Terrassenbeleid

Geldend van 01-01-2008 t/m heden

Intitulé

Terrassenbeleid

Artikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst

Datum: 23 november 2007

Op grond van artikel 2.3.1.6 van de Algemene Plaatselijke Verordening Ridderkerk 2007 (APV) is het de bevoegdheid van de burgemeester om een vergunning te verlenen voor terrassen op de openbare weg en of gelegen op eigen terrein bij horecabedrijven. De vergunning voor het hebben van een terras maakt deel uit van de exploitatievergunning voor het horecabedrijf waarbij het terras hoort.

Bij het verlenen van een exploitatievergunning, mede omvattend een terras, worden de navolgende beleidsregels toegepast.

Begripsomschrijving:

Terras:een terras als bedoeld in artikel 2.3.1.6 van de APV:

Een terras is het buiten de besloten ruimte van de inrichting liggend deel van het horecabedrijf waar zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie kunnen worden bereid of genuttigd.

Regels op grond van de APV

Exploitatievergunning

Een exploitatievergunning wordt voor onbepaalde tijd verleend. In artikel 2.3.1.4 is vastgelegd om welke redenen de burgemeester een exploitatievergunning kan weigeren of intrekken. Deze weigeringsgronden zijn:

  • 1.

    strijd met een geldend bestemmingsplan.

  • 2.

    de woon- en leefsituatie in de omgeving van het horecabedrijf op ontoelaatsbare wijze nadelig wordt beinvloedt;

  • 3.

    de openbare orde op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beinvloedt.

Daarnaast zijn er ook weigeringsgronden van de exploitatievergunning mogelijk op basis van de hoedanigheid van de exploitant of leidinggevende. Deze criteria staan in artikel 2.3.1.4 lid 2 van de APV 2007.

De burgemeester heeft verder categorieën van horecabedrijven aangewezen waarvoor de exploitatievergunningplicht niet geldt. In Ridderkerk zijn in die zin de sportkantines aangewezen.

Terrassen

Terrassen bij een horecabedrijf zijn een onderdeel van dat bedrijf en hebben een directe uitstraling op de openbare ruimte in die buurt. Om die reden wordt de vergunning voor een terras bij een horecabedrijf opgenomen in de exploitatievergunning en door de burgemeester verleend.

Weigeringsgronden op basis van de APV zijn:

  • 1.

    Het beoogde gebruik schade toebrengt aan de weg dan wel gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan;

  • 2.

    dat gebruik een belemmering kan worden voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg.

Beleidsregels voor Terrassen

  • 1.

    Er mogen slechts tafels en stoelen van hoogwaardig materiaal gebruikt worden, die de brandveiligheid niet in gevaar brengen.

  • 2.

    Terrassen moeten zodanig geplaatst zijn dat er altijd een vrije doorgangsbreedte van 2 meter voor de voetgangers beschikbaar blijft en het overige verkeer niet wordt gehinderd.

  • 3.

    Terrassen mogen van 1 januari tot en met 31 december gebruikt worden. Het gebruik van een terrasvergunning van korter dan één jaar leidt niet tot vermindering van precario.

  • 4.

    Op grond van artikel 2.3.1.7 stelt de burgemeester nadere regels op voor sluitingsuren. Deze nadere regels zijn. Terrassen mogen geopend zijn op maandag tot en met donderdag van 10.00 uur tot 23.00 uur, op vrijdag en zaterdag van 10.00 uur tot 24.00 uur en op zondag van 12.00 uur tot 23.00 uur, met dien verstande dat terrassen gesloten dienen te zijn als het horecabedrijf voor het publiek is gesloten. Voor incidentele gebeurtenissen kan de burgemeester op aanvraag toestemming geven om langer open te blijven.

  • 5.

    Terrasafscheidingen op de openbare weg zijn niet toegestaan.

  • 6.

    Terrasafscheidingen op eigen grond, direct grenzend aan of zichtbaar vanaf de openbare weg, mogen niet hoger zijn dan 1.80 meter. Het ondoorzichtige gedeelte van de terrasafscheiding mag niet hoger zijn dan 1,00 meter gemeten vanaf de wegverharding van die openbare weg.

  • 7.

    Het terrasmeubilair mag na sluitingstijd van het terras ter plaatse blijven staan mits zodanig vastgelegd of afgesloten dat openbare orde en veiligheid worden gewaarborgd.

  • 8.

    Terrassen dienen te worden aangepast of verwijderd voor zover dit nodig is in verband met incidentele gebeurtenissen (bijzonder grootschalige evenementen)

B. Koningsplein en Sint Jorisplein

Voor beide pleinen gelden gelet op de specifieke omgeving qua architectuur en het ‘auto-luwe” karakter aanvullende inrichtingseisen naast de bovengenoemde onder A. genoemde algemene regels.

Deze zijn:

  • 1.

    Onder de arcade van het Koningsplein huisnummers 12 tot 16, dat wil zeggen tussen de gevels en kolommen, dient langs de gevels een doorgang van 2,5 meter te worden vrijgehouden voor voetgangers.

  • 2.

    Vanaf de hoofdrijbaan van het Koningsplein die het plein doorkruist, dient een strook van 6 meter te worden vrijgehouden van terrassen.

  • 3.

    De rijloper, die in de ovale vorm van het Koningsplein is gesitueerd, dient te allen tijde vrijgehouden te worden.

  • 4.

    Er wordt gestreefd naar goed ingerichte pleinen met terrassen die bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit. De terrassen dienen naar het oordeel van de vergunningverlener afgestemd te zijn op de architectuur van de gebouwen en pleinen.

  • 5.

    Op het terras mogen geen met de grond verbonden objecten met een permanent karakter worden geplaatst.

  • 6.

    Iedere maandagmorgen dient het terras verwijderd te zijn om de openbare ruimte schoon te maken.

Overige informatie met betrekking tot de terrasvergunning

  • 1.

    Op grond van de Precarioverordening wordt jaarlijks een tarief per vierkante meter in rekening gebracht.

  • 2.

    Op grond van de Afvalstoffenverordening dienen terrassen en de directe omgeving daarvan dagelijks te worden gereinigd van afval dat kennelijk daarvan afkomstig is. Er moeten voldoende afvalbakken worden geplaatst.

  • 3.

    Bij de vergunningaanvraag wordt door de aanvrager een tekening geleverd.

  • 4.

    Een situatietekening van het terras wordt gevoegd bij de vergunning.

Rekening houdende met het bovenstaande zal in ieder geval de exploitatie van het horecabedrijf met terras in overeenstemming dienen te zijn met de algemene regels uit de Algemeen Plaatselijke Verordening Ridderkerk 2007, de Drank- en Horecawet en het Besluit Horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen milieubeheer.

Het terrassenbeleid 2007 van 5 april 2007 wordt ingetrokken.

Aldus vastgesteld op 4 december 2007.

Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester,

De burgemeester de secretaris,

…………………..……………… ……………………