Regeling Aankoop Gronden Overijssel 2013

Geldend van 09-07-2014 t/m 06-03-2015

Algemene toelichting

De provincie Overijssel heeft met de vaststelling van de Omgevingsvisie de beleidsdoelen vastgelegd die zij wil bereiken. Een van de mogelijkheden om gewenste veranderingen te realiseren is de eigendom van gronden te verwerven en de noodzakelijke werkzaamheden uit te voeren.

Hoewel er nog geen formele, concrete besluiten voorhanden zijn voor de uitvoering, maar uit de beleidsdocumenten al wel duidelijk is om welke gronden het gaat, wil de provincie al uitstralen dat zij in het geval van een aanbod tot verkoop in principe overgaat tot aankoop. Met deze beleidsregel is daarin voorzien. Eigenaren van de bewuste gronden (of rechthebbenden op daarvan afgeleide belangen, hierna kortheidshalve ook aangeduid als eigenaren) hebben daarmee een helder kader waarmee de provincie zich een betrouwbare koper toont, die haar beleidsvrijheid beperkt om al dan niet in te gaan op aanbiedingen grond te kopen voor een aantal nader aan te wijzen gronden in de provincie.

Uitgangspunt is dat het aanbod vormvrij is, het is niet verplicht dit schriftelijk te doen. Nadat de ontvangst is bevestigd zal de Provincie binnen 6 weken een bod uitbrengen dat is gebaseerd op in opdracht van haar uitgevoerde taxatie. Eventueel kan deze termijn verlengd worden met nog eens 6 weken. Dit is geen fatale termijn, de Provincie kan ook na deze periode nog een bod uitbrengen. De aanbieder kan gedurende deze periode na het aanbod de gronden alsnog verkopen aan een derde, de Regeling verbiedt dat niet.

Indien de aanbieder akkoord is met het aanbod, zal een koopovereenkomst worden gesloten en vervolgens bij de notaris worden verleden. De eigendom wordt daarmee overgedragen.

Indien de aanbieder echter niet akkoord is, kan deze melden dat hij/zij het aanbod intrekt. Op basis van de Regeling kan hij/zij echter ook verzoeken een driedeskundigentaxatie te laten uitvoeren, waarvan de uitkomst bindend zal zijn. Het is echter niet zo dat van rechtswege een overeenkomst ontstaat wanneer het advies is uitgebracht, het is nog steeds noodzakelijk dat sprake is van aanvaarding door de aanbieder. Op grond van deze Regeling kan ook na het uitbrengen van het bindend advies het aanbod nog worden ingetrokken door de aanbieder.

Wanneer partijen dit zouden willen uitsluiten, kan voorafgaand aan het instellen van de driedeskundigencommissie met de aanbieder in een overeenkomst worden vastgelegd dat deze zich verplicht een koopovereenkomst aan te gaan op basis van het bindend advies. Wanneer deze dan alsnog weigert de overeenkomst te tekenen en aan transport bij de notaris mee te werken, kan dit bij de rechter worden afgedwongen.

Aan de Regeling wordt uitdrukkelijk niet deze bevoegdheid ontleend, het gaat om het vastleggen van de aankoopplicht van de Provincie, niet de verkoopplicht van de eigenaar.

In de Regeling is vastgelegd dat de marktwaarde in het economisch verkeer als uitgangspunt geldt, andere vergoedingen zijn niet aan de orde.

Regeling Aankoop Gronden Overijssel 2013

Artikel 1

  • 1

  • Deze regeling is van toepassing op gronden welke op door Gedeputeerde Staten vastgestelde kaarten zijn aangewezen, met uitzondering van daarop aangewezen gronden die in eigendom zijn bij:

  • a. Waterschappen;

  • b. Gemeenten;

  • c. Staatsbosbeheer;

  • d. Stichting Het Overijsselsch Landschap;

  • e. Vereniging Natuurmonumenten.

Artikel 2

2

Gedeputeerde Staten kunnen besluiten de bij deze regeling behorende kaarten te wijzigen of in te trekken.

Artikel 3

3

Telkens wanneer met betrekking tot aangewezen gronden aan de Provincie een recht van eigendom of daarvan afgeleid belang wordt aangeboden, is de Provincie gehouden het aangeboden recht te verwerven. Indien het een van de eigendom afgeleid belang betreft, is de Provincie slechts gehouden tot aankoop over te gaan, indien ook de bloot eigenaar instemt met de verkoop van dit belang.

Artikel 4

4

Gedeputeerde Staten bevestigen op schriftelijke wijze het aanbod, en brengen binnen 6 weken een bod uit aan de aanbieder. Gedeputeerde Staten kunnen deze termijn verlengen met 6 weken.

Artikel 5

5

De door de Provincie te betalen prijs voor de verwerving van het recht, wordt bepaald op basis van de daartoe in opdracht van de Provincie getaxeerde waarde van de betrokken grond in het economische verkeer.

Artikel 6

  • 6

  • Bij de taxatie wordt in voorkomende gevallen geen rekening gehouden met de omstandigheid dat:

  • a ) de betrokken grond door Gedeputeerde Staten is aangewezen op grond van artikel 1 van deze Regeling;

  • b ) de betrokken gronden in de Omgevingsvisie deel uitmaken van de EHS;

  • c ) op de betrokken grond een aangepaste agrarische bedrijfsvoering uit hoofde van een beheersubsidie op basis van een provinciale subsidieregeling plaatsvindt.

Artikel 7

  • 7

  • Indien de uitkomst van de in opdracht van de Provincie verrichte taxatie voor de andere partij niet aanvaardbaar is, kan in opdracht van die partij nadere taxatie van de waarde van de betrokken grond plaatsvinden door een driemanschap waarvan een lid wordt aangewezen door:

  • a ) die partij;

  • b ) de Provincie;

  • c ) de onder a en b genoemde personen gezamenlijk.

Artikel 8

8

Het driemanschap verricht de nadere taxatie met inachtneming van artikel 6 van deze Regeling.

Artikel 9

9

Het driemanschap beslist met meerderheid van stemmen. De beslissing van het driemanschap heeft de kracht van een bindend advies ten aanzien van de te betalen grondprijs.

Artikel 10

10

De kosten van de nadere taxatie, bedoeld in artikel 7 van deze Regeling, worden gelijkelijk verdeeld tussen de beide partijen.

Artikel 11

11

Deze Regeling wordt bekendgemaakt door publicatie in het Provinciaal Blad. Ook besluiten van Gedeputeerde Staten tot vaststelling, wijziging of intrekking van de in artikel 1 genoemde kaarten geschiedt door publicatie in het Provinciaal Blad.

Artikel 12

12

Deze Regeling treedt in werking op de dag na publicatie in het Provinciaal Blad.

Artikel 13

13

Deze Regeling kan worden aangehaald als "Regeling Aankoop Gronden Overijssel 2013". (RAGO 2013)

Verwijzing naar kaartmateriaal

Het kaartmateriaal behorend bij deze Regeling Aankoop Gronden Overijssel 2013 is te zien via de internetpagina http://www.overijssel.nl/thema's/natuur/projecten/ecologische/relevante/regeling-aankoop/rago-kaarten/. Op die pagina vindt u doorklikmogelijkheden naar de kaarten.


Noot
1

[Toelichting: Gedeputeerde Staten bepalen door het vaststellen van kaarten welke gronden onder de aankoopplicht vallen. De kaarten bevatten een begrenzing tot op kadastraal perceelsniveau.

Gronden die in eigendom zijn bij andere overheden of terreinbeherende organisaties met wie afspraken zijn gemaakt voor de realisering van EHS zijn uitgesloten.]

Noot
2

[Toelichting: Wanneer als gevolg van gewijzigde beleidsinzichten geen prioriteit meer wordt gegeven aan bepaalde gebieden, kunnen Gedeputeerde Staten de kaarten aanpassen of zelfs geheel intrekken. Daarmee vervalt de aankoopplicht.]

Noot
3

[Toelichting: Het gevolg van de aanwijzing door Gedeputeerde Staten is dat de Provincie zich verplicht een aangeboden recht van eigendom of daarvan afgeleid belang dat wordt aangeboden aan te kopen. Onder de afgeleide belangen kunnen economisch eigendom, pacht, vruchtgebruik, erfpacht worden verstaan. In dergelijke gevallen zal de bloot eigenaar ook moeten instemmen met de verkoop van het recht, in voorkomende gevallen kan het mogelijk zijn zowel het blote eigendomsrecht, als ook het afgeleide belang aan te kopen.]

Noot
4

[Toelichting: Omdat het aanbod vormvrij is, wordt dit schriftelijk bevestigd door Gedeputeerde Staten, waarna binnen een termijn van 6 weken na de bevestiging een bod wordt uitgebracht. Wanneer daartoe aanleiding bestaat kan de termijn met nog eens 6 weken worden verlengd.]

Noot
5

[Toelichting: Ter onderbouwing/voorbereiding van het provinciale bod wordt in haar opdracht een taxatie uitgevoerd op basis van de marktwaarde in het economisch verkeer.]

Noot
6

[Toelichting: Voor de marktwaarde in het economisch verkeer wordt een drietal omstandigheden genoemd dat in afwijking vande normale taxatiepraktijk niet in ogenschouw wordt genomen. Het gaat om de invloed van bestaand natuurbeheer op grond van een provinciale subsidieregeling, en het feit dat de gronden zijn aangewezen op basis van deze Regeling alsmede de Omgevingsvisie.]

Noot
7

[Toelichting: In het geval de eigenaar niet akkoord is met het bod, kan hij verzoeken om een nadere onafhankelijke taxatie door drie deskundigen. Provincie en eigenaar wijzen ieder één deskundige aan en dit tweetal wijst vervolgens een derde aan.]

Noot
8

[Toelichting: Ook de deskundigen taxeren overeenkomstig de uitgangspunten van artikel 6.]

Noot
9

[Toelichting: Het advies behoeft niet unaniem te zijn, de meerderheid is voldoende. Het advies is bindend, dat wil zeggen dat noch de Provincie, noch de eigenaar een andere prijs kan verlangen. Zoals al hiervoor is vemeld, verplicht dit advies de eigenaar niet tot verkoop voor de prijs in het bindende advies.]

Noot
10

[Toelichting: De kosten van de drie deskundigen worden gelijkelijk gedeeld door de Provincie en de eigenaar, ook indien er geen koopovereenkomst tot stand komt.]

Noot
11

[Toelichting: De bekendmaking van zowel de Regeling als ook de bijbehorende kaarten geschiedt door publicatie in het Provinciaal Blad.]

Noot
12

[Toelichting: Pas na de publicatie treedt de Regeling in werking.]

Noot
13

[Toelichting: De naam van de Regeling wordt bepaald op Regeling Aankoop Gronden Overijssel 2013.]