De Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Meppel

Geldend van 02-10-2014 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 06-01-2014

Intitulé

De Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Meppel

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meppel;

Gelet op artikel 1 en 2 van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratiepersonen gemeente Meppel;

B e s l u i t :

Vast te stellenDe Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Meppel (inclusief bijlage)

Artikel 1. Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1. Gegevens uit de basisregistratie personen kunnen verstrekt worden aan organen van de gemeente Meppel voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de aan hen opgedragen taken.

  • 2. De verstrekkingen kunnen plaatsvinden door middel van het rechtstreeks raadplegen van de basisregistratiepersonen, door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen.

  • 3. De organen van de gemeente Meppel aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevens set en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.

Artikel 2. Verstrekkingen aan derden

  • 1. Gegevens uit de basisregistratie personen kunnen op verzoek van derden aan hem verstrekt worden als:

    • a.

      De derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt, of

    • b.

      Het bepaalde krachtens lid 2 en 3.

  • 2. Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt zijn:

    • a.

      kabinetswerkzaamheden burgemeester;

    • b.

      bevorderen lezen/bestrijden analfabetisme;

    • c.

      maatschappelijk werk;

    • d.

      algemene/geestelijke gezondheidszorg;

    • e.

      jeugdwelzijn;

    • f.

      ouderenzorg;

    • g.

      gehandicaptenzorg;

  • 3. De volgende categorieën van derden komen in aanmerking voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie:

    • a.

      bibliotheek (geen onderdeel van de gemeente);

    • b.

      door de gemeente gesubsidieerde instellingen met een niet-commercieel doel;

    • c.

      Instellingen of organisaties ten behoeve van:

      • -

        maatschappelijke dienstverlening;

      • -

        algemene en geestelijke gezondheidszorg;

      • -

        kinderopvang;

      • -

        jeugdwelzijnswerk;

      • -

        ouderenzorg;

      • -

        gehandicaptenzorg;

      • -

        werkvoorziening.

    • d.

      Crematoria en begraafplaatsen (niet gemeentelijk)

    • e.

      Pensioenfondsen voor het bijhouden van de administratie;

    • f.

      Reclassering/verslaafdenzorg;

    • g.

      Woningbouwverenigingen/ woningbouwcorporaties voor het tegengaan van spookbewoning;

    • h.

      Ziekenhuizen voor patiëntenzorg en verlenen medische zorg.

  • 4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op de algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerder geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

  • 5. Er worden geen gegevens verstrekt als op de persoonslijst een aantekening bedoeld in artikel 3.21 eerste lid wet BRP is vermeld.

Artikel 3. Terugmeldplicht

  • 1. Organen van de gemeente Meppel doen van door hen geconstateerde afwijkingen tussen gegevens die zij uit de basisregistratie personen ontvangen en gegevens waarvan zij op andere wijze kennis hebben gekregen, mededeling aan de beheerder van de basisregistratie personen.

  • 2. De verplichting tot het doen van de in lid 1 genoemde mededeling geldt slechts voor zover de afwijking een gegeven betreft dat aan hen op grond van artikel 1 verstrekt kan worden.

  • 3. De beheerder van de basisregistratie personen regelt de wijze waarop de mededeling wordt gedaan.

  • 4. De beheerder van de basisregistratie personen regelt de wijze waarop de kennisgeving aan het orgaan van de gemeente Meppel naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan met inachtneming van het bepaalde in artikel 2.34 van de wet basisregistratie personen en de artikelen 27 en 28 van het besluit basisregistratie personen.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Dit besluit treedt in werking op de dag na publicatie en werkt terug tot en met 6 januari 2014

  • 2. Dit reglement wordt aangehaald als Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Meppel.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 19 augustus 2014.
De secretaris, de Burgemeester,

Bijlage 1

VERSTREKKINGEN AAN ORGANEN VAN DE GEMEENTE MEPPEL

RECHTSTREEKSE TOEGANG TOT DE BASISREGISTRATIE PERSONEN

Slechts aan medewerkers voor wie uit hoofde van hun functie dagelijks gebruik van Key2Burgerzaken noodzakelijk en onontkoombaar is voor de uitvoering van hun publiekrechtelijke taken wordt autorisatie toegekend. Ter beoordeling van de beheerder BRP.

ORGANISATIEONDERDEEL

TEN BEHOEVE VAN

GEGEVENSSET

Klantcontacten,

Frontoffice

Burgerzaken

-De uitvoering van:Wet GBA, Kieswet, Besluit Burgerlijke stand, Burgerlijk Wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op Lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet, regelgeving rijbewijzen.

Alle gegevens op de persoonslijst, aangehaakte gegevens en verwijsgegevens

Receptie

Uitgifte invalidenparkeerkaarten

(uitvoering van: Wet Maatschappelijke Ondersteuning)

01 persoonsgegevens

(groep 02/03/04)

07 inschrijving (groep 66)

08 verblijfplaats (groep 09/10/11/12)

Klantcontacten,

Midoffice

Sociale recherche

-Artikel 53a Wet werk en bijstand

01 persoonsgegevens

(groep 01/02/03/04/61)

02-03 oudergegevens

(groep 01/02/03/04/62/83)

04 nationaliteit

(groep 05)

05 huwelijksgegevens

(groep01/02/03/04/06/07/15/83)

06 overlijden

(groep 08/83)

07 inschrijving (groep 66/67/70)

08 verblijfplaats (groep09/10/11/ 12/13/14/72/75/83)

09 kindgegevens

(groep 01/02/03)

10 verblijfstitel (groep 39/83)

11 gezag (groep 32/33/83)

en verwijsgegevens

Ondersteuning,

Uitvoering en beheer

Systeembeheer

-Het waarborgen van een juiste werking van de computer, het netwerk en de applicaties.

Alle gegevens op de persoonslijst, aangehaakte gegevens en verwijsgegevens

Applicatiebeheer

Het waarborgen van een juiste werking van de computer, het netwerk en de applicaties.

Alle gegevens op de persoonslijst, aangehaakte gegevens en verwijsgegevens

B asisregistraties (BRP)

-De uitvoering van: Wet GBA, Kieswet, Besluit Burgerlijke stand, Burgerlijk Wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op Lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet, regelgeving rijbewijzen.

Alle gegevens op de persoonslijst, aangehaakte gegevens en verwijsgegevens

Basisregistraties ( WOZ )

De uitvoering van: Gemeentelijke WOZ verordening, Wet WOZ.

Voor de uitvoering van een permanente marktanalyse en de aanwijzing van belastingplichtigen.

01 persoonsgegevens

(groep 01/02/03/04/61/83)

02-03 oudergegevens

(groep 01/02/03/04/83)

04 nationaliteit (groep 83)

05 huwelijksgegevens

(groep01/02/03/04/06/07/15/83)

06 overlijden (groep 08/83)

07 inschrijving (groep 66/67/70)

08 verblijfplaats (groep09/10/11/ 12/13/14/72/75/83)

09 kindgegevens

(groep 01/02/03/83)

58 historische gegevens verblijfplaats

en verwijsgegevens

Financiën

-voeren van debiteuren administratie, (vervolging wanbetalers)

01 persoonsgegevens

(groep 02/03/04)

07 inschrijving (groep 66)

08 verblijfplaats (groep 09/10/11/12)

Heffen en Invorderen

-De uitvoering van: Verordening op de heffing en de invordering van de lijkbezorgingsrechten, art. 216 Gemeentewet, Invorderingswet, kwijtschelding.

01 persoonsgegevens

(groep 01/02/03/04/61/83)

02-03 oudergegevens

(groep 01/02/03/04/83)

04 nationaliteit (groep 83)

05 huwelijksgegevens

(groep01/02/03/04/06/07/15/83)

06 overlijden (groep 08/83)

07 inschrijving (groep 66/67/70)

08 verblijfplaats (groep09/10/11/ 12/13/14/72/75/83)

09 kindgegevens

(groep 01/02/03/83)

58 historische gegevens verblijfplaats

en verwijsgegevens

  • ·

    Voor deze gemeentelijke organen geldt dat de verstrekte gegevens alleen gebruikt mogen voor de uitvoering van de in deze bijlage vermelde taak.

  • ·

    De gemeentelijke organen moeten de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op volgen.

  • ·

    Voor iedere medewerker geldt dat persoonlijk autorisatie moet wordt verleend door de beheerder. Het verzoek tot autorisatie kan schriftelijk door middel van het autorisatieformulier worden aangevraagd.

  • ·

    Na goedkeuring door de beheerder wordt door de medewerker een geheimhoudingsverklaring ondertekend.

GEEN RECHTSTREEKSE TOEGANG TOT DE BASISREGISTRATIE PERSONEN

ORGANISATIEONDERDEEL

TEN BEHOEVE VAN

GEGEVENSSET

Ondersteuning, Bestuurssecretariaat

Jubilarissen, felicitaties door de Burgemeester:

-50,55,60,65 en 70-jarige huwelijken

Naam, adres, postcode, woonplaats, geboortedatum, geboorteplaats, huwelijksdatum

Ondersteuning,

Bestuurssecretariaat

Jubilarissen, felicitaties door de Burgemeester:

-100+ jarigen

Naam, adres, postcode, woonplaats, geboortedatum, geboorteplaats, huwelijksdatum

Alle organisatieonderdelen

Verzending poststukken aan bewoners of adressen in bepaalde wijken of delen daarvan (incidentele verstrekking op verzoek in verband met enquêtes e.d.)

Naam, adres, postcode, woonplaats

  • ·

    Voor deze gemeentelijke organen geldt dat de verstrekte gegevens alleen gebruikt mogen voor de uitvoering van de in deze bijlage vermelde taak.

  • ·

    De gemeentelijke organen moeten de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op volgen.

VERBANDEN MET ANDERE GEMEENTELIJKE REGISTRATIES

Wie

Waarvoor

Welke gegevens

Data Distributie Voorziening

(centrale distributie voorziening)

Diverse gemeentelijke taken

Persoonsgegevens, gegevens gerelateerden, burgerlijke staat gegevens, nationaliteit-gegevens, huwelijksgegevens, overlijdens-gegevens, indicatie geheimhouding gegevens, adresgegevens, verblijftitelgegevens en verwijsgegevens

·De gemeentelijke organen moeten de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op volgen.