Regeling vervallen per 21-02-2020

Reglement Burgerlijke Stand 2018

Geldend van 04-10-2018 t/m 20-02-2020

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand 2018

Burgemeester en wethouders van de gemeente Oosterhout,

gelet op het bepaalde in artikel 16 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994

besluiten

vast te stellen:

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Het reglement verstaat onder

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek, Stb. 1993, 555).

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand (Stb.1994, 160, als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb.900).

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, 2e en 3e lid van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs): een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in de gemeentelijke dienst is, maar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, 2e en 3e lid van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

  • e.

    stadhuis: alle huizen die bij besluit van het college van burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen.

  • f.

    college: het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 2. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen: ambtenaren in dienst van de gemeente Oosterhout, werkzaam bij de afdeling Informatie- en Servicecentrum, unit Burgerzaken en Zorg, cluster Burgerzaken.

  • 3. Het college kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

  • 4. De door het college te benoemen ambtenaren van de burgerlijke stand en de te benoemen buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voltrekken alle wettige huwelijken en partnerschapsregistraties en maken daarbij geen onderscheid op basis van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook.

Artikel 3 Benoeming

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode. Deze periode zal maximaal het tijdvak betreffen dat samenvalt met de periode waarin de ambtenaar in dienst zal zijn bij de afdeling Informatie- en Servicecentrum, unit Burgerzaken en Zorg, cluster Burgerzaken.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) wordt benoemd voor:

    • een periode als bepaald in het benoemingsbesluit (met een maximum van 2 jaar) en waarbij als maximale leeftijd van een babs 72 jaar geldt.

    • het sluiten van één huwelijk, wanneer een verzoek door het bruidspaar is ingediend.

Artikel 4 Voorwaarden voor een babs voor één huwelijk

  • 1. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de babs die in dienst is bij een andere gemeente (en daarom reeds beëdigd is) die eenmalig een huwelijk in Oosterhout sluit en een babs die niet in dienst is bij een gemeente en niet beëdigd is. De voorwaarden die gelden bij het inzetten van een beëdigde babs die in dienst is bij een andere gemeente, zijn:

    • a.

      eerst een persoonlijk gesprek met een ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Oosterhout, waarna de benoeming kan plaatsvinden;

    • b.

      het dragen van een toga van de gemeente Oosterhout bij de huwelijksvoltrekking;

    • c.

      zich laten assisteren door een ervaren gastvrouw/bode van de gemeente Oosterhout, zoals dit ook bij de babsen gebeurt die bij de gemeente Oosterhout in dienst zijn.

  • 2. De voorwaarden die gelden bij het inzetten van een babs die niet in dienst is bij een andere gemeente, zijn:

    • a.

      eerst een persoonlijk gesprek met een ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Oosterhout;

    • b.

      na de benoeming van de babs, dient de babs vervolgens door de rechtbank beëdigd te worden;

    • c.

      het overleggen van de toespraak ter controle;

    • d.

      het dragen van een toga van de gemeente Oosterhout bij de huwelijksvoltrekking;

    • e.

      zich laten assisteren door een ervaren babs in dienst van de gemeente Oosterhout, die tevens de rol van gastvrouw/bode op zich neemt.

  • 3. Bij een babs die niet in dienst is bij een andere gemeente, maar wel beëdigd is vanwege het eerder sluiten van verbintenissen, wordt eerst de kwalitatieve ervaring beoordeeld voordat de keuze van voorwaarden (zie lid 1 en 2) volgt.

  • 4. De beoordeling zoals opgenomen in lid 3, ligt bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Oosterhout.

  • 5. Het niet voldoen of willen meewerken aan de bovenstaande voorwaarden, kan een reden zijn om de verbintenis niet door de zelfgekozen babs te laten voltrekken.

  • 6. Het verzoek om een eigen (al dan niet ervaren) babs te benoemen wordt minimaal twee maanden voor de huwelijksdatum ingediend.

Artikel 5 Locaties

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de babs verrichten hun wettelijke taken in het stadhuis of in een daartoe door het college aangewezen locatie;

  • 2. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de babs kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten;

  • 3. Het college kan locaties buiten het stadhuis aanwijzen waar huwelijken mogen worden voltrokken en partnerschapsregistratie worden aangegaan. Bij deze aanwijzing dient de locatie te voldoen aan de voorwaarden zoals neergelegd in artikel 6. Als vaste externe locaties zijn door het college de volgende locaties aangewezen:

    • *

      Theater De Schelleboom

    • *

      De Schelp

    • *

      De Vredeskerk

    Daarbij bestaat de mogelijkheid tot aanwijzing van een locatie voor één dag binnen de gemeente Oosterhout.

Artikel 6 Voorwaarden voor aanwijzing van een locatie tot stadhuis

  • 1. Als locatie waar verbintenissen kunnen worden voltrokken geldt, naast het in gebruik zijnde stadhuis, iedere andere geschikte locatie binnen de gemeentegrens die geschikt is of geschikt te maken is voor zolang de daadwerkelijke verbintenis aldaar plaatsvindt, onder voorwaarde dat:

    • De aanwijzing van een stadhuis voor eenmalig gebruik niet mag leiden tot strijd met de openbare orde of de goede zeden;

    • Vanwege de zorg voor het voorkomen van overschrijding van de gemeentegrens, de locatie zich bevindt op vaste grond (kadestraal bekend), dan wel op een schip, dat gedurende het sluiten van de verbintenis aan de ligplaats is afgemeerd op het grondgebied van Oosterhout;

    • Het bruidspaar een mede door de eigenaar of exploitant van de locatie ondertekend document overlegt, waaruit instemming blijkt van het gebruik van de locatie als huwelijkslocatie;

    • De openbaarheid en toegankelijkheid van de locatie gewaarborgd zijn, ook voor minder validen;

    • De locatie over voldoende parkeerfaciliteiten beschikt;

    • De veiligheid van de babs en de overige aanwezigen is gewaarborgd;

    • De huwelijkslocatie in het bezit is van een omgevingsvergunning voor brandveiligheidseisen, tenzij redelijkerwijs, gelet op de aard van de locatie en de omstandigheden waarbinnen de verbintenis plaatsvindt, dit niet kan worden verlangd;

    • Aanwijzing tot huwelijkslocatie niet leidt tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie, noch tot het verstrekken van enige vergoeding bij beschadiging van goederen die zich op of in een locatie bevinden;

    • Het bruidspaar verantwoordelijk is voor het beschikbaar zijn van de huwelijkslocatie (de verantwoordelijkheid van het regelen van de benodigde vergunningen en verzekeringen ligt bij het bruidspaar of de partners dan wel de eigenaar/beheerder van de locatie);

    • Indien de beheerder(s)/eigenaren een vergoeding vragen voor het gebruik van de locatie, deze voor rekening van het bruidspaar is;

    • De locatie niet gelijktijdig wordt gebruikt voor een eredienst;

    • De eigenaar/beheerder van een als stadhuis aangewezen locatie de locatie naar behoren in zal richten. Hieronder wordt verstaan:

      • de aanwezigheid van een tafel en voldoende stoelen;

      • voldoende verlichting van de ruimte;

      • goede geluidsvoorziening (zoals microfoon op standaard of headset);

      • een geschikte ruimte waar de babs zich kan omkleden, even kan terugtrekken en waardevolle materialen kan opbergen;

      • toiletvoorziening.

  • 2. Het niet voldoen aan de bepalingen van dit artikel kan een reden zijn om de verbintenis niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

  • 3. Het verzoek om een locatie als huwelijkslocatie aan te wijzen wordt minimaal zes weken voor de huwelijksdatum ingediend.

Artikel 7 Kosteloze huwelijksvoltrekking en omzetting

  • 1. Voor het voltrekken van huwelijken en registreren van partnerschappen worden kosten in rekening gebracht welke zijn vastgelegd in de gemeentelijke legesverordening.

  • 2. Conform hetgeen daarover in de Wet is bepaald, wordt tweemaal per week gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap.

  • 3. Van het bruidspaar of partners dient ten minste één persoon ingeschreven te staan in de Basisregistratie Personen van de gemeente Oosterhout.

  • 4. De kosteloze huwelijksvoltrekkingen worden voltrokken op maandag- en dinsdagmorgen om 9.00 uur in de trouwzaal van het stadhuis.

  • 5. In de weken, waarin het gemeentehuis gesloten is op de maandag (bijvoorbeeld 2e Paasdag, 2e Pinksterdag etc.) zijn er op maandag géén kosteloze huwelijken en partnerschapsregistraties mogelijk.

  • 6. De kosteloze omzettingen van partnerschap naar huwelijk geschieden op afspraak.

  • 7. Wanneer een bruidspaar kiest voor een ceremoniële omzetting van partnerschap naar huwelijk, gelden de regels als bij het sluiten van een huwelijk, met de daaraan gekoppelde leges zoals vastgesteld in de legesverordening.

Artikel 8 Teruggaaf leges bij annulering huwelijk of geregistreerd partnerschap

Indien een voorgenomen huwelijk wordt geannuleerd, wordt op verzoek een teruggaaf verleend van reeds betaalde legeskosten minus de administratieve kosten zoals vastgelegd in de legesverordening. Het verzoek om teruggaaf moet worden ingediend gelijktijdig met het bericht tot annulering van het huwelijk.

Artikel 9 Leiding van de dienst

De manager van de afdeling Informatie- en Servicecentrum is belast met de algehele leiding van het bureau van de burgerlijke stand. Met de dagelijkse bedrijfsvoering is de unitleider Burgerzaken en Zorg belast.

Artikel 10 Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties in het stadhuis op maandag tot en met zaterdag van 9.00 tot en met 16.00 uur;

    • b.

      huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties in overige locaties kunnen op verzoek van het bruidspaar op ieder tijdstip van de week worden voltrokken (met uitzondering van officieel erkende feestdagen);

    • c.

      voor de overige werkzaamheden gelden de volgende openingstijden:

      Zonder afspraak:

      Maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur

      Donderdagavond van 17.00 tot 20.00 uur

      Op afspraak:

      Maandag tot en met donderdag van 12.00 tot 17.00 uur;

    • d.

      in bijzondere gevallen kan het college beslissen tot afwijking van de aangegeven uren.

  • 2. Het bureau is gesloten als de in artikel 7, lid 1, sub a, vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op de door het college na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als ‘Reglement Burgerlijke Stand 2018’ van de gemeente Oosterhout.

  • 2. Zij treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking ervan, onder gelijktijdige intrekking van het ‘Reglement Burgerlijke Stand 2009’.

  • 3. Alle besluiten die zijn genomen op basis van het “Reglement Burgerlijke Stand 2009”, blijven van kracht tot de termijn waarvoor zij zijn verleend is verstreken of totdat zij worden ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 18 september 2018,

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN OOSTERHOUT,

, burgemeester,

, secretaris.

Toelichting op het Reglement Burgerlijke Stand 2018 van de gemeente Oosterhout

Inleiding

Het Reglement Burgerlijke Stand heeft betrekking op de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand en de momenten waarop een huwelijk kan worden gesloten, een partnerschap kan worden geregistreerd of een geregistreerd partnerschap kan worden omgezet in een huwelijk. Voorts heeft het reglement betrekking op het aanwijzen van locaties als stadhuis, speciaal voor het sluiten van huwelijken, het registreren van partnerschappen en het omzetten van een partnerschap in een huwelijk. Daarnaast stelt het reglement voorwaarden aan de benoemingen van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand. Benoeming, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand is in handen gelegd van burgemeester en wethouders (Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, nr. 555).

Artikel 1. Begripsbepaling

Dit artikel beschrijft de basisbegrippen uit het reglement.

Artikel 2. (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

In artikel 2 wordt het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

Artikel 3. Benoeming

In dit artikel wordt aangegeven voor welke periode ambtenaren van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemd kunnen worden. De gemeente Oosterhout kan een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente is benoemd en welke benoeming (en beëdiging) niet is verlopen, benoemen voor een eenmalige voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of omzetting van een partnerschap in een huwelijk.

Ook kunnen derden, op verzoek van het bruidspaar of de geregistreerde partners, voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschip in een huwelijk tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd worden.

Artikel 4. Voorwaarden voor een babs voor één huwelijk

Voorheen waren de voorwaarden die de gemeente Oosterhout stelde aan een zelfgekozen babs neergelegd in een apart collegebesluit. Voor de overzichtelijkheid zijn de voorwaarden nu opgenomen in het reglement. De voorwaarden waren en zijn nog steeds gebaseerd op een werkwijze die goede kwaliteit van huwelijksvoltrekkingen bewerkstelligt. Het sluiten van verbintenissen is een belangrijke en officiële taak waarvoor een babs de verantwoordelijkheid draagt. Bij een zelfgekozen babs is extra werk gemoeid (informatie- en kennismakingsgesprek, benoeming, indien nodig een beëdiging regelen, indien van toepassing het doornemen van de toespraak, het inplannen van assistentie) hetgeen in de legestarieven is verwerkt.

Bij ieder huwelijk is een assisterende rol weggelegd voor een gastvrouw/bode: onder meer voor het zorgdragen voor het mee- en terugbrengen van de documenten en de toga. Bij een babs die geen, of naar het idee van de afdeling burgerzaken onvoldoende, ervaring heeft met het sluiten van verbintenissen, wordt de assistentie verleend door een babs in dienst van de gemeente Oosterhout. Hiermee wordt de kwaliteit naar de burger toe geborgd.

In lid 4 staat opgenomen dat de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Oosterhout degene is die bepaalt of een babs ook de nodige kwalitatieve ervaring heeft.

Artikel 5. Locatie

Dit artikel geeft aan waar de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand wettelijk hun taken verrichten. Dit is in principe in het stadhuis van Oosterhout, maar kan ook elders binnen de gemeentegrenzen zijn bij bijvoorbeeld het voltrekken van een huwelijk of registreren van een partnerschap.

Het college heeft de bevoegdheid om een locatie aan te wijzen als trouwlocatie gemandateerd aan de ambtenaren van de burgerlijke stand van de gemeente Oosterhout.

Artikel 6. Voorwaarden voor aanwijzing van een locatie als stadhuis

Dit artikel stelt voorwaarden aan een zelfgekozen trouwlocatie. De aanwijzing als locatie is slechts geldig op de datum en het tijdstip van de ceremonie. Indien een formele plechtigheid op de dag waarop het aanwijzingsbesluit doelt, niet door kan gaan of doorgaat, vervalt de aanwijzing van de locatie als huis der gemeente. Er zal dan een nieuwe afspraak gemaakt moeten worden en een nieuw aanwijzingsbesluit genomen moeten worden. Gelet op het niet kunnen garanderen van de veiligheid en voorkomen van hinder is het voltrekken van een huwelijk of registreren van een partnerschap op de openbare weg, in een bos, park of in het veld dan ook niet toegestaan.

De gemeente Oosterhout is alleen verantwoordelijk voor het officiële gedeelte van de huwelijksvoltrekking, waarvoor de gemeente een trouwambtenaar levert. Het reserveren van de locatie voor een huwelijk is de verantwoordelijkheid van het bruidspaar. De gemeente heeft geen verantwoordelijkheid voor eventuele schade of kosten die worden gemaakt vanwege het enkele feit dat de gemeente de locatie heeft aangewezen als gemeentehuis. Verder is de gemeente niet verantwoordelijk voor de (kwaliteit, schade, schoonmaak of diefstal van de) inrichting van de locatie. Daarbij moet ook gedacht worden aan het strooien met rijst of bloemen en de aansprakelijkheidsvraag voor de gevolgen ervan als letselschade.

Artikel 7. Kosteloze huwelijksvoltrekking en omzetting

De gemeente Oosterhout biedt zoals de Wet (artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand) voorschrijft 2 momenten per week om kosteloos in het huwelijk te treden of een partnerregistratie aan te gaan. Om de burgers die hier gebruik van maken het gevoel van een bijzondere gebeurtenis mee te geven, wordt de verbintenis gesloten in de trouwzaal van het stadhuis door een ambtenaar van de burgerlijke stand in toga.

Artikel 8. Leiding van de burgerlijke stand

Het college wijst ingevolge artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994 de persoon aan die is belast met de leiding. De leidinggevende van de afdeling waar het bureau burgerlijke stand in de organisatie van de gemeente Oosterhout is ondergebracht, is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand. Om praktische redenen en om adequaat te kunnen reageren op veranderingen, is bij mandaat geregeld dat anderen (ambtenaren van de burgerlijke stand) belast zijn de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand te regelen.

Artikel 9. Teruggaaf leges bij annulering huwelijk of geregistreerd partnerschap

Indien een voorgenomen huwelijk wordt geannuleerd, wordt op verzoek een teruggaaf verleend van de verschuldigde legeskosten. Het verzoek om teruggaaf moet worden ingediend gelijktijdig met het bericht tot annulering van het huwelijk.

De gemaakte administratieve kosten (annuleringskosten) worden in mindering gebracht op de teruggaaf van de legeskosten. De hoogte van de annuleringskosten is vastgelegd in de legesverordening van de gemeente.

Artikel 10. Openstelling bureau burgerlijke stand

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (een en ander is gebaseerd op het gestelde in artikel 16c, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek). Het college van burgemeester en wethouders is belast met het aanwijzen van openingstijden voor het bureau van de burgerlijke stand. Het artikel geeft naast de bepalingen voor de reguliere openingstijden mogelijkheden om het bureau van de burgerlijke stand op buitengewone tijden open te stellen of om de openstelling juist te beperken.

Artikel 11. Slotbepalingen

In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement kan worden aangehaald en wanneer het reglement in werking treedt. Artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht bepaalt dat een besluit niet in werking treedt voordat het is bekendgemaakt. Het Reglement burgerlijke stand treedt in werking op de dag nadat het is bekend gemaakt in het Gemeenteblad. Met de inwerkingtreding vervalt het Reglement Burgerlijke Stand 2009.