Regeling vervallen per 06-10-2018

Verordening op de fora van de gemeente Oudewater 2014

Geldend van 03-10-2014 t/m 05-10-2018

Intitulé

Verordening op de fora van de gemeente Oudewater 2014

De raad van de gemeente Oudewater;

gelezen het voorstel van de voorzitter van de raad d.d. 1 september 2014;

gelet op artikel 82, eerste lid, van de Gemeentewet;

BESLUIT:

vast te stellen de Verordening op de fora van de gemeente Oudewater 2014

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.  lid: lid of plaatsvervangend lid van een forum;

b.  voorzitter: voorzitter of plaatsvervangend voorzitter van een forum;

c.  griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;

d.  vergadering: vergadering van een forum;

e.  raad: de raad van de gemeente Oudewater;

f.  presidium: het presidium van de raad van de gemeente Oudewater.

Artikel 2 Instelling fora

  • 1 De raad stelt de volgende fora in:

    a. het forum Samenleving;

    b. het forum Ruimte.

  • 2 Het presidium stelt de voorlopige agenda van de fora vast en bepaalt ter uitvoering van die taak of een onderwerp op de agenda van het forum Samenleving of Ruimte komt.

  • 3 De onderwerpen kunnen bestaan uit:

    a. voorstellen van het college aan de raad;

    b. initiatiefvoorstellen;

    c. (opiniërende) onderwerpen, niet ter besluitvorming in de raadsvergadering;

    d. burgerinitiatieven;

    e. presentaties.

  • 4 Indien een gezamenlijke vergadering van de fora wordt belegd, bepaalt het presidium welke voorzitter optreedt als voorzitter van het gecombineerde forum Samenleving/Ruimte.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1 Het forum bestaat uit maximaal twee leden per fractie.

  • 2 Zowel raadsleden als niet-raadsleden kunnen lid van een forum zijn.

  • 3 De leden van de fora worden door de raad benoemd, op voordracht van de fracties. Het voorgedragen lid dient op de kandidatenlijst bij de laatstgehouden verkiezingen voor de raad te staan. Maximaal 2 leden en 2 plaatsvervangende leden per forum per fractie.

  • 4 De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 zijn van overeenkomstige toepassing op de leden van de fora.

  • 5 De forumleden, niet-raadsleden, leggen bij hun benoeming in de raad de eed of verklaring en belofte af.

Artikel 4 Voorzitter

  • 1 De voorzitter en zijn plaatsvervanger worden door de raad uit zijn midden benoemd.

  • 2 De voorzitter is geen lid van het forum waar hij voorzitter van is.

  • 3 De voorzitter is technisch voorzitter en als zodanig belast met:

    a. het leiden van de vergadering;

    b. het handhaven van de orde;

    c. het doen naleven van deze verordening;

    d. hetgeen deze verordening hem verder opdraagt.

Artikel 5 Griffier

  • 1 De griffier ondersteunt de fora en diens voorzitter.

  • 2 De griffier is in iedere vergadering aanwezig

Artikel 6 Zittingsduur en vacatures

  • 1 De zittingsperiode van de voorzitter en een lid eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2 Een lid houdt op lid te zijn indien hij niet meer voldoet aan de in artikel 3, vierde lid, gestelde eisen.

  • 3 De raad kan de voorzitter ontslaan.

  • 4 De raad kan een lid ontslaan op voorstel van de fractie op wiens voordracht het lid is benoemd.

  • 5 Een voorzitter en een lid kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad.

  • 6 Indien door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 3 en 4.

  • 7 Indien een fractie blijkens een schriftelijke verklaring aan de voorzitter van de raad niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt het lidmaatschap van het lid dat op voordracht van die fractie is benoemd, van rechtswege.

Artikel 7 Aanwezigheid college van burgemeester en wethouders

  • 1 De burgemeester en de wethouders zijn altijd uitgenodigd om aan de vergadering deel te nemen.

  • 2 De burgemeester en de wethouders bepalen wie zij als ambtelijke ondersteuning uitnodigen in de vergadering aanwezig te zijn en hen bijstaat in de beantwoording van technische vragen.

Hoofdstuk 2 Doelstelling, taken en bevoegdheden van de fora

Artikel 8 Doelstelling

  • 1 De fora hebben tot doel het verwerven van informatie ten behoeve van het bij de fracties doen vormen van een (inhoudelijk) oordeel over de op de agenda van de forum staande onderwerpen. Hiertoe stellen de leden van het forum vragen aan de collegeleden, ambtenaren, elkaar en overige aanwezigen.

  • 2 Het is de leden toegestaan een mening te geven over op de agenda van de vergadering staande onderwerpen, inclusief het aankondigen van eventuele amendementen en/of moties. De voorzitter dient er op toe te zien dat er geen debat plaatsvindt. Het debat is voorbehouden aan de raad.

Artikel 9 Taken en bevoegdheden

  • 1 Het forum brengt advies uit aan de raad over een onderwerp als bedoeld in artikel 2, derde lid, onder a, b en d (voorstellen ter besluitvorming in de raad). Het forum besluit tot een advies overeenkomstig één van de volgende mogelijkheden:

    a. agenderen als ‘hamerstuk’ op de agenda van de eerstvolgende vergadering van de raad. Dit advies kan uitsluitend gegeven worden op basis van een unanieme beslissing van het forum;

    b. agenderen als ‘bespreekstuk’ op de agenda van de eerstvolgende vergadering van de raad (één fractie voor bespreekstuk betekent bespreekstuk in de eerstvolgende raad).

  • 2 Met betrekking tot een onderwerp als bedoeld in artikel 2, derde lid, onder a, b en d kan het forum de opsteller van het desbetreffende voorstel een verzoek doen tot:

    a. het herstellen van een kennelijke schrijffout in het voorliggende voorstel;

    b. te komen met een aanvullende toelichting (addendum) op het voorliggende voorstel.

    Het forum kan een dergelijk verzoek doen op basis van een beslissing van het forum bij meerderheid van stemmen.

  • 3 Het uitbrengen van advies aan het presidium uit eigener beweging, bijvoorbeeld tot het agenderen van een bepaald onderwerp op de voorlopige agenda van het eerstvolgende forum of het organiseren van een raadsinformatiebijeenkomst over een bepaald onderwerp. Het forum kan een dergelijk advies uitbrengen op basis van een beslissing van het forum bij meerderheid van stemmen.

  • 4 De leden van het forum kunnen de collegeleden ook vragen stellen over onderwerpen, anders dan die op de agenda van het forum staan, doch wel betrekking hebben op het karakter van het forum (Samenleving of Ruimte). Vragen over Financiën en Control komen in het forum Samenleving aan de orde voor zover het onderwerp niet in de auditcommissie is besproken. Dit kan uitsluitend bij het daartoe door het presidium geagendeerde agendapunt (‘Gelegenheid tot het stellen van vragen aan de portefeuillehouders’).

  • 5 De leden van het forum kunnen de collegeleden vragen stellen over de van het college voor het forum ter inzage liggende stukken. Dit kan uitsluitend bij het daartoe door het presidium geagendeerde agendapunt (‘Ter inzage liggende stukken en mededelingen’).

Hoofdstuk 3 Vergadering

Paragraaf 1 Voorbereiding

Artikel 10 Oproep en voorlopige agenda

  • 1 Het presidium zendt ten minste acht dagen voor een vergadering de forumleden een schriftelijke oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken. Een kopie van deze stukken gaat naar de leden van de raad en het college.

  • 2 Het presidium reserveert een bepaalde tijd voor behandeling van een agendapunt. Naar gelang de omstandigheden is de voorzitter bevoegd om hiervan af te wijken. Hij dient er overigens wel zorg voor te dragen dat de agenda dezelfde avond wordt afgehandeld.

  • 3 Tegelijkertijd met de oproep zal het presidium per onderwerp inwoners en/of andere belanghebbenden uitnodigen voor de vergadering, op voorstel van de leden van het presidium, de raad, het forum of het college.

  • 4 Het presidium kan in bijzondere gevallen, in afwijking van het door de raad vastgestelde vergaderschema, een andere dag of aanvangsuur aanwijzen.

  • 5 Het presidium kan in bijzondere gevallen, in afwijking van het door de raad vastgestelde vergaderschema, een extra vergadering uitschrijven, op voorstel van de leden van het presidium, de raad, het forum of het college.

  • 6 Als een aanvullende agenda als bedoeld in artikel 11, eerste lid, wordt vastgesteld, wordt deze met de daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden. Een kopie van deze stukken gaat naar de leden van de raad en het college.

  • 7 Onverminderd het bepaalde in het eerste lid kan de voorlopige agenda en stukken ook op elektronische wijze aan een ieder ter beschikking worden gesteld.

Artikel 11 Aanvullende agenda; vaststellen agenda

  • 1 In spoedeisende gevallen het presidium na het verzenden van een schriftelijke oproep een aanvullende voorlopige agenda opstellen. De daarbij behorende stukken worden openbaar gemaakt

  • 2 Als omtrent de inhoud van stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid onder berusting van de griffier en verleent deze de leden raad, fora en college op verzoek inzage.

  • 3 Een agenda wordt bij aanvang van een vergadering door het forum vastgesteld, met dien verstande dat het forum de door het presidium voorgelegde voorlopige agenda uitsluitend voor wat betreft de volgorde van behandeling van de agendapunten kan wijzigen.

  • 4 Onverminderd het bepaalde in het eerste lid kan de aanvullende agenda en stukken ook op elektronische wijze aan een ieder ter beschikking worden gesteld

Artikel 12 Ter inzage leggen van stukken

  • 1 Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep op de griffie ter inzage gelegd. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de leden van de raad, fora en college en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.

  • 2 Stukken die digitaal beschikbaar zijn worden op de website van de gemeente geplaatst.

  • 3 Als omtrent stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier en verleent deze de leden van de raad, fora en college op verzoek inzage.

  • 4 Onverminderd het bepaalde in het eerste lid kunnen stukken ook op elektronische wijze aan een ieder ter beschikking worden gesteld.

Artikel 13 Technische vragen voorafgaand aan de vergadering

  • 1 De leden kunnen in de week voorafgaand aan het forum technische vragen die noodzakelijk zijn om het voorstel helder te krijgen, voorleggen aan de opsteller van het stuk, rechtstreeks of via de griffier. Politieke vragen dienen aan de portefeuillehouder te worden voorgelegd.

  • 2 Het bepaalde in het eerste lid laat onverlet de mogelijkheid dat de leden hun technische vragen in de vergadering kunnen stellen.

Artikel 14 Openbare kennisgeving

  • 1 De vergaderingen worden ten openbare kennis gebracht door aankondiging in een huis-aan-huisblad en door plaatsing op de website van de gemeente ter openbare kennis, tenminste 48 uur voor aanvang van de vergadering.

  • 2 De openbare kennisgeving vermeldt:

    a. de datum, aanvangstijd en plaats van de vergadering;

    b. de wijze waarop en de plaats waar een ieder de voorlopige agenda en daarbij behorende stukken kan inzien.

Paragraaf 2 Ter vergadering

Artikel 15 Presentielijst en opening vergadering

  • 1 De griffier draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van vergaderingen.

  • 2 Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen de leden de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.

  • 3 Na het tekenen van de presentielijst door de aanwezige leden opent de voorzitter de vergadering.

Artikel 16 Verslag

  • 1 De griffier draagt zorg voor verslagen van vergaderingen.

  • 2 Een verslag bevat in ieder geval:

    a. de namen van de voorzitter, de griffier, de burgemeester, de wethouders en de leden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

    b. een aantekening van welke leden afwezig waren;

    c. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    d. een zakelijke samenvatting van het gesprokene onder vermelding van de namen van de sprekers, inclusief een lijst van de door de collegeleden gedane toezeggingen;

    e. een samenvatting van het advies aan de raad.

  • 3 Een conceptverslag wordt gelijktijdig met de (schriftelijke en/of elektronische) verzending aan de leden verzonden aan de raad en het college.

  • 4 Vastgestelde verslagen worden ondertekend door de voorzitter en de griffier.

  • 5 De concept en vastgestelde verslagen worden op de website van de gemeente geplaatst.

Artikel 17 Spreekrecht burgers en belanghebbenden

  • 1 Burgers en belanghebbenden kunnen in een vergadering het woord voeren (spreekrecht) over onderwerpen die geagendeerd zijn.

  • 2 Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit binnen een redelijke termijn voor de aanvang van de vergadering aan de griffier onder vermelding van zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover het woord gevoerd wenst te worden.

  • 3 De voorzitter nodigt sprekers uit plaats te nemen aan de vergadertafel en geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering. Om dezelfde reden kan hij insprekers verzoeken om een vertegenwoordiger aan de vergadertafel plaats te laten nemen.

  • 4 De spreker zit aan de vergadertafel gedurende het onderwerp waarvoor hij zich heeft aangemeld, en kan deelnemen aan het gesprek als de voorzitter hem hiertoe het woord heeft verleend.

  • 5 Burgers en belanghebbenden kunnen zich niet aanmelden voor het agendapunt ‘Gelegenheid tot het stellen van vragen aan de portefeuillehouders’

Artikel 18 Spreektijd

Er is geen spreektijd voor de leden en overige deelnemers aan het forum. De voorzitter beslist over het wanneer en hoelang iemand mag spreken. Hij bewaakt de door het presidium gereserveerde tijd per onderwerp.

Artikel 19 Voorstellen van orde

De voorzitter en leden kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. Het forum beslist hier terstond over.

Artikel 20 Besluitvorming

  • 1 Een besluit wordt genomen met één stem per fractie.

  • 2 Het forum beslist bij meerderheid van stemmen. Uitzonderingen op deze regel, zie artikel 9.

  • 3 Staken de stemmen, dan is het voorstel / verzoek verworpen.

  • 4 In het geval van een ordevoorstel of voorstellen betreffende de uitleg van deze verordening heeft de voorzitter de doorslaggevende stem.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 21 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist het forum op voorstel van de voorzitter.

Artikel 22 Intrekken oude reglement

Het forumreglement, als vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 14 december 2006, en aangepast in de openbare raadsvergadering van 18 april 2013, wordt ingetrokken.

Artikel 23 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1 Deze verordening treedt in werking op 3 oktober 2014.

  • 2 Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening op de fora van de gemeente Oudewater 2014’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 2 oktober 2014.
De griffier, mr. R.P.A. van Aalst
De voorzitter, mr. drs. P. Verhoeve