Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR253930
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR253930/1
Besluit nadere eisen elektronisch berichtenverkeer gemeente Schagen
Geldend van 31-01-2013 t/m heden
Intitulé
Besluit nadere eisen elektronisch berichtenverkeer gemeente SchagenDe raad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de heffing- en
invorderingsambtenaar, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
gelet op het bepaalde in afdeling 2.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat:
bovenvermelde bestuursorganen het berichtenverkeer langs elektronische weg willen open stellen;
de Wet elektronisch berichtenverkeer zoals opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht regels bevat voor het verkeer langs elektronische weg;
deze regels van toepassing zijn op het verkeer langs elektronische weg als de
betreffende bestuursorganen kenbaar hebben gemaakt dat deze weg is geopend;
de betreffende bestuursorganen nadere eisen kunnen stellen aan het gebruik van deze
elektronische weg;
Besluiten:
I. het berichtenverkeer langs elektronische weg tussen burgers en de bestuursorganen open te stellen, voor zover dit uitsluitend betreft e-mail- en faxberichten en berichten die zijn verzonden via een webformulier op de gemeentelijke website;
II. de navolgende nadere eisen vast te stellen voor het gebruik van de elektronische
weg ten behoeve van berichtenverkeer naar de betreffende bestuursorganen.
Besluit nadere eisen elektronisch berichtenverkeer gemeente Schagen
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit besluit en de daarop rustende bepalingen wordt verstaan onder:
A.elektronische berichten: berichten die in de vorm van e-mail of faxberichten of door
middel van berichten via een webformulier op de gemeentelijke website zijn verzonden.
B.bestuurlijke berichten: elektronische berichten die aanvragen, bezwaarschriften, klachten en
zienswijzen behelzen en/of berichten die anderszins tot besluitvorming moeten leiden in welke zin en op welke wijze dan ook.
C. niet-bestuurlijke berichten: alle elektronische berichten die geen bestuurlijke
berichten zijn.
D. gemeentelijke website: de intemetsite van de gemeente Schagen
E. algemene postbus: de elektronische postbus van de gemeente Schagen.
F. webformulier: het formulier dat op de gemeentelijke website is geplaatst ten
behoeve van het gebruik van de elektronische weg.
G. DigiD: een landelijk systeem om de identiteit van personen te verifieren die langs
elektronische weg toegang zoeken tot een bij de voorziening aangesloten
bestuursorgaan.
Artikel 2 Openstelling elektronische weg
1. Elektronische berichten kunnen naar de gemeente worden verzonden.
2. Bestuurlijke berichten worden alleen in behandeling genomen wanneer deze zijn
verstuurd via het daarvoor bestemde webformulier op de gemeentelijke website.
3. Niet-bestuurlijke berichten worden alleen in behandeling genomen wanneer deze
verstuurd zijn via het daarvoor bestemde webformulier op de gemeentelijke website of
wanneer deze verzonden zijn via de email naar de algemene postbus of verzonden zijn via de fax.
4. Verzending via de fax zal pas als ontvangen bericht worden aangemerkt indien het faxbericht binnen een week wordt opgevolgd door de ontvangst van het per gewone post toegezonden poststuk.
Artikel 3 Ondertekening van webformulieren
1. Als de wet van de burger een handtekening eist, moeten de webformulieren met
gebruikmaking van DigiD worden verzonden.
Artikel 4 Weigering van elektronische berichten
1. Berichten waarvan de bijlagen niet geopend kunnen worden, die de maximale email
grootte overschrijden of een virus bevatten worden geweigerd en niet in
behandeling genomen.
2. Het college bepaalt de voorwaarden die vanuit de techniek worden gesteld aan het
verzenden van elektronische berichten. Deze voorwaarden staan op de gemeentelijke
website.
Artikel 5 Wijze van verzending van aanvullende informatie
1. Aanvullende informatie en bijlagen kunnen zowel digitaal worden ingevoegd bij het
te gebruiken webformulier als afzonderlijk per post worden verzonden.
2. Bij het versturen van aanvullende informatie en bijlagen per post moet worden
verwezen naar het bijbehorende webformulier, indien mogelijk met een kenmerk.
Artikel 6 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin dit besluit niet voorziet beslist het betreffende bestuursorgaan.
Artikel 8 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.
Intrekking
De bestaande Besluiten nadere eisen elektronisch berichtenverkeer worden hierbij ingetrokken.
Artikel 9 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als "Besluit nadere eisen elektronisch berichtenverkeer gemeente Schagen".
Aldus besloten in de vergadering van dd. 3 januari 2013
De raad van de gemeente Schagen,
griffier, voorzitter.
Aldus besloten in de vergadering van dd. 3 januari 2013
Burgemeester en wethouders van Schagen,
secretaris, burgemeester.
De burgemeester van Schagen,
Aldus besloten op dd. 3 januari 2013
De heffing- en invorderingsambtenaar van Schagen,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl