Regeling vervallen per 01-01-2015

Reglement, regelende het doel, de taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van het platform voor mensen met een beperking

Geldend van 16-03-2012 t/m 31-12-2014 met terugwerkende kracht vanaf 02-03-2012

Intitulé

Reglement, regelende het doel, de taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van het platform voor mensen met een beperking

Burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland;

 

gezien het voorstel van de Afdeling Samenleving van 2 januari 2012;

 

gelet op artikel 84 en 150 van de Gemeentewet ;

 

overwegende dat het wenselijk is een commissie in te stellen die het college adviseert over het participatiebeleid van mensen met een beperking of chronische ziekte;

 

besluiten :

 

1.  in te stellen een commissie, als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet, genaamd het platform voor mensen met een beperking;

2. vast te stellen het navolgende reglement, regelende het doel, de taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van het platform voor mensen met een beperking.

Begripsomschrijvingen

Het college              :     burgemeester en wethouders van de gemeente

Schouwen-Duiveland

De gemeente           :     de gemeente Schouwen-Duiveland

Wmo                      :     Wet maatschappelijke ondersteuning

Adviesraad Wmo      :     het inspraakorgaan in het kader van cliëntenparticipatie zoals bedoeld in de Wmo, ingesteld door het college.

Het platform             :     het advies- inspraakorgaan in het kader van de cliëntenparticipatie, ingesteld door het college

Vakafdeling                   :           afdeling Samenleving

Artikel 1 Doel, taken en bevoegdheden

  • 1. Het bevorderen van samenwerking tussen organisaties verenigingen en instanties, die zich bewegen op het terrein van participatie van mensen met een visuele, auditieve, psychische, psychogeriatrische, verstandelijke, somatische aandoening of beperking.

  • 2. Fungeren als klankbord voor de uitvoerende organisatie (ambtenaar) en daar waar mogelijk invloed uitoefenen.

  • 3. Het verstrekken van informatie aan gehandicaptenorganisaties en aan derden.

  • 4. Het uitvoeren van onderzoek naar knelpunten en leemten op het terrein van het gehandicaptenbeleid.

  • 5. Het leveren van een bijdrage aan de oplossing van knelpunten mede op basis van signalen uit de samenleving.

  • 6. Het gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen aan het college. Het platform brengt in ieder geval advies uit over:

    i)    het vierjaarlijks op te stellen beleidsplan Wmo, vaststelling en wijziging van de vverordeningen die ter uitvoering van dat beleid worden opgesteld;

    ii)   de ontwikkeling en vaststelling van nieuw beleid Wmo;

    iii)   het formuleren en vaststellen van de vragen, die ten grondslag liggen aan de evaluatie, de verantwoording van het gevoerde beleid Wmo;

    iv)  de wijze waarop cliënten keuzevrijheid wordt geboden in de Wmo.

  • 7. Het streven naar inspraak, medezeggenschap en medeverantwoordelijkheid bij de voorbereidingen, totstandkoming en uitvoering van besluiten, wetten en maatregelen die betrekking hebben op mensen met een beperking of chronische ziekte.

  • 8. Het samenwerken met alle soortgelijke organisaties met de zelfde doelstelling.

  • 9. Het platform verstrekt gevraagd advies over bereikbaarheid, toegankelijkheid en bruikbaarheid van gebouwen en ruimten met een publieksfunctie c.q. een openbaar karakter alvorens hiervoor een vergunning voor bouw c.q. verbouw zal worden verstrekt.

  • 10. Het platform verstrekt het college uiterlijk 1 maart een beknopt verslag over haar werkzaamheden in het vorige kalenderjaar.

Artikel 2 Samenstelling en omvang

  • 1. Het platform bestaat uit tenminste zeven(7) leden en maximaal elf (11) leden woonachtig in de gemeente.

  • 2. De leden worden op voordracht van het platform door het college benoemd.

  • 3. Deskundigen, zowel gemeentelijk als extern, kunnen per onderwerp worden uitgenodigd in de vergadering van het platform.

  • 4. Het platform wordt uitgenodigd en is vertegenwoordigd tijdens minimaal één bijeenkomst georganiseerd door de adviesraad over actuele Wmo-relevante thema’s.

Artikel 3 Voordracht en zittingsduur

  • 1. Op basis van een wervingsadvertentie kunnen potentiële leden van het platform zich aanmelden, waarna selectiegesprekken plaatsvinden, met inachtneming van het bepaalde in art. 2, lid 1.

  • 2. De selectiegesprekken worden gehouden door de selectiecommissie van het platform.

  • 3. De selectie vindt plaats op basis van een profielschets.

  • 4. De leden worden na selectie door het platform door het college benoemd voor een periode van vier jaar.

  • 5. De leden kunnen maximaal een tweetal periodes zitting hebben in het platform.

  • 6. Aftredende leden zijn in principe herbenoembaar.

  • 7. Bij tussentijdse vacatures geschiedt de benoeming voor de duur van de resterende zittingsperiode.

Artikel 4 Lidmaatschapsbeëindiging

  • 1. Het lidmaatschap van het platform eindigt: - door het aflopen van de zittingsperiode; - door overlijden; - door het nemen van ontslag; - door verhuizing buiten de gemeente; - door verlies van de hoedanigheid waarin werd benoemd.

  • 2. Het college kan op aanbeveling van het platform het lidmaatschap van het platform vervallen verklaren, indien dit lid drie achtereenvolgende vergaderingen zonder geldige redenen verzuimt.

  • 3. In tussentijdse vacatures wordt zo mogelijk binnen drie maanden voorzien.

Artikel 5 Informatieverschaffing en overleg

  • 1. Het platform ontvangt van gemeentewege alle informatie die nodig is voor zijn taakvervulling, op een zodanig tijdstip dat invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming.

  • 2. Overleg tussen het platform en het college vindt plaats, indien één van de partijen dat noodzakelijk vinden.

Artikel 6 De Voorzitter

  • 1. Het platform kiest uit zijn leden een voorzitter en diens plaatsvervanger.

  • 2. De voorzitter leidt de vergaderingen.

Artikel 7 De Secretaris

  • 1. Het platform kiest uit zijn leden een secretaris en diens plaatsvervanger.

  • 2. De secretaris is belast met de dagelijkse werkzaamheden die uit de taak van het platform voortvloeien.

  • 3. Ondertekening van adviezen aan het college geschiedt door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 8 De Vergaderingen

  • 1. Het platform vergadert vier tot zes maal per jaar en verder zo dikwijls de voorzitter of tenminste drie andere leden het nodig oordelen, dit onder opgave van redenen. In dit laatste geval wordt de vergadering gehouden binnen twee weken na de datum van het daartoe strekkende verzoek.

  • 2. De vergaderingen worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste tien werkdagen van te voren aan de leden per uitnodiging bekend gemaakt.

  • 3. De uitnodiging bevat de agenda, de dag, het uur en plaats van de vergadering. De secretaris draagt zorg voor de oproep als bedoeld in lid 2.

  • 4. Vergaderingen vinden geen doorgang indien volgens de presentielijst niet meer dan tweederde van het aantal zitting hebbende leden is opgekomen.

  • 5. Indien een vergadering volgens het bepaalde in lid 4 geen doorgang kan vinden, wordt een nieuwe vergadering belegd. Tussen de eerste en tweede vergadering moet een tijdvak van tenminste één week liggen. In deze tweede vergadering kunnen besluiten genomen worden, ongeacht het aantal aanwezige leden, doch alleen over onderwerpen in de oproeping tot de vergadering vermeld.

  • 6. Van de vergaderingen van het platform wordt een verslag opgesteld, dat na vaststelling in de eerstvolgende vergadering ter kennis wordt gebracht van het college.

Artikel 10 Openbaarheid

  • 1. De vergaderingen van het platform zijn openbaar.

  • 2. De deuren worden gesloten wanneer tenminste drie van de aanwezige leden het vorderen of de voorzitter het nodig acht.

  • 3. Het platform beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

  • 4. De voorzitter kan ten aanzien van de inhoud van stukken de leden tijdelijke geheimhouding opleggen.

  • 5. Plaats, datum, en aanvangsuur worden ter openbare kennis gebracht.

Artikel 11 Besluitvorming

  • 1. De uit te brengen adviezen van het platform worden bij tweederde meerderheid van stemmen van de aanwezige leden genomen.

  • 2. Het platform neemt besluiten zonder de eigen achterban te raadplegen en zonder last of ruggespraak.

  • 3. Indien bij het nemen van een besluit over een zaak door geen van de aanwezige leden stemming wordt gevraagd, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 4. Over alle zaken wordt mondeling bij hoofdelijke oproeping gestemd, doch bij het doen van keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen, bij gesloten en ongetekende briefjes.

Artikel 12 Faciliteiten en vergoedingen

  • 1.De gemeente stelt het platform vergader- en spreekkameraccommodatie beschikbaar, die ook toegankelijk is voor mensen met een functiebeperking. De voorzitter van het platform geeft jaarlijks voor 1 december de vergaderdata door aan de vakafdeling. De vakafdeling is verantwoordelijk voor de tijdige reservering van de vergaderkamers.

  • 2. Het platform krijgt een budget. Het platform dient daartoe jaarlijks voor 1 maart een begrotingsvoorstel in bij het college. Het budget wordt, tenzij het college anders beslist, jaarlijks geïndexeerd. Het budget wordt in goed overleg vastgesteld en voorziet behalve in de eigen activiteiten en (reis-)kosten mede in de benodigde deskundigheidsbevordering en communicatie met de achterban.

  • 3. Indien externe advisering noodzakelijk is en de kosten hiervan niet door het budget van het platform worden gedekt is voorafgaande toestemming van het college vereist.

  • 4. Het platform voorziet zelf in een huishoudelijk reglement.

  • 5. De leden van het platform genieten voor elke bijgewoonde vergadering van het platform een forfaitaire vrijwilligersvergoeding die gelijk is aan de vergoeding die de leden van de cliëntenraad ontvangen per vergadering. De leden ontvangen een reiskostenvergoeding van € 0,28 per kilometer of de kosten op basis van openbaar vervoer. Indien vervoer niet mogelijk is in verband met de beperking en/of aandoening van het lid of leden wordt in overleg met de vakafdeling gezocht naar een passende oplossing.

  • 6. De gemeente voorziet het platform van voldoende financiële middelen voor een goede taakuitoefening waaronder begrepen het bevorderen van deskundigheid van de leden van het platform en het inwinnen van advies, alsmede voor het op een adequate wijze kunnen verstrekken van informatie aan de inwoners van Schouwen-Duiveland over de uitgebrachte adviezen.

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1. Het platform verstrekt aan het college alle gewenste inlichtingen over zijn werkzaamheden.

  • 2. In gevallen waarin dit besluit niet voorziet, beslist het college.

  • 3. Opheffing van het platform kan slechts geschieden bij besluit van het college, nadat het platform is gehoord.

  • 4. Aanvullingen en wijzigingen van dit reglement worden vastgesteld door het college, nadat het platform is gehoord.

Artikel 14 Naamgeving en inwerkingtreding

  • 1. Dit reglement wordt aangehaald als “Reglement platform mensen met een beperking 2012”.

  • 2. Dit reglement treedt in werking met ingang van de dag nadat de Verordening Cliëntenparticipatie integraal gehandicaptenbeleid gemeente Schouwen-Duiveland, vastgesteld op 28 november 2002, door de raad is ingetrokken.

Ondertekening

Burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland,
w.g. w.g.
M.K. van den Heuvel  G.C.G.M. Rabelink
secretaris  burgemeester