Verordening Lex Silencio Positivo

Geldend van 31-12-2011 t/m heden

Intitulé

Verordening Lex Silencio Positivo

De raad van de gemeente Ridderkerk;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 11 oktober 2011,

nummer ;

gelet op de Europese Dienstenrichtlijn, de Dienstenwet en de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t :

vast te stellen de Verordening lex silencio positivo:

Artikel 1

Paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) is niet van toepassing op:

  • a.

    de vergunning om een kindercentrum open te stellen of te houden en de vergunning om een gastouderbureau op te zetten of open te houden;

  • b.

    de vergunning om een standplaats op de markt in te nemen;

  • c.

    de aanwijzing van inzamelaars van diverse soorten afval;

  • d.

    de vergunning om een evenement te houden;

  • e.

    de exploitatievergunning horeca;

  • f.

    de exploitatievergunning speelgelegenheid;

  • g.

    de vergunning speelautomatenhal;

  • h.

    de vergunning seksinrichting en/of escortbedrijf;

  • i.

    de gebruiksvergunning om een inrichting in gebruik te hebben of te houden.

Artikel 2

Deze verordening treedt in werking op 31 december 2011.

Artikel 3

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening lex silencio positivo.

Ondertekening

Ridderkerk, 15 december 2011
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,

Algemene toelichting

Met de invoering van de Europese Dienstenrichtlijn en de Dienstenwet – die op nationaal niveau uitvoering geeft aan de Dienstenrichtlijn – wordt gestreefd naar het zoveel mogelijk wegnemen van belemmeringen voor (grensoverschrijdende) dienstverleners.. Eén van deze eisen betreft de invoering van de zogeheten lex silencio positivo. De lex silencio positivo houdt in dat wanneer een bestuursorgaan niet tijdig op de vergunningaanvraag beslist, deze vergunning van rechtswege geacht wordt te zijn verleend. Deze eis is bedoeld als prikkel voor de overheid om tijdig te besluiten en vormt één van de maatregelen om de regeldruk voor het bedrijfsleven terug te dringen.

De juridische vormgeving van de lex silencio positivo wordt geregeld in de (nieuwe) paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Voor die vergunningstelsels die onder de reikwijdte van de Dienstenrichtlijn vallen, is de invoering van de lex silencio positivo verplicht. Alleen dwingende redenen van algemeen belang – zoals de bescherming van de openbare orde, de openbare veiligheid of het milieu – kunnen een rechtvaardiging zijn om de vergunning niet van rechtswege te verlenen. Als wordt afgeweken van het principe van de lex silencio positivo, moet dit expliciet worden bepaald en in de toelichting worden gemotiveerd. Voor de onder de reikwijdte van de Dienstenrichtlijn vallende vergunningstelsels dient vóór 1 januari 2012 beoordeeld te worden of een dwingende reden van algemeen belang zich al dan niet tegen toepassing van de van rechtswege verleende vergunning verzet.

In het voorliggende raadsbesluit wordt – conform de in onze gemeente gehanteerde richtlijn voor regelgeving – aangesloten bij de modelbepalingen van de VNG. In deze modelbepalingen wordt echter in vrijwel alle gevallen paragraaf 4.1.3.3 van de Awb – dat wil zeggen: de lex silencio positivo – niet van toepassing verklaard.

Artikelgewijze toelichting

Artikel I onder a:

Gezien de in het geding zijnde belangen van jonge kinderen en hun ouders, is er reden om af te zien van een lex silencio positivo. Er zijn dwingende redenen van algemeen belang aan de orde, met name de volksgezondheid en de bescherming van afnemers van diensten. Dit betekent in praktische zin dat het verlopen van de periode van acht weken nadat de melding is gedaan,er niet aan in de weg staat dat alsnog aanvraag wordt afgewezen. Paragraaf 4.1.3.3 van de Awb wordt niet van toepassing verklaard.

Artikel I onder b:

De vergunning om een standplaats op de markt in te nemen: er is reden om af te zien van een lex silencio positivo. Er zijn hier rechtmatige belangen van derden in het geding, zoals bedoeld in artikel 13, vierde lid van de Dienstenrichtlijn. Daarbij kan worden gedacht aan andere organisatoren die voor het exploiteren van de markt in aanmerking zouden kunnen komen.

Artikel I onder c:

Het gaat hier om vergunningen of ontheffingen voor inzamelaars van diverse soorten afval. Een lex silencio positivo is hier niet wenselijk om dwingende redenen van algemeen belang, met name de bescherming van het milieu en de volksgezondheid. Daarnaast is een deugdelijk en goed geordende afvoer van huis- en ander afval meer in het algemeen van groot maatschappelijk belang. Tenslotte zou een vergunning of ontheffing van rechtswege vanwege het verlopen van de beslistermijn botsen met de belangen van andere inzamelaars.

Artikel I onder d:

Kleinere evenementen zijn al vergunningsvrij. Deze vergunning ziet derhalve op grotere evenementen. Daarbij is een lex silencio positivo niet wenselijk, gelet op de impact die een groot evenement kan hebben, met name op de openbare orde. Ook aspecten als brandveiligheid, geluid, aanvoer, afvoer en parkeren van bezoekers vragen om maatwerk, dat alleen een inhoudelijke vergunningsbeschikking kan bieden. Er zijn dus verschillende dwingende redenen van algemeen belang – met name openbare orde, openbare veiligheid en milieu – om van een lex silencio positivo af te zien. Paragraaf 4.1.3.3 van de Awb wordt niet van toepassing verklaard.

Artikel I onder e:

Deze vergunning richt zich vooral op de openbare orde. Een lex silencio positivo is dan ook niet wenselijk om deze dwingende reden van algemeen belang. Paragraaf 4.1.3.3 van de Awb wordt niet van toepassing verklaard.

Artikel I onder f:

Deze vergunning beoogt de bescherming van vooral de openbare orde. Daarnaast speelt het bestrijden van gokverslaving een rol. Het is hoogst onwenselijk als deze vergunning van rechtswege – en daarmee zonder inhoudelijke toets – wordt verleend. Paragraaf 4.1.3.3 van de Awb wordt niet van toepassing verklaard vanwege dringende redenen van algemeen belang, zoals de openbare orde en volksgezondheid.

Artikel I onder g

De vergunningplicht voor een speelautomatenhal beoogt vooral de bescherming van de openbare orde. Daarnaast speelt het bestrijden van gokverslaving een rol. Een lex silencio positivo is hier dan ook niet wenselijk om dwingende redenen van algemeen belang, zoals de openbare orde en volksgezondheid. Paragraaf 4.1.3.3 van de Awb blijft daarom buiten toepassing.

Artikel I onder h:

Deze vergunning beschermt wezenlijke belangen, vooral de openbare orde en volksgezondheid. Het is niet wenselijk dat een dergelijke vergunning van rechtswege wordt verleend, omdat dan geen inhoudelijke toets plaatsvindt. Een lex silencio positivo wordt niet van toepassing verklaard om genoemde dwingende redenen van algemeen belang.

Artikel I onder i:

Het grote belang van brandveiligheid is een dwingende reden van algemeen belang die maakt dat een lex silencio positivo niet wenselijk is. Paragraaf 4.1.3.3 van de Awb wordt daarom niet van toepassing verklaard.

EW/234/