Reglement burgerlijke stand gemeente Oudewater 2018

Geldend van 06-12-2018 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2018

Intitulé

Reglement burgerlijke stand gemeente Oudewater 2018

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater;

Gelet op:

• Het bepaalde in de artikelen 16 en 16c van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

• Het bepaalde in de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

B E S L U I T :

vast te stellen het:

"Reglement burgerlijke stand gemeente Oudewater 2018"

Artikel 1 Begripsbepalingen

De regeling verstaat onder:

  • a.

    De Wet: het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    Het Besluit: het Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    Het Reglement: het Reglement burgerlijke stand gemeente Oudewater 2018;

  • d.

    Het college: het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Oudewater;

  • e.

    De Rechtspositieregeling BABS Oudewater: de Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Oudewater;

  • f.

    Ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar in dienst van de gemeente Oudewater (als bedoeld in artikel 16, eerste en derde lid, van Boek 1 van de Wet);

  • g.

    Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar in dienst van de gemeente Oudewater of een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is (als bedoeld in artikel 16, derde lid, van Boek 1 van de Wet) en als zodanig is benoemd door het college;

  • h.

    Gemeentehuis: alle locaties, die bij besluit door het college als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2 Toepasselijkheid

Bepalingen in dit Reglement over huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het sluiten van het geregistreerd partnerschap en het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk. In dat geval wordt voor huwelijksvoltrekking gelezen: partnerschapsregistratie of omzetting van een partnerschapsregistratie.

Artikel 3 (Buitengewoon) ambtenaar van de Burgerlijke Stand

  • 1.

    Het college kan uitsluitend tot ambtenaar van de burgerlijke stand (hierna: ABS) benoemen de ambtenaren in dienst bij het Klant Contact Centrum (hierna: KCC) van de gemeente Oudewater.

  • 2.

    Het minimum aan ABS is twee.

  • 3.

    Het college kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand (hierna: BABS) benoemen.

  • 4.

    Voor benoeming tot BABS komen in aanmerking:

    • a.

      Personen, in dienst van de gemeente Oudewater, niet zijnde een ABS als bedoeld in het eerste lid;

    • b.

      Personen, in dienst van een andere gemeente;

    • c.

      Leden van het college; of

    • d.

      Personen, die eenmalig een huwelijk voltrekken.

Artikel 4 Periode van benoeming

  • 1.

    De benoeming tot ABS, als bedoeld in artikel 3, eerste lid, geschiedt voor de periode die gelijk is aan de periode dat de betrokken ambtenaar in dienst is bij het KCC van de gemeente Oudewater.

  • 2.

    De benoeming tot BABS vindt plaats op basis van de toepasselijke Rechtspositieregeling BABS Oudewater.

Artikel 5 Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De door het college benoemde (B)ABS voltrekt alle wettige huwelijken en partnerschapsregistraties en maakt daarbij geen onderscheid op basis van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook.

  • 2.

    De (B)ABS houdt zich te allen tijde aan de instructies van de Teammanager KCC.

Artikel 6 Salaris werkzaamheden buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Het salaris van de BABS vindt plaats op basis van de toepasselijke Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand Oudewater.

Artikel 7 Locatie

  • 1.

    De (B)ABS verricht zijn taak, waaronder de huwelijksvoltrekking, in het gemeentehuis.

  • 2.

    In afwijking van lid 1 kan het huwelijk, in de situatie beschreven in artikel 64, boek 1, van de Wet, worden voltrokken in een bijzonder huis binnen de gemeente Oudewater.

  • 3.

    In afwijking van lid 1 kan het huwelijk ook elders binnen de gemeente Oudewater worden voltrokken in een daartoe door of namens het college aangewezen huwelijkslocatie.

  • 4.

    De in het derde lid genoemde huwelijkslocatie voldoet aan de volgende voorwaarden:

    • a.

      de locatie is geschikt of kan geschikt worden gemaakt voor de huwelijksceremonie;

    • b.

      (Het gebruik van) de locatie levert geen strijd op met de openbare orde en veiligheid of de goede zeden;

    • c.

      De locatie is veilig en geeft geen overlast voor de omgeving;

    • d.

      De locatie is in voldoende mate verlicht en verwarmd;

    • e.

      In geval van een buitenlocatie dient een geschikt alternatief aanwezig te zijn bij slechte weersomstandigheden;

    • f.

      De openbaarheid van de huwelijksceremonie moet zijn gewaarborgd;

    • g.

      De eigenaar/beheerder/gebruiker van de locatie heeft het bruidspaar schriftelijk toestemming verleend voor het beschikbaar stellen van de locatie voor de duur van de huwelijksplechtigheid;

    • h.

      De eigenaar/beheerder/gebruiker van de locatie stelt deze om niet ter beschikking aan de gemeente;

    • i.

      De veiligheid van de (B)ABS is gewaarborgd;

    • j.

      Het bruidspaar draagt er zorg voor dat - indien van toepassing - wordt voldaan aan een ten aanzien van de locatie geldende vergunningplicht of meldingsplicht.

  • 5.

    Het niet voldoen aan de bepalingen in het vierde lid kan een reden zijn om de plechtigheid niet op de overeengekomen tijd en locatie plaats te laten vinden. In dat geval is de gemeente Oudewater niet aansprakelijk voor de daaruit eventueel voortvloeiende kosten en/of schade.

  • 6.

    Een gebouw bedoeld voor godsdienstige bijeenkomsten kan ook als trouwlocatie worden aangewezen, mits voldaan wordt aan de in het vierde lid genoemde voorwaarden. Het is hierbij echter niet toegestaan dat tijdens één ceremonie de voltrekking van het wettelijk huwelijk en de kerkelijke zegening samenvallen.

Artikel 8 Leiding

De teammanager KCC is belast met de dagelijkse leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 9 Openstelling bureau burgerlijke stand

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is geopend voor het publiek:

    • a.

      Voor huwelijksvoltrekkingen: op vastgestelde openingstijden.

    • b.

      Voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen als bedoeld in artikel 4, eerste lid, van de Wet rechten burgerlijke stand: op maandag om 09.00 en 09.15 uur.

    • c.

      Voor overige werkzaamheden: op afspraak, overeenkomstig de openingstijden van het KCC.

  • 2.

    Het bureau is gesloten indien de in het eerste lid vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen waarop het KCC niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3.

    In bijzondere gevallen kan het college afwijken van de in de vorige leden bepaalde tijden.

Artikel 10 Kosteloze huwelijksvoltrekking

  • 1.

    De gemeente Oudewater biedt op verzoek van de betrokken partijen twee maal per week de gelegenheid tot kosteloze huwelijksvoltrekking als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand.

  • 2.

    Het voltrekken van kosteloze huwelijken vindt plaats in het Stadskantoor in Oudewater. De huwelijksvoltrekking vindt plaats in aanwezigheid van een beperkt aantal personen.

  • 3.

    De randvoorwaarden voor de kosteloze ceremonie zijn:

    • a.

      De kosteloze huwelijksvoltrekkingen duren maximaal 15 minuten;

    • b.

      Artikel 9 eerste lid, sub b is van toepassing;

    • c.

      Er vindt geen voorgesprek plaats met de (B)ABS die de voltrekking sluit;

    • d.

      Er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie.

  • 4.

    Het kosteloos voltrekken van huwelijken, als bedoeld in lid 1, wordt alleen voltrokken als één van de aanstaande echtgenoten ingeschreven is in de basisregistratie personen van de gemeente Oudewater.

Artikel 11 Onvoorziene en bijzondere omstandigheden

In bijzondere omstandigheden kan college afwijken van de bepalingen in dit Reglement.

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1.

    Het Reglement treedt in werking op de dag na de dag van bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2018.

  • 2.

    Het Reglement Burgerlijke stand, zoals vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 maart 2016, wordt gelijktijdig ingetrokken.

  • 3.

    Het Reglement kan worden aangehaald als “Reglement burgerlijke stand gemeente Oudewater 2018”.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van 13 november 2018;

Het college van burgemeester en wethouders van Oudewater

De secretaris a.i. De burgemeester,

ir. W.J. Tempel mr. drs. P. Verhoeve