Werktijdenregeling

Geldend van 20-05-2015 t/m heden

Intitulé

Werktijdenregeling

Werktijdenregeling

Artikel 1 Begripsbepaling

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a

    Bedrijfstijd: De tijd waarin medewerkers op kantoor werkzaamheden kunnen verrichten.

  • b

    Openingstijd: De tijd waarin de vestiging gelegen aan de Schoolstraat 50 te Roden voor publiek geopend is.

  • c

    Feitelijke arbeidsduur: Het aantal uren dat de medewerker in een bepaalde periode arbeid heeft verricht.

  • d

    Formele arbeidsduur: De volgens de aanstelling vastgestelde omvang van het aantal uren dat de medewerker in een bepaalde periode arbeid moet verrichten.

  • e

    Medewerker: De ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, sub a van de CAR-UWO, alsmede uitzendkrachten, detacheringskrachten, stagiaires en personen die anderszins werkzaam zijn bij de werkgever.

  • f

    Werkgever: Het Algemeen Bestuur van de ISD Noordenkwartier.

  • g

    Telewerken: het door de medewerker verrichten van aan zijn functie verbonden werkzaamheden, vanuit zijn eigen woning, met behulp van informatie- en telecommunicatietechnologie.

Artikel 2 Toepassing

Lid 1

De werktijdenregeling is van toepassing op alle medewerkers van de ISD Noordenkwartier.

Lid 2

Voor de onderdelen van de ISD Noordenkwartier die klantencontact hebben, geldt dat zij tijdens het telefonisch spreekuur genoemd in artikel 5 lid 2 van deze regeling, wanneer dit op een voor hen reguliere werkdag valt, aanwezig dan wel bereikbaar (bijv. bij thuiswerken) moeten zijn. Dit zijn de onderdelen: administratieve ondersteuning, klantmanager werk, klantmanager inkomen, uitkerings- en debiteurenadministratie en terugvordering en verhaal.

Lid 3

Voor de onderdelen van de ISD Noordenkwartier die de balies dienen te bezetten, geldt dat zij tijdens de openingstijden van deze balies, wanneer zij voor deze dienstverlening zijn ingepland, aanwezig moeten zijn. Dit zijn de onderdelen: klantmanagers inkomen en administratieve ondersteuning.

Artikel 3 Arbeidsduur

Lid 1

De formele arbeidsduur bedraagt bij een voltijd dienstverband gemiddeld 36 uur per week en gemiddeld 1.824 uur per jaar.

Lid 2

Bij een deeltijd dienstverband is de formele arbeidsduur per week het aantal uren als in de aanstelling is vermeld. De formele arbeidsduur per jaar wordt naar rato berekend.

Lid 3

De feitelijke arbeidsduur kan afwijken van de formele arbeidsduur, met inachtneming van de artikelen uit hoofdstuk 4 van de CAR-UWO.

Artikel 4 Werktijden

Lid 1

De werktijd bedraagt per dag maximaal 11 en minimaal 3 uren. De arbeidsduur bedraagt ten hoogste 48 uren per week.

Lid 2

De medewerker die minimaal 5,5 uur, maar maximaal 10 uur per dag werkt, dient ten minste een half uur pauze te nemen. De pauzetijd kan ineens of in 2 delen worden opgenomen.

Lid 3

Wanneer een medewerker meer dan 10 uur per dag werkt, dient ten minste 45 minuten pauze. De pauzetijd moet minimaal in 2 delen worden opgenomen.

Artikel 5 Aan- en afwezigheid

Lid 1

De bedrijfstijd is op maandag tot en met vrijdag tussen 7:30 uur en 17:30 uur.

Lid 2

De openingstijden van de vestiging zijn:

  • 1

    Telefonisch:

    Voor klanten:

    maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 10:30 uur

    Voor derden:

    maandag tot en met donderdag tussen 8.00 en 16.00 uurvrijdag tussen 8.00 en 12.00 uur

  • 2

    Balie:

    • a

      Maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 12:00 uur (vrije inloop);

    • b

      Maandag tot en met donderdag tussen 12:00 en 16:00 uur (op afspraak)

  • 3

    Balies bij gemeentehuizen:

    • a

      Leek: maandag tot en met donderdag tussen 9.00 en 10.30 uur

    • b

      Marum: dinsdag tot en met donderdag tussen 9.00 en 10.30 uur

Lid 3

Bij ziekte registreert de medewerker de geplande werkuren voor die dag als ziekte-uren. Per week kunnen maximaal de aanstellingsuren als ziekte-uren geregistreerd worden.

Artikel 6 Doktersbezoek

Lid 1

Bezoek aan een eerste- of tweedelijns zorgverlener (bijvoorbeeld huisarts, tandarts, fysiotherapeut) vindt plaats in eigen tijd.

Lid 2

In geval van bijzondere omstandigheden overlegt de medewerker met zijn leidinggevende om tot een passende oplossing te komen.

Lid 3

Voor een spoedoproep bij een tweedelijns zorgverlener kan de medewerker een beroep doen op calamiteitenverlof.

Artikel 7 Dagvenster

Medewerkers kunnen werkzaamheden verrichten binnen het dagvenster van maandag tot en met vrijdag tussen 7:00 uur en 22:00 uur. Wanneer niet wordt thuis gewerkt vinden de werkzaamheden plaats op kantoor binnen de in artikel 5 lid 1 genoemde bedrijfstijden, met dien verstande dat de aanvangstijd van de werkzaamheden in dat geval uiterlijk 9.00 uur is.

Artikel 8 Bezetting en werkafspraken

Lid 1

De leidinggevende is verantwoordelijk voor de bezetting op de afdeling.

Lid 2

Eenmaal per jaar worden basisafspraken gemaakt tussen de leidinggevende en de medewerker over de werktijden, verlof en werkplanning binnen het dagvenster.

Lid 3

Uitgangspunt bij het maken van de basisafspraken over werktijden is een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering, een goede procesgang van de werkzaamheden op de afdeling, bereikbaarheid voor interne en externe klanten en een optimale samenwerking op en tussen de afdelingen.

Lid 4

Bijstelling van de afspraken kan in overleg plaatsvinden. In ieder geval worden tweemaal per jaar de basisafspraken over werktijden, verlof en werkplanning geëvalueerd.

Lid 5

Wanneer de medewerker binnen het dagvenster werkzaamheden moet verrichten buiten de afgesproken werktijden, wordt de gewerkte tijd op een ander moment gecompenseerd. De leidinggevende en de medewerker maken samen afspraken om de tijd op korte termijn te compenseren.

Artikel 9 Thuiswerken

Lid 1

Telewerken geschiedt op vrijwillige basis en met toestemming van de leidinggevende.

Lid 2

De medewerker beschikt over een eigen computer en de werkgever stelt een mobiele telefoon ter beschikking.

Lid 3

De medewerker beschikt over internet en een goede virusbeveiliging om thuis te werken.

Lid 4

De medewerker schakelt zijn telefoon door en houdt zijn agenda en email bij in outlook. De medewerker is zowel tijdens het telefonisch spreekuur (voor cliënten) als daarna (voor collega’s) telefonisch bereikbaar.

Lid 5

De medewerker beschikt over een goede stoel, bureau en verlichting en ondertekent een arbo-verklaring.

Lid 6

De medewerker werkt thuis op een rustige plek, waar hij niet gestoord wordt door huisgenoten, huisdieren, etc. Het niet hebben van een aparte werkkamer, dan wel rustige werkruimte, kan de werknemer afleiden waardoor de psychosociale arbeidsbelasting wordt verhoogd. Daarnaast is het niet wenselijk dat tijdens telefoongesprekken ongewenste achtergrondgeluiden te vernemen zijn.

Lid 7

De medewerker stemt in met een controle op zijn telewerkplek door een medewerker P&O van de gemeente Noordenveld, indien dit in een specifieke situatie door de leidinggevende noodzakelijk wordt geacht.

Lid 8

De medewerker is verantwoordelijk voor bescherming van informatie en privacygevoelige zaken.

Lid 9

De leidinggevende en de medewerker maken afspraken over de invulling van het telewerken.

Lid 10

De ISD Noordenkwartier acht fysieke aanwezigheid op kantoor van groot belang voor de binding met het bedrijf en collega’s alsmede de continuïteit van de bedrijfsvoering. In verband daarmee kan tot een maximum van 25% van de aanstellingsuren thuis worden gewerkt.

Artikel 10 Buitendagvenstervergoeding

Lid 1

Indien de medewerker buiten het dagvenster werkzaamheden moet verrichten, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding zoals beschreven in artikel 3:8 CAR-UWO. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster worden in tijd gecompenseerd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn leidinggevende.

Lid 2

De medewerker die een functie bekleedt waaraan een functieschaal 11 of hoger verbonden is heeft geen recht op een buitendagvenstervergoeding.

Artikel 11 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de werkgever een bijzondere voorziening treffen.

Artikel 12 Citeertitel en inwerkingtreding

Deze regeling kan worden aangehaald als de “Werktijdenregeling ISD Noordenkwartier” en treedt in werking met ingang van 1 januari 2015. Vanaf de inwerkingtredingdatum van deze regeling vervalt de bestaande Regeling werktijden ISD Noordenkwartier.