Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR73516
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR73516/10
Regeling vervallen per 01-01-2016
Mandaatbesluit gemeente Pijnacker-Nootdorp
Geldend van 01-01-2014 t/m 07-05-2014
Het college en de burgemeester van de gemeente Pijnacker-Nootdorp ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
overwegende dat het om redenen van doelmatigheid wenselijk is de uitoefening van hun daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden op te dragen aan hen ondergeschikte ambtenaren of aan anderen;
gelet op het Delegatiebesluit 2011, de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 7.4 van de Organisatieregeling 2006;
besluiten:
vast te stellen het volgende Mandaatbesluit gemeente Pijnacker-Nootdorp.
Artikel 1 Algemene bepalingen
- 1.
De bepalingen van dit besluit zijn, voor zover niet anders is bepaald, van toepassing op de uitoefening van de bevoegdheden in de bij dit besluit behorende bijlagen en op de bevoegdheden die in de bijlagen bij het Ondermandaatbesluit zijn opgedragen.
- 2
.Mandaat omvat, met betrekking tot de onderwerpen genoemd in de bijlagen I tot en met V, voor zover niet anders is bepaald, de bevoegdheid tot:
- a.
het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen;
- b.
het voeren van correspondentie;
- c.
het verstrekken van informatie;
- d.
het inwinnen van adviezen;
- e.
het uitnodigen voor bijeenkomsten of hoorzittingen;
- f.
het nemen van besluiten waaronder wordt verstaan verlenen, actualiseren, weigeren, (op verzoek van vergunninghouder) intrekken of wijzigen, overschrijven, aanhouden, stellen van nadere voorwaarden en het niet in behandeling nemen van onvolledige aanvragen.
- a.
- 3.
De uitoefening van de in dit besluit genoemde bevoegdheden moet passen binnen
- a.
de budgetten die daarvoor in de begroting zijn opgenomen;
- b.
regelgeving, beleidsregels, bestaand beleid, richtlijnen, voorschriften en dergelijke.
- a.
- 4.
Indien in het kader van de uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in dit besluit meerdere afdelingen of instanties zijn betrokken, dient de gemandateerde er voor te zorgen dat zowel intern als extern advies wordt ingewonnen en overleg plaatsvindt voordat een beslissing wordt genomen.
- 5.
De gemandateerde treedt, vóór uitoefening van het mandaat, in overleg met de bestuurlijke mandaatgever indien de uitoefening van het mandaat bestuurlijk of politiek gevoelig is.
- 6.
Mandaat wordt niet verleend voor besluiten:
- a.
die de gemeente zelf betreffen;
- b.
ten aanzien van aangelegenheden waarbij de gemandateerde enig persoonlijk belang heeft.
- a.
- 7.
In geval van afwezigheid of verhindering van functionarissen aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger.
- 8.
De hiërarchisch leidinggevende kan zijn besluit in de plaats stellen van het voorgenomen besluit van de gemandateerde of van diens plaatsvervanger.
- 9.
Ondermandaat kan slechts worden verleend in de bij dit besluit specifiek toegestane gevallen aan de daarbij genoemde functionarissen.
- 10.
In geval van ondermandaat wordt de hiërarchisch leidinggevende van de gemandateerde aangemerkt als zijn plaatsvervanger.
- 11.
De redactie van een stuk, ter uitoefening van een bevoegdheid als bedoeld in het tweede lid, vindt plaats op de wijze zoals is aangegeven in bijlage X onder 1 van dit Mandaatbesluit.
- 12.
In de in bijlage VI onder M4 t/m M9 aangewezen gevallen wordt in de vorm van een machtiging alleen de bevoegdheid tot het tekenen van besluiten en het voeren van correspondentie overgedragen, waarbij het stuk wordt geredigeerd als is aangegeven in bijlage X onder 2 van dit Mandaatbesluit.
- 13.
In de in bijlage VI onder M1 en M2 aangewezen gevallen vindt ondertekening plaats in de vorm zoals is aangegeven in bijlage X onder 3 van dit Mandaatbesluit.
- 14.
In de in bijlage VI onder M3 aangewezen gevallen vindt ondertekening plaats in de vorm zoals is aangegeven in bijlage X onder 4 van dit Mandaatbesluit.
- 15.
In de daartoe in de bijlagen aangewezen gevallen waarin het mandaat wordt uitgeoefend door wethouders, directeuren, afdelingshoofden of ondermandaat is toegestaan aan senioren/teamleiders, wordt het stuk voorzien van een elektronische handtekening (EH) in de vorm van een gescande handtekening.
- 16.
In de daartoe in de bijlagen aangewezen gevallen waarin ondermandaat is toegestaan aan medewerkers, wordt het stuk van een elektronische handtekening (EH) voorzien door het vermelden van de tekst: “dit document is digitaal aangemaakt en daarom niet ondertekend”.
Artikel 2. Verantwoording
Het directieteam brengt jaarlijks vóór 1 april verslag uit aan de burgemeester en het college over de uitoefening van de in het Mandaatbesluit en Ondermandaatbesluit genoemde bevoegdheden.
Artikel 3. Intrekking eerdere mandaatbesluiten
Het Mandaatbesluit 2009, inclusief wijzigingen, wordt ingetrokken per 1 januari 2011, doch blijft van toepassing op besluiten die voor die datum zijn genomen.
Artikel 4. Slotbepaling
- 1.
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2011.
- 2.
Dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatbesluit 2011.
Ondertekening
Vastgesteld in de vergadering van 9 november 2010
de secretaris, de voorzitter,
drs. J.P.R. Woudstra drs. F.H. Buddenberg
De burgemeester,
BIJLAGEN BEHORENDE BIJ HET MANDAATBESLUIT 2011
BIJLAGE I MANDATEN PER AFDELING
Hoofdstuk 1 Alle afdelingen
|
|
|
|
|
|
|
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
EH |
A1 |
Besluiten naar aanleiding van een klaagschrift als genoemd in artikel 2, lid 2 tot en met 7 van de Interne Klachtenregeling |
Artikel 160, eerste lid onder a Gemeentewet, hoofdstuk 9 Awb en artikel 15 Interne Klachtenregeling |
COLL. |
Burgemeester |
|
ja |
A2 |
Namens de gemeente Pijnacker-Nootdorp aanvragen van een vergunning, van subsidie, indienen van declaraties en het doen van meldingen |
Artikel 160 Gemeentewet Bijzondere wetgeving |
Bgm COLL. |
Afd. hoofden |
Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen |
ja |
A3 |
In de gelegenheid stellen van belanghebbenden om zienswijzen naar voren te brengen bij inspraak- en zienswijzenprocedures |
Artikel 3:15 en afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht Inspraakverordening |
Bgm. COLL. |
Afd. hoofden |
Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen |
ja |
A4 |
In de gelegenheid stellen een aanvraag, binnen een gestelde termijn, aan te vullen |
Artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht |
Bgm. COLL. |
Afd. hoofden |
Ondermandaat toegestaan aan senioren en teamleiders |
ja |
A5 |
Verdagen van beslistermijnen bij het nemen van een beschikking |
Artikel 4:14 Algemene wet bestuursrecht en Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht |
Bgm. COLL |
Afd. hoofden |
Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen |
ja |
A6 |
Verdagen beslissing op bezwaarschriften |
Artikel 7:10 Algemene wet bestuursrecht |
Bgm. COLL. |
Afd. hoofden |
Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen |
ja |
A7 |
Besluiten verzenden, bekend maken, daarvan mededeling doen in de Staatscourant en langs elektronische weg |
Artikel 139, 156 en 160 Gemeentewet Bijzondere wetgeving Algemene wet bestuursrecht |
Bgm. COLL |
Afd. hoofden |
Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen. |
ja |
A8 |
Voeren van correspondentie in het kader van openbare aanbestedingen, gericht op rechtsgevolgen |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL |
Afd. hoofden |
Ondermandaat toegestaan aan medewerker inkoop en aanbesteding van de Concernstaf |
ja |
A9 |
Verstrekken van eenmalige subsidies, waarderings- en budgetsubsidies en het verstrekken van voorschotten op deze subsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst |
Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp |
COLL. |
Afd. hoofden |
|
ja |
A11 |
Vormen van bestemmings-reserves en afwijken van de maximale omvang van de egalisatiereserve van structureel gesubsidieerde instellingen. |
Artikelen 32, derde lid en 22, vierde lid, van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp |
COLL |
Afd. hoofden |
Ondermandaat toegestaan aan senioren/teamleiders |
ja |
A10 |
a) Vaststellen van: - (wijzigingen in) de formatie - (wijzigingen in) het personeels-budget b) Wijzigen of creëren van functies c) Vrijgeven van het vervullen van vacatures |
Art.160 Gemeentewet CAR/PNUWO/Regeling organieke functiebeschrijving en -waardering gemeente |
COLL. |
Directieteam |
|
n.v.t. |
A12 |
Vaststellen functiebeschrijving en -waardering |
Art.160 Gemeentewet CAR/PNUWO/Regeling organieke functiebeschrijving en -waardering gemeente |
COLL. |
Secretaris |
|
ja |
A13 |
Rechtspositionele besluiten in het kader van aanstelling en ontslag van medewerkers |
Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling/ Pijnacker-Nootdorp en Uitwerkingsovereenkomst (CAR/PNUWO |
COLL. |
Secretaris Directeuren |
t.a.v. medewerkers vanaf schaal 12 met uitzondering van benoeming en ontslag van de directeuren t.a.v. medewerkers tot en met schaal 11 van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen Uitzonderingen die zijn gemandateerd aan de secretaris: - disciplinaire maatregelen en ontslagbesluiten anders dan op eigen verzoek - flexibel belonen (structureel) - afvloeiingsregelingen |
ja ja |
A14 |
Rechtspositionele besluiten met betrekking tot medewerkers met een dienstverband |
Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling/ Pijnacker-Nootdorp en Uitwerkingsovereenkomst (CAR/PNUWO |
COLL. |
Secretaris Directeuren Afd.hoofden Teamleiders (m.u.v. de teamleiders van de afd. Wijkbeheer) |
t.a.v. directeuren en afdelingshoofden die direct onder zijn verantwoordelijkheid vallen t.a.v. afdelingshoofden en medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen t.a.v. medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen en teamleiders t.a.v. medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen |
ja ja ja ja |
A15 |
Voeren van het beoordelingsgesprek en het opstellen van de beoordeling Vaststellen van de beoordeling |
CAR/PNUWO |
COLL. |
Burgemeester Secretaris Directeuren Afd.hoofden Teamleiders Portefeuille-houder P&O Secretaris Directeuren |
t.a.v. secretaris t.a.v. directeuren en de afdelingshoofden die direct onder zijn verantwoordelijkheid vallen t.a.v. afdelingshoofden en medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen t.a.v. medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen en teamleiders t.a.v. medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen t.a.v. de secretaris, de directeuren en het hoofd van de Concernstaf t.a.v. de afdelingshoofden en medewerkers die direct onder de verantwoordelijkheid van de directeuren vallen t.a.v. medewerkers van de afdelingen |
n.v.t. n.v.t. n.v.t. n.v.t. n.v.t. ja ja ja |
A16 |
Inhuren van derden (inspanningsverbintenis) |
CAR/PNUWO |
COLL. |
Secretaris Afd. hoofden |
Inhuur die langer duurt dan zes maanden Tot maximaal zes maanden. Verwezen wordt ook naar de Notitie “Spelregels Personeelsbudgetten” zoals vastgesteld door het DT op 20 december 2006 |
ja ja |
A17 |
Contracteren van derden (resultaatverbintenis) |
CAR/PNUWO |
COLL. |
Afd. hoofden |
Voor zover de uitgave plaatsvindt binnen beschikbaar gestelde middelen en ten behoeve van het product zoals omschreven in de productenraming. Het dient te gaan om het leveren van een concreet product zonder dat sprake is van inhuur. Verwezen wordt ook naar de Notitie “Spelregels Personeelsbudgetten” zoals vastgesteld door het DT op 20 december 2006. |
ja |
Hoofdstuk 2 Crisisbeheersing
|
|
|
|
|
|
|
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
EH |
CB1 |
Alarmeren (interne) gemeentelijke rampbestrijdingsorganisatie en het opvragen van informatie door de Waak-en wachtdienst in geval van een (dreigende) ramp |
Artikel 7 Wet veiligheidsregio’s en artikel 2.2.3. en 2.3.1. van het Besluit veiligheidsregio’s |
Bgm. |
Waak- en wachtdienst |
In spoedeisende situaties waarbij de burgemeester niet in de gelegenheid is de alarmering in werking te stellen |
n.v.t. |
CB2 |
Alarmeren en opstarten crisiscommunicatie organisatie, alarmeren inrichten en inzetten van kanalen en middelen en daadwerkelijk communiceren met media en publiek |
Wet veiligheidsregio's |
Bgm. |
Actiecentrum Communicatie (ACC) |
Verwezen wordt naar het besluit van de burgemeester van 21 september 2012 tot vaststelling van de Mandaatregeling Actiecentrum Communicatie |
n.v.t. |
Hoofdstuk 3 Afdeling Bedrijfsvoering
|
|
|
|
|
|
|
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
EH |
BDV |
Besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur |
Wet openbaarheid van bestuur en geldende Delegatiebesluit |
Bgm. COLL. |
Hoofd BDV |
|
ja |
Hoofdstuk 4 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en afdeling Backoffice Publiekszaken, team Gegevensbeheer
|
|
|
|
|
|
|
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
EH |
PZGB1 |
Benoemen ambtenaar burgerlijke stand (abs) voor eenmalige huwelijkssluiting / partnerschapsregistratie |
Artikel 16, eerste lid van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek. |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Geldt uitsluitend t.a.v. benoeming van een abs die al elders die functie bekleedt. |
ja |
PZGB2 |
Verstrekken bewijs van in leven zijn |
Artikel 79, derde lid Wet GBA |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn |
ja |
PZGB3 |
Uitoefenen overige bevoegdheden Wet gemeentelijke basisadmini-stratie persoonsgegevens, met uitzondering van de regel-gevende bevoegdheden genoemd in de artikelen 14, 96 en 100 van deze wet |
Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA) |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn en Backoffice Publiekszaken, team Gegevensbeheer |
ja |
PZGB4 |
Verdelen van de gemeente in stemdistricten |
Artikel E2 Kieswet |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
|
ja |
PZGB5 |
Benoemen leden, plaatsvervangende leden en reserveleden stembureaus |
Artikel E3, tweede lid Kieswet |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
|
ja |
PZGB6 |
Verstrekken van uittreksels en inlichtingen uit het Register Kindercentra en gastouderbureaus |
Artikel. 46 Wet kinderopvang juncto artikel 7 Regeling Wet kinderopvang |
COLL |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn |
ja |
PZGB7 |
Opvragen van informatie uit straf-, justitiële, documentatie- en politieregisters |
Art. 26 Wet op de verklaringen omtrent het gedrag en de justitiële documentatie en artikel 31, eerste lid van het Besluit justitiële gegevens |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken en Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken1e lijn en 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken en senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Gegevensbeheer. Ondermandaat toegestaan aan medewerker van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn voor zover het betreft Inlichtingen uit het strafregister en de algemene documentatieregisters van de Justitiële informatiedienst in het kader van naturalisatie- of optieverzoeken |
ja |
PZGB8 |
Verstrekken van reisdocumenten, identiteitskaarten en rijbewijzen |
Art. 26 Paspoortwet Art. 116 Wegenverkeerswet Art. 27 Reglement rijbewijzen |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn |
n.v.t. |
PZGB9 |
Verstrekken van een advies naturalisatieverzoek |
Rijkswet op het Nederlanderschap |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de Klantadviseur A en B van |
ja |
PZGB10 |
Verstrekken van kiezerspas en volmacht |
Art. K3 en L8 Kieswet |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn en Beleidsmedewerker B Gegevensbeheer |
ja |
PZGB11 |
Afgeven verlof later begraven dan voorgeschreven |
Art. 17 Wet op de lijkbezorging |
Bgm. |
Ambtenaar van de burgerlijke stand |
|
ja |
PZGB12 |
Uitreiken uittreksel in het kader van het verkrijgen van het Nederlanderschap |
Art. 60a, eerste lid en artikel 60b, zevende lid van het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de Klantadviseur A en B van de afd. FPZ Dit (onder)mandaat berust op het afzonderlijk besluit van de burgemeester van 31 maart 2010 nr. 2010.04777 en het daarop gebaseerde besluit van het hoofd van de afdeling Frontoffice Publiekszaken van 8 januari 2013. |
n.v.t. |
PZGB13 |
Beheren basisregistraties adressen en gebouwen |
Wet basisregistraties adressen en gebouwen |
COLL |
Beheerder basis-registraties adressen en gebouwen en andere specifiek genoemde functio-narissen |
Dit mandaat berust op het afzonderlijk mandaatbesluit Wet BAG van het college van 11 mei 2010 nr. 2010.06208 en de eerste wijziging van dit besluit vastgesteld door het college op 5 maart 2013 nr. 13INT01272 waarnaar wordt verwezen. |
ja |
Hoofdstuk 4 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en Afdeling Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken
|
|
|
|
|
|
|
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
EH |
PZMZ1 |
Uitvoeren Wet- en (plaatselijke) regelgeving op het gebied van de sociale voorzieningen en inburgering |
• Wet Werk en Bijstand (WWB) • Wet IOAW • Wet IOAZ • Wet bescherming persoonsgegevens • Wet gemeentelijke schuldhulpverlening • Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en Beleidsregels Sociaal Medische Indicatie • Structuur Uitvoering Wet en Inkomen (SUWI) • Wet sociale werkvoorziening • Wet maatschappelijke ondersteuning • Wet inburgering |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken en Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken en senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken |
ja |
PZMZ2 |
Urgentieverklaring woningzoekende |
Geldende Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Uitsluitend indien niet wordt afgeweken van het advies van de Toetsingscommissie Huisvesting. Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken |
ja |
PZMZ3 |
Besluiten tot verzoekschriften in het kader van de Wet schuldsanering natuurlijke personen en het afgeven van de gemeentelijke verklaringen in het kader van de Wet schuldsanering natuurlijke personen |
Artikel 284, vierde lid van de Faillissementswet Artikel 285, eerste lid onder f. van de Faillissementswet |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken |
ja |
PZMZ4 |
Vergoeding voor leerlingenvervoer |
Art. 4 Wet Primair Onderwijs |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken |
ja |
PZMZ5 |
Leerplichtzaken |
Art. 16 Leerplichtwet |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken en leerplicht-ambtenaar |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken |
ja |
PZMZ6 |
Gehandicaptenparkeerkaart |
Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en de Regeling gehandicaptenparkeerkaart |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
ja |
PZMZ7 |
Indicatie aanleunwoning |
Artikel 31 geldende Huisvestingsverordening Haaglanden |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken |
ja |
Hoofdstuk 5 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en afdeling Backoffice Publiekszaken, onderdeel Ruimtelijke Zaken
|
|
|
|
|
|
|
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
EH |
PZRZ1 |
In behandeling nemen van verzoeken om planschade inclusief het verlenen van de opdracht tot een extern advies |
Artikel 6.1. Wet ruimtelijke ordening |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Indien het verzoek ontvankelijk is. Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider Backoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke Zaken |
ja |
PZRZ2 |
Huisvestingsvergunning particulieren |
Artikel 7, eerste lid Huisvestingswet 1992 en hoofdstuk 2, paragraaf 5 van de geldende Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 1e lijn en de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
ja |
PZRZ3 |
Besluiten over ontheffing parkeren van grote voertuigen |
Art. 5:8 APV 2012 Pijnacker-Nootdorp |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
|
ja |
PZRZ4 |
Nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen |
Wegenverkeerswet en Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer. |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
|
ja |
PZRZ5 |
Vaststellen van hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting |
Artikel 110a Wet geluidhinder |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Verwezen wordt ook naar de door het college vastgestelde beleidsregels hogere grenswaarden Wet geluidhinder. Voorafgaand aan het besluit wordt het verzoek inhoudelijk beoordeeld door de afd. BOR. |
ja |
PZRZ6 |
Plaatsen van een elektronische handtekening op basis van de Wet ruimtelijke ordening ten behoeve van ruimtelijke visies, plannen, besluiten en verordeningen met de daarbij behorende besluiten |
Wet ruimtelijke ordening juncto artikelen 1.2.1 en 1.2.6, tweede lid Besluit ruimtelijke ordening |
COLL. |
Hoofd Backoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior beleidsmedewerker Ruimtelijke zaken en overige beleidsmedewerkers van het taakveld Ruimtelijke zaken. |
ja |
PZRZ7 |
Vergunning voor tijdelijke verhuur van een woning |
Artikel 15 Leegstandswet |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan senior/ teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
ja |
PZRZ8 |
Ontheffing voor vervoer van gevaarlijke stoffen |
Artikel 22 en 23 Wet vervoer gevaarlijke stoffen |
COLL |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
ja |
PZRZ9 |
Ontheffing straatartiest |
Art. 2:9 APV 2012 P-N |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
ja |
PZRZ10 |
Ontheffing bijzonder gebruik van de weg |
Art. 2:10 APV 2012 P-N |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
ja |
PZRZ11 |
Vergunning sluitingsuur tot 02.00 uur |
Art. 2:28b APV 2012 P-N |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
ja |
PZRZ12 |
Vergunning evenement |
Art. 2:25 APV 2012 P-N |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
ja |
PZRZ13 |
Ontheffing sluitingsuur tot 02.00 uur |
Art. 2:29 APV 2012 P-N |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
ja |
PZRZ14 |
Vergunning afwijking sluitingstijd; tijdelijke sluiting |
Art. 2:30 APV 2012 P-N |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
ja |
PZRZ15 |
Waarmerken verkoopregister |
Art. 2:67 APV 2012 P-N |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
ja |
PZRZ16 |
Ontheffing gebruik vuurwerk |
Art. 2:73 APV 2012 P-N |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
ja |
PZRZ17 |
Ontheffing hinderlijke of gevaarlijke reclame |
Art. 4:15 APV 2012 P-N |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
|
PZRZ18 |
Ontheffing voor het plaatsen of hebben op de weg van caravans e.d. |
Art. 5:6 APV 2012 P-N |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
|
PZRZ19 |
Ontheffing parkeren van reclamevoertuigen |
Art. 5:7 APV 2012 P-N |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
|
PZRZ20 |
Collectevergunning |
Art. 5:13 APV 2012 P-N |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
|
PZRZ21 |
Ontheffing ventverbod in het kader van de vrijheid van meningsuiting |
Art. 5:16 APV 2012 P-N |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
|
PZRZ22 |
Standplaatsvergunning |
Art. 5:18 APV 2012 P-N |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
|
PZRZ23 |
Vergunning snuffelmarkten |
Art. 5:23 APV 2012 P-N |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
|
PZRZ24 |
Vergunning kansspel |
Art. 3 Wet op de kansspelen |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
|
PZRZ25 |
Verbieden klein kansspel (loterij) |
Art. 7c Wet op de Kansspelen |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
|
PZRZ26 |
Ontheffing voor het houden van een wegwedstrijd |
Art. 148 Wegenverkeerswet |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
|
PZR27 |
Startersleningen |
Verordening Startersleningen Pijnacker-Nootdorp 2013 |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior Frontoffice Publiekszaken 1e lijn Betreft het afzonderlijke besluit van het college van 21 mei 2013 |
|
Hoofdstuk 6 Afdeling Frontoffice Publiekszaken, onderdeel Economische en Maatschappelijke Zaken
|
|
|
|
|
|
|
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
EH |
PZEMZ1 |
Vergunning speelgelegenheid |
Art. 2:39 APV 2012 P-N |
Bgm. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
ja |
PZEMZ2 |
Ontheffing overige geluidhinder |
Artikel 4:6 APV 2012 P-N |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Met inachtneming van de door het college vastgestelde Nota Bouwlawaai |
ja |
PZEMZ3 |
Gebruiksvergunning |
Artikel 2 Brand-beveiligingsverordening |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken |
ja |
Hoofdstuk 7 Afdeling Frontoffice Publiekszaken, onderdeel Milieu en Bouw- en Woningtoezicht
|
|
|
|
|
|
|
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
EH |
PZ MBW1 |
Besluiten op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en Besluit omgevingsrecht (Bor) |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken. |
ja |
PZ MBW2 |
Opleggen van maatwerkvoorschriften |
Algemene maatregel van bestuur o.g.v. art. 8:40 Wet milieubeheer |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
|
ja |
PZ MBW3 |
Alle correspondentie betreffende vergunningplicht van bedrijven met uitzondering van een voorwaarschuwing (zienswijze) en een besluit tot het opleggen van een dwangsom of het uitoefenen van bestuursdwang |
Artikel 18.2 Wet milieubeheer, artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrecht, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en Besluit omgevingsrecht (Bor) |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken |
ja |
PZ MBW4 |
Correspondentie betreffende een sloopmelding |
Bouwbesluit 2012 |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan medewerkers Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken. |
ja |
Hoofdstuk 8 Afdeling Wijkbeheer
|
|
|
|
|
|
|
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
EH |
WBH1 |
Tijdelijke verkeersmaatregelen |
Wegenverkeerswet en Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer. |
COLL. |
Hoofd Wijkbeheer |
|
ja |
WBH2 |
Marktstandplaatsen |
Art. 160 Gemeentewet en geldende Warenmarktverordening Pijnacker-Nootdorp |
COLL. |
Hoofd Wijkbeheer |
|
ja |
WBH3 |
Uitvoeren van de Warenmarktverordening Pijnacker-Nootdorp 2002 |
Geldende Warenmarktverordening Pijnacker-Nootdorp |
COL |
Hoofd Wijkbeheer |
Ondermandaat aan marktmeester toegestaan |
ja |
WBH4 |
(Nood)kapvergunning |
Art. 4:11 en 4:11k APV 2012 P-N |
COLL. |
Hoofd Wijkbeheer |
|
ja |
WBH5 |
Ontheffing bijzonder gebruik van de weg |
Art. 2:10 APV 2012 P-N |
COLL. |
Hoofd Wijkbeheer |
|
ja |
WBH6 |
Verlenen en vaststellen van bijdragen uit de “Doe-het-zelf-pot” |
Collegebesluit van 17 maart 2009 inzake “Spelregels verstrekken bijdragen Doe-het-zelf-pot” |
COLL. |
Hoofd Wijkbeheer |
Ondermandaat toegestaan aan de wijkmanagers. Verwezen wordt ook naar de door het college vastgestelde “Spelregels verstrekken bijdragen Doe-het-zelf-pot” |
ja |
Hoofdstuk 9 Afdeling Beheer Openbare Ruimte
|
|
|
|
|
|
|
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
EH |
BOR1 |
Tijdelijke verkeersmaatregelen Verkeersbesluiten Ontheffingen o.g.v. Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 |
Wegenverkeerswet 1994, Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, en Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer. |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
|
ja |
BOR2 |
Besluiten over ontheffing parkeren van grote voertuigen |
Art. 5:8 APV 2012 Pijnacker-Nootdorp |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
|
ja |
BOR3 |
Aansluiten op de gemeentelijke riolering |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
|
ja |
BOR4 |
Het verlenen van instemming voor het aanleggen, het in stand houden en het opruimen van kabels en leidingen in openbare gemeentegrond. |
Artikel 160 Gemeentewet, artikel 2:11 APV P-N 2012 en artikel 5.2 Telecommunicatiewet |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Verwezen wordt ook naar de Algemene Voorwaarden Ondergrondse Infrastructuren |
ja |
BOR5 |
Handhaven krachtens de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, inclusief: - een besluit in spoedeisend geval - een besluit bij een bouwwerk met een bouwsom tot en met € 2.000 - een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn - ambtshalve besluiten om niet op te treden tegen ambtelijk geconstateerde geringe overtredingen van artikel 2.1, 2.3 en 2.3a Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, - intrekking van bovenstaande besluiten, met uitzondering van de overige besluiten |
Bestemmingsplan, Hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Bouwbesluit en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht. |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Ondermandaat toegestaan aan teamleider en medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd portefeuillehouder. |
ja |
BOR6 |
Milieuhandhaving bij bedrijven, inclusief: - een besluit in spoedeisend geval - een besluit tot verlenging van de begunstigingstermijn - een besluit tot af- en goedkeuring van in het kader van handhaving verstrekte rapporten of bewijsstukken op basis van vergunningvoorschriften of een Amvb, - intrekking van bovenstaande besluiten met uitzondering van de overige besluiten |
Hoofdstuk 18 Wet milieubeheer, hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, artikel 125 Gemeentewet en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Ondermandaat toegestaan aan teamleider en medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder. |
ja |
BOR7 |
Handhaven bij illegale (afval)stort buiten bedrijven, inclusief: - een besluit in spoedeisend geval - een besluit tot verlenging van de begunstigingstermijn, - intrekking van bovenstaande besluiten met uitzondering van de overige besluiten |
Algemene Plaatselijke Verordening, hoofdstuk 10 Wet Milieubeheer, artikel 13 Wet Bodembescherming, Besluit Bodemkwaliteit, hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, artikel 125 Gemeentewet en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder. |
ja |
BOR8 |
Handhaven openbare ruimte, inclusief intrekking van deze besluiten en besluiten om niet op te treden, met uitzondering van niet spoedeisende besluiten op grond van de bepalingen over evenementen, toezicht op openbare inrichtingen en speelgelegenheden en seksinrichtingen, sekswinkels, escortbedrijven, straat en raamprostitutie e.d. |
Algemene Plaatselijke Verordening en Afvalstoffen-verordening juncto de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht. |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder. |
ja |
BOR9 |
Handhaving Woningwet, inclusief: - een besluit in spoedeisend geval - een besluit bij bouwwerken met een bouwsom tot en met € 2.000 - een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn, - intrekking van bovenstaande besluiten met uitzondering van de overige besluiten. |
Bestemmingsplan, Woningwet, Bouwbesluit, Asbest-verwijderingsbesluit, hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, artikel 125 Gemeentewet en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht. |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder |
ja |
BOR10 |
Besluiten betreffende de toepassing van bestuursdwang. |
Artikel 5:31a Algemene wet bestuursrecht |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving. |
ja |
BOR11 |
Besluiten betreffende schadeclaims in het kader van handhaving tot en met een bedrag van € 3.000 |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
|
ja |
BOR12 |
Besluiten naar aanleiding van een melding op grond van het Bouwstoffenbesluit |
Artikel 3.1 Besluit bodemkwaliteit |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
|
ja |
BOR13 |
Verzoeken om nadere gegevens op grond van het Bouwstoffenbesluit |
Besluit bodemkwaliteit |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
|
ja |
BOR14 |
Besluiten tot goedkeuring van een tanksanering |
Wet Milieubeheer, Wet bodembescherming en het Besluit opslaan in ondergrondse tanks |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
|
ja |
BOR15 |
Saneren van een niet ernstig geval van bodemverontreiniging |
Wet bodembescherming |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
|
ja |
BOR16 |
Besluiten tot vaststelling van de hoogte van de kosten bij de toepassing van bestuursdwang |
Artikel 5:25 zesde lid Algemene wet bestuursrecht |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving |
ja |
BOR17 |
Beschikking betreffende de invordering van een dwangsom |
Artikel 5:37 Algemene wet bestuursrecht |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving |
ja |
BOR18 |
Handhaving bodemkwaliteit inclusief: - een besluit in spoedeisen geval; - een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn - intrekking van bovenstaande besluiten, met uitzondering van de overige besluiten |
Besluit Bodemkwaliteit en Wet bodembescherming juncto afdelingen 5.3 en 5.4 Algemene wet bestuursrecht |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Ondermandaat toegestaan aan teamleider en medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder. |
ja |
BOR19 |
Besluit tot toepassing van bestuursdwang bij fout of hinderlijk gestalde (brom)fietsen, wees(brom)fietsen of verwaarloosde (brom)fietsen |
Artikel 5:12 Algemene Plaatselijke Verordening 2012 Pijnacker-Nootdorp |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Ondermandaat toegestaan aan teamleider en medewerkers belast met handhaving. |
ja |
BOR20 |
Toekennen van nummers aan verblijfsobjecten, ligplaatsen en standplaatsen |
Artikel 3, tweede lid Verordening naamgeving en nummering 2010 |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Ondermandaat toegestaan aan de teamleider Inrichting en Beheer Openbare Ruimte |
ja |
Hoofdstuk 10 Afdeling Beleid
|
|
|
|
|
|
|
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
EH |
BEL1 |
Besluiten op aanvragen tot registratie van kindercentra, gastouderbureaus of voorzieningen voor gastouderopvang en bijhouden Register Kinderopvang |
Artikel 1.46 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, juncto artikel 8 van het Besluit registratie kinderopvang |
COLL. |
Hoofd Beleid |
|
ja |
BEL2 |
Besluiten in de eerste fase van het sanctioneren bij het handhaven van de kwaliteit van de kinderopvang |
Artikel 1.61, artikel 1.65 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
COLL. |
Hoofd Beleid |
Verwezen wordt ook naar de in het Toezicht- en Handhavingsbeleid kinderopvang gemeente Pijnacker-Nootdorp beschreven protocollen |
ja |
BEL3 |
Uitvoeren Gemeentelijk Onderwijsachterstandenplan Pijnacker-Nootdorp |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Beleid |
|
ja |
BEL4 |
Uitvoeren Verordening voorzieningen huisvesting Onderwijs Gemeente Pijnacker-Nootdorp |
Artikel 5, artikel 6, lid 2, artikel 7, lid 3 en 4 artikel 8, artikel 9, lid 1, artikel 10, lid 4, artikel 15, artikel 16, artikel 18, lid 3, artikel 20, lid 2, artikel 21, artikel 22, artikel 23, artikel 25, lid 4, artikel 26, artikel 32, lid 1 en 3, artikel 35, lid 1 en 2, artikel 38, lid 3,5 en 7 Verordening voorzieningen huisvesting Onderwijs Gemeente Pijnacker-Nootdorp |
COLL. |
Hoofd Beleid |
Artikel 16 met inachtneming van bijlage VII van dit Mandaatbesluit. Artikel 21 en 22 (spoedaanvragen) tot en met een bedrag van € 3.000 |
ja |
BEL5 |
Uitvoeren Verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen gemeente Pijnacker-Nootdorp 2011 |
Artikel 4, eerste lid van de Verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen gemeente Pijnacker-Nootdorp 2011 |
COLL. |
Hoofd Beleid |
|
ja |
BEL6 |
Vaststellen af te dragen winst in verband met verkoop van een woning met een anti-speculatiebeding |
Koopovereenkomsten woningen met een anti-speculatiebeding |
COLL. |
Hoofd Beleid |
|
ja |
Hoofdstuk 11 Afdeling Interne Dienstverlening
|
|
|
|
|
|
|
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
EH |
IDV1 |
Bijhouden van een register en registratie van publiekrechtelijke beperkingen op onroerende Zaken op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken waartoe in het in het bijzonder wordt gerekend: a) het toetsen van de brondocumenten aan vereisten voor inschrijving b) het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers c) het inschrijven van documenten in het register en het opnemen van gegevens daarover in de registratie d) het plaatsen van aantekeningen op het brondocument e) het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie f) het verstrekken van een bewijs van inschrijving g) het waarmerken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd h) het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register en registratie i) het verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt, dat op het betreffende aangevraagde perceel geen publiekrechtelijke beperking van toepassing zijn j) het herstellen van fouten en doorvoeren van correcties k) het (doen) verstrekken van berichten aan de Landelijke Voorziening |
Artikel 5 en volgende van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken |
COLL. |
Hoofd Interne Dienstverlening |
1.Voor de onderdelen a t/m k is ondermandaat toegestaan aan de senior medewerker geo-informatie en de beleidsondersteunende medewerker geo-informatie van de afdeling DIA. 2. Voor de onderdelen g, h en i is ondermandaat toegestaan aan de Frontofficemedewerker A 2e lijn van de afdeling Frontoffice Publiekszaken. |
ja |
BIJLAGE II BESTUURLIJKE MANDATEN
|
|
|
|
|
|
|
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
EH |
PA1 |
Vaststellen verweerschrift naar aanleiding van een ingediend bezwaar- of beroepschrift met betrekking tot door of namens het college genomen besluiten, alsmede het nemen van een besluit op bezwaarschriften met betrekking tot namens het college genomen besluiten. |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Alle portefeuillehouders |
Op grond van artikel 10:3 derde lid van de Awb zijn uitgezonderd de besluiten op bezwaarschriften n.a.v. door portefeuillehouders in mandaat genomen besluiten. |
ja |
PSZK1 |
Besluiten tot terugvordering en verhaal van Bbz-kredieten |
Wet Bbz |
COLL. |
Portefeuillehouder Sociale Zaken |
|
ja |
PFIN1 |
Oninbaar verklaren van vorderingen |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Portefeuillehouder Financiën |
Met uitzondering van gemeentelijke belastingen. Dit is een bevoegdheid van het hoofd afdeling Backoffice Publiekszaken gebaseerd op het aanwijzingsbesluit van het college van 24 februari 2009. |
ja |
BIJLAGE III MANDATEN AAN STUUR- EN PROJECTGROEPEN
|
|
|
|
|
|
|
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
EH |
SP1 |
Uitwerking van de ICT-beleidsvisie in de vorm van een ICT-uitvoeringsprogramma |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Stuurgroep I&A |
|
n.v.t. |
BIJLAGE IV MANDATEN AAN EXTERNEN
|
|
|
|
|
|
|
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
EH |
ME1 |
Verstrekken van een Huisvestingsvergunning voor woningen van woningbouwcorporaties |
Artikel 7, eerste lid Huisvestingswet 1992 en hoofdstuk 2, paragraaf 5 van de Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden en het Convenant woonruimteverdeling Interkerkelijke Stichting voor bejaardenzorg te Pijnacker 2007 |
COLL. |
• Directeur/ bestuurder, adjunct-directeur en hoofd Woon-service Stichting Rondom Wonen • Directeur en manager Wonen Vestia Nootdorp • Secretaris van de Interkerkelijke Stichting voor de bejaardenzorg |
|
n.v.t. |
ME2 |
Besluiten op aanvragen om subsidies in het kader van de Jeugdgezondheidszorg |
Wet publieke gezondheid |
COLL. |
Directeur GGD-Zuid Holland West |
Verwezen wordt ook naar de het door het college vastgestelde mandaatbesluit jeugdgezondheidszorg en het collegebesluit van 9 november 2010 m.b.t. tot de voor de jaren 2011 en 2012 geldende Uitvoeringsregeling Stichting Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West. |
n.v.t. |
ME3 |
Uitvoeren Verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen gemeente Pijnacker-Nootdorp 2011-02-11 |
Artikel 5 en 6 van de Verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen gemeent Pijnacker-Nootdorp 2011 |
COLL. |
De directeur van de GGD Zuid-Holland West |
Verwezen wordt ook naar het afzonderlijke mandaatbesluit van het college van 14 december 2010 waarbij op grond van artikel 1.61, eerste lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, de directeur van de GGD Zuid-Holland West in algemene zin is aangewezen als toezichthouder en de directeur de bevoegdheid is verleend zijn medewerkers voor de uitvoering van zijn taak te mandateren. |
n.v.t. |
ME4 |
Ondertekenen van besluiten tot het opleggen van een huisverbod en het verrichten van daaruit voortvloeiende handelingen |
Artikel 3 eerste lid Wet tijdelijk huisverbod en artikel 10:11 Algemene wet bestuursrecht |
Bgm. |
Hulpofficier van justitie |
Met inachtneming van het specifieke mandaatbesluit van de burgemeester van 20 februari 2009 waarin e.e.a. nader is uitgewerkt. |
n.v.t. |
ME5 |
Afwijken van tijden van begraven, aantal overledenen in algemene graven, volgorde toewijzing graven, termijn grafrecht, aanbrengen grafkelder, overschrijven van verleende rechten, mededeling ontvangst van afstandsverklaring, verlenen en weigeren vergunning grafbedekking, toezicht op onderhoud, verwijderen grafbedekking, uitvoering ruiming, bijhouden historische graven |
Artikel 10, tweede lid, artikel 12, artikel 13, tweede lid, artikel 15, eerste lid, artikel 16, artikel 17, artikel 18, artikel 19, eerste en vierde lid, artikel 21, artikel 23, artikel 24 en artikel 26, eerste lid van de Verordening op het beheer en het gebruik van de algemene begraafplaats St. Janshof 2011 |
COLL. |
Bestuur van de Stichting Sint Janshof |
Ondermandaat toegestaan aan de beheerder van de algemene begraafplaats St. Janshof Voorwaarden: De uitoefening van de bevoegdheden vindt plaats met inachtneming van de volgende door het college op 18 oktober 2011 of sedertdien gewijzigde vastgestelde uitvoeringsbesluiten: a. Regels voor de graven, asbezorging en gedenkplaatsen algemene begraafplaats Sint Janshof; b. Regels voor de indeling van graven op de algemene begraafplaats Sint Janshof; c. Regels voor grafbedekkingen op de algemene begraafplaats Sint Janshof; d. Voorschriften voor het bijhouden van het register van de algemene begraafplaats Sint Janshof. |
n.v.t. |
ME6 |
Aanwijzen toezichthouders belast met de naleving van voorschriften op het gebied van brandveiligheid |
Artikel 61, derde lid Wet veiligheidsregio’s, artikel 5:10, derde lid Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en artikel 6:2 APV 2012 P-N |
Bgm. en COLL. |
Regionaal Brandweer-commandant van de Veiligheidsregio Haaglanden |
Dit mandaat berust op afzonderlijke mandaatbesluiten van de burgemeester van 22 december 2009 nr. 2009.16836 en het college van 14 september 2010 nr. 2010.12434 waarnaar wordt verwezen. |
n.v.t. |
ME7 |
Sollicitatieplicht politieke ambtsdragers |
Besluit sollicitatieplicht Appa |
COLL. |
Raet |
Verwezen wordt naar het besluit van het college van 7 augustus 2012 tot vaststelling van het mandaatbesluit sollicitatieplicht politieke ambtsdragers 2012 |
n.v.t. |
ME8 |
Vaststelling, oplegging en inning van het eigen aandeel bij de financiële tegemoetkoming op grond van de WMO |
Artikel 19 Wet maatschappelijke ondersteuning |
COLL. |
CAK |
Verwezen wordt naar het besluit van het college van 13 november 2012 tot vaststelling van het mandaatbesluit CAK |
n.v.t. |
ME9 |
Verlenen van parkeervergunningen en -ontheffingen |
Artikel 3 Parkeerverordening Pijnacker-Nootdorp |
COLL. |
Medewerkers parkeerservice van het bedrijf P1 On street B.V. |
De werkzaamheden worden uitgevoerd overeenkomstig het bijbehorende PvE |
n.v.t. |
ME10 |
Mandaten aan gemeente Zoetermeer |
Mandaatbesluit samenwerking gemeente Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer van 21 mei 2013 |
COLL. |
College van Zoetermeer Manager Belastingen van Zoetermeer |
|
ja |
ME11 |
Vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van Milieu |
Afdeling 10.1.1. Awb, diverse bijzondere wetten en artikel 4 van de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Haaglanden |
COLL. |
De directeur van de Omgevingsdienst Haaglanden |
Mandaat wordt verleend met inachtneming van het door het college op 19 februari 2013 vastgestelde Mandaatbesluit Pijnacker-Nootdorp Omgevingsdienst Haaglanden 2013 |
n.v.t. |
BIJLAGE V PRIVAATRECHTELIJKE MANDATEN
|
|
|
|
|
|
|
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
EH |
PM1 |
Besluiten betreffende het afhandelen van schadeclaims tot en met een bedrag van € 2.500,-- |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Afd. hoofden |
|
ja |
PM2 |
Besluiten tot het vaststellen van huuraanpassingen ingevolge de bepalingen van huurovereenkomsten |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Afd. hoofden |
|
ja |
PM3 |
Besluiten tot het aangaan, wijzigen of beëindigen van verzekeringen |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Bedrijfsvoering |
Binnen bestaand pakket |
ja |
PM4 |
Besluiten tot verhuur van en aangaan of actualiseren van verhuurovereenkomsten voor(sport) accommodaties, van de volkstuinen, van woningen en gebouwen binnen de activiteit “overige gebouwen en terreinen”, van het vrachtwagenparkeerterrein en van de parkeergarages bij Het Baken |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Wijkbeheer |
Ondermandaat toegestaan aan de medewerker verhuur accommodaties van de afd. Wijkbeheer. |
ja |
BIJLAGE V PRIVAATRECHTELIJKE MANDATEN
Bij de uitoefening van de onderstaande mandaten nr’s PM5 tot en met PM11 wordt gehandeld overeenkomstig het bepaalde in het Inkoop- en aanbestedingsbesluit 2013, het Inkoop- en aanbestedingsreglement 2013, de Regeling budgethouderschap en verplichtingen, het Hand- en Voetboek Projectmatig Werken en voorts overeenkomstig het bepaalde in bijlage VII die hoort bij de volmachten PM5 tot en met PM 11.
|
|
|
|
|
|
|
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
EH |
PM5 |
Besluiten tot het deelnemen aan door andere aanbestedende diensten te organiseren aanbestedingen op het gebied van leveringen, diensten en werken, inclusief het besluit tot gunning van de opdracht |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Secretaris |
|
ja |
PM6 |
Besluiten tot het gunnen van opdrachten voor leveringen en diensten onder de grens van de Europese drempelwaarde |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Afdelingshoofden |
Ondermandaat toegestaan aan projectleiders en budgethouders tot en met een bedrag van € 50.000. Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van de afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure. |
ja |
PM7 |
Besluiten tot het gunnen van opdrachten voor leveringen en diensten vanaf de grens van de Europese drempelwaarde |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Directeuren |
Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van de afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure. |
ja |
PM8 |
Besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken tot en met een bedrag van € 500.000 |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Afdelingshoofden |
Ondermandaat toegestaan aan projectleiders tot en met een bedrag van € 100.000 Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van de afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedings-procedure. |
ja |
PM9 |
Besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken vanaf een bedrag van € 500.001 tot en met een bedrag van € 2.500.000 |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Directeuren |
Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van de afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure. |
ja |
PM10 |
Besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken vanaf een bedrag van € 2.500.001 |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Wethouders |
Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van de afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure. |
ja |
PM11 |
Besluiten tot afwijking van het Inkoop- en aanbestedings-reglement 2013 |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Wethouders |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
EH |
PM12 |
Besluiten tot verkoop van roerende zaken die worden aangetroffen in door de gemeente verworven onroerende goederen, mits deze een bedrag van € 10.000 niet te boven gaan. |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Wethouder Financiën |
|
ja |
PM13 |
Besluiten tot het om-niet in gebruik geven van gronden en gebouwen aangekocht als strategische aankoop, voor gebruik van grasopbrengsten, voor onderhoud en voor anti-kraak |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Ontwikkeling en Hoofd Wijkbeheer |
|
ja |
PM14 |
Besluiten tot het tijdelijk om niet in gebruik geven van openbaar gebied |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Ontwikkeling en Hoofd Wijkbeheer |
|
ja |
PM15 |
Besluiten inzake de uitgifte van grond ten behoeve van zendmasten |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Ontwikkeling |
Verwezen wordt ook naar de voorwaarden zoals genoemd in het collegebesluit van 31 mei 2005. |
ja |
PM16 |
Besluiten inzake het aangaan en beëindigen van huurovereenkomsten, inclusief anti-kraakovereenkomsten, in gebieden waarvoor door de raad een exploitatieopzet is vastgesteld. |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Ontwikkeling |
Verwezen wordt ook naar het anti-kraakreglement. |
ja |
PM17 |
Besluiten tot het vestigen van een recht van opstal ten behoeve van riolering (m.u.v. bedrijfsterreinen) |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Beheer Openbare Ruimte |
Ondermandaat toegestaan aan teamleider Inrichting en Beheer Openbare Ruimte (IBOR) |
ja |
PM18 |
Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot het aankopen en verkopen van grond in gebieden waarvoor een exploitatieopzet door de raad is vastgesteld |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Ontwikkeling |
Voor zover binnen de financiële kaders van de exploitatie-opzet. Vooroverleg met portefeuillehouder. |
ja |
PM19 |
Besluiten tot het aangaan van grondreserveringsovereen-komsten voor grond in gebieden waarvoor een exploitatie-opzet door de raad is vastgesteld |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL |
Hoofd Ontwikkeling |
Voor zover binnen de financiële kaders van de exploitatie-opzet. Vooroverleg met portefeuillehouder. |
ja |
PM20 |
Besluiten tot het verlenen van toestemming tot vervreemden of bezwaren van bedrijfskavels aan derden indien sprake is van overdracht van aandelen binnen de organisatorische structuur van het betrokken bedrijf of indien sprake is van overdracht van onroerende zaken aan de eigenaar van het betrokken bedrijf naar privé of omgekeerd |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Ontwikkeling |
|
ja |
PM21 |
Besluiten tot het verlenen van toestemming tot doorverkoop van bedrijfsunits binnen bedrijfsverzamelgebouwen |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Ontwikkeling |
|
ja |
PM22 |
Besluiten tot het vestigen van een recht van opstal ten behoeve van riolering op bedrijfsterreinen |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Ontwikkeling |
|
ja |
PM23 |
Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot het verkopen of het verhuren van openbaar groen (snippergroen) |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Ontwikkeling |
Verwezen wordt ook naar het raadsbesluit van 23 december 2004 (Notitie snippergroen-beleid). De aanvragen dienen eerst te worden getoetst door de afd. Wijkbeheer en/of de cluster Ruimtelijk Beleid van de afd. Beleid. |
ja |
PM24 |
Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten met verkopende partijen over de verkopersbijdrage starterslening |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Frontoffice Publiekszaken |
Ondermandaat toegestaan aan de senior Frontoffice Publiekszaken 1e lijn Betreft het afzonderlijke besluit van het college van 21 mei 2013 |
ja |
BIJLAGE VI VOLMACHTEN EN MACHTIGINGEN
|
|
|
|
|
|
|
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden |
EH |
M1 |
Vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte (zoals ondertekening van contracten namens de gemeente P-N) |
Artikel 171, lid 2 Gemeentewet |
Bgm. |
Secretaris Directeuren Afd.hoofden (Project) wethouders Budgethouders |
Op grond van artikel 171 Gemeentewet kan hij anderen volmacht verlenen. |
|
|
|
|
|
|
Vertegenwoordiging vindt plaats afhankelijk van de toegekende bevoegdheden op grond van bijlage V van dit Mandaatbesluit, alsmede toegekende bevoegdheden o.g.v. specifieke regelingen zoals het Treasurystatuut. e.d. Toelichting: Het besluiten over privaatrechtelijke rechtshandelingen is bij uitstek de bevoegdheid van het college en in bijlage V in de daar genoemde gevallen gemandateerd aan bestuurders/ambtenaren. Voor formele handelingen die nodig zijn om de handeling tot een rechtshandeling te maken, is de burgemeester competent. Op grond van artikel 171 Gemeentewet kan hij anderen machtigen. |
nee |
|
|
|
|
(Project) wethouders Secretaris Directeuren Afd.hoofden |
Ter uitvoering van door het college genomen besluiten. |
nee |
|
|
|
|
Medewerkers van de afdeling |
Betreffende aangiften en ondertekening van processen verbaal met betrekking tot diefstal, schade e.d. van gemeentelijke eigendommen. Het afleggen van verklaringen namens de gemeente als een proces-verbaal wordt opgemaakt in het kader van een geconstateerde overtreding door de gemeente van een wettelijke bepaling. In dit geval dient de verantwoordelijke portefeuillehouder te worden ingelicht. |
nee |
|
Vertegenwoorden van de gemeente in en buiten rechte (zoals ondertekening van contracten namens de gemeente P-N |
Artikel 171, lid 2 Gemeentewet |
Bgm. |
Medewerkers van notariskantoren |
Om voor en namens de gemeente mee te werken aan het passeren van akten waarbij de gemeente: - Aan haar in eigendommen toebehorende registergoederen, of beperkte rechten daarop overdraagt aan anderen; - Aan derden in eigendom toebehorende registergoederen, of beperkte rechten daarop in eigendom aanneemt / in levering aanvaardt; - Beperkte genotsrechten (zoals erfpacht en opstal) en /of hypotheekrechten vestigt op aan de gemeente en / of derden toebehorende registergoederen. |
n.v.t. |
M2 |
Vertegenwoordiging van het bestuursorgaan ter zitting in rechtsgedingen en bij (bestuursrechtelijke) bezwaar- en beroepsprocedures tot in alle instanties, tijdens hoorzittingen en bij de Nationale Ombudsman |
Artikel 160, lid 1f Gemeentewet en Artikel 8:24 Algemene wet bestuursrecht |
Bgm. COLL. |
Wethouders Secretaris Directeuren Afdelingshoofden |
Informatieplicht aan afdelingshoofd en directeur Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen |
n.v.t. |
M3 |
Ondertekening van bestuursovereenkomsten, convenanten, intentieverklaringen e.d. |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Bgm. Wethouders Secretaris Directeuren |
Ter uitvoering van door het college genomen besluiten |
nee |
M4 |
Voor zover niet anders is bepaald, de volgende handelingen voorafgaand aan een besluit door het college of de burgemeester betreffende vergunningplicht of besluiten tot handhaving op grond van de Gemeentewet, bijzondere wetten of plaatselijke verordeningen: a) voeren en ondertekenen van correspondentie en verrichten van handelingen, geen besluit zijnde, b) inwinnen van adviezen; c) uitnodigen voor bijeenkomsten of hoorzittingen; d) goedkeuren van berekeningen. |
Artikel 160 Gemeentewet Bijzondere wetgeving |
Bgm. COLL |
Wethouders Secretaris Directeuren Afdelings-hoofden |
Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen |
ja |
M5 |
Ondertekenen van door de burgemeester of het college genomen besluiten (voor zover niet elders in dit Mandaatbesluit geregeld) |
Artikel 160 Gemeentewet |
Bgm. COLL. |
Wethouders Secretaris Directeuren Afdelingshoofden |
Voorwaarde is dat bij uitoefening van dit ondertekeningsmandaat bij het collegeadvies en bij besluitvorming door de burgemeester direct het concept-besluit of de concept-brief (de concept-beschikking) is gevoegd. Uitgezonderd van dit mandaat zijn: a. indien bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich hiertegen verzet; b. brieven aan H.M. de Koningin, Commissaris van de Koningin of andersoortige stukken met een persoonlijk karakter; c. in andere door het college of de burgemeester daartoe aangewezen gevallen |
ja |
M6 |
Ondertekenen van stukken die geen besluit van het bestuursorgaan vergen en geen politiek gevoelig karakter hebben (louter informatieverstrekking), zoals ontvangstbevestigingen, stukken doorzenden die verkeerd zijn geadresseerd of tot behandeling waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan bevoegd is |
Artikel 59a Gemeentewet Artikel 2:3 en 6:15 Algemene wet bestuursrecht |
Bgm. COLL |
Wethouders Secretaris Directeuren Afdelingshoofden |
Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen |
ja |
M7 |
Het doen van BTW-aangiften |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Bedrijfsvoering |
|
n.v.t. |
M8 |
Ondertekenen betalings- en invorderingsopdrachten |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Bedrijfsvoering |
|
nee |
M9 |
Akkoord gaan met saldobiljetten geldleningen. |
Artikel 160 Gemeentewet |
COLL. |
Hoofd Bedrijfsvoering |
|
n.v.t. |
Bijlage VII (heeft betrekking op de) mandaten PM5 tot en met PM11 van het Mandaatbesluit 2011
Op basis van het Inkoop- en aanbestedingsbesluit 2013 en het Inkoop- en aanbestedingsreglement 2013 worden bij de uitvoering van de privaatrechtelijke mandaten PM5 tot en met PM10 de volgende volmachten verstrekt. Een volmacht strekt tot ondertekening van overeenkomsten.
Nr. |
Onderwerp |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
PM5 |
Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten aan door andere aanbestedende diensten georganiseerde aanbestedingen op het gebied van leveringen, diensten en werken |
Artikel 171, tweede lid Gemeentewet |
Bgm. |
Secretaris |
PM6 |
Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten voor leveringen en diensten tot de grens van de Europese drempelwaarde |
Artikel 171, tweede lid Gemeentewet |
Bgm. |
Afdelingshoofden |
PM7 |
Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten voor leveringen en diensten vanaf de grens van de Europese drempelwaarde. |
Artikel 171, tweede lid Gemeentewet |
Bgm. |
Directeuren |
PM8 |
Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken tot en met een bedrag van € 500.000 |
Artikel 171, tweede lid Gemeentewet |
Bgm. |
Afdelingshoofden |
PM9 |
Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken vanaf een bedrag van € 500.001 tot en met een bedrag van € 2.500.000 |
Artikel 171, tweede lid Gemeentewet |
Bgm. |
Directeuren |
PM10 |
Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken vanaf een bedrag van € 2.500.001 |
Artikel 171, tweede lid Gemeentewet |
Bgm. |
Wethouders |
[1] De drempelbedragen zijn exclusief BTW.
[2] Ondermandaat door de betreffende functionarissen is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.
[3] De Europese Commissie publiceert elke twee jaar de drempelbedragen. De bedragen die in dit besluit zijn vermeld, gelden van 1 januari 2010 tot en met 31 december 2011. De actuele drempelbedragen zijn te vinden op www.europadecentraal.nl.
[4] Ondermandaat door directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.
[5] Ondermandaat door directeuren is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.
[6] Ondermandaat door directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.
Bijlage VIII van het Mandaatbesluit 2011
Algemeen machtigingsbesluit aan afdelingshoofden zoals bedoeld onder nummer M2
Het college en de burgemeester van Pijnacker-Nootdorp;
gelet op hun besluit van 9 november 2010 tot vaststelling van het Mandaatbesluit 2011, bijlage VI Volmachten en machtigingen, nummer M2;
gelet op artikel 8:24 juncto artikel 8:59 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 160, eerste lid onder f van de Gemeentewet;
b e s l u i t e n :
de afdelingshoofden van de gemeente Pijnacker-Nootdorp te machtigen het college en de burgemeester ter zitting in rechtsgedingen en bij (bestuursrechtelijke) bezwaar- en beroepszaken tot in alle instanties en bij de Nationale Ombudsman te vertegenwoordigen en het woord te voeren.
Pijnacker, (datum……..).
Het college voornoemd,
De secretaris, De burgemeester,
De burgemeester voornoemd,
Bijlage IX van het Mandaatbesluit 2011
Voorbeeld van een specifieke machtiging aan medewerkers ter uitoefening van nummer M2
Het hoofd van de afdeling……………………………….
gelet op het besluit van het college van het college en de burgemeester van Pijnacker-Nootdorp van 9 november 2010;
gezien de mededeling van [de griffier van de Arrondissementsrechtsbank ’s-Gravenhage, Sector bestuursrecht van. (datum …….), procedurenummer………en het verzoek om voorlopige voorziening/beroepschrift van de heer/mevrouw ………………tegen het besluit (de beslissing) van de raad/ het college/de burgemeester (op het bezwaarschrift) van(datum…………), kenmerk………….];
gelet op artikel 8:24 juncto artikel 8:59 van de Algemene wet bestuursrecht;
b e s l u i t :
mevrouw/ de heer ………………….. , werkzaam bij [de afdeling…………van de gemeente Pijnacker-Nootdorp], te machtigen de raad/het college/de burgemeester te vertegenwoordigen en het woord te voeren bij de behandeling van bovengenoemd [verzoek/beroepschrift] tijdens de openbare terechtzitting van de (President van de rechtbank/de rechtbank) op (datum…………).
Pijnacker, (datum…………).
Het hoofd van de afdeling………………
(Handtekening)
Bijlage X van het Mandaatbesluit 2011
1. Redactie mandaatbesluiten zoals bedoeld in de bijlagen I t/m V van het Mandaatbesluit 2011 (zie artikel 1, elfde lid Mandaatbesluit 2011)
Een (zuiver) mandaatbesluit, waarbij de wethouder of de ambtenaar overeenkomstig het Mandaatbesluit 2011, het Ondermandaatbesluit 2011 of het Mandaatbesluit belastingen een besluit neemt namens het college of de burgemeester (zie artikel 1, elfde lid Mandaatbesluit 2011) wordt als volgt geredigeerd:
Aanhef:
Geacht(e) heer/mevrouw/bestuur/college
Vorm
Besluit / brief in de IK-vorm (de wethouder of de ambtenaar neemt immers het besluit!)
Ondertekening:
Pijnacker, (datum……..).
Met vriendelijke groet/hoogachtend),
Namens de burgemeester/het college van Pijnacker-Nootdorp
de wethouder / de directeur ./het hoofd van de afdeling……/ (bij ondermandaat) de (senior)medewerker/ teamleider…….,
Handtekening
(titel en naam)
2. Redactie ondertekeningsmandaat (zie artikel 1, twaalfde lid Mandaatbesluit 2011).
Deze vorm komt voor in de gevallen als genoemd in bijlage VI, onderdeel M4 tot en met M9 in het Mandaatbesluit 2011 en wordt als volgt geredigeerd (zie artikel 1, twaalfde lid Mandaatbesluit 2011)
Aanhef:
Geacht(e) heer/mevrouw/bestuur/college
Vorm
Besluit / brief in de WIJ-vorm (college) of (IK-vorm (burgemeester)
Ondertekening:
Pijnacker, (datum……..).
Met vriendelijke groet/hoogachtend,
de burgemeester / het college van Pijnacker-Nootdorp,
voor deze,
de wethouder… (portefeuille) / de directeur…../het hoofd van de afdeling…/
de (senior)medewerker/teamleider……,
Handtekening
(titel en naam)
Nb.
1) In geval van afwezigheid of verhindering van functionarissen aan wie bij of krachtens het Mandaatbesluit 2011 bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger. In dat geval wordt de handtekening vooraf gegaan door de letters b.a. (bij afwezigheid).
2) In geval van ondermandaat wordt de hiërarchisch leidinggevende van de gemandateerde aangemerkt als zijn plaatsvervanger.
3. Redactie van een volmacht betreffende aanhef en ondertekening van een privaatrechtelijk(e) contract/overeenkomst door een wethouder/directeur/afdelingshoofd/budgethouder (zie artikel 1, dertiende lid Mandaatbesluit 2011 en bijlage VI onder nummer M1)
Aanhef
De gemeente Pijnacker-Nootdorp, hierna te noemen ‘de gemeente’, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door (wethouder) (de heer/mevrouw+naam) /(de directeur) / (het hoofd van de afdeling /(senior)medewerker /teamleider/ van de afdeling…….) (de heer/mevrouw+naam), hiertoe op grond van artikel 171, tweede lid van de Gemeentewet gemachtigd door de burgemeester bij zijn besluit van (datum…..) (in voorkomende gevallen:en handelende ter uitvoering van het besluit van het college van (datum));
Ondertekening
Gemeente Pijnacker-Nootdorp,
(Handtekening
(titel en naam)
Toelichting:
Deze ondertekeningsvorm komt voor in de volgende situaties:
1. Als een (project)wethouder, een directeur, een hoofd van een afdeling of een budgethouder een contract/overeenkomst tekent op grond van bijlage VI van het Mandaatbesluit 2011.
2. Als een (project)portefeuillehouder een overeenkomst ondertekent op grond van een college besluit.
4. Redactie van een machtiging betreffende aanhef en ondertekening van publiekrechtelijke overeenkomsten, convenanten, intentieverklaringen e.d. door een wethouder/secretaris of directeur/afdelingshoofd/budgethouder (zie artikel 1, veertiende lid Mandaatbesluit 2011 en bijlage VI onder nummer M3)
Aanhef
De gemeente Pijnacker-Nootdorp, hierna te noemen ‘de gemeente’, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door (wethouder) (de heer/mevrouw+naam), de secretaris (de heer/mevrouw+naam) /(de directeur) (de heer/mevrouw+naam), hiertoe gemachtigd door de burgemeester/het college bij besluit van (datum … ) en handelende ter uitvoering van het besluit van de burgemeester/het college van (datum));
Ondertekening
Gemeente Pijnacker-Nootdorp,
(Handtekening
(titel en naam)
Toelichting:
Deze ondertekeningsvorm komt voor in de volgende situatie:
Als een (project)wethouder, de secretaris, of een directeur een publiekrechtelijke overeenkomst o.i.d. tekent op grond van bijlage VI onder M3 van het Mandaatbesluit 2011.
Toelichting op het Mandaatbesluit Pijnacker-Nootdorp
Algemeen
Het uitgangspunt van dit Mandaatbesluit is dat, voor zover mandaat is verleend voor het uitoefenen van een bepaalde bevoegdheid van het college of de burgemeester zoals genoemd in de bijlagen I tot en met V, dit mandaat tevens alle correspondentie en handelingen die samenhangen met die bevoegdheid omvat.
Het mandaat strekt tevens tot alle mogelijke uitkomsten van een besluit dus zowel begunstigend als niet begunstigend.
Voor de situaties dat besluiten niet zijn gemandateerd, is in het Mandaatbesluit een bepaling opgenomen dat alle correspondentie en handelingen die aan een besluit van het college of de burgemeester voorafgaan ook op ambtelijk niveau kunnen worden afgedaan. Het gaat dan bijvoorbeeld om correspondentie en handelingen die vooraf gaan aan een besluit betreffende vergunningplicht of tot handhaving op grond van de Gemeentewet, bijzondere wetten of plaatselijke verordeningen.
Mandaat wordt in principe toegekend aan de secretaris of directeuren en in verreweg de meeste gevallen aan afdelingshoofden. In veel situaties is bepaald dat door de gemandateerden ondermandaat kan worden verleend aan senioren/teamleiders of medewerkers van een afdeling. Dit is verder uitgewerkt in het Ondermandaatbesluit.
Het Mandaatbesluit is onderverdeeld in bijlagen. In bijlage I tot en met IV worden de ‘zuivere’ mandaten opgesomd in volgorde van mandaten aan de afdelingen en vervolgens mandaten aan wethouders, stuur- en projectgroepen en aan externen.
Bijlage V regelt de privaatrechtelijke mandaten. Bijlage VI regelt de volmachten tot het daadwerkelijk verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en de machtigingen tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
Bijlage VII is een toelichting op de volmachten die betrekking hebben op aanbestedingen.
Bijlagen VIII en IX geven een uitwerking van een veel gebruikte machtiging voor vertegenwoordiging van het college of de burgemeester in juridische procedures.
Bijlage X geeft richtlijnen voor de redactie van mandaatbesluiten, brieven en ondertekening van overeenkomsten.
Inhoudelijke toelichting
Artikel 1 Algemene bepalingen
De algemene bepalingen geven de kaders aan waarbinnen de mandaatbevoegdheid wordt uitgeoefend.
Artikel 1, tweede lid bepaalt de definitie en reikwijdte van mandaat in het kader van dit Mandaatbesluit.
Het derde tot en met zesde lid bepalen de begrenzing van het uitoefenen van de mandaatbevoegdheid, waarbij vooral het vijfde lid van belang is. Dit doet een dringend beroep op de gemandateerde om in bestuurlijk of politiek gevoelige situaties overleg te plegen met de bestuurlijke mandaatgever (college of burgemeester) voordat van de mandaatbevoegdheid gebruik wordt gemaakt. In de praktijk zal het regelmatig voorkomen dat de bestuurlijke mandaatgever het besluit dan aan zich houdt.
Het zevende en achtste lid regelen de plaatsvervanging van een gemandateerde. Het negende en tiende lid hebben betrekking op ondermandaat.
Het elfde tot en met veertiende lid regelen de ondertekeningvorm van mandaten, volmachten en machtigingen waarbij wordt verwezen naar een aantal bijlagen waarin in de vorm van voorbeelden een en ander is uitgewerkt. Deze voorbeelden vormen onder andere de input voor de standaardsjablonen voor besluiten en brieven die afdelingen kunnen maken.
Bijlage I, hoofdstuk 1 mandaten die gelden voor alle afdelingen
De mandaten A1 tot en met A12 regelen veel voorkomende mandaten waarvan het in praktische zin goed is dat mandatering plaatsvindt aan afdelingshoofden en in daartoe aangewezen gevallen aan medewerkers van een afdeling.
De mandaten A13 tot en met A19 regelen kwesties op gebied van de rechtspositie.
Bijlage I, hoofdstukken 2 tot en met 12
Deze hoofdstukken regelen de mandaten geordend per afdeling en taakveld binnen een afdeling.
Bijlagen II, II en IV regelen mandaten aan respectievelijk wethouders, stuur- en projectgroepen en externen.
Bijlage V
In deze bijlage staan de volmachten vermeld. Deze hebben een nauwe relatie met de inhoud van de Nota inkoop en aanbesteding en bepalen welke functionarissen bevoegd zijn tot bepaalde vormen van aanbesteding.
Belangrijk is hierbij dat het besluiten over privaatrechtelijke rechtshandelingen bij uitstek de bevoegdheid is van het college (artikel 160, eerste lid onder e van de Gemeentewet). In bijlage V wordt die bevoegdheid in de daar genoemde gevallen gemandateerd aan bestuurders/ambtenaren.
Voor formele handelingen die nodig zijn om de handeling tot een rechtshandeling te maken, is echter de burgemeester competent. Op grond van artikel 171 Gemeentewet kan hij anderen machtigen.
Dit is daarom geregeld in bijlage VI machtigingen.
Bijlage VI
Onder machtiging M1 wordt de relatie gelegd tussen de besluiten over privaatrechtelijke rechtshandelingen zoals geregeld in bijlage V volmachten en de formele handeling die nodig is om een dergelijk besluit tot een rechtshandeling te maken. Concreet betekent dit dat in deze machtiging de ondertekening van overeenkomsten en contracten is geregeld.
De inhoud van de bijlagen VII tot en met X is al besproken onder “Algemeen”.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl