De beleidsregels voor evenementen in de gemeente Nieuwkoop

Geldend van 01-01-2017 t/m heden

Intitulé

De beleidsregels voor evenementen in de gemeente Nieuwkoop

Onderstaande regels zijn een nadere uitwerking van het beoordelingskader uit de Algemene plaatselijke verordening (Apv) en moeten dus als een verlengstuk hiervan worden gelezen.

Evenementenscope

Dit evenementenbeleid is van toepassing op de aangewezen evenemententerreinen (zie tabel 1). Evenementen van niet openbare/privégebouwen vallen niet onder dit beleid. De aanvraag voor evenementen van niet openbare/privé gebouwen worden afgehandeld via een omgevingsvergunning voor afwijkend gebruik.

Wanneer is sprake van een evenement

In de Algemene plaatselijke verordening staat wat verstaan wordt onder een evenement. Het evenement:

  • is voor iedereen toegankelijk, tegen vergoeding of gratis

    • wordt georganiseerd voor een relatief groot aantal bezoekers;

    • heeft een tijdelijk karakter;

    • is incidenteel (voornamelijk jaarlijks);

    • kan binnen (bv. in sport- en bedrijfshallen) en buiten plaatsvinden;

    • heeft een positieve inhoud (ter lering en/of vermaak);

    • gaat om een vorm van vrijetijdsbesteding;

    • heeft een zakelijk karakter (niet zuiver privé van aard).

Te bereiken met dit beleid

  • Veiligheid voor bezoekers en leefomgeving.

  • Levendige kernen in de gemeente.

  • Leefbare kernen in de gemeente.

  • Het imago en de aantrekkingskracht van de gemeente versterken.

  • De sociale cohesie versterken.

De ambitie vertaald

  • Aanvragen voor evenementenvergunningen worden in principe positief benaderd, vooral als deze bijdragen aan het imago van Nieuwkoop.

  • Er is in ieder geval sprake van een bijdrage aan het imago van Nieuwkoop als evenementen zich richten op:

    • het thema water;

    • het thema natuur en/of landschap;

    • het thema jeugd (tot 18 jaar) en/of gezin;

    • het thema duurzaamheid;

    • het thema recreatie;

    • de kunst en/of cultuurhistorie van Nieuwkoop;

    • typisch Nieuwkoopse ambachten en/of streekproducten

    • versterking van de samenhang in wijk en/of buurt

  • Nog niet eerder gehouden (grotere) evenementen in de buitenlucht (in een tent of andere tijdelijke constructie = in de buitenlucht) worden bij voorkeur gehouden op de aangewezen evenementterreinen (zie tabel 1).

  • Nog niet eerder gehouden (grotere) evenementen in gebouwen worden bij voorkeur gehouden in de (gemeentelijke) sporthallen en/of in de door het college van burgemeester en wethouders nader aangewezen evenementenhallen. In alle gevallen is voor gebouwen waarin een evenement wordt gehouden, een (omgevings)vergunning of gebruiksmelding voor brandveilig gebruik aanwezig en voldoet het voorzieningenniveau aan het Bouwbesluit.

  • Een nieuw evenement duurt bij voorkeur niet langer dan drie aaneengesloten dagen (excl. opbouw en afbraak). In sommige situaties wordt dit uitgangspunt losgelaten. (bijvoorbeeld bij schaatstoertochten op natuurijs).

  • Evenementen waarvoor een vergunning voor drie jaar afgegeven is, kunnen plaats blijven vinden mits:

    • duur, omvang en aard van het evenement niet wezenlijk wijzigen en;

    • door de vergunninghouder voor 1 november voorafgaande aan het uitvoeringsjaar een verzoek tot hergebruik van de bestaande vergunning is ingediend en

    • bevestiging van de nieuwe data vanuit de gemeente heeft plaatsgevonden;

    • aanverwante ontheffingen/toestemmingen (zoals bijvoorbeeld voor het schenken van alcohol en/of het aanwijzen van verkeersregelaars) op tijd zijn geregeld.

  • Verplaatsing van bestaande (jaarlijks terugkerende) evenementen, met een vergunning voor drie jaar, naar een andere dorpskern behoort tot de mogelijkheden, mits:

    • de infrastructuur van de nieuwe locatie zich leent voor het aantal te verwachten bezoekers;

    • het karakter van de nieuwe locatie goed past bij het evenement;

    • de omgeving een goed decor vormt bij de aard van het evenement;

    • het maximum van belastende dagdelen voor die locatie nog niet is bereikt.

  • Vergunningen voor drie jaar worden niet eerder afgegeven dan nadat het evenement ten minste eenmaal en één jaar eerder is gehouden en bij die editie(s) geen sprake is geweest van regelovertreding of gegronde klachten.

  • De begin- en eindtijden die worden gehanteerd bij evenementen zijn:

 

Ma

Di

Wo

Do

Vrij

Za

Zo

Begin

10.00 uur

10.00 uur

10.00 uur

10.00 uur

10.00 uur

10.00 uur

13.00 uur

Eind

23.00 uur

23.00 uur

23.00 uur

23.00 uur

02.00 uur

02.00 uur

23.00 uur

  • hierbij geldt dat afwijkende tijden zijn toegestaan:

    • als hiervoor al vergunning bestaat;

    • op sportcomplexen voor bijvoorbeeld open toernooien of jeugdolympiades;

    • op zondag als hiervoor ontheffing is verleend;

    • op specifieke dagen (zoals bijvoorbeeld 31 december).

  • Voor alle vergunning plichtige evenementen wordt een risicoscan uitgevoerd volgens het ‘Kader evenementenveiligheid veiligheidsregio Hollands Midden’, waarmee evenementen worden onderverdeeld in de klassen A, B of C. De uitslag van de risicoscan bepaalt in belangrijke mate de inhoud van de door politie, brandweer, GHOR en gemeente aan een vergunning te verbinden voorschriften.

  • Indien er voldaan wordt aan de algemene en specifieke regels (zie bijlagen) voor een vergunningsvrij evenement is er geen vergunningsaanvraag nodig.

  • Aan een vergunning worden in elk geval voorschriften verbonden over volksgezondheid, (brand)veiligheid, inzet van beveiliging en toezicht, ( voorkomen van ) overlast, orde en netheid van het terrein / de locatie.

  • Voor zover bij een evenement alcohol wordt verstrekt, worden aan een vergunning bovendien voorschriften verbonden die zien op alcoholverstrekking aan minderjarigen en voorkomen van dronkenschap onder jongvolwassenen. In dat kader wordt aansluiting gezocht bij de doelen uit het Preventie- en Handhavingsplan Drank- en horecawet.

  • Om de leefbaarheid te waarborgen worden:

    • waar nodig geluidsvoorschriften incl. basnormen in de vergunning opgenomen.

    • voor de aangewezen evenementenlocaties grenzen gesteld aan het maximaal aantal te belasten dagdelen (zie tabel bijlage 1).

  • Voor gebieden die al maximaal worden belast, mag inwisseling van bestaande (jaarlijks terugkerende) evenementen voor nieuwe initiatieven plaatsvinden, mits:

    • de belasting voor de omgeving als gevolg van het nieuwe initiatief niet toeneemt, en

    • het nieuwe initiatief bijdraagt aan het imago van Nieuwkoop, en bijdraagt aan de diversiteit van evenementen in de betreffende kern.

Ondertekening

Bijlage 1 Tabel 1 Maximale aantal belastbare dagdelen per aangewezen evenemententerrein 2016*

Locatie

Maximum aantal te belaste dagdelen**

Aantal belaste dagdelen 2016

Onbelaste dagdelen 2016

 

Ochtend

Middag

Avond en nacht

Totaal

 

 

Kern Nieuwkoop

 

 

 

 

 

 

Evenemententerrein - Churchillaan

8

12

10

30

Kermis: 8; BBQ: 2

20

Evenemententerrein - Reghthuysplein

16

24

20

60

Halve marathon: 1; Torenschudders: 3 ; Braderie 4; Muziekevenement 2; Koningsdag 7; Novemberbraderie 2 ;

41

Landijsbaan

8

12

10

30

Timmerdorp 8 ; Volleybaltoernooi 4 ;

18

Sportzaal sporthal ‘De Steupel’

-

-

12

12

Kledingbeurs 4;

8

Sportzaal sportcentrum Nieuwkoop

-

-

12

12

Ondernemer van het jaar 1x

11

Plassengebied

8

8

2

18

Torenschudders 1; Plassentocht (1); KNSB tochten (7)

0***

 

 

 

 

 

 

 

Kern Noorden

 

 

 

 

 

 

Parkeerplaats tussen S. van Capelweg 109-111

8

12

10

30

Koningsdag/pleinpop 2; Oud en nieuwfeest aantal dagen nog niet bekend; intocht sint 1

27

Kampeerhoeve Koole

8

12

10

30

Klinkerfeest 3

27

Parkeerplaats Anemonenstraat

2

4

2

8

Koningsdag 3

5

Parkeerplaats Gerberastraat

4

8

6

18

Terrein van NSV’46, Feestweekend 6; Jeugdweekend 6;

6

 

 

 

 

 

 

 

Kern Woerdense Verlaat

 

 

 

 

 

 

Plein naast gebouw Beatrix

4

8

6

18

Koningsdag 2; intocht sint 2 ; soundmix & playbackshow 2

12

 

 

 

 

 

 

 

Kern Nieuwveen

 

 

 

 

 

 

Terrein Nicolaas Boys – Mettenburcht (incl. parkeerplaats) W.P. Speelmanweg

3

5

11

19

Tentfeest 5; Vogeltentoonstelling 6; Wandel weekend scouting 4; Overnachting mettenburcht+ activiteiten 5

0

Het Teylersplein

4

8

6

18

Alleen in het gemeentehuis-Nieuwjaarsreceptie 1

17

Sportzaal sporthal ‘De Ringkant’

-

-

12

12

Carnaval 3

9

 

 

 

 

 

 

 

Kern Ter Aar

 

 

 

 

 

 

Argonnepark

7

7

6

20

Kindervakantieweek 20

0

Evenemententerrein - Vosholplein

8

12

10

30

Koningsdag 2; Muziekevenement 6;

22

Evenemententerrein - Lindenplein

8

12

10

30

Optreden dice Musica 1; Intocht sint 1; Beachvolleybal 5

23

Sportzaal sporthal ‘De Vlinder’

-

-

12

12

Intocht sint 1; Hollandse avond 2

9

 

 

 

 

 

 

 

Kern Korteraar

 

 

 

 

 

 

Complex Viergangruiters

4

8

6

18

Buurtfeest 5

13

 

 

 

 

 

 

 

Kern Noordeinde

 

 

 

 

 

 

Speelterrein nabij de Schinkel/basisschool

-

-

6

6

-

6

 

 

 

 

 

 

 

Kern Zevenhoven

 

 

 

 

 

 

Speelterrein nabij het Vijfbruggenpad/basisschool

-

-

6

6

-

6

Speelterrein nabij de Heemraadstraat/basisschool

-

-

6

6

-

6

Sportzaal sporthal ‘De Vlijt’

-

-

12

12

Kerstgala 1; Kledingbeurs 2; Koningsdag 1

8

Albrechtshof

1

2

1

4

Moederdagbraderie 2; beachvolleybal 2

0

Plantsoen en Tochtpad (even en oneven jaren)

5

5

4

14

Kindervakantieweek 14

0

 

 

 

 

 

 

 

Kern Langeraar

 

 

 

 

 

 

Evenemententerrein - Altiorplein

8

12

10

30

Jeugdweekend Altior 5; Kermis+ tentfeest 8; Kindervakantieweek 12

5

Plassengebied

1

1

-

2

Lokale schaatstocht (2)

0***

*De tabel is op basis van de in juni 2016 beschikbare gegevens ingevuld. Gedurende het jaar kan het aantal belaste dagdelen en evenementen wijzigen. De wijzigingen worden jaarlijks meegenomen in het vastgestelde beleid.

**ochtend = 10.00-12.00 uur, middag = 12.00-18.00 uur, avond en nacht = vanaf 18.00-22:00/02.00 uur (of tot eindtijd vergunning). Het deels gebruiken van een dagdeel wordt als volledig gebruik geteld.

***Het aantal belaste dagdelen door schaatstochten in een jaar is afhankelijk van de weersomstandigheden (vorst) en kan daardoor niet van te voren vastgesteld worden.

Bijlage 2: Tabel 2 Verleende evenementenvergunningen (vóór 2016) op niet aangewezen evenemententerreinen

Locatie

Evenement

Belaste dagdelen 2016

Kern Nieuwkoop

 

 

Maarten Freeke Wije 2

Kledingbeurs

4

-

Avondvierdaagse

4

Dreg 1

Hockeyweekend jeugdleden

7

Dreg 3

Kampeernacht jeugdleden TN

4

Bernhardlaan

Timmerdorp

12

Ladderhaak

Scoutingdag, vijfhuizentoernooi, afsluitweekend

2,3,4 =9

Noordenseweg

Zwemloop

1

-

Triatlon Nieuwkoop

2

Fleurstraat

Bruggebuurt

6

-

Wandelen voor water

1

Zuideinde

Shake the lake

2

-

Rolstoel vierdaagse

8

-

Bluestocht

1

Kern Noorden

 

 

-

Wandelvierdaagse

4

Kern Nieuwveen

 

 

Schilkerweg/ golfpad

Veldcross en hardloopwedstrijd

2

AH Kooistrastraat

Intocht sint

2

Dorpsstraat

Dorpsstraatfeest

2

‘t Liemerhof

Koninginnenacht , Koninginnedag

4

-

Lampionnenoptocht

1

Oude Nieuwveenseweg

Speelweek

15

Molenkade

Kom in de kas

2

Weiland Blokland

Bloklandfeest

4

Kern Ter Aar

 

 

Iepenpad

Straat BBQ

2

Ringdijk

Kleindier tentoonstelling

9

Vosholstraat

Aarlandentoernooi, startfeest de Fontein

29, 2 = 31

-

Avondvierdaagse

4

Aarweide

Triatlon

1

Kern Zevenhoven

 

 

Achterweg

Zevenhoven on wheels, Pinkpanterfeest

6, 2 = 8

SV Zevenhoven

Veilingavond SVZ 1, Zevenloop

3, 2 = 5

Sportlaan

Koningsdag

2

Speelweide Park Zomerlust

BBQ feest

2

Kern Langeraar

 

 

-

Avondvierdaagse Basisschool Aeresteijn

4

Langeraarseweg

Terras & podiumwagen, Sinterklaasfeest en intocht, Pleinfeest Aeresteijn, Koningsdag

2, 1, 2, 3 = 8

Hazepad

Midsummernight concert

2

Centrum Langeraar

Braderie

3

Geerweg

Surfweekend en BBQ

6

*De tabel is op basis van de in juni beschikbare gegevens ingevuld. Gedurende het jaar kan het aantal belaste dagdelen en evenementen wijzigen. De wijzigingen worden jaarlijks meegenomen in het vastgestelde beleid.

Bijlage 3 Toelichting

Wettelijke basis

Artikel 2.25 Algemeen plaatselijke verordening. In dit artikel is geregeld dat het verboden is zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren. De burgemeester kan vrijstelling van het verbod verlenen of een meldingsplicht invoeren.

Algemeen

  • Een aantal onderdelen van het besluit ruimtelijke ordening is overgegaan in het besluit omgevingsrecht. In bijlage II (BOR) was opgenomen dat er een mogelijkheid bestaat dat drie evenementen voor vijftien dagen maximaal kunnen worden toegestaan. Deze regel uit de bijlage is geschrapt en daar is niets voor teruggekomen. Dit betekent dat evenementen drie dagen kunnen worden toegestaan buiten de op- en afbouw om. Wel dient er in eerste instantie te worden gekeken naar de aangewezen evenemententerreinen van de gemeente Nieuwkoop, voordat een ander terrein voor het evenement wordt gebruikt. Als de aangewezen terreinen niet passen binnen het doel van het te houden langdurig evenement kan het elders georganiseerd worden.

  • Organisatoren die een nieuw evenement willen organiseren buiten de aangewezen evenemententerreinen of de aangewezen gebouwen kunnen een ontheffing aanvragen. Aan de hand van het thema (zie alinea Ambitie vertaald) wordt beoordeeld of het evenement een ontheffing krijgt.

  • Voorafgaand aan een evenement wordt er een gesprek gehouden met de organisator van een evenement. Achteraf wordt het evenement geëvalueerd. Voor nieuwe evenementen geldt dat er ook tijdens het evenement controlemomenten ingepland worden.

  • Een evenement kan zich van buiten naar binnen verplaatsen. Afhankelijk van de situatie kan het betekenen dat er een andere regelgeving van toepassing is. Voor een evenement dat zich alleen buiten afspeelt gelden de regels van het evenementenbeleid en de vergunning. Bij een evenement dat overgaat naar een horecapand zijn er twee mogelijkheden wat betreft de geldende regelgeving. Als de geluidsnormen niet overschreden worden in het gebouw gelden de regels van de Apv. Indien de geluidsnormen wel overschreden worden moet er een aanvraag incidentele festiviteit (Apv) aangevraagd worden. Hiervoor geldt overigens dat de bezoekers van het horecapand vóór 01.30 binnen moeten zijn.

  • Het evenementenbeleid wordt jaarlijks herzien op eventuele wijzigingen. Indien er inhoudelijke wijzigingen zijn wordt het beleid voorgelegd aan de burgemeester. Anders geldt het huidige beleid.

  • Voor evenementen in gebouwen waarbij een hogere geluidsbelasting vanuit het gebouw wordt verwacht dan standaard is toegelaten volgens het Activiteitenbesluit milieubeheer (afdeling 2.8), moet vooraf een melding incidentele festiviteit zijn gedaan. Melden van extra geluid is mogelijk tot het in de Apv aangegeven maximum aantal.

Tabel

  • In bijgevoegde tabel 1 staat beschreven welke aangewezen evenemententerreinen er zijn in de gemeente, hoeveel dagdelen er per evenemententerrein gebruikt mogen worden, hoeveel er tot nu toe in 2016 gebruikt worden en hoeveel dagdelen er nog vrij zijn in 2016.

  • In tabel 1 (tweede kolom) is per aangewezen evenemententerrein de maximaal te belaste dagdelen beschreven. Dit verschilt per evenemententerrein. Er is een maximum gesteld aan het belasten van de dagdelen om de belastbaarheid voor de omgeving te beperken. Het maximum aantal te belaste dagdelen is aan de hand van diverse factoren zoals de ligging en de omvang van het terrein bepaald.

  • In tabel 2 staan de evenementen voor 2016 die plaatsvinden op terreinen die niet als evenemententerreinen zijn aangewezen. Deze tabel is bijgevoegd, omdat deze evenementen mede van invloed zijn op de belastbaarheid in de omgeving.

  • Voor het plassengebied is er een ontheffing mogelijk voor wat betreft de maximaal te belaste dagdelen (Art. 2.25 lid 2 APV). In de tabel zijn alle te belaste dagdelen van het plassengebied al ingevuld voor komend jaar. Toch kan de burgemeester een ontheffing verlenen, mocht er een aanvraag gedaan worden voor een nieuw evenement dat past bij het imago van gemeente Nieuwkoop.

Natura 2000

Natura 2000 is een netwerk van beschermde natuurgebieden in de EU. Gemeente Nieuwkoop heeft een aantal beschermde natuurgebieden die hier onder vallen, zoals de Nieuwkoopse Plassen en de Haeck. Deze zijn in een beheerplan opgenomen. Organisatoren die binnen deze gebieden een evenement willen organiseren worden getoetst aan de Natura 2000.

Voorbereiding en controle

  • Voor evenementen in de B en C klasse, zal de gemeente samen met de vergunninghouder (jaarlijks) afspraken maken en vastleggen (operationeel plan) over de uitvoeringsaspecten van het te houden evenement. Uitgangspunt hierbij is het door de vergunninghouder ingeleverde veiligheidsplan en als een evenement eerder is gehouden, de evaluatieresultaten.

  • Jaarlijks wordt door de gemeente uit de lijst met vergunningen die voor drie jaar zijn verleend, een selectie van evenementen gemaakt waar op de uitvoering en het naleven van regels wordt toegezien.

  • Bij (nieuwe) evenementen kan worden gekozen voor het vooraf en preventief opleggen van handhavingsinstrumenten.

  • De onderdelen waarop gecontroleerd wordt, worden als regel vooraf met de organisatie / vergunninghouder doorgesproken.

  • Criteria voor selectie voor een handhavingsarrangement met een preventief handhavingsinstrument zijn in elk geval aard, aantal bezoekers, doelgroep, locatie, bevindingen bij eventuele voorgaande controles en ( gegronde ) klachten.

  • Controles vinden aangekondigd en onaangekondigd plaats.

  • Bij vergunninghouders die zich netjes aan de regels houden zal de frequentie van het toezicht afnemen.

Regels vergunningsvrije evenementen

Algemene regels

  • Maximaal 1 dag.

  • Maximaal 150 personen (deelnemers en bezoekers).

  • De activiteit vindt plaats op 1 locatie, er is geen route en mag niet op het water plaatsvinden.

  • De activiteit wordt gehouden tussen 10.00 en 23.00 uur.

  • Op zondag mag de activiteit plaatsvinden vanaf 13:00 tot 23:00.

  • Er wordt geen alcohol verstrekt.

  • Het geluidsniveau bedraagt niet meer dan 70 dB(A) en 85 dB(C).

  • Er is een organisator bij het evenement aanwezig.

  • U informeert omwonenden één week voor de activiteit.

  • U meldt minimaal drie weken voorafgaand aan de activiteit het gebruik openbare weg. Wanneer u eigen terrein openstelt, geldt dit ook als openbare weg.

Specifieke regels:

  • Bij activiteiten in een gebouw met meer dan 50 personen, houdt u zich aan de regels die in de gebruiksvergunning of melding opgenomen zijn. Heeft het pand geen gebruiksvergunning of is er geen melding gedaan, dan doet u een melding brandveilig gebruik via http://www.omgevingsloket.nl/

  • Bij activiteiten in een tent met meer dan 50 personen, vraagt u een gebruiksvergunning aan bij de gemeente. Neemt u dan contact met ons op.

  • Bij het gebruiken/plaatsen van brandgevaarlijke objecten moet er voldaan worden aan de brandveiligheidsvoorschriften die bij de melding meegeleverd zijn.

Algemene brandveiligheid voorwaarden voor (straat) barbecue / vuurkorven.

Bereikbaarheid voor diverse hulpdiensten:

Een evenement en de omliggende bebouwing zijn tijdens het evenement en de voorafgaande opbouw, altijd goed bereikbaar in verband met calamiteiten. Toegangswegen en calamiteitenroutes op het evenemententerrein zijn minimaal 3,50 meter breed met een hoogte van 4,20 meter en geschikt voor brandweervoertuigen (15.000 kg). Bluswaterwinplaatsen worden altijd vrij gehouden en blijven bereikbaar.

Barbecue:

  • Er is voortdurend toezicht van een volwassene. Deze persoon is niet onder invloed van alcohol en/ of drugs.

  • De barbecue staat stabiel op een open plaats en levert geen gevaar op voor de omgeving.

  • Bij gebruik van vaste brandstof wordt alleen gebruik gemaakt van briketten of houtskool. Voor het ontsteken wordt alleen gebruik gemaakt van aanmaakblokjes, aanmaakvloeistof en/of aanmaakgel.

  • De barbecue wordt niet verlaten voordat het vuur gedoofd is.

  • In de directe nabijheid van de barbecue is een blusmiddel aanwezig.

  • Bij extreme droogte in brandgevaarlijke natuurgebieden is barbecueën niet toegestaan.

Vuurkorf of vuurton:

  • Er is voortdurend toezicht van een volwassene. Deze persoon is niet onder invloed van alcohol en/ of drugs.

  • De vuurkorf of vuurton staat stabiel op een open plaats en levert geen gevaar op voor de omgeving.

  • De maximale hoeveelheid brandstof (schoon hout) in de vuurkorf of vuurton is maximaal ¼ m3.

  • De vuurkorf of vuurton wordt niet verlaten voordat het vuur gedoofd is.

  • In de directe nabijheid van de vuurkorf of vuurton is een blusmiddel aanwezig.

  • Bij extreme droogte in brandgevaarlijke natuurgebieden wordt niet gestookt.

Gasinstallaties:

  • De gasslangen zijn niet langer dan 1,5 meter en verkeren in goede staat van onderhoud, zijn niet uitgedroogd en vertonen geen andere beschadigingen. Gasslangen waarop de productiedatum is aangegeven zijn niet ouder dan twee jaar. Gasslangen waarop het vervangingsjaar is aangegeven zijn voor het einde van dat jaar vervangen.

  • De gasdrukregelaar is niet ouder dan vijf jaar.

  • De gezamenlijke inhoud van alle aanwezige gasflessen is maximaal 115 liter.

  • De ruimten waarin gasflessen staan is voldoende geventileerd.

Kleine blusmiddelen:

Aanwezige blusmiddelen zijn zichtbaar, gemakkelijk bereikbaar en direct gebruiksklaar.

Blusmiddelen worden tweejaarlijks onderhouden, gekeurd en zijn verzegeld.

Elektrische installaties en toestellen:

  • De elektrische installatie en apparatuur worden zodanig gebruikt en opgesteld dat het geen (brand)gevaar oplevert.

  • Stroomhaspels zijn volledig afgerold.

(Mobiele) ruimteverwarmingstoestellen:

  • Een ruimteverwarmingsinstallatie wordt zodanig gebruikt en opgesteld dat het geen (brand)gevaar oplevert.

  • De vloer rondom het verwarmingstoestel wordt tenminste 2 meter vrijgehouden.

  • Een niet-elektrisch verwarmingstoestel in een besloten ruimte beschikt over een correcte rookgasafvoer en er mag geen onvolledige verbranding plaatsvinden.