Regeling vervallen per 10-04-2021

Nadere regel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen houdende nadere regels omtrent subsidie economie Nadere regel subsidie economie gemeente Roerdalen 2018

Geldend van 04-04-2018 t/m 09-04-2021

Intitulé

Nadere regel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen houdende nadere regels omtrent subsidie economie Nadere regel subsidie economie gemeente Roerdalen 2018

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen, hierna te noemen ‘het college’;

Gelet op:

artikel 4, lid 2 van de Algemene subsidieverordening Roerdalen 2015 waarin aan het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid is verleend tot het stellen van nadere regels waarin de te subsidiëren activiteiten, de criteria, de doelgroepen en de verdeling van de subsidie zoals bedoeld in het eerste lid van artikel 4;

het college van burgemeester en wethouders van mening is dat het gewenst is nadere regels vast te stellen voor het verstrekken van subsidies in het kader van het Ruimtelijke domein, Programma 4 Economie, natuur & landschap, toerisme en cultuur zoals vastgelegd in de Programmabegroting 2017-2020;

Besluit:

vast te stellen de Nadere regel subsidie economie gemeente Roerdalen 2018.

Artikel 1 Doel

Deze regeling heeft tot doel het ondersteunen van activiteiten die bijdragen aan het versterken van de lokale economie en het bevorderen van de lokale werkgelegenheid.

Artikel 2 Soort subsidie

In het kader van deze regeling kan een eenmalige subsidie worden verstrekt.

Artikel 3 Tot subsidie gerechtigde partijen

  • 1.

    Een aanvraag voor een subsidie in het kader van deze regeling kan worden ingediend door een rechtspersoon die statutair is gevestigd in de gemeente Roerdalen, die actief is in de gemeente Roerdalen en die in het kader van deze regeling optreedt als hoofdaanvrager.

  • 2.

    Een aanvraag voor een subsidie in het kader van deze regeling kan ook worden ingediend door een natuurlijke persoon of een groep van natuurlijke personen die woonachtig is of zijn in de gemeente Roerdalen.

Artikel 4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Activiteiten kunnen voor een subsidie in aanmerking komen als zij:

  • gericht zijn op economische ontwikkeling of;

  • bijdragen aan economische spin off of;

  • stimuleren tot innovatie of;

  • gericht zijn op het versterken en verbinden van activiteiten (kruisbestuiving/cross overs) of;

  • gericht zijn op kennisontwikkeling of;

  • gericht zijn op het bevorderen van – grensoverschrijdende – samenwerking.

Artikel 5 Subsidieaanvraag

  • 1.

    Een aanvraag voor een subsidie in het kader van deze regeling kan gedurende het gehele jaar doch uiterlijk 13 weken voor de aanvang van de activiteit worden ingediend bij het college met behulp van het door of namens het college vastgestelde formulier met bijlagen.

  • 2.

    Een aanvraag voor een subsidie kan door meerdere aanvragers gezamenlijk worden ingediend, waarbij één van de aanvragers optreedt als hoofdaanvrager.

  • 3.

    Een aanvraag die door meerdere aanvragers wordt ingediend, wordt door alle aanvragers ondertekend.

  • 4.

    Het college beslist op een aanvraag voor een eenmalige subsidie binnen zes weken. Deze termijn kan éénmalig worden verlengd met vier weken.

  • 5.

    Een op inhoudelijke gronden afgewezen aanvraag kan niet nogmaals in dezelfde vorm en/of met dezelfde inhoud worden ingediend.

  • 6.

    De subsidieaanvraag bevat een activiteiten- of projectplan met daarin de volgende onderdelen:

• een opgave van de verantwoordelijke organisatoren;

• een beschrijving van de beoogde doelen en te bereiken resultaten;

• een beschrijving van de uit te voeren activiteiten;

• een opgave van de dag waarop of de periode waarin de activiteiten plaatsvinden;

• een opgave van de locatie waar de activiteiten worden uitgevoerd;

• een opgave van organisaties en instanties waarmee wordt samengewerkt;

• een begroting van uitvoeringskosten en inkomsten waaruit blijkt dat het initiatief een deel van de kosten zelf dekt.

  • 7.

    Als de aanvrager een rechtspersoon is als bedoeld in artikel 3 lid 1 en rechtspersoon niet eerder bij de gemeente Roerdalen subsidie heeft aangevraagd, dan dient de aanvraag vergezeld te gaan van bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel dat niet ouder is dan 6 weken.

Artikel 6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    De subsidie heeft uitsluitend betrekking op kosten die resulteren na aftrek van de eigen bijdrage en bijdragen van derden én die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

  • 2.

    Geheel voor eigen risico van de aanvrager kan deze met de uitvoering van de activiteiten starten op de datum waarop de aanvraag wordt ingediend.

Artikel 7 Subsidiegrondslag

De subsidie wordt verleend op basis van een door of namens het college goedgekeurd activiteiten- of projectplan.

Artikel 8 Subsidieverdeelsleutel

  • 1.

    Aanvragen in het kader van deze regeling worden afgehandeld op volgorde van binnenkomst totdat de bovengrens van het beschikbare subsidiebedrag is bereikt.

  • 2.

    Het op basis van het goedgekeurde activiteiten- of projectplan te verlenen subsidie bedraagt minimaal € 250,- en maximaal € 5.000,-.

Artikel 9 Bijzondere verplichting

  • 1.

    Een subsidieontvanger vermeldt in alle projectuitingen dat de activiteit waarvoor de subsidie is verleend mede mogelijk is gemaakt met financiële ondersteuning door de gemeente Roerdalen en neemt in alle projectuitingen het logo van de gemeente Roerdalen en/of het Klein Geluk-logo van de gemeente Roerdalen op.

  • 2.

    Een subsidieontvanger meldt de activiteit waarvoor een subsidie is verleend aan bij de gemeente voor opname in de activiteitenkalender Erop uit in Roerdalen van de gemeentelijke website.

Artikel 10 Verantwoording en vaststelling subsidies

Verantwoording en vaststelling van subsidies die in het kader van deze regeling worden verstrekt vindt plaats overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 15 t/m 18 van de Algemene subsidieverordening Roerdalen 2015.

Artikel 11 Hardheidsclausule

  • 1.

    Als een bij of krachtens deze regeling gestelde termijn voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen, kan het college een andere termijn vaststellen.

  • 2.

    Door het college kan van een of meer artikelen of artikelleden in deze regeling worden afgeweken als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na publicatie.

  • 2.

    Op aanvragen om subsidie die zijn ingediend voor deze datum zijn de bepalingen van deze regeling van toepassing.

  • 3.

    Deze regeling wordt aangehaald als Nadere regel subsidie economie gemeente Roerdalen 2018.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen,

6 maart 2018.

De secretaris,

J.J.W.M. L’Ortije

De burgemeester,

mr. M.D. de Boer-Beerta

Toelichting behorend bij de Nadere regel subsidie economie gemeente Roerdalen 2018

Artikel 1

In dit artikel staat de spin off die we met het subsidiëren van activiteiten binnen deze regeling willen bereiken. Het gaat erom dat activiteiten bijdragen aan het versterken van de lokale economie. Dat kunnen economische activiteiten ’in enge zin’ zijn, maar ook activiteiten op het gebied van toerisme en cultuur. Activiteiten zonder economische spin off kunnen dus niet voor een subsidie in het kader van deze regeling in aanmerking komen.

Artikel 2

Dit artikel bepaalt dat er alleen eenmalige subsidies kunnen worden verleend en dus geen subsidies op jaarbasis. Eenmalige subsidies zijn subsidies die worden verleend voor eenmalige c.q. projectactiviteiten.

Artikel 3

In het kader van deze regeling kunnen zowel rechtspersonen als natuurlijke personen een subsidie aanvragen. Rechtspersonen van buiten de gemeente Roerdalen kunnen als partner in een project mede-aanvrager zijn van een subsidie. Voor natuurlijke personen geldt het ingezetenencriterium.

Artikel 4

In dit artikel zijn de criteria geformuleerd waaraan activiteiten moeten voldoen. Subsidie kan een belangrijk instrument zijn om ontwikkeling, vernieuwing en samenwerking aan te zwengelen.

Artikel 5

Lid 1

Subsidies kunnen gedurende het hele kalenderjaar worden aangevraagd. Dat is in lijn met andere Nadere regels die we hanteren in het huidige subsidiestelsel.

Lid 2 en lid 3

Hier is geregeld dat meerdere partijen samen een aanvraag kunnen indienen. Als meerdere partijen een aanvraag indienen, dan dient één van de aanvragers als hoofdaanvrager of penvoerder op te treden. Om de vrijblijvendheid tegen te gaan en commitment op de aanvraag te krijgen moet de aanvraag door alle partijen worden ondertekend.

Lid 4

In dit lid staat de termijn waarbinnen op een aanvraag moet worden beslist. De beslistermijn wijkt af van de Awb- en Asv-termijn van 13 weken. Als we een termijn van 13 weken zouden hanteren dan valt de uiterste termijn samen met de dag van uitvoering van de activiteit (aanvraag immers in te dienen uiterlijk 13 weken voor de activiteit). Het college moet binnen 6 weken beslissen, met een verlengingsoptie van 4 weken.

De aanvrager heeft dus altijd uiterlijk 3 weken voor de datum van de activiteit zekerheid over de subsidie. De aanvraagtermijn van 13 weken geeft ook voldoende ruimte aan de aanvrager voor het aanvragen van bijvoorbeeld een evenementenvergunning in MER-verband.

Lid 5

We beperken de mogelijkheid op herkansing. Met deze bepaling wordt voorkomen dat er een projectencarrousel ontstaat waarin aanvragen worden ‘rondgepompt’.

Lid 6 en lid 7

Hier staan de vereisten waaraan de aanvraag moet voldoen.

Artikel 6

In dit artikel staat welke kosten voor subsidie in aanmerking kunnen komen.

Lid 1

In het eerste lid krijgt het college een ruime afwegings- en beslissingsbevoegdheid. Dat is in lijn met de Asv. Er is bewust voor gekozen om geen normering op te nemen voor de verhouding van bijvoorbeeld de eigen bijdrage of inzet van eigen uren van de aanvrager in verhouding tot de gevraagde subsidie. Dat is gedaan om twee redenen. Op de eerste plaats beperkt een dergelijke normering de vrije beslisruimte van het college om maatwerkbesluiten te nemen. Op de tweede plaats is de controle op dergelijke normering moeilijk sluitend te maken en leidt het tot extra administratieve lasten bij de aanvrager.

Lid 2

Een aanvrager kan uiteraard wel al starten met de voorbereidende werkzaamheden voordat het college heeft besloten op de aanvraag, maar de aanvrager doet dat dan geheel op eigen risico.

Artikel 7

In dit artikel staat de basis waarop subsidie wordt verleend en het maximum bedrag van de subsidie.

Artikel 8

Dit artikel regelt de wijze van verdeling van het beschikbare subsidiebedrag. Aanvragen worden afgehandeld op volgorde van binnenkomst tot aan het subsidieplafond. Dat is het principe ’wie eerst komt, die het eerst maalt’.

Artikel 9

In dit artikel zijn twee bijzondere verplichtingen opgenomen waaraan een subsidieontvanger moet voldoen. Zij gelden naast de algemene verplichtingen die zijn opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening gemeente Roerdalen 2015 (Hoofdstuk 6).

Artikel 10

Dit artikel regelt de manier waarop de subsidieontvanger verantwoording moet afleggen over de ontvangen subsidie. Het regiem van verantwoording zoals geformuleerd in de Algemene subsidieverordening Roerdalen 2015 is van toepassing op subsidies die zijn verleend in het kader van deze regeling.

Artikel 11

In het eerste lid krijgt het college de bevoegdheid om van deze regeling af te wijken als termijnbepalingen gaan knellen. In het tweede lid krijgt het college de bevoegdheid om op inhoudelijke gronden af te wijken.

Artikel 12

In dit artikel is geregeld dat ‘oude’ aanvragen worden afgehandeld volgens deze regeling. Dat schept uniformiteit en is vooral van belang voor het verantwoorden van verleende subsidies. In het tweede lid is geregeld dat verantwoording plaats vindt overeenkomstig het verantwoordingsregiem van de Asv.