Instellingsbesluit commissie naamgeving

Geldend van 11-11-2014 t/m heden

Intitulé

Instellingsbesluit commissie naamgeving

Artikel

Artikel 1. De Commissie

Er is een commissie die gevraagd en ongevraagd het college van burgemeester en wethouders adviseert over de naamgeving en nummering van de openbare ruimte, hierna te noemen: de commissie.

Artikel 2. Taak

  • 1.

    De Commissie brengt, indachtig de door het college vastgestelde beleidsregels, gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan het college over:

    • a.

      Het vaststellen van grenzen van woonplaatsen en het daaraan toekennen van namen;

    • b.

      De verdeling van de woonplaatsen in wijken en buurten en zo nodig aangevuld met nummers, letters of namen;

    • c.

      Het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en zo nodig aan gemeentelijke bouwwerken.

  • 2.

    De Commissie draagt zorg voor het actueel houden van het straatnamenregister.

 

Artikel 3. Samenstelling en lidmaatschap

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter, een secretaris en maximaal 7 leden, bij voorkeur met een aardrijkskundige, cultuurhistorische, culturele, archeologische, geschiedkundige en/of stedenbouwkundige achtergrond;

  • 2.

    De BAG-beheerder is ambtshalve lid van de commissie;

  • 3.

    De overige leden worden benoemd door de manager Veiligheid en leefbaarheid;

  • 4.

    De zittingsduur van de middels lid 3 benoemde leden is 3 jaar; verlenging met één zittingstermijn is mogelijk;

  • 5.

    Leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Bij voorziening in een ontstane vacature is lid 4 van toepassing;

  • 6.

    De voorzitter kan ambtenaren en andere deskundigen uitnodigen om aan vergaderingen van de commissie deel te nemen.

 

Artikel 4. Voorzitter en secretaris

  • 1.

    De manager Veiligheid en Leefbaarheid is voorzitter van de Commissie;

  • 2.

    De manager kan zich incidenteel of permanent laten vervangen door een ambtenaar die in hiërarchische verhouding staat tot de manager;

  • 3.

    De voorzitter heeft stemrecht. Bij staken van stemmen telt de stem van de voorzitter dubbel;

  • 4.

    De manager Veiligheid en Leefbaarheid wijst een ambtelijk secretaris van de commissie aan;

  • 5.

    Het bepaalde in artikel 3, lid 4 is niet van toepassing op de zittingsduur van de secretaris;

  • 6.

    De secretaris verzamelt de te bespreken onderwerpen, stelt de agenda op en verzamelt en verspreidt tijdig voor de vergadering de vergaderstukken;

  • 7.

    De secretaris bereidt de besluitvorming voor door het college.

 

Artikel 5. Werkwijze

  • 1.

    De commissie komt bijeen wanneer de voorzitter dit nodig acht of op verzoek van tenminste 2 leden van de commissie of op verzoek van het college;

  • 2.

    De vergadering van de commissie gaat door indien tenminste de helft van het aantal leden aanwezig is;

  • 3.

    De vergaderingen van de commissie zijn openbaar.

 

Artikel 6. Overgangsbepalingen

De leden van de commissie die op het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit zitting hebben in de commissie blijven lid totdat zij toepassing geven aan artikel 3 lid 5 van dit besluit.

 

Artikel 7. Slotbepalingen

  • 1.

    De commissie als bedoeld in dit besluit kan worden aangeduid als: “Commissie Naamgeving”;

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op een nader door het college te bepalen tijdstip;

  • 3.

    Het Instellingsbesluit van 20 juli 2004 wordt op het in lid 2 genoemde tijdstip ingetrokken.