Nadere regels scholings-begeleidingsvoucher Purmerend 2015

Geldend van 17-02-2015 t/m heden

Intitulé

Nadere regels scholings-begeleidingsvoucher Purmerend 2015

College van burgemeester en wethouders van de gemeente Purmerend

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De nadere regels Scholings-begeleidingsvoucher is onderdeel van het pakket aan regelingen/instrumenten dat de arbeidsmarktregio inzet voor werkgeversdienstverlening.

Wettelijke grondslagen of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  • 1.

    Artikel 147 Gemeentewet

  • 2.

    Artikel 7, Re-integratieverordening Participatiewet Zaanstreek - Waterland 2015

  • 3.

    Algemene wet bestuursrecht

  • 4.

    Participatiewet

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

Social return on investment

dat opdrachtnemers voor een percentage van de omvang van de opdracht, werkloze werkzoekenden, mensen met een SW-indicatie, en leerlingen aan een (leer)werkplek helpen.

Uitzendbeding

Bepaling dat een arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt wanneer de inlener van de werknemer afziet van de diensten van de werknemer.

Artikel 2 Doel

  • 1. Het doel van de scholings-begeleidingsvoucher is om werkgevers te stimuleren werkplekken aan te bieden en de doelgroep een kans te bieden in hun bedrijf.

  • 2. Het college zet de vouchers in met als doel het terugdringen van mensen die niet aan het arbeidsproces deelnemen.

  • 3. De subsidie wordt verstrekt als een bijdrage voor opleidings/begeleidingskosten.

  • 4. Door de inzet van scholing/begeleiding kunnen

    • a.

      Kandidaten direct werkzaamheden in loondienst verrichten of

    • b.

      kandidaten werkervaring op gaan doen op een werkervaringsplaats of

    • c.

      kansen op een baan in de toekomst vergroot worden

Artikel 3 Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze regeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 4 bedoelde activiteiten.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

  • 1. De scholings-begeleidingsvoucher dient te worden besteed aan een voorafgaand aan het dienstverband, met het college, afgesproken scholing, cursus of training on the job /begeleiding.

  • 2. Een werkgever komt in aanmerking voor de voucher indien de werkgever een kandidaat uit de doelgroep in dienst neemt of een werkervaringsplaats aanbiedt van 6 maanden

  • 3. Rijbewijs B is uitgesloten voor een voucher tenzij met een arbeidsovereenkomst van minimaal 6 maanden een het rijbewijs noodzakelijk is voor de functie.

  • 4. De werkgever komt in aanmerking voor de voucher indien aan deze nadere regels wordt voldaan.

Artikel 5 Doelgroep

De voucher wordt verstrekt voor uitkeringsgerechtigden Participatiewet .

  • 1.

    wonend in de gemeente Purmerend,

  • 2.

    én waarvoor het college het aanbieden van deze voorziening gericht op arbeidsinschakeling noodzakelijk acht. Hier worden de criteria leerbaarheid en arbeidsmarktrelevantie bij betrokken.

  • 3.

    én met enige afstand tot de arbeidsmarkt, die zonder deze voorziening niet of moeilijk aan het werk komen of geen werkervaringsplaats vinden.

Artikel 6 Hoogte en duur van de subsidie

  • 1. De hoogte van de voucher is maximaal € 5000,- bij het aangaan van een fulltime arbeidsovereenkomst van een jaar . De maximale subsidie is gebaseerd op 36 per week.

  • 2. De subsidie wordt naar rato van de lengte en duur van het dienstverband vastgesteld. Een kosten-baten analyse kan hierbij betrokken worden.

Artikel 7 Subsidieplafond

Het college kan een subsidieplafond vaststellen.

Artikel 8 Aanvraag

  • 1. Tijdens de matching gesprekken wordt door het college met de werkgever en de kandidaat afspraken gemaakt over waarvoor de voucher zal worden in gezet en wat het maximum in te zetten bedrag is.

  • 2. De kandidaat zelf, het college of een werkgever kunnen het initiatief tot scholing/begeleiding nemen.

  • 3. De aanvraag door de werkgever wordt met een aanvraagformulier ingediend

  • 4. De aanvraag bevat in ieder geval de via het aanvraagformulier voorgeschreven gegevens, waaronder

    • a.

      Naam en adresgegevens van de aanvrager

    • b.

      Indien van toepassing een kopie van de door beide partijen getekende (leer) arbeidsovereenkomst.

    • c.

      Inhoud van de in te zetten scholing en/of begeleiding met een marktconforme opgave/indicatie van de kosten

    • d.

      Maximum afgesproken bedrag

    • e.

      Periode waarin (begin-einddatum)

    • f.

      Datum

    • g.

      Ondertekening

  • 5. Het college kan aanvullend op de aanvraag om extra inlichtingen vragen.

  • 6. Het staat het college vrij om elders een prijsopgaaf te vragen.

  • 7. Een aanvraag om de voucher wordt Ingediend voorafgaand aan het ingaan van de arbeidsovereenkomst.

Artikel 9 Toekenningscriteria

De voucher wordt slechts verleend indien voldaan wordt aan de volgende criteria

  • 1.

    De arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor minimaal 6 maanden en minimaal 12 uur per week.

  • 2.

    De werkgever betaalt het rechtens geldende loon inclusief de daaruit voortvloeiende afdrachten.

  • 3.

    Vanuit goed werkgeverschap verklaart de werkgever begeleiding te bieden

  • 4.

    De vacature is niet ontstaan door reorganisatie of afvloeiing, tot een half jaar voorafgaand aan het verzoek tot de subsidie. Er mag geen sprake zijn van verdringing op de arbeidsmarkt.

  • 5.

    Er is geen uitstel (surseance) van betaling of faillissement voor het bedrijf aangevraagd.

  • 6.

    De werkgever staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

  • 7.

    De arbeidsovereenkomst mag geen uitzendbeding bevatten.

  • 8.

    Bij ontslag in de proeftijd is er geen aanspraak op subsidie.

  • 9.

    De werkgever verklaart geen andere subsidie(s) te (hebben) ontvangen voor dezelfde kosten.

  • 10.

    Indien een tussentijdse beëindiging van de arbeidsovereenkomst aan de werkgever te wijten is, kan de subsidie worden teruggevorderd.

  • 11.

    Subsidies of voorschotten waarop de werkgever ten tijde van de verlening of naderhand geen recht had, kan het college terugvorderen, dan wel verrekenen met nog te betalen subsidies.

  • 12.

    Bedrijven die, op basis van ”Social return on investment” (SROI), een percentage van de loon/aanneemsom in moeten zetten voor het in dienst nemen van mensen uit de doelgroep, worden uitgesloten van de jongerenvoucher.

  • 13.

    Indien aan de SROI verplichting is voldaan komt de werkgever, bedoeld in het vorige lid, weer in aanmerking voor de jongerenvoucher.

  • 14.

    De voucher is een jaar geldig.

  • 15.

    Indien de scholingsvoucher in de matching gecombineerd wordt met een loonkostensubsidie dient het te gaan om aantoonbare scholings-/begeleidingskosten noodzakelijk voor deze kandidaat.

  • 16.

    Bij de verlening van de subsidie kan het college aanvullende verplichtingen opleggen.

Artikel 10 Beslistermijn

  • 1. het college binnen negen weken na ontvangst van de volledige aanvraag beslist.

  • 2. De in het eerste lid gestelde termijn kan, met redenen omkleed, met ten hoogste negen weken verdaagd worden.

Artikel 11 Betaling

Betaling volgt na ontvangst factuur van de kosten van de scholing c.q. begeleiding.

Artikel 12 Weigeringsgronden

De subsidie wordt niet verleend indien:

  • 1.

    Niet is voldaan aan de eisen en criteria in deze regeling.

  • 2.

    Het in artikel 7 genoemde subsidieplafond is bereikt.

  • 3.

    De aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten ontplooit die in strijd zijn met de wet of het algemeen belang.

  • 4.

    Aanvragers waarvan is aangetoond dat ze oneigenlijk gebruik maken van subsidies, worden voor de duur van 3 jaar uitgesloten van subsidies.

Artikel 13 Verplichtingen

De werkgever is verplicht per ommegaande wijzigingen door te geven aan de gemeente, die gevolgen hebben voor de aanvang, duur en hoogte van de subsidie.

Artikel 14 Verantwoording

De subsidieontvanger verleent het college desgevraagd inzage in zijn administratie zodat het college kan nagaan of de werkgever heeft voldaan aan zijn verplichtingen van uit de beschikking. Dit recht op inzage heeft ook betrekking op een door het college aan te wijzen registeraccountant.

Artikel 15 Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen, afwijken van het bepaalde in deze regeling, indien een strikte toepassing daarvan zal leiden tot een onevenredige benadeling van de aanvrager of subsidieontvanger.

Artikel 16 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het college.

Artikel 17 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze nadere regels treden in werking. op de dag na die waarop ze zijn bekendgemaakt

  • 2.

    Deze nadere regels wordt aangehaald als: Nadere regels Scholings-begeleidingsvoucher Purmerend 2015.

Ondertekening

Purmerend, 3 februari 2015
Burgemeester en wethouders van Purmerend,
de secretaris,
M.J.H. Smulders
de burgemeester,
D. Bijl

Inhoudsopgave

Artikel 1 Begripsbepalingen

Artikel 2 Doel

Artikel 3 Toepassingsbereik

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

Artikel 5 Doelgroep

Artikel 6 Hoogte en duur van de subsidie

Artikel 7 Subsidieplafond

Artikel 8 Aanvraag

Artikel 9 Toekenningscriteria

Artikel 10 Beslistermijn

Artikel 11 Betaling

Artikel 12 Weigeringsgronden

Artikel 13 Verplichtingen

Artikel 14 Verantwoording

Artikel 15 Hardheidsclausule

Artikel 16 Onvoorziene gevallen

Artikel 17 Slotbepalingen

Toelichting

Algemeen

De Scholings-begeleidingsvoucher is onderdeel van het pakket aan regelingen/instrumenten dat de arbeidsmarktregio inzet voor werkgeversdienstverlening.

De arbeidsmarktregio Z-W zet deze in met als doel het terugdringen van mensen die aan de kant staan. Werkgevers nemen een centrale positie in, de dienstverlening moet aansluiten bij wensen en behoeften van werkgevers.

Het uitgangspunt bij werkgeverdienstverlening is maatwerk. Maatwerk om belemmeringen bij werkgevers weg te nemen en te stimuleren dat ze kandidaten uit de arbeidsmarktregio Zaanstreek-Waterland aannemen.

Een werkgever komt in aanmerking voor een voucher als hij een kandidaat in dienst neemt of een werkervaringsplaats aanbiedt. De voucher is een investering in de toekomst zodat een nieuwe werknemer goed toegerust is voor de functie. De waarde van de voucher is afhankelijk van het aantal uren en de duur van het contract.

Deze regeling beschrijft de subsidieregels voor deze scholings-begeleidingsvoucher.

Artikelsgewijs

Niet genoemde artikelen behoeven geen toelichting.

Artikel 2 Doel

Begeleiding betreft ‘training on the job’ die noodzakelijk is voor de kandidaat om de werkzaamheden bij deze werkgever te doen, die noodzakelijk is om de kandidaat op te leiden. Dit kan bijv. gaan om het vrijmaken ( uit het productieproces) van een seniorcollega die de kandidaat een afgesproken aantal uren instrueert en begeleidt. Het kan ook noodzakelijke ‘externe’ coaching betreffen.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten lid 3

Een kanssector in de economie is een sector die benoemd is vanuit de regionale arbeidsmarkt analyse tot groeisector.

Artikel 5, lid 2 Doelgroep

De inzet van regelingen is maatwerk. Het college levert maatwerk bij het bepalen welke re-integratie voorziening voor een kandidaat nodig is. De voorziening is het resultaat van een zorgvuldige, op de persoon toegesneden, afweging. In het kader van deze regeling is het resultaat van de afweging of de scholingsvoucher een noodzakelijke voorziening is i.v.m. de kansen op de arbeidsmarkt. Van belang is de koppeling met de bevordering van de arbeidsmarktpositie van de kandidaat.

Bij deze afweging zijn de volgende aspecten van belang: de mogelijkheden, werkervaring (in kansrijke sectoren), opleiding (gericht op kansrijke sectoren), gezinssituatie, werkloosheidsduur. Voorwaarde is ook of iemand over voldoende leervermogen beschikt om de betreffende scholing te volgen.

Deze opsomming is niet limitatief. De aspecten leiden in onderling verband tot een oordeel over de voorziening c.q. het traject voor de kandidaat.

Artikel 6 Hoogte en duur van de subsidie lid 3

Wanneer kandidaten een opleiding volgen en ze daardoor niet volledig beschikbaar voor de arbeidsmarkt zijn, is de duur van de opleiding maximaal een jaar.

Artikel 8 Aanvraag

De inzet van regelingen voor de werkgever, en dus ook de scholings-begeleidingsvoucher, is maatwerk en verschilt per kandidaat. De afspraken worden in overleg met de adviseur van de arbeidsmarktregio Z-W voorafgaand aan het dienstverband gemaakt. Hierbij speelt bijvoorbeeld de afstand tot de arbeidsmarkt een rol.

Artikel 9 lid 4 Toekenningscriteria

Er mag geen sprake zijn van verdringing op de arbeidsmarkt. De werkgever verklaart, dat in de periode tot een half jaar voorafgaand aan de aanvraag tot de subsidie, niet een of meer overeenkomsten of aanstellingen tot het verrichten van vergelijkbare arbeid beëindigd zijn op bedrijfseconomische gronden, dan wel er is geen ontslagprocedure om bedrijfseconomische redenen in behandeling.

Een subsidieaanvraag van de werkgever wordt niet gehonoreerd indien de werkgever korter dan 6 maanden voorafgaand aan de aanvraag, een andere medewerker die met een tijdelijke loonkostensubsidie bij hem in dienst was en naar behoren functioneerde, geen contractverlenging heeft aangeboden.