Uitvoeringsregeling met betrekking tot de heffing en de invordering van toeristenbelasting in de gemeente Papendrecht

Geldend van 28-12-2016 t/m heden

Intitulé

Uitvoeringsregeling toeristenbelasting gemeente Papendrecht

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Papendrecht

gelet op de artikelen 6, 7, 8, 13 en 14 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 31 van de Invorderingswet 1990 in verbinding met de artikelen 231, tweede lid, onderdeel a, en derde lid, en 237 van de Gemeentewet, op artikel 160, eerste lid, onderdeel b, van de Gemeentewet, op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, alsmede op de artikel 11 van de Verordening toeristenbelasting, waarin aan het college de bevoegdheid is toegekend nadere regels te stellen met betrekking tot de heffing en de invordering van toeristenbelasting;

besluit vast te stellen de volgende regeling:

Uitvoeringsregeling met betrekking tot de heffing en de invordering van toeristenbelasting in de gemeente Papendrecht

Artikel 1 Algemene bepalingen

Deze regeling geeft uitvoering aan de artikelen 6, 7, 8, 13 en 14 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 31 van de Invorderingswet 1990, artikel 160, eerste lid, onderdeel b, van de Gemeentewet, artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11 van de Verordening toeristenbelasting op grond waarvan het college van burgemeester en wethouders nadere regels kan geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de toeristenbelasting.

Artikel 2 Aangifte

  • 1.

    De belastingplichtige voor de toeristenbelasting aan wie niet binnen zes maanden na afloop van het belastingjaar of kalenderjaar een aangiftebiljet is uitgereikt of een aanslag is opgelegd, is gehouden binnen een maand na het verstrijken van die zes maanden bij de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar een schriftelijk verzoek in te dienen om uitreiking van een aangiftebiljet.

  • 2.

    Als formulier van het aangiftebiljet toeristenbelasting wordt vastgesteld het formulier dat in overeenstemming is met het in bijlage 1 opgenomen model.

  • 3.

    Overeenkomstig het bepaalde in artikel 8 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen dienen de in het aangiftebiljet gevraagde gegevens duidelijk, stellig en zonder voorbehoud te worden ingevuld. Het aangiftebiljet wordt ondertekend en met de daarbij gevraagde bescheiden ingeleverd of toegezonden.

Artikel 3 Gebruik nachtverblijfregister ten behoeve van de heffing van toeristenbelasting

Bij de vaststelling van feiten ten behoeve van de heffing van toeristenbelasting kan de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar het door belastingplichtige bijgehouden nachtverblijfregister raadplegen.

Artikel 4 Voorlopige aanslag

De in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar legt een voorlopige aanslag op, indien het bedrag waarop de aanslag vermoedelijk zal worden vastgesteld, na verrekening van voorheffingen en reeds opgelegde voorlopige aanslagen, zulks naar zijn mening rechtvaardigt.

Artikel 5 Rente

Bij de invordering van de gemeentelijke belastingen vindt de ministeriële regeling bedoeld in artikel 31 van de Invorderingswet 1990 overeenkomstige toepassing.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

Artikel 7 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Uitvoeringsregeling toeristenbelasting Papendrecht

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 20 december 2016.
de secretaris, de burgemeester,
R.van Netten, A.J. Moerkerke

Bijlagen behorende bij de Uitvoeringsregeling toeristenbelasting Papendrecht

Bijlage 1 Aangiftebiljet toeristenbelasting

Aangiftebiljet toeristenbelasting

Lees voor invulling eerst de bijgesloten toelichting

Belastingjaar: ……………………..

Datum uitreiking: ……………………..

Indienen vóór: ……………………..

Ondergetekende

Naam: ………………………

Adres: ………………………

Postcode, plaats: ………………………

Adres van het onderkomen

Adres: ………………………

Postcode, plaats: ………………………

Opgave aantal overnachtingen

Het gaat om overnachtingen tegen vergoeding in welke vorm dan ook in bijvoorbeeld hotels, motels, pensions, (particulier) verhuurde woningen, ligplaatsen, vaartuigen of op kampeerterreinen.

U dient het werkelijk aantal overnachtingen in te vullen door personen die niet als ingezetene met een adres in de basisregistratie personen van de gemeente zijn ingeschreven.

Niet meetellen:

• - verblijf door asielzoekers of verblijfsgerechtigden in het kader van de centrale opvang onder verantwoordelijkheid van het ZBO Centrale Opvang Asielzoekers,

• - verblijf in toegelaten (zorg)instelling als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet toelating zorginstellingen.

Aantal overnachtingen in het belastingjaar: …………………

Het aantal overnachtingen is de som van het aantal nachten dat elke niet-ingezetene verblijf heeft gehouden in of op u ter beschikking staande onderkomens, standplaatsen, op vaartuigen die zijn aangemeerd aan door u ter beschikking gestelde ligplaatsen of op door u ter beschikking gestelde vaartuigen.

S.v.p. nachtverblijfregister of accountantsverklaring ter inzage bijvoegen.

Aldus duidelijk, stellig en zonder voorbehoud ingevuld en ondertekend,

…………………….., ……………………

(plaats) (datum)

………………………

(handtekening)

Bijlage 2 Verzoekschrift toepassing forfaitaire berekening aantal verblijven

VERZOEKSCHRIFT TOEPASSING FORFAITAIRE BEREKENING AANTAL VERBLIJVEN

(alleen mogelijk voor niet particulier verhuurde woningen en kampeermiddelen op vaste standplaats)

Belastingtijdvak: ……………………..

Ondergetekende

Naam: ………………………

Adres: ………………………

Postcode, plaats: ………………………

verzoekt om bij het bepalen van het aantal verblijven uit te gaan van het forfaitair vastgestelde aantal verblijven in plaats van het werkelijk aantal verblijven.

Adres van het onderkomen

Adres: ………………………

Postcode, plaats: ………………………

I.Niet particulier verhuurde woning(en)

Aantal (a) x 2,4 personen x aantal overnachtingen (b.) x € 1,00

  • a.

    Hoeveel woningen worden door u verhuurd voor een periode langer dan 6 maanden aan mensen die niet ingeschreven staan in de gemeente Papendrecht;…………………

  • b.

    Vul hieronder in gedurende welke periode de woning mag worden gebruikt:

○ voor een periode van meer dan 6 maar niet meer dan 9 maanden (= 60 overnachtingen)

○ voor een periode van meer dan 9 maar niet meer dan 12 maanden (= 95 overnachtingen)

II. Kampeermiddelen op vaste standplaatsen

Aantal (a) x 2,4 personen x aantal overnachtingen (b.) x € 1,00

  • a.

    Hoeveel standplaatsen worden door u verhuurd voor een periode langer dan 6 maanden aan mensen die niet ingeschreven staan in de gemeente Papendrecht;…………………

  • b.

    Vul hieronder in gedurende welke periode de standplaats mag worden gebruikt:

○ voor een periode van meer dan 6 maar niet meer dan 9 maanden (= 60 overnachtingen)

○ voor een periode van meer dan 9 maar niet meer dan 12 maanden (= 95 overnachtingen)

Totaal forfaitair aantal overnachtingen in het belastingjaar: …………………

…………..,…………..

(plaats) (datum)

………………………

(handtekening)