Regeling vervallen per 21-06-2019

Privacyreglement basisregistratie personen Putten 2018

Geldend van 13-03-2018 t/m 20-06-2019

Intitulé

Privacyreglement Basisregistratie Personen Putten 2018 vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders van 13 maart 2018 nr. 678353.

 Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Putten;

Gelezen het voorstel van afdeling Dienstverlening d.d. 6 maart 2018;

Gelet op de Wet bescherming persoonsgegevens, de Wet Basisregistratie Personen en op de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Putten 2014;

besluit:

vast te stellen het Privacyreglement Basisregistratie Personen Putten 2018

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • a.

    BRP:

    de basisregistratie personen;

  • b.

    d e wet:

    de Wet Basisregistratie personen (BRP);

  • c.

    besluit:

    het Besluit basisregistratie personen;

  • d.

    de basisregistratie:

    de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de wet;

  • e.

    verordening:

    de verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Putten 2014;

  • f.

    een bestuursorgaan:

    bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1.1. van de Algemene wet bestuursrecht;

  • g.

    overheidsorgaan:

    een orgaan van een rechtspersoon die krachtens het publiekrecht is ingesteld of een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed;

  • h.

    een orgaan van de gemeente:

    een overheidsorgaan, waar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Putten de verantwoording voor draagt;

  • i.

    beheerder:

    de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit;

  • j.

    een derde:

    elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed;

  • k.

    de ingeschrevene:

    degene ten aanzien van wie een persoonslijst in de basisregistratie is opgenomen;

  • l.

    de ingezetene:

    de ingeschrevene die zijn adres heeft in de gemeente Putten;

  • m.

    de persoonslijst:

    het geheel van gegevens, bedoeld in artikel 2.7, eerste lid en artikel 2.69, eerste lid van de wet, over één persoon in de basisregistratie;

  • n.

    een authentiek gegeven:

    een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 1.6 van de wet als authentiek wordt aangemerkt (als zodanig aangeduid in bijlage 1 van het Besluit BRP);

  • o.

    terugmelding:

    de verplichte melding van bestuursorganen aan de beheerder van de BRP bij gerede twijfel aan de juistheid van de in de BRP opgenomen authentieke gegevens;

  • p.

    CMG/CML:

    staat voor Basis Registratie Systeem Civision Makelaar Gegevens en verzorgt zowel de fysieke opslag van onder andere BRP-gegevens als de distributie van deze gegevens aan gebruikersapplicaties van bestuursorganen;

  • q.

    gebruikersprofiel:

    een afgeschermd gedeelte van de BRP applicatie, gebaseerd op de specifieke taak/functie van de betreffende medewerker;

  • r.

    autorisatieprofiel:

    specifieke toekenning van een bepaalde set BRP-gegevens aan gebruikers, noodzakelijk voor het uitvoeren van een publiekrechtelijke taak, of een door het gemeentebestuur opgedragen taak, met een publiekrechtelijk karakter.

Artikel 2 Beheer van de basisregistratie personen

  • 1. De beheerder van de gemeentelijke basisregistratie is de manager van de afdeling of diens vervanger.

  • 2. De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan de:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisregistratie

    • c.

      verstrekkingen, zoals bedoeld in de artikelen 6, 7 en 8.

Artikel 3 Verplicht gebruik authentiek gegeven en terugmeldplicht

  • 1. Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6 worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan bestuursorganen, die deze gegevens nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat zij aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 1.7 en 2.34 van de wet kunnen voldoen.

  • 2. Een bestuursorgaan die gerede twijfel heeft over de juistheid van een (authentiek) gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie is verplicht hiervan mededeling te doen aan de beheerder.

Hoofdstuk 2 Verstrekkingen aan organen van de gemeente

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 1, lid 2 onder a van de verordening BRP kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt. Aan CMG/CML worden gegevens verstrekt ten behoeve organen van de gemeente, genoemd in bijlage 1, voor de daarbij aangegeven doelen en de daarbij vermelde gegevens.

Aan CMG/CML worden gegevens verstrekt ten behoeve van de bedrijfsvoeringsorganisatie Meerinzicht, genoemd in bijlage 1, voor de daarbij aangegeven doelen en de daarbij vermelde gegevens.

Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen

Op grond van artikel 1, lid 2 onder b van de verordening BRP hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de in bijlage 2 genoemde medewerkers, door de beheerder aangewezen, voor de daarbij aangegeven taken en de daarbij vermelde gegevens;

  • c.

    de in bijlage 2 genoemde organen van de gemeente, door de beheerder aangewezen, voor de daarbij aangegeven taken en de daarbij vermelde autorisatieprofielen.

Artikel 6 Periodieke verstrekkingen

Op grond van artikel 1, lid 2, onder c van de verordening BRP, kunnen gegevens uit de basisregistratie periodiek worden verstrekt. Aan de in bijlage 3 genoemde organen van de gemeente worden gegevens verstrekt voor de daarbij aangegeven doelen en de daarbij vermelde gegevens.

Artikel 7 Telefonische verstrekking

Op grond van artikel 1, lid 2, onder d van de verordening BRP kunnen aan overheidsorganen en derden, als bedoeld in artikel 3.5 en 3.6 van de wet, telefonisch en slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen worden verstrekt.

Hoofdstuk 3 Verstrekkingen aan derden

Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Op grond van artikel 2 van de verordening BRP kunnen aan de in Bijlage 4 aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Ook mogen persoonsgegevens worden verstrekt nadat de gemeente eerst uitdrukkelijk toestemming verkrijgt van de ingeschrevene van wie de gegevens worden verstrekt. De schriftelijke toestemmingen moeten een jaar lang worden bewaard.

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 9 Privacy bescherming van de BRP gegevens

  • 1. De verkregen gegevens uit de basisregistratie mogen uitsluitend worden gebruikt voor de uitvoering van de bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 2. De richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging, bescherming en gebruik van deze gegevens moeten opgevolgd worden.

Artikel 10 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde Beveiligingsplan basisregistratie personen.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1. Dit reglement wordt aangehaald als: Privacyreglement Basisregistratie Personen Putten 2018.

  • 2. Dit reglement treedt in werking op 13 maart 2018.

  • 3. Het Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Putten 2014 wordt per 13 maart 2018 ingetrokken.

Ondertekening

Putten, 13 maart 2018
Burgemeester en wethouders van Putten,
de secretaris, de burgemeester,