Regeling vervallen per 20-01-2018

ALGEMEEN BEVOEGDHEDENBESLUIT GEMEENTE OEGSTGEEST 2014

Geldend van 01-01-2014 t/m 31-01-2017

Intitulé

ALGEMEEN BEVOEGDHEDENBESLUIT GEMEENTE OEGSTGEEST 2014

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de Gemeente Oegstgeest, ieder voor zoveel het zijn bevoegdheid betreft;

Gelet op de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht, de Regeling Organisatiestructuur gemeente Oegstgeest, de Financiële verordening gemeente Oegstgeest, de Controleverordening gemeente Oegstgeest en de Regeling Budgethouders gemeente Oegstgeest;

besluiten:

vast te stellen het hiernavolgende:

ALGEMEEN BEVOEGDHEDENBESLUIT

GEMEENTE OEGSTGEEST 2014

Artikel 1. Definities

In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders (hierna te noemen het college) en de burgemeester van Oegstgeest;

  • b.

    secretaris: de secretaris als bedoeld in artikel 100, van de Gemeentewet, tevens algemeen directeur;

  • c.

    burgemeester: burgemeester als bedoeld in Titel II, Hoofdstuk IV van de Gemeentewet;

  • d.

    wethouder: wethouder als bedoeld in Titel II, Hoofdstuk III van de Gemeentewet;

  • e.

    besluit: een beslissing als bedoeld in artikel 1:3, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht(Awb);

  • f.

    (onder)mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen als bedoeld in artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • g.

    volmacht: de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van de gemeente Oegstgeest als rechtspersoon privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • h.

    machtiging: de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

  • i.

    directeur: de directeur bestuur en ondersteuning en directeur dienstverlening;

  • j.

    teammanager: de teammanagers van de teams Bestuur en Strategie, Bedrijfsondersteuning, Informatie en Voorlichting, Maatschappij, Ruimte en Beheer & Onderhoud;

  • k.

    medewerker: degene die werkzaam is bij de gemeente Oegstgeest en die werkt onder eindverantwoordelijkheid van het bestuursorgaan;

  • l.

    gemandateerde: degene aan wie (onder)mandaat is verleend;

  • m.

    functieboek: door het college vastgestelde verzameling van functiebeschrijvingen en eventuele later aangebrachte wijzigingen en toevoegingen.

Artikel 2 Andere regelgeving

Dit besluit laat onverlet de verplichting een bevoegdheid aan een medewerker toe te kennen op basis van wet, algemene maatregel van bestuur, verordening of andere regelgeving.

Artikel 3 Secretaris

  • 1. De secretaris staat aan het hoofd van de ambtelijke organisatie.

  • 2. De secretaris is gemachtigd tot uitvoering van de aan hem opgedragen taken en verantwoordelijkheden zoals vermeld in het functieboek, alsook, naast de bij of krachtens de (Gemeente)wet toegekende bevoegdheden, tot het namens de gemeente voeren van correspondentie ter uitvoering van besluiten van het bestuursorgaan.

  • 3. Aan de secretaris worden die bevoegdheden gemandateerd dan wel bij volmacht of machtiging toegekend die nodig zijn voor de uitvoering van de aan hem opgedragen taken en verantwoordelijkheden, een en ander zoals genoemd in het bij dit besluit behorende register.

Artikel 4 Directeuren

  • 1. De directeur is gemachtigd tot de uitvoering van de aan hem of haar opgedragen taken en verantwoordelijkheden zoals vermeld in het functieboek, alsook tot het namens de gemeente voeren van correspondentie ter uitvoering van besluiten van het bestuursorgaan.

  • 2. Aan de directeur worden die bevoegdheden gemandateerd dan wel bij volmacht of machtiging toegekend die nodig zijn voor de uitvoering van de aan hem of haar opgedragen taken, een en ander zoals genoemd in het bij dit besluit behorende register.

Artikel 5 Teammanagers

  • 1. De teammanager is gemachtigd tot de uitvoering van de aan hem of haar opgedragen taken en verantwoordelijk- heden zoals vermeld in het functieboek, alsook tot het namens de gemeente voeren van correspondentie ter voorbereiding of uitvoering van besluiten van het bestuursorgaan.

  • 2. Aan de teammanager worden die bevoegdheden gemandateerd dan wel bij volmacht of machtiging toegekend die nodig zijn voor de uitvoering van de aan hem opgedragen taken en verantwoordelijkheden, een en ander zoals genoemd in het bij dit besluit behorende register.

Artikel 6 Medewerkers

  • 1. Elke medewerker is gemachtigd tot het uitvoeren van besluiten van het bestuursorgaan en tot het namens de gemeente voeren van correspondentie, een en ander voor zover dit voortvloeit uit de aan hem of haar opgedragen taken en uit het functieboek.

  • 2. In het bij dit besluit behorende register wordt aangegeven welke bevoegdheid wordt toegekend aan een door een medewerker beklede functie.

  • 3. Indien aan een medewerker een bepaalde bevoegdheid is toegekend, wordt geacht aan de leidinggevende van die medewerker tevens deze bevoegdheid te zijn toegekend.

  • 4. De medewerker volgt bij de uitoefening van een hem of haar toegekende bevoegdheid, de door diens leidinggevende verstrekte aanwijzingen en instructies.

Artikel 7 Mandaatregister

Het register vermeldt de aan de secretaris, de wethouders, de burgemeester, de directeuren, de teammanagers en medewerkers verleende mandaten, volmachten en machtigingen.

Artikel 8 Geen gebruik

  • 1. De gemandateerde maakt geen gebruik van een aan hem toegekende bevoegdheid dan na voorafgaande terugkoppeling naar diens leidinggevende dan wel het betreffende bestuursorgaan indien hij redelijkerwijs weet of kan weten dat het bestuursorgaan of zijn leidinggevende over het betreffende onderwerp wil of dient te beslissen.

  • 2. De medewerker of de teammanager maakt geen gebruik van de hem toegekende bevoegdheid dan na voorafgaande terugkoppeling naar diens leidinggevende dan wel het betreffende bestuursorgaan indien het onderwerpen betreft:

  • 3. met vergaande bestuurlijk-politieke consequenties;

  • 4. waarbij wordt afgeweken van algemeen geldend beleid of richtlijnen;

Artikel 9 Verdaging

Indien aan een directeur, een teamleider, een medewerker, de secretaris, de burgemeester dan wel de wethouder de bevoegdheid tot het nemen van een besluit is toegekend is aan hem tevens de bevoegdheid tot het nemen van een verdagingsbesluit.

Artikel 10 Ondertekening

Bij ondertekening van enig stuk brengt de medewerker de uitoefening van een namens het bestuursorgaan verleend (onder)mandaat, machtiging of volmacht tot uitdrukking door ondertekening met:

"namens b urgemeester en w ethouders (dan wel namens de b urgemeester ) van Oegstgeest

handtekening

titulatuur, naam gemandateerde

aanduiding functie

Artikel 11 Vervanging

Bij afwezigheid van de medewerker die bevoegd is stukken te ondertekenen vindt ondertekening van het stuk plaats overeenkomstig de vervangingsregeling van de Regeling Organisatiestructuur gemeente Oegstgeest 2014.

Artikel 12 Medebetrokkenheid

  • 1. Indien bij afdoening van een stuk bij (onder)mandaat, volmacht of machtiging, tevens een ander team betrokken is, legt de gemandateerde alvorens tot ondertekening of afdoening over te gaan, het stuk voor aan de teammanager van dat andere team.

  • 2. Indien de in het eerste lid bedoelde instemming niet wordt gegeven, wordt het onderwerp ter afdoening voorgelegd aan de secretaris.

Artikel 13 Verslaglegging

  • 1. De directeuren leggen desgevraagd verantwoording af aan het college of de burgemeester over de wijze waarop zij van de aan hen verleende mandaten, volmachten en machtigingen gebruik hebben gemaakt.

  • 2. In verantwoordingsgesprekken tussen secretaris, directeuren, teammanagers en medewerkers is het gebruik van mandaten een terugkerend onderwerp.

Artikel 14 Wijziging Bevoegdhedenbesluit

  • 1. Een wijziging in de bevoegdheidstoekenning zoals opgenomen in het bij dit besluit behorende register geschiedt bij besluit van het college dan wel de burgemeester.

  • 2. Een wijziging als bedoeld in het eerste lid, treedt niet eerder in werking dan de dag nadat de wijziging van de bevoegdheidstoekenning algemeen bekend is gemaakt.

  • 3. Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing in geval van een door het bestuursorgaan op ad-hoc basis verstrekt mandaat, volmacht of machtiging, aan een bij naam en/of functie genoemde medewerker ten behoeve van de afwikkeling van een concreet omschreven aangelegenheid.

Artikel 15 Inwerkingtreding

  • 1. Dit besluit wordt algemeen bekend gemaakt en treedt in werking op 1 januari 2014.

  • 2. Dit besluit treedt in werking de dag na die van de bekendmaking. Alle eerder verleende mandaten, volmachten en machtigingen worden, voor zover het bevoegdheden betreft die in de bijlagen voorkomen bij dit bevoegdhedenbesluit, worden ingetrokken.

  • 3. Dit besluit kan worden aangehaald als "Algemeen bevoegdhedenbesluit gemeente Oegstgeest 2014".

Ondertekening

Aldus besloten te Oegstgeest op 17 december 2013
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd
de secretaris, de burgemeester,
J.W. van Tuijl E.M. Timmers – van Klink
De burgemeester voornoemd
E.M. Timmers – van Klink

Bijlage

Mandatenregistratie Oegstgeest 2014