Reglement van orde voor de vergadering en andere werkzaamheden van de raadscommissies van Renswoude 2016

Geldend van 29-05-2018 t/m heden

Intitulé

Reglement van orde voor de vergadering en andere werkzaamheden van de raadscommissies van Renswoude 2016

De raad van de gemeente Renswoude;

Gelezen het initiatiefvoorstel van de ChristenUnie d.d. 2 februari 2016 inzake openbaarheid van bestuur;

Gelezen de wensen en bedenkingen van het college van burgemeester en wethouders op dit initiatiefvoorstel;

Gelet op de bepalingen uit de Gemeentewet;

Overwegende:

Dat tijdens de behandeling van dit initiatiefvoorstel in de commissie Algemeen Bestuur op 15 maart 2016 de wens is uitgesproken aan het initiatiefvoorstel een concept-raadsbesluit toe te voegen, inhoudende de wijziging van de Reglementen van Orde van de Raad en van de Raadscommissies.

Besluit vast te stellen het Reglement van orde voor de vergadering en andere werkzaamheden van de raadscommissies van Renswoude 2016.

Reglement van orde voor de vergadering en andere werkzaamheden van de raadscommissies van Renswoude 2016

HOOFDSTUK 1 INSTELLING EN BEVOEGDHEDEN

Artikel 1 Instelling commissies

  • 1. De indeling van de raadscommissies, die de besluitvorming van de raad voorbereiden, en de portefeuilleverdeling van het college worden door de raad na elke raadsverkiezing vastgesteld. Veelal gebeurt dit door of tegelijkertijd met de vaststelling van een coalitie-akkoord of raadsprogramma.

  • 2. Een zaak die het werkterrein van meer dan één commissie raakt, kan aan het oordeel van meer dan één commissie onderworpen worden.

HOOFDSTUK 2 SAMENSTELLING, BENOEMING EN ZITTINGSDUUR

Artikel 2 Samenstelling

  • 1. Een commissie bestaat uit:

  • a. een voorzitter, door de raad uit zijn midden aan te wijzen en

  • b. leden, van iedere in de raad vertegenwoordigende politieke groepering twee personen, waarvan, bij raadsfracties die uit meer dan 1 raadslid bestaan, minimaal één persoon lid van de raad is.

  • c. de voorzitter is geen lid van de commissie.

  • d. een lid kan zich bij verhindering of ontstentenis laten vervangen door een plaatsvervangend lid.

  • e. de voorzitter wordt bij verhindering of ontstentenis vervangen door een door de raad te benoemen ondervoorzitter of, bij verhindering of ontstentenis van ook deze ondervoorzitter, door één van de andere commissievoorzitters of één van de andere ondervoorzitters.

  • 2. De in het eerste lid genoemde leden worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd.

  • 3. Alle leden en plaatsvervangende leden dienen inwoner van de gemeente Renswoude te zijn.

  • 4. De voorzitter van een commissie is technisch voorzitter en onthoudt zich in de vergadering van een inhoudelijk standpunt.

  • 5. De voorzitter is belast met:

  • a. het leiden van de vergadering;

  • b. het handhaven van de orde;

  • c. het doen naleven van deze verordening;

  • d. hetgeen deze verordening hem verder opdraagt.

Artikel 3 Zittingsduur

  • 1. De zittingsduur van de leden van de commissie is gelijk aan die van de leden van de raad.

  • 2. De leden en plaatsvervangende leden van de commissie kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij berichten dit aan de voorzitter van de raad.

  • 3. Aan een lid en een plaatsvervangend lid van de commissie kan bovendien ontslag worden verleend op voorstel van de raadsfractie die hem of haar voor benoeming heeft voorgedragen.

  • 4. De raad kan de voorzitter ontslaan.

HOOFDSTUK 3 VERGADERINGEN

Artikel 4 Voorbereiding

  • 1. Elke commissie vergadert zo dikwijls als dit door de voorzitter wordt nodig geoordeeld of door ten minste twee leden schriftelijk en met opgave van redenen aan de voorzitter wordt gevraagd. In het laatste geval wordt zij gehouden binnen twee weken, nadat het verlangen daartoe ter kennis van de voorzitter is gebracht.

  • 2. De secretaris van de commissie zorgt dat elk lid van de commissie, spoedeisende gevallen uitgezonderd, ten minste één week voor het houden van de vergadering wordt uitgenodigd door middel van plaatsing van de vergaderstukken op de website van de gemeente. De te behandelen zaken worden op de door de agendacommissie vastgestelde agenda vermeld.

  • 3. De secretaris van de commissie zorgt dat, gelijktijdig met de publicatie van de vergaderstukken, datum, tijdstip en plaats van de vergaderingen openbaar worden gemaakt.

Artikel 5 Besloten vergaderingen

  • 1. Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van toepassing die gelden voor een openbare vergadering.

  • 2. De deuren worden gesloten wanneer tenminste een vijfde van het aantal aanwezige leden of het college daarom verzoekt of de voorzitter het nodig oordeelt. De commissie beslist vervolgens of met gesloten deuren wordt vergaderd.

  • 3. De overige leden van de gemeenteraad kunnen een besloten vergadering als toehoorder bijwonen.

  • 4. Van een vergadering met gesloten deuren wordt een afzonderlijke besluitenlijst opgemaakt, die niet openbaar wordt gemaakt tenzij de commissie anders beslist. De besluitenlijst wordt vertrouwelijk voor alle leden van de commissie ter inzage gelegd bij de griffier. De leden van de raad die geen deel uitmaken van de commissie kunnen de stukken waaromtrent geheimhouding is opgelegd eveneens inzien bij de griffier.

  • 5. De leden zijn verplicht tot geheimhouding, indien de voorzitter of de commissie deze verplichting oplegt.

  • 6. Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de commissie overeenkomstig artikel 55, eerste lid, van de Gemeentewet of, omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde, geheimhouding zal gelden. De commissie of de raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.

  • 7. Indien de commissie of de raad op grond van artikel 55, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.

Artikel 6 Quorum

  • 1. De commissie vergadert niet, indien niet meer dan de helft van het aantal zitting hebbende (plv.) leden tegenwoordig is.

  • 2. Indien het vereiste aantal leden niet is opgekomen, wordt door de voorzitter zo spoedig mogelijk een nieuwe vergadering belegd waarin, ongeacht het aantal opgekomen leden, in ieder geval de agendapunten van de onder eerste lid bedoelde vergadering worden behandeld.

  • 3. De burgemeester of de betrokken wethouder is bij de vergadering aanwezig en neemt deel aan de beraadslaging. De gemeentesecretaris is – zo nodig – eveneens aanwezig. De burgemeester, de wethouder of de gemeentesecretaris kan zich daarbij laten ondersteunen.

Artikel 7 Voorbereiding advies en overleg

  • 1. De commissies bereiden de besluitvorming van de raad voor en overleggen met (een lid van) het college of de burgemeester over die onderwerpen die tot het werkterrein van de commissies behoren. Daartoe brengen zij gevraagd of ongevraagd advies uit aan de raad.

  • 2. Een lid dat een rechtstreeks of middellijk persoonlijk belang heeft bij een zaak of waarbij hij als gemachtigde is betrokken, onthoudt zich bij de beraadslaging en totstandkoming van een advies van een openbare mening daarover.

  • 3. Zo nodig kan een advies van een commissie tot stand komen, zonder in vergadering bijeen te komen, door middel van telefonisch, schriftelijk of op een andere wijze gepleegd overleg.

  • 4. Het bepaalde in artikel 6, eerste lid en het bepaalde in het vorige lid van dit artikel zijn daarbij op analoge wijze van toepassing. Indien ten minste één lid bezwaar maakt tegen deze vorm van totstandkoming van een advies, wordt de advisering verdaagd tot de eerstvolgende vergadering.

  • 5. Het advies wordt uitgebracht via het voorstel aan de raad en/of door middel van de besluitenlijst van de desbetreffende commissievergadering.

Artikel 8 Spreekrecht

  • 1. De voorzitter stelt toehoorders in de gelegenheid om hetzij onmiddellijk voorafgaande aan de eerste termijn van de beraadslaging, hetzij voorafgaande aan de besluitvorming over een aan de orde zijnd agendapunt vragen te stellen, opmerkingen te maken of mee te praten. De voorzitter kan hiervoor een tijdslimiet instellen.

  • 2. Toehoorders, die van de onder lid 1 bedoelde mogelijkheid gebruik wensen te maken, dienen dit voor de aanvang van de vergadering aan de voorzitter kenbaar te maken.

  • 3. De voorzitter stelt toehoorders desgewenst in de gelegenheid om bij het begin van een vergadering over een niet aan de orde zijnde onderwerp, gedurende een tijdsduur van maximaal vijf minuten per inspreker, opmerkingen te maken. Artikel 8, lid 2 is van toepassing.

  • 4. De voorzitter kan een toehoorder de gelegenheid geven om kort te reageren op een opmerking of vraag vanuit de commissie.

  • 5. Het woord kan niet gevoerd worden over:

    • a.

      een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep openstaat of heeft opengestaan;

    • b.

      benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

    • c.

      een gedraging, waarover een klacht ex. Artikel 9:1 van de Algemene wet bestuurrecht kan of kon worden ingediend.

Artikel 9 Deelname aan de beraadslaging door anderen

  • 1. De commissie kan bepalen dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

  • 2. Een beslissing daartoe wordt op voorstel van de voorzitter, de burgemeester of een wethouder of een lid van de commissie genomen alvorens met de beraadslaging ten aanzien van het aan de orde zijnde agendapunt een aanvang wordt genomen.

HOOFDSTUK 4 DE VOORZITTER

Artikel 10 Ordehandhaving, voorzitter

  • 1. De voorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in de vergadering.

  • 2. Hij is bevoegd toehoorders die de orde verstoren te gelasten de vergaderruimte te verlaten.

  • 3. Indien een lid zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het onderwerp in behandeling, een spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, dan wordt hij door de voorzitter tot orde geroepen. Indien het betrokken lid hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 4. Hij kan de commissie voorstellen aan een lid dat door zijn gedrag de geregelde gang van zaken nadelig beïnvloedt de verdere aanwezigheid in de vergadering met onmiddellijke ingang te ontzeggen. Bij herhaling kan deze maatregel zich tot maximaal drie vergaderingen uitstrekken.

  • 5. De voorzitter fungeert als technisch voorzitter en concludeert na de beraadslaging over een onderwerp of dit als hamerstuk danwel als debatstuk naar de raad kan worden doorgezonden.

HOOFDSTUK 5 DE SECRETARIS

Artikel 11 Aanstelling

De griffier wijst in overleg met de gemeentesecretaris een secretaris en zo nodig een plaatsvervangend secretaris van de commissie aan.

Artikel 12 Verslaglegging

  • 1. Commissievergaderingen worden live op internet uitgezonden en het audioverslag wordt daags na de vergadering op de website van de gemeente beschikbaar gesteld.

  • 2. De secretaris zorgt dat van zowel openbare vergaderingen als besloten vergaderingen besluitenlijsten worden gemaakt. De besluitenlijsten worden, met inachtneming van het gestelde in artikel 5, vierde lid, aan de leden van de raad, het college van burgemeester en wethouders, alsmede aan de personen als bedoeld in de artikelen 6 en 13, voor zover deze personen de desbetreffende vergadering hebben bijgewoond, toegezonden. In de eerstvolgende vergadering worden de besluitenlijsten door de commissie vastgesteld, waarna ze worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

  • 3. De besluitenlijst bevat:

  • a. de namen van de leden die aanwezig waren en de namen van de leden die afwezig waren en voorts de namen van de personen als bedoeld in de artikelen 6, derde lid en 13;

  • b. het advies van de commissie;

  • c. zo nodig een korte toelichting, toezeggingen en afspraken, alsmede een uitdrukkelijk onder de aandacht gebrachte suggestie over het aan de orde zijnde onderwerp.

    4.Wanneer de besluitenlijst aanleiding geeft tot wijzigingen, raadpleegt de voorzitter de aanwezige leden van de commissie. Indien de gegrondheid ervan wordt erkend, wordt de verlangende wijziging aangebracht door deze op te nemen in de eerstvolgende besluitenlijst.

HOOFDSTUK 6 DE ADVISEURS

Artikel 13 Bijstand adviseurs

Wanneer de voorzitter en/of de meerderheid van de leden van de commissie dit noodzakelijk achten, kan de commissie zich laten bijstaan door zowel interne als externe adviseurs. Indien dit kosten met zich meebrengt is voorafgaande machtiging van het college van burgemeester en wethouders nodig.

HOOFDSTUK 7 SLOTBEPALINGEN

Artikel 14 Geschillen omtrent uitleg en toepassing

Bij geschillen omtrent uitleg en toepassing van deze verordening beslist de raad op voorstel van de voorzitter van de commissie.

Artikel 15 Aanhaling en inwerkingtreding

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op de dag nadat het reglement door de raad is vastgesteld.

  • 2.

    Op dat tijdstip vervalt het reglement van orde voor de vergaderingen van de raadscommissies van de gemeente Renswoude, vastgesteld bij raadsbesluit van 20 mei 2014.

  • 3.

    Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raadscommissies van Renswoude 2016.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van de raad
van de gemeente Renswoude d.d. 12 april 2016.
De griffier, de voorzitter,