Regeling vervallen per 01-01-2016

Mandaatbesluit gemeente Pijnacker-Nootdorp

Geldend van 01-01-2014 t/m 07-05-2014

Het college en de burgemeester van de gemeente Pijnacker-Nootdorp ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

overwegende dat het om redenen van doelmatigheid wenselijk is de uitoefening van hun daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden op te dragen aan hen ondergeschikte ambtenaren of aan anderen;

gelet op het Delegatiebesluit 2011, de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 7.4 van de Organisatieregeling 2006;

besluiten:

vast te stellen het volgende Mandaatbesluit gemeente Pijnacker-Nootdorp.

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1.

    De bepalingen van dit besluit zijn, voor zover niet anders is bepaald, van toepassing op de uitoefening van de bevoegdheden in de bij dit besluit behorende bijlagen en op de bevoegdheden die in de bijlagen bij het Ondermandaatbesluit zijn opgedragen.

  • 2

    .Mandaat omvat, met betrekking tot de onderwerpen genoemd in de bijlagen I tot en met V, voor zover niet anders is bepaald, de bevoegdheid tot:

    • a.

      het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen;

    • b.

      het voeren van correspondentie;

    • c.

      het verstrekken van informatie;

    • d.

      het inwinnen van adviezen;

    • e.

      het uitnodigen voor bijeenkomsten of hoorzittingen;

    • f.

      het nemen van besluiten waaronder wordt verstaan verlenen, actualiseren, weigeren, (op verzoek van vergunninghouder) intrekken of wijzigen, overschrijven, aanhouden, stellen van nadere voorwaarden en het niet in behandeling nemen van onvolledige aanvragen.

  • 3.

    De uitoefening van de in dit besluit genoemde bevoegdheden moet passen binnen

    • a.

      de budgetten die daarvoor in de begroting zijn opgenomen;

    • b.

      regelgeving, beleidsregels, bestaand beleid, richtlijnen, voorschriften en dergelijke.

  • 4.

    Indien in het kader van de uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in dit besluit meerdere afdelingen of instanties zijn betrokken, dient de gemandateerde er voor te zorgen dat zowel intern als extern advies wordt ingewonnen en overleg plaatsvindt voordat een beslissing wordt genomen.

  • 5.

    De gemandateerde treedt, vóór uitoefening van het mandaat, in overleg met de bestuurlijke mandaatgever indien de uitoefening van het mandaat bestuurlijk of politiek gevoelig is.

  • 6.

    Mandaat wordt niet verleend voor besluiten:

    • a.

      die de gemeente zelf betreffen;

    • b.

      ten aanzien van aangelegenheden waarbij de gemandateerde enig persoonlijk belang heeft.

  • 7.

    In geval van afwezigheid of verhindering van functionarissen aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger.

  • 8.

    De hiërarchisch leidinggevende kan zijn besluit in de plaats stellen van het voorgenomen besluit van de gemandateerde of van diens plaatsvervanger.

  • 9.

    Ondermandaat kan slechts worden verleend in de bij dit besluit specifiek toegestane gevallen aan de daarbij genoemde functionarissen.

  • 10.

    In geval van ondermandaat wordt de hiërarchisch leidinggevende van de gemandateerde aangemerkt als zijn plaatsvervanger.

  • 11.

    De redactie van een stuk, ter uitoefening van een bevoegdheid als bedoeld in het tweede lid, vindt plaats op de wijze zoals is aangegeven in bijlage X onder 1 van dit Mandaatbesluit.

  • 12.

    In de in bijlage VI onder M4 t/m M9 aangewezen gevallen wordt in de vorm van een machtiging alleen de bevoegdheid tot het tekenen van besluiten en het voeren van correspondentie overgedragen, waarbij het stuk wordt geredigeerd als is aangegeven in bijlage X onder 2 van dit Mandaatbesluit.

  • 13.

    In de in bijlage VI onder M1 en M2 aangewezen gevallen vindt ondertekening plaats in de vorm zoals is aangegeven in bijlage X onder 3 van dit Mandaatbesluit.

  • 14.

    In de in bijlage VI onder M3 aangewezen gevallen vindt ondertekening plaats in de vorm zoals is aangegeven in bijlage X onder 4 van dit Mandaatbesluit.

  • 15.

    In de daartoe in de bijlagen aangewezen gevallen waarin het mandaat wordt uitgeoefend door wethouders, directeuren, afdelingshoofden of ondermandaat is toegestaan aan senioren/teamleiders, wordt het stuk voorzien van een elektronische handtekening (EH) in de vorm van een gescande handtekening.

  • 16.

    In de daartoe in de bijlagen aangewezen gevallen waarin ondermandaat is toegestaan aan medewerkers, wordt het stuk van een elektronische handtekening (EH) voorzien door het vermelden van de tekst: “dit document is digitaal aangemaakt en daarom niet ondertekend”.

Artikel 2. Verantwoording

Het directieteam brengt jaarlijks vóór 1 april verslag uit aan de burgemeester en het college over de uitoefening van de in het Mandaatbesluit en Ondermandaatbesluit genoemde bevoegdheden.

Artikel 3. Intrekking eerdere mandaatbesluiten

Het Mandaatbesluit 2009, inclusief wijzigingen, wordt ingetrokken per 1 januari 2011, doch blijft van toepassing op besluiten die voor die datum zijn genomen.

Artikel 4. Slotbepaling

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2011.

  • 2.

    Dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatbesluit 2011.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van 9 november 2010

de secretaris, de voorzitter,

drs. J.P.R. Woudstra drs. F.H. Buddenberg

De burgemeester,

BIJLAGEN BEHORENDE BIJ HET MANDAATBESLUIT 2011

BIJLAGE I MANDATEN PER AFDELING

Hoofdstuk 1 Alle afdelingen

 

 

 

 

 

 

 

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

A1

Besluiten naar aanleiding van een klaagschrift als genoemd in artikel 2, lid 2 tot en met 7 van de Interne Klachtenregeling

Artikel 160, eerste lid onder a Gemeentewet, hoofdstuk 9 Awb en artikel 15 Interne Klachtenregeling

COLL.

Burgemeester

 

ja

A2

Namens de gemeente Pijnacker-Nootdorp aanvragen van een vergunning, van subsidie, indienen van declaraties en het doen van meldingen

Artikel 160 Gemeentewet Bijzondere wetgeving

Bgm COLL.

Afd. hoofden

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen

ja

A3

In de gelegenheid stellen van belanghebbenden om zienswijzen naar voren te brengen bij inspraak- en zienswijzenprocedures

Artikel 3:15 en afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht Inspraakverordening

Bgm. COLL.

Afd. hoofden

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen

ja

A4

In de gelegenheid stellen een aanvraag, binnen een gestelde termijn, aan te vullen

Artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht

Bgm. COLL.

Afd. hoofden

Ondermandaat toegestaan aan senioren en teamleiders

ja

A5

Verdagen van beslistermijnen bij het nemen van een beschikking

Artikel 4:14 Algemene wet bestuursrecht en Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht

Bgm. COLL

Afd. hoofden

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen

ja

A6

Verdagen beslissing op bezwaarschriften

Artikel 7:10 Algemene wet bestuursrecht

Bgm. COLL.

Afd. hoofden

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen

ja

A7

Besluiten verzenden, bekend maken, daarvan mededeling doen in de Staatscourant en langs elektronische weg

Artikel 139, 156 en 160 Gemeentewet Bijzondere wetgeving Algemene wet bestuursrecht

Bgm. COLL

Afd. hoofden

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen.

ja

A8

Voeren van correspondentie in het kader van openbare aanbestedingen, gericht op rechtsgevolgen

Artikel 160 Gemeentewet

COLL

Afd. hoofden

Ondermandaat toegestaan aan medewerker inkoop en aanbesteding van de Concernstaf

ja

A9

Verstrekken van eenmalige subsidies, waarderings- en budgetsubsidies en het verstrekken van voorschotten op deze subsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst

Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Afd. hoofden

 

ja

A11

Vormen van bestemmings-reserves en afwijken van de maximale omvang van de egalisatiereserve van structureel gesubsidieerde instellingen.

Artikelen 32, derde lid en 22, vierde lid, van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp

COLL

Afd. hoofden

Ondermandaat toegestaan aan senioren/teamleiders

ja

A10

a) Vaststellen van: - (wijzigingen in) de formatie - (wijzigingen in) het personeels-budget b) Wijzigen of creëren van functies c) Vrijgeven van het vervullen van vacatures

Art.160 Gemeentewet CAR/PNUWO/Regeling organieke functiebeschrijving en -waardering gemeente

COLL.

Directieteam

 

n.v.t.

A12

Vaststellen functiebeschrijving en -waardering

Art.160 Gemeentewet CAR/PNUWO/Regeling organieke functiebeschrijving en -waardering gemeente

COLL.

Secretaris

 

ja

A13

Rechtspositionele besluiten in het kader van aanstelling en ontslag van medewerkers

Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling/ Pijnacker-Nootdorp en Uitwerkingsovereenkomst (CAR/PNUWO

COLL.

Secretaris Directeuren

t.a.v. medewerkers vanaf schaal 12 met uitzondering van benoeming en ontslag van de directeuren t.a.v. medewerkers tot en met schaal 11 van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen Uitzonderingen die zijn gemandateerd aan de secretaris: - disciplinaire maatregelen en ontslagbesluiten anders dan op eigen verzoek - flexibel belonen (structureel) - afvloeiingsregelingen

ja ja

A14

Rechtspositionele besluiten met betrekking tot medewerkers met een dienstverband

Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling/ Pijnacker-Nootdorp en Uitwerkingsovereenkomst (CAR/PNUWO

COLL.

Secretaris Directeuren Afd.hoofden Teamleiders (m.u.v. de teamleiders van de afd. Wijkbeheer)

t.a.v. directeuren en afdelingshoofden die direct onder zijn verantwoordelijkheid vallen t.a.v. afdelingshoofden en medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen t.a.v. medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen en teamleiders t.a.v. medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen

ja ja ja ja

A15

Voeren van het beoordelingsgesprek en het opstellen van de beoordeling Vaststellen van de beoordeling

CAR/PNUWO

COLL.

Burgemeester Secretaris Directeuren Afd.hoofden Teamleiders Portefeuille-houder P&O Secretaris Directeuren

t.a.v. secretaris t.a.v. directeuren en de afdelingshoofden die direct onder zijn verantwoordelijkheid vallen t.a.v. afdelingshoofden en medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen t.a.v. medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen en teamleiders t.a.v. medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen t.a.v. de secretaris, de directeuren en het hoofd van de Concernstaf t.a.v. de afdelingshoofden en medewerkers die direct onder de verantwoordelijkheid van de directeuren vallen t.a.v. medewerkers van de afdelingen

n.v.t. n.v.t. n.v.t. n.v.t. n.v.t. ja ja ja

A16

Inhuren van derden (inspanningsverbintenis)

CAR/PNUWO

COLL.

Secretaris Afd. hoofden

Inhuur die langer duurt dan zes maanden Tot maximaal zes maanden. Verwezen wordt ook naar de Notitie “Spelregels Personeelsbudgetten” zoals vastgesteld door het DT op 20 december 2006

ja ja

A17

Contracteren van derden (resultaatverbintenis)

CAR/PNUWO

COLL.

Afd. hoofden

Voor zover de uitgave plaatsvindt binnen beschikbaar gestelde middelen en ten behoeve van het product zoals omschreven in de productenraming. Het dient te gaan om het leveren van een concreet product zonder dat sprake is van inhuur. Verwezen wordt ook naar de Notitie “Spelregels Personeelsbudgetten” zoals vastgesteld door het DT op 20 december 2006.

ja

Hoofdstuk 2 Crisisbeheersing

 

 

 

 

 

 

 

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

CB1

Alarmeren (interne) gemeentelijke rampbestrijdingsorganisatie en het opvragen van informatie door de Waak-en wachtdienst in geval van een (dreigende) ramp

Artikel 7 Wet veiligheidsregio’s en artikel 2.2.3. en 2.3.1. van het Besluit veiligheidsregio’s

Bgm.

Waak- en wachtdienst

In spoedeisende situaties waarbij de burgemeester niet in de gelegenheid is de alarmering in werking te stellen

n.v.t.

CB2

Alarmeren en opstarten crisiscommunicatie organisatie, alarmeren inrichten en inzetten van kanalen en middelen en daadwerkelijk communiceren met media en publiek

Wet veiligheidsregio's

Bgm.

Actiecentrum Communicatie (ACC)

Verwezen wordt naar het besluit van de burgemeester van 21 september 2012 tot vaststelling van de Mandaatregeling Actiecentrum Communicatie

n.v.t.

Hoofdstuk 3 Afdeling Bedrijfsvoering

 

 

 

 

 

 

 

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

BDV

Besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur

Wet openbaarheid van bestuur en geldende Delegatiebesluit

Bgm. COLL.

Hoofd BDV

 

ja

Hoofdstuk 4 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en afdeling Backoffice Publiekszaken, team Gegevensbeheer

 

 

 

 

 

 

 

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

PZGB1

Benoemen ambtenaar burgerlijke stand (abs) voor eenmalige huwelijkssluiting / partnerschapsregistratie

Artikel 16, eerste lid van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Geldt uitsluitend t.a.v. benoeming van een abs die al elders die functie bekleedt.

ja

PZGB2

Verstrekken bewijs van in leven zijn

Artikel 79, derde lid Wet GBA

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn

ja

PZGB3

Uitoefenen overige bevoegdheden Wet gemeentelijke basisadmini-stratie persoonsgegevens, met uitzondering van de regel-gevende bevoegdheden genoemd in de artikelen 14, 96 en 100 van deze wet

Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA)

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn en Backoffice Publiekszaken, team Gegevensbeheer

ja

PZGB4

Verdelen van de gemeente in stemdistricten

Artikel E2 Kieswet

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

 

ja

PZGB5

Benoemen leden, plaatsvervangende leden en reserveleden stembureaus

Artikel E3, tweede lid Kieswet

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

 

ja

PZGB6

Verstrekken van uittreksels en inlichtingen uit het Register Kindercentra en gastouderbureaus

Artikel. 46 Wet kinderopvang juncto artikel 7 Regeling Wet kinderopvang

COLL

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn

ja

PZGB7

Opvragen van informatie uit straf-, justitiële, documentatie- en politieregisters

Art. 26 Wet op de verklaringen omtrent het gedrag en de justitiële documentatie en artikel 31, eerste lid van het Besluit justitiële gegevens

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken en Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken1e lijn en 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken en senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Gegevensbeheer. Ondermandaat toegestaan aan medewerker van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn voor zover het betreft Inlichtingen uit het strafregister en de algemene documentatieregisters van de Justitiële informatiedienst in het kader van naturalisatie- of optieverzoeken

ja

PZGB8

Verstrekken van reisdocumenten, identiteitskaarten en rijbewijzen

Art. 26 Paspoortwet Art. 116 Wegenverkeerswet Art. 27 Reglement rijbewijzen

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn

n.v.t.

PZGB9

Verstrekken van een advies naturalisatieverzoek

Rijkswet op het Nederlanderschap

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de Klantadviseur A en B van

ja

PZGB10

Verstrekken van kiezerspas en volmacht

Art. K3 en L8 Kieswet

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn en Beleidsmedewerker B Gegevensbeheer

ja

PZGB11

Afgeven verlof later begraven dan voorgeschreven

Art. 17 Wet op de lijkbezorging

Bgm.

Ambtenaar van de burgerlijke stand

 

ja

PZGB12

Uitreiken uittreksel in het kader van het verkrijgen van het Nederlanderschap

Art. 60a, eerste lid en artikel 60b, zevende lid van het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de Klantadviseur A en B van de afd. FPZ Dit (onder)mandaat berust op het afzonderlijk besluit van de burgemeester van 31 maart 2010 nr. 2010.04777 en het daarop gebaseerde besluit van het hoofd van de afdeling Frontoffice Publiekszaken van 8 januari 2013.

n.v.t.

PZGB13

Beheren basisregistraties adressen en gebouwen

Wet basisregistraties adressen en gebouwen

COLL

Beheerder basis-registraties adressen en gebouwen en andere specifiek genoemde functio-narissen

Dit mandaat berust op het afzonderlijk mandaatbesluit Wet BAG van het college van 11 mei 2010 nr. 2010.06208 en de eerste wijziging van dit besluit vastgesteld door het college op 5 maart 2013 nr. 13INT01272 waarnaar wordt verwezen.

ja

Hoofdstuk 4 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en Afdeling Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

 

 

 

 

 

 

 

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

PZMZ1

Uitvoeren Wet- en (plaatselijke) regelgeving op het gebied van de sociale voorzieningen en inburgering

• Wet Werk en Bijstand (WWB) • Wet IOAW • Wet IOAZ • Wet bescherming persoonsgegevens • Wet gemeentelijke schuldhulpverlening • Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en Beleidsregels Sociaal Medische Indicatie • Structuur Uitvoering Wet en Inkomen (SUWI) • Wet sociale werkvoorziening • Wet maatschappelijke ondersteuning • Wet inburgering

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken en Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken en senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

ja

PZMZ2

Urgentieverklaring woningzoekende

Geldende Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Uitsluitend indien niet wordt afgeweken van het advies van de Toetsingscommissie Huisvesting. Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

ja

PZMZ3

Besluiten tot verzoekschriften in het kader van de Wet schuldsanering natuurlijke personen en het afgeven van de gemeentelijke verklaringen in het kader van de Wet schuldsanering natuurlijke personen

Artikel 284, vierde lid van de Faillissementswet Artikel 285, eerste lid onder f. van de Faillissementswet

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

ja

PZMZ4

Vergoeding voor leerlingenvervoer

Art. 4 Wet Primair Onderwijs

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

ja

PZMZ5

Leerplichtzaken

Art. 16 Leerplichtwet

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken en leerplicht-ambtenaar

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

ja

PZMZ6

Gehandicaptenparkeerkaart

Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en de Regeling gehandicaptenparkeerkaart

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

ja

PZMZ7

Indicatie aanleunwoning

Artikel 31 geldende Huisvestingsverordening Haaglanden

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

ja

Hoofdstuk 5 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en afdeling Backoffice Publiekszaken, onderdeel Ruimtelijke Zaken

 

 

 

 

 

 

 

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

PZRZ1

In behandeling nemen van verzoeken om planschade inclusief het verlenen van de opdracht tot een extern advies

Artikel 6.1. Wet ruimtelijke ordening

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Indien het verzoek ontvankelijk is. Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider Backoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke Zaken

ja

PZRZ2

Huisvestingsvergunning particulieren

Artikel 7, eerste lid Huisvestingswet 1992 en hoofdstuk 2, paragraaf 5 van de geldende Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 1e lijn en de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

ja

PZRZ3

Besluiten over ontheffing parkeren van grote voertuigen

Art. 5:8 APV 2012 Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 

ja

PZRZ4

Nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen

Wegenverkeerswet en Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 

ja

PZRZ5

Vaststellen van hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting

Artikel 110a Wet geluidhinder

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Verwezen wordt ook naar de door het college vastgestelde beleidsregels hogere grenswaarden Wet geluidhinder. Voorafgaand aan het besluit wordt het verzoek inhoudelijk beoordeeld door de afd. BOR.

ja

PZRZ6

Plaatsen van een elektronische handtekening op basis van de Wet ruimtelijke ordening ten behoeve van ruimtelijke visies, plannen, besluiten en verordeningen met de daarbij behorende besluiten

Wet ruimtelijke ordening juncto artikelen 1.2.1 en 1.2.6, tweede lid Besluit ruimtelijke ordening

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior beleidsmedewerker Ruimtelijke zaken en overige beleidsmedewerkers van het taakveld Ruimtelijke zaken.

ja

PZRZ7

Vergunning voor tijdelijke verhuur van een woning

Artikel 15 Leegstandswet

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan senior/ teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

ja

PZRZ8

Ontheffing voor vervoer van gevaarlijke stoffen

Artikel 22 en 23 Wet vervoer gevaarlijke stoffen

COLL

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

ja

PZRZ9

Ontheffing straatartiest

Art. 2:9 APV 2012 P-N

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

ja

PZRZ10

Ontheffing bijzonder gebruik van de weg

Art. 2:10 APV 2012 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

ja

PZRZ11

Vergunning sluitingsuur tot 02.00 uur

Art. 2:28b APV 2012 P-N

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

ja

PZRZ12

Vergunning evenement

Art. 2:25 APV 2012 P-N

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

ja

PZRZ13

Ontheffing sluitingsuur tot 02.00 uur

Art. 2:29 APV 2012 P-N

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

ja

PZRZ14

Vergunning afwijking sluitingstijd; tijdelijke sluiting

Art. 2:30 APV 2012 P-N

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

ja

PZRZ15

Waarmerken verkoopregister

Art. 2:67 APV 2012 P-N

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

ja

PZRZ16

Ontheffing gebruik vuurwerk

Art. 2:73 APV 2012 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

ja

PZRZ17

Ontheffing hinderlijke of gevaarlijke reclame

Art. 4:15 APV 2012 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

 

PZRZ18

Ontheffing voor het plaatsen of hebben op de weg van caravans e.d.

Art. 5:6 APV 2012 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

 

PZRZ19

Ontheffing parkeren van reclamevoertuigen

Art. 5:7 APV 2012 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

 

PZRZ20

Collectevergunning

Art. 5:13 APV 2012 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

 

PZRZ21

Ontheffing ventverbod in het kader van de vrijheid van meningsuiting

Art. 5:16 APV 2012 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

 

PZRZ22

Standplaatsvergunning

Art. 5:18 APV 2012 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

 

PZRZ23

Vergunning snuffelmarkten

Art. 5:23 APV 2012 P-N

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

 

PZRZ24

Vergunning kansspel

Art. 3 Wet op de kansspelen

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

 

PZRZ25

Verbieden klein kansspel (loterij)

Art. 7c Wet op de Kansspelen

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

 

PZRZ26

Ontheffing voor het houden van een wegwedstrijd

Art. 148 Wegenverkeerswet

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

 

PZR27

Startersleningen

Verordening Startersleningen Pijnacker-Nootdorp 2013

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior Frontoffice Publiekszaken 1e lijn Betreft het afzonderlijke besluit van het college van 21 mei 2013

 

Hoofdstuk 6 Afdeling Frontoffice Publiekszaken, onderdeel Economische en Maatschappelijke Zaken

 

 

 

 

 

 

 

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

PZEMZ1

Vergunning speelgelegenheid

Art. 2:39 APV 2012 P-N

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

ja

PZEMZ2

Ontheffing overige geluidhinder

Artikel 4:6 APV 2012 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Met inachtneming van de door het college vastgestelde Nota Bouwlawaai

ja

PZEMZ3

Gebruiksvergunning

Artikel 2 Brand-beveiligingsverordening

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

ja

Hoofdstuk 7 Afdeling Frontoffice Publiekszaken, onderdeel Milieu en Bouw- en Woningtoezicht

 

 

 

 

 

 

 

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

PZ MBW1

Besluiten op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en Besluit omgevingsrecht (Bor)

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken.

ja

PZ MBW2

Opleggen van maatwerkvoorschriften

Algemene maatregel van bestuur o.g.v. art. 8:40 Wet milieubeheer

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 

ja

PZ MBW3

Alle correspondentie betreffende vergunningplicht van bedrijven met uitzondering van een voorwaarschuwing (zienswijze) en een besluit tot het opleggen van een dwangsom of het uitoefenen van bestuursdwang

Artikel 18.2 Wet milieubeheer, artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrecht, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en Besluit omgevingsrecht (Bor)

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

ja

PZ MBW4

Correspondentie betreffende een sloopmelding

Bouwbesluit 2012

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken.

ja

Hoofdstuk 8 Afdeling Wijkbeheer

 

 

 

 

 

 

 

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

WBH1

Tijdelijke verkeersmaatregelen

Wegenverkeerswet en Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer.

COLL.

Hoofd Wijkbeheer

 

ja

WBH2

Marktstandplaatsen

Art. 160 Gemeentewet en geldende Warenmarktverordening Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Hoofd Wijkbeheer

 

ja

WBH3

Uitvoeren van de Warenmarktverordening Pijnacker-Nootdorp 2002

Geldende Warenmarktverordening Pijnacker-Nootdorp

COL

Hoofd Wijkbeheer

Ondermandaat aan marktmeester toegestaan

ja

WBH4

(Nood)kapvergunning

Art. 4:11 en 4:11k APV 2012 P-N

COLL.

Hoofd Wijkbeheer

 

ja

WBH5

Ontheffing bijzonder gebruik van de weg

Art. 2:10 APV 2012 P-N

COLL.

Hoofd Wijkbeheer

 

ja

WBH6

Verlenen en vaststellen van bijdragen uit de “Doe-het-zelf-pot”

Collegebesluit van 17 maart 2009 inzake “Spelregels verstrekken bijdragen Doe-het-zelf-pot”

COLL.

Hoofd Wijkbeheer

Ondermandaat toegestaan aan de wijkmanagers. Verwezen wordt ook naar de door het college vastgestelde “Spelregels verstrekken bijdragen Doe-het-zelf-pot”

ja

Hoofdstuk 9 Afdeling Beheer Openbare Ruimte

 

 

 

 

 

 

 

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

BOR1

Tijdelijke verkeersmaatregelen Verkeersbesluiten Ontheffingen o.g.v. Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990

Wegenverkeerswet 1994, Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, en Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer.

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

 

ja

BOR2

Besluiten over ontheffing parkeren van grote voertuigen

Art. 5:8 APV 2012 Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

 

ja

BOR3

Aansluiten op de gemeentelijke riolering

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

 

ja

BOR4

Het verlenen van instemming voor het aanleggen, het in stand houden en het opruimen van kabels en leidingen in openbare gemeentegrond.

Artikel 160 Gemeentewet, artikel 2:11 APV P-N 2012 en artikel 5.2 Telecommunicatiewet

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Verwezen wordt ook naar de Algemene Voorwaarden Ondergrondse Infrastructuren

ja

BOR5

Handhaven krachtens de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, inclusief: - een besluit in spoedeisend geval - een besluit bij een bouwwerk met een bouwsom tot en met € 2.000 - een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn - ambtshalve besluiten om niet op te treden tegen ambtelijk geconstateerde geringe overtredingen van artikel 2.1, 2.3 en 2.3a Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, - intrekking van bovenstaande besluiten, met uitzondering van de overige besluiten

Bestemmingsplan, Hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Bouwbesluit en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht.

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider en medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd portefeuillehouder.

ja

BOR6

Milieuhandhaving bij bedrijven, inclusief: - een besluit in spoedeisend geval - een besluit tot verlenging van de begunstigingstermijn - een besluit tot af- en goedkeuring van in het kader van handhaving verstrekte rapporten of bewijsstukken op basis van vergunningvoorschriften of een Amvb, - intrekking van bovenstaande besluiten met uitzondering van de overige besluiten

Hoofdstuk 18 Wet milieubeheer, hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, artikel 125 Gemeentewet en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider en medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder.

ja

BOR7

Handhaven bij illegale (afval)stort buiten bedrijven, inclusief: - een besluit in spoedeisend geval - een besluit tot verlenging van de begunstigingstermijn, - intrekking van bovenstaande besluiten met uitzondering van de overige besluiten

Algemene Plaatselijke Verordening, hoofdstuk 10 Wet Milieubeheer, artikel 13 Wet Bodembescherming, Besluit Bodemkwaliteit, hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, artikel 125 Gemeentewet en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder.

ja

BOR8

Handhaven openbare ruimte, inclusief intrekking van deze besluiten en besluiten om niet op te treden, met uitzondering van niet spoedeisende besluiten op grond van de bepalingen over evenementen, toezicht op openbare inrichtingen en speelgelegenheden en seksinrichtingen, sekswinkels, escortbedrijven, straat en raamprostitutie e.d.

Algemene Plaatselijke Verordening en Afvalstoffen-verordening juncto de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht.

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder.

ja

BOR9

Handhaving Woningwet, inclusief: - een besluit in spoedeisend geval - een besluit bij bouwwerken met een bouwsom tot en met € 2.000 - een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn, - intrekking van bovenstaande besluiten met uitzondering van de overige besluiten.

Bestemmingsplan, Woningwet, Bouwbesluit, Asbest-verwijderingsbesluit, hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, artikel 125 Gemeentewet en de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht.

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder

ja

BOR10

Besluiten betreffende de toepassing van bestuursdwang.

Artikel 5:31a Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving.

ja

BOR11

Besluiten betreffende schadeclaims in het kader van handhaving tot en met een bedrag van € 3.000

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

 

ja

BOR12

Besluiten naar aanleiding van een melding op grond van het Bouwstoffenbesluit

Artikel 3.1 Besluit bodemkwaliteit

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

 

ja

BOR13

Verzoeken om nadere gegevens op grond van het Bouwstoffenbesluit

Besluit bodemkwaliteit

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

 

ja

BOR14

Besluiten tot goedkeuring van een tanksanering

Wet Milieubeheer, Wet bodembescherming en het Besluit opslaan in ondergrondse tanks

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

 

ja

BOR15

Saneren van een niet ernstig geval van bodemverontreiniging

Wet bodembescherming

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

 

ja

BOR16

Besluiten tot vaststelling van de hoogte van de kosten bij de toepassing van bestuursdwang

Artikel 5:25 zesde lid Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving

ja

BOR17

Beschikking betreffende de invordering van een dwangsom

Artikel 5:37 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving

ja

BOR18

Handhaving bodemkwaliteit inclusief: - een besluit in spoedeisen geval; - een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn - intrekking van bovenstaande besluiten, met uitzondering van de overige besluiten

Besluit Bodemkwaliteit en Wet bodembescherming juncto afdelingen 5.3 en 5.4 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider en medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder.

ja

BOR19

Besluit tot toepassing van bestuursdwang bij fout of hinderlijk gestalde (brom)fietsen, wees(brom)fietsen of verwaarloosde (brom)fietsen

Artikel 5:12 Algemene Plaatselijke Verordening 2012 Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider en medewerkers belast met handhaving.

ja

BOR20

Toekennen van nummers aan verblijfsobjecten, ligplaatsen en standplaatsen

Artikel 3, tweede lid Verordening naamgeving en nummering 2010

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan de teamleider Inrichting en Beheer Openbare Ruimte

ja

Hoofdstuk 10 Afdeling Beleid

 

 

 

 

 

 

 

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

BEL1

Besluiten op aanvragen tot registratie van kindercentra, gastouderbureaus of voorzieningen voor gastouderopvang en bijhouden Register Kinderopvang

Artikel 1.46 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, juncto artikel 8 van het Besluit registratie kinderopvang

COLL.

Hoofd Beleid

 

ja

BEL2

Besluiten in de eerste fase van het sanctioneren bij het handhaven van de kwaliteit van de kinderopvang

Artikel 1.61, artikel 1.65 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

COLL.

Hoofd Beleid

Verwezen wordt ook naar de in het Toezicht- en Handhavingsbeleid kinderopvang gemeente Pijnacker-Nootdorp beschreven protocollen

ja

BEL3

Uitvoeren Gemeentelijk Onderwijsachterstandenplan Pijnacker-Nootdorp

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Beleid

 

ja

BEL4

Uitvoeren Verordening voorzieningen huisvesting Onderwijs Gemeente Pijnacker-Nootdorp

Artikel 5, artikel 6, lid 2, artikel 7, lid 3 en 4 artikel 8, artikel 9, lid 1, artikel 10, lid 4, artikel 15, artikel 16, artikel 18, lid 3, artikel 20, lid 2, artikel 21, artikel 22, artikel 23, artikel 25, lid 4, artikel 26, artikel 32, lid 1 en 3, artikel 35, lid 1 en 2, artikel 38, lid 3,5 en 7 Verordening voorzieningen huisvesting Onderwijs Gemeente Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Hoofd Beleid

Artikel 16 met inachtneming van bijlage VII van dit Mandaatbesluit. Artikel 21 en 22 (spoedaanvragen) tot en met een bedrag van € 3.000

ja

BEL5

Uitvoeren Verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen gemeente Pijnacker-Nootdorp 2011

Artikel 4, eerste lid van de Verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen gemeente Pijnacker-Nootdorp 2011

COLL.

Hoofd Beleid

 

ja

BEL6

Vaststellen af te dragen winst in verband met verkoop van een woning met een anti-speculatiebeding

Koopovereenkomsten woningen met een anti-speculatiebeding

COLL.

Hoofd Beleid

 

ja

Hoofdstuk 11 Afdeling Interne Dienstverlening

 

 

 

 

 

 

 

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

IDV1

Bijhouden van een register en registratie van publiekrechtelijke beperkingen op onroerende Zaken op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken waartoe in het in het bijzonder wordt gerekend: a) het toetsen van de brondocumenten aan vereisten voor inschrijving b) het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers c) het inschrijven van documenten in het register en het opnemen van gegevens daarover in de registratie d) het plaatsen van aantekeningen op het brondocument e) het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie f) het verstrekken van een bewijs van inschrijving g) het waarmerken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd h) het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register en registratie i) het verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt, dat op het betreffende aangevraagde perceel geen publiekrechtelijke beperking van toepassing zijn j) het herstellen van fouten en doorvoeren van correcties k) het (doen) verstrekken van berichten aan de Landelijke Voorziening

Artikel 5 en volgende van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken

COLL.

Hoofd Interne Dienstverlening

1.Voor de onderdelen a t/m k is ondermandaat toegestaan aan de senior medewerker geo-informatie en de beleidsondersteunende medewerker geo-informatie van de afdeling DIA. 2. Voor de onderdelen g, h en i is ondermandaat toegestaan aan de Frontofficemedewerker A 2e lijn van de afdeling Frontoffice Publiekszaken.

ja

BIJLAGE II BESTUURLIJKE MANDATEN

 

 

 

 

 

 

 

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

PA1

Vaststellen verweerschrift naar aanleiding van een ingediend bezwaar- of beroepschrift met betrekking tot door of namens het college genomen besluiten, alsmede het nemen van een besluit op bezwaarschriften met betrekking tot namens het college genomen besluiten.

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Alle portefeuillehouders

Op grond van artikel 10:3 derde lid van de Awb zijn uitgezonderd de besluiten op bezwaarschriften n.a.v. door portefeuillehouders in mandaat genomen besluiten.

ja

PSZK1

Besluiten tot terugvordering en verhaal van Bbz-kredieten

Wet Bbz

COLL.

Portefeuillehouder Sociale Zaken

 

ja

PFIN1

Oninbaar verklaren van vorderingen

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Portefeuillehouder Financiën

Met uitzondering van gemeentelijke belastingen. Dit is een bevoegdheid van het hoofd afdeling Backoffice Publiekszaken gebaseerd op het aanwijzingsbesluit van het college van 24 februari 2009.

ja

BIJLAGE III MANDATEN AAN STUUR- EN PROJECTGROEPEN

 

 

 

 

 

 

 

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

SP1

Uitwerking van de ICT-beleidsvisie in de vorm van een ICT-uitvoeringsprogramma

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Stuurgroep I&A

 

n.v.t.

BIJLAGE IV MANDATEN AAN EXTERNEN

 

 

 

 

 

 

 

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

ME1

Verstrekken van een Huisvestingsvergunning voor woningen van woningbouwcorporaties

Artikel 7, eerste lid Huisvestingswet 1992 en hoofdstuk 2, paragraaf 5 van de Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden en het Convenant woonruimteverdeling Interkerkelijke Stichting voor bejaardenzorg te Pijnacker 2007

COLL.

• Directeur/ bestuurder, adjunct-directeur en hoofd Woon-service Stichting Rondom Wonen • Directeur en manager Wonen Vestia Nootdorp • Secretaris van de Interkerkelijke Stichting voor de bejaardenzorg

 

n.v.t.

ME2

Besluiten op aanvragen om subsidies in het kader van de Jeugdgezondheidszorg

Wet publieke gezondheid

COLL.

Directeur GGD-Zuid Holland West

Verwezen wordt ook naar de het door het college vastgestelde mandaatbesluit jeugdgezondheidszorg en het collegebesluit van 9 november 2010 m.b.t. tot de voor de jaren 2011 en 2012 geldende Uitvoeringsregeling Stichting Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West.

n.v.t.

ME3

Uitvoeren Verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen gemeente Pijnacker-Nootdorp 2011-02-11

Artikel 5 en 6 van de Verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen gemeent Pijnacker-Nootdorp 2011

COLL.

De directeur van de GGD Zuid-Holland West

Verwezen wordt ook naar het afzonderlijke mandaatbesluit van het college van 14 december 2010 waarbij op grond van artikel 1.61, eerste lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, de directeur van de GGD Zuid-Holland West in algemene zin is aangewezen als toezichthouder en de directeur de bevoegdheid is verleend zijn medewerkers voor de uitvoering van zijn taak te mandateren.

n.v.t.

ME4

Ondertekenen van besluiten tot het opleggen van een huisverbod en het verrichten van daaruit voortvloeiende handelingen

Artikel 3 eerste lid Wet tijdelijk huisverbod en artikel 10:11 Algemene wet bestuursrecht

Bgm.

Hulpofficier van justitie

Met inachtneming van het specifieke mandaatbesluit van de burgemeester van 20 februari 2009 waarin e.e.a. nader is uitgewerkt.

n.v.t.

ME5

Afwijken van tijden van begraven, aantal overledenen in algemene graven, volgorde toewijzing graven, termijn grafrecht, aanbrengen grafkelder, overschrijven van verleende rechten, mededeling ontvangst van afstandsverklaring, verlenen en weigeren vergunning grafbedekking, toezicht op onderhoud, verwijderen grafbedekking, uitvoering ruiming, bijhouden historische graven

Artikel 10, tweede lid, artikel 12, artikel 13, tweede lid, artikel 15, eerste lid, artikel 16, artikel 17, artikel 18, artikel 19, eerste en vierde lid, artikel 21, artikel 23, artikel 24 en artikel 26, eerste lid van de Verordening op het beheer en het gebruik van de algemene begraafplaats St. Janshof 2011

COLL.

Bestuur van de Stichting Sint Janshof

Ondermandaat toegestaan aan de beheerder van de algemene begraafplaats St. Janshof Voorwaarden: De uitoefening van de bevoegdheden vindt plaats met inachtneming van de volgende door het college op 18 oktober 2011 of sedertdien gewijzigde vastgestelde uitvoeringsbesluiten: a. Regels voor de graven, asbezorging en gedenkplaatsen algemene begraafplaats Sint Janshof; b. Regels voor de indeling van graven op de algemene begraafplaats Sint Janshof; c. Regels voor grafbedekkingen op de algemene begraafplaats Sint Janshof; d. Voorschriften voor het bijhouden van het register van de algemene begraafplaats Sint Janshof.

n.v.t.

ME6

Aanwijzen toezichthouders belast met de naleving van voorschriften op het gebied van brandveiligheid

Artikel 61, derde lid Wet veiligheidsregio’s, artikel 5:10, derde lid Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en artikel 6:2 APV 2012 P-N

Bgm. en COLL.

Regionaal Brandweer-commandant van de Veiligheidsregio Haaglanden

Dit mandaat berust op afzonderlijke mandaatbesluiten van de burgemeester van 22 december 2009 nr. 2009.16836 en het college van 14 september 2010 nr. 2010.12434 waarnaar wordt verwezen.

n.v.t.

ME7

Sollicitatieplicht politieke ambtsdragers

Besluit sollicitatieplicht Appa

COLL.

Raet

Verwezen wordt naar het besluit van het college van 7 augustus 2012 tot vaststelling van het mandaatbesluit sollicitatieplicht politieke ambtsdragers 2012

n.v.t.

ME8

Vaststelling, oplegging en inning van het eigen aandeel bij de financiële tegemoetkoming op grond van de WMO

Artikel 19 Wet maatschappelijke ondersteuning

COLL.

CAK

Verwezen wordt naar het besluit van het college van 13 november 2012 tot vaststelling van het mandaatbesluit CAK

n.v.t.

ME9

Verlenen van parkeervergunningen en -ontheffingen

Artikel 3 Parkeerverordening Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Medewerkers parkeerservice van het bedrijf P1 On street B.V.

De werkzaamheden worden uitgevoerd overeenkomstig het bijbehorende PvE

n.v.t.

ME10

Mandaten aan gemeente Zoetermeer

Mandaatbesluit samenwerking gemeente Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer van 21 mei 2013

COLL.

College van Zoetermeer Manager Belastingen van Zoetermeer

 

ja

ME11

Vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van Milieu

Afdeling 10.1.1. Awb, diverse bijzondere wetten en artikel 4 van de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Haaglanden

COLL.

De directeur van de Omgevingsdienst Haaglanden

Mandaat wordt verleend met inachtneming van het door het college op 19 februari 2013 vastgestelde Mandaatbesluit Pijnacker-Nootdorp Omgevingsdienst Haaglanden 2013

n.v.t.

BIJLAGE V PRIVAATRECHTELIJKE MANDATEN

 

 

 

 

 

 

 

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

PM1

Besluiten betreffende het afhandelen van schadeclaims tot en met een bedrag van € 2.500,--

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Afd. hoofden

 

ja

PM2

Besluiten tot het vaststellen van huuraanpassingen ingevolge de bepalingen van huurovereenkomsten

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Afd. hoofden

 

ja

PM3

Besluiten tot het aangaan, wijzigen of beëindigen van verzekeringen

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Bedrijfsvoering

Binnen bestaand pakket

ja

PM4

Besluiten tot verhuur van en aangaan of actualiseren van verhuurovereenkomsten voor(sport) accommodaties, van de volkstuinen, van woningen en gebouwen binnen de activiteit “overige gebouwen en terreinen”, van het vrachtwagenparkeerterrein en van de parkeergarages bij Het Baken

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Wijkbeheer

Ondermandaat toegestaan aan de medewerker verhuur accommodaties van de afd. Wijkbeheer.

ja

BIJLAGE V PRIVAATRECHTELIJKE MANDATEN

Bij de uitoefening van de onderstaande mandaten nr’s PM5 tot en met PM11 wordt gehandeld overeenkomstig het bepaalde in het Inkoop- en aanbestedingsbesluit 2013, het Inkoop- en aanbestedingsreglement 2013, de Regeling budgethouderschap en verplichtingen, het Hand- en Voetboek Projectmatig Werken en voorts overeenkomstig het bepaalde in bijlage VII die hoort bij de volmachten PM5 tot en met PM 11.

 

 

 

 

 

 

 

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

PM5

Besluiten tot het deelnemen aan door andere aanbestedende diensten te organiseren aanbestedingen op het gebied van leveringen, diensten en werken, inclusief het besluit tot gunning van de opdracht

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Secretaris

 

ja

PM6

Besluiten tot het gunnen van opdrachten voor leveringen en diensten onder de grens van de Europese drempelwaarde

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Afdelingshoofden

Ondermandaat toegestaan aan projectleiders en budgethouders tot en met een bedrag van € 50.000. Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van de afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure.

ja

PM7

Besluiten tot het gunnen van opdrachten voor leveringen en diensten vanaf de grens van de Europese drempelwaarde

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Directeuren

Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van de afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure.

ja

PM8

Besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken tot en met een bedrag van € 500.000

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Afdelingshoofden

Ondermandaat toegestaan aan projectleiders tot en met een bedrag van € 100.000 Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van de afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedings-procedure.

ja

PM9

Besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken vanaf een bedrag van € 500.001 tot en met een bedrag van € 2.500.000

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Directeuren

Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van de afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure.

ja

PM10

Besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken vanaf een bedrag van € 2.500.001

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Wethouders

Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van de afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure.

ja

PM11

Besluiten tot afwijking van het Inkoop- en aanbestedings-reglement 2013

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Wethouders

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

PM12

Besluiten tot verkoop van roerende zaken die worden aangetroffen in door de gemeente verworven onroerende goederen, mits deze een bedrag van € 10.000 niet te boven gaan.

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Wethouder Financiën

 

ja

PM13

Besluiten tot het om-niet in gebruik geven van gronden en gebouwen aangekocht als strategische aankoop, voor gebruik van grasopbrengsten, voor onderhoud en voor anti-kraak

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling en Hoofd Wijkbeheer

 

ja

PM14

Besluiten tot het tijdelijk om niet in gebruik geven van openbaar gebied

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling en Hoofd Wijkbeheer

 

ja

PM15

Besluiten inzake de uitgifte van grond ten behoeve van zendmasten

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

Verwezen wordt ook naar de voorwaarden zoals genoemd in het collegebesluit van 31 mei 2005.

ja

PM16

Besluiten inzake het aangaan en beëindigen van huurovereenkomsten, inclusief anti-kraakovereenkomsten, in gebieden waarvoor door de raad een exploitatieopzet is vastgesteld.

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

Verwezen wordt ook naar het anti-kraakreglement.

ja

PM17

Besluiten tot het vestigen van een recht van opstal ten behoeve van riolering (m.u.v. bedrijfsterreinen)

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Inrichting en Beheer Openbare Ruimte (IBOR)

ja

PM18

Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot het aankopen en verkopen van grond in gebieden waarvoor een exploitatieopzet door de raad is vastgesteld

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

Voor zover binnen de financiële kaders van de exploitatie-opzet. Vooroverleg met portefeuillehouder.

ja

PM19

Besluiten tot het aangaan van grondreserveringsovereen-komsten voor grond in gebieden waarvoor een exploitatie-opzet door de raad is vastgesteld

Artikel 160 Gemeentewet

COLL

Hoofd Ontwikkeling

Voor zover binnen de financiële kaders van de exploitatie-opzet. Vooroverleg met portefeuillehouder.

ja

PM20

Besluiten tot het verlenen van toestemming tot vervreemden of bezwaren van bedrijfskavels aan derden indien sprake is van overdracht van aandelen binnen de organisatorische structuur van het betrokken bedrijf of indien sprake is van overdracht van onroerende zaken aan de eigenaar van het betrokken bedrijf naar privé of omgekeerd

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

 

ja

PM21

Besluiten tot het verlenen van toestemming tot doorverkoop van bedrijfsunits binnen bedrijfsverzamelgebouwen

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

 

ja

PM22

Besluiten tot het vestigen van een recht van opstal ten behoeve van riolering op bedrijfsterreinen

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

 

ja

PM23

Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot het verkopen of het verhuren van openbaar groen (snippergroen)

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

Verwezen wordt ook naar het raadsbesluit van 23 december 2004 (Notitie snippergroen-beleid). De aanvragen dienen eerst te worden getoetst door de afd. Wijkbeheer en/of de cluster Ruimtelijk Beleid van de afd. Beleid.

ja

PM24

Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten met verkopende partijen over de verkopersbijdrage starterslening

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior Frontoffice Publiekszaken 1e lijn Betreft het afzonderlijke besluit van het college van 21 mei 2013

ja

BIJLAGE VI VOLMACHTEN EN MACHTIGINGEN

 

 

 

 

 

 

 

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

M1

Vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte (zoals ondertekening van contracten namens de gemeente P-N)

Artikel 171, lid 2 Gemeentewet

Bgm.

Secretaris Directeuren Afd.hoofden (Project) wethouders Budgethouders

Op grond van artikel 171 Gemeentewet kan hij anderen volmacht verlenen.

 

 

 

 

 

 

Vertegenwoordiging vindt plaats afhankelijk van de toegekende bevoegdheden op grond van bijlage V van dit Mandaatbesluit, alsmede toegekende bevoegdheden o.g.v. specifieke regelingen zoals het Treasurystatuut. e.d. Toelichting: Het besluiten over privaatrechtelijke rechtshandelingen is bij uitstek de bevoegdheid van het college en in bijlage V in de daar genoemde gevallen gemandateerd aan bestuurders/ambtenaren. Voor formele handelingen die nodig zijn om de handeling tot een rechtshandeling te maken, is de burgemeester competent. Op grond van artikel 171 Gemeentewet kan hij anderen machtigen.

nee

 

 

 

 

(Project) wethouders Secretaris Directeuren Afd.hoofden

Ter uitvoering van door het college genomen besluiten.

nee

 

 

 

 

Medewerkers van de afdeling

Betreffende aangiften en ondertekening van processen verbaal met betrekking tot diefstal, schade e.d. van gemeentelijke eigendommen. Het afleggen van verklaringen namens de gemeente als een proces-verbaal wordt opgemaakt in het kader van een geconstateerde overtreding door de gemeente van een wettelijke bepaling. In dit geval dient de verantwoordelijke portefeuillehouder te worden ingelicht.

nee

 

Vertegenwoorden van de gemeente in en buiten rechte (zoals ondertekening van contracten namens de gemeente P-N

Artikel 171, lid 2 Gemeentewet

Bgm.

Medewerkers van notariskantoren

Om voor en namens de gemeente mee te werken aan het passeren van akten waarbij de gemeente: - Aan haar in eigendommen toebehorende registergoederen, of beperkte rechten daarop overdraagt aan anderen; - Aan derden in eigendom toebehorende registergoederen, of beperkte rechten daarop in eigendom aanneemt / in levering aanvaardt; - Beperkte genotsrechten (zoals erfpacht en opstal) en /of hypotheekrechten vestigt op aan de gemeente en / of derden toebehorende registergoederen.

n.v.t.

M2

Vertegenwoordiging van het bestuursorgaan ter zitting in rechtsgedingen en bij (bestuursrechtelijke) bezwaar- en beroepsprocedures tot in alle instanties, tijdens hoorzittingen en bij de Nationale Ombudsman

Artikel 160, lid 1f Gemeentewet en Artikel 8:24 Algemene wet bestuursrecht

Bgm. COLL.

Wethouders Secretaris Directeuren Afdelingshoofden

Informatieplicht aan afdelingshoofd en directeur Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen

n.v.t.

M3

Ondertekening van bestuursovereenkomsten, convenanten, intentieverklaringen e.d.

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Bgm. Wethouders Secretaris Directeuren

Ter uitvoering van door het college genomen besluiten

nee

M4

Voor zover niet anders is bepaald, de volgende handelingen voorafgaand aan een besluit door het college of de burgemeester betreffende vergunningplicht of besluiten tot handhaving op grond van de Gemeentewet, bijzondere wetten of plaatselijke verordeningen: a) voeren en ondertekenen van correspondentie en verrichten van handelingen, geen besluit zijnde, b) inwinnen van adviezen; c) uitnodigen voor bijeenkomsten of hoorzittingen; d) goedkeuren van berekeningen.

Artikel 160 Gemeentewet Bijzondere wetgeving

Bgm. COLL

Wethouders Secretaris Directeuren Afdelings-hoofden

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen

ja

M5

Ondertekenen van door de burgemeester of het college genomen besluiten (voor zover niet elders in dit Mandaatbesluit geregeld)

Artikel 160 Gemeentewet

Bgm. COLL.

Wethouders Secretaris Directeuren Afdelingshoofden

Voorwaarde is dat bij uitoefening van dit ondertekeningsmandaat bij het collegeadvies en bij besluitvorming door de burgemeester direct het concept-besluit of de concept-brief (de concept-beschikking) is gevoegd. Uitgezonderd van dit mandaat zijn: a. indien bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich hiertegen verzet; b. brieven aan H.M. de Koningin, Commissaris van de Koningin of andersoortige stukken met een persoonlijk karakter; c. in andere door het college of de burgemeester daartoe aangewezen gevallen

ja

M6

Ondertekenen van stukken die geen besluit van het bestuursorgaan vergen en geen politiek gevoelig karakter hebben (louter informatieverstrekking), zoals ontvangstbevestigingen, stukken doorzenden die verkeerd zijn geadresseerd of tot behandeling waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan bevoegd is

Artikel 59a Gemeentewet Artikel 2:3 en 6:15 Algemene wet bestuursrecht

Bgm. COLL

Wethouders Secretaris Directeuren Afdelingshoofden

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen

ja

M7

Het doen van BTW-aangiften

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Bedrijfsvoering

 

n.v.t.

M8

Ondertekenen betalings- en invorderingsopdrachten

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Bedrijfsvoering

 

nee

M9

Akkoord gaan met saldobiljetten geldleningen.

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Bedrijfsvoering

 

n.v.t.

Bijlage VII (heeft betrekking op de) mandaten PM5 tot en met PM11 van het Mandaatbesluit 2011

Op basis van het Inkoop- en aanbestedingsbesluit 2013 en het Inkoop- en aanbestedingsreglement 2013 worden bij de uitvoering van de privaatrechtelijke mandaten PM5 tot en met PM10 de volgende volmachten verstrekt. Een volmacht strekt tot ondertekening van overeenkomsten.

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

PM5

Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten aan door andere aanbestedende diensten georganiseerde aanbestedingen op het gebied van leveringen, diensten en werken

Artikel 171, tweede lid Gemeentewet

Bgm.

Secretaris

PM6

Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten voor leveringen en diensten tot de grens van de Europese drempelwaarde

Artikel 171, tweede lid Gemeentewet

Bgm.

Afdelingshoofden

PM7

Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten voor leveringen en diensten vanaf de grens van de Europese drempelwaarde.

Artikel 171, tweede lid Gemeentewet

Bgm.

Directeuren

PM8

Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken tot en met een bedrag van € 500.000

Artikel 171, tweede lid Gemeentewet

Bgm.

Afdelingshoofden

PM9

Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken vanaf een bedrag van € 500.001 tot en met een bedrag van € 2.500.000

Artikel 171, tweede lid Gemeentewet

Bgm.

Directeuren

PM10

Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken vanaf een bedrag van € 2.500.001

Artikel 171, tweede lid Gemeentewet

Bgm.

Wethouders

[1] De drempelbedragen zijn exclusief BTW.

[2] Ondermandaat door de betreffende functionarissen is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.

[3] De Europese Commissie publiceert elke twee jaar de drempelbedragen. De bedragen die in dit besluit zijn vermeld, gelden van 1 januari 2010 tot en met 31 december 2011. De actuele drempelbedragen zijn te vinden op www.europadecentraal.nl.

[4] Ondermandaat door directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.

[5] Ondermandaat door directeuren is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.

[6] Ondermandaat door directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.

Bijlage VIII van het Mandaatbesluit 2011

Algemeen machtigingsbesluit aan afdelingshoofden zoals bedoeld onder nummer M2

Het college en de burgemeester van Pijnacker-Nootdorp;

gelet op hun besluit van 9 november 2010 tot vaststelling van het Mandaatbesluit 2011, bijlage VI Volmachten en machtigingen, nummer M2;

gelet op artikel 8:24 juncto artikel 8:59 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 160, eerste lid onder f van de Gemeentewet;

b e s l u i t e n :

de afdelingshoofden van de gemeente Pijnacker-Nootdorp te machtigen het college en de burgemeester ter zitting in rechtsgedingen en bij (bestuursrechtelijke) bezwaar- en beroepszaken tot in alle instanties en bij de Nationale Ombudsman te vertegenwoordigen en het woord te voeren.

Pijnacker, (datum……..).

Het college voornoemd,

De secretaris, De burgemeester,

De burgemeester voornoemd,

Bijlage IX van het Mandaatbesluit 2011

Voorbeeld van een specifieke machtiging aan medewerkers ter uitoefening van nummer M2

Het hoofd van de afdeling……………………………….

gelet op het besluit van het college van het college en de burgemeester van Pijnacker-Nootdorp van 9 november 2010;

gezien de mededeling van [de griffier van de Arrondissementsrechtsbank ’s-Gravenhage, Sector bestuursrecht van. (datum …….), procedurenummer………en het verzoek om voorlopige voorziening/beroepschrift van de heer/mevrouw ………………tegen het besluit (de beslissing) van de raad/ het college/de burgemeester (op het bezwaarschrift) van(datum…………), kenmerk………….];

gelet op artikel 8:24 juncto artikel 8:59 van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t :

mevrouw/ de heer ………………….. , werkzaam bij [de afdeling…………van de gemeente Pijnacker-Nootdorp], te machtigen de raad/het college/de burgemeester te vertegenwoordigen en het woord te voeren bij de behandeling van bovengenoemd [verzoek/beroepschrift] tijdens de openbare terechtzitting van de (President van de rechtbank/de rechtbank) op (datum…………).

Pijnacker, (datum…………).

Het hoofd van de afdeling………………

(Handtekening)

Bijlage X van het Mandaatbesluit 2011

1. Redactie mandaatbesluiten zoals bedoeld in de bijlagen I t/m V van het Mandaatbesluit 2011 (zie artikel 1, elfde lid Mandaatbesluit 2011)

Een (zuiver) mandaatbesluit, waarbij de wethouder of de ambtenaar overeenkomstig het Mandaatbesluit 2011, het Ondermandaatbesluit 2011 of het Mandaatbesluit belastingen een besluit neemt namens het college of de burgemeester (zie artikel 1, elfde lid Mandaatbesluit 2011) wordt als volgt geredigeerd:

Aanhef:

Geacht(e) heer/mevrouw/bestuur/college

Vorm

Besluit / brief in de IK-vorm (de wethouder of de ambtenaar neemt immers het besluit!)

Ondertekening:

Pijnacker, (datum……..).

Met vriendelijke groet/hoogachtend),

Namens de burgemeester/het college van Pijnacker-Nootdorp

de wethouder / de directeur ./het hoofd van de afdeling……/ (bij ondermandaat) de (senior)medewerker/ teamleider…….,

Handtekening

(titel en naam)

2. Redactie ondertekeningsmandaat (zie artikel 1, twaalfde lid Mandaatbesluit 2011).

Deze vorm komt voor in de gevallen als genoemd in bijlage VI, onderdeel M4 tot en met M9 in het Mandaatbesluit 2011 en wordt als volgt geredigeerd (zie artikel 1, twaalfde lid Mandaatbesluit 2011)

Aanhef:

Geacht(e) heer/mevrouw/bestuur/college

Vorm

Besluit / brief in de WIJ-vorm (college) of (IK-vorm (burgemeester)

Ondertekening:

Pijnacker, (datum……..).

Met vriendelijke groet/hoogachtend,

de burgemeester / het college van Pijnacker-Nootdorp,

voor deze,

de wethouder… (portefeuille) / de directeur…../het hoofd van de afdeling…/

de (senior)medewerker/teamleider……,

Handtekening

(titel en naam)

Nb.

1) In geval van afwezigheid of verhindering van functionarissen aan wie bij of krachtens het Mandaatbesluit 2011 bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger. In dat geval wordt de handtekening vooraf gegaan door de letters b.a. (bij afwezigheid).

2) In geval van ondermandaat wordt de hiërarchisch leidinggevende van de gemandateerde aangemerkt als zijn plaatsvervanger.

3. Redactie van een volmacht betreffende aanhef en ondertekening van een privaatrechtelijk(e) contract/overeenkomst door een wethouder/directeur/afdelingshoofd/budgethouder (zie artikel 1, dertiende lid Mandaatbesluit 2011 en bijlage VI onder nummer M1)

Aanhef

De gemeente Pijnacker-Nootdorp, hierna te noemen ‘de gemeente’, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door (wethouder) (de heer/mevrouw+naam) /(de directeur) / (het hoofd van de afdeling /(senior)medewerker /teamleider/ van de afdeling…….) (de heer/mevrouw+naam), hiertoe op grond van artikel 171, tweede lid van de Gemeentewet gemachtigd door de burgemeester bij zijn besluit van (datum…..) (in voorkomende gevallen:en handelende ter uitvoering van het besluit van het college van (datum));

Ondertekening

Gemeente Pijnacker-Nootdorp,

(Handtekening

(titel en naam)

Toelichting:

Deze ondertekeningsvorm komt voor in de volgende situaties:

1. Als een (project)wethouder, een directeur, een hoofd van een afdeling of een budgethouder een contract/overeenkomst tekent op grond van bijlage VI van het Mandaatbesluit 2011.

2. Als een (project)portefeuillehouder een overeenkomst ondertekent op grond van een college besluit.

4. Redactie van een machtiging betreffende aanhef en ondertekening van publiekrechtelijke overeenkomsten, convenanten, intentieverklaringen e.d. door een wethouder/secretaris of directeur/afdelingshoofd/budgethouder (zie artikel 1, veertiende lid Mandaatbesluit 2011 en bijlage VI onder nummer M3)

Aanhef

De gemeente Pijnacker-Nootdorp, hierna te noemen ‘de gemeente’, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door (wethouder) (de heer/mevrouw+naam), de secretaris (de heer/mevrouw+naam) /(de directeur) (de heer/mevrouw+naam), hiertoe gemachtigd door de burgemeester/het college bij besluit van (datum … ) en handelende ter uitvoering van het besluit van de burgemeester/het college van (datum));

Ondertekening

Gemeente Pijnacker-Nootdorp,

(Handtekening

(titel en naam)

Toelichting:

Deze ondertekeningsvorm komt voor in de volgende situatie:

Als een (project)wethouder, de secretaris, of een directeur een publiekrechtelijke overeenkomst o.i.d. tekent op grond van bijlage VI onder M3 van het Mandaatbesluit 2011.

Toelichting op het Mandaatbesluit Pijnacker-Nootdorp

Algemeen

Het uitgangspunt van dit Mandaatbesluit is dat, voor zover mandaat is verleend voor het uitoefenen van een bepaalde bevoegdheid van het college of de burgemeester zoals genoemd in de bijlagen I tot en met V, dit mandaat tevens alle correspondentie en handelingen die samenhangen met die bevoegdheid omvat.

Het mandaat strekt tevens tot alle mogelijke uitkomsten van een besluit dus zowel begunstigend als niet begunstigend.

Voor de situaties dat besluiten niet zijn gemandateerd, is in het Mandaatbesluit een bepaling opgenomen dat alle correspondentie en handelingen die aan een besluit van het college of de burgemeester voorafgaan ook op ambtelijk niveau kunnen worden afgedaan. Het gaat dan bijvoorbeeld om correspondentie en handelingen die vooraf gaan aan een besluit betreffende vergunningplicht of tot handhaving op grond van de Gemeentewet, bijzondere wetten of plaatselijke verordeningen.

Mandaat wordt in principe toegekend aan de secretaris of directeuren en in verreweg de meeste gevallen aan afdelingshoofden. In veel situaties is bepaald dat door de gemandateerden ondermandaat kan worden verleend aan senioren/teamleiders of medewerkers van een afdeling. Dit is verder uitgewerkt in het Ondermandaatbesluit.

Het Mandaatbesluit is onderverdeeld in bijlagen. In bijlage I tot en met IV worden de ‘zuivere’ mandaten opgesomd in volgorde van mandaten aan de afdelingen en vervolgens mandaten aan wethouders, stuur- en projectgroepen en aan externen.

Bijlage V regelt de privaatrechtelijke mandaten. Bijlage VI regelt de volmachten tot het daadwerkelijk verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en de machtigingen tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Bijlage VII is een toelichting op de volmachten die betrekking hebben op aanbestedingen.

Bijlagen VIII en IX geven een uitwerking van een veel gebruikte machtiging voor vertegenwoordiging van het college of de burgemeester in juridische procedures.

Bijlage X geeft richtlijnen voor de redactie van mandaatbesluiten, brieven en ondertekening van overeenkomsten.

Inhoudelijke toelichting

Artikel 1 Algemene bepalingen

De algemene bepalingen geven de kaders aan waarbinnen de mandaatbevoegdheid wordt uitgeoefend.

Artikel 1, tweede lid bepaalt de definitie en reikwijdte van mandaat in het kader van dit Mandaatbesluit.

Het derde tot en met zesde lid bepalen de begrenzing van het uitoefenen van de mandaatbevoegdheid, waarbij vooral het vijfde lid van belang is. Dit doet een dringend beroep op de gemandateerde om in bestuurlijk of politiek gevoelige situaties overleg te plegen met de bestuurlijke mandaatgever (college of burgemeester) voordat van de mandaatbevoegdheid gebruik wordt gemaakt. In de praktijk zal het regelmatig voorkomen dat de bestuurlijke mandaatgever het besluit dan aan zich houdt.

Het zevende en achtste lid regelen de plaatsvervanging van een gemandateerde. Het negende en tiende lid hebben betrekking op ondermandaat.

Het elfde tot en met veertiende lid regelen de ondertekeningvorm van mandaten, volmachten en machtigingen waarbij wordt verwezen naar een aantal bijlagen waarin in de vorm van voorbeelden een en ander is uitgewerkt. Deze voorbeelden vormen onder andere de input voor de standaardsjablonen voor besluiten en brieven die afdelingen kunnen maken.

Bijlage I, hoofdstuk 1 mandaten die gelden voor alle afdelingen

De mandaten A1 tot en met A12 regelen veel voorkomende mandaten waarvan het in praktische zin goed is dat mandatering plaatsvindt aan afdelingshoofden en in daartoe aangewezen gevallen aan medewerkers van een afdeling.

De mandaten A13 tot en met A19 regelen kwesties op gebied van de rechtspositie.

Bijlage I, hoofdstukken 2 tot en met 12

Deze hoofdstukken regelen de mandaten geordend per afdeling en taakveld binnen een afdeling.

Bijlagen II, II en IV regelen mandaten aan respectievelijk wethouders, stuur- en projectgroepen en externen.

Bijlage V

In deze bijlage staan de volmachten vermeld. Deze hebben een nauwe relatie met de inhoud van de Nota inkoop en aanbesteding en bepalen welke functionarissen bevoegd zijn tot bepaalde vormen van aanbesteding.

Belangrijk is hierbij dat het besluiten over privaatrechtelijke rechtshandelingen bij uitstek de bevoegdheid is van het college (artikel 160, eerste lid onder e van de Gemeentewet). In bijlage V wordt die bevoegdheid in de daar genoemde gevallen gemandateerd aan bestuurders/ambtenaren.

Voor formele handelingen die nodig zijn om de handeling tot een rechtshandeling te maken, is echter de burgemeester competent. Op grond van artikel 171 Gemeentewet kan hij anderen machtigen.

Dit is daarom geregeld in bijlage VI machtigingen.

Bijlage VI

Onder machtiging M1 wordt de relatie gelegd tussen de besluiten over privaatrechtelijke rechtshandelingen zoals geregeld in bijlage V volmachten en de formele handeling die nodig is om een dergelijk besluit tot een rechtshandeling te maken. Concreet betekent dit dat in deze machtiging de ondertekening van overeenkomsten en contracten is geregeld.

De inhoud van de bijlagen VII tot en met X is al besproken onder “Algemeen”.