Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR434814
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR434814/1
Uitvoeringsregeling met betrekking tot de heffing en de invordering van toeristenbelasting in de gemeente Papendrecht
Geldend van 28-12-2016 t/m heden
Intitulé
Uitvoeringsregeling toeristenbelasting gemeente PapendrechtHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Papendrecht
gelet op de artikelen 6, 7, 8, 13 en 14 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 31 van de Invorderingswet 1990 in verbinding met de artikelen 231, tweede lid, onderdeel a, en derde lid, en 237 van de Gemeentewet, op artikel 160, eerste lid, onderdeel b, van de Gemeentewet, op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, alsmede op de artikel 11 van de Verordening toeristenbelasting, waarin aan het college de bevoegdheid is toegekend nadere regels te stellen met betrekking tot de heffing en de invordering van toeristenbelasting;
besluit vast te stellen de volgende regeling:
Uitvoeringsregeling met betrekking tot de heffing en de invordering van toeristenbelasting in de gemeente Papendrecht
Artikel 1 Algemene bepalingen
Deze regeling geeft uitvoering aan de artikelen 6, 7, 8, 13 en 14 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 31 van de Invorderingswet 1990, artikel 160, eerste lid, onderdeel b, van de Gemeentewet, artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11 van de Verordening toeristenbelasting op grond waarvan het college van burgemeester en wethouders nadere regels kan geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de toeristenbelasting.
Artikel 2 Aangifte
- 1.
De belastingplichtige voor de toeristenbelasting aan wie niet binnen zes maanden na afloop van het belastingjaar of kalenderjaar een aangiftebiljet is uitgereikt of een aanslag is opgelegd, is gehouden binnen een maand na het verstrijken van die zes maanden bij de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar een schriftelijk verzoek in te dienen om uitreiking van een aangiftebiljet.
- 2.
Als formulier van het aangiftebiljet toeristenbelasting wordt vastgesteld het formulier dat in overeenstemming is met het in bijlage 1 opgenomen model.
- 3.
Overeenkomstig het bepaalde in artikel 8 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen dienen de in het aangiftebiljet gevraagde gegevens duidelijk, stellig en zonder voorbehoud te worden ingevuld. Het aangiftebiljet wordt ondertekend en met de daarbij gevraagde bescheiden ingeleverd of toegezonden.
Artikel 3 Gebruik nachtverblijfregister ten behoeve van de heffing van toeristenbelasting
Bij de vaststelling van feiten ten behoeve van de heffing van toeristenbelasting kan de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar het door belastingplichtige bijgehouden nachtverblijfregister raadplegen.
Artikel 4 Voorlopige aanslag
De in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar legt een voorlopige aanslag op, indien het bedrag waarop de aanslag vermoedelijk zal worden vastgesteld, na verrekening van voorheffingen en reeds opgelegde voorlopige aanslagen, zulks naar zijn mening rechtvaardigt.
Artikel 5 Rente
Bij de invordering van de gemeentelijke belastingen vindt de ministeriële regeling bedoeld in artikel 31 van de Invorderingswet 1990 overeenkomstige toepassing.
Artikel 6 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
Artikel 7 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Uitvoeringsregeling toeristenbelasting Papendrecht
Ondertekening
Bijlagen behorende bij de Uitvoeringsregeling toeristenbelasting Papendrecht
Bijlage 1 Aangiftebiljet toeristenbelasting
Aangiftebiljet toeristenbelasting
Lees voor invulling eerst de bijgesloten toelichting
Belastingjaar: ……………………..
Datum uitreiking: ……………………..
Indienen vóór: ……………………..
Ondergetekende
Naam: ………………………
Adres: ………………………
Postcode, plaats: ………………………
Adres van het onderkomen
Adres: ………………………
Postcode, plaats: ………………………
Opgave aantal overnachtingen
Het gaat om overnachtingen tegen vergoeding in welke vorm dan ook in bijvoorbeeld hotels, motels, pensions, (particulier) verhuurde woningen, ligplaatsen, vaartuigen of op kampeerterreinen.
U dient het werkelijk aantal overnachtingen in te vullen door personen die niet als ingezetene met een adres in de basisregistratie personen van de gemeente zijn ingeschreven.
Niet meetellen:
• - verblijf door asielzoekers of verblijfsgerechtigden in het kader van de centrale opvang onder verantwoordelijkheid van het ZBO Centrale Opvang Asielzoekers,
• - verblijf in toegelaten (zorg)instelling als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet toelating zorginstellingen.
Aantal overnachtingen in het belastingjaar: …………………
Het aantal overnachtingen is de som van het aantal nachten dat elke niet-ingezetene verblijf heeft gehouden in of op u ter beschikking staande onderkomens, standplaatsen, op vaartuigen die zijn aangemeerd aan door u ter beschikking gestelde ligplaatsen of op door u ter beschikking gestelde vaartuigen.
S.v.p. nachtverblijfregister of accountantsverklaring ter inzage bijvoegen.
Aldus duidelijk, stellig en zonder voorbehoud ingevuld en ondertekend,
…………………….., ……………………
(plaats) (datum)
………………………
(handtekening)
Bijlage 2 Verzoekschrift toepassing forfaitaire berekening aantal verblijven
VERZOEKSCHRIFT TOEPASSING FORFAITAIRE BEREKENING AANTAL VERBLIJVEN
(alleen mogelijk voor niet particulier verhuurde woningen en kampeermiddelen op vaste standplaats)
Belastingtijdvak: ……………………..
Ondergetekende
Naam: ………………………
Adres: ………………………
Postcode, plaats: ………………………
verzoekt om bij het bepalen van het aantal verblijven uit te gaan van het forfaitair vastgestelde aantal verblijven in plaats van het werkelijk aantal verblijven.
Adres van het onderkomen
Adres: ………………………
Postcode, plaats: ………………………
I.Niet particulier verhuurde woning(en)
Aantal (a) x 2,4 personen x aantal overnachtingen (b.) x € 1,00
- a.
Hoeveel woningen worden door u verhuurd voor een periode langer dan 6 maanden aan mensen die niet ingeschreven staan in de gemeente Papendrecht;…………………
- b.
Vul hieronder in gedurende welke periode de woning mag worden gebruikt:
○ voor een periode van meer dan 6 maar niet meer dan 9 maanden (= 60 overnachtingen)
○ voor een periode van meer dan 9 maar niet meer dan 12 maanden (= 95 overnachtingen)
II. Kampeermiddelen op vaste standplaatsen
Aantal (a) x 2,4 personen x aantal overnachtingen (b.) x € 1,00
- a.
Hoeveel standplaatsen worden door u verhuurd voor een periode langer dan 6 maanden aan mensen die niet ingeschreven staan in de gemeente Papendrecht;…………………
- b.
Vul hieronder in gedurende welke periode de standplaats mag worden gebruikt:
○ voor een periode van meer dan 6 maar niet meer dan 9 maanden (= 60 overnachtingen)
○ voor een periode van meer dan 9 maar niet meer dan 12 maanden (= 95 overnachtingen)
Totaal forfaitair aantal overnachtingen in het belastingjaar: …………………
…………..,…………..
(plaats) (datum)
………………………
(handtekening)
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl