Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen houdende regels omtrent het Register van gemeenschappelijke regelingen als bedoeld in artikel 27 van de Wet gemeenschappelijke regelingen

Geldend van 16-02-2021 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen houdende regels omtrent het Register van gemeenschappelijke regelingen als bedoeld in artikel 27 van de Wet gemeenschappelijke regelingen

Algemeen

In dit register zijn de geldende gemeenschappelijke regelingen opgenomen waaraan de gemeente Roerdalen deelneemt.

Op grond van artikel 27 van de Wet gemeenschappelijke regelingen moet dit register in ieder geval het volgende vermelden:

  • a.

    de deelnemers;

  • b.

    de wettelijke voorschriften waardoor de bevoegdheden van het samenwerkingsverband worden beheerst;

  • c.

    de bevoegdheden die bij de regeling dan wel, met toepassing van artikel 10, tweede lid tweede volzin, krachtens de regeling zijn overgedragen;

  • d.

    het adres en de plaats van vestiging;

  • e.

    of een openbaar lichaam, een bedrijfsvoeringsorganisatie of een gemeenschappelijk orgaan is ingesteld.

Overzicht van de opgenomen gemeenschappelijke regelingen

  • 1.

    Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Limburg-Noord

  • 2.

    Gemeenschappelijke Regeling Westrom

  • 3.

    Gemeenschappelijke Regeling “Reinigingsdienst Maasland”

  • 4.

    Gemeenschappelijke Regeling Servicecentrum MER

  • 5.

    Gemeenschappelijke Regeling Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)

  • 6.

    Gemeenschappelijke Regeling Grenspark Maas-Swalm-Nette

  • 7.

    Gemeenschappelijke Regeling Omnibuzz

  • 8.

    Gemeenschappelijke Regeling Regionale uitvoeringsdienst Limburg-Noord

  • 9.

    Gemeenschappelijke Regeling Openbaar Lichaam Euregio Rijn-Maas-Noord

1. Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Limburg-Noord

Op grond van de Wet veiligheidsregio’s zijn gemeenten verplicht een gemeenschappelijke regeling in het leven te roepen waarbij bepaalde gemeentelijke taken en bevoegdheden worden overgedragen.

  • a.

    Deelnemers

    De gemeenten Beesel, Bergen, Echt-Susteren, Gennep, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Venlo, Venray, Weert.

  • b.

    Wettelijke voorschriften

    Wet veiligheidsregio’s (WVR), Wet ambulancezorg (WAZ), Wet publieke gezondheid (WPG)

  • c.

    Overgedragen bevoegdheden

    De taken en bevoegdheden van het openbaar lichaam luiden zoals vermeld in hoofdstuk III van de regeling.

Artikel 4. Doel

De Veiligheidsregio is het samenwerkingsorgaan van en voor de gemeenten en heeft tot doel de belangen van de gemeenten en hun ingezetenen te behartigen op het gebied van:

  • a.

    de brandweerzorg;

  • b.

    de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen;

  • c.

    de rampenbestrijding en crisisbeheersing;

  • d.

    het bevorderen van de multidisciplinaire uitvoering van de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de bestrijding van zware ongevallen;

  • e.

    het bevorderen van een samenhangend integraal veiligheidsbeleid in de regio;

  • f.

    de publieke gezondheidzorg als bedoeld in de Wet publieke gezondheid (Wpg.)

Artikel 5. Taken en bevoegdheden

  • 1.

    Op het gebied van veiligheid zijn aan de Veiligheidsregio de taken en bevoegdheden opgedragen als bedoeld in artikel 10 van de Wet veiligheidsregio’s.

  • 2.

    Op het gebied van publieke gezondheidszorg zijn aan de Veiligheidsregio de taken en bevoegdheden opgedragen als bedoeld in de artikelen 2, 5, 5a, 6, 14 en 15a van de Wpg.

  • 3.

    De Veiligheidsregio kan overeenkomstig het bepaalde in artikel 31a Wgr besluiten tot oprichting van en deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen indien dat in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang.

  • 4.

    De Veiligheidsregio heeft voorts de zorg voor al hetgeen haar bij of krachtens de wet of door de besturen van de gemeenten wordt opgedragen.

  • d.

    Adres en de plaats van vestiging

    Postadres: Postbus 11, 5900 AA Venlo

    Bezoekadres: Nijmeegseweg 42 te Venlo

  • 5.

    Wat is ingesteld?

    Een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam, genaamd ‘Veiligheidsregio Limburg-Noord’.

2. Gemeenschappelijke Regeling Westrom

  • a.

    Deelnemers

    De gemeenten Echt-Susteren, Leudal, Maasgouw, Roerdalen, Roermond

  • b.

    Wettelijke voorschriften

    Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening

  • c.

    Overgedragen bevoegdheden

    De taken en bevoegdheden van het openbaar lichaam luiden zoals vermeld in hoofdstuk 1 van de regeling.

Artikel 3 Doelstelling

  • 1.

    Het belang ter behartiging waarvan de regeling is getroffen omvat:

    • a.

      De volledige uitvoering van de Wsw en de daaruit voortvloeiende en daarmee verband houdende voorschriften en regelingen, gericht op het realiseren van de doelstelling van deze wet;

    • b.

      De uitvoering van de Participatiewet, voor zover het arbeidsinschakeling en activering betreft en voor zover gemeenten een beroep doen op de Westrom;

    • c.

      Het bieden van passend werk, werkervaringsplaatsen en faciliteiten op het gebied van testen, trainen en begeleiden van personen met een (grote) afstand tot de arbeidsmarkt in het kader van andere wetten en (werkgelegenheids)maatregelen in de meest brede zin van het woord voor zover gemeenten of andere instanties hiervoor een beroep doen op Westrom.

  • 2.

    Alle in lid 1 vermelde activiteiten zijn zoveel als mogelijk gericht op de re-integratie van betrokken personen op de reguliere arbeidsmarkt dan wel op het verrichten van arbeid onder aangepaste omstandigheden.

Artikel 4. Bevoegdheden

  • 1.

    Ter uitvoering van de taken als genoemd in artikel 3 lid 1 sub a dragen de colleges hierbij middels delegatie hun wettelijke bevoegdheden en verplichtingen volledig over.

  • 2.

    Ter uitvoering van de taken als genoemd in artikel 3 lid 1 sub b en c verstrekken de colleges opdrachten aan Westrom.

  • d.

    Adres en de plaats van vestiging

    Postadres: Postbus 1117, 6040 KC Roermond

    Bezoekadres: De Hanze 1, 6041 PA Roermond.

  • e.

    Wat is ingesteld?

    Een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam, genaamd Gemeenschappelijke Regeling Westrom.

3. Gemeenschappelijke Regeling “Reinigingsdienst Maasland”

  • a.

    Deelnemers

    De gemeenten Leudal, Maasgouw, Roerdalen en Echt-Susteren.

  • b.

    Wettelijke voorschriften

    Wet Milieubeheer

  • c.

    Overgedragen bevoegdheden

    De taken en bevoegdheden van het openbaar lichaam luiden zoals vermeld in hoofdstuk 3 van de regeling.

Artikel 4. Belang en taken

  • 1.

    In het belang van een milieuhygiënisch verantwoorde en een doelmatige verwijdering van afvalstoffen heeft het openbaar lichaam primair tot taak:

  • a.

    zorg te dragen voor de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen als bedoeld in artikel 10.21, eerste lid van de Wet milieubeheer;

  • b.

    zorg te dragen voor de inzameling van grove huishoudelijke afvalstoffen als bedoeld in artikel 10.22, eerste lid onder a. van de Wet milieubeheer;

  • c.

    zorg te dragen voor de afzonderlijke inzameling van groente- fruit- en tuinafval als bedoeld in artikel 10.21, tweede lid van de Wet milieubeheer en van andere bestanddelen van huishoudelijke afvalstoffen krachtens artikel 10.21 derde lid van de Wet milieubeheer;

  • d.

    zorg te dragen voor de inzameling van de in dit lid onder a t/m c bedoelde afvalstoffen, die ter verwerking worden geaccepteerd op de door de gemeenten of de Dienst op te richten en in stand te houden brengvoorzieningen, als bedoeld in artikel 10.22, eerste lid sub b. van de Wet milieubeheer;

  • e.

    zorg te dragen voor het machinaal verwijderen en verwerken van veegvuil, bladeren alsmede het verwijderen en (doen) verwerken van kolkenslib;

  • f.

    zorg te dragen voor het aankopen, distribueren, vervangen en onderhouden van middelen ter uitvoering van de onder a tot en met e genoemde taken;

  • g.

    zorg te dragen voor de inzameling en het (doen) verwerken van bedrijfsafvalstoffen,

  • h.

    het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten in het kader van de rechten en plichten ten opzichte van de Vereniging Afvalsamenwerking Limburg (ASL), die neergelegd zijn in de door de aangesloten gemeenten afgesloten contracten.

  • 2.

    Naast de in lid 1 genoemde taken, kunnen aan het openbaar lichaam ook andere taken op het terrein van afvalstoffenverwijdering worden overgedragen, welke daartoe door de besturen van de deelnemende gemeenten bij eensluidend besluit worden aangewezen.

  • 3.

    Een nieuwe c.q. gewijzigde taak als bedoeld in het vorige lid kan slechts worden opgedragen indien tweederde van de gezamenlijke bestuursorganen van de gemeenten, waarin tenminste tweederde van het aantal aansluitingen gevestigd is, zich daarvoor hebben verklaard.

  • 4.

    Een deelnemende gemeente onthoudt zich van afspraken of overeenkomsten met een of meer niet deelnemende gemeenten en/of anderen inzake de krachtens de leden 1 en 2 opgedragen taken, behoudens toestemming van het algemeen bestuur.

  • 5.

    Ten aanzien van de in lid 1 genoemde taken worden per deelnemende gemeente eventuele bijzondere afspraken vastgelegd in een aanhangsel bij de gemeenschappelijke regeling.

Artikel 5. Bevoegdheden

Ten behoeve van de uitvoering van de in artikel 4 genoemde taken komen aan het bestuur van het openbaar lichaam die bevoegdheden van (beleids)uitvoerende aard toe, zoals die daarvoor bij of krachtens enig wettelijk voorschrift aan de gemeentebe-sturen zijn of worden toegekend.

  • d.

    Adres en plaats van vestiging

    De Giesel 17, 6081 PG Haelen.

  • e.

    Wat is ingesteld?

    Een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam, genaamd “Reinigingsdienst Maasland”.

4. Gemeenschappelijke Regeling Servicecentrum MER

  • a.

    Deelnemers

    De gemeenten Maasgouw, Echt-Susteren en Roerdalen.

  • b.

    Wettelijke voorschriften

    Archiefwet 1995

    Algemene wet bestuursrecht

    Gemeentewet

    Wet gemeenschappelijke regelingen

  • c.

    Overgedragen bevoegdheden

    De taken en bevoegdheden van het openbaar lichaam luiden zoals vermeld in hoofdstuk 2 van de regeling.

Artikel 3 Belangen en uitgangspunten

  • 1.

    Het Servicecentrum MER behartigt de gemeenschappelijke en afzonderlijke belangen van de deelnemende gemeenten op de taakvelden Omgevingsdienst, Sociaal Domein en Bedrijfsvoering.

  • 2.

    Bij de behartiging van de belangen uit het voorgaande lid handelt het Servicecentrum MER volgens de uitgangspunten zoals vastgesteld in het door de drie colleges afgesloten “Convenant samenwerking gemeenten Maasgouw, Echt-Susteren en Roerdalen” van 12 juli 2011.

Artikel 4 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    Het Servicecentrum MER verricht alle uitvoerende taken en verzorgt of ondersteunt het operationeel beleid van het Servicecentrum MER en/of de deelnemende gemeenten op de taakvelden Omgevingsdienst, Sociaal Domein en Bedrijfsvoering.

  • 2.

    Ter uitvoering mandateren de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de deelnemende gemeenten taken en bevoegdheden over aan (de bestuursorganen van) het Servicecentrum MER.

  • 3.

    Voorts is het Servicecentrum MER belast met:

    • a.

      Het opstellen van verweerschriften tegen bezwaar- en beroepschriften. Het beslissen op bezwaarschriften voor zover het betrekking heeft op het werkgebied van het Servicecentrum MER vindt plaats door de afzonderlijke colleges van de deelnemende gemeenten.

    • b.

      Afhandeling van klachten voor zover deze betrekking hebben op het Servicecentrum MER.

  • 4.

    De specificatie van de taken en bevoegdheden als genoemd in het eerste lid en de daaraan verbonden kosten per deelnemer worden in 'Uitvoeringsprogramma’s', tussen de deelnemende gemeente en het Dagelijks Bestuur van het Servicecentrum MER vastgelegd.

  • 5.

    Het Dagelijks Bestuur kan besluiten dat het Servicecentrum MER, bij samenwerkingsovereenkomst en onder door hem te stellen voorwaarden, één van de in het eerste lid genoemde taken verricht ten behoeve van andere instanties of van buiten het verzorgingsgebied van deze regeling gelegen gemeenten die daartoe een verzoek doen.

  • d.

    Adres en plaats van vestiging

    Nieuwe Markt 55, 6101 CV Echt.

  • e.

    Wat is ingesteld?

    Een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam, genaamd Servicecentrum MER.

5. Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)

  • a.

    Deelnemers

    De gemeenten Beek, Beekdaelen, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Venlo, Voerendaal en Weert en het dagelijks bestuur van het Waterschap Limburg.

  • b.

    Wettelijke voorschriften

    Gemeentewet

    Wet waardering onroerende zaken

    Waterschapswet

    Wet gemeenschappelijke regelingen

    Algemene wet inzake rijksbelastingen

  • c.

    Overgedragen bevoegdheden

    De taken en bevoegdheden van het openbaar lichaam luiden zoals vermeld in hoofdstuk III van de regeling.

Artikel 4 Te behartigen belangen

  • 1.

    De regeling wordt getroffen in het belang van de deelnemers voor het:

    • a.

      heffen en invorderen van belastingen;

    • b.

      afhandelen van bezwaar- en beroepschriften inzake belastingen;

    • c.

      uitvoeren van de Wet waardering onroerende zaken.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur adviseert de deelnemers omtrent de belastingen waarvan de heffing en invordering krachtens deze regeling is opgedragen aan de BsGW.

Artikel 5 Overdracht en mandaat bevoegdheden

  • 1.

    Aan het dagelijks bestuur wordt overgedragen de bevoegdheid tot:

    • a.

      de aanwijzing van een of meer ambtenaren van de BsGW als heffingsambtenaar, als bedoeld in artikel 232, vierde lid, onder a van de Gemeentewet en artikel 124, vijfde lid, onder a van de Waterschapswet, bevoegd tot het heffen van belastingen en de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken;

    • b.

      de aanwijzing van een of meer ambtenaren van de BsGW als invorderingsambtenaar, als bedoeld in artikel 232, vierde lid, onder b van de Gemeentewet en artikel 124, vijfde lid onder b van de Waterschapswet, bevoegd tot het invorderen van belastingen;

    • c.

      de aanwijzing van een of meer ambtenaren van de BsGW of een gerechtsdeurwaarder als belastingdeurwaarder, als bedoeld in artikel 232, vierde lid, onder d van de Gemeentewet en artikel 124, vijfde lid, onder d van de Waterschapswet;

    • d.

      de aanwijzing van een of meer ambtenaren van de BsGW als ambtenaar van de BsGW als bedoeld in artikel 232, vierde lid, onder c van de Gemeentewet en artikel 124, vijfde lid, onder c van de Waterschapswet, bevoegd tot het heffen en invorderen van belastingen en de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken;

    • e.

      het beslissen op administratieve beroepen tegen afgewezen verzoeken om kwijtschelding;

    • f.

      het vaststellen van uitvoeringsregels samenhangend met het combibiljet.

  • 2.

    Het eerste lid is uitsluitend van toepassing ten aanzien van de:

    • a.

      onroerende zaak belasting als bedoeld in artikel 220 van de Gemeentewet;

    • b.

      hondenbelasting als bedoeld in artikel 226 van de Gemeentewet;

    • c.

      afvalstoffenheffing als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer;

    • d.

      rioolheffing als bedoeld in artikel 228a van de Gemeentewet;

    • e.

      watersysteemheffing als bedoeld in artikel 117 van de Waterschapswet;

    • f.

      zuiveringsheffing als bedoeld in artikel 122d van de Waterschapswet;

    • g.

      verontreinigingsheffing als bedoeld in artikel 7.2 van de Waterwet;

    • h.

      uitvoering van de wet WOZ.

  • 3.

    Ten aanzien van de in het tweede lid genoemde belastingen wordt aan het dagelijks bestuur mandaat verleend tot:

    • a.

      het geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van een belastingaanslag als bedoeld in artikel 255, vijfde lid, van de Gemeentewet respectievelijk artikel 144, vijfde lid, van de Waterschapswet;

    • b.

      toepassing geven aan de hardheidsclausule als bedoeld in artikel 63 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen;

    • c.

      het verlenen van gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van een bij beschikking opgelegde boete als bedoeld in artikel 66 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen.

Artikel 6 Aanvullende overdracht en mandaat bevoegdheden

De bevoegdheden als bedoeld in artikel 5, eerste en derde lid kunnen ter zake van andere belastingen dan genoemd in artikel 5, tweede lid aan het dagelijks bestuur worden overgedragen dan wel gemandateerd. Deze overdracht en mandatering behoeft de goedkeuring van het algemeen bestuur.

  • d.

    Adres en plaats van vestiging

    Postadres: Postbus 1271, 6040 KG Roermond

    Bezoekadres: Kerkeveldlaan 2, 6042 JX Roermond.

  • e.

    Wat is ingesteld?

    Een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam, genaamd “Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen”.

6. Gemeenschappelijke regeling Grenspark Maas-Swalm-Nette

  • a.

    Deelnemers

    De gemeenten Beesel, Echt-Susteren, Leudal, Maasgouw, Roerdalen, Roermond en Venlo en het Zweckverband Naturpark Schwalm-Nette.

  • b.

    Wettelijke voorschriften

    Verdrag van Anholt van 23 mei 1991 inzake grensoverschrijdende samenwerking tussen territoriale gemeenschappen of autoriteiten

    Wet gemeenschappelijke regelingen

    Gemeentewet

  • c.

    Overgedragen bevoegdheden

    De taken en bevoegdheden van het openbaar lichaam luiden zoals vermeld in hoofdstuk 1 van de regeling.

Artikel 4 Doel

Het openbaar lichaam heeft tot doel de gezamenlijke belangen in grensoverschrijdende zin te behartigen, waarbij de meerwaarde van de grensoverschrijdende samenwerking gericht is op het behoud en de ontwikkeling van het natuurlijk landschap, de schoonheid, de wezenskenmerken en de verzorging en ordening daarvan, met inachtneming van belangen van economische, culturele en sociale aard.

Artikel 5 Taken

  • 1.

    Het openbaar lichaam heeft de taak de grensoverschrijdende samenwerking van de deelnemers aan het openbaar lichaam te bevorderen, te ondersteunen en te coördineren op de in artikel 4 vermelde gebieden. Het openbaar lichaam voert binnen deze taak projecten uit. Het vraagt aan, ontvangt en beheert financiële middelen van derden, waaronder Europese en nationale subsidies. Het verleent financiële middelen aan derden. Het verzorgt voor de in lid 2 vermelde gebieden doelmatige public relations. Het adviseert de deelnemers aan deze gemeenschappelijke regeling, overheden en instellingen bij grensoverschrijdende aangelegenheden.

  • 2.

    Grensoverschrijdende samenwerking vindt in het kader van de toegekende bevoegdheden naar binnenlands recht, op de volgende gebieden plaats:

    • a.

      behoud en ontwikkeling van bos, natuur en landschap;

    • b.

      benutten en ontwikkeling van de mogelijkheden van recreatief medegebruik van bos, natuur en landschap;

    • c.

      educatie en voorlichting over bos, natuur en landschap inclusief de cultuurhistorie.

  • 3.

    Het openbaar lichaam neemt de taken van de Adviescommissie voor het Duits-Nederlandse Grenspark Maas-Swalm-Nette over, zoals deze op grond van de overeenkomst van 30 maart 1976 waren voorzien.

  • 4.

    Door een eensluidend besluit van de daartoe bevoegde organen van de deelnemers kunnen de taken worden uitgebreid of beperkt. Naast de in lid 2 vermelde gebieden, kunnen de daartoe bevoegde organen van de deelnemers aan het openbaar lichaam, in het kader van de volgens het binnenlands recht aan de deelnemers aan het openbaar lichaam toekomende bevoegdheden, andere gebieden aanwijzen waar samenwerking eveneens zinvol wordt geacht.

Artikel 6 Bevoegdheden

Het openbaar lichaam is bevoegd tot voorbereiding en uitvoering van projecten voor de in artikel 5 genoemde gebieden van grensoverschrijdende samenwerking.

  • d.

    Adres en plaats van vestiging

    Kapellerpoort 1, 6041 HZ Roermond

  • e.

    Wat is ingesteld?

    Een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam genaamd “Openbaar Lichaam Duits-Nederlands Grenspark Maas-Swalm-Nette” c.q. “Zweckverband Deutsch-Niederländischer Naturpark Maas-Schwalm-Nette”.

7. Gemeenschappelijke regeling Omnibuzz

  • a.

    Deelnemers

    De gemeenten Beek, Beekdaelen, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Horst aan de Maas, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Venlo, Venray, Voerendaal en Weert.

  • b.

    Wettelijke voorschriften

    Wet maatschappelijke ondersteuning 2015

    Wet op het primair onderwijs

    Wet op het voortgezet onderwijs

    Wet op de expertisecentra

  • c.

    Overgedragen bevoegdheden

    De taken en bevoegdheden van het openbaar lichaam luiden zoals vermeld in hoofdstuk 2 van de regeling.

Artikel 3 Te behartigen belang

  • 1.

    Het openbaar lichaam is ingesteld in het belang van een kwalitatief hoogwaardige, klantgerichte en een zo doelmatig en doeltreffend mogelijke gezamenlijke operationele regie op en uitvoering van het doelgroepenvervoer.

  • 2.

    De colleges dragen de operationele regie over en de uitvoering van het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 op aan Omnibuzz.

  • 3.

    Voor wat betreft de andere onderdelen van het doelgroepenvervoer kunnen de colleges de operationele regie en de uitvoering daarvan op nader door de colleges te bepalen tijdstippen opdragen aan Omnibuzz.

  • 4.

    Gelet op het belang en de ambitie van de samenwerking kunnen de colleges in beginsel ook toekomstige taken met betrekking tot het doelgroepenvervoer opdragen aan Omnibuzz.

  • 5.

    Het dagelijks bestuur kan, met toestemming van het algemeen bestuur, besluiten andere vormen van vervoer voor derden te regelen en uit te voeren. Hiertoe zullen afzonderlijke dienstverleningsovereenkomsten gesloten worden tussen de betreffende derde(n) en het openbaarlichaam.

Artikel 4 Werkzaamheden

  • 1.

    Ter behartiging van het in artikel 3 genoemde belang verricht Omnibuzz voor de gemeenten, de volgende werkzaamheden:

    • a.

      het uitvoeren van aanbestedingen;

    • b.

      het aangaan van contracten;

    • c.

      het uitvoeren van contractmanagement en contractbeheer;

    • d.

      het voeren van operationele regie (onder andere de ritaannames);

    • e.

      het gevraagd en ongevraagd ondersteunen van de colleges met betrekking tot hun beleidsvorming met betrekking tot het doelgroepenvervoer;

    • f.

      alle overige werkzaamheden welke ter behartiging van het in artikel 3 van de regeling genoemde belang noodzakelijk zijn.

  • 2.

    De in het voorgaande lid vermelde werkzaamheden zullen nader worden uitgewerkt in dienstverleningsovereenkomsten tussen de betreffende gemeenten en het openbaar lichaam Omnibuzz.

  • 3.

    Het algemeen bestuur zal daartoe algemene uitgangspunten voor en voorwaarden van die dienstverleningsovereenkomsten vaststellen.

  • d.

    Adres en plaats van vestiging

    Postadres: Postbus 99, 6160 AB Geleen

    Bezoekadres: Geerweg 3, 6135 KB Sittard.

  • e.

    Wat is ingesteld?

    Een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam, genaamd “Omnibuzz”.

8. Gemeenschappelijke regeling Regionale uitvoeringsdienst Limburg-Noord

  • a.

    Deelnemers

    De gemeenten Beesel, Bergen, Echt-Susteren, Gennep, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Venlo, Venray en Weert en het College van Gedeputeerde Staten van de provincie Limburg.

  • b.

    Wettelijke voorschriften

    Wet vergunningverlening, toezicht en handhaving (Wet VTH).

  • c.

    Overgedragen bevoegdheden

    De taken en bevoegdheden van het openbaar lichaam luiden zoals vermeld in hoofdstuk 2 van de regeling.

Artikel 3 Takenpakket Limburg-Noord

  • 1.

    De uitvoeringsdienst draagt zorg voor de uitvoering van tenminste de taken zoals opgenomen in het wettelijk basistakenpakket. Daarnaast draagt de uitvoeringsdienst op verzoek van een deelnemer zorg voor de uitvoering van het takenpakket Limburg-Noord (TPLN). Uitvoering vindt plaats in samenwerking tussen de deelnemers door uitwisseling van specialistische kennis en capaciteit en hiertoe wordt een dienstverleningsovereenkomst tussen deelnemers en openbaar lichaam afgesloten.

  • 2.

    Naast de taken op het gebied van vergunningverlening, handhaving en toezicht behoren tot het takenpakket van de uitvoeringsdienst ook coördinerende, afstemmende en adviserende taken die voor de deelnemers tezamen worden verricht.

  • 3.

    Voor het wettelijk basistakenpakket en het takenpakket Limburg-Noord (TPLN) stelt het algemeen bestuur het gezamenlijk handhavings- en uitvoeringsbeleid vast conform artikel 7.2 van het besluit Omgevingsrecht. In dit beleid zijn tevens de handhavingsarrangementen met het OM en de politie, de opdrachten van het algemeen bestuur en de vastgestelde landelijke prioriteiten verwerkt.

  • 4.

    De gemeentelijke deelnemers hanteren een in het algemeen bestuur overeengekomen uniforme methode voor probleemanalyse, risicoanalyse, prioriteitstelling en programmering van het wettelijk basistakenpakket en het takenpakket Limburg-Noord (TPLN) en leggen op basis hiervan een uniform uitvoeringsniveau vast.

Artikel 3a Uitvoeringseenheid

  • 1.

    Er is een uitvoeringseenheid voor vergunningverlenings- en toezichttaken met betrekking tot voormalige provinciale inrichtingen die onder gemeentelijk bevoegd gezag zijn gekomen. Deze eenheid bestaat uit medewerkers in dienst bij de gemeente Roermond.

  • 2.

    De activiteiten van de eenheid zijn opgenomen in het uitvoeringsprogramma van de GR RUD LN.

  • 3.

    Taakinhoudelijk functioneert deze eenheid rechtstreeks onder de verantwoordelijkheid van de directeur GR RUD LN. De directeur neemt maatregelen indien de eenheid het betreffende deel van het uitvoeringsprogramma niet kan realiseren. De dagelijkse sturing vindt plaats door de direct leidinggevende van de gemeente Roermond. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roermond treedt op als werkgever voor de medewerkers van deze eenheid.

  • 4.

    De betreffende deelnemers nemen verplicht de diensten van deze eenheid af.

  • 5.

    De kosten worden verdeeld op basis van een voor deze eenheid specifieke verdeelsleutel. Deze verdeelsleutel wordt door het AB vastgesteld en is gebaseerd op wat daarover is vastgelegd in artikel 10 lid 4 van de in Bestuursovereenkomst RUD Limburg-Noord versie 4.0 (14 november 2014).

Artikel 3b Uitvoering provinciale taken ¹

  • 1.

    Taakinhoudelijk functioneren de hiertoe aangewezen2 medewerkers die de provinciale taken3 uitvoeren die zijn ondergebracht in de GR RUD LN onder de verantwoordelijkheid van de directeur van de GR RUD Zuid-Limburg. De directeur van de GR RUD LN neemt, in overleg met de provincie, maatregelen indien de GR RUD ZL het betreffende deel van het uitvoeringsprogramma van de RUD LN niet kan realiseren.

  • 2.

    Artikel 3, lid 3, is niet van toepassing voor de Provincie.

¹ D.w.z. taken die onder het provinciaal bevoegd gezag vallen

Artikel 4 Andere taken fysieke omgeving

  • 1.

    In aanvulling op de taken uit het wettelijk basistakenpakket en het takenpakket Limburg-Noord kan de uitvoeringsdienst, voor zover dit geen verstoring veroorzaakt in de uitvoering van de taken uit het wettelijk basistakenpakket en het takenpakket Limburg-Noord, op verzoek van een deelnemer en na goedkeuring van het dagelijks bestuur, ook andere adviserende, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden op het gebied van de zorg voor de omgeving verrichten.

  • 2.

    Voor de uitvoering van de andere taken worden aanvullende dienstverleningsovereenkomsten gesloten tussen de betreffende deelnemer(s) en het openbaar lichaam.

Artikel 5 Werkzaamheden voor derden

Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit de in artikel 3 en 4 bedoelde taken, kan de uitvoeringsdienst op verzoek van derden adviserende, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden op het gebied van zorg voor de omgeving verrichten na goedkeuring van het algemeen bestuur.

Artikel 6 Volgorde inzet medewerkers

  • 1.

    In het uitvoeringsprogramma stelt het algemeen bestuur, op voorstel van de afzonderlijke gemeentelijke deelnemers, de formatie en de functies vast voor het uitvoeren van de taken (art. 3 en 4) in het eerstvolgende jaar. De medewerkers met een duurzaam dienstverband bij de deelnemers, gericht op de uitvoering van het uitvoeringsprogramma worden als eerste ingezet. Hieronder vallen ook de medewerkers van de gemeenschappelijke regeling MER en de daartoe aangewezen medewerkers van de gemeenschappelijke regeling regionale uitvoeringsdienst Zuid Limburg alsmede medewerkers van andere gemeenschappelijke regelingen tussen deelnemers.

  • 2.

    Indien de gemeentelijke deelnemers in gezamenlijkheid voor de uitvoering van taken niet kunnen voldoen aan de eisen zoals bedoeld in artikel 3, lid 3 van deze regeling of indien er onvoldoende capaciteit beschikbaar is, sluit de gemeentelijke deelnemer, na melding aan de GR RUD LN dat inzet van extra capaciteit nodig is, voor deze taken overeenkomsten met externe dienstverleners. Van het sluiten van de overeenkomst tot inhuur wordt de GR RUD LN onverwijld op de hoogte gesteld.

  • d.

    Adres en plaats van vestiging

    Postadres: Postbus 900, 6040 AX Roermond

    Bezoekadres: Markt 31, 6041 EM Roermond.

  • e.

    Wat is ingesteld?

    Een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam, genaamd Regionale Uitvoeringsdienst Limburg-Noord.

9. Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Euregio Rijn-Maas-Noord

  • a.

    Deelnemers

    • -

      Landeshauptstadt Düsseldorf

    • -

      het zuidelijk deel van de Kreis Kleve

    • -

      de gemeente Krefeld

    • -

      de Industrie- und Handelskammer Mittlerer Niederrhein

    • -

      de gemeente Mönchengladbach

    • -

      de Rhein-Kreis Neuss

    • -

      de Niederrheinische Industrie- und Handelskammer in Duisburg

    • -

      de tot de regio Noord- en Midden-Limburg behorende gemeenten Beesel, Bergen, Echt-Susteren, Gennep, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Venlo en Venray

    • -

      de Kreis Viersen

    • -

      de gemeenten Brüggen, Niederkrüchten, Straelen, Geldern, Schwalmtal, Nettetal, Wassenberg en Wegberg

    • -

      Selfkant

    • -

      MKB Limburg

  • b.

    Wettelijke voorschriften

    Verdrag tussen de deelstaat Noordrijn-Westfalen, de deelstaat Nedersaksen, de Bondsrepubliek Duitsland en het Koninkrijk der Nederlanden van 23 mei 1991 betreffende grensoverschrijdende samenwerking tussen territoriale lichamen en andere openbare instellingen (GV NW p. 530 / SGV NW 101).

    Op het openbaar lichaam is Duits recht van toepassing, in het bijzonder de wet “Gesetz über kommunale Gemeinschaftsarbeit des Landes Nordrhein-Westfalen” (GV NW p.621 / SGV NW 202).

  • c.

    Overgedragen bevoegdheden

    Bevoegdheden en taken van het college worden overgedragen aan het openbaar lichaam zoals vermeld in paragraaf 3 van de Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam Euregio Rijn Maas Noord:

    Lid 1. Het openbaar lichaam heeft tot taak de regionale grensoverschrijdende samenwerking tussen haar leden te stimuleren, te ondersteunen en te coördineren.

    Lid 2. Het openbaar lichaam dient activiteiten te ontplooien, programma’s en projecten te ontwikkelen en uit te voeren alsmede financiële middelen aan te vragen, te ontvangen en hierover te beschikken.

    Lid 3. Het openbaar lichaam vertegenwoordigt binnen het gebied de belangen van zijn leden ten opzichte van internationale, nationale en andere instellingen.

    Lid 4. Het openbaar lichaam stimuleert het overleg en de coördinatie tussen publiekrechtelijke instellingen, overheidsorganen en maatschappelijke groeperingen in alle geledingen van het gebied van het openbaar lichaam.

    Lid 5. Het openbaar lichaam adviseert leden, burgers, ondernemingen, verenigingen, overheidsorganen en overige instellingen in grensoverschrijdende kwesties.

    Lid 6. De grensoverschrijdende samenwerking als bedoeld in lid 1 tot en met 5 vindt in het bijzondere op de volgende gebieden plaats:

    • a.

      economische ontwikkeling;

    • b.

      opleiding en onderwijs;

    • c.

      menselijk potentieel;

    • d.

      verkeer en vervoer;

    • e.

      technologie en innovatie;

    • f.

      ruimtelijke ordening;

    • g.

      cultuur en sport;

    • h.

      toerisme en recreatie;

    • i.

      milieubescherming en afvalverwerking;

    • j.

      natuurbehoud en landschapsbeheer;

    • k.

      sociale zaken;

    • l.

      volksgezondheid;

    • m.

      rampenbestrijding;

    • n.

      communicatie; en

    • o.

      openbare orde en veiligheid.

  • Prioriteit hebben die activiteiten die een aantoonbaar voordeel en een aantoonbare meerwaarde voor de burgers opleveren en de mensen in het gebied van het openbaar lichaam dichter bij elkaar brengen.

  • d.

    Adres en plaats van vestiging

    Konrad-Zuse-Ring 6, 41179 Mönchengladbach Duitsland

  • e.

    Wat is ingesteld?

    Een openbaar lichaam, genaamd Euregio Rijn-Maas-Noord

Ondertekening

Sint Odiliënberg, 2 februari 2021

Burgemeester en wethouders van Roerdalen,

De secretaris,

J.J.W.M. L’Ortije

De burgemeester,

mr. M.D. de Boer-Beerta