Regeling vervallen per 01-07-2022

Beleidsregels evenementen

Geldend van 02-12-2014 t/m 08-01-2016

Intitulé

Beleidsregels evenementen

Inhoudsopgave

1. Wettelijk kader

2. Evenemententerreinen

3. Evenementenkalender

4. Type evenement

5. Coördinatie

5a. Weigeringsgronden

6. Faciliteren

7. Communicatie

8. Verkeer, vervoer en bereikbaarheid

9. Braderieën en markten

10. Vrijmarkten

10. Circus

De burgemeester van de gemeente Purmerend,

gelet op de Gemeentewet en de Algemene plaatselijke verordening Purmerend 2003,

b e s l u i t :

vast te stellen de Beleidsregels evenementen

Doelstelling

Evenementen zijn van belang voor de bezoekers, de organisatoren, de gemeente en de politie. Ten eerste biedt een evenement het publiek de mogelijkheid om de vrije tijd aangenaam door te brengen. Er is gelegenheid om op informele wijze anderen te ontmoeten en gezamenlijk te genieten van georganiseerde gebeurtenissen met amusementswaarde. Die recreatieve functie heeft het evenement voor alle bezoekers. Zowel voor de eigen inwoners als voor de mensen van buiten de gemeente.

Ten tweede kan een evenement voor bewoners de leefbaarheid onderstrepen. De ontmoetingsmogelijkheid en de gezamenlijke ervaring dragen bij aan het gemeenschapsgevoel van het individu en aan zijn betrokkenheid bij de gemeente. Ook het gezamenlijk beleven van een evenement behoort hiertoe. Voorbeelden hiervan zijn de Sinterklaasintocht, Reuring en nazomerfeesten.

De organisatoren zijn globaal te verdelen in twee groepen. Er zijn organisatoren die een commercieel evenement organiseren en er zijn organisatoren die een niet-commercieel evenement organiseren. Organisatoren van een niet-commercieel evenement hopen door middel van hun evenement onder andere naamsbekendheid te genereren voor een goed doel. Organisatoren die een commercieel evenement organiseren hebben een commercieel doel.

Voor de gemeente zijn evenementen van belang omdat zij van betekenis kunnen zijn voor de promotie van de gemeente en het imago van de gemeente. Enerzijds kan een evenement publiciteit genereren in de media, hetgeen positief kan werken op de naamsbekendheid van de gemeente en een bijdrage levert aan het imago onder een brede bevolkingsgroep. Anderzijds zullen bezoekers door hun directe ervaringen tijdens een evenement zich ook een beeld vormen van de gemeente. Tenslotte dient de burgemeester als bevoegd gezag op grond van de relevante wet- en regelgeving voor evenementen een besluit te nemen.

Omdat de gang van zaken rond evenementen voor zowel de gemeente, de bezoekers als de organisatoren onvoldoende op elkaar zijn afgestemd, is er voor gekozen om een evenementenbeleid tot stand te brengen. De primaire doelstellingen van het evenementenbeleid zijn:

  • 1

    Het formuleren van beleid ten aanzien van evenementen die vanuit een particulier initiatief binnen de gemeente Purmerend gehouden worden;

  • 2

    Het verbeteren van de relatie tussen de gemeente enerzijds en de evenementenorganisatoren en andere externe organisaties op het gebied van evenementen anderzijds, opdat de kwaliteit van evenementen gewaarborgd is c.q. verbeterd wordt, maar ook rekening gehouden wordt met de leefomgeving;

  • 3

    Het verbeteren van de dienstverlening;

  • 4

    De zorg voor openbare orde en veiligheid;

  • 5

    Een consequente handhaving van regelgeving en beleid ten aanzien van evenementen.

1. Wettelijk kader

Als wordt gekeken naar de invloed van evenementen op de woon- en leefomgeving, kunnen evenementen in twee soorten onderverdeeld worden: vergunningplichtige en meldingplichtige evenementen.

Evenement

In artikel 111 van de Apv is bepaald dat onder een evenement wordt verstaan: elke voor publiek toegankelijke activiteit dan wel serie van activiteiten die als geheel kunnen worden aangemerkt, op het gebied van cultuur, sport, vermaak, ontspanning of promotie, met uitzondering van:

  • a.

    betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;

  • b.

    activiteiten als bedoeld in artikel 94 en 98;

  • c.

    markten als bedoel in artikel 160, eerste lid, onder h, van de Gemeentewet;

  • d.

    activiteiten, niet zijnde door de burgemeester aangewezen vechtsportevenementen, in een gebouw of op een terrein overeenkomstig de bestemming van dat gebouw of terrein.

Onder evenement wordt mede verstaan:

  • a.

    een herdenkingsplechtigheid;

  • b.

    een braderie;

  • c.

    een optocht, niet zijnde een betoging als bedoeld in artikel 9;

  • d.

    een draaiorgel.

Vergunningsplichtig of meldingsplichtig

Artikel 112 bepaalt dat het verboden is zonder of in afwijking van een vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren.

Geen vergunning is vereist voor een eendaags evenement met een lokale uitstraling, zoals een straatfeest, buurtbarbecue of een daarmee gelijk te stellen evenement in de openlucht, indien:

  • a.

    de organisator ten minste 10 werkdagen voorafgaand aan het evenement daarvan melding heeft gedaan aan de burgemeester;

  • b.

    het aantal bezoekers dat gelijktijdig aanwezig is niet meer dan 150 personen bedraagt;

  • c.

    het plaatsvindt tussen 08.00 uur en 23.00 uur en op zondag tussen 13.00 uur en 23.00 uur;

  • d.

    er geen alcoholische dranken tegen betaling worden verstrekt;

  • e.

    de weg waarop of waaraan het evenement plaatsvindt geen wijkontsluitingsweg is en geen onderdeel uit maakt van een route voor het openbaar vervoer;

  • f.

    met betrekking tot het plaatsen van objecten op de openbare weg/grond;

    • 1.

      slechts kleine objecten worden geplaatst van minder dan 25m2, totaal objecten tezamen 50m2;

    • 2.

      een strook van de weg van tenminste 3,5 meter obstakelvrij wordt gehouden voor hulpdiensten;

    • 3.

      er geen tent geplaatst wordt waarvoor een gebruiksvergunning is vereist.

  • g.

    er een contactpersoon aanwezig en bereikbaar is tijdens het evenement.

2. Evenemententerreinen

In overleg met de gemeente kan op elke locatie een evenement worden georganiseerd, echter, voor 2 locaties gelden er specifieke beleidsregels, te weten:

2.1 Purmerenderweg

Het evenemententerrein is gelegen aan de Purmerenderweg in de gemeente Purmerend en heeft een oppervlakte van ongeveer 8500m2, met daarnaast een openbaar parkeerterrein van ongeveer 2000m2. Rondom het terrein is een hekwerk geplaatst en zijn stroomvoorzieningen, wateraansluitingen en riolering aanwezig. Op dit terrein is geen openbare verlichting aanwezig.

  • 1.

    Ten einde de mogelijke overlast voor de woonomgeving te beperken, is het aantal vergunningen dat verleend kan worden voor evenementen op dit terrein aan een maximum van 12 per kalenderjaar gebonden, onder de voorwaarden dat:

    • a.

      50% van de betreffende evenementen voor 21.00 uur eindigen en 50% van de betreffende evenementen voor 23.00 uur eindigen;

    • b.

      de (eventuele) geluidsniveaus voldoen aan de wettelijke normen en het vigerende geluidsbeleid van de gemeente voor evenementen;

  • 2.

    Een evenementenvergunning wordt verleend voor het gebruik van het terrein voor een maximale duur van 4 dagen, exclusief op- en afbouw van het evenement.

  • 3.

    Onder evenementen zoals gemeld in lid 1 wordt niet verstaan het gebruik van het evenemententerrein als onderdeel van een evenementenvergunning afgegeven voor een locatie elders dan het terrein aan de Purmerenderweg, zoals de stalling van woonwagens van de kermis, het parkeren van voertuigen tijdens wedstrijden bij Wherevogels of Burggolf.

2.2 Koemarkt

De Koemarkt is gelegen in de binnenstad van Purmerend in de directe nabijheid van horeca en woningen. De Koemarkt is een rechthoekig plein bestaande uit een binnenterrein omringt met zomerterrassen, calamiteitenroute en gevelterrassen. Direct aansluitend aan dit plein grenst een vierkant open terrein, voormalig Nukahalterrein, waar geparkeerd wordt maar dat gebruikt kan worden als evenementenlocatie.

  • 1.

    De Koemarkt is onderverdeeld in twee terreinen:

    • a.

      Het binnenterrein tussen de zomerterrassen;

    • b.

      Het binnenterrein inclusief de zomerterrassen en/of Nukahalterrein.

  • 2.

    Ten einde de mogelijke overlast voor de horecaondernemers en woonomgeving te beperken, wordt evenementenvergunningen voor het terrein onder artikel 1 lid b alleen afgegeven voor beeldbepalende evenementen zoals: kermis, Reuring, nazomerfeesten, Purmerend wenst elkaar, TROS muziekfeest, Sinterklaasintocht en Poortersfeesten. De burgemeester zal hierbij de volgende belangen afwegen:

    • a.

      Belang van de ondernemer: de horecaondernemer die een terrasvergunning heeft aangevraagd en verkregen, heeft de exploitatie daarvan in zijn bedrijfsvoering opgenomen;

    • b.

      Belang van de organisator van het evenement: de organisator kan niet vrijelijk beschikken over de totale ruimte die een plein biedt. Enerzijds loopt hij tegen terrassen en bijvoorbeeld staanplaatsen aan, anderzijds worden aanvalsroutes voor de hulpdiensten aangegeven die vrijgelaten moeten worden;

    • c.

      Belang v oor de stad Purmerend: de inwoners van Purmerend hebben baat bij evenementen. De stad verlevendigt en krijgt uitstraling naar buiten;

    • d.

      Belang van de veiligheidspartners: de veiligheidspartners verenigd in het Veiligheids Overleg Evenementen (VOE) zetten zich in voor een veilig en ordentelijk verloop van het evenement.

  • 3.

    De gemeente zal de horeca ondernemers op de Koemarkt informeren over evenementen waarbij het zomerterras moet worden weggehaald.

  • 4.

    Bij de vergunningverlening van een evenement op de Koemarkt wordt rekening gehouden met het open karakter van het plein.

3. Evenementenkalender

  • 1. In het derde kwartaal worden organisatoren via de website en via een publicatie in een plaatselijke krant opgeroepen om evenementen aan te melden voor het aankomende jaar. Men is verplicht melding te doen vóór 1 januari.

  • 2. De evenementenkalender wordt in januari vastgesteld door de burgemeester, na advisering van de Evenementen Advies Commissie en het VOE. Dit betekent dat de data vastgesteld worden voor de aangemelde evenementen.

  • 3. De gemeente streeft naar een goede spreiding van evenementen over het jaar, de locaties en in type evenement.

  • 4. De gemeente houdt zoveel mogelijk rekening met de belangen van omwonenden en ondernemers.

  • 5. Bij een dubbele aanvraag voor een evenementenlocatie of datum geldt de volgende procedure:

    • a.

      Eerder gehouden evenementen hebben voorrang ten opzichte van nieuwe evenementen. Hierbij geldt als voorwaarde dat de gemeente een positieve ervaring heeft met de organisatoren en het evenement.

    • b.

      bij nieuwe evenementen zal de evenementencoördinator proberen met beide aanvragers tot een oplossing te komen;

    • c.

      lukt dit niet, dan volgt een adviesaanvraag aan het VOE;

    • d.

      het VOE brengt een inhoudelijk gemotiveerd advies uit aan de burgemeester;

    • e.

      de burgemeester besluit.

  • 6. Bij een aanmelding na 1 januari zal de evenementencoördinator toetsen of het evenement binnen de evenementenkalender en de evenementenvisie past.

  • 7. Er wordt bij voorkeur slechts één evenementenvergunning afgegeven per locatie.

  • 8. Bij het uitblijven van betaling van eventuele schoonmaak- of herstelkosten van een voorgaande editie wordt de organisator geen toestemming gegeven om toekomstige evenementen te houden op de weg.

4. Type evenement

  • 1.

    De gemeente Purmerend maakt vanwege de afrekening van precario en gemeentelijke diensten onderscheid in commerciële en niet-commerciële evenementen. Deze worden als volgt gedefinieerd:

    • a.

      Commerciële evenementen hebben een beoogde doelstelling om individueel, persoonlijk of groepswinst te genereren of zijn bedrijfsmatig van aard of worden mede ontplooid door commerciële bedrijven. Hieronder vallen ook promotionele activiteiten.

    • b.

      Niet commerciële evenementen hebben een beoogde doelstelling van sociaal pedagogische, sportieve, charitatieve of culturele aard en hebben geen commercieel winstoogmerk, zijn niet bedrijfsmatig van aard en worden niet door commerciële bedrijven mede ontplooid.

  • 2.

    Het organiseren van een evenement, van welke aard of omvang ook, brengt in meer of mindere mate risico’s met zich mee. Dit kunnen risico’s zijn op het gebied van openbare orde, brandveiligheid, verkeer en vervoer en volksgezondheid. Om te zorgen dat een evenement ook daadwerkelijk een feestelijke gebeurtenis blijft is aandacht voor de veiligheid noodzakelijk. Daarnaast vragen grootschalige evenementen en/of evenementen met (verhoogde) veiligheidsaandacht om de inzet van extra capaciteit van de hulpverleningsdiensten. Daarom worden evenementen vanwege de te verwachtten benodigde veiligheidsmaatregelen ingedeeld in risicocategorieën. Deze worden als volgt gedefinieerd:

    • a.

      Regulier evenement

      Evenementen waarbij op voorhand geen hulpdiensten nodig zijn en waarbij geen tot weinig risico's te verwachten zijn (bijvoorbeeld een markt, braderie e.d.).

    • b.

      Evenement met verhoogde aandacht

      Evenementen met gevolgen voor de locale verkeerssituatie (afsluitingen/omleidingen) en met een verhoogd risico. De aanwezigheid van beveiligers zijn dan vereist (richtsnoer: 1 gecertificeerde beveiliger op 400 - 600 bezoekers), paraatheid van hulpdiensten is gewenst of noodzakelijk. Vereisten: draaiboek, situatietekening (1:1000) en veiligheidsplan.

    • c.

      Risico-evenement

      Het publiek, de aard van het evenement en/of de ruimte vereisen inzet van beveiliging (richtsnoer: 1 gecertificeerde beveiliger op 200 - 399 bezoekers) en tot aanwezigheid van hulpdiensten. Vereisten: draaiboek, situatietekening (1:1000) en veiligheidsplan.

5. Coördinatie

  • 1. De evenementencoördinator kan voor vergunningplichtige evenementen de organisator uitnodigen voor een intakegesprek.

  • 2. De evenementencoördinator zal alle vergunningaanvragen ter advisering voorleggen aan het veiligheidsoverleg evenementen (VOE).

  • 3. Evenementen die vallen in de risico categorie B en C zijn verplicht daarnaast een veiligheidsplan, draaiboek en situatietekening aan te leveren en dienen aanwezig te zijn bij een te houden Multidisciplinair overleg.

  • 4. Bij grootschalige evenementen waarbij geen ervaring of relatie met de organisator bestaat kan het college van Burgemeester en Wethouders een waarborgsom vaststellen. Hierbij zullen zij afgaan op het advies van de coördinator openbare buitenruimte.

5a. Weigeringsgronden

Aanvragen voor evenementen worden door de burgemeester getoetst op een aantal aspecten om na te gaan of de benodigde vergunningen en ontheffingen kunnen worden verleend. Deze aspecten staan beschreven in artikel 112.3 van de Apv en worden hieronder uitgewerkt.

  • 1.

    Openbare orde

    De burgemeester is belast met de handhaving van de openbare orde. Indien er redelijkerwijze niet voldoende maatregelen kunnen worden getroffen om verstoringen van de openbare orde te voorkomen, kan worden besloten om vergunning voor het voorgenomen evenement te weigeren.

  • 2.

    Het voorkomen of beperken van overlast

    Van organisatoren wordt verwacht dat zij al het nodige in het werk stellen om onnodige overlast voor de omgeving te voorkomen. Met overlast wordt gedoeld op geluid, stank, afvalstoffen en andere milieuhinder die gepaard kunnen gaan met het organiseren van evenementen en die van invloed zijn op de woon- en leefomgeving. Indien er niet voldoende maatregelen kunnen worden getroffen om overlast tot een aanvaardbaar niveau terug te brengen kan worden besloten om vergunning voor het voorgenomen evenement te weigeren. De belasting van het evenement wordt ook gewogen aan evenementen die in de periode ervoor of erna vergund zijn. Indien er een (geluids)belastend evenement vergund is, kan de burgemeester besluiten geen vergunning af te geven voor een evenement in de periode ervoor of erna. Alleen wanneer naar oordeel van de burgemeester de toegevoegde waarde van het evenement groter is dan de te verwachten overlast kan van deze beleidslijn worden afgeweken.

  • 3.

    De verkeersveiligheid of de veiligheid van personen of goederen

    Evenementen kunnen nadelige gevolgen hebben voor de veiligheid van deelnemers, toeschouwers en andere betrokkenen. De aanvraag wordt beoordeeld op in hoeverre de getroffen maatregelen de veiligheid van personen en goederen voldoende waarborgen. Indien er niet voldoende maatregelen kunnen worden getroffen om deze veiligheid te waarborgen kan worden besloten om vergunning voor het voorgenomen evenement te weigeren.

  • 4.

    De zedelijkheid of gezondheid

    Om de gezondheid van deelnemers, toeschouwers en andere betrokkenen bij een evenement te waarborgen wordt de aanvraag onder andere beoordeeld op de risico’s die gepaard gaan met het gebruik van stimulerende en verslavende middelen, algemene hygiënische zaken, sanitaire- en drinkwatervoorzieningen, medische voorzieningen, voedsel- en drankverstrekking etc. Indien er niet voldoende maatregelen kunnen worden getroffen om de volksgezondheid of zedelijkheid te kunnen waarborgen kan worden besloten om vergunning voor het voorgenomen evenement te weigeren.

  • 5.

    Een kwalitatief en professioneel aanvaardbaar niveau of een gedifferentieerd aanbod

    De gemeente streeft naar een kwalitatief en professioneel aanbod van evenementen die bovenstaande aspecten in acht nemen. Indien blijkt dat organisaties in het verleden deze aspecten onvoldoende in ogenschouw hebben genomen en/of gemaakte afspraken met de gemeente niet nagekomen zijn en/of aanwijzingen van het bevoegde gezag niet prompt worden opgevolgd kan besloten worden om vergunning voor het voorgenomen evenement te weigeren. Eventueel kunnen ook striktere voorschriften aan de vergunning worden verboden en/of preventieve last onder dwangsom worden opgelegd. Met een gedifferentieerd aanbod wordt gedoeld op de spreiding en diversiteit in het aanbod van evenementen. Omdat een jaar 365 dagen heeft en het aantal veel gebruikte evenementenlocaties beperkt is, is de hoeveelheid aan evenementen daarmee ook beperkt. Een goede spreiding die de diversiteit garandeert is daarom van belang. Indien blijkt dat een aanvraag de diversiteit en spreiding van het aanbod aantast en daarmee onvoldoende inpasbaar is op de evenementenkalender kan besloten worden om vergunning voor het voorgenomen evenement te weigeren.

  • 6.

    Een krachtens de Gemeentewet ingestelde markt

    Dit criterium is opgenomen in de APV om de locatie van de weekmarkten in het centrum, Meerland, Gildeplein en het Wormerplein en de gemeentelijke themamarkten te garanderen. Indien blijkt dat een evenement wordt aangevraagd op een van de gemeentelijke marktdagen/locaties kan worden besloten om vergunning voor het voorgenomen evenement te weigeren.

  • 7.

    Strijd met het geldend bestemmingsplan

    Dit criterium verwijst naar de ruimtelijke inpasbaarheid van evenementen in bepaalde gebieden. Indien een evenement in strijd is met het geldende bestemmingsplan kan besloten worden om vergunning voor het voorgenomen evenement te weigeren.

6. Faciliteren

Naast de ondersteuning in de vorm van een geldelijk bedrag die wordt beoordeeld door de Evenementen Advies Commissie kunnen evenementen organisatoren ook materiële ondersteuning verkrijgen.

  • 1.

    De gemeente kan diensten en materialen onder speciale voorwaarden tegen betaling beschikbaar stellen.

  • 2.

    De burgemeester kan besluiten de huur van diensten en materialen niet in rekening te brengen aan niet-commerciële organisaties.

7. Communicatie

De volgende regels zijn geldend met betrekking tot de omgeving:

  • 1.

    De organisator is verplicht de omgeving te informeren over het evenement middels bewonersbrieven;

  • 2.

    De gemeente kan besluiten om de organisator hier in te ondersteunen indien er een gemeentelijk belang (te denken valt aan verkeersmaatregelen, parkeerproblemen of het verwijderen van terrassen etc.) is;

  • 3.

    Het verspreidingsgebied zal in samenspraak met de gemeente worden bepaald;

8. Verkeer, vervoer en bereikbaarheid

Evenementen kunnen door hun omvang veel invloed hebben op het verkeer. Daarom is het belangrijk vooraf na te denken over de aan- en afvoer van bezoekers, om zo de overlast voor bewoners, bedrijven en overige verkeersgebruikers zo veel mogelijk in te perken.

  • 1.

    Het (tijdelijk) afsluiten van wegen voor een evenement moet worden aangevraagd in de evenementenvergunning. De bereikbaarheidscoördinator zal bepalen of dit mogelijk is. Hierbij wordt een afweging gemaakt tussen geplande werkzaamheden, de locatie en de daarmee gemoeid gaande belangen, het type weg dat de organisator wil afsluiten en de verkeersveiligheid en/of doorstroming.

    • a.

      De zorg voor de realisatie van wegafzettingen ligt bij de organisator van het evenement zelf.

    • b.

      Indien de organisator dranghekken en/of verkeersborden nodig heeft ten behoeve van zijn evenement, dan hij men hier zelf zorg voor te dragen. Hiervoor kan contact worden opgenomen met een gespecialiseerd verhuurbedrijf.

  • 2.

    Met betrekking tot verkeersregelaars geldt het volgende:

    • a.

      De bereikbaarheidscoördinator bepaalt in samenspraak met de politie het aantal in te zetten verkeersregelaars tijdens het evenement.

    • b.

      De burgemeester dient de verkeersregelaars formeel als verkeersregelaar aan te stellen (aanstellingsbesluit). Daarvoor moeten de verkeersregelaars een instructie van de politie hebben gehad.

    • c.

      Uiterlijk 1 week voor het evenement dient men bij de burgemeester een opgave te verstrekken van de verkeersregelaars die worden ingezet.

  • 3.

    De gemeente Purmerend ziet haar inwoners graag per fiets naar een evenement komen. Bij evenementen met een bezoekersaantal ≥2000 personen is de organisator verplicht om parkeerfaciliteiten voor fietsers te realiseren. De volgende punten gelden als richtlijnen:

    • a.

      ≤2500 bezoekers binnenstad: tenminste 1/3 van de begaande grond van Het Lammetje of vergelijkbare locatie inrichten;

    • b.

      ≤5000 bezoekers binnenstad: tenminste 2/3 van de begaande grond van Het Lammetje of vergelijkbare locatie inrichten;

    • c.

      ≤7000 bezoekers binnenstad: tenminste het gehele oppervlakte van de begaande grond van Het Lammetje of vergelijkbare locatie inrichten;

    • d.

      bij >7000 bezoekers aan de binnenstad zal in overleg met de bereikbaarheidscoördinator een locatie benoemt worden waar extra parkeerfaciliteiten gecreëerd zullen worden;

    • e.

      op locaties anders dan de binnenstad zal in overleg met de bereikbaarheidscoördinator bepaald worden waar en hoe fietsparkeren wordt gerealiseerd.

  • 4.

    De gemaakte kosten zoals genoemd in de paragraaf Verkeer, vervoer en bereikbaarheid zijn voor rekening van de organisator.

9. Braderieën en markten

  • 1. Het aantal braderieën per winkelcentrum en op de Koemarkt is vastgesteld op maximaal vier per kalenderjaar. De aanvraag dient met goedkeuring van de belangenvereniging zoals de winkeliersvereniging of Stichting Koemarkt ingediend te worden.

  • 2. Het aantal markten is niet aan een maximum gebonden maar dient tevens met goedkeuring van de belangenvereniging te worden aangevraagd.

10. Vrijmarkten

Op Koningsdag en op Bevrijdingsdag worden er vrijmarkten gehouden. De volgende beleidsregels zijn van toepassing:

  • 1.

    Tijdens een vrijmarkt is de verkoop van partijgoederen (detailhandel) niet toegestaan.

  • 2.

    De gemeente zal een aanvraag indienen voor een evenementenvergunning voor de vrijmarkt tijdens Koningsdag in het Leeghwaterpark en de binnenstad en de vrijmarkt in Park de Driegang op Bevrijdingsdag.

  • 3.

    Vanwege veiligheidsoverwegingen zijn dieren (met uitzondering van honden die deel uitmaken van het gezin) niet toegestaan.

  • 4.

    Het is alleen toegestaan om met een vergunning versterkte muziek buiten ten gehore te brengen.

Daarnaast gelden de volgende beleidsregels specifiek voor Koningsdag:

  • 1.

    De gemeente respecteert de reguliere drank- en horeca vergunningen. Er worden geen aparte drank- en horeca vergunningen vergeven.

  • 2.

    De verkoop van etenswaren en frisdranken is uitsluitend toegestaan aan professionele handelaren indien zij toestemming van de vergunninghouder heeft door middel van een pachtsysteem. Voor het pachtsysteem gelden de volgende beleidsregels, te weten:

    • a.

      Er zijn maximaal drie standplaatsen beschikbaar voor de verkoop van etenswaren en frisdranken in de binnenstad;

    • b.

      Voor het gehele Leeghwaterpark geldt dat er maximaal 12 standplaatsen beschikbaar zijn. Hiervan zijn er 10 beschikbaar voor de verkoop van etenswaren en frisdranken en 2 voor klein vermaak.

  • 3.

    Het terrassenbeleid is onverkort van toepassing, met de volgende aanvullingen:

    • a.

      De horecabedrijven in het vrijmarktgebied waarvan de ondernemer in het bezit is van een geldige drankvergunning mogen een geveltap plaatsen;

    • b.

      Het uitbreiden van het gevelterras of het plaatsen van een tappunt buiten het gevelterras is uitsluitend na overleg en toestemming van de gemeente toegestaan;

Specifieke beleidsregels Bevrijdingsdag:

  • 1.

    De gemeente respecteert de reguliere drank- en horeca vergunningen. Er worden geen aparte drank- en horeca vergunningen vergeven.

  • 2.

    Er worden geen vergunningen afgegeven voor de verkoop van etenswaren en frisdranken.

10. Circus

Met betrekking tot circussen gaat de gemeente Purmerend uit van vrije marktwerking. De gestelde eisen hebben betrekking op de kwaliteit van het aanbod. Ten aanzien van de vergunningverlening geldt het volgende:

  • 1.

    Alleen leden van de Vereniging Nederlandse Circus Ondernemingen (VNCO) komen in aanmerking voor een evenementenvergunning. De dierenwelzijnregels opgesteld door de VNCO bevatten richtlijnen op het gebied van huisvesting, voedsel, voldoende drinkwater en stellen eisen aan de ruimte voor dieren op het evenemententerrein.

  • 2.

    Indien er geen aanmeldingen zijn kan de gemeente besluiten om aan niet VNCO leden een evenementenvergunning af te geven, mits zij de dierenwelzijnregels van de VNCO hanteren en naleven.

  • 3.

    Het evenemententerrein aan de Purmerenderweg is geschikt voor het houden van circussen. Een andere locatie zal specifiek moeten worden aangevraagd.

  • 4.

    De gemeente Purmerend hanteert geen maximum in het aantal circussen per jaar. Hierbij zal rekening gehouden worden met de beleidsregels van het evenemententerrein en de evenementenkalender.

  • 5.

    Gedurende de kermisperiode is het afgeven van een evenementenvergunning voor circussen op het evenemententerrein niet mogelijk in verband met de beschikbaarheid van dit terrein.

Ondertekening

· Het besluit van de burgemeester van 7 december 1999 "Beleidregel m.b.t. gebruik evenemententerrein" komen te vervallen na vaststelling van "Beleidsregels evenementen".

· Het "Beleid Koninginnedag en 5 mei in Purmerend" vastgesteld op 3 december 1998 komt te vervallen na vaststelling van "Beleidsregels evenementen".

Purmerend, 19 september 2013

De burgemeester van Purmerend,

D. Bijl