Regeling vervallen per 25-04-2015

Algemene subsidieverordening gemeente Loppersum

Geldend van 17-11-2009 t/m 24-04-2015

Intitulé

Algemene subsidieverordening gemeente Loppersum

De raad van de gemeente Loppersum;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 3 november 2009;

b e s l u i t :

vast te stellen de:

“ALGEMENE SUBSIDIEVERORDENING GEMEENTE LOPPERSUM”

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Gemeente: gemeente Loppersum.

Raad: de raad van de gemeente Loppersum.

Burgemeester en wethouders: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Loppersum.

Instelling: een organisatie die rechtspersoonlijkheid bezit en die zich ten doel stelt om zonder winstoogmerk activiteiten te verrichten ten behoeve van de inwoners van de gemeente Loppersum.

Subsidievoorstel: een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd met daarin de benodigde personele en materiële middelen en de daarmee nagestreefde doelen.

AWB: Algemene Wet Bestuursrecht.

Artikel 2 Reikwijdte

1.Deze verordening is van toepassing op het verstrekken van subsidies voor instellingen die activiteiten op één van de volgende beleidsvelden ondernemen en die het belang van de gemeente en/of de inwoners dienen:

Welzijn

Economische

zaken en werk-

gelegenheid

Volkshuisvesting

en ruimtelijke

ordening

Volksgezondheid

Kunst, cultuur

en monumenten

Sport en

ontspanning

Sociale voorz. en

lokaal soc. beleid

Recreatie en

toerisme

Openbare orde

2.In bepaalde gevallen kunnen burgemeester en wethouders beslissen dat deze verordening eveneens van toepassing is op het verstrekken van subsidies voor natuurlijke personen en/of groepen van natuurlijke personen die het belang van de gemeente en/of de inwoners dienen.

Artikel 3 Nadere regels

Burgemeester en wethouders kunnen ter uitvoering van deze verordening nadere regels per beleidsveld opstellen.

Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond

  • 1. De raad stelt jaarlijks door vaststelling van de begroting een bedrag vast dat beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies op de beleidsvelden benoemd in artikel 2, lid 1 van deze verordening.

  • 2. Burgemeester en wethouders bepalen vervolgens hoe het beschikbaar gestelde bedrag wordt verdeeld.

Artikel 5 Aanvraag om een structurele subsidie

1.Een aanvraag om een structurele subsidie wordt schriftelijk bij burgemeester en wethouders ingediend uiterlijk 1 juni voorafgaand aan het jaar waarop de activiteiten betrekking hebben;

2.Structurele subsidies worden jaarlijks geïndexeerd conform de voor dat jaar geldende algemene indexering die bij de opstelling van de begroting is gebruikt;

3.Een structurele subsidie kan voor meerdere jaren vastgesteld worden met een maximum van vier jaar.

Artikel 6 Aanvraag om een incidentele subsidie

Een aanvraag om een incidentele subsidie dient ten minste acht weken voor aanvang van de activiteiten schriftelijk te worden ingediend bij burgemeester en wethouders.

Artikel 7 Te verstrekken gegevens

  • 1. De in artikel 5 en 6 bedoelde aanvraag gaat in elk geval vergezeld van een begroting en een activiteitenplan.

  • 2. Als voor het eerst een aanvraag tot een structurele subsidie wordt ingediend, dan bevat de aanvraag tevens:

    • a.

      een exemplaar van de stichtingsakte, de statuten en het huishoudelijk reglement;

    • b.

      een opgave van de bestuurssamenstelling;

    • c.

      een verslag van de financiële positie van aanvrager op het moment van de aanvraag.

Artikel 8 Beslissingstermijn op een subsidieaanvraag

  • 1. Burgemeester en wethouders beschikken binnen zes weken na vaststelling van de gemeente-begroting over de verdeling van de structurele subsidies;

  • 2. Burgemeester en wethouders beschikken binnen acht weken na aanvraag over een incidentele subsidie.

Artikel 9 Weigeringsgronden

De subsidieverstrekking kan naast de in artikel 4.25 en artikel 4.35 van de AWB genoemde gevallen worden afgewezen indien:

  • a.

    De activiteiten van de aanvrager niet gericht zijn op of niet aanwijsbaar ten goede komen aan de gemeente of de inwoners van de gemeente.

  • b.

    De gelden niet of in onvoldoende mate besteed zullen worden voor het doel waarvoor de subsidie beschikbaar wordt gesteld.

  • c.

    De aanvrager doelstellingen heeft of activiteiten zal ontplooien die in strijd zijn met de wet, het algemeen belang of de openbare orde.

  • d.

    De aanvrager zelf over voldoende financiële middelen beschikt om de activiteiten te ontplooien.

  • e.

    In de activiteiten op een naar het oordeel van burgemeester en wethouders toereikende wijze anders wordt of kan worden voorzien.

  • f.

    De subsidieverstrekking niet past binnen het beleid van de gemeente.

Artikel 10 Verplichtingen aanvrager

De subsidieontvanger is verplicht tijdig opgave te doen aan het college van een wezenlijke wijziging van de gegevens die bij de aanvraag om subsidie zijn overlegd.

Artikel 11 Voorschotten

  • 1. Burgemeester en wethouders kunnen bij beschikking voorschotten verlenen.

  • 2. Het voorschot wordt uiterlijk binnen zes weken na de dag van de beschikking, zoals genoemd in lid 1, uitbetaald.

Artikel 12 Indieningtermijn tot vaststelling van de subsidie

  • 1. Uiterlijk binnen 13 weken (1 kwartaal) na afloop van het tijdvak of beëindiging van de activiteiten waarvoor subsidie is verleend, dient de subsidieontvanger bij burgemeester en wethouders een aanvraag tot vaststelling in.

  • 2. Bij de aanvraag tot vaststelling overlegt de subsidieontvanger een financieel verslag en een verantwoording van activiteiten.

  • 3. Lid 1 en 2 gelden niet voor een structurele of incidentele subsidie lager dan € 2.000,00. Deze worden bij de verstrekking ambtshalve vastgesteld.

  • 4. Bij een subsidieverstrekking hoger dan € 25.000,00 dient tevens een accountantsverklaring te worden overlegd.

  • 5. Burgemeester en wethouders beschikken binnen zes weken na ontvangst van de in lid 1 bedoelde aanvraag tot vaststelling.

Artikel 13 Hardheidsclausule

In bijzondere gevallen of wanneer sprake is van onbillijkheid of onredelijkheid, kunnen burgemeester en wethouders afwijken van het bepaalde in deze verordening.

Artikel 14 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de dag na vaststelling door de raad.

  • 2. Na inwerkingtreding van deze verordening vervallen de volgende verordeningen: - Subsidieverordening Maatschappelijk en Sociaal-Cultureel Welzijn; - Subsidieverordening stads- en dorpsvernieuwing;

    • -

      Subsidieregeling voor onderhoud van monumenten.

Artikel 15 Citeertitel

Deze verordening wordt genoemd: “Algemene subsidieverordening gemeente Loppersum”.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Loppersum gehouden op 16 november 2009, nr. 8.
De raad voornoemd,
A. Rodenboog, voorzitter.
H. Speulman, loco-griffier.

Toelichting Algemene Subsidieverordening Gemeente Loppersum

Algemeen

De Algemene wet bestuursrecht schrijft voor dat een subsidieverstrekking dient te berusten op ‘een wettelijk voorschrift’ (zoals een gemeentelijke verordening). Bijgaande verordening voorziet hierin. De Algemene Subsidieverordening Gemeente Loppersum is, het eerste woord in de naam duidt daar al op, algemeen van aard. Dat betekent dat de verordening in principe van toepassing is op alle subsidieaanvragen die bij de gemeente worden ingediend. In specifieke gevallen kunnen nadere regels gesteld worden.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begrijpsomschrijvingen

In dit artikel zijn diverse in de verordening gebruikte begrippen omschreven.

Artikel 2 Reikwijdte

De Algemene Subsidieverordening Gemeente Loppersum is van toepassing op alle genoemde beleidsvelden/activiteiten. Het noemen van de beleidsvelden is een verplichting die voortvloeit uit de Algemene Wet Bestuursrecht. De namen van de beleidsvelden zijn ontleend aan de programma’s uit de programmabegroting. Deze velden zijn in lijn met de tot nu toe verstrekte subsidies, beschreven beleidskaders en subsidieverordeningen.

De gemeente Loppersum verstrekt op basis van de Algemene Subsidieverordening vanaf de begroting 2010 een structureel en een incidenteel bedrag.

Artikel 3 Nadere regels

Binnen de systematiek van voorliggende verordening kan het college nadere regels stellen voor de procedure voor het indienen van een aanvraag op grond van deze verordening, de subsidiabele activiteiten en de verdeling van de beschikbare gelden. Nadere voorschriften worden vastgesteld voor de onderdelen waarvoor in de oude systematiek deelverordeningen waren vastgesteld. Het gaat daarbij met name om de volgende verordeningen:

  • -

    Subsidieverordening stads- en dorpsvernieuwing;

  • -

    Subsidieregeling voor onderhoud van monumenten.

Daarnaast is het al enige tijd gebruikelijk om voor enkele grote subsidianten, zoals de bibliotheek en de SWD, contracten op te stellen voor meerdere jaren. In deze contracten zijn nadere regels omtrent de subsidierelatie en wederzijdse verplichtingen vastgelegd.

Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond

Het subsidieplafond is een bruikbaar instrument om ‘open einde financiering’ tegen te gaan. De wet geeft aan dat de subsidieverordening daarvoor regels moet bevatten. Overschrijding van het subsidieplafond vormt een weigeringsgrond voor de beslissing op een aanvraag om subsidie. Het plafond geldt voor het totale door de raad beschikbaar gestelde subsidiebedrag. Dat wil zeggen dat overschotten op het ene beleidsveld gebruikt kunnen worden om op andere beleidsvelden meer subsidie te verstrekken. Waar de raad het bedrag per beleidsveld bepaalt, is het aan het college om binnen een beleidsveld het beschikbare subsidiebedrag te verdelen.

Artikel 5 Aanvraag om een structurele subsidie

Een structurele subsidie is een subsidie met dezelfde subsidierelatie die jaarlijks terugkeert. In het kader van realistisch begroten worden de subsidies jaarlijks geïndexeerd conform de voor dat jaar geldende begrotingsrichtlijnen om te compenseren voor de prijsinflatie. Omdat het bij deze subsidies vaak gaat om aanvragers waarmee al vele jaren een subsidierelatie bestaat, heeft het college de mogelijkheid om een subsidie voor meerdere jaren tegelijk vast te stellen met een maximum van vier jaar.

Artikel 6 Aanvraag om een incidentele subsidie

Voor incidentele aanvragen om subsidie wordt in de begroting een totaalbudget beschikbaar gesteld. Het beslag op incidentele subsidies is vooraf niet in te schatten. Ook de kosten voor de jaarwisseling worden beschouwd als incidentele subsidies. Structurele subsidies moeten namelijk voor 1 juni ingediend worden. Bij aanvragen om subsidies voor de jaarwisseling is het echter gebruikelijk dat er aan het eind van het jaar mogelijkheden worden geboden voor het indienen van subsidieaanvragen.

Artikel 7 Te verstrekken gegevens

Om te kunnen beoordelen of een aanvraag past binnen in deze verordening gestelde kaders en financieel goed is onderbouwd, heeft het college gegevens van de aanvrager nodig. Zonder deze gegevens kan een aanvraag niet gehonoreerd worden.

Artikel 8 Beslissingstermijn op een subsidieaanvraag

De termijnen genoemd in artikel 8 zijn termijnen van orde. Wordt een termijn niet gehaald, dan moet dit niet gezien worden als een onrechtmatige handeling. Wel is in het kader van klantvriendelijkheid een termijnoverschrijding onwenselijk.

Artikel 9 Weigeringsgronden

De genoemde weigeringsgronden zijn een aanvulling op de weigeringsgronden uit artikel 4:35 van de Awb. De weigeringsgronden hebben tot doel de gemeente te helpen bij het op efficiënte en effectieve wijze inzetten van haar middelen en kunnen tevens gezien worden als beleidskaders.

Artikel 10 Verplichtingen aanvrager

Volgens de wet (Awb) moet in een verordening de basis gelegd worden voor het in voorkomende gevallen kunnen opleggen van bijzondere verplichtingen aan de te ontvangen subsidie.

Artikel 11 Voorschotten

Artikel 4:54 van de Awb bepaalt dat alleen voorschotten mogelijk zijn als dit in de wet (verordening) of bij subsidieverlening is bepaald.

Artikel 12 Indieningtermijn tot vaststelling van de subsidie

Als extra waarborg voor een effectieve subsidieverstrekking wordt een aanvrager gevraagd na afloop van een activiteit verantwoording af te leggen. Op basis van deze verantwoording vindt de daadwerkelijke vaststelling van de subsidie plaats. De bedragen uit de vaststelling zullen zoveel mogelijk gelijk zijn aan de bedragen uit de beschikking, zodat geen verrekeningen hoeven plaats te vinden. Om het proces van subsidieverstrekking niet onnodig te belasten worden subsidies tot een hoogte van € 2.000,00 ambtshalve vastgesteld. Over deze subsidies hoeft achteraf geen verantwoording meer plaats te vinden.

Artikel 13 Hardheidsclausule

Er moet altijd een mogelijkheid overblijven om, ten gunste van de aanvrager, positief op een subsidieaanvraag te reageren. Als van deze clausule gebruik wordt gemaakt, zal de raad hierover ingelicht worden.