Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR485729
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR485729/1
Regeling vervallen per 21-06-2019
Privacyreglement basisregistratie personen Putten 2018
Geldend van 13-03-2018 t/m 20-06-2019
Intitulé
Privacyreglement Basisregistratie Personen Putten 2018 vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders van 13 maart 2018 nr. 678353.Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Putten;
Gelezen het voorstel van afdeling Dienstverlening d.d. 6 maart 2018;
Gelet op de Wet bescherming persoonsgegevens, de Wet Basisregistratie Personen en op de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Putten 2014;
besluit:
vast te stellen het Privacyreglement Basisregistratie Personen Putten 2018
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
Dit reglement verstaat onder:
- a.
BRP:
de basisregistratie personen;
- b.
d e wet:
de Wet Basisregistratie personen (BRP);
- c.
besluit:
het Besluit basisregistratie personen;
- d.
de basisregistratie:
de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de wet;
- e.
verordening:
de verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Putten 2014;
- f.
een bestuursorgaan:
bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1.1. van de Algemene wet bestuursrecht;
- g.
overheidsorgaan:
een orgaan van een rechtspersoon die krachtens het publiekrecht is ingesteld of een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed;
- h.
een orgaan van de gemeente:
een overheidsorgaan, waar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Putten de verantwoording voor draagt;
- i.
beheerder:
de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit;
- j.
een derde:
elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed;
- k.
de ingeschrevene:
degene ten aanzien van wie een persoonslijst in de basisregistratie is opgenomen;
- l.
de ingezetene:
de ingeschrevene die zijn adres heeft in de gemeente Putten;
- m.
de persoonslijst:
het geheel van gegevens, bedoeld in artikel 2.7, eerste lid en artikel 2.69, eerste lid van de wet, over één persoon in de basisregistratie;
- n.
een authentiek gegeven:
een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 1.6 van de wet als authentiek wordt aangemerkt (als zodanig aangeduid in bijlage 1 van het Besluit BRP);
- o.
terugmelding:
de verplichte melding van bestuursorganen aan de beheerder van de BRP bij gerede twijfel aan de juistheid van de in de BRP opgenomen authentieke gegevens;
- p.
CMG/CML:
staat voor Basis Registratie Systeem Civision Makelaar Gegevens en verzorgt zowel de fysieke opslag van onder andere BRP-gegevens als de distributie van deze gegevens aan gebruikersapplicaties van bestuursorganen;
- q.
gebruikersprofiel:
een afgeschermd gedeelte van de BRP applicatie, gebaseerd op de specifieke taak/functie van de betreffende medewerker;
- r.
autorisatieprofiel:
specifieke toekenning van een bepaalde set BRP-gegevens aan gebruikers, noodzakelijk voor het uitvoeren van een publiekrechtelijke taak, of een door het gemeentebestuur opgedragen taak, met een publiekrechtelijk karakter.
Artikel 2 Beheer van de basisregistratie personen
-
1. De beheerder van de gemeentelijke basisregistratie is de manager van de afdeling of diens vervanger.
-
2. De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan de:
- a.
(te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;
- b.
(rechtstreekse) toegang tot de basisregistratie
- c.
verstrekkingen, zoals bedoeld in de artikelen 6, 7 en 8.
- a.
Artikel 3 Verplicht gebruik authentiek gegeven en terugmeldplicht
-
1. Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6 worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan bestuursorganen, die deze gegevens nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat zij aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 1.7 en 2.34 van de wet kunnen voldoen.
-
2. Een bestuursorgaan die gerede twijfel heeft over de juistheid van een (authentiek) gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie is verplicht hiervan mededeling te doen aan de beheerder.
Hoofdstuk 2 Verstrekkingen aan organen van de gemeente
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 1, lid 2 onder a van de verordening BRP kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt. Aan CMG/CML worden gegevens verstrekt ten behoeve organen van de gemeente, genoemd in bijlage 1, voor de daarbij aangegeven doelen en de daarbij vermelde gegevens.
Aan CMG/CML worden gegevens verstrekt ten behoeve van de bedrijfsvoeringsorganisatie Meerinzicht, genoemd in bijlage 1, voor de daarbij aangegeven doelen en de daarbij vermelde gegevens.
Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen
Op grond van artikel 1, lid 2 onder b van de verordening BRP hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie:
- a.
de beheerder;
- b.
de in bijlage 2 genoemde medewerkers, door de beheerder aangewezen, voor de daarbij aangegeven taken en de daarbij vermelde gegevens;
- c.
de in bijlage 2 genoemde organen van de gemeente, door de beheerder aangewezen, voor de daarbij aangegeven taken en de daarbij vermelde autorisatieprofielen.
Artikel 6 Periodieke verstrekkingen
Op grond van artikel 1, lid 2, onder c van de verordening BRP, kunnen gegevens uit de basisregistratie periodiek worden verstrekt. Aan de in bijlage 3 genoemde organen van de gemeente worden gegevens verstrekt voor de daarbij aangegeven doelen en de daarbij vermelde gegevens.
Artikel 7 Telefonische verstrekking
Op grond van artikel 1, lid 2, onder d van de verordening BRP kunnen aan overheidsorganen en derden, als bedoeld in artikel 3.5 en 3.6 van de wet, telefonisch en slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen worden verstrekt.
Hoofdstuk 3 Verstrekkingen aan derden
Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Op grond van artikel 2 van de verordening BRP kunnen aan de in Bijlage 4 aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Ook mogen persoonsgegevens worden verstrekt nadat de gemeente eerst uitdrukkelijk toestemming verkrijgt van de ingeschrevene van wie de gegevens worden verstrekt. De schriftelijke toestemmingen moeten een jaar lang worden bewaard.
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
Artikel 9 Privacy bescherming van de BRP gegevens
-
1. De verkregen gegevens uit de basisregistratie mogen uitsluitend worden gebruikt voor de uitvoering van de bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.
-
2. De richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging, bescherming en gebruik van deze gegevens moeten opgevolgd worden.
Artikel 10 Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde Beveiligingsplan basisregistratie personen.
Artikel 11 Slotbepalingen
-
1. Dit reglement wordt aangehaald als: Privacyreglement Basisregistratie Personen Putten 2018.
-
2. Dit reglement treedt in werking op 13 maart 2018.
-
3. Het Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Putten 2014 wordt per 13 maart 2018 ingetrokken.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl