Regeling vervallen per 01-01-2021

Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen 2014

Geldend van 13-02-2014 t/m 31-12-2020 met terugwerkende kracht vanaf 06-01-2014

Intitulé

Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen 2014

REGLEMENT GEGEVENSVERSTREKKING BASISREGISTRATIE PERSONEN 2014

Burgemeester en wethouders van de gemeente Oud-Beijerland;

gelet op

  • -

    artikel 3.8 Wet basisregistratie personen

  • -

    de Wet bescherming persoonsgegevens

  • -

    de Verordening gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Oud-Beijerland 2014;

besluiten vast te stellen het reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen 2014:

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen voor de gemeente Oud-Beijerland, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Oud-Beijerland worden verstrekt, voor zover deze organen de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken;

  • 2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen;

  • 3. De organen van de gemeente Oud-Beijerland aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.

Artikel 2 Aanwijzing gewichtig maatschappelijk belang en categorieën van derden

  • 1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belangen worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van dit reglement.

  • 2. Als categorieën van derden, die de in lid 1 van dit artikel genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.

Artikel 3 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt met terugwerkende kracht in werking met ingang van 6 januari 2014.

  • 2.

    Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen Oud-Beijerland 2014 (Reglement BRP 2014).

Aldus vastgesteld in de vergadering van 5 september 2014.

Burgemeester en wethouders van Oud-Beijerland,

de secretaris, de burgemeester,

G.van Hofwegen K. Tigelaar

BIJLAGE 1 (Reglement gegevensverstrekking BRP Oud-Beijerland 2014)

Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Oud-Beijerland hebben rechtstreekse toegang tot de vermelde gegevens in de basisregistratie personen ten behoeve van de genoemde taken/doeleinden.

Organisatie onderdeel

Proces / Taak*

Omschrijving doel

Wettelijk kader*

Gebruikersprofiel

1

2

3

4

Afdeling Gemeentewinkel (wordt afdeling Publiekszaken)

Burgerzaken/ Ontvangst en Informatie

Basisregistratie Personen, Burgerlijke Stand, Naturalisatie, Verklaring omtrent gedrag, Reisdocumenten, Rijbewijzen, Naamswijziging, Gevonden en Verloren voorwerpen, Klachten en meldingen, Verkiezingen, Gehandicaptenparkeerkaart, Begraafplaatsadministratie.

Dienstverlening aan burgers, Uitvoering wet- en regelgeving, Bijhouding BRP, Bijhouding Burgerlijke Stand, Organisatie verkiezingen, Begraafplaatsadministratie,

Bijzondere opneming in psychiatrische ziekenhuizen.

Wet BRP, Verordening en Reglement BRP, Burgerlijk wetboek, Besluit Burgerlijke stand, Nationaliteitswetgeving, Wet justitiële documentatie, Paspoortwet, Rijkswet voor het wegverkeer, Regelgeving rijbewijzen, Wet op de lijkbezorging, Besluit gevonden voorwerpen, Kieswet, Wet bijzondere opneming psychiatrisch ziekenhuis (BOPZ).

X

Afdeling Gemeentewinkel (wordt afdeling Publiekszaken)

Vergunningen

Omgevingsvergunning, Toezicht en Handhaving, Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting,

BAG.

Dienstverlening aan burgers en bedrijven, Uitvoering WABO en Bouw- en Milieuwetgeving, Vergunningverlening.

WABO, Bouwbesluit, Woningwet, Wet ruimtelijke ordening, Monumentenwet, Wet Milieubeheer, Besluit brandveilig gebruik Gebouwen, BAG.

X

Afdeling Publiekszaken

Vergunningverlening / APV

Evenementenvergunningen,

Speelautomaten,

Vergunningverlening, APV.

Dienstverlening aan burgers en bedrijven.

Winkeltijdenwet, Drank- en Horecawet,

Wet op de kansspelen, APV.

X

Afdeling Gemeentewinkel (wordt afdeling Publiekszaken) en Afdeling Beleid & Ontwikkeling (wordt afdeling Ontwikkeling)

WMO / Leerplicht / Subsidies

Maatschappelijke ondersteuning, Werk en bijstand, Inburgering, Leerplicht, Leerlingenvervoer,

Verstrekken subsidies,

Gehandicaptenparkeerkaart.

Ondersteuning van burgers,

Verstrekken van uitkeringen,

Controle naleving wet,

Vergoedingen kosten en organiseren van vervoer (leerlingenvervoer).

Leerplichtwet, Leerplichtregeling, Wet op Primair Onderwijs, WMO, AWBZ, Wet werk en bijstand (WWB), Huursubsidiewet, Subsidieverordening, Wet kinderopvang, Wet inburgering.

X

Afdeling Openbaar Gebied (wordt afdeling Ontwikkeling

Beheer openbare ruimte,

Gebouwenbeheer, Verkeer, BAG, Begraafplaatsen.

Straatnaamgeving en (huis)nummering.

Wet Milieubeheer, Wet verontreiniging Oppervlaktewater, Monumentenwet, APV, Wegenverkeerswet.

X

Afdeling Financiën (wordt afdeling Bedrijfsvoering)

Financiën, Gemeentelijke belastingen, Leges, Postregistratie, Dispensatie niet-openbare archiefstukken.

Financiële administratie van de gemeente, Planning en Control, Belastingen en heffingen, Registratie, verwerking en verzending van post.

Gemeentewet, Wet Onroerende Zaken (WOZ), Legesverordening.

X

Afdeling Interne Dienstverlening (wordt afdeling Bedrijfsvoering)

Bestuursondersteuning en kabinetswerkzaamheden, Onderscheidingen, Rampenbestrijding, Personeelsadministratie,

Pensioenen raadsleden en wethouders en wachtgelden, gemeentepersoneel.

Bijzondere opneming in psychiatrische ziekenhuizen, Organiseren bezoek burgemeester voor jubilea/verjaardagen van inwoners, Informeren over ontwikkeling gemeente,

Waardering richting burgers,

Uitvoering taken in verband met de rampenbestrijding, Ondersteuning personeelsleden en bestuurders.

Wet bijzondere opneming psychiatrisch ziekenhuis (BOPZ)

Wet orde Nederlandse Leeuw

Wet orde Oranje Nassau

Gemeentewet

Ambtenarenwet

Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers

Rechtspositiebesluit raad en commissieleden.

X

*Processen, taken en wettelijke kaders kunnen wijzigen.

PROFIELEN

Omschrijving

Profiel 1

Profiel 2

Profiel 3

Profiel 4

Persoon

X

X

X

X

Ouders

X

X

X

Nationaliteit

X

X

Huwelijk / Geregistreerd partnerschap

X

X

X

X

Overlijden

X

X

X

X

Inschrijving

X

Verblijfplaats

X

X

X

X

Kind

X

X

X

Verblijfstitel

X

X

Reisdocument

X

Kiesrecht

X

Gezagsverhouding

X

X

X

Geheimhouding

X

X

X

X

Verwijsgegevens

X

X

X

X

BIJLAGE 2 (Reglement gegevensverstrekking BRP Oud-Beijerland 2014)

Aanwijzing gewichtig maatschappelijk belang en categorieën van derden

Er worden geen gegevens verstrekt als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid van de Wet basisregistratie personen (geheimhouding).

Gewichtig maatschappelijk belang BRP

Categorie derde BRP

Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente Oud/Beijerland.

Niet gemeentelijke crematoria en

Begraafplaatsen.

Maatschappelijke dienstverlening

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Algemene en geestelijke gezondheidszorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Kinderopvangwerk

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Jeugdwelzijnswerk

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Ouderenzorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Gehandicaptenzorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Sociale werkvoorziening

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Sociaal - Juridische zorgverlening

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Bevorderen van de zelfredzaamheid

Thuiszorgorganisaties

Uitvoering geven aan een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet.

Een overheidsorgaan van, dan wel een

persoon of organisatie gevestigd in een

land buiten de Europese Unie.

Het dienen van een Nederlands publiek belang.

Een overheidsorgaan van, dan wel een

persoon of organisatie gevestigd in een

land binnen de Europese Unie.

Het dienen van een Nederlands publiek belang.

Buitenlandse Rechtspersonen voor

bijvoorbeeld sociale zekerheid.

REGLEMENT GEGEVENSVERSTREKKING BASISREGISTRATIE PERSONEN 2014

TOELICHTING

Algemeen

Dit reglement vloeit voort uit de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Oud-Beijerland 2014 (Verordening BRP 2014). Hieronder leest u een nadere toelichting, ook op de artikelen, van dit reglement.

Overwegingen

In artikel 1 van de verordening geeft de raad het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid nadere invulling te geven aan de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Oud-Beijerland. De nadere invulling vindt plaats in het bijgevoegde ‘Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen 2014’.

In artikel 2 van de verordening BRP is aan het college opgedragen de verstrekkingen aan derden te regelen. Hieronder vallen:

  • a.

    de werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente, ten behoeve waarvan de gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt; en

  • b.

    de categorieën van derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie.

De wettelijke basis van de verstrekking van de gegevens uit de Basisregistratie personen moet rechtmatig zijn. Daarvoor is de verordening vastgesteld. Het voorgestelde reglement bevat de werkafspraken uit deze verordening. Daarmee voldoet de gemeente aan de vereisten zoals gesteld in de wet BRP.

Er worden geen gegevens verstrekt als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid van de Wet basisregistratie personen (geheimhouding).

Dit reglement komt in de plaats van het reglement GBA. Er is voor gekozen zoveel mogelijk aan te sluiten bij het hiervoor genoemd reglement en de bestaande praktijk voort te zetten.

Ingangsdatum

Dit reglement heeft als ingangsdatum 6 januari 2014, de datum waarop de Wet BRP in werking is getreden. De VNG heeft in haar ledenbrief geschreven dat de taken die de gemeenten uitvoeren niet veranderen met het vervangen van de GBA door de BRP. De gemeenten kunnen in beginsel blijven persoonsgegevens blijven verstrekken aan degenen aan wie zij gewend zijn te verstrekken. Bij de vervanging van de verordening en het reglement is het nodig om de inwerkingtreding met terugwerkende kracht te besluiten zodat de juridische grondslag van verstrekkingen correct is.

Begripsbepalingen

De begrippen uit de wet BRP, die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen uit artikel 1 van de wet. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Oud-Beijerland.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Oud-Beijerland woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Oud-Beijerland op grond van artikel 3.2 wet BRP.

Zolang de wet BRP door de gemeente Oud-Beijerland wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Oud-Beijerland beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners. Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Oud-Beijerland woonachtig zijn, dient de gemeente Oud-Beijerland het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden

Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Oud-Beijerland. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.

Beperkte set aan gegevens

Op grond van artikel 3.9 lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 3 Inwerkingtreding en citeertitel

Het Reglement gegevensverstrekking BRP Oud-Beijerland 2014 treedt inwerking op de dag dat de wet BRP en de Verordening Basisregistratie Personen inwerking zijn getreden. Als gevolg van de korte invoeringstermijn, is het noodzakelijk dit reglement met terugwerkende kracht vast te stellen.

Bijlage 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

In deze bijlage zijn de organen van de gemeente Oud-Beijerland aan wie gegevens worden verstrekt, de categorieën personen die het betreft en de gegevensset vermeld (artikel 1, lid 3, van het reglement BRP).

Bijlage 2: Aanwijzing gewichtig maatschappelijk belang en categorieën van derden

In deze bijlage zijn de werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang aangewezen en op basis daarvan de categorieën van derden aan wie gegevens mogen worden verstrekt (artikel 2, lid 1 en 2, van het reglement BRP).