Nadere regels gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Ommen 2014

Geldend van 16-10-2014 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 06-01-2014

Intitulé

Onderwerp: Reglement brp Ommen 2014

Burgemeester en wethouders van de gemeente Ommen;

gelezen het voorstel van de afdeling Dienstverlening (kenmerk 1081489);

gelet op het bepaalde in de verordening basisregistratie personen van de gemeente Ommen 2014;

overwegende, dat uitvoering dient te worden gegeven aan de bepalingen van artikel 1 en 2 van genoemde verordening;

dat daartoe nadere regels dienen te worden vastgesteld;

Besluiten:

vast te stellen navolgende nadere regels gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Ommen 2014.

Artikel 1. Verstrekkingen aan organen van de gemeente

  • 1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Ommen worden verstrekt, voor zover deze organen die nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken

  • 2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1 kunnen plaats vinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekking), door spontane verstrekking (mutatieverstrekking) en door middel van verstrekking van selecties uit de basisregistratie.

  • 3. In bijlage 1 van deze nadere regels zijn de organen van de gemeente Ommen vermeld, waaraan gegevens worden verstrekt, voor welke taken persoonsgegevens worden verstrekt en welke gegevensset wordt verstrekt.

  • 4. De medewerkers van het team publieksdienst hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en tot de landelijke basisregistratie personen (GBA-V) voor zover zij daartoe geautoriseerd zijn op grond van het autorisatiebesluit. De bevoegdheid van rechtstreekse raadpleging van de landelijke basisregistratie personen blijkt uit het autorisatiebesluit van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

  • 5. Binnengemeentelijke organisatieonderdelen zijn verplicht om bij de uitvoering van hun taken gegevens uit de basisregistratie personen te gebruiken. De bij de gemeente gebruikte registraties zijn hiertoe via de gegevensmakelaar gekoppeld met de basisregistratie personen.

Artikel 2. Verstrekkingen aan derden.

  • 1. Op verzoek van een derde kunnen aan hem overeenkomstig artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen gegevens worden verstrekt over ingezetenen van de gemeente Ommen, voor zover de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;

  • 2. Op verzoek van een derde kunnen aan hem overeenkomstig artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen gegevens worden verstrekt over ingeschrevenen van de gemeente Ommen, voor zover de derde behoort tot een aangewezen categorie van derden, als bedoeld in artikel 3;

  • 3. De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden;

  • 4. Er worden geen gegevens verstrekt als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid van de Wet basisregistratie personen.

Artikel 3 Aanwijzing werkzaamheden met gewichtig maatschappelijk belang en categorieën derden

  • 1. De in bijlage 2 van dit reglement opgenomen werkzaamheden worden aangewezen als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Ommen;

  • 2. De in bijlage 2 van dit reglement opgenomen categorieën van derden worden aangewezen als derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren.

Artikel 4. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking één dag na publicatie en werkt terug tot en met 6 januari 2014.

  • 2.

    Dit besluit kan worden aangehaald als: “Reglement brp Ommen 2014”.

Ondertekening

Ommen, 23 september 2014
Burgemeester en wethouders van de gemeente Ommen,
Secretaris, Burgemeester,
L. Dennenberg M.J. Ahne

Bijlage 1. (Reglement brp Ommen 2014.)

Profielnummers

Categorie gegevens

incl. historie

1

2

3

4

5

Persoon

ja

ja

Ja

Ja

ja

Ouders

ja

ja

Ja

Nationaliteit

ja

ja

Ja

Ja

Huwelijk

ja

ja

Ja

Ja

ja

Overlijden

ja

ja

Ja

Ja

ja

Inschrijving

ja

ja

Ja

Ja

ja

Verblijfplaats

ja

ja

Ja

Ja

ja

Kind

ja

ja

Ja

Verblijfstitel

ja

ja

Ja

Gezag

ja

ja

Reisdocumenten

ja

Kiesrecht

ja

Afnemers

ja

Aantekening

ja

Adm. Data

ja

Verwijzing

ja

ja

Ja

Gezinshoofd

ja

ja

Hoofdbewoner

ja

Ja

Aangehaakte Aantekeningen

ja

Stiefouders

ja

ja

Orgaan van de gemeente

(Wettelijk) kader/taken

Profiel

Afdeling Dienstverlening:

Team Publieksdienst

Wet basis registratie personen, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk Wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet en regelgeving Rijbewijzen, Wet Rampen en zware ongevallen / CRIB, regelgeving verklaring omtrent het gedrag, verloren en gevonden voorwerpen, WMO, APV, Wet op de Kansspelen. Uitvoering van overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot de taakvelden van dit team behoren.

1

Team Gegevensbeheer

Beheer van alle binnen de gemeente beheerde gegevens. Wet WOZ, Invorderingswet en uitvoering van overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot de taakvelden van dit team behoort.

1

Team ICTF (systeembeheer)

Het waarborgen van een juiste werking van de GBA applicatie, Wet BAG

1

Team ICTF (overig)

Postregistratie, dispensatie niet openbare archiefstukken

5

Team FIV

Uitvoering van Gemeentewet, Invorderingswet, AWB, Algemene Wet Rijksbelasting, Wet WOZ, gemeentelijke belastingverordeningen en van overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot de taakvelden van dit team behoren.

3

Team POJC

Uitvoeren van personele regelingen, Wachtgeldregelingen, pensioenen wethouders en ex-wethouders, WW uitkeringen, de APV, bijzondere opneming in psychiatrische ziekenhuizen, toekennen van onderscheidingen aan ingezetenen. Uitvoering van overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot de taakvelden van dit team behoren.

4

Afdeling Maatschappelijk Domein:

Team Inkomen

Uitvoering van de Wet Werk en Bijstand, Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen. Uitvoering van overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot de taakvelden van dit team behoren

2

Team Werk

Uitvoering van de Wet Werk en bijstand, Wet Sociale Werkvoorziening. Uitvoering van overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot de taakvelden van dit team behoren

2

Team WMO

Uitvoering Wet maatschappelijke ondersteuning, Leerplichtwet, RMC-functie. Uitvoering van overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot de taakvelden van dit team behoren.

2

Afdeling Ruimtelijk Domein:

Team Ruimte en vergunningen

Uitvoering Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de APV, de Drank- en Horecawet, Winkeltijdenwet. Uitvoering van overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot de taakvelden van dit team behoren.

3

Team Toezicht en handhaving

Toezicht op en handhaving van Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de APV, de Drank- en Horecawet, Winkeltijdenwet, Huisvestingszaken. uitvoeren van opsporingstaken. Uitvoering van overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot de taakvelden van dit team behoren.

4

Directiestaf

Directiestaf

Toekennen van onderscheidingen aan ingezetenen en attenties voor (huwelijks)jubilarissen. Uitvoering van de Wet Rampen en zware ongevallen / CRIB uitvoering van overige wettelijke regelingen en verordeningen die tot de taakvelden van de staf behoren.

2

Bijlage 2. (Reglement brp Ommen 2014).

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Ommen

Categorie van derden die voor verstrekking van gegevens in aanmerking komen.

Het geven van hulp en voorlichting aan ouderen

Rechtspersoonlijkheid bezittende organisaties met volledige rechtsbevoegdheid met als statutaire doelstelling het geven van hulp en voorlichting aan ouderen in de gemeente Ommen

Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan van illegale bewoning en woonfraude

Woningcorporaties (toegelaten instellingen) als bedoeld in artikel 70 van de Woningwet

Gehandicaptenzorg

Rechtspersoonlijkheid bezittende organisaties met volledige rechtsbevoegdheid met als statutaire doelstelling het geven van hulp en voorlichting aan gehandicapten in de gemeente Ommen

Jeugdwelzijnswerk / Jeugd en jongerenwerk

Rechtspersoonlijkheid bezittende organisaties met volledige rechtsbevoegdheid met als statutaire doelstelling het bevorderen van het welzijn van de jeugd en de jongeren en/of de behartiging van de overige jeugd en jongerenzorg in de gemeente Ommen

Sociale werkvoorziening

Rechtspersoonlijkheid bezittende organisaties met volledige rechtsbevoegdheid met als statutaire doelstelling het verrichten van werkzaamheden op het terrein van de sociale werkvoorziening in de gemeente Ommen

Opsporen van nabestaanden i.v.m. ruimingsbeleid, begraven of cremeren van overleden inwoners van de gemeente

Niet gemeentelijke crematoria, begraafplaatsen.

Toelichting “Reglement brp Ommen 2014”.

Algemeen

Dit reglement vloeit voort uit de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Ommen 2014. De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (hierna te noemen BZK) verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de Basis Registratie Personen zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Ommen woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Ommen op grond van artikel 3.2 Wet basis registratie personen (brp).

Zolang de Wet brp door de gemeente Hardenberg wordt uitgevoerd met behulp van systemen die zij al gebruikte onder het regime van de Wet GBA, is er nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens met betrekking tot de eigen inwoners. De gemeente Ommen beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners. Voor het gebruik van gegevens van personen die in de basisregistratie (brp) zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Ommen woonachtig zijn, dient de gemeente Ommen het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

De verstrekking aan organen van de gemeente is neergelegd in artikel 1 en de in dat artikel genoemde bijlage.

Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden

Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de basis registratie personen aan een groot aantal derden al voorzien in de wet. Desondanks kunnen er lokale gewichtige maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Ommen. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente, is het mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.

Beperkte set aan gegevens

Op grond van artikel 3.9 lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 3. Aanwijzing werkzaamheden met gewichtig maatschappelijk belang en categorieën derden

In dit artikel worden de bijlagen genoemd waarin de gewichtige maatschappelijke belangen voor de gemeente Ommen en de aanwijzing van de categorieën derden is uitgewerkt.

Tot nu toe heeft de gemeente onder de wet GBA een restrictief beleid gevoerd met betrekking tot de verstrekking van persoonsgegevens aan derden.

Nu in de Wet brp de mogelijkheden tot verstrekking aan derden op een wat andere manier heeft geregeld dan de Wet GBA is bezien welke ruimte benut kan worden om de verstrekkingsmogelijkheden, met behoud van het restrictieve karakter van het gemeentelijk beleid zoals dat gold onder de Wet GBA, enigszins te verruimen.

Nadrukkelijk is hierbij gekeken naar (de elementen binnen) het wettelijk criterium van het gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Hardenberg. Slechts wanneer deze elementen aanwezig zijn is ruimte geschapen voor een ruimere verstrekkingsmogelijkheid dan onder de Wet GBA.

Met het oog op de bescherming van de privacy van de ingezetenen en integriteitsafwegingen is gekozen om persoonsgegevens alleen te verstrekken aan derden die rechtspersoonlijkheid bezitten en volledige rechtsbevoegdheid hebben.

Bij het benoemen van de werkzaamheden is het uitgangspunt gehanteerd, dat deze een invulling zijn van gemeentelijk beleid of daar heel nauw bij aansluiten. Hierin ligt ook de relatie tussen het gemeentelijk belang en het in de Wet brp genoemde gewicht van het maatschappelijk belang.

Artikel 4. Inwerkingtreding en citeerartikel

Het Reglement brp Ommen 2014, waarmee dit reglement kan worden geciteerd, treedt inwerking op de dag dat de Wrp inwerking treedt. Zoals van toegepast bij de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen van de gemeente Ommen 2014 is het noodzakelijk ook dit reglement met terugwerkende kracht vast te stellen.