Regeling adviesraad sociaal domein Roosendaal

Geldend van 13-06-2016 t/m heden

Intitulé

Regeling adviesraad sociaal domein Roosendaal

Burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal;

Gelet op de artikel 21 van de Verordening Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikel 11 van de Verordening Jeugdhulp 2015 en artikel 32 van de Gemeenschappelijke Regeling Intermeentelijke Sociale Dienst Werkplein Hart van West-Brabant;

besluiten:

Vast te stellen de navolgende Regeling adviesraad sociaal domein Roosendaal

Artikel 1. Adviesraad Sociaal Domein

Er is een Adviesraad Sociaal Domein Roosendaal.

Artikel 2. Taken

  • 1. De adviesraad heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over voorstellen tot gemeentelijke regelgeving, beleid, plannen en de uitvoering daarvan op het terrein van het sociaal domein, te weten de Wet maatschappelijke ondersteuning (2015) en de Jeugdwet (2015) en de Participatiewet (2015). Voor de Participatiewet geldt een beperking in de adviesrol voor zover die de uitvoering van beleid door het Werkplein Hart van West-Brabant treft. Deze adviesrol is belegd bij de regionale cliëntenraad van het Werkplein Hart van West-Brabant.

  • 2. De adviesraad onderhoudt actief contact met een netwerk van (ervarings)deskundigen zoals belangenbehartigers, cliëntenorganisaties en inwoners van Roosendaal (het zogenaamde “Netwerk van Expertise”) en wordt op deze manier van relevante informatie voorzien. Dit betreft ten minste de Jongerenraad JONG Roosendaal, de Stichting Seniorenraad Roosendaal, het Roosendaals Gehandicapten Platform en Platform Minima Roosendaal en Cliëntenraad SoZa Roosendaal.

Artikel 3. Samenstelling

  • 1. De adviesraad bestaat uit 7 tot 13 burgerleden, die op persoonlijke titel geïnstalleerd worden en een in functie benoemde onafhankelijke voorzitter.

  • 2. De leden van de adviesraad en de voorzitter worden benoemd na een sollicitatieprocedure.

  • 3. De leden en voorzitter van de adviesraad dienen (ervarings)deskundig te zijn op het terrein van het sociaal domein en ingezetene te zijn van de gemeente Roosendaal. Leden van de adviesraad mogen geen lid zijn van de gemeenteraad, het college of werkzaam zijn bij de gemeente Roosendaal.

  • 4. De zittingsduur van de leden en de voorzitter bedraagt 4 jaar.

  • 5. Een lid kan maximaal twee keer worden herbenoemd na sollicitatie.

  • 6. De voorzitter kan maximaal twee keer worden herbenoemd na sollicitatie.

  • 7. Het lidmaatschap van de leden eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      na het verstrijken van de zittingsduur van de periode van 4 jaar behoudens herbenoeming;

    • c.

      doordat niet meer wordt voldaan aan de voorwaarden genoemd in artikel 3.3;

    • d.

      na een ontslagbesluit van de voorzitter.

  • 8. Het voorzitterschap eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      doordat niet meer wordt voldaan aan de voorwaarden genoemd in artikel 3.3;

    • c.

      door ontslag op voordracht van minimaal 2/3 van het totaal aantal leden van de adviesraad op grond van handelen of nalaten van betrokkene, waardoor voortzetting van het voorzitterschap ongewenst wordt geacht.

  • 9. Voor het in stand houden en versterken van de in de adviesraad opgedane ervaring en kennis, streeft de adviesraad naar het gefaseerd aftreden en benoemen van leden en hanteert daartoe een rooster van aftreden. Het rooster van aftreden wordt geregeld in het huishoudelijk reglement.

Artikel 4. Werkwijze

  • 1. De adviesraad kent een open structuur. Vergaderingen zijn openbaar en werkgroepen worden aangevuld met deskundigen van buiten de adviesraad als dat gewenst is.

  • 2. De adviezen worden schriftelijk uitgebracht en zijn openbaar.

  • 3. Om de gewenste werkwijze van de adviesraad te borgen werkt de adviesraad aan een gezamenlijke start via gerichte training / scholing / werkbijeenkomsten. Met name in het eerste jaar wordt intensief geïnvesteerd in scholing, coaching en teambuilding. Na het eerste jaar zal de deskundigheidsbevordering regelmatig onderhouden worden.

  • 4. Jaarlijks evalueert de adviesraad intern haar functioneren.

  • 5. Jaarlijks evalueert de voorzitter met de individuele leden hun functioneren.

  • 6. Het “Netwerk van Expertise” wordt in beeld gebracht en contacten worden onderhouden. Via contact met dit netwerk wordt de adviesraad van informatie voorzien. Het onderhouden van contacten doet de adviesraad door:

    • a.

      actief inbreng van belanghebbenden te organiseren via tijdelijke werkgroepen voor gerichte adviezen;

    • b.

      het bezoeken van bijeenkomsten in Roosendaal die door anderen georganiseerd worden;

    • c.

      het zelf initiëren of organiseren van bijeenkomsten, expertmeetings of andere vormen van raadplegingen;

    • d.

      het opzetten van een databank met sleutelfiguren en (ervarings)deskundigen die op deelthema’s door de adviesraad benaderd kunnen worden.

  • 7. De adviesraad regelt binnen de kaders van deze Regeling haar eigen werkwijze en stelt hiertoe een huishoudelijk reglement vast. Hierin wordt ten minste opgenomen met welke regelmaat de adviesraad vergadert (met een minimum van zesmaal per jaar), op welke manier geldige besluiten worden genomen en er wordt een rooster van aftreden opgesteld.

  • 8. De adviesraad brengt jaarlijks verslag uit aan de gemeenteraad over de verrichte werkzaamheden. Het college stelt de gemeenteraad in kennis van het verslag.

Artikel 5. Ambtelijk secretaris

  • 1. Een ambtenaar van team Maatschappij is ambtelijk secretaris voor de adviesraad. De ambtelijk secretaris is aanwezig bij de vergaderingen van de adviesraad.

  • 2. De ambtelijk secretaris heeft geen stemrecht maar zorgt voor een goede ondersteuning van de adviesraad. Taak van de ambtelijk secretaris is om de adviesraad tijdig te informeren over de agenda en het besluitvormingsproces van de gemeenteraad en het college. Daarnaast bewaakt de ambtelijk secretaris de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen.

Artikel 6. Faciliteiten en vergoedingen

  • 1. De adviesraad krijgt jaarlijks de beschikking over een werkbudget. Daaruit dienen de volgende kosten te worden betaald:

    • a.

      Professionalisering en deskundigheidsbevordering (d.m.v. scholing, training, excursies, workshops) van de leden;

    • b.

      Reiskosten à €0,19 per kilometer;

    • c.

      Faciliteiten voor het verzorgen van inlichtingen;

    • d.

      Door de adviesraad noodzakelijk te maken onkosten in verband met de uitoefening van hun functie.

  • 2. Het college stelt een vergaderruimte beschikbaar, alsmede koffie en thee.

  • 3. De leden van de adviesraad ontvangen van de gemeente geen andere vergoedingen dan welke genoemd worden in dit artikel.

  • 4. De adviesraad legt in het jaarverslag financiële verantwoording af.

Artikel 7. Slotbepalingen

  • 1. Aanvullingen en wijzigingen van de Regeling worden vastgesteld door het college.

  • 2. In alle gevallen waarin deze Regeling niet voorziet, beslist het college.

  • 3. Opheffing van de adviesraad kan slechts geschieden bij besluit van het college, wel de adviesraad gehoord hebbende.

Artikel 8. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Dit besluit treedt in werking op de derde de dag na de bekendmaking van deze Regeling.

  • 2. Deze Regeling wordt aangehaald als “Regeling adviesraad sociaal domein Roosendaal”.

Ondertekening

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Roosendaal op 13 januari 2015.

De secretaris, De burgemeester,