, afdeling 3.4 Awb

Bij het verlenen van een vergunning voor een evenement vindt een afweging plaats van diverse aspecten op het gebied van veiligheid, openbare orde en eventuele overlast voor de omgeving. Echter, datgene dat voor de één een leuk en gezellig feest is kan door iemand anders als uitermate storend en belastend worden ervaren. Om belangen van derden goed te kunnen afwegen biedt de uniforme openbare voorbereidingsprocedure (UOV) uitkomst. Door het ter inzage leggen van de ontwerpvergunning voor een periode van zes weken kunnen belanghebbenden een zienswijze indienen. Het bestuursorgaan kan mede aan de hand van ingediende zienswijze op zorgvuldige wijze de belangen afwegen. Zienswijzen kunnen van invloed zijn op het besluit om wel of niet de vergunning te verlenen.

De uniforme openbare voorbereidingsprocedure vervult een aantal functies:

  • a)

    het bevorderen en waarborgen van een zorgvuldige besluitvorming

  • b)

    coördinatie met het beleid van andere overheden

  • c)

    rechts- en belangenbescherming van de burger

  • d)

    legitimatie van de uitkomst

Wanneer de openbare voorbereidingsprocedure toepassen?

Het is duidelijk dat voor de jaarlijks terugkerende evenementen, zoals de volksfeesten, de trekkertrek, de activiteiten van Stichting Dag Lochem etc. deze procedure niet hoeft te worden toegepast. Het draagvlak voor deze jaarlijks terugkomende evenementen onder de lokale bevolking is groot. Echter wat bijvoorbeeld te doen met aanvragen voor grote commerciële tentfeesten of een nieuw evenement dat de binnenstad van Lochem ontregelt? En wat moet worden verstaan onder een groot, nieuw evenement. Is een drumband concours op één van de sportvelden een groot nieuw evenement waarbij in het kader van een zorgvuldige besluitvorming de uitgebreide procedure moet worden toegepast? De één zal zeggen van wel, een ander niet.

De keuze om de procedure toe te passen mag niet willekeurig zijn. Daarom is de volgende keuze gemaakt waarbij de onbekendheid met en de duur van het evenement van doorslaggevend belang zijn.

De uniforme openbare voorbereidingsprocedure (UOV) wordt in ieder geval toegepast bij aanvragen voor een evenementenvergunning indien:

  • -

    het evenement wordt georganiseerd op een locatie gelegen in de ecologische hoofdstructuur, niet eerder is georganiseerd, meer dan 150 bezoekers worden verwacht en gebruik wordt gemaakt van met geluidsapparatuur versterkte muziek

  • -

    het evenement plaatsvindt in het buitengebied, niet eerder is georganiseerd, langer dan 1 dag (exclusief op- en afbouw) duurt en meer dan 150 bezoekers worden verwacht

  • -

    plaatsvindt in de binnenstad van Lochem, niet eerder is georganiseerd, de binnenstad voor doorgaand verkeer moet worden afgesloten en langer dan één dag duurt

  • -

    het een bestaand evenement betreft dat qua activiteiten en omvang substantieel is gewijzigd

Plattegronden

Evenementen in de categorie A en B dienen de aanvraag te voorzien van een plattegrond van de inrichting van het terrein. De plattegrond dient nauwkeurig en overeenkomstig de feitelijke situatie op het terrein te worden ingetekend en maakt deel uit van de vergunning.

Voor aanvragen voor evenementen in de categorie B kan worden verlangd dat een draaiboek dan wel calamiteitenplan wordt ingediend.

2.5 Uitgangspunten bij het verlenen van vergunningen

2.5.1 Eindtijden van festiviteiten

Categorie

Eindtijden zondag tot en met donderdag

Eindtijden vrijdag en zaterdag

Categorie A

Paasvuren

Overige

24.00 uur

Zoals voorgaande jaren

Zoals voorgaande jaren

Categorie B

Grote evenementen

-publiek toegankelijk

-besloten

23.00 uur

23.00 uur

01.0uur

24.00 uur

Buurtfeesten

23.00 uur

24.00 uur

Kleine evenementen

21.00 uur

24.00 uur

Bijzondere activiteiten in gebouwen

23.00 uur

24.00 uur

Wedstrijden op de openbare weg

n.v.t.

n.v.t.

De burgemeester heeft immer de bevoegdheid een afwijkende eindtijd vast te stellen.

2.5.2 Eindtijden van met geluidsapparatuur versterkte muziek en omroepinstallaties:

Categorie

Eindtijden zondag tot en met donderdag

Eindtijden vrijdag en zaterdag

Volksfeesten

Uitzondering*:

Lochemse Keidagen

24.00 uur - muziek in de tent

-muziek van de kermis

Alle dagen eindtijd kermis 24.00 uur

en muziek in tent 01.00 uur

01.00 uur - muziek in de tent

-muziek van de kermis

Grote evenementen

23.00 uur - muziek in de tent

-muziek van de kermis

01.00 uur - muziek in de tent

-muziek van de kermis

Overige activiteiten

23.00 uur – muziek in tent en/of in de openlucht

24.00 uur – muziek in tent en/of in de openlucht

* Eindtijd uiteenlopend o.a. om een geleidelijk verloop van vertrekkende bezoekers te bewerkstelligen.

2.5.3 Tappen in het openbaar

Bij het verlenen van een ontheffing van artikel 35 van de Drank- en Horecawet worden de volgende aanvangstijden en sluitingstijden gehanteerd.

Categorie

taptijden zondag tot en met donderdag

taptijden vrijdag en zaterdag

Volksfeesten

Paasvuren

Oranjefeesten

Uitzondering:

Lochemse Keidagen

12.00 tot 01.00 uur

19.00 uur tot 23.00 uur

11.00 uur tot 22.00 uur

Horeca

Woensdag: vanaf 21.00 uur

Donderdag tot 18.00 uur

Zondag 16.00 uur tot 21.00 uur

Tent, do t/m za vanaf 16.00 uur tot 01.00 uur

Zondag vanaf 13.00 uur

12.00 uur tot 02.30 uur

11.00 uur tot 23.00 uur

Vrijdag geen tap

Zaterdag van 16.00 tot 21.00 uur

Grote evenementen (categorie B)

14.00 uur tot 23.00 uur

14.00 uur tot 01.00 uur

Extra maatregelen ter voorkoming van alcoholgebruik bij jongeren

Om de negatieve effecten van alcoholgebruik onder jongeren te verminderen kunnen per evenement in overleg met politie, organisatie en gemeente additionele maatregelen worden opgelegd.

Overige opmerkingen

Bij tapvergunningen op of aan de openbare weg op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet wordt als standaard voorschrift in ieder geval opgenomen dat gebruik moet worden gemaakt van plastic glazen. Een enkele keer kan daarop gemotiveerd een uitzondering worden gemaakt, afhankelijk van de grootte en locatie van het evenement.

2.5.4 Beveiliging

Categorie

zondag tot en met donderdag

vrijdag en zaterdag

Categorie A

Volksfeesten

Bijzonderheden t.a.v.:

Almen, Barchem, Gorssel, Eefde, Epse

Harfsen

Lochemse Keidagen

Laren

Paasvuren

Oranjefeesten

In overleg met gemeente en politie

inzet van stewards en/of gecertificeerde beveiliging*.

Zoals voorgaande jaren, beveiliging van de attracties op de Markt met honden

Horeca: 2 gecertificeerde beveiligers per bedrijf in de nacht van woensdag op donderdag

Geen

Geen

In overleg met gemeente en politie inzet van stewards en/of gecertificeerde beveiliging*

6 gecertificeerde beveiligers van zaterdag op zondag

Geen

Geen

Categorie B

Grote evenementen

In overleg met gemeente en politie afhankelijk van het soort evenement*

In overleg met gemeente en politie afhankelijk van het soort evenement*

* Bij de beoordeling of gecertificeerde beveiliging als voorschrift moet worden opgenomen wordt een evenement onder andere beoordeeld aan de volgende criteria, waarbij rekening wordt gehouden met de onderlinge samenhang:

-is het feest openbaar of besloten

In het geval van besloten feesten kan veelal worden volstaan met stewards. Indien echter meer dan 1000 gasten aanwezig zijn is gecertificeerde beveiliging wenselijk

  • -

    het aantal bezoekers

  • -

    de doelgroep

  • -

    het tijdstip

  • -

    de locatie

  • -

    alcohol

  • -

    aantrekkingskracht van het evenement op andere bezoekers dan de doelgroep

2.5.5 EHBO en bedrijfshulpverleners

Categorie

EHBO-koffer dient aanwezig te zijn op duidelijk waarneembare locatie

Opgeleide EHBOérs dan wel bedrijfshulpverleners

Volksfeesten

Paasvuren

Oranjefeesten

Uitzonderingen:

Lochemse Keidagen

Larense Kermis

Alle dagen

Ja

Ja

Ja

Ja

Indien er sport- en spel activiteiten zijn, minimaal 1 EHBO dan wel bedrijfshulpverlener

Minimaal 1bedrijfshulpverlener

Minimaal 1bedrijfshulpverlener

Alle dagen ’s avonds EHBO

Zaterdagavond EHBO

Grote evenementen

Ja

In overleg met gemeente en politie afhankelijk van het soort evenement

Wedstrijden op of aan de weg

Ja

Ja

EHBO’ers dan wel bedrijfshulpverleners die ten tijde van een evenement als hulpverlener zijn ingedeeld dienen duidelijk herkenbare vestjes te dragen. Op het evenemententerrein dient duidelijk zichtbaar een locatie te zijn aangegeven waar de EHBO koffer zich bevindt en waar op sommige tijdstippen de EHBO’ers dan wel bedrijfshulpverleners post hebben.

Voor bezoekers van een evenement is het belangrijk dat in geval van een ongeval of calamiteit snel en adequaat eerste hulp bij ongelukken kan worden verleend. Het is daarom dat vaak als voorschrift in de vergunning is opgenomen dat een bemande EHBO post ter plaatse aanwezig moet zijn. Echter in de praktijk blijkt het voor organisaties niet altijd gemakkelijk om EHBO’ers te kunnen aantrekken en om die reden kan dan ook, als alternatief, gebruik worden gemaakt van vrijwilligers die een cursus bedrijfshulpverlening hebben gevolgd. Een overzicht van EHBO’ers dan wel bedrijfshulpverleners dient voorafgaand aan het evenement bij politie, brandweer en gemeente bekend te zijn.

2.5.6 Tijdelijke gebruiksvergunning tenten

Voor tenten kleiner dan 100 vierkante meter is geen gebruiksvergunning nodig

Voor tenten groter dan 100 vierkante meter is wel een gebruiksvergunning nodig.

Voor overkappingen (tenten) is geen gebruiksvergunning nodig indien sprake is van

  • -

    een rechthoekige overkapping/tent die tenminste aan 3 zijden open is

  • -

    een cirkelvormige overkapping/tent die tenminste voor ¾ deel van de omtrek open is

Een aanvraag voor een gebruiksvergunning voor een tent dient minimaal 4 weken voor de activiteit te worden ingediend indien sprake is van een nieuwe, nog niet eerder vergunde situatie. Indien voor de tent en locatie al eerder een gebruiksvergunning is verleend kan een aanvraag uiterlijk 3 weken voor het evenement met verwijzing naar de eerder verleende vergunning worden ingediend.

Aanvragen dienen in 3-voud en allen ondertekend te worden ingediend bij de afdeling Bestuurs- en Personeelszaken (BP). Tenzij de situatie exact overeenkomt met een reeds eerder vergunde situatie, dan kan daarnaar worden verwezen onder vermelding van het kenmerk. De afdeling zorgt ervoor dat de aanvraag verder in de organisatie wordt uitgezet.

2.5.7 Verkeersbesluiten, verkeersregelaars en parkeervoorzieningen

Verkeersbesluiten

Indien gebruik wordt gemaakt van de openbare weg is veelal een verkeersbesluit op grond van de Wegenverkeerswet nodig. Bij de voorbereiding van de evenementenvergunning wordt aan de afdeling ROV gevraagd het voor het evenement noodzakelijke verkeersbesluit voor te bereiden.

Verkeersbesluiten moeten bekend worden gemaakt en om die reden is het belangrijk dat tijdig bekend is welke verkeersmaatregelen moeten worden getroffen.

In geval sprake is van een nieuwe situatie dient een aanvraag minimaal 6 weken voor aanvang van de activiteit te worden aangevraagd. Is reeds eerder gebruik gemaakt van een verkeersbesluit ter plaatse dient minimaal 3 weken voor aanvang van de activiteit een en ander bekend te zijn.

Verkeersregelaars

Het verkeer regelen op de openbare weg dient te geschieden door verkeersregelaars. De verkeersregelaars moeten daarvoor een korte cursus volgen bij de politie. Omdat met name in de zomermaanden veel activiteiten worden georganiseerd wordt geadviseerd tijdig met de politie contact op te nemen over de cursus zodat deze niet wordt overstelpt door aanvragen.

Parkeervoorzieningen

Parkeergelegenheid voor bezoekers van een evenement dient zoveel mogelijk buiten openbare wegen plaats te vinden. Bij aanvragen voor grote evenementen (categorie B) kan een verkeers- en parkeerplan worden verlangd.

2.5.8 Contactpersonen

Voor evenementen in de categorieën A en B dient minimaal een week voor de activiteit een overzicht van contactpersonen ten tijden van het evenement aan de afdeling Bestuurs- en Personeelszaken te worden overhandigd, inclusief telefoonnummers waarop deze personen bereikbaar zijn.

2.5.9 Zondagswet

Aanvragen voor activiteiten op zondag moeten worden getoetst aan de Zondagswet. De burgemeester kan vanaf 13.00 uur ontheffing verlenen.

2.5.10 Vuurwerk

De provincie is het bevoegde gezag voor het verlenen van een ontheffing voor het afsteken van vuurwerk. Afhankelijk van het soort vuurwerk vraagt de provincie aan de burgemeester een “verklaring van geen bezwaar”. Deze verklaring op grond van het Vuurwerkbesluit ziet slechts toe op veiligheid en niet op het voorkomen van overlast. Om toch rekening te houden met de omgeving wordt, alvorens een “verklaring” af te geven, bij de eigenaar van de grond geïnformeerd of deze zijn toestemming wil verlenen en de provincie gevraagd slechts siervuurwerk toe te staan en rekening te houden met het tijdstip van ontsteken.

2.5.11 Overig

Het spreekt voor zich dat aan elke vergunning voor een activiteit voorschriften kunnen worden verbonden op bijvoorbeeld het gebied van doorgang voor hulpdiensten, afval, sanitaire voorzieningen, schoonmaak van het evenemententerrein en dergelijke.

2.6 Braderieën

De afgelopen jaren is met enige regelmaat vergunning verleend voor een braderie in de binnenstad van Lochem of in de Hoofdstraat van Gorssel. Dergelijke activiteiten verlopen goed wanneer deze door een lokale organisatie worden georganiseerd en deel uit maken van een evenement met meerdere activiteiten. De gemeente heeft echter zeer slechte ervaringen met braderieën die door commerciële bureaus worden georganiseerd. Zij kosten veel voorbereidingstijd van de vergunningverleners, veel aandacht van de marktmeester en vaak komen deze organisatoren hun verplichtingen niet na, zeggen op het laatste moment af dan wel zijn zij met de noorderzon vertrokken. De braderieën voegen weinig dan wel niets toe aan het lokale aanbod en doen zelfs soms afbreuk aan het aanzien van de locatie. Daarom wordt geen vergunning meer verleend aan commerciële organisatiebureaus voor braderieën van buiten de gemeente Lochem. Wel kunnen lokale organisaties een braderie organiseren. De contactlijnen met de gemeente zijn dan kort en de verantwoordelijkheid voor een goede organisatie weegt zwaarder (imago).

HOOFDSTUK 3 Evenementen en andere visies

3.1 Inleiding

De invloed van een evenement op de omgeving kan zeer uiteenlopend zijn. Behalve dat een volksfeest, waarvan er vele in de gemeente worden gehouden, van belang is voor de sociale cohesie in een kern of buurtschap kunnen evenementen een belangrijke rol spelen in het versterken en verbreden van het recreatieve en culturele aanbod in de gemeente en daardoor een breed lokaal maatschappelijk belang dienen.

Er zijn visies ontwikkeld op het gebied van recreatie en toerisme en de functieveranderingen in het buitengebied. Ontwikkelingen waarmee rekening kan worden gehouden.

Kerntaak van de gemeente bij evenementen is ervoor te zorgen dat een evenement geen overmatige overlast veroorzaakt, de openbare orde niet in gevaar brengt en de organisatoren zich houden aan regelgeving. Hoewel de gemeente evenementen in het belang van recreatie en toerisme dan wel sociale cohesie kan enthousiasmeren ligt het niet op haar weg om zelf initiatieven te ontplooien. Wel kan worden gedacht aan het faciliteren in natura door het ter beschikking stellen van materiaal en/of het verstrekken van subsidies.

3.2 Lokale evenementen, de volksfeesten

Als de inwoners van een wijk, dorp of stadskern zich met elkaar verbonden voelen heeft dat tot gevolg dat krachten worden gebundeld, er veelal sprake is van een verantwoordelijkheidsbesef voor het aanzien van de omgeving en er een maatschappelijke betrokkenheid is voor elkaar. Een jaarlijks terugkerend volksfeest, een paasvuur en bijvoorbeeld het vieren van Koninginnedag zijn voor die verbondenheid belangrijke bindende elementen. De gemeente wil daarom alle medewerking verlenen aan het in stand houden van deze feesten.

3.3 Recreatie en toerisme

In de nota “schetsen van beleid voor recreatie en toerisme in Lochem” heeft de raad zich uitgesproken om het streekeigen karakter en imago van Lochem te benadrukken en uit te bouwen. Belangrijke accenten zijn de unieke ligging aan de IJssel en het relatief sterk ontwikkeld cultureel veld waarbij vele creatieve en cultuurminnende vrijwilligers zijn betrokken. Hierdoor bestaat een groot draagvlak voor versterking van het culturele aanbod.

Uitgaande van deze gedachte zou de gemeente het organiseren van bestaande en nieuwe evenementen die een bijdrage leveren aan het recreatieve en culturele aanbod kunnen stimuleren.

Bestaande evenementen

Gelegen tussen twee prachtige Hanzesteden aan de rivier de IJssel en in het bezit van een prachtig coulisselandschap met vele zandwegen en fietspaden is Lochem een uiterst aantrekkelijke gemeente voor recreanten. Niet voor niets wordt jaarlijks de fietsvierdaagse in Laren druk bezocht en ontwikkelt zich in Barchem een wandelvierdaagse van formaat. Sportieve recreatieve evenementen die worden georganiseerd door enthousiaste vrijwilligers en door hun succes een economische bijdrage leveren aan de toeristische recreatieve sector in onze gemeente.

Ook op cultureel gebied wordt veel georganiseerd. Gedacht kan worden aan het IJssel Jazz festival in Gorssel, het straattheater tijdens de Keidagen en de culturele activiteiten van Stichting Dag Lochem. Deze evenementen van hoogwaardige kwaliteit trekken een breed publiek en worden zeer gewaardeerd.

Nieuwe evenementen

Het is belangrijk dat eventuele initiatieven voor nieuwe evenementen aansluiten bij de ontwikkelde visie op recreatie en toerisme in onze gemeente. In de visie komt het belang van kwaliteit naar voren. Uit onderzoek is gebleken dat onze gemeente met name geliefd is bij senioren die willen onthaasten, comfort zoeken en toch actief willen zijn als ook bij gezinnen met kinderen ouder dan zes. Nieuwe evenementen zouden daarop kunnen inspelen.

3.4 Ruimtelijke ontwikkeling

Op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling krijgt de gemeente Lochem de komende jaren te maken met functieveranderingen in het buitengebied, te beschermen gebieden (onder andere gelegen in de gemeentegrens overschrijdende Ecologische Hoofdstructuur) en een woningbehoefte en daarmee samenhangende uitbreiding van dorpsgrenzen.

De bestemmingsplannen in de gemeente zijn verouderd en de eerste stappen naar een nieuw bestemmingsplan voor het buitengebied zijn gezet. Ook de verschillende kernen krijgen een nieuw plan. Om te voorkomen dat op termijn evenementen niet kunnen plaatsvinden omdat deze activiteiten in strijd met de bestemmingsplanvoorschriften zijn is het van belang dat een aantal locaties in de gemeente zodanig wordt bestemd dat evenementen wel mogelijk blijven. Locaties die goed bereikbaar zijn en waarop een evenement van tijdelijke aard geen al te grote negatieve invloed op de omgeving uitoefent.

In de gemeente is een aantal locaties waar sinds jaar en dag evenementen plaatsvinden. Dit zijn:

  • -

    het ondernemersterrein in Laren

  • -

    het trekkertrekterrein in Barchem

  • -

    het feestterrein in Almen voor het jaarlijkse voksfeest en het terrein aan de Kapelweg voor de jaarlijkse “midsummernightparty”

  • -

    de speelweide in Epse

  • -

    de centra Lochem, Harfsen, Eefde, Barchem, Gorssel en Laren

Bij de ontwikkeling van bestemmingsplannen moet hiermee rekening worden gehouden.

3.5 Vrijstelling van de voorschriften van het bestemmingsplan

Wanneer een evenement plaatsvindt op een locatie waar volgens het bestemmingsplan dergelijke activiteiten niet zijn toegestaan moet een afweging plaatsvinden. Brengt het evenement de bestemming in geding? Afhankelijk van de locatie en het soort evenement kan ofwel de vergunning worden verleend of geweigerd of kan in kan in sommige gevallen vrijstelling worden verleend. Gedeputeerde Staten van de Provincie Gelderland hebben op grond van artikel 19.2 van de Wet op de ruimtelijke ordening een lijst vastgesteld op basis waarvan vrijstelling van de bestemmingsplanvoorschriften kan worden verleend. Het college heeft daarmee de bevoegdheid gekregen vrijstelling van de bestemmingsplanvoorschriften te verlenen zonder dat daarvoor een verklaring van geen bezwaar van GS nodig is. Volgens deze lijst van GS kan voor activiteiten van tijdelijke aard, zoals evenementen, maximaal voor een periode van een week vrijstelling worden verleend en is alsnog een ruimtelijke onderbouwing noodzakelijk.

Bijlage 1

Materiaal dat gratis ter beschikking staat voor lokale stichtingen en verenigingen.

Werf Gorssel, locatie Hoofdstraat

Materiaal

Aantallen

Opmerkingen

Drankhekken

20 stuks

Los

Toiletwagen, waarin 3

dames- en 1 herentoilet en 2 urinoirs

1

De wagen wordt door medewerkers van de gemeente op locatie geplaatst, aangesloten en opgehaald

De schoonmaak is aan de organisatie en de wagen dient schoon te worden opgeleverd!

Vlaggemasten

3

Werf Lochem, locatie Hanzeweg

Materiaal

Aantallen

Opmerkingen

Drankhekken

1 X 80 stuks

Op een aanhangwagen die moet worden getrokken door een landbouwvoertuig (trekker)

Reserveren is aangeraden

Vlaggemasten

3

Overige opmerkingen:

Materiaal kan dagelijks worden opgehaald en teruggebracht tot 16.00 uur. De werven zijn in de weekenden en tijdens zon- en feestdagen gesloten.

De gemeente stelt geen verkeersborden ter beschikking.

In de kern van Lochem is er op maandag veegdag binnen de grachten. De markt moet daarom op maandag uiterlijk om 13.00 uur (na afloop van een evenement in het weekend) opgeruimd zijn wil er geveegd kunnen worden.