Regeling vervallen per 18-02-2022

Vaststelling Horecagebiedsplan Feijenoord 2019-2021

Geldend van 10-10-2019 t/m 17-02-2022

Intitulé

Vaststelling Horecagebiedsplan Feijenoord 2019-2021

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam en de burgemeester van Rotterdam, elk voor zover het zijn bevoegdheden betreft,

gelezen het voorstel van de Directeur Veiligheid van 20 juni 2019 met kenmerk 3240499;

overwegende dat:

  • -

    in horecagebiedsplannen de gewenste koers van een gebied qua horeca-ontwikkeling voor minimaal de komende twee jaar wordt vastgelegd;

  • -

    aanvragen voor een exploitatievergunning aan het geldende horecagebiedsplan worden getoetst;

  • -

    de burgemeester op grond van artikel 2:28a, eerste lid, onderdeel a, van de APV Rotterdam 2012 kan bepalen dat het exploiteren van categorieën van openbare inrichtingen, al dan niet beperkt tot een bepaald gebied, geheel of gedeeltelijk wordt vrijgesteld van de exploitatievergunningplicht;

  • -

    de burgemeester op grond van artikel 2:28a, eerste lid, onderdeel c, van de APV Rotterdam 2012 een locatie, pand of gebied kan aanwijzen waar de vrijstelling niet geldt;

  • -

    het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester derhalve een gezamenlijke bevoegdheid hebben voor het opstellen van horecagebiedsplannen;

  • -

    de burgemeester op grond van artikel 2:28b, tweede lid, APV Rotterdam 2012 bevoegd is een Horeca Adviescommissie in te stellen;

  • -

    het wenselijk is dat het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester horecagebiedsplannen vaststellen;

gelet op de artikelen 2:28a en 2:28b van de APV Rotterdam 2012;

besluiten vast te stellen:

Vaststelling Horecagebiedsplan Feijenoord 2019–2021

Artikel 1 Vaststelling

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester stellen vast het Horecagebiedsplan Centrum 2019–2021 zoals opgenomen in de bijlage.

Artikel 2 Intrekking Horecagebiedsplan Feijenoord 2017-2019

Het besluit Vaststelling Horecagebiedsplan Feijenoord 2017-2019 wordt ingetrokken.

Artikel 3 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na dagtekening van het gemeenteblad waarin het wordt geplaatst.

Artikel 4 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Vaststelling Horecagebiedsplan Feijenoord 2019-2021.

Artikel 5 Overgangsbepaling

Een inrichting die op het moment van de inwerkingtreding van dit besluit op grond van het Besluit uitzondering op de vrijstelling van de exploitatievergunningplicht 2017 vergunningvrij mag exploiteren maar op grond van dit besluit niet, is vrijgesteld van de exploitatievergunningplicht zolang de inrichting in aard en omvang van de exploitatie ongewijzigd en op dezelfde locatie wordt geëxploiteerd.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 2 juli 2019.

De secretaris,

V.J.M. Roozen

De burgemeester,

A. Aboutaleb

 

Aldus vastgesteld op 2 juli 2019.

Voor zover het zijn bevoegdheden betreft,

De burgemeester,

A. Aboutaleb

HORECAGEBIEDSPLAN 2019-2021 GEBIED FEIJENOORD

1. Inleiding

Voor u ligt het horecagebiedsplan voor het gebied Feijenoord.

Om te zorgen dat Rotterdam een aantrekkelijke, veilige stad is en vooral blijft, wordt gebiedsgericht gewerkt. Dit is een van de uitgangspunten uit het coalitieakkoord en het programma Veilig@Rotterdam. Deze werkwijze, waarbij maatwerk en flexibiliteit centraal staan, heeft in de afgelopen jaren reeds z’n vruchten afgeworpen op het gebied van horeca. Door per wijk en/of buurt een duidelijke visie en/of ambitie te hebben en daaraan vestigingsvoorwaarden te stellen kunnen bekende en nog onbekende horeca ontwikkelingen worden beoordeeld en gerealiseerd.

Het horecagebiedsplan is zowel een visie- als uitvoeringsdocument. Dat wil zeggen dat enerzijds op basis van de aard en het karakter van het gebied het perspectief voor de ontwikkeling van horeca in de komende jaren wordt geschetst. De ruimtelijke ontwikkeling, de economische stand van zaken c.q. het vestigingsklimaat en de veiligheidssituatie worden hierin meegenomen. Anderzijds wordt ook aangegeven hoe die ontwikkeling concreet vormgegeven en uitgevoerd kan worden.

De specifieke invulling wordt verwerkt in een horecagebiedsplan zoals in dit geval het gebied Feijenoord. Een uitnodigend horecabeleid dat ruimte biedt voor (nieuwe) ondernemers en horecaconcepten die bijdragen aan het aantrekkelijke leefklimaat. Ook binnen de gemeente Rotterdam (net als in andere steden) is sprake van diverse nieuwe concepten waarbij horeca onderdeel is van een breder aanbod van een onderneming of waarvan de horeca-activiteiten niet permanent op één locatie plaatsvinden. Dit vraagt steeds meer flexibiliteit in het (horeca)beleid. In dit horecagebiedsplan zijn zoveel mogelijk voorziene horeca-ontwikkelingen opgenomen.

In de beschrijvingen per gebied wordt nader ingegaan op de ontwikkelruimte die wordt geboden voor nieuwe ondernemers. Op basis van de ontwikkelingen die we zien of beogen is opgenomen wat we toestaan aan horeca-activiteiten. De gebiedsbeschrijving is verder noodzakelijk om te bepalen welke exploitatiecategorie wenselijk is in een gebied, wijk of buurt. Daarnaast kan zo vastgelegd worden welke mix van horeca-activiteiten gewenst is. Om de gewenste ontwikkeling richting te kunnen geven (door bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het verlenen van de exploitatievergunning of de bestaande situatie ter plaatse zo te behouden) wordt in het horecagebiedsplan gewerkt met een aantal begrippen (zie § 2.3. Ontwikkelrichtingen). De gekozen ontwikkelrichting wordt ondersteund door redenen van fysieke en ruimtelijke aard en openbare orde en veiligheid.

Hoe meer activiteiten horeca-inrichtingen aanbieden, hoe zwaarder de belasting voor de wijk en/of buurt. De balans tussen levendigheid en een prettig woon- en leefklimaat staat dan ook in alle plannen centraal. Het doel is een goede en duurzame match tussen wijk, buurt of straat en horeca-ontwikkeling te bewerkstelligen.

Het horecagebiedsplan is niet het enige waaraan een aanvraag voor een exploitatievergunning getoetst wordt. Daarnaast wordt een aanvraag ook nog getoetst aan onder meer de bestemming van het pand. De bestemming moet de horeca-activiteiten toestaan. Er dient dus wel een duidelijk onderscheid gemaakt te worden tussen een bestemmingsplan (waar kan horeca zich vestigen) en een horecagebiedsplan (wat voor horeca kan zich daar vestigen).

2. Proces totstandkoming horecagebiedsplan

2.1 Inleiding

In de Horecanota 2017-2021 staat de balans tussen levendigheid en een aantrekkelijk woon- en leefklimaat centraal. In deze nota wordt het stedelijke en algemeen geldende beleid beschreven dat hieraan invulling geeft. Gebiedsgericht werken, een verdere vereenvoudiging van het vergunningstelsel, verfijning van het handhavingskader en stimulering van eigen initiatief door experimenten zijn hiervan de elementen.

In het horecagebiedsplan wordt er meer ingezoomd op het gebied zelf.

Op deze manier wordt invulling gegeven aan het uitgangspunt dat een wijk bepalend is voor wat mogelijk is qua horeca-ontwikkeling. Meer concreet, in dit plan wordt de gewenste ontwikkeling van horeca in het gebied Feijenoord van de gemeente Rotterdam beschreven en op hoofdlijnen uitgewerkt.

In dit hoofdstuk wordt het proces van totstandkoming in algemene zin toegelicht en daarnaast wordt meer specifiek kort op een aantal onderwerpen in gegaan, die van belang zijn bij het opstellen van een horecagebiedsplan.

Het opstellen van het horecagebiedsplan wordt gedaan door de gebiedscommissies van de Rotterdamse gebieden, onder leiding van de gebiedsadviseurs horeca. Deze functionaris is de spin in het web. Deze adviseur fungeert binnen de gemeente Rotterdam als het (eerste) aanspreekpunt voor nieuwe en bestaande ondernemers.

Op die manier is de lokale kennis bepalend voor wat er in een wijk, buurt en/of straat mogelijk is en is maatwerk de norm, in plaats van uitzondering.

Alle plannen worden vastgesteld door het college van Burgemeester en Wethouders. Aanvragen voor een nieuwe exploitatievergunning of wijzigingen van een bestaande exploitatievergunning worden door de burgemeester hieraan getoetst1.

Om tot een gedegen, gedragen en toekomstbestendig horecagebiedsplan te komen is participatie van bewoners, ondernemers, pandeigenaren en gemeentelijke en toezichthoudende instanties essentieel. Het gehele proces wordt begeleid door de gebiedsadviseurs horeca van de Directie Veiligheid van de gemeente. Dit zorgt voor een eenduidige werkwijze en uniforme opmaak en insteek van de horecagebiedsplannen.

Na vaststelling is een horecagebiedsplan minimaal twee jaar en maximaal tot een half jaar na afloop van de Horecanota 2017-2021 geldig. Gebieden mogen bij het opstellen zelf bepalen hoe lang hun horecagebiedsplan van kracht is. Tot vaststelling van een nieuw plan door het college van Burgemeester en Wethouders, blijft het vorige horecagebiedsplan van kracht.

2.2 Algemene kaders

Voordat een specifieke invulling kan worden gegeven aan de gewenste ontwikkeling van horeca in een gebied, is het in de eerste plaats van belang wijken, buurten en/of straten binnen een gebied te karakteriseren. Dit vindt plaats aan de hand van een algemeen gebiedskader. Hierbij vormt het integrale gebiedsplan, dat door de gebiedscommissies wordt opgesteld, een belangrijk referentiekader. Het karakter, aard en functie van een wijk, buurt of straat bepaalt primair hoeveel en welke soort horeca gerealiseerd kan worden. Er worden vijf algemene kaders onderscheiden.

Wonen

Dit zijn wijken, buurten en/of straten waar het accent ligt op de woonfunctie, alsmede op functies die complementair zijn of inherent verbonden zijn aan het wonen van mensen. Op deze plekken mag de positie van de horeca niet de overhand krijgen ten opzichte van de overige maatschappelijke functies. Balans en rust in de avond en nacht zijn van cruciaal belang. In deze wijken, buurten en/of straten wordt behoudend met nieuwe inrichtingen omgegaan, tenzij de horeca-inrichting bijdraagt aan het kwaliteitsniveau in de omgeving en de balans en rust worden gerespecteerd. Tenzij anders bepaald zijn nieuwe inrichtingen die vrijgesteld zijn van de vergunningplicht (categorie 0) mogelijk. Afhankelijk van de situatie kunnen bestaande inrichtingen meestal beperkt in afmeting of activiteiten uitbreiden als dit geen negatieve gevolgen heeft op het woon- en leefklimaat.

Gemengd

Gemengde wijken, buurten en/of straten kenmerken zich door een mix van diverse functies zoals wonen, werken, winkelen, cultuur en horeca. Voorbeelden hiervan zijn de Witte de Withstraat, en het CS-kwartier. Uitbreiding van horeca is meestal mogelijk, waarbij expliciet wordt gekeken of dit ondersteund is aan c.q. een positieve werking heeft op de andere functies en de straat en/of buurt als geheel. Tenzij anders bepaald zijn nieuwe inrichtingen mogelijk met ten hoogste een categorie 1 vergunning. Het moet in elk geval niet leiden tot een te grote druk van de horeca op de openbare orde en het woon- en leefklimaat.

Uitgaan

Rotterdam kent enkele drukke straten en pleinen waar horeca en leisure de belangrijkste functies zijn. Ook toekomstige ontwikkelingen, zoals het nieuwe stadiongebied, kunnen worden bestempeld als uitgaansgebied. Uiteraard betekent het niet dat er in deze wijken, buurten en/of straten geen bewoners wonen. Net als voor gemengde wijken en buurten geldt dat uitbreiding van horeca meestal mogelijk is, tenzij een te grote druk op de openbare orde en het woon- en leefklimaat is/zal ontstaan. Tenzij anders bepaald zijn nieuwe inrichtingen mogelijk met ten hoogste een categorie 2 vergunning.

Publieksintensieve recreatie

In publieksintensieve recreatiegebieden, zoals het Kralingse Bos en het Zuiderpark, komen mensen voor ontspanning in de vrije tijd. De horeca ter plaatse sluit aan op dit specifieke karakter. Balans tussen natuur en vertier is belangrijk. Tenzij anders bepaald zijn nieuwe inrichtingen mogelijk met ten hoogste een categorie 1 vergunning.

Bedrijventerreinen en haven

Een bedrijventerrein en havengebied is primair bedoeld voor de vestiging van commerciële bedrijven. De inrichting van het gebied is hierop afgestemd. Ze liggen vaak aan grote uitvalswegen. Veelal richt de horeca zich op deze zakelijke markt. Sommige bedrijventerreinen lenen zich daarnaast ook goed voor de vestiging van feestzalen. De panden zijn groot, eenvoudig te bereiken en er is voldoende parkeergelegenheid. Daarbij ontbreekt (veelal) de woonfunctie waardoor de overlast beperkt is. Tenzij anders bepaald zijn nieuwe inrichtingen mogelijk met ten hoogste een categorie 1 vergunning.

2.3 Ontwikkelrichtingen vergunde horeca

In de beschrijvingen per gebied wordt nader ingegaan op de ontwikkelruimte die we bieden voor nieuwe ondernemers. Op basis van de ontwikkelingen die we zien of beogen staat opgenomen wat we toestaan aan horeca-activiteiten. Concreet kunnen de volgende ontwikkelrichtingen worden onderscheiden:

Ontwikkelen: Uitbreiding van het aantal horeca inrichtingen alsmede de uitbreiding van het aantal m2 terras van bestaande inrichtingen is mogelijk. Een verdere differentiëring is mogelijk door specifieke exploitatie categorieën en/of activiteiten te benoemen.

Consolideren: Er zijn geen nieuwe horeca inrichtingen toegestaan. Ook is een verzwaring van activiteiten en/of categorieën niet mogelijk en kan het vloeroppervlakte en terras van bestaande inrichtingen in principe niet toenemen. Dit tenzij het een gering2 aantal m2 inpandig betreft of eisen worden gesteld in landelijke wetgeving waardoor ondernemers gedwongen worden aanpassingen in het pand aan te brengen.

Verminderen: Bij het wijzigen of beëindigen van een horeca-exploitatie wordt ingezet op het terugdringen van het aantal horeca-inrichtingen, vloeroppervlakte en terras of het terugdringen van specifieke exploitatiecategorieën en activiteiten. Indien is gekozen om een bepaalde exploitatiecategorie te verminderen, dan geldt voor al het overige de ontwikkelrichting consolideren, tenzij expliciet anders bepaald. Daar de basis voor een verminderingsbeleid altijd gelegen is in het feit dat de openbare orde en/of het woon- en leefklimaat zwaar onder druk staan, kan bij beëindiging van een exploitatie, een nieuwe ondernemer zich slechts vestigen met horeca van maximaal exploitatievergunning categorie 1. Ook zal in een dergelijk geval met de pandeigenaar gesproken worden over een alternatieve invulling (anders dan horeca) van het pand.

Exploitatie categorieën:

De combinatie van activiteiten die in een horeca-inrichting wordt aangeboden bepaalt in welke exploitatiecategorie de inrichting valt. Daarbij is relevant in hoeverre de activiteiten effect hebben op de openbare orde en het woon- en leefklimaat in de omgeving van het horecabedrijf. Hoe meer effect, des te zwaarder de exploitatiecategorie. Hoe zwaarder de categorie, des te zwaarder de toets bij vergunningverlening. Elke ondernemer kan gebruik maken van de voor hem of haar geldende vrijstelling van de exploitatievergunningplicht (categorie 0). Indien meer of zwaardere activiteiten worden aangeboden is een exploitatievergunning vereist in de categorie 1 t/m 4+.

Categorie 1 (licht)

Inrichtingen die in aanvulling op de voor hen geldende categorie 0:

  • geopend zijn van 07.00 uur of tot 23.00 uur;

    • een terras exploiteren van 07.00 tot 23.00 uur;

  • en/of een gevelterras exploiteren van meer dan 3 m uit de gevel en/of een overterras tot 23.00 uur;

  • en/of alcoholhoudende drank schenken;

  • en/of in een straat gevestigd zijn waar vrijgesteld exploiteren door de burgemeester is uitgesloten.

Categorie 2 (regulier)

Inrichtingen die in aanvulling op categorie 1:

  • geopend zijn vóór of vanaf 07.00 tot 01.00 / 02.00 uur

    • een terras exploiteren van 07.00 tot 01.00 / 02.00 uur;

  • en/of kansspelautomaten aanwezig hebben;

  • en/of amusement aanbieden, anders dan door middel van twee kansspelen;

  • en/of gelegenheid bieden tot het roken van rookwaar met gebruikmaking van waterpijpen (shisha);

  • en/of gelegenheid bieden tot het uitvoeren van seksuele handelingen anders dan tegen betaling.

Categorie 3 (middelzwaar)

Inrichtingen die in aanvulling op categorie 2:

  • 24 uur geopend zijn;

  • óf meer dan achtergrondmuziek willen produceren.

Categorie 4 (zwaar)

Inrichtingen die in aanvulling op categorie 3:

  • 24 uur geopend zijn

  • en meer dan achtergrondmuziek willen produceren;

  • en/óf zaalverhuur aanbieden (minder dan 2500 bezoekers).

Categorie 4+ (buiten categorie)

Inrichtingen die in aanvulling op categorie 4:

  • grootschalige evenementen faciliteren (meer dan 2500 bezoekers)

2.4 Exploitatievergunning: activiteiten

Binnen een horeca-inrichting kunnen verschillende activiteiten worden uitgevoerd. Het kan gaan om het verstrekken van etenswaren (restaurantfunctie), maar ook om het gelegenheid bieden tot amusement en ontspanning, bijvoorbeeld in de vorm van kansspelautomaten of roken van rookwaren met behulp van waterpijpen. Op de exploitatievergunning staat aangegeven welke van onderstaande activiteiten in het horecabedrijf zijn toegestaan. Sommige combinaties van activiteiten zijn niet mogelijk.

Hoe zwaarder de gekozen activiteiten, hoe groter de impact van de horeca-inrichting op de openbare orde en het woon- en leefklimaat in de omgeving van de inrichting. Van ondernemers die horecabedrijven exploiteren in de zwaarste horecacategorie wordt dan ook een grote verantwoordelijkheid gevraagd. Ook de toets die plaatsvindt bij een aanvraag van een vergunning voor een zware categorie is zwaarder.

Overzichtstabelactiviteiten

  • 1.

    binnenruimte (oppervlakte in m2)

  • 2.

    terras (oppervlakte in m2)

  • 3.

    ochtendhoreca: openingstijden binnen van 04.00 tot 23.00 uur

  • 4.

    daghoreca: openingstijden binnen van 07.00 tot 23.00 uur

  • 5.

    avondhoreca:

    openingstijden binnen van 07.00 tot 01.00 uur op zondag t/m donderdag

    openingstijden binnen van 07.00 tot 02.00 uur op vrijdag en zaterdag

  • 6.

    nachthoreca: vrije openings- en sluitingstijden (24 uur)

  • 7.

    gebruik terras van 07.00 tot 23.00 uur

  • 8.

    gebruik terras van 07.00 tot 01.00 uur zondag t/m donderdag

    gebruik terras van 07.00 tot 02.00 uur op vrijdag en zaterdag

  • 9.

    verstrekken van direct voor consumptie geschikte etens- waren voor gebruik ter plaatse en/of het verstrekken voor gebruik elders (afhaal)

  • 10.

    verstrekken van niet-alcoholhoudende drank

  • 11.

    verstrekken van alcoholhoudende drank (tevens Drank- en Horecawetvergunning vereist)

  • 12.

    het ten gehore brengen van meer dan achtergrondmuziek

  • 13.

    beschikbaar stellen van de inrichting voor evenementen georganiseerd door derden voor maximaal 2500 bezoekers (zaalverhuur)

  • 14.

    beschikbaar stellen van de inrichting ten behoeve van grootschalige evenementen voor meer dan 2500 bezoekers

  • 15.

    gelegenheid bieden tot het roken van rookwaar met gebruikmaking van waterpijpen (shisha)

  • 16.

    aanwezig hebben van maximaal twee kansspelautomaten (aanwezigheidsvergunning volgens de Wet op de Kansspelen vereist)

  • 17.

    gelegenheid bieden tot het uitvoeren van seksuele handelingen anders dan tegen betaling (ontmoetingsplekken)

  • 18.

    aanbieden van amusement, anders dan door middel van maximaal twee kansspelautomaten

2.5 Onvergunde horeca

In Rotterdam bestaan meerdere categorieën exploitatievergunningen. De aard van de activiteiten die in de horeca-inrichting worden aangeboden bepaalt welke categorie vereist is. Hoe uitbundiger de bedrijfsvoering van een horeca-inrichting, hoe uitgebreider de vereiste exploitatievergunning. Dit geeft tevens de mogelijkheid om een deel van de ondernemers die beperkte en/of zeer lichte vormen van horeca exploiteren vrij te stellen van de vergunningplicht (categorie 0). Dit is de afgelopen jaren een duidelijke lastenverlichting gebleken en sluit aan bij de high trust (high penalty) aanpak.

Naast bedrijven waar horeca de primaire bedrijfsvoering is, kent Rotterdam ook talloze bedrijven, instellingen en clubhuizen waar horeca slechts een ondersteunende functie heeft. Ook hiervan kan een groot deel gebruik maken van de vrijstelling van de vergunningplicht. Omdat er op basis van landelijke wetgeving, zoals de Winkeltijdenwet, ruimtelijke ordeningswet en de Drank- en Horecawet nu eenmaal verschil zit tussen deze vormen van zeer lichte en/of ondersteunende horeca, onderscheiden we in Rotterdam drie varianten die vrijgesteld van de vergunningplicht mogen exploiteren; aangegeven als exploitatiecategorie 0.

Het betreft:

Basis vrijstelling (0.1)

  • Geopend tussen 07.00 en 22.00 uur;

  • alleen achtergrondmuziek aanbieden;

  • alleen een gevelzitplaats (max. 1 m uit de gevel over de breedte van de gevel) exploiteren;

  • geen kansspelen, seks en/of drugs gerelateerde activiteiten aanbieden en/of gelegenheid bieden tot het roken met gebruik een waterpijpen;

  • de horeca-activiteiten passen binnen de bestemming van het object3

  • de openbare inrichting niet vergunningplichtig is op grond van de Drank- en Horecawet.

Indien een horeca-inrichting een horecabestemming heeft, dan worden de basis voorwaarden verruimd en deels vervangen met onderstaande voorwaarden. De overige voorwaarden blijven gelijk.

Vrijstelling met horecabestemming (0.2)

  • Geopend tussen 07.00 en 23.00 uur;

  • een gevelterras exploiteren tot max. 3 m uit de gevel over de breedte van de gevel;

  • alcoholische drank schenken indien zij in het bezit zijn van een Drank- en Horecawetvergunning.

Ook als er geen sprake is van een horecabestemming kan het zijn dat er ruimere voorwaarden gelden. Sommige instellingen en voorzieningen hebben traditiegetrouw een aanzienlijk horecadeel, maar waarbij de openbare orde niet in het geding komt. Dit is een verzamel categorie van instellingen en bijzondere objecten: muziek- en sportverenigingen4, musea, theaters, filmhuizen, hotels/hostels, rouwcentra, ziekenhuizen, bejaarden- en verzorgingshuizen, gebedshuizen, bedrijfskantines en instelling voor hoger onderwijs. De overige voorwaarden blijven gelijk aan de basisvoorwaarden.

Vrijstelling voor bijzondere objecten & instellingen (0.3)

  • Geopend tussen 07.00 en 23.00 uur;

  • een gevelterras exploiteren tot max. 3 m uit de gevel over de breedte van de gevel;

  • alcoholische drank schenken indien zij in het bezit zijn van een Drank- en Horecawetvergunning5.

Indien het woon- en leefklimaat in een straat of buurt onder grote druk staat, kan de burgemeester verbieden dat horeca zich daar zonder vergunning vestigt. In die gevallen is dus altijd een exploitatievergunning vereist om horeca-activiteiten te exploiteren.

In de meeste gebieden van de stad is het geen probleem als deze zich zonder exploitatievergunning vestigen in panden waar horeca geen strijdigheid met de bestemming oplevert. In enkele uitzonderlijke gevallen kan een concentratie van deze horeca toch tot problemen leiden. Om dit te voorkomen kan de burgemeester delen van de stad aanwijzen waar deze vorm van horeca niet gewenst is. Hij doet dit op basis van dit horecagebiedsplan en in ieder geval in gebieden waar de ontwikkelrichting verminderen is vastgesteld. Indien dit leidt tot een situatie waarbij een pand dat exclusief voor horeca bestemd is niet meer geëxploiteerd kan worden, is maximaal een exploitatievergunning in categorie 1 mogelijk.

2.6 Leegstaande panden

Als op het moment van vaststelling van het horecagebiedsplan een pand lange tijd leegstaat of niet wordt geëxploiteerd, geldt de ontwikkelrichting zoals deze voor het gebied en/of de straat waar het pand gelegen is, is bepaald. Als dat consolideren is, dan is geen nieuwe exploitatie meer mogelijk (tenzij de bestemming van het pand exclusief horeca toestaat, dan is maximaal een vergunning in exploitatiecategorie 1 mogelijk). Bepalend hierbij is het feit dat één jaar voor de vaststelling van het horecagebiedsplan de exploitatie is gestopt (uitschrijving KvK en/of inleveren exploitatievergunning) en nadien niet is hervat. Is het minder dan een jaar geleden dan spreken we over het hervatten van exploitatie. Deze exploitatie kan niet groter of zwaarder (qua activiteiten) zijn dan de vorige exploitatie.

2.7 Terrasvlonders

Gedurende de zomerperiode (15 mei t/m 15 oktober) worden ondernemers in de gelegenheid gesteld om tijdelijk op één of meerdere parkeerplaatsen voor de horeca-inrichting een terrasvlonder te plaatsen en te exploiteren. Aanvragen kunnen vanaf 1 april voor het betreffende kalenderjaar ingediend worden, waarbij een behandeltermijn van 2 weken geldt. Voor de behandeling van de aanvraag terrasvlonders zijn leges verschuldigd.

De uitgangspunten voor het mogen plaatsen van een terrasvlonder zijn dat een terrasvlonder een meerwaarde moet hebben voor de omgeving. De terrasvlonder moet bijdragen aan het verlevendigen van de stad en is iets extra’s in een straat waar bezoekers gebruik van kunnen maken. Daarnaast is het belangrijk dat bezoekers die gebruik maken van een terrasvlonder daar veilig op moeten kunnen verblijven. Ook andere gebruikers van de openbare ruimte, zoals auto’s, fietsen en voetgangers mogen hier geen hinder van ondervinden.

Terrassen en daarmee ook tijdelijke terrasvlonders maken onderdeel uit van de openbare inrichting, waarvoor een vergunningplicht geldt. Het horecavergunningstelsel is de basis waarbinnen terrasvlonders worden vergund. Voor de terrasvlonders zal gewerkt worden met een tijdelijke aanvulling op de reeds bestaande exploitatievergunning en eventueel verleende drank- en horecawetvergunning. Hiermee is het gebruik van de terrasvlonder gebonden aan dezelfde voorwaarden als de rest van de inrichting en het eventueel aanwezige reguliere terras.

Voor de aanvraagprocedure inclusief voorwaarden wordt verwezen naar de stedelijke Horecanota 2017-2021.

2.8 Aanvulling op het horecagebiedsplan

Een gedegen participatieproces moet leiden tot een toekomstbestendig horecagebiedsplan, waarin een duidelijke visie en ambitie per wijk, buurt en/of straat wordt verwoord. Desondanks heeft de praktijk ons de afgelopen jaren geleerd dat toch niet alle mogelijke ontwikkelingen ondervangen kunnen worden. Wanneer een horecagebiedsplan voor een bepaalde wijk, buurt of straat niet toereikend is vanwege de grote dynamiek van het gebied of juist het uiterst fragiele evenwicht van (voormalig) probleemwijken die langzaamaan opkrabbelen, dan kan de burgemeester advies vragen aan een adviescommissie. In deze gevallen geeft het horecagebiedsplan slechts de algemene kaders, maar wordt de daadwerkelijke invulling per geval getoetst door een adviescommissie. Deze werkwijze is slechts voorbehouden aan gebieden met een unieke horecaconcentratie of wanneer er in bepaalde wijken, buurten en/of straten sprake is van een situatie waar de openbare orde dusdanig onder druk staat dat een nieuwe horeca-ontwikkeling deze kan helpen of juist nog verder verstoren; een fragiel evenwicht. Het overgrote deel van een gebied dient gewoon in het horecagebiedsplan opgenomen te worden. Werken met een speciale adviescommissie wordt slechts bij hoge uitzondering voorzien.

2.8.1 Adviescommissie

Een adviescommissie heeft als taak aanvragen voor nieuwe exploitatievergunningen en/of wijzigingen van bestaande horeca-inrichtingen integraal te beoordelen en de burgemeester hierover te adviseren. De burgemeester neemt uiteraard zelf het uiteindelijke besluit om een vergunning te verlenen of te weigeren.

Het instellen van een adviescommissie wordt gedaan op basis van het horecagebiedsplan. De burgemeester kan ook op eigen initiatief een gebied aanwijzen waar hij, bij aanvragen voor een exploitatievergunning, een integraal advies van een adviescommissie ontvangt. Het belangrijkste verschil met de reguliere werkwijze op basis van het horecagebiedsplan is dat een adviescommissie geacht wordt gezamenlijk tot één advies te komen waarin alle actuele, lokale ontwikkelingen zijn meegenomen.

2.8.2 Werkwijze en samenstelling

In een adviescommissie hebben in elk geval plaats medewerkers van de gemeente6, het gebied en de politie. In de basis is het gebied verantwoordelijk voor de consultatie van bewoners en ondernemers. Indien het voor een specifieke aanvraag noodzakelijk is kunnen ondernemers(verenigingen) en bewoners ook rechtstreeks gevraagd worden om deel te nemen aan een adviescommissie. Ditzelfde geldt voor andere toezichthoudende instanties zoals de DCMR en de brandweer. Door deze samenstelling is lokale en recente kennis gewaarborgd, zonder op inhoudelijke expertise in te boeten.

Een adviescommissie wordt, namens de burgemeester, door Directie Veiligheid van de gemeente voorbereid en voorgezeten. De frequentie van overleggen is afhankelijk van de aard van het gebied, het aantal aanvragen en eventuele actualiteiten.

2.9 Horecagebiedsplan in relatie tot de bestemming

Het horecagebiedsplan is niet het enige waaraan een aanvraag voor een exploitatievergunning getoetst wordt. Naast andere onderdelen waaraan wordt getoetst, moet ook de bestemming van het pand de horeca-activiteiten toestaan. Grofweg is het onderscheid dat in het bestemmingsplan staat waar horeca zich kan vestigen en in het horecagebiedsplan wat voor horeca zich daar kan vestigen.

Als een ondernemer een horeca-inrichting wil starten op een plek waar de bestemming geen horeca toestaat, dan kan hij een ontheffingsaanvraag doen via een omgevingsvergunning. Bij positief besluit op deze aanvraag krijgt de ondernemer toestemming om horeca-activiteiten te ontplooien. Bij het beoordelen van een ontheffingsaanvraag zal worden nagegaan welke horeca-ontwikkeling op basis van het horecagebiedsplan wenselijk is. Indien ontwikkelen van horeca in dat gebied gewenst is, zal waarschijnlijk positief worden besloten op de aanvraag. Andersom, wanneer in het horecagebiedsplan de ontwikkelrichting verminderen of consolideren is gekozen, zal waarschijnlijk negatief worden besloten.

Het verkrijgen van een omgevingsvergunning betekent niet dat de ondernemer automatisch ook een exploitatievergunning krijgt. Deze aanvraag wordt getoetst aan de hand van andere criteria.

2.10 Overgangsbepaling

Indien dit horecagebiedsplan voor een locatie beperktere mogelijkheden biedt dan het voorheen van toepassing zijnde horecagebiedsplan, kan onder omstandigheden van dit horecagebiedsplan worden afgeweken. De aanvraag zal dan worden getoetst aan het voorheen van toepassing zijnde horecagebiedsplan.

3. Gebied Feijenoord

3.1 Algemeen

Feijenoord is een dynamisch gebied bestaande uit 9 wijken met elk zijn specifieke aandachtspunten en kansen: Kop van Zuid, Katendrecht, Wilhelminapier, Noordereiland, Feijenoord, Afrikaanderwijk, Bloemhof, Hillesluis en Vreewijk

afbeelding binnen de regeling

Het noordelijk deel kenmerkt zich door een stedelijk karakter en de zuidelijk gelegen wijken meer als tuindorp. Het gebied telt ongeveer 72.000 inwoners met veel nationaliteiten. Het aandeel autochtonen van de totale bevolking ligt op 35%, gevolgd door Turken (20%), Surinamers (11%), Marokkanen (10%), Antillianen 4%, Kaapverdianen 2%. De bevolking van Feijenoord is relatief jong en geeft daarmee een scherp contrast met het landelijke beeld waarbij de vergrijzing de toon zet. Bijna de helft van de inwoners van Feijenoord is jonger dan 35 jaar. Deze 'groene' bevolkingsopbouw heeft ook gevolgen voor de verdeling van huishoudens. Maar liefst 43,3% bestaat uit eenpersoonshuishoudens, gevolgd door 17,2% gehuwde stellen met kinderen, 13,6% ongehuwde stellen zonder kinderen en 13,4% eenoudergezinnen.

Er wordt ook veel verhuisd in het gebied. Ruim één derde van de bewoners woont korter dan vier jaar op het huidige adres. En dat percentage is de laatste jaren toegenomen. Dat schept een grote uitdaging bij het kweken van buurtbinding en wijkbetrokkenheid. Het totaal aantal woningen ligt op ruim 33.000. Het aantal huurwoningen in Feijenoord is groot: 83% huurwoningen tegen 17% koopwoningen (2008). Zo'n 70% van de huurwoningen is in het bezit van de corporaties.

Bijna één op de drie inwoners (29%) van de Feijenoord ontvangt een uitkering voor arbeidsongeschiktheid, werkloosheid of algemene bijstand. In heel Rotterdam ontvangt één op de vijf inwoners (21%) een uitkering. Het gemiddeld besteedbaar inkomen per inwoner in Feijenoord is lager dan het gemiddelde van Rotterdam. Feijenoord heeft vergeleken met Rotterdam als geheel relatief meer laagopgeleide inwoners (lager onderwijs, mavo, lbo): 63% tegenover 49%. Van alle inwoners van Feijenoord heeft 16% een hogere opleiding (hbo, wo), tegenover 26% in Rotterdam.

Een aantal wijken in het gebied Feijenoord is uit balans en kampt met maatschappelijke problemen zoals armoede, normvervaging en overlast. Dit geldt vooral voor de wijken Hillesluis, Bloemhof en de Afrikaanderwijk. Sociaal-economische en sociaal-culturele factoren liggen vaak ten grondslag aan deze problemen, zoals een onevenwichtige samenstelling van de bevolking (bijvoorbeeld allochtonen of jeugd), hoge werkloosheid, laag opleidingsniveau, lage inkomens en huisvestingsproblematiek.

Een deel van de jongeren hangt op straat en creëert daarmee gevoelens van onveiligheid bij andere inwoners en bezoekers van de wijk. De sociaal economische thema’s komen terug in het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ).

De wijk ligt tussen de populaire wijken Katendrecht en de Kop van Zuid en daarmee ook tegen het centrum van Rotterdam aan.

Er is dan ook veel instroom van mensen die een huis in het gebied hebben gekocht, maar ook is merkbaar dat veel mensen van buiten Feijenoord het gebied bezoeken om boodschappen te doen of uit te gaan.

Deze ontwikkeling zal zich de komende jaren verder richting het zuiden doorzetten.

3.2 Ontwikkelrichting Algemeen

Tenzij per gebied/straat anders is bepaald geldt bij alle in dit plan genoemde ontwikkelingen cat. 1 en 2 dat wordt uitgegaan van opening vanaf 07.00 uur en dus niet voor 07.00 uur (dus zonder activiteit 3). Activiteit 3 is voorbehouden aan bijvoorbeeld truckerscafe’s en wegrestaurants.

3.3 Noordereiland

3.3.1 Algemeen

Het Noordereiland is een blikvanger aan de Maas met beeldbepalende bruggen, kades en de oorspronkelijke negentiende-eeuwse bebouwing. Het eiland heeft een kunst- en cultuurfunctie voor de hele stad en heeft een menging van kleinschalig wonen en werken met een sterke oriëntatie op het water. Het Noordereiland maakt deel uit van de centrumwijken. In deze wijken wordt ernaar gestreefd een mix van woon-, werk- en recreatieve functies te ontwikkelen. De wijk telt ongeveer 3.300 inwoners. Het Noordereiland dient een creatieve broedplaats te blijven. Bewoners pleiten voor het behouden en ondersteunen van de vele kleine bedrijfjes op het Noordereiland. Deze voorzieningen dragen bij aan het behoud van het karakter van de wijk.

De afgelopen jaren is de aantrekkelijkheid van de wijk o.a. vergroot door het vernieuwen van ‘Hof aan de Hef’ (burgemeester Hoffmanplein/Van der Takstraat/Tulpstraat/Prins Hendrikkade). De plint heeft een woonbestemming en op de twee hoeken ruimte voor een woning annex bedrijf (geen horeca).

Sinds het Noordereiland is opgenomen in de reisgids Rough Guide is het aantal toeristen aanzienlijk toegenomen.

Op het Noordereiland zijn in totaal achttien horecalokaliteiten gevestigd. Deze bevinden zich, m.u.v. het Hulstkampgebouw, allen onder woningen. Overlast voor bewoners treedt daardoor relatief snel op.

Gewenste ontwikkelrichting

Bijzonderheid:

Bestaande inrichtingen

Consolideren

Ruimte bieden aan één ontwikkeling t.b.v. tijdelijke/seizoensgebonden inrichting.

Ter hoogte van het pand Maaskade 74 (op het monumentale bruggenhoofd) is nog tijdelijke horeca mogelijk in evenementvorm (kortlopende exploitatievergunning), waarbij de vlonder vrij toegankelijk blijft voor bewoners.

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Niet toegestaan

3.3.2. Van der Takstraat

In de Van der Takstraat bevindt zich de hoogste concentratie aan functies op het Noordereiland. In de lijn van de wens om meer daghoreca toe te voegen, wordt het mogelijk gemaakt om in de Van der Takstraat 1 ontwikkeling in categorie 1 toe te staan.

Gewenste ontwikkelrichting

Bestaande inrichtingen

Consolideren.

 

Nieuwe inrichting

Ontwikkeling met 1 inrichting categorie 1.

 

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Niet toegestaan.

3.3.3. Prins Hendrikkade/Sleephellingstraat

Gezien de ligging van de horeca-inrichting aan de Prins Hendrikkade 129, wordt vanwege het ruime trottoir, toegestaan dat het terras wordt uitgebreid. Wanneer gebruik gemaakt wordt van deze uitbreidingsmogelijkheid, dan gelden voor alle terrassen van deze horeca-inrichting, dus ook het reeds bestaande terras, de exploitatietijden tot maximaal 23.00 uur.

Gewenste ontwikkelrichting

Nieuwe inrichting

Consolideren.

 

Bestaande inrichtingen

Consolideren.

 

Uitzondering

De horeca-inrichting aan de Prins Hendrikkade 129 mag ontwikkelen met activiteit 2 in combinatie met activiteit 7.

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Niet toegestaan.

3.4 Kop van Zuid

3.4.1 Algemeen

De wijk Kop van Zuid bestaat uit twee gebieden met ieder een eigen karakter, te weten de Wilhelminapier, Wilheminaplein en Entrepot/ Stieltjesplein. Beide gebieden zijn te definiëren als een gemengd woongebied. In het Entrepot wonen ruim 8.000 mensen, waarvan de helft van niet-westerse afkomst, en er is een mix tussen lage en hoge inkomens. Het gebied kent een aantal kwaliteiten zoals het Entrepotgebied en de havens met de jachthaven City Marina. Op dit moment maken de bezoekers onvoldoende gebruik van de horecagelegenheden en winkels. Dit vraagt een langere adem. In het kader van Parkstad worden in de Kop van Zuid-Entrepot, in het Spoorweghavenpark en het voormalige spoorwegemplacement grenzend aan de Afrikaanderwijk, woningen en voorzieningen gebouwd. Vooralsnog voorziet de aanwezige horeca ruim in de behoefte van omwonenden en bezoekers. Om die reden is uitbreiding van horeca niet gewenst.

Ontwikkelrichting

Gewenste ontwikkelrichting

Nieuwe en bestaande inrichtingen

Consolideren

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Niet toegestaan

3.4.2 Laan op Zuid/Vuurplaat

De Vuurplaat is een wijkwinkelcentrum met een overwegende woonfunctie waarbij detailhandel en dienstverlening in de plinten onder de woningen zijn gevestigd. De huidige horeca-inrichtingen sluiten aan op de overige functies van het gebied.

De Laan op Zuid is de doorgaande route in het gebied Feijenoord richting de Erasmusbrug.

In 2016 is een verbindingsweg gerealiseerd tussen de Laan op Zuid en de Afrikaanderwijk, waardoor een nieuwe bezoekersstroom de weg naar de Kop van Zuid weet te vinden.

Op de Vuurplaat exploiteert een aantal zaken vrijgesteld van de vergunningplicht. De bestemming van de panden laat ruimte voor het ondernemen van horeca. Uitbreiding van horeca dient een aanvulling te zijn op de rol van wijkwinkelcentrum en de woonfunctie niet te verstoren, daarom wordt gekozen voor ontwikkelen met daghoreca. Aangezien de balans in de wijk geborgd dient te worden, kan niet overal horeca gevestigd worden en is er een vergunningplicht van toepassing.

Ontwikkelrichting

Gewenste ontwikkelrichting

Nieuwe en bestaande inrichtingen:

Ontwikkelen met maximaal categorie 1

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Niet toegestaan

3.4.3. Wilhelminapier

De Wilhelminapier is een (groot) stedelijk gebied met een historische rijkdom, omgeven door water waar gewoond en gewerkt wordt. Hier vertrokken de schepen van de Holland Amerika Lijn. Sinds een aantal jaren meren luxe cruiseschepen weer aan en is de voormalig aankomsthal van de Holland Amerika Lijn ook weer als Cruiseterminal voor de cruisevaart in gebruik. Vanwege de strategische ligging aan de rivier – pal tegenover het huidige stadscentrum – is de Wilhelminapier met name een geschikte locatie voor functies op het gebied van zakelijke dienstverlening, gerelateerd aan Rotterdam als mainport. Het gebied telt zo’n 1.850 inwoners en dit aantal zal verder toenemen door de oplevering van nieuwe woningen. Zo zijn er plannen voor het realiseren van twee woontorens naast het Luxor Theater. Verder komt er op de huidige parkeerplaats achter Hotel New York nog een hotel. Het gebied is sterk in trek bij hoogopgeleiden die waarde hechten aan de kwaliteit van huisvesting en de nabijheid van culturele voorzieningen, restaurants en de ligging dichtbij het stadscentrum. De havenhistorie (waaronder de geschiedenis van de Holland Amerika Lijn) uitdragen is een kracht.

Het cluster behelst de gehele Wilhelminapier (grens Posthumalaan zuidzijde). Het masterplan voor de Wilhelminapier voorziet in een doordachte combinatie van karakteristieke pakhuizen in de middenstrook van de pier en luxe appartementen en moderne, goed uitgeruste kantoorpanden langs de kades van de Nieuwe Maas en de Rijnhaven. Het totale plan gaat uit van een woon- en werkgebied met ruime recreatieve en andere stedelijke voorzieningen. Uitbreiding van horeca is in nagenoeg alle nieuwbouwprojecten en herontwikkelingsprojecten mogelijk op de begane grond om op die manier een levendig en divers centrummilieu te creëren.

Door de realisatie van de Rijnhavenbrug is de Wilhelminapier direct verbonden met Katendrecht, waardoor deze gebieden elkaar versterken.

In het gebied zijn voornamelijk categorie 3 inrichtingen gevestigd en in mindere mate categorie 4 inrichtingen. Het horeca-aanbod is in balans met de overige functies in de wijk. De woonfunctie is fysiek hoger gelegen en betreft een hoger segment. Wel dient de komende periode gemonitord te worden hoe de voorzieningenfunctie zich ontwikkeld ten opzichte van de woonfunctie.

Om die reden, zullen nieuwe horeca-inrichtingen een aanvulling moeten zijn op het huidige aanbod van horecaconcepten. Gestreefd wordt naar kwalitatief hoogwaardige horeca en innovatieve concepten die de huidige functies van de pier niet verstoren en ook toekomstige ontwikkelingen niet in de weg staan.

Op de pier wordt gestreefd om de terrassen op een ordentelijke en overeenkomstige manier langs de gevels van gebouwen toe te staan. Op de pier grenst horeca meermaals aan brede kaden, trottoirs en pleinvormige ruimten.

Hiervoor zal niet zonder meer uitgegaan kunnen worden van een 3 meter breed gevelterras. Voor de vergunningplichtige en vrijgestelde inrichtingen wordt het terras gerelateerd aan het ruimtelijke karakter van het plein.

Ontwikkelrichting

Gewenste ontwikkelrichting

Nieuwe en bestaande inrichtingen:

Ontwikkelen tot en met categorie 1.

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Toegestaan

3.4.4 Entrepot/Stieltjesplein

Dit gebied ligt tussen de Binnenhaven, ten noorden van de Lodewijk Pincoffsweg en Factorij en omvat mede het gebied Stieltjesplein, het noordelijke gedeelte van de Rosestraat en de Stieltjesstraat. Het karakteristieke van het gebied wordt bepaald door een hoge mate van menging van woon- en stedelijke functies als wonen, detailhandel, horeca en op het water gerichte activiteiten. Aan de Rosestraat/Roentgenstraat zal niet op korte termijn bebouwd worden, echter zal hier in de toekomst de woonfunctie versterkt worden. De Stieltjesstraat dient als een belangrijke stepping stone te fungeren tussen de Wilhelminapier en het Entrepotgebouw.

In het gebied is een behoorlijke horecaconcentratie aan de Vijf Werelddelen en de Stieltjesstraat aanwezig, bestaande overwegend uit categorie 2 en enkele categorie 1 lokaliteiten. Bij beide concentraties is de horeca gelegen in de plint met daarboven woningen. De kwaliteit van de horeca aan de Stieltjesstraat ten noorden van de Entrepotstraat laat te wensen over.

Als ambitie wordt ingezet op het Entrepot met als doel veel aanloop te genereren ten gunste van de horeca en detailhandel. De buitenruimte rond het Entrepot met terrassen dient opgewaardeerd te worden waardoor klanten en bezoekers graag verblijven in het winkelgebied. Dit vraagt een gezamenlijke inzet van de vastgoedeigenaar, ondernemers, bewoners en gemeente om het gebied weer levendig en aantrekkelijk te maken. Deze ontwikkeling moet gerelateerd worden aan de ontwikkelingen in de buurwijken Noordereiland, Wilhelminapier en Katendrecht, zodat een grootstedelijk en aantrekkelijk winkel- en verblijfsgebied kan ontstaan.

Gezien de ligging van de ondernemingen (in de plint, gesitueerd onder woningen) is zowel extra geluid als vrije openingstijden bijzonder ongewenst.

Daarnaast zullen activiteiten 15, 17 en 18 niet worden vergund, aangezien deze activiteiten een bezoekersstroom aan zullen trekken die niet past in de sfeer van het gebied. Ontwikkeling van horeca moet gericht worden op ondersteuning van het winkelgebied zonder de woonfunctie aan te tasten.

Gewenste ontwikkelrichting

Nieuwe en bestaande inrichtingen:

Ontwikkelen tot en met categorie 2, met uitzondering van activiteiten 15, 17 en 18

Opknappen van het Poortgebouw, en stimuleren dat er zich hoogwaardigere horeca in de Stieltjesstraat vestigt.

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Toegestaan

3.5 Feijenoord

3.5.1 Algemeen

De wijk Feijenoord telt circa 7.300 bewoners en de bevolkingsopbouw is divers. Bijzonderheden zijn de ligging nabij het centrum en aan de rivier, de havens, enkele multinationals en het bedrijventerrein Piekstraat, de levendige Oranjeboomstraat en groenvoorzieningen. Het gemengd woongebied kenmerkt zich verder door diverse actieve bewonersgroepen, maatschappelijke initiatieven en familienetwerken. De ambitie betreft het ontwikkelen van Feijenoord tot een groene, schone en maatschappelijk sterke woonwijk aan het water, waarbij veel bewoners naast hun werk actief zijn in de buurt. Het buurthuis aan de Persoonsdam is de centrale plek in de wijk waar de bewoners elkaar ontmoeten en activiteiten bedenken en uitvoeren. Het meer betrekken van (grote) bedrijven naar de wijk is een kans. Aandacht dient te zijn voor de aanpak van jongerenoverlast op onder meer de Oranjeboomstraat en in de omgeving van het Zinkerblok.

Om de balans tussen horeca en overige functies te behouden, is uitbreiding van horeca niet wenselijk. Zowel niet met vergunning als vrijgesteld van de vergunningplicht.

Gewenste ontwikkelrichting

Bijzonderheid:

Nieuwe en bestaande inrichtingen:

Consolideren

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Niet toegestaan

3.5.2. Oranjeboomstraat en aangrenzende straten

Het deel van de Oranjeboomstraat dat gelegen is tussen de Steven Hoogendijkstraat en de Persoonshaven is van oudsher het woonwinkelgebied voor de wijk Feijenoord. Alle panden zijn in bezit van een woningbouwcorporatie Woonstad. De ontwikkeling van de Vuurplaat/Laan op Zuid als wijkwinkelcentrum heeft de detailhandelfunctie aan de Oranjeboomstraat onder druk gezet. Het gebied heeft een sterke woonfunctie. Voorzieningen liggen onder de gestapelde woningen. Voorkomen dient te worden dat horeca zich in lege winkelpanden vestigt.

Op de locatie d'Oranjeboom c.q. Hefkwartier (naast Unilever) zullen fasegewijs op basis van de behoefte van klanten grondgebonden woningen en appartementen worden gebouwd. Aan de straat zijn enkele horecalokaliteiten gevestigd. Daarnaast is in de zijstraten van de Oranjeboomstraat horeca aanwezig. Ondanks het geringe aantal horecavestigingen is er sprake van druk op het woon- en leefklimaat. Dit geschiedt door handel in (soft)drugs en gevoelens van schijnbeheer. De afgelopen jaren zijn dan ook meermalen bestuurlijke maatregelen opgelegd en vergunningen ingetrokken.

De Oranjeboomstraat lijkt geen vruchtbare bodem waar kwalitatief goede horeca zich vestigt.

Gemeente zet dan ook in op het thema Schoon, Heel en Veilig om van de Oranjeboomstraat weer een prettige woonomgeving te maken.

Gewenste ontwikkelrichting

Verminderen

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Niet toegestaan

Terrasvlonders

Niet toegestaan

3.5.3. Piekstraat - Nijverheidsstraat

Het gebied bestaat uit de Piekstraat en de Nijverheidsstraat en is een gemengd woongebied met recreatiefunctie door de aanwezigheid van het Nassauhavenpark. Aan de Piekstraat en Nijverheidsstraat is beperkt horeca aanwezig. In het gebied is gezien de beperkte horecafunctie geen horecagerelateerde overlast bekend. Voor het gebied wordt de ontwikkelrichting ‘consolideren’ gehandhaafd, aangezien er geen behoefte bestaat om meer horeca tussen de woningen te realiseren.

Het monumentenpand Van Waning aan de Nijverheidsstraat 53 biedt ontwikkelkansen voor horeca. Gezien de solitaire ligging met direct aansluitend het park is overlast nagenoeg uitgesloten. Als horecaontwikkeling wordt gericht op categorie 1 of 2, waarbij tevens een terrasfunctie mogelijk is.

Wel dient de horeca een aanvulling te zijn voor de wijk en voor bezoekers van het park, derhalve worden de activiteiten 15, 16, 17 en 18 niet toegestaan. Deze activiteiten trekken een andere bezoekersstroom aan dan beoogd is voor deze locatie.

Gewenste ontwikkelrichting

Ontwikkelen voor pand Van Waning mogelijk tot en met categorie 2, met uitzondering van activiteiten 15, 16, 17 en 18.

Ontwikkelen van horeca t/m cat. 1 in de Piekstraat in de nieuw te bouwen ontwikkellocatie.

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Niet toegestaan

3.6 Katendrecht

Katendrecht telt momenteel rond de 4.800 inwoners en is een gemengd woongebied. In de afgelopen periode heeft Katendrecht een flinke opknapbeurt gehad, waardoor het beeld en sociale samenstelling sterk zijn veranderd. Door alle ontwikkelingen die nu lopen of binnen afzienbare tijd gaan starten, zal het inwoneraantal significant verder toenemen.

In 2017 is de bouw gestart van het project De Groene Kaap, waarmee 450 woningen worden gerealiseerd. Ook start de bouw van het woongebouw Cobana (naast MUSA) waarin 375 appartementen worden gerealiseerd. Dit gebouw zal medio 2019 worden opgeleverd.

In deze nieuwbouw zal in de plinten ruimte komen voor horeca. Het is nog niet bekend hoe hier precies invulling aan gegeven gaat worden. Ruimte voor (ondersteunende) horeca wordt hier wel derhalve mogelijk gemaakt.

De ambitie is de wijk verder te ontwikkelen tot een aantrekkelijk (groot)stedelijk gebied, waar wonen en bedrijvigheid hand in hand gaan. De voorzieningen passen bij de behoefte van de bewoners, ondernemers en werkenden en zij versterken elkaar.

Om de ambitie te bereiken wordt onder meer ingezet om het imago van Katendrecht van cultuur, culinair en creatief (de drie C’s) te versterken met de herontwikkeling van de Fenixloodsen. In Fenix 1 biedt plaats aan een gemengd programma van wonen, werken, parkeren en recreëren. In Fenix 2 moet ruimte komen voor cultuur, creatieve bedrijfjes en horeca. Om de attractiviteit voor bezoekers te behouden, is het belangrijk de evenementen in het gebied te continueren. Voor de ondernemers in het gebied is het interessant om de samenwerking op het gebied van de culturele en horecavoorzieningen als het ss Rotterdam, Hotel New York, Lantaren/Venster, Belvédère en Walhalla te versterken.

Ontwikkelrichting

Gewenste ontwikkelrichting

Nieuwe en bestaande inrichtingen:

Consolideren

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Variant 0.2 niet toegestaan

3.6.1. Deliplein e.o.

Het gebied bestaat als centrumdeel van Katendrecht uit de Veerlaan (inclusief hoek Tolhuisstraat), Katendrechtselaan (t/m hoek Rechthuislaan), Delistraat 2-48, Sumatraweg 1-15 en de Brede Hilledijk (vanaf de Veerlaan tot aan de Sumatraweg). Ook de kade ter hoogte van de Fenixloodsen worden hierbij getrokken. In dit gebied zijn steeds meer stedelijke accenten zichtbaar geworden. Zo is de verbinding met de Wilhelminapier door de Rijnhavenbrug een kracht waar verder op wordt ingezet.

Aan de noordkant van het Deliplein liggen de Fenixloodsen, die in eigendom zijn van de gemeente. Het project Fenix 1 (212 loftwoningen) zal in 2019 worden opgeleverd. In de plint van dit gebouw komen diverse voorzieningen, waaronder horeca.

Om de (ook gevestigde) horeca de ruimte te bieden zich aan te kunnen passen naar de behoeften van de markt, wordt voor het gebied de ontwikkelrichting ‘ontwikkelen’ gehandhaafd. Deze ruimte kan tevens toegepast worden op de ontwikkeling van bijvoorbeeld het aanmeren van schepen aan de kade van de Rijnhaven. Aangezien de woonfunctie sterk is in het gebied, worden vrije openingstijden uitgesloten.

Concepten dienen een aanvulling te zijn op het bestaande aanbod van horeca, derhalve worden de activiteiten 15, 17 en 18 niet vergund.

Activiteit 16 is nu nog aan een aantal ondernemingen vergund, maar deze activiteit zal wegens de bezoekersstroom die dit aantrekt, niet meer kunnen worden aangevraagd door nieuwe inrichtingen.

Ontwikkelrichting

Gewenste ontwikkelrichting

Bijzonderheid

Nieuwe en bestaande inrichtingen:

Deliplein, Fenix I: Ontwikkelen tot en met categorie 2, m.u.v. activiteiten 15, 16, 17 en 18.

Overige straten: Ontwikkelen tot en met categorie 1.

Bestaande inrichtingen

Fenix II: Ontwikkelen met activiteit 2 (terras) i.c.m. activiteit 7 toegestaan, verder geldt voor dit pand consolideren.

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Toegestaan

3.6.2. Katendrecht Zuid

Met het vertrek van de havenbedrijvigheid uit Katendrecht en daarmee de verplaatsing van bedrijven, is onbebouwde ruimte vrijgekomen die als Vinex-locatie was aangewezen. Aan de zuidzijde van het schiereiland heeft aan de Maashaven N.z. nieuwbouw plaatsgevonden. Het betreft een woongebied, echter zijn er meer stedelijke ontwikkelingen zichtbaar geworden. Zo vervult het stoomschip De Rotterdam een bovenwijkse functie door de hotel-, restaurant- en zalenverhuurfunctie. Binnen het cluster bestaat enkel de geconcentreerde horecafunctie van het stoomschip. Van structurele overlast is in dit cluster geen sprake.

Gezien de zeer dominante woonfunctie, zal de ontwikkelrichting ‘Consolideren’ gevoerd worden. De horecafunctie in het rivierkwartier (meest westelijk deel van Katendrecht Zuid van de Staalstraat tot de uiterste punt) is door de komst van De Rotterdam volledig ingevuld.

In het Havenkwartier (begrensd door Wodanstraat, Sumatraweg en Tolhuislaan) vindt actieve planontwikkeling plaats. Zo wordt dit jaar gestart met het bouwen van woningen en vindt in 2021/2022 de oplevering hiervan plaats. Er wordt gedacht aan de vestiging van horeca met een buurtfunctie op de zuidoosthoek van het gebouw.

Ontwikkelrichting

Gewenste ontwikkelrichting

Nieuwe en bestaande inrichtingen:

Voor het rivierkwartier geldt de ontwikkelrichting consolideren.

In het havenkwartier geldt de ontwikkelrichting ontwikkelen tot en met categorie 1.

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Toegestaan

3.6.3. Pols Katendrecht

Het gebied wordt begrensd door de Hillelaan, Maashaven Z.N, Rijnhavenkade, Silostraat en Rijnhavenstraat. In dit gebied liggen verder nog een deel van de Brede Hilledijk, de Bananenstraat en de Wigstraat en behelst tevens een deel van het Laankwartier. Gezien de planvorming in de Rijnhaven, maakt dit tevens onderdeel uit van het hier beschreven cluster. Het Polsgebied – de entree van Katendrecht – is bestemd om uit te groeien tot een hoogwaardig gemengd woon-, werk- en recreatiegebied.

In het bestemmingsplan zal per gebouw worden beschreven wat het aantal toegestane m2’s horeca wordt. Het gebied maakt tevens onderdeel uit van de focusgebiedsbeschrijving Rondje Rijnhaven. Er zijn nog geen horecagelegenheden in het polsgebied gevestigd. Derhalve wordt de richting ‘ontwikkelen’ voortgezet in afwachting van de verdere fysieke ontwikkelingen. Dit is tevens van toepassing op de Rijnhavenontwikkeling.

Om grip te houden op de horeca wordt vrijgesteld van de vergunningplicht niet toegestaan.

Gewenste ontwikkelrichting

Nieuwe en bestaande inrichtingen:

Ontwikkelen tot en met categorie 1.

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Niet toegestaan

3.7 Afrikaanderwijk

3.7.1. Algemeen

De Afrikaanderwijk fungeert als voorzieningencentrum van het gebied Feijenoord met de Afrikaandermarkt als kloppend hart. De wijk telt 8.300 inwoners en een groot deel van de woningvoorraad bestaat uit sociale huurwoningen.

De Afrikaanderwijk behoort op dit moment tot de zeven sociaaleconomisch zwakste wijken van Rotterdam en vereist daarom extra inzet.

Echter, de Afrikaanderwijk heeft de laatste jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Zo is de Pretorialaan is vernieuwd en heeft ze een moderne uitstraling gekregen.

Ook op het gebied van veiligheid is er veel geïnvesteerd, met tot gevolg dat er een duidelijke afname van het aantal incidenten waarneembaar is.

De afgelopen jaren zijn er nieuwe ondernemers neergestreken in de Afrikaanderwijk. Kwalitatief goede zaken, die ook klanten van buiten de wijk aantrekken.

Het is van belang dat deze trend wordt voortgezet, om zo de ontwikkeling in de wijken ten zuiden van de Afrikaanderwijk te stimuleren.

Op wijkniveau wordt de ontwikkelrichting consolideren in acht genomen. Voor de Pretorialaan, Paul Krugerstraat, Maashaven O.z., Hillelaan en Parkstad is aanvullend beleid opgesteld.

Gewenste ontwikkelrichting voor bestaande en nieuwe inrichtingen

Consolideren

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Niet toegestaan

3.7.2. Pretorialaan – Paul Krugerstraat – Maashaven O.z. – Hillelaan

De voorzieningen zijn vooral geconcentreerd langs het assenkruis dat door de wijk loopt; de Pretorialaan en Paul Krugerstraat. Het cluster omvat de winkelconcentratie Paul Krugerstraat/Pretorialaan, de grote warenmarkt op het Afrikaanderplein, het Afrikaanderpark, de Maashaven O.z. en de Hillelaan.

In 2015 is de Paul Krugerstraat doorgetrokken voor autoverkeer naar de Laan op Zuid. Hiermee is de Afrikaanderwijk vanaf een vierde punt ontsloten en is de wijk beter toegankelijk. Het horeca-aanbod ter plaatse is aanzienlijk. Opvallend is dat de inrichtingen met een dominante alcoholfunctie sterk zijn vertegenwoordigd. Ondanks gerealiseerde kwalitatieve eetfuncties, laat de kwaliteit van de horeca over het algemeen nog te wensen over en richt de horeca zich vooral op avond- en nachtpubliek, mede door de aanwezigheid van een nachtcafé. Bij overlast kan een relatie worden gelegd met de (flink) vertegenwoordigde alcoholfunctie binnen het gebied, vooral aan de Pretorialaan en de Paul Krugerstraat.

Door de grote aanzuigende werking wordt ingezet om de dominante alcoholfunctie en de functie van vrije openingstijden terug te dringen. Tegelijkertijd wordt omvorming gestimuleerd naar horeca met een maaltijden-functie.

De Afrikaanderwijk wordt steeds vaker ontdekt door ondernemers die van toegevoegde waarde kunnen zijn op versterking en ontwikkeling van de wijk. Om die reden, wordt ontwikkeling van vergunde horeca mogelijk gemaakt, in de lichtste vorm.

Gewenste ontwikkelrichting

Uitzondering:

Instellen van een HAC

Nieuwe en bestaande inrichtingen:

Ontwikkelen met categorie 1

Paul Krugerstraat 250: Verminderen

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Niet toegestaan

3.7.3. Parkstad

Op het voormalig rangeerterrein dat is gelegen tussen de Afrikaanderwijk en de Laan op Zuid, is nieuwbouw gepland.

In 2020 zal het eerste woonblok, het zogenaamde S-blok (werktitel) worden opgeleverd. In de plint van het gebouw, aan de zijde van de 2e Rosestraat, zullen een aantal ruimten worden verhuurd t.b.v. horeca. De gebouwen die er omheen komen te staan, zijn nog in planfase. Bekend is al wel, dat de bebouwing een grootstedelijke uitstraling zal krijgen. Verwacht wordt, dat de horeca-ontwikkeling in het horecagebiedsplan 2022-2024 kan worden beschreven.

Voor het S-blok zal worden ingezet op ontwikkeling van horeca in categorie 2, m.u.v. activiteiten 8, 15, 17 en 18.

Gewenste ontwikkelrichting

Nieuwe en bestaande inrichtingen:

Ontwikkelen met categorie 2, m.u.v. activiteiten 8, 15, 17 en 18.

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Niet toegestaan

3.8 Hillesluis

3.8.1. Algemeen

Hillesluis is een typische oude Rotterdamse en multiculturele stadswijk met een jonge bevolking en veel gezinnen. Bijna de helft van de bewoners is jonger dan 30 jaar. De Winkelboulevard Zuid (bestaande uit de Beijerlandselaan en Groene Hilledijk) is een belangrijke identiteitsbepaler voor de wijk en het economische hart. Dit winkelgebied is de grootste detailhandelsconcentratie van het gebied Feijenoord en heeft daarmee een belangrijke functie voor de omliggende wijken.

De ambitie voor Hillesluis is om de wijk te ontwikkelen tot een goed functionerende stadswijk. Een multiculturele wijk waar meer ruimte is voor bewoners met een middeninkomen. De situatie van alleen maar lage inkomens is doorbroken, maar ook voor deze groep blijft ruimte.

De Winkelboulevard Zuid functioneert goed als woon-, werk- en winkelgebied. In een aantrekkelijke omgeving kunnen ondernemers succesvol ondernemen en bewoners en bezoekers kunnen er goed winkelen en verblijven. De winkelvoorzieningen passen bij de behoeften van de nieuwe mix van bewoners. De toegenomen groep van werkzame bewoners stelt eisen aan hun omgeving. De voorzieningen zijn afgestemd op de jonge gezinnen en nieuwkomers die aan het begin van hun woon- en werkcarrière staan.

In zijn algemeenheid is het aanbod van horeca-inrichtingen en de vraag in balans. Zowel uitbreiding van vergunde horeca, als horeca die is vrijgesteld van vergunningplicht is niet wenselijk.

Gewenste ontwikkelrichting

Nieuwe en bestaande inrichtingen:

Consolideren

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Niet toegestaan

3.8.2. Winkelboulevard Zuid

De Winkelboulevard Zuid bestaat uit de Slaghekstraat, Hilledijk, Beijerlandselaan en de Groene Hilledijk tot aan het Sandelingplein. De Beijerlandselaan ligt in Hillesluis, evenals de oostelijke helft van de Groene Hilledijk. De westelijke helft van de Groene Hilledijk is gelegen in Bloemhof. Zuidelijk van het Sandelingplein loopt de Groene Hilledijk door. Het is een langgerekte winkelstraat met tussen de winkels verspreid liggende horecavestigingen en dienstverlening. Daarnaast bevinden zich concentraties van horecagelegenheden aan het zogeheten Strijenseplein/Horecaplein (Beijerlandselaan 133-135 t/m 165) en noordelijk gelegen Beijerkoppen (begrensd door Hilledijk, 2e Rosestraat, Slaghekstraat). Boven de winkels en de horecavestigingen zijn woningen gelegen. De Winkelboulevard Zuid is het belangrijkste winkelgebied in de deelgemeente Feijenoord en na het Zuidplein de belangrijkste winkelconcentratie in het zuidelijk stadsdeel van Rotterdam. De straat heeft integraal de aandacht vanuit economie (winkelstraatmanager), veiligheid (toezichtmodel) en fysiek (uitrol inrichtingsplan).

Als fysieke ontwikkeling kan het colloseumgebouw worden benoemd. Het voorbereidingstraject loopt de aankomende twee jaar. Sloop/nieuwbouw vindt plaats aan de Riederkop. Op deze locatie worden grotere winkelunits ontwikkeld. De meest korte termijn ontwikkeling betreft fase 2 van Kicks. Er zullen zo’n vijf panden verworven worden door Stadsontwikkeling ten behoeve van grotere winkeloppervlaktes. De Beijerlandse passage is gerealiseerd en de winkelruimten zijn inmiddels verhuurd.

Het Horecaplein biedt mogelijkheden om horeca in de categorieën 1 en 2 te concentreren en terrassen te ontwikkelen. Mogelijkheden voor nieuwe horecavestigingen dienen primair hier gevonden te worden, waarbij van belang is dat er ingezet wordt op een afwisselende mix van kwalitatief goede horeca die zich primair richt op de eetfunctie. Vrije openingstijden zullen niet worden vergund. Voor het overige deel van de Winkelboulevard Zuid en de straten behorende bij de Beijerkoppen is een consolidatiebeleid van toepassing. Gevelterrassen zijn wegens de looproute in beginsel niet toegestaan.

De huidige kwantiteit en kwaliteit aan reeds gevestigde inrichtingen die vrijgesteld van de vergunningplicht exploiteren, past niet binnen de brancheringsvisie voor de Winkelboulevard Zuid. Om een verdere negatieve ontwikkeling te voorkomen, wordt de Winkelboulevard Zuid aangewezen als een gebied waar horeca die is vrijgesteld van de vergunningplicht niet is toegestaan.

Daarnaast zal een Horeca Advies Commissie worden ingesteld voor de Beijerlandselaan die elk nieuw initiatief zal beoordelen. Ondernemers die zich op de Beijerlandselaan willen vestigen, zullen een exploitatieplan met een duidelijke conceptbeschrijving aan moeten leveren bij de commissie. De commissie adviseert de burgemeester t.a.v. de aanvraag.

Gewenste ontwikkelrichting

Nieuwe en bestaande inrichtingen:

Beijerlandselaan:

HAC

Ontwikkelen t/m categorie 2, m.u.v. activiteiten 8, 15, 17 en 18

Groene Hilledijk: Ontwikkelen met max. 1 horeca-inrichting met max. cat. 1.

HAC

Voor bestaande inrichtingen aan het Strijenseplein geldt ontwikkelen met activiteit 2 in combinatie met activiteiten 7 en 9.

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Niet toegestaan

3.8.3. Polderlaan

De Polderlaan staat op dit moment in een verkeerd daglicht, met recentelijk een reeks van geweldsincidenten als uitwas van al langer gesignaleerde misstanden. Een aantal incidenten heeft plaatsgevonden in of rond horeca-inrichtingen, waarna in 2016 cameratoezicht is ingezet.

Het doorpakken om tot verbetering te komen is dan ook urgent en om die reden is de Polderlaan aangedragen om te worden benoemd als hotspot.

De huidige functie van de straat is nog diffuus. De ambitie is om de Polderlaan te transformeren naar een woonstraat.

Gewenste ontwikkelrichting

Verminderen

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Niet toegestaan

Terrasvlonders

Niet toegestaan

3.8.4. Huis van de Wijk Slaghekbuurt, Hillevliet 90

Het opheffen van het Huis van de Wijk Ravennest, heeft ervoor gezorgd dat Humanitas een nieuw pand heeft betrokken aan de Hillevliet 90. Humanitas voert in opdracht van de gemeente de brede welzijnsopdracht voor Feijenoord uit. Hiertoe behoort onder andere het beheer van de Huizen van de Wijk.

De wens van de ambtelijke organisatie is om de exploitatie voort te laten zetten conform de oude locatie. Het Ravennest beschikte over een exploitatievergunning categorie 1.

Beperkende voorwaarde is wel, dat horeca alleen ondergeschikt aan de overige activiteiten kan worden aangeboden.

Gewenste ontwikkelrichting

Ontwikkelen met categorie 1

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Niet toegestaan

3.9 Bloemhof

3.9.1. Algemeen

Bloemhof is een dichtbebouwde wijk met bijna 14.000 bewoners. Een multiculturele wijk met een diversiteit aan buurten en een vrij jonge bevolking. Bloemhof heeft 6.200 woningen die grotendeels in corporatiebezit (Woonstad en Vestia) zijn. Het gebied staat in meerdere opzichten vaak genoteerd als één van de slechtst scorende wijken van Rotterdam.

In 2018 wonen er nog steeds nieuwkomers en andere bewoners die kwetsbaar zijn, met dat verschil dat er een laagdrempelige samenhangende sociale infrastructuur omheen gebouwd is. Hierdoor kunnen kwetsbare groepen rekenen op zorg en aandacht. Op verschillende plekken zijn de woningen verbeterd en er is meer diversiteit in de woningvoorraad waardoor betaalbaar wonen in goede woningen mogelijk is.

Dat biedt ruimte aan bewoners die willen verbeteren en in de wijk willen blijven.

Het aantal mensen dat actief meedoet in de maatschappij is in negatieve zin uit balans. Intensieve meerjarige aandacht is nodig. Bloemhof is aangewezen als 1 van de 7 focuswijken binnen het Nationaal Programma Rotterdam Zuid.

Gewenste ontwikkelrichting

Voor de gehele wijk Bloemhof wordt gezien de kwetsbaarheid en lage scores de ontwikkelrichting consolideren gehanteerd.

Gewenste ontwikkelrichting

Nieuwe en bestaande inrichtingen:

Consolideren

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Niet toegestaan

3.9.2. Dordtselaan en Putsebocht

Het gebied bestaat uit de Putsebocht en de Dordtselaan en omvat een klein buurtwinkelcentrum rond de kruising van beide wegen (het Verhageplein). Het gebied wordt gedomineerd door de grote betonnen Maassilo, het drukke metrostation Maashaven en het complexe verkeerskruispunt waar meerdere belangrijke verkeersaders elkaar kruisen.

Horecagerelateerde bedrijvigheid treffen we op de kop Dordtselaan. Vanuit de detailhandelsnota wordt ingezet op het afbouwen van de winkelfunctie op deze locatie.

Aan de Putsebocht heeft herinrichting en kwalitatieve verbetering van de buitenruimte plaatsgevonden. Voor de noordkant van de Putsebocht (tussen de Hillevliet en de Violierstraat) staat voor 2015 een fysieke opgave gepland met als doel om meer midden inkomens aan trekken.

Er bestaat een actief integraal plan dat inzet op de veiligheidsproblematiek. Zo is onder meer het aantal belwinkels teruggebracht. Op termijn wordt een programma gestart om vastgoed te transformeren van winkels naar onder andere dienstverlening. Voor de Putsebocht, het Verhageplein en de Dordtselaan is een consolidatiebeleid van toepassing.

De Putsebocht is een straat met een dominante woonfunctie, die zich niet leent voor intensieve horecafuncties. Doordat er veel beweging is in het gebied en de overlastgevoeligheid, blijft het onder de aandacht staan.

In de plint aan de Putsebocht die aansluit op de Dordtselaan, zitten verschillende functies. In deze plint wordt in pand Putsebocht 134 ruimte geboden voor ontwikkeling van horeca in categorie 1.

In het kader van de herontwikkeling van het pand Putsebocht 3, is de wens om ter ondersteuning van de maatschappelijke functie (kindercampus) ruimte te bieden aan één ontwikkeling in categorie 1. De horeca-activiteiten dienen ondersteunend van aard te zijn en geen aparte bezoekersgroep aan te trekken. Een afhaal-/bezorgservice is niet gewenst. Op deze locatie is het niet toegestaan om vrijgesteld van de vergunningplicht te exploiteren.

Gewenste ontwikkelrichting

Putsebocht: Verminderen

m.u.v. huisnummer 134b. In dit pand is horeca gewenst t/m cat. 1 en met uitzondering van Putsebocht 3 horeca gewenst t/m cat. 1.

Dordtselaan: Voor nieuwe en bestaande inrichtingen geldt de ontwikkelrichting consolideren

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Niet toegestaan

Terrasvlonders

Niet toegestaan

3.9.3. Hart van Oleander

Het gebied bestaat uit de St. Andriesstraat, de Marentakstraat, de Abcoudestraat, Blazoenstraat en de Oleanderstraat en -plein. Vanuit de pleinenaanpak wordt ingezet op een preventieve aanpak ter vermindering van overlast middels het organiseren van activiteiten en toezicht. Het is een gebied met een overwegende woonfunctie, waar tevens winkels en horeca (waaronder een coffeeshop) onder de woningen zijn gevestigd. De kwaliteit van de horeca en het aanbod ervan zijn in onvoldoende mate afgestemd op de woonfunctie die het gebied heeft. Het gebied staat onder de aandacht wegens drugsproblematiek en in mindere mate jongerenproblematiek. Tevens is de laatste twee jaar regelmatig horecagerelateerde overlast kenbaar gemaakt door bewoners. Indien zich kansen voordoen, zal worden ingezet om de aanwezige horecafunctie te verminderen.

Gewenste ontwikkelrichting

Verminderen

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Niet toegestaan

Terrasvlonders

Niet toegestaan

3.10 Vreewijk

3.10.1. Algemeen

Vreewijk telt ongeveer 13.500 bewoners, waarvan er veel al lang in de wijk woonachtig zijn. Er zijn voornamelijk sociale huurwoningen, waarvan meer dan 80% van de woningen eigendom is van Havensteder.

Daarnaast staan in de wijk knusse gezinswoningen in een groene omgeving. Centraal staat dat Vreewijk een tuindorp met historie en een eigen identiteit dient te blijven. Dit komt terug in de bouwstijl van de wijk, het behoud van bestaande panden, de groene buitenruimte en de hoge sociale binding.

Vreewijk kent ruim 200 rijksmonumenten en is een beschermd stadsgezicht.

Als ontwikkeling dient het Motorstraatgebied – ten westen van de Dordtsestraatweg – benoemd te worden. Dit gebied valt binnen het stedelijke programma Hart van Zuid. Het omvat bouwplannen en het versterken van de regionale zorg- en onderwijsfunctie.

Het monumentale Zuiderziekenhuis in Rotterdam Zuid wordt het historische hart van een nieuwe woonwijk Zuiderhof. Zuiderhof wordt een groen opgezette nieuwbouwwijk met 131 eengezinswoningen. In de monumentale gebouwen komen 30 stadswoningen, 85 loft-appartementen, het Zuider Gymnasium, werkruimtes voor ZZP-ers en publieke functies. In 2019 moet de totale nieuwe wijk zijn gerealiseerd.

De Dordtsestraatweg 659 is een bedrijf dat een lange overlasthistorie kent. Om die reden zal bij een volgende overname maximaal categorie 1 kunnen worden aangevraagd.

Gewenste ontwikkelrichting

Uitzondering

Nieuwe en bestaande inrichtingen:

Consolideren

Dordtsestraatweg 659: Verminderen

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Toegestaan

Een ontwikkelmogelijkheid wordt geboden in het Motorstraatgebied, dit wordt uitgewerkt in de volgende paragraaf.

3.10.2. Motorstraatgebied

Het gebied nabij het winkelcentrum Zuidplein bestaat uit het deel van de Strevelsweg rond de Motorstraat, Motorstraat, Spastraat, Batterijpad, Batterijstraat, Vliegwielpad, Tandwielstraat, Cilinderstraat, Dynamostraat, Montessoriweg, Casimirstraat en Jan Ligthartstraat. Het gebied kenmerkt zich door een aantal voorzieningen voor voortgezet onderwijs, medische voorzieningen, kantoren en wonen.

Horecaoverlast wordt beperkt tot een incidenteel karakter op momenten in het weekend, mede doordat de woonfunctie zich niet in de directe nabijheid bevindt.

Om die reden is dit het enige gebied binnen Vreewijk waar ontwikkeling van horeca mogelijk is, zij het beperkt tot Vrijgesteld van de vergunningplicht

Gewenste ontwikkelrichting

Consolideren

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Toegestaan

3.11 Lange lijnen

De doorgaande wegen op de grens van wijken, wordt aangeduid met Lange lijnen.

Als lange lijnen kunnen de Strevelsweg (grens Bloemhof en Vreewijk) en de Putselaan (grens Bloemhof en Afrikaanderwijk) worden aangemerkt.

Aan de Strevelsweg wordt een programma gestart met als doel winkels te transformeren naar woningen.

In lijn met het programma, wordt ook het horeca-aanbod teruggebracht. In het kader van de herontwikkeling van het pand Putselaan 178, is de wens om ter ondersteuning van de maatschappelijke functie (kindercampus) ruimte te bieden aan één ontwikkeling in categorie 1. De horeca-activiteiten dienen ondersteunend van aard te zijn en geen aparte bezoekersgroep aan te trekken. Een afhaal-/bezorgservice is niet gewenst. Op deze locatie is het niet toegestaan om vrijgesteld van de vergunningplicht te exploiteren.

Gewenste ontwikkelrichting voor bestaande en nieuwe inrichtingen

Putselaan: Consolideren

Met uitzondering van en Putselaan 178 waar ontwikkeling mogelijk is t/m cat. 1.

Strevelsweg: Verminderen

Vrijgesteld van de vergunningplicht

Niet toegestaan

Dit gemeenteblad 2019, nmmer 98, is uitgegeven op 4 juli 2019 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halvemaanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)


Noot
1

Het horecagebiedsplan is niet de enige toetsingsgrond. Alle aanvragen worden onder meer getoetst aan de Algemene Plaatselijke Verordening en het geldende bestemmingsplan, ook zal de burgemeester adviezen inwinnen bij politie en toezichthouders.

Noot
2

Onder geringe uitbreiding wordt verstaan: een interne uitbreiding van het voor publiektoegankelijke vloeroppervlakte van niet meer dan 10% ten opzichte van de bestaande situatie, met een maximum van 20 m2.

Noot
3

Deze eis vloeit voort uit de wettelijke kader omtrent ruimtelijke ordening en geldt voor alle vormen van horeca. Indien geen sprake is van een ‘horecabestemming’ zullen de activiteiten in de regel een sterk ondergeschikt karakter moeten hebben.

Noot
4

Voor muziek- en sportverenigingen geldt dat uit de bestemming dient te volgen dat sport en/of muziek de primaire functie van het object is.

Noot
5

In Rotterdam mogen sportvereniging, jeugdorganisaties, onderwijsinstellingen en bioscopen geen sterke drank schenken, tenzij de burgemeester daar schriftelijk een ontheffing voor heeft verleend.

Noot
6

Ten minste bestaande uit directie Veiligheid, Stadsontwikkeling en Stadsbeheer