Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Loon op Zand houdende regels omtrent het audit comité Verordening op het audit comité gemeente Loon op Zand 2017

Geldend van 24-03-2017 t/m 28-05-2020

Intitulé

Verordening op het audit comité gemeente Loon op Zand 2017

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: de gemeentewet;

  • b.

    de raad: de gemeenteraad;

  • d.

    de voorzitter: de voorzitter van het audit comité;

  • e.

    het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • f.

    de accountant: de in de controleverordening gemeente Loon op Zand bedoelde accountant, die belast is met de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

  • g.

    het controleprotocol: de jaarlijkse schriftelijke opdracht van de gemeenteraad aan de accountant inzake de controle van de jaarrekening. In het controleprotocol stelt de gemeenteraad nadere kaders voor de inhoud van het onderzoek. Het protocol bevat concrete aanwijzingen voor de reikwijdte van de accountantscontrole, de normstellingen en de te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties.

Artikel 2. Instelling

  • 1. Er is een werkgroep ten behoeve van de raad, genaamd het audit comité;

  • 2. Het audit comité is onder meer belast met voorbereiding van de uitoefening van de taken van de raad als bedoeld in de controleverordening ex artikel 213 van de Gemeentewet

Artikel 3. Samenstelling

  • 1. Het audit comité bestaat uit maximaal één lid per fractie in de gemeenteraad.

  • 2. Raadsleden en fractieondersteuners kunnen benoemd worden als lid.

  • 3. De leden van het audit comité worden aan het begin van een nieuwe zittingsperiode van de raad door de raad benoemd. Vervanging bij afwezigheid is niet toegestaan om de continuïteit te borgen.

  • 4. De fractievoorzitters dragen kandidaten aan en doen daarvan opgave aan de griffier.

  • 5. De zittingsperiode eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 6. Hij/zij die ophoudt raadslid of fractieondersteuner te zijn kan geen lid meer van het audit comité zijn. In dat geval kan de betreffende fractie een nieuw lid voordragen voor het audit comité, ter benoeming door de raad.

  • 7. De raad is bevoegd, al dan niet op voorstel van de fractie op wiens voordracht het lid is benoemd, een lid te ontslaan.

  • 8. Een lid, de voorzitter en hun plaatsvervangers kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de voorzitter van de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 9. De portefeuillehouder financiën en het afdelingshoofd financiën zijn adviserend lid van het audit comité.

  • 10. De accountant, de voorzitter of lid van de Rekenkamercommissie, de gemeentesecretaris of, in overleg met de gemeentesecretaris, andere ambtenaren kunnen als adviseur bij het audit comité worden uitgenodigd.

Artikel 4. Voorzitter

Het audit comité wijst uit zijn midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan.

Artikel 5. Secretaris

Het secretariaat van het audit comité wordt verzorgd door de griffier.

Paragraaf II Taak audit comité

Artikel 6.

  • 1. Het audit comité adviseert de raad maar heeft geen eigen beslissingsbevoegdheden. Zij treedt niet in de bevoegdheden van raad en/of college.

  • 2. Het audit comité is belast met de voorbereiding van de besluitvorming van de raad en advisering van de raad aangaande

    • a.

      de aanbesteding van de accountantscontrole, selectieprocedure van de accountant en advisering van de te benoemen accountant;

    • b.

      de reikwijdte van de accountantscontrole en –rapportage. Daaronder mede begrepen het vaststellen van eventuele bijzondere opdrachten;

    • c.

      het al dan niet vaststellen van de gemeentelijke jaarrekening. Daaronder mede begrepen het beoordelen van de accountantsverklaring en tussentijdse rapportages, zoals de managementletter;

    • d.

      een (voorgenomen) wijziging van de Financiële Verordening Loon op Zand;

    • e.

      het vaststellen van gemeentelijke nota’s of beleidsstukken op het gebied van de financiële huishouding van de gemeente, waaronder ten minste zijn begrepen de kadernota, meerjarenbegroting, de Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) en de Nota Reserves en Voorzieningen;

    • f.

      het bepalen van een standpunt over door het college toegezegde of door de raad vastgestelde verbeteracties waar het gaat om het financiële beleid en de financiële positie van de gemeente en het volgen van de voortgang daarvan;

    • g.

      het gevoerde financiële beleid, de financiële rapportages en de financiële positie van de gemeente.

    • h.

      grondprijzen en grondbeleid

    • i.

      het volgen van de voortgang van de uitvoering van de aanbevelingen uit rapportages van de accountant, de Rekenkamercommissie, eventuele eigen onderzoeken van de raad en onderzoeken op basis van artikel 213a van de Gemeentewet.

    • j.

      gevraagd en ongevraagd adviseren over de stukken van de planning en control-cyclus.

  • 3. Het audit comité is het eerste aanspreekpunt voor (leden van) de Rekenkamercommissie en vervult voor de raad ten aanzien van de (onderzoeken van de) Rekenkamercommissie de volgende rol:

    • a.

      Het audit comité bereidt de selectieprocedure van leden van de Rekenkamercommissie voor en adviseert aan de raad over de (her)benoeming.

    • b.

      Het audit comité bespreekt met de rekenkamercommissie welke onderzoeken wanneer worden uitgevoerd, na consultatie van de raad hierover;

    • c.

      Het audit comité bespreekt met de Rekenkamercommissie de onderzoeksopzet.

    • d.

      Het audit comité volgt de voortgang van de uitvoering van de aanbevelingen uit rapportages van de Rekenkamercommissie

Paragraaf III Werkwijze audit comité

Artikel 7. Oproepen/vaststellen van de agenda/openbaarheid vergaderingen

  • 1. De vergaderingen zijn niet openbaar, maar als geagendeerde onderwerpen daarom vragen, kan de voorzitter bepalen dat een vergadering openbaar is.

  • 2. Het audit comité vergadert zo dikwijls als de voorzitter het nodig oordeelt of het door ten minste twee leden schriftelijk met opgaaf van redenen wordt gevraagd.

  • 3. De voorzitter bepaalt in overleg met de griffier de voorlopige agenda van de vergadering. Deze agenda wordt voor de vergadering toegezonden aan de leden van het audit comité.

  • 4. Het audit comité stelt bij aanvang van de vergadering de definitieve agenda vast.

Artikel 8. Verslaglegging

  • 1. Van ieder besproken onderwerp in een vergadering wordt, onder de zorg van de griffier een besluitenlijst opgesteld.

  • 2. Aan de overige leden van de raad, alsmede het college, wordt eveneens een afschrift van de besluitenlijst toegezonden.

Artikel 9. Advisering

  • 1. Het audit comité stelt een voorstel op waarin adviezen genoemd in artikel 6 zijn opgenomen.

  • 2. Het audit comité streeft naar advisering bij algemene stemmen, waar sprake is van minderheidsstandpunten worden deze gemotiveerd toegelicht.

  • 3. Het college wordt daarbij de gelegenheid geboden om binnen twee weken schriftelijk te reageren op de bevindingen en de adviezen van het audit comité. Deze reactie wordt bij het advies gevoegd, waarna het naar de raad wordt verzonden.

Artikel 10. Uitleg regeling

Bij twijfel over de betekenis of de toepassing van deze regeling en in gevallen waarin deze regeling niet is voorzien, beslist de voorzitter van het audit comité.

Artikel 11. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam “verordening op het audit comité gemeente Loon op Zand 2017”

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente
Loon op Zand van 16 februari 2017
de voorzitter,
de griffier