Regeling vervallen per 13-04-2021

Verordening Wmo-adviesraad gemeente Loon op Zand

Geldend van 20-09-2012 t/m 12-04-2021

Intitulé

Verordening Wmo-adviesraad gemeente Loon op Zand

Verordening Wmo-adviesraadgemeente Loon op Zand

De raad van de gemeente Loon op Zand, gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d., gelet op de artikelen 9, 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning, besluit vast te stellen de volgende verordening cliëntenparticipatie Wmo-beleid:

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Begrippen

Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben de betekenis die de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) daaraan toekent. In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    Wet: de Wet maatschappelijke ondersteuning

  • 2.

    Wmo adviesraad: voluit “Wmo adviesraad gemeente Loon op Zand”, bestaande uit ervarings- en specifiek deskundigen op het gebied van de Wmo.

  • 3.

    Burger- en cliëntparticipatie: alle activiteiten die de overheid onderneemt om burgers te betrekken bij haar beleid en activiteiten op het gebied van de Wmo.

  • 4.

    Gemeente: de gemeente Loon op Zand

  • 5.

    Raad: de gemeenteraad van de gemeente Loon op Zand

  • 6.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Loon op Zand

Hoofdstuk 2. De Wmo adviesraad

Artikel 2.1 Doelstelling

De doelstelling van de Wmo adviesraad is: gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen aan de gemeente op het gebied van de prestatievelden binnen de Wmo, bezien vanuit het klantperspectief.

Artikel 2.2 Functies

De Wmo adviesraad geeft invulling aan de doelstelling door middel van de volgende functies:

  • 1.

    Een beleidsmatige functie: kritische reflectie op het te ontwikkelen Wmo-beleid opgesteld door de gemeente. De Wmo adviesraad is in dit kader een belangrijk adviesorgaan en informatiebron voor de gemeente.

  • 2.

    Een signaleringsfunctie: de Wmo adviesraad signaleert leemten en knelpunten in beleid en uitvoering.

  • 3.

    Een ideeën- en creativiteitsfunctie: de Wmo adviesraad draagt ideeën aan, de zogenaamde proactieve beleidsvorming.

  • 4.

    Een evaluatie functie: de Wmo adviesraad volgt de uitvoering van het gemeentelijke Wmo-beleid (monitoring) en adviseert over eventueel gewenste bijstellingen van dit beleid.

Artikel 2.3 Samenstelling

  • 1. Het voorzitterschap van de Wmo-adviesraad wordt uitgeoefend door een onafhankelijk voorzitter.

  • 2. Een voorzitterskandidaat wordt voorgedragen door de Wmo-adviesraad.

  • 3. De voorzitter wordt benoemd door een meerderheid van de adviesraad, dat wil zeggen de helft plus één van het aantal leden dat aanwezig is ter vergadering

  • 4. De Wmo-adviesraaad bestaat uit ervarings- en specifiek deskundigen op het gebied van de Wmo.

  • 5. De Wmo-adviesraad kan bestaan uit verschillende themagroepen met ieder een eigen expertise.

  • 6. De leden van de Wmo-adviesraad kunnen aan 1 of meerdere themagroepen deelnemen.

  • 7. De Wmo-adviesraad streeft naar expertise op het gebied van de prestatievelden, die onderverdeeld zijn in de verschillende themagroepen.

  • 8. De Wmo-adviesraad kan ten alle tijden extern adviseurs inschakelen ter ondersteuning.

  • 9. De leden van de Wmo adviesraad zullen zelf zorg moeten dragen voor (een goede achterban raadpleging en vertegenwoordiging) het up te date blijven van ontwikkelingen en informatievoorziening.

  • 10. Indien het totale ledenaantal van het de Wmo adviesraad daalt tot onder de zeven, dan worden de werkzaamheden van de Wmo-adviesraad opgeschort tot het moment dat de Wmo adviesraad weer minimaal zeven leden telt.

  • 11. De leden van de Wmo-adviesraad nemen in principe zitting in de Wmo adviesraad voor een periode van vier jaar met de mogelijkheid de benoeming voor een zelfde periode éénmaal te verlengen.

  • 12. De Wmo-adviesraad stelt een rooster van aftreden op.

  • 13. Van de leden van de Wmo adviesraad wordt verwacht dat zij in staat zijn het collectief belang te laten prevaleren boven hun eigen belang.

  • 14. De voorzitter en de leden zijn niet tevens bestuurlijk verbonden aan een instantie die raakvlakken heeft met het Wmo beleid van de gemeente Loon op Zand. Het is aan de Wmo adviesraad om de afweging te maken of dit aan de orde is.

  • 15. Het college zal, indien er geen Wmo adviesraad (meer) is in de gemeente, de totstandkoming van een Wmo-adviesraad bevorderen.

  • 16. De Wmo- adviesraad benoemt zelf de leden met inachtneming van het bepaalde in het eerste tot en met twaalfde lid van artikel 2.3 van deze verordening.

  • 17. op voostel van de Wmo adviesraad formaliseert het college van B&W jaarlijks de samenstelling van de adviesraad door bekrachtiging van benoeming

Hoofdstuk 3 Taken en werkwijze

Artikel 3.1 Beleidsterreinen en prestatievelden

De Wmo-adviesraad wordt betrokken bij de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van het Wmo-beleid op alle prestatievelden zoals die zijn genoemd in de wet.

Artikel 3.3 Taken & Werkwijze

  • 1. De Wmo-adviesraad heeft tot taak de gemeente gevraagd en ongevraagd te adviseren over het gemeentelijke Wmo-beleid.

  • 2. In het kader van burgerparticipatie vraagt het college de Wmo-adviesraad om advies over het gemeentelijk Wmo-beleid.

  • 3. De Wmo-adviesraad wordt betrokken bij het proces van beleidsvorming zoals in de notitie “Burgerparticipatie Wmo gemeente Loon op Zand” is vastgelegd.

  • 4. De Wmo-adviesraad brengt advies uit aan de gemeente.

  • 5. De vergaderingen de Wmo-adviesraad zijn openbaar, tenzij de meerderheid van het de Wmo adviesraad (de helft plus één van het aantal leden dat aanwezig is ter vergadering) hiertegen zwaarwegende bezwaren heeft.

  • 6. Het is niet noodzakelijk de Wmo-adviesraad tot een unaniem advies komt. Het advies kan bestaan uit meerdere overwegingen met bijbehorende toelichting.

  • 7. De gemeente is verplicht aan de Wmo-adviesraad tijdig alle informatie te vestrekken die deze voor de vervulling van zijn taak redelijkerwijze nodig heeft.

  • 8. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit. Dit houdt in ieder geval in dat de Wmo-adviesraad:

    • a.

      Bij nieuw beleid, wordt betrokken bij het vaststellen van de hoofdlijnen van het beleid per prestatieveld en de samenhang daartussen

    • b.

      Bij evaluatie, wordt betrokken bij het vaststellen van vragen die ten grondslag liggen aan deze evaluatie, bij de evaluatie zelf en het verbinden van conclusies aan de evaluatie(s)

  • 9. De ideeën van de Wmo-adviesraad spelen een volwaardige rol in de afwegingen bij de ontwikkeling van beleid. De gemeente kan bij de uiteindelijke besluitvorming hiervan enkel schriftelijk beargumenteerd afwijken

  • 10. Het schriftelijke advies van de Wmo-adviesraad en de schriftelijke reactie hierop van het college worden integraal meegezonden met de stukken voor de raad.

  • 11. Over de inhoud van beleidsplannen (zowel op strategisch als op uitvoerend/operationeel niveau) en verordeningen beslist uiteindelijk het bevoegde gemeentelijke orgaan.

Hoofdstuk 4 Faciliteiten en vergoedingen

Artikel 4.1 Afstemming met gemeente Loon op Zand

  • 1. De gemeente Loon op Zand stelt een ambtenaar als algemeen contactpersoon beschikbaar voor de Wmo adviesraad.

  • 2. De algemeen contactpersoon is tevens het ambtelijk aanspreekpunt voor de communicatie met de Wmo adviesraad.

  • 3. De gemeenteambtenaar die verantwoordelijk is voor het voorliggende document zal indien noodzakelijk of wenselijk een toelichting geven op de relevante documenten uit het derde lid.

  • 4. De algemeen contactpersoon en/of de verantwoordelijk gemeenteambtenaar worden uitgenodigd voor de vergadering op verzoek van de Wmo adviesraad.

  • 5. Tussen de gemeente en de Wmo adviesraad vindt minimaal eenmaal per jaar een (bestuurlijk) overleg plaats.

Artikel 4.2 Vergoedingen en faciliteiten

  • 1. Het college stelt secretariële ondersteuning ter beschikking voor het verzorgen van de vergaderstukken en verslaglegging van de vergaderingen van de Wmo adviesraad.

  • 2. Het college stelt vergaderruimte ter beschikking voor de vergaderingen van de Wmo adviesraad.

  • 3. Het college stelt middelen ter beschikking aan de Wmo adviesraad om het in staat te stellen uitvoering te geven aan zijn taken.

  • 4. De middelen als bedoeld in het derde lid zijn bedoeld voor:

    • a.

      onkostenvergoedingen

    • b.

      ambtelijke ondersteuning

    • c.

      bestuurs- en representatiekosten

    • d.

      vergoeding voor deskundigheidsbevordering

    • e.

      inhuren van deskundigen

    • f.

      aanschaf van documentatie, literatuur en vaktijdschriften

    • g.

      pm

  • 5. De middelen als bedoeld in het derde lid worden jaarlijks toegekend op basis van een begroting en een activiteitenplan.

  • 6. Het college geeft aan wat ze redelijk vinden om beschikbaar te stellen.

  • 7. Voor niet reguliere activiteiten kan de Wmo adviesraad bij het college een projectsubsidie aanvragen. Het college geeft aan wat het redelijk vindt om beschikbaar te stellen.

Artikel 4.3 Verantwoording

De Wmo adviesraad stelt jaarlijks voor 1 april een financieel en inhoudelijk verslag op en stelt dit ter beschikking aan het college.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 5.1 Huishoudelijk reglement

Zaken die de interne organisatie van de Wmo adviesraad aangaan zijn opgenomen in het huishoudelijk reglement Wmo adviesraad onder verwijzing naar de onderhavige verordening.

Artikel 5.2 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het college, na de Wmo adviesraad gehoord te hebben.

Artikel 5.3 Citeerartikel

Deze verordening kan worden aan gehaald als “de verordening Wmo adviesraad gemeente Loon op Zand”

Artikel 5.4 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 21 september 2012 onder gelijktijdige intrekking van de Verordening Wmo participatiepanel gemeente Loon op Zand van 15 mei 2008

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Loon op Zand 20 september 2012.