Statuut secretarissenberaad Regio Twente 2016

Geldend van 14-04-2016 t/m heden

Intitulé

Statuut secretarissenberaad Regio Twente 2016

AANHEF

Het Dagelijks Bestuur van het Openbaar Lichaam Regio Twente;

Gelet op artikel 19, lid 3 van de Regeling Regio Twente,

BESLUIT:

vast te stellen

Statuut secretarissenberaad Regio Twente 2016

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    Bestuursorganen: het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter van het openbaar lichaam Regio Twente;

  • b.

    Secretarissenberaad: platform van afstemming en overleg van de gemeentesecretarissen van de deelnemers in de gemeenschappelijke regeling, dat toeziet op het goed en efficiënt functioneren van de ambtelijke organisatie.

Artikel 2 Algemeen

Het secretarissenberaad neemt bij de uitvoering van zijn werkzaamheden dit statuut in acht.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1. Van elke deelnemer is de gemeentesecretaris lid van het secretarissenberaad.

  • 2. De gemeentesecretaris draagt zorg voor het verwerven van een toereikend mandaat van zijn college van B&W om zijn rol binnen Regio Twente te kunnen vervullen.

  • 3. Het secretarissenberaad kiest uit zijn midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 4. Het secretarissenberaad benoemt uit zijn midden tevens een kernteam van vier secretarissen, waaronder de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter.

  • 5. De algemeen directeur van het openbaar lichaam Regio Twente is adviseur van het secretarissenberaad.

Artikel 4 Taken

  • 1. Het secretarissenberaad is verantwoordelijk voor strategische, beleidsmatige en inhoudelijke samenwerking in de regio en voor ambtelijke vertegenwoordiging naar andere overheden en organisaties op strategisch beleidsinhoudelijk terrein.

  • 2. Het secretarissenberaad ziet toe op:

    • a.

      het bevorderen van de continuïteit van het openbaar lichaam en het functioneren van de organisatie in zijn algemeenheid;

    • b.

      het functioneren van de algemeen directeur op de onderdelen als vermeld in het directiestatuut;

    • c.

      het realiseren van de wettelijke taken en opgedragen taken;

    • d.

      de kwaliteit van de dienstverlening;

    • e.

      de kosten van de dienstverlening;

  • 3. Het secretarissenberaad overlegt en stemt onder meer af over de volgende onderwerpen:

    • a.

      de budgetten/begroting;

    • b.

      de jaarrekening;

    • c.

      het investeringsprogramma;

    • d.

      het aangaan bestuursovereenkomsten en dienstverleningsovereenkomsten in het kader van een coalition of the willing; en

    • e.

      de tarieven in relatie tot de kosten.

Artikel 5 Overleg met het dagelijks bestuur

Het dagelijks bestuur voert twee keer per jaar een evaluatiegesprek met het secretarissenberaad, waarbij de inhoud wordt bepaald door de taken als genoemd in de artikel 4.

Artikel 6 Overleg met directeur openbaar lichaam Regio Twente

  • 1. Het kernteam als bedoeld in artikel 3 verzorgt namens het secretarissenberaad het primaire contact met de algemeen directeur van de Regio Twente.

  • 2. De bevindingen van het kernteam worden twee keer per jaar (juni en december) in de het secretarissenberaad Regio Twente behandeld en leiden tot goedkeuring of opmerkingen c.q. aanvullende instructies aan de algemeen directeur.

  • 3. De algemeen directeur van Regio Twente bespreekt de kwartaalrapportages over de dienstverlening met het kernteam.

Artikel 7 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin dit besluit niet voorziet beslist het dagelijks bestuur.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na vaststelling.

Artikel 9 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als “Statuut secretarissenberaad Regio Twente 2016”.

Ondertekening

Secretaris, Voorzitter,
dr. ing. G.J.M. Vos dr. G.O. van Veldhuizen