Regeling vervallen per 01-01-2023

Gemeente Rhenen - Subsidieregeling Maatschappelijke ondersteuning 2019

Geldend van 05-04-2018 t/m 31-12-2022

Intitulé

Gemeente Rhenen - Subsidieregeling Maatschappelijke ondersteuning 2019

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Rhenen;

overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan de gemeentelijke doelstellingen op het beleidsterrein van:

Welzijnsvoorzieningen

gelet op artikel 2, tweede lid en artikel 4, derde lid van de Algemene Subsidieverordening gemeente Rhenen 2013;

gelet op de subsidieplafonds die de raad bij de programmabegroting vaststelt, dan wel heeft vastgesteld,

besluiten

vast te stellen de Subsidieregeling Maatschappelijke ondersteuning.

Artikel 1 Begripsbepaling

Voor toepassing van deze subsidieregeling wordt onder de begrippen het volgende verstaan:

  • a.

    Algemene Subsidieverordening: de Algemene Subsidieverordening gemeente Rhenen 2013;

  • b.

    Deze subsidieregeling: Subsidieregeling Maatschappelijke ondersteuning;

  • c.

    Subsidie: een aanspraak op financiële middelen zoals gedefinieerd in de Algemene wet Bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening gemeente Rhenen 2013;

  • d.

    Overige begrippen uit de Algemene Subsidieverordening gemeente Rhenen 2013 die worden gebruikt in deze subsidieregeling hebben dezelfde betekenis als in de Algemene subsidieverordening gemeente Rhenen 2013.

Artikel 2 Reikwijdte

De Algemene Subsidieverordening gemeente Rhenen 2013 is van toepassing, behalve voor zover daarvan in deze subsidieregeling rechtens wordt afgeweken.

Artikel 3 Beleidsterreinen die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    In de bijlage bij deze subsidieregeling wordt tenminste per beleidsterrein aangegeven:

    • a.

      Voor welke beleidsterreinen sprake is van een subsidieplafond;

    • b.

      Hoe hoog dit subsidieplafond is, onder voorbehoud van goedkeuring van de begroting 2019 door de raad;

    • c.

      Welke doelen en resultaten worden nagestreefd;

    • d.

      Welke activiteiten in aanmerking komen;

    • e.

      Op welke wijze de subsidieplafonds worden verdeeld over de aanvragen;

    • f.

      Welke normen, tarieven of voorschriften van toepassing zijn.

  • 2.

    De bijlage met subsidieregels per beleidsterrein maakt integraal onderdeel uit van deze subsidieregeling.

Artikel 4 Slotbepalingen

  • 1.

    Alle voorgaande hierop van toepassing zijnde subsidieregelingen worden ingetrokken met ingang van 1 januari 2019.

  • 2.

    De Algemene Subsidieverordening gemeente Rhenen 2013 is onverkort van toepassing.

  • 3.

    Deze regeling geldt voor het subsidiejaar 2019 en treedt in werking op de dag na de publicatie.

  • 4.

    De regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Maatschappelijke ondersteuning 2019.  

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris, de burgemeester,

dhr. P. Bonthuis drs. J.A. van der Pas

Bijlagen:

Subsidieregels Welzijnsvoorzieningen

Subsidieregels Welzijnsvoorzieningen

Subsidieregel Openbaar bibliotheekwerk 2019

Subsidieplafond: € 314.038,--

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de raad. Het subsidieplafond wordt in november 2018 definitief door de vaststelling van de programmabegroting 2019 door de raad.

Doel van de subsidie

De bibliotheek is een fysieke en digitale plek waar educatie, informatie en ontmoeting gerealiseerd worden. De bibliotheek bereikt alle inwonersgroepen en functioneert binnen een netwerk van maatschappelijke organisaties, met in het bijzonder scholen en culturele instellingen.

Activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie

a) Het zorgen voor laagdrempelige beschikbaarheid en toegankelijkheid van kennis en informatie voor alle inwoners.

b) Het bieden van mogelijkheden tot ontwikkeling en educatie door het organiseren van cursussen, lezingen, debatten, studiegroepen e.d.

c) Het bieden van activiteiten met betrekking tot (voor)leesplezier, geletterdheid en mediawijsheid aan de jeugd in de leeftijd tot 18 jaar.

d) De bibliotheek organiseert activiteiten gericht op het terugdringen van laaggeletterdheid

e) De bibliotheek organiseert activiteiten op het gebied van leesbevordering en kennismaking met kunst, cultuur en literatuur.

f) De bibliotheek participeert in het lokale netwerk van maatschappelijke partners en organiseert in samenwerking met deze partners activiteiten gericht op ontmoeting en contact en verbinding tussen inwoners.

Beoogde resultaten

Het invulling geven aan de vijf kernfuncties van de openbare bibliotheek :

1 Kennis- en informatievoorziening: De basisbibliotheek als warenhuis van kennis en informatie. De bibliotheek biedt met de (digitale) collectie als basis mogelijkheden tot uitlenen, raadplegen, vraagbemiddeling. In het bijzonder kan hierbij overheidsinformatie (van, maar ook over de overheid) betrokken worden en informatiepunten op het gebied van bij voorbeeld jeugd, opvoeding, zorg en gezondheid.

2. Educatie: De basisbibliotheek als centrum voor ontwikkeling en educatie. De bibliotheek stelt projectcollecties samen, biedt studiemogelijkheid voor leerlingen, scholieren, studenten en autodidacten met bijbehorende voorzieningen, ondersteunt alle vormen van onderwijs, in de eerste plaats met de mediatheek, maar ook door lessen in informatievaardigheden (mediawijsheid). Informatievaardigheden worden ook overgebracht aan andere (volwassen) doelgroepen.

3. Cultuur: De basisbibliotheek als encyclopedie van kunst en cultuur. De bibliotheek presenteert uitingen van en materialen over intellectuele en artistieke activiteiten. Historische of anderszins belangwekkende collecties worden bewaard en beschikbaar gesteld. De bibliotheek sluit aan op de lokale en provinciale culturele tradities. Door samenwerking met andere culturele instellingen geeft de bibliotheek informatie over de achtergronden van museale presentaties en tentoonstellingen, over muziek- en toneeluitvoeringen. De bibliotheek verbindt professionele en amateurkunst door lezingen, specifieke collecties bij kunstuitingen, en door het bieden van gerichte dienstverlening, zoals programma-informatie en kaartverkoop.

4. Lezen en literatuur: De basisbibliotheek als inspiratiebron van lezen en literatuur. De bibliotheek biedt voor jeugd en jongeren van 0 tot 18 jaar een doorlopende leeslijn en een daarop aansluitende (digitale) collectie gericht op leesbevordering. De (digitale) collectie voor volwassenen sluit aan op het leesgedrag van de lokale bevolking (gedifferentieerd naar doelgroepen en behoeften), maar biedt ook een eenvoudige toegang tot de totale collectie van de Nederlandse openbare bibliotheken. Ook minder frequent gevraagde boeken die deel uitmaken van de literaire canon zijn in de collectie aanwezig. Literaire lezingen en voordrachten behoren tot de standaardactiviteiten op het gebied van leesbevordering.

5. Ontmoeting en debat: De basisbibliotheek als podium voor ontmoeting en debat. De bibliotheek is de neutrale, objectieve, niet partijdige ontmoetingsplaats, waar alle groepen van de samenleving elkaar kunnen tegenkomen. De bibliotheek biedt ruimte als vrijplaats voor lokale initiatieven, voor debat over maatschappelijke thema’s, voor voorlichting over complexe onderwerpen en discussie over onderwerpen van lokaal, regionaal, landelijk of mondiaal belang.

Organisaties die in aanmerking komen voor subsidie

Regiobibliotheek ZOUT

Op dit beleidsterrein wordt voor 2019 gekozen voor continuïteit en verdieping van bestaande subsidierelaties. Dit laat onverlet dat de subsidierelatie met aanvragers waarvan de aanvraag 2019 niet aan de eisen voldoet of waarvan de resultaten in 2018 achterblijven bij wat verwacht mag worden, niet voor continuering in aanmerking zal komen.

Soort subsidie

Jaarlijkse subsidie.

Verdeelsleutel subsidieplafond

Het subsidieplafond wordt op de volgende wijze verdeeld:

Voor de activiteiten genoemd onder a tot en met f is een bedrag van € 314.038,--

beschikbaar:

Van toepassing zijnde normbedragen

Geen.

Van toepassing zijnde tariefvoorschriften

Geen.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden

De subsidievrager is bereid om over uitvoering van de subsidiebeschikking een overeenkomst aan te gaan met de gemeente Rhenen. Deze voorwaarde wordt opgenomen in het besluit tot subsidieverlening.

Indien een overeenkomst wordt aangegaan zal de gemeente daar tenminste in opnemen:

a) Welke prestaties worden geleverd;

b) Wat de kosten daarvan zijn;

c) Binnen welke grenzen geschoven mag worden;

d) Indien van toepassing: hoe, met welke producteenheid, wordt afgerekend;

e) Hoe de verantwoording gerapporteerd moet worden.

De subsidievrager is bereid om samen met de gemeente te werken aan de verbetering van de informatievoorziening binnen het sociaal domein.

Referentiebeleidsdocumenten

• Integraal Beleidskader Sociaal Domein

• Beleidsplan Jeugd; beleidsplan Participatie; beleidsplan Maatschappelijke Ondersteuning

• Programmabegroting 2017 – 2020

Subsidieregels Welzijnsvoorzieningen

Subsidieregel Dorpshuis 2019

Subsidieplafond: € 34.782,-

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de raad. Het subsidieplafond wordt in november 2018 definitief door de vaststelling van de programmabegroting 2019 door de raad.

Doel van de subsidie

Het versterken van de sociale cohesie in de kern Achterberg door het behoud van de dorpshuisfunctie in Achterberg.

Activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie

Het bieden van ontmoetingsmogelijkheden en sociale activiteiten in het dorpshuis Achterberg.

Beoogde resultaten

Inwoners van de kern Achterberg hebben de mogelijkheid elkaar te ontmoeten en aan sociale activiteiten mee te doen in het dorpshuis Achterberg.

Organisaties die in aanmerking komen voor subsidie

Vereniging Vrienden Dorpshuis Achterberg

Het Dorpshuis Achterberg vormt de spil in de kern Achterberg. In het belang van de dorpsgemeenschap worden er allerlei activiteiten georganiseerd. Dit maatschappelijk belang weegt juist dit jaar zwaar vanwege de uitvoering van onze beleidsplannen in het kader van het sociaal domein. Elke kern in onze gemeente heeft locaties nodig van waaruit wij de aansluiting willen maken met inwoners om te werken aan de vitalisering van de samenleving, zoals vastgesteld in het integraal beleidskader Sociaal Domein. Het Dorpshuis Achterberg en de activiteiten die daar georganiseerd zijn, zijn in dit beleid van belang.

Dit laat onverlet dat de subsidierelatie met aanvragers waarvan de aanvraag 2019 niet aan de eisen voldoet of waarvan de resultaten in 2018 achterblijven bij wat verwacht mag worden, niet voor continuering in aanmerking zal komen.

LET OP:

De gemeente ontwikkelt momenteel een visie op maatschappelijke huisvesting. De herhuisvesting van de huurder vindt vooralsnog plaats op basis van de laatste afspraken c.q. huurovereenkomsten.

De huurder is zich bewust dat de afspraken met betrekking tot het faciliteren van ruimte(n) en het eventueel in rekening brengen van een vergoeding wordt herbezien na vaststelling van de visie. De visie zal worden voorgelegd aan de Raad. Het is nog niet duidelijk hoe de situatie per 1 januari 2019 zal zijn. En welke financiële consequenties dit zal hebben.

Soort subsidie

Jaarlijkse subsidie

Verdeelsleutel subsidieplafond

Voor de activiteit is € 34.782,- beschikbaar.

Van toepassing zijnde normbedragen

Geen.

Van toepassing zijnde tariefvoorschriften

Geen.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden

Niet van toepassing.

Referentiebeleidsdocumenten

• Integraal beleidskader Sociaal Domein

• Programmabegroting 2017 - 2020

Ondertekening