Regeling vervallen per 01-01-2020

Uitvoeringsbesluit Afvalstoffen gemeente Oudewater 2017

Geldend van 01-10-2017 t/m 31-12-2019

Intitulé

Uitvoeringsbesluit Afvalstoffen gemeente Oudewater 2017

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater,

overwegende dat het in het belang van een doelmatige verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen wenselijk is nadere regels te stellen omtrent de dagen, tijden, plaatsen en wijze waarop afvalstoffen kunnen worden overgedragen of ter inzameling aangeboden;

gelet op de bepalingen van de Afvalstoffenverordening gemeente Oudewater 2017 en de Wet Milieubeheer;

besluit;

Vast te stellen het "Uitvoeringsbesluit Afvalstoffen gemeente Oudewater 2017"

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In dit uitvoeringsbesluit wordt verstaan dan wel mede verstaan:

  • a.

    verordening: Afvalstoffenverordening 2017 van de gemeente Oudewater;

  • b.

    inzamelmiddel: een voor de inzameling van afvalstoffen bestemd hulp- of bewaarmiddel, bijvoorbeeld een huisvuilzak, minicontainer, afvalemmer, kca-box of big-bag, ten behoeve van één huishouden;

  • c.

    inzamelvoorziening: een voor de inzameling van afvalstoffen bestemd(e) bewaarmiddel of -plaats, bijvoorbeeld een verzamelcontainer, wijkcontainer of brengdepot, ten behoeve van meerdere huishoudens.

Artikel 2. Aanwijzing inzamelende instanties

  • 1.

    Als inzameldienst op grond van artikel 3, eerste lid, van de verordening wordt aangewezen Renewi gevestigd te Maarheze.

  • 2.

    Als inzamelaar op grond van artikel 3, eerste lid, van de verordening worden aangewezen:

    • a.

      de eigen dienst van de gemeente Woerden op het Stadserf;

    • b.

      voor de inzameling van oud papier en karton dat afkomstig is uit huishoudens op basis van bestuurlijke afspraken : de volgende verenigingen en plaatselijke kerken: Fusieclub Oudewater, Stichting tot Behartiging der Godsdienstige Belangen Hekendorp, Stichting Scouting Jorisgroep, Stichting Verenigingsgebouwen Hervormde Gemeente Oudewater;

    • c.

      voor de inzameling van glas in de (ondergrondse) glascontainers in de diverse kernen: AVU te Soest;

  • 3.

    De inzameling van textiel op wijkniveau wordt aan derden gegund conform de Algemene Inkoopvoorwaarden voor Leveringen en Diensten van de gemeente Oudewater. Organisaties die binnen de gemeente Oudewater huis aan huis textiel/kleding willen inzamelen moeten bij het college van B&W een schriftelijke aanvraag indienen. Het college wijst 4 organisaties per jaar aan die elk gedurende 1 week van een aangewezen kwartaal inzamelen.

    • a.

      Een schriftelijke aanvraag moet aan het volgende vereisten voldoen:

      i. De aanvraag moet bevatten: de naam van de aanvrager, het adres, een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de aanvrager, waar en wanneer de inzameling plaatsvindt, het doel van de te houden inzameling en voor wie de opbrengst is bestemd.

      ii. Een aanwijzing voor het huis aan huis inzamelen van kleding wordt slechts verleend indien de aanvrager beschikt over een CBF-keur of het CBF-Certificaat voor kleine goede doelen.

      iii. Bij de beoordeling van een aanvraag wordt zo nodig het advies van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) ingewonnen.

  • b.

    Aanwijzing per kalenderjaar van 4 instellingen gebeurt door het college door middel van loting tussen de voor dat jaar schriftelijk aangemelde organisaties, mits

    • i. deze aangemelde instellingen de voorgaande 3 jaren niet eerder in aanmerking kwamen voor een vergunning;

      ii. indien in enig jaar niet 4 instellingen aan laatstgenoemd criterium voldoen worden alle aangemelde instellingen in de loting betrokken die in de 2 voorafgaande jaren niet eerder in aanmerking kwamen voor een vergunning;

      iii. indien in enig jaar niet 4 instellingen aan laatstgenoemd criterium voldoen worden alle aangemelde instellingen in de loting betrokken die in het voorafgaande jaar niet in aanmerking kwamen voor een vergunning;

    • c.

      De door het college aangewezen organisaties verstrekken binnen één maand na het verstrijken van een kalenderjaar schriftelijk een opgave aan het college van de in dat kalenderjaar ingezamelde hoeveelheden textiel en financiële opbrengsten onderscheiden naar direct hergebruik c.q. recycling van deze afvalstof.

Artikel 3. Afzonderlijke inzameling

De volgende omschrijvingen van categorieën huishoudelijke afvalstoffen worden op grond van artikel 3, tweede lid, van de verordening vastgesteld:

  • 1.

    groente-, fruit- en tuinafval (GFT): dat deel van de huishoudelijke afvalstoffen dat van organische oorsprong is, beperkt is van omvang en apart wordt ingezameld;

  • 2.

    klein gevaarlijk afval: huishoudelijke afvalstoffen zoals vermeld op de KCA-lijst van het ministerie van VROM;

  • 3.

    glas: op kleur gescheiden eenmalige glasverpakkingen zoals flessen, potten en andere glazen verpakkingen, met uitzondering van vlakglas, (glas)keramiek, gloei- en spaarlampen, TL-lampen, nagellakflesjes, stenen kruiken, porselein, kristal, spiegels, doppen van flessen, kunststofflessen en kurken;

  • 4.

    oud papier en karton: huishoudelijk oud papier en karton dat droog en schoon en niet vervuild is met andere afvalfracties, met uitzondering van drankenkartons voor zuivel en frisdranken, ordners en ringbanden met metaal en/of plastic onderdelen, geplastificeerd papier, sanitair papier, behang, vinyl en doorslagpapier;

  • 5.

    PMD (plasticverpakkingen, metalenverpakkingen en kunststofverpakkingen);: lege plastic en metalen verpakkingen en drankenkartonszoals bedoeld in het kader van de Raamovereenkomst verpakkingen;

  • 6.

    textiel: kleding, lakens, dekens, handdoeken en dergelijke, schoeisels, grote lappen stof en gordijnen die schoon zijn, niet vervuild met andere afvalfracties en niet eerder gebruikt als bijvoorbeeld poets- of verflappen;

  • 7.

    elektrische en elektronische apparatuur: de producten zoals genoemd in de Regeling beheer elektrische en elektronische apparatuur;

  • 8.

    bouw- en sloopafval: afval dat vrijkomt bij verbouwing of renovatie aan of rond de woning, zoals; zoals puin, gasbeton, dakpannen, serviesgoed, sloophout en isolatiematerialen;

  • 9.

    verduurzaamd hout: hout dat is geïmpregneerd, te herkennen aan groene of bruine kleur, zoals bielzen of tuinhout

  • 10.

    grof tuinafval: plantaardige of organische afvalstoffen door aard, samenstelling of omvang niet vallend onder gft-afval en vrijkomend bij de aanleg, het onderhoud of verwijdering van particulier groen, zoals grof loofafval, snoeihout etcetera, met uitzondering van bielzen, tuinhekken en tuinschuttingen;

  • 11.

    asbest en asbesthoudend afval: afval waarin zich asbest bevindt

  • 12.

    grof huishoudelijk afval: volumineus of zwaar huishoudelijk afval dat door afmeting of gewicht niet in een inzamelmiddel of via een inzamelvoorziening ter inzameling kan worden aangeboden;

  • 13.

    huishoudelijk restafval: afval afkomstig uit particuliere huishoudens, dat overblijft na scheiding in andere deelstromen genoemd in artikel 3 van de verordening.

  • 14.

    wit en bruingoed: zoals koelkasten, wasmachines, tv’s en verder alle andere elektrische en elektronische apparaten die voorzien zijn van een stekker

  • 15.

    metalen: metaal of metalen onderdelen niet zijnde elektrische en elektronische apparatuur;

  • 16.

    banden: schone banden van motoren, personenauto’s, vrachtvoertuigen, tractoren en shovels, zonder velgen.

  • 17.

    EPS (geëxpandeerd polystyreen)/ piepschuim:schoon, droog piepschuim;

  • 18.

    Matrassen: afgedankte matrassen.

Artikel 4. Aanwijzing inzamelmiddelen- en voorzieningen

Op grond van artikel 4, tweede lid, van de verordening worden de volgende inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen aangewezen:

  • 1.

    voor restafval van huishoudens een van gemeentewege verstrekte grijze mini-container of een geplaatste gezamenlijke container;

  • 2.

    In afwijking van lid 1 wordt het huishoudelijk restafval niet bij ieder perceel ingezameld maar zijn er verzamelcontainers beschikbaar bij gestapelde bouw en percelen waar geen ruimte is voor de opslag van een minicontainer voor restafval. Indien een gebruiker van een perceel gebruik wil maken van een verzamelcontainer dient hiervoor voorafgaand schriftelijk of per email toestemming bij het college te worden gevraagd.

  • 3.

    voor GFT-afval van huishoudens een van gemeentewege verstrekte groene mini-container en voor gezamenlijk gebruik een in betonnen behuizing geplaatste mini-container;

  • 4.

    voor de gebruiker bij elk perceel ten behoeve van de huis aan huis inzameling van Plastic-,Metaalverpakkingen en Drankenkartons; kunststof zakken, beschikbaar gesteld door of vanwege de gemeente Oudewater;

  • 5.

    voor gescheiden ingezamelde Plastic-, Metaalverpakkingen en Drankenkartons kunststof verpakkingen: speciale verzamelcontainers in de wijk of bij de supermarkten;

  • 6.

    voor oud papier en karton: bundels van papier en karton aan de kanten van de weg (ingeval van inzameling door plaatselijke verenigingen of kerken) of bij het Stadserf;

  • 7.

    voor glas in de daartoe in de verschillende kernen aanwezige (ondergrondse) gezamenlijke containers;

  • 8.

    voor textiel in de daartoe aanwezige containers, in zakken voor de liefdadigheidsinstellingen en bij het Stadserf;

  • 9.

    voor het bladafval in de daartoe in de aanwezige bladkorven. Waar en wanneer de bladkorven worden geplaatst wordt bekendgemaakt in ‘De IJsselbode en op de gemeentelijke website.

Artikel 5. Frequentie van inzameling van de overige categorieën huishoudelijke afvalstoffen

  • 1.

    Op grond van artikel 7, eerste lid van de verordening worden de volgende frequenties van inzameling vastgesteld:

    • a.

      Restafval: eenmaal per twee weken bij, dan wel nabij elk perceel;

    • b.

      Groente, Fruit en Tuinafval (GFT): eenmaal per twee weken bij, dan wel nabij elk perceel. Van Juni tot en met medio November worden 12 extra inzamelrondes ingepland. In deze periode wordt zodoende eenmaal per week bij, dan wel nabij elk perceel ingezameld;

    • c.

      Plastic-, Metaalverpakkingen en Drankenkartons: eenmaal per twee weken bij, dan wel nabij elk perceel;

    • d.

      oud papier en karton: tenminste eenmaal per maand bij, dan wel nabij elk perceel.

  • 2.

    Indien de specifieke situatie dit vereist kan op uitvoeringsniveau van gemeentewege wordenafgeweken van het onder 1. bepaalde.

Artikel 6. Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

  • 1. Krachtens artikel 10, derde lid, van de verordening stelt het college de volgende regels voor het gebruik van de van gemeentewege verstrekte inzamelmiddelen:

    • a.

      de inzameldienst is bevoegd om de container te voorzien van een chip en/of sticker waarop kan staan: een barcode, de afvalstroom waarvoor de container is bestemd, het volume van de container, een postcode, een plaatsnaam, een straatnaam of een huisnummer.

    • b.

      de door of namens de gemeente verstrekte inzamelmiddelen behoren bij het perceel;

    • c.

      de gebruiker van een perceel dient zich tot de gemeente te wenden indien bij een verhuizing naar een perceel geen of een kapot door of namens de gemeente te verstrekken inzamelmiddel wordt aangetroffen, bij verdwijning, vermissing of beschadiging van een door of namens de gemeente te verstrekken inzamelmiddel;

    • d.

      een nieuwe container wordt bij vermissing of diefstal alleen verstrekt na daartoe aangifte te hebben gedaan bij de politie en overlegging van de aangifte;

    • e.

      een extra mini-container kan tegen betaling worden verkregen na het schriftelijk indienen van een verzoek daartoe;

    • f.

      de inzamelmiddelen blijven eigendom van de verstrekker en worden bij normale slijtage voor haar rekening technisch onderhouden;

    • g.

      de gebruiker is verantwoordelijk voor het gebruik en het onderhoud van de in bruikleen ontvangen inzamelmiddelen als ware deze zijn eigendom;

    • h.

      de gebruiker is verplicht de inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen zodanig te gebruiken dat deze geen overlast voor derden veroorzaakt;

    • i.

      de verstrekte inzamelmiddelen voor gft-afval mogen alleen worden gereinigd met water;

  • 2. Krachtens artikel 10, eerste lid, van de verordening stelt het college de volgende regels omtrent de plaats en wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen moeten worden aangeboden:

    • a.

      het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen in containers dient ordelijk te geschieden door plaatsing van de container op het voetpad, zo dicht mogelijk bij de rijweg, of, bij het ontbreken van een voetpad, aan de kant van de openbare weg, dan wel op een inzamel- of clusterplaats, zodanig dat het voetgangers- en overige verkeer niet wordt gehinderd of in de doorgang wordt belemmerd en gevaar of schade wordt voorkomen en waarbij aanwijzingen van de inzameldienst dienen te worden opgevolgd;

    • b.

      inzamelmiddelen dienen goed gesloten te zijn en inzamelingvoorzieningen moeten na gebruik goed gesloten worden;

    • c.

      uit de inzamelmiddelen en de inzamelvoorzieningen mag geen huishoudelijk afval steken;

    • d.

      de mini-containers dienen met de wielen naar de straatkant te worden aangeboden;

    • e.

      afvalstoffen welke ten onrechte of op een onjuiste wijze zijn aangeboden en welke na inzameling daardoor in de container zijn achtergebleven, dienen onverwijld door de aanbieder uit de container te worden verwijderd;

    • f.

      het gewicht van de hoeveelheid afvalstoffen inclusief het eigen gewicht van de ter lediging aangeboden mini-container mag in zijn totaliteit niet zwaarder zijn dan 60 kilogram;

    • g.

      het Stadserf van de gemeente wordt aangewezen als brengdepot waar de afvalstoffen als vermeld in artikel 7, tweede lid, van de verordening kunnen worden achter gelaten;

  • 3. De wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen kunnen worden aangeboden op de milieustraat zijn gebonden aan de navolgende regels:

    • a.

      Het terrein is alleen toegankelijk voor inwoners van de gemeente Oudewater;

    • b.

      De milieustraat is op vrijdagen geopend van 13:30 uur tot 15:30 uur en op zaterdagen van 09:00 uur tot 12:00 uur;

    • c.

      Aan het inleveren van grof huishoudelijk afval, bouw- en sloopafval, grof tuinafval en asbest zijn kosten verbonden. De actuele tarievenlijst wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website. Er kan uitsluitend met pin worden betaald;

    • d.

      Bezoekers van de milieustraat moeten zich kunnen legitimeren als een medewerker daar om vraagt;

    • e.

      Op de milieustraat dient stapvoets te worden gereden;

    • f.

      Op de milieustraat geldt eenrichtingsverkeer. Voertuigen dienen in de rijrichting te worden geparkeerd;

    • g.

      Het betreden van de milieustraat is op eigen risico;

    • h.

      Kinderen onder de 12 jaar mogen de auto niet verlaten;

    • i.

      Het is verboden goederen van de milieustraat mee te nemen. Bij overtreding wordt de politie gewaarschuwd en wordt aangifte gedaan;

    • j.

      Bezoekers dienen de aangeboden afvalstoffen gescheiden aan te bieden en zelf in de aangewezen containers te deponeren. Bij discussie over het soort afval bepaalt de beheerder;

    • k.

      De aanwijzingen van de medewerkers dienen te worden opgevolgd. Medewerkers mogen bezoekers sommeren de milieustraat te verlaten;

    • l.

      Alleen het aanbieden van eigen afvalstoffen is toegestaan;

    • m.

      Gevallen afval dient zelf te worden opgeruimd;

    • n.

      Asbest moet uit veiligheidsoverwegingen in twee lagen folie van 0,2mm dik (b.v. landbouwfolie) zijn ingepakt en alle naden dienen volledig met tape te zijn dichtgeplakt.

  • 4. Op grond van artikel 7, eerste lid, van de verordening kunnen grof huishoudelijk afval, grof tuinafval en grote elektrische en elektronische apparaten zonder inzamelmiddel maar wel gescheiden ter inzameling worden aangeboden op het Stadserf.

Artikel 7. Dagen en tijden voor het ter inzameling aanbieden

  • 1. Het college stelt de volgende regels op grond van artikel 9 van de verordening:

    • a.

      inzamelmiddelen mogen niet eerder dan 06:00 uur op de vastgestelde inzameldag worden aangeboden. De inzamelmiddelen dienen uiterlijk 07:30 op de vastgestelde inzameldag aangeboden te zijn.;

    • b.

      de inzamelmiddelen moeten zo spoedig mogelijk na lediging door de inzameldienst, doch uiterlijk aan het einde van de vastgestelde inzameldag, van de weg zijn verwijderd;

    • c.

      grof huishoudelijk afval wordt op afroep door het Stadserf –tegen betaling– ingezameld. Deze categorie mag slechts worden aangeboden op het tijdstip dat is afgesproken, zodat bijplaatsing nauwelijks mogelijk is;

    • d.

      in verband met geluidhinder mogen glasbakken alleen tussen 08.00 uur en 20.00 uur worden gebruikt;

    • e.

      in de afvalkalender staat aangegeven op welke dagen en tijdstippen de Kringloophal en het Stadserf zijn geopend;

    • f.

      de inzamelmiddelen mogen slechts één keer per inzamelronde worden aangeboden.

Artikel 8. Het in bijzondere gevallen ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

Als het voor de inzameldienst door werkzaamheden niet mogelijk is om de normale inzamelplaatsen te bereiken, kunnen door het college van burgemeester en wethouders voor de duur van de werkzaamheden tijdelijke inzamelplaatsen worden aangewezen, welke worden bekendgemaakt in ‘De IJsselbode’ en de gemeentelijke website.

Artikel 9. Ter inzameling aanbieden van bedrijfsafvalstoffen aan de inzameldienst

Bedrijven die krachtens artikel 11 van de verordening bedrijfsafvalstoffen aanbieden, dienen deze aan te bieden overeenkomstig de in de verordening en dit uitvoeringsbesluit gestelde regels.

Artikel 10. Ter inzameling aanbieden van bedrijfsafvalstoffen aan een ander dan de inzameldienst

  • 1. Het college stelt op grond van artikel 15, eerste lid (moet zijn: artikel 13, tweede lid) van de verordening de volgende regels:

    • a.

      de inzamelmiddelen mogen niet op of aan de openbare weg geplaatst worden anders dan voor onmiddellijke overdracht aan de inzamelaar;

    • b.

      de gebruikte inzamelmiddelen dienen na lediging onmiddellijk te worden teruggeplaatst in of op het perceel van de gebruiker overeenkomstig de daarvoor geldende regels.

Artikel 11. Vaststelling afvalkalender

Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks de afvalkalender van de gemeente Oudewater vast waarin de dagen en tijden voor het overdragen of het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen aan de inzameldienst en overige instanties die zijn aangewezen om huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen alsmede de nadere voorwaarden waaronder de diverse afvalstoffen mogen worden overgedragen dan wel mogen worden aangeboden alsmede de daarbij behorende tarieven staan vermeld.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Dit uitvoeringsbesluit treedt gelijktijdig met de Afvalstoffenverordening Oudewater 2017 in werking, te weten per 1 oktober 2017.

Artikel 13 Citeerbepaling

Dit uitvoeringsbesluit wordt aangehaald als: "Uitvoeringsbesluit Afvalstoffengemeente Oudewater 2017Oudewater".

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Oudewater, 25 april 2017
Ir. W.J. Tempel mr. Drs. P. Verhoeve
secretaris burgemeester