Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR299865
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR299865/1
Beleidsregel herstel vormverzuim pro forma en ambtshalve bezwaarschriften
Geldend van 12-02-2013 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel herstel vormverzuim pro forma en ambtshalve bezwaarschriftenHet college van burgemeester en wethouders van Raalte,
Gelet op het bepaalde in:
- de artikelen 1:3, het vierde lid, 4:83 en 6:6 van de Algemene wet bestuursrecht;
- de besluiten inzake de regionale belastingsamenwerking Deventer, Olst-Wijhe en Raalte
Besluit
vast te stellen de volgende:
beleidsregel pro forma en ambtshalve bezwaarschriften tegen gemeentelijke
belastingaanslagen en waardebeschikkingen ingevolge de Wet waardering onroerende zaken, die niet voldoen aan de eisen die de Algemene wet bestuursrecht aan een bezwaarschrift stelt.
Artikel 1 Toepassing
Deze beleidsregel is van toepassing op bezwaarschriften gericht tegen beschikkingen genomen op grond van een op de voet van artikel 219 van de Gemeentewet vastgestelde verordening, waartegen ingevolge de wet de mogelijkheid van bezwaar is geopend en op bezwaarschriften gericht tegen waardebeschikkingen, genomen op grond van de Wet waardering onroerende zaken.
Artikel 2 Termijn tot herstel van vormverzuimen
Voldoet het bezwaarschrift niet aan de eisen die artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht (: AWB) hieraan stelt, dan wordt de termijn tot het instellen van bezwaar als bedoeld in artikel van de 6:7 AWB, juncto artikel 22j van de Algemene wet inzake rijksbelastingen:
a. met vier weken verlengd om de indiener gelegenheid te bieden het vormverzuim te herstellen.
b. indien men niet binnen de vier weken heeft gereageerd, wordt deze termijn van vier weken verlengd met twee weken.
Artikel 3 Mededeling
-
1 Aan de indiener wordt de ontvangst van zijn bezwaarschrift meegedeeld.
-
2 De ontvangstbevestiging bevat:
a. de vermelding van het verzuim;
b.1. de termijn van verlenging tot het indienen van een bezwaarschrift tot tien weken na de dagtekening van de bestreden beschikking;
b.2 de termijn van verlenging tot het indienen van een bezwaarschrift met twee weken na dagtekening van de ontvangstbevestiging, als bedoeld in artikel 2 eerste lid letter b.
c. de vermelding dat het bezwaarschrift niet-ontvankelijk wordt verklaard bij overschrijding van de termijn genoemd onder b, in het geval dat het verzuim niet is hersteld.
Artikel 4 Termijnverlenging
-
1 Op verzoek van de indiener, in aanvulling op het bepaalde in artikel 3, tweede lid, letter b, kan de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, eerste lid, letter b, van de Gemeentewet, die bevoegd is een bezwaarschrift in ontvangst te nemen en daarop te beslissen, in daartoe aanleiding gevende gevallen de termijn om het verzuim te herstellen verlengen, doch niet langer dan tot zes maanden na dagtekening van de beschikking. De indiener wordt omtrent deze beslissing schriftelijk geïnformeerd.
-
2 Het bepaalde van artikel 3, tweede lid, letter c, is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 5 Ontvankelijkheid van het bezwaarschrift
Een bezwaarschrift is ontvankelijk indien:
1. een bezwaarschrift niet tijdig is ingediend of
2. een verzuim niet binnen de termijn, gesteld in de ontvangstbevestiging van artikel 3, tweede lid, letter b, hersteld wordt indien redelijkerwijs niet kan worden geoordeeld dat de indiener ten aanzien van de termijnoverschrijding in verzuim is geweest.
a. een bezwaarschrift tijdig is ingediend, doch niet geheel aan de eisen die de wet er aan stelt voldoet, maar waarvan het verzuim een goede behandeling van het bezwaarschrift niet in de weg staat en belanghebbende niet in zijn belangen wordt geschaad;
b. Een bezwaarschrift is niet- ontvankelijk indien:
Artikel 6 Slotbepalingen
-
1 Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking en is van toepassing op alle in de aanhef genoemde gevallen.
-
2 De datum van ingang van dit besluit is 12 februari 2013.
-
3 De regeling kan worden aangehaald als: “Beleidsregel herstel vormverzuim”.
Ondertekening
Toelichting 1 Artikelsgewijze toelichting
Artikelsgewijze toelichting bij Beleidsregel herstel vormverzuim pro forma en ambtshalve bezwaarschriften
Algemeen
In het fiscale recht worden veel beschikkingen genomen waartegen een bezwaarschrift kan
worden ingediend. Artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bevat de vereisten
waaraan een bezwaarschrift behoort te voldoen. In een aantal gevallen voldoen
bezwaarschriften niet aan de eisen die deze wet er aan stelt. Dit kan veroorzaakt zijn door
onbekendheid met de desbetreffende wettelijke regels, dan wel dat belanghebbenden of
hun vertegenwoordigers meer tijd nodig hebben dan de wettelijk termijn van zes weken om
een bezwaarschrift dat wel aan de eisen van de wet voldoet in te zenden.
Artikel 6:6 Awb biedt dan de mogelijkheid een nadere termijn te stellen aan belanghebbenden om een verzuim te herstellen.
Omdat een gemeentelijk beleid over deze gevallen direct de belanghebbenden (: belastingplichtigen) treft behoort dit beleid in publiekelijk bekend te maken beleidsregels vastgelegd te worden.
Artikel 1 Toepassing
De beleidsregels hebben betrekking op alle belastingverordeningen. Dit zijn de verordeningen die worden vastgesteld op grond van artikel 219 Gemeentewet. Het kunnen zijn de belastingen die in
de Gemeentewet zelf zijn genoemd, maar ook de voor gemeentelijke belastingen
gehouden heffingen gebaseerd op regelgeving in bijzondere wetten, zoals bijvoorbeeld de
Wet milieubeheer, de Wet op de lijkbezorging en de Wet op de ruimtelijke ordening.
De beleidsregels zijn van toepassing op alle beschikkingen, genomen op basis van een
belastingverordening, waartegen in de Gemeentewet of de Algemene wet inzake
rijksbelastingen de mogelijkheid van bezwaar is geopend.
Voorts zijn de beleidsregels van toepassing op de beschikkingen tot vaststelling van de waarde van een onroerende zaak ingevolge de Wet waardering onroerende zaken.
Artikel 2 Termijn tot herstel van vormverzuimen
Een bezwaarschrift behoort aan een aantal vereisten te voldoen. Deze zijn opgenomen in
artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb):
• naam en adres van de indiener:
• dagtekening van de brief;
• omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift is gericht;
• de gronden van het bezwaar;
• gesteld in de Nederlandse taal indien dit voor een goede behandeling van het
bezwaar noodzakelijk is.
Voldoet het bezwaarschrift niet aan deze eisen, dan moet de indiener de gelegenheid
krijgen het verzuim te herstellen. Veel voorkomend verzuim is het ontbreken van de
gronden van het bezwaar. Artikel 6:6 Awb geeft aan dat voor het herstel van een verzuim
een redelijke termijn geboden moet worden. Nergens is aangegeven wat een redelijke
termijn is. Ten behoeve van de uniformiteit en een adequate afdoeningstermijn van
bezwaarschriften is voor een regeling gekozen waarbij naast de termijn van zes weken te
rekenen vanaf de dag na de dagtekening van de beschikking een extra, hierop aansluitende, termijn
van nog eens vier weken geboden wordt om een rechtsgeldig bezwaarschrift in te dienen. In de praktijk blijkt dat in bijna alle gevallen een voldoende lange termijn om een gemotiveerd bezwaar-schrift in te dienen. Het voordeel van een uniforme termijn is dat indieners, ongeacht bij welke gemeentelijke dienst zij een bezwaarschrift tegen een gemeentelijke belasting indienen, qua termijnen duidelijk en uniform behandeld worden.
Artikel 3 Mededeling
De ontvangst van het (onvolledige) bezwaarschrift wordt medegedeeld. Dit is overigens een
verplichting van de Awb.
In deze ontvangstbevestiging wordt aangegeven dat het bezwaarschrift niet conform artikel
6:5 Awb is ingediend en dat de indiener de gelegenheid, conform artikel 2, wordt geboden
het verzuim te herstellen. Aan vormfouten in het bezwaarschrift en overschrijding van de
termijn zijn wettelijke gevolgen verbonden, namelijk dat het bezwaarschrift niet-ontvankelijk
kan worden verklaard. Hierdoor kan voor een inhoudelijke toetsing van de uitspraak geen
beroep bij de onafhankelijke belastingrechter meer worden ingesteld. Om de
belastingplichtigen op deze consequentie te attenderen, wordt het “niet-ontvankelijk
verklaren van het bezwaar”, expliciet in de mededeling genoemd.
Artikel 4 Termijnverlenging
In verreweg de meeste gevallen is een termijnverlenging met vier weken voldoende om een
verzuim te herstellen. Er zijn echter uitzonderlijke situaties denkbaar waarbij ook deze
termijn te kort is om een goed onderbouwd bezwaarschrift in te zenden. Hierbij kan worden
gedacht aan (grote) industriële complexen, waarbij een derde (externe deskundige) ingeschakeld wordt in de poging de juistheid van de aanslag/beschikking of nota te weerleggen.
De gemeenteambtenaar, die bevoegd is een bezwaarschrift in ontvangst te nemen en te
behandelen, moet dan de ruimte hebben om afhankelijk van de omstandigheden op basis
van eigen inzicht en kennis een andere, in het specifieke geval redelijk te achten, termijn te
stellen voor het indienen van het bezwaarschrift.
Artikel 5 Ontvankelijkheid van het bezwaarschrift
Dit artikel ziet op twee situaties.
In onderdeel a. gaat het om bezwaarschriften die wel tijdig zijn ingediend, doch niet geheel
aan de eisen die aan een bezwaarschrift worden gesteld voldoen. Indien dit kleine
verzuimen zijn, bijvoorbeeld het ontbreken van een dagtekening, of het niet vermelden van
het aanslagbiljetnummer behoeft dat een goede behandeling van het bezwaarschrift niet in
de weg te staan, mits voldoende duidelijk is waarom en waartegen bezwaar
wordt gemaakt. Zo’n bezwaarschrift is ondanks het vormverzuim toch ontvankelijk te
beschouwen en kan “normaal” behandeld worden.
Onderdeel b. ziet op de situaties dat het bezwaarschrift niet tijdig is ingekomen, dan wel de termijn om het verzuim te herstellen verstreken is zonder dat herstel heeft plaatsgevonden, omdat kan worden gezegd dat het de indiener niet kan worden aangerekend dat hij door bijzondere omstandigheden, die hem persoonlijk betreffen, niet tijdig van het rechtsmiddel om in bezwaar te gaan, gebruik heeft kunnen maken. Van geval tot geval moet beoordeeld worden of van zodanige bijzondere omstandigheden sprake is. Deze bepaling sluit aan bij artikel 6:11 Awb
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl