Regeling vervallen per 09-05-2020

Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Roerdalen

Geldend van 31-01-2013 t/m 08-05-2020

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Roerdalen

De raad van de gemeente Roerdalen heeft;

gezien het voorstel van het raadspresidium van 3 december 2012;

gelet op artikel 83, eerste lid, artikel 87, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

mede gelet op artikel 156 en 160, aanhef en eerste lid onder d, en de Collectieve arbeidsvoorwaarden/Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO);

het volgende besluit genomen:

Besluit

  • 1.

    een bestuurscommissie ex art. 83 van de Gemeentewet in te stellen, genaamd werkgeverscommissie griffie;

  • 2.

    aan deze commissie de bevoegdheden te delegeren die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107a tweede lid 107d eerste lid en 107e, eerste lid van de Gemeentewet;

  • 3.

    de Verordening werkgeverscommissie griffie, versie 3 december 2012, vast te stellen;

  • 4.

    de organisatieregeling voor de griffie, versie 3 december 2012, vast te stellen;

  • 5.

    het besluit van 2 januari 2007, waarbij het vaststellen, wijzigen en intrekken van het arbeidsvoorwaardenbeleid griffiepersoneel is gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders, als vervallen te verklaren;

  • 6.

    het besluit van 2 januari 2007, waarbij de uitvoering van het Arbeidsvoorwaardenbeleid is gemandateerd aan het raadspresidium, als vervallen te verklaren;

  • 7.

    het besluit van 12 februari 2009, waarbij de mandaatregeling griffie, versie 13 januari 2009, is vastgesteld, als vervallen te verklaren.

Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd met inbegrip van de behandeling van klachten jegens het griffiepersoneel.

  • 2. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 3. De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie bestaat uit de plaatsvervangend voorzitter van de raad en de voorzitters van de fracties in de gemeenteraad.

  • 2. De voorzitter van de werkgeverscommissie wordt gekozen door en uit de leden van de werkgeverscommissie.

  • 3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt bij beëindiging van het plaatsvervangend voorzitterschap van de raad en het fractievoorzitterschap.

  • 4. De voorzitter van de raad, de burgemeester, kan worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en kan optreden als informant en/of als adviseur.

Artikel 3. Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie ;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor het personeel en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4. Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over interne ondersteuning. De werkgeverscommissie kan zich ook extern doen ondersteunen.

Artikel 5. Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6. Verslaglegging

De griffier zorgt voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8. Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9. Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking.

Artikel 12. Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als “Verordening werkgeverscommissie griffie”

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 december 2012
De griffier De voorzitter
R.J.J. Notermans drs. C.A.M. Hanselaar-van Loevezijn

Toelichting Verordening werkgeverscommissie griffie

Algemeen

De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening. De delegatie heeft alleen betrekking op het nemen van personele besluiten.

Artikelsgewijs

Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

In artikel 1 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van personele besluiten, buigt deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid (o.a. gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor, die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie. Ofschoon dit voortvloeit uit het werkgeverschap is expliciet aangegeven dat de werkgeverscommissie ook een rol heeft bij de behandeling van klachten jegens de griffier en de overige griffiemedewerkers.

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in overeenstemming met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. De burgemeester is voorzitter van de raad en kan vaak een beroep doen op de griffier. De burgemeester kan om die reden ook geen lid zijn van de werkgeverscommissie maar kan wel als adviseur worden uitgenodigd.

Artikel 3. Taken voorzitter

Dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 4. Ondersteuning van de commissie

De interne ondersteuning waarover in dit artikel wordt gesproken kan eventueel worden geregeld door middel van het maken van afspraken of het aangaan van dienstverleningsovereenkomsten van de griffier met het college, de secretaris of een afdelingshoofd

Artikel 5. en 6. Besluitvorming en Verslaglegging

Uit dit artikel blijkt dat de voorzitter en de leden stemgerechtigd zijn.

Artikel 7.

Aangezien het in de vergaderingen van de werkgeverscommissie meestal gaat om personele zaken en hetgeen hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het voor de hand dat in beslotenheid wordt vergaderd.

Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de stukken etc., aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.

Artikel 8. Vergaderfrequentie

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 9. Verantwoording

De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen, de griffier. Daarnaast heeft de raad ook een griffie ingericht om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, de invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt in zijn werkgeverstaken, de werkzaamheden en bevindingen. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.

Artikel 10., 11. en 12. Onvoorziene omstandigheden, Inwerkingtreding en Citeertitel

De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.